لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️شناخت آتئیست ها در کمتر از دو دقیقه!
🔺مشاهده این کلیپ کوتاه را از دست ندید👌🏼
#نقدی_بر_آتئیسم /دروغها و خرافات ملحدین
@Feraghvaadyan
📛فرقه «خانواده» علیه #خانواده
↙️ فرقه خانواده یکی از بدنام ترین فرقههای مذهبی #استرالیا بود. «آن هملیتون بایرن»، یک معلم یوگای زیبا، کاریزماتیک، متوهم و البته #خطرناک بود که پیروانش را متقاعد کرده بود که او خداست. از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ او توانست کودکان بسیاری را از طریق شیادی در موارد حضانت، از طریق دیگر اعضای گروه و با #آدم_ربایی دور خود جمع کند. سپس وی آنها را بدور از جهان بیرون و مانند فرزندان خود بزرگ کرد. این کودکان موهای خود را رنگ کرده و لباسهای متحد الشکل میپوشیدند. آنها بر این باور بