گونه_شناسی روش_های اجتهاد در فقه امنیت.pdf
8.99M
✅ مقاله گونهشناسی روشهای اجتهاد در فقه امنیت
🔹نویسندگان: استاد ابوالقاسم علیدوست و یاسین پورعلی
🔹بخشی از مقاله: نتایج تحقیق نشان میدهد در ارتباط با روششناسی استنباط گزارههای فقه امنیت، دو رویه وجود دارد: این دو رویه را میتوان «همسانانگاری استنباط گزارههای فقه امنیت با ابواب دیگر» و «غیرهمسانانگاری استنباط گزارههای فقه امنیت با ابواب دیگر» نام گذاشت.
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ درآمدی بر روش اجتهاد در فقه نظام
▫️حجتالاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای علمی فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام
🔹روش مرسوم برخورد با مسائل مستحدثه روش #عدم_مغایرت است؛ در این رویکرد، از اصل سیستم پرسش نمیشود که آیا اصل و اساس این سیستم موافق اغراض شارع حکیم و تسهیلگر تحقق هدفهای شریعت است یا نه؟
🔹از باب نمونه، مسابقهای در تلویزیون پخش میشد که ابتدا از شرکتکنندگان مبلغی را دریافت و سپس همه آنها را ملزم به خواندن محتوای خاصی میکرد و بعد مسابقه و پرسشها را از همان محتوا تنظیم میکردند و هزینهای که از همه شرکتکنندگان جمع کرده بودند، به شخص برنده تحویل میدادند، همانزمان، این نکته مطرح شد که این شیوه، قمار است، لذا استفتاء کردند و دیدند بله قمار است. آنگاه چاره خواستند و به آنها با همین روش عدم مغایرت مرسوم، پاسخ داده شد که چون این مسابقه شما، پشتیبان مالی هم دارد، پول شرکتکنندگان را هزینه خود مسابقه کنید و در مقابل، پشتیبان مالی برنامه، هزینه برنده را پرداخت کند و هزینه جمعآوری شده از افراد شرکتکننده، صرف پشتیبانی مسابقه شود. در این صورت دیگر قماری پیش نمیآید!!
🔹بله درست است که با راهکار فوق، صورت مسأله عوض شد، لکن باز همان سیستم مسابقه خاص با همان پیامدهای خاص فرهنگی اجتماعیاش پابرجاست؛ لذا در این زمینه ظاهرا مقام معظم رهبری یک اظهار نظر خاصی داشتند که با روش فقه نظام متناسب است، مضمون کلام ایشان در مورد نمونه مسابقه فوق این بود: ما مدام شعار تولید را میدهیم، اما در چنین وضعیتی، با وجود اینگونه برنامهها و مسابقات، ارزشگذاریهای اقتصادی، جابهجا میشوند.
▫️نشست «اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام»
▫️متن کامل در سایت پژوهشگاه فقه نظام:
http://jiiss.ir/fa/weblog/161309/
@jiiss_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس روش جامع استنباط فقه نظام.mp3
35.62M
✅ فایل صوتی نشست اصلاح ساختار نظام بانکی بر اساس #روش_جامع_استنباط_فقه_نظام
🔹ارائه: حجت الاسلام کمیل قنبرزاده، عضو شورای علمی گروه فقه نظام اقتصادی مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، ۱۳ دی ۱۴۰۲ ، مدرسه مشکات
🔹مقالهٔ «روش فقه نظام در طراحی نظام بانکداری اسلامی» منتشرشده در دوفصلنامه فقه نظام
🔹گزارش تفصیلی نشست در وبگاه فقه نظام
@jiiss_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
Neshast Elmi54_401_08_11_Shahbazi.MP3
28.7M
✅ ظرفیت منطقهای جدید و #هوش_مصنوعی در فرآیند استنباط
🔹حجة الاسلام علیرضا شهبازی
(فارغ التحصیل کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شریف و مدیر واحد هوش مصنوعی توضیح پذیر کلانپروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی؛ برهان)
@hoomas
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ همایش ملی منطق فهم دین (مدلها و نظریهها)
🔹#الگوریتم_اجتهاد یکی از محورهای اصلی این همایش است؛ سایر عناوین در پوستر و سایت همایش قابل دسترسی است
🔹مهلت ارسال اصل مقالات: پایان تیرماه ۱۴۰۳ - برگزاری همایش: زمستان۱۴۰۳
🔹اطلاعات تکمیلی:
www.iict.ac.ir/h-manteghdin
تماس با شماره ۰۹۳۰۸۶۹۹۳۷۵ (ساعت ۱۵ تا ۱۸) یا ارسال پیام در ایتا
@iictchannel
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
◾️درگذشت پژوهشگر فرهیخته و فروتن و عزیز، دکتر محمد خادمی را به خانواده بزرگوار و همه دوستان ایشان تسلیت عرض میکنیم
◾️پیام تسلیت استاد محمدتقی سبحانی:
بسم الله الرحمن الرحیم
و لنبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الأموال و الأنفس و الثمرات و بشر الصابرین الذین إذا أصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون
خبر درگذشت ناگهانی برادر عزیزمان جناب آقای محمد خادمی جانمان را سخت گداخت و در بهت و حیرت فروبرد.
فاضلی شریف و فروتن که شیفتگیاش نسبت به مکتب، شیفتگیها و دلدادگیهای دیگر را از روح او برده بود و #جهاد در راه راستین اندیشه الهی، او را از هر دلمشغولی دیگر بازداشته بود.
بیگمان جبهه پاسداری از خط اهلبیت (علیهم السلام) یاوری راهشناس و مدیری #اندیشمند وآیندهنگر را از دست داد که جای او را به سادگی نمی توان پر کرد.
به خانواده مکرمش که داغ سنگین فراق او را همیشه بر دل و جان خواهند کشید و به دوستانش که یاد مهربانیها و مجاهدتهایش را در ذهن و ضمیر آبیاری خواهند کرد، تسلیت و تعزیت می گویم.
باران رحمت و رضوان خداوند بر روح پاک او باد و عنایت خاصه صاحب الزمان(عج) که سخت شیفته و دلداده مولایش بود، بدرقه راهش.
◾️روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
جلسه ۳۷ خارج فقه - نقد کرامت ذاتی انسان.mp3
1.81M
✅🎧 مسئله کرامت انسان و اجتهاد
🔹استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
@ijtihad
🔹در نگاه برخی مجتهدان، کرامت انسان به عنوان یکی از ادله کلان میتواند در فرایند استنباط قرار گیرد؛ در این فایل صوتی این نگاه مورد بررسی انتقادی قرار گرفته است
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺با علم درست نمیشود!
▫️گاهی علم #فقه انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم عرفان انسان را به جهنم میفرستد
▫️گاهی علم اخلاق انسان را به جهنم میفرستد ...
🎙حضرت امام خمینی(ره)
@motaleat_eslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
راهنمای-ورود-به-سامانه-پایان_نامه_ها.pdf
1.46M
✅ فایل راهنمای سامانه جدید ثبتنام پایاننامههای حوزوی
https://amoozesh.ismc.ir/category/me/
🔹 محورهای مرتبط با روششناسی اجتهاد نیز از موضوعاتی است که میتوان در پایاننامههای سطح سه و چهار مورد توجه قرار داد
▫️مرتبط:
سامانه پیشخوان برخط خدمات حوزه علمیه
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
▪️استاد بزرگوار، حضرت حجتالاسلام و المسلمین #واسطی
▪️درگذشت والده گرامیتان را تسلیت عرض میکنیم و از خدای رحیم برای آن بانو جنات النعیم و برای حضرتعالی و بازماندگان صبر و اجر عظیم را مسئلت داریم
▪️حلقه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۱)
▫️ لزوم اشراف و اطلاع دقيق بر #منابع و ادله اجتهادى
🔹یک استدلال فقهیِ متین و بهروز و مطابق با تکاملها و پیشرفتها و تعمیقهای انجامگرفته در استدلالات فقهیِ امروز کدام است و چه نکاتی در استنباط و اجتهاد در مسائل فقهیِ امروز لازم است که بدون آنها اجتهاد ناقص و سطحی است... امروز یک استدلال فقهی ما با استدلال ساده شیخ طوسی (رحمه الله) خیلی فرق میکند؛ چرا که عمیقتر، کاملتر، دقیقتر و وسیعتر شده است؛ البته به سبب زحمات خود آن بزرگواران هست که به تدریج این تحولات در فقه شکل گرفته است و این مشخصات و نکات را میتوان در ده مشخصه و نکته تلخیص کرد.
🔹نکته اول لزوم اشراف و اطلاع دقیق بر منابع و ادله اجتهادیِ فقهی است؛ مانند آیات شریفه و روایات صادره از معصومین (علیهم السلام) - کتاب و سنت - یعنی لزوم جمع آوری آیاتالاحکام که در آن مسئله فقهی دخیل است که آنها معمولاً در لابهلای استدلالات فقهی در کلمات فقها آمده است و همچنین روایاتی که پیرامون آن موضوع وارد شده است؛ چون این دو ادلهی اصلیِ اجتهادیِ استنباط حکم فقهی را تشکیل میدهند که عمدتاً منابع ما یا برگشت میکند به کتاب و یا سنت
🔹روایات هم باید از نظر اَسناد و متون بررسی شوند و این مستلزم اشراف بر قواعد رجالی و وثاقت روات و یا مسائلی که جایگزین وثاقت آنها است، میباشد و همچنین دستهبندی روایات هر مسأله که چند طائفه از روایات در آن مسئله وجود دارد و دلالت آنها و تنافی و عدم تنافی و جمع عرفی میان آنها است
🔹 این نکته مهمترین بخش استدلال فقهی را تشکیل میدهد؛ زیرا که موجب ایجاد دلیل اجتهادی - که اکمل و اقدمالادله است - میباشد؛ لذا میبینید فقهای ما در مسائل فقهی بیشترین بحثها و متراکمترین تحقیقاتشان بر روی همین بخش از استدلالات است.
🔹بحمدالله روایات فقه شیعه زیاد بوده و در همه مسائل وجود دارد و منابع روایی ما بسیار غنی و متراکم است. مثلا فقط در کتاب کافی بیش از ۱۶ هزار حدیث در احکام فقهی وجود دارد که بیش از مجموع روایات صحاح سته اهل سنت است که در اعم از فقه و غیر فقه وارد شده است و اساساً گفته میشود که مجموع روایات اهل سنت که در مسائل فقهی که از پیامبر (صلی الله علیه و آله) - معصوم (علیهالسلام) - نقل شده است، بسیار محدود و ناچیز است و سایر روایاتشان فتاوای صحابه است که برای مجتهدین حجیت ندارد.
(درس خارج فقه، ۱۳۹۳/۲/۶)
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نقش #اجتهاد در تحول #علوم_انسانی
▫️استاد #علیدوست:
🔹وقتی میگوییم «نقش اجتهاد در تحول علوم انسانی» مراد کدام اجتهاد است؟
🔹دو نوع اجتهاد وجود دارد:
▫️اجتهاد به معنای اخص؛ یعنی اجتهادی که فقط گزارههای هنجاری دین مانند واجب، حرام، صحیح، باطل، نجس، پاک و... را کشف میکند.
▫️اجتهاد به معنای اعم؛ این نوع از اجتهاد متکفل استنباط گزارههای هنجاری نیست. در این نوع اجتهاد ممکن است به یک مسئلهای پرداخته شود که ارتباطی با شریعت و فقه ندارد، اما با دین ارتباط دارد؛ مانند خلقت انسان یا اقتصاد. در واقع در این نوع از اجتهاد شخص به دنبال کشف یک «هست» است اما این کشف باید با اجتهاد صورت بگیرد.
🔹بر اساس اجتهاد به معنای اخص، علوم انسانی و فقه با همدیگر ارتباط دارند اما نقش توسعهای ندارند. علوم انسانی مصداق شناسی و موضوع شناسی انجام میدهد و اجتهاد به معنای اخص حکم را بیان میکند.
🔹 اما بر اساس اجتهاد به معنای اعم از آنجایی که این نوع از اجتهاد از «هستها» خبر میدهد و معمولاً علوم انسانی بیان هستها و مناسبات میکند، در این صورت موضوعاتی مانند خلقت انسان، تاریخ، مسائل اجتماعی و ... از حوزههایی است که فقه به آن میپردازد.
▫️نشست اجتهاد و تحول علوم انسانی، ۲ بهمن ۱۴۰۲
@OlomEnsaniEslami
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad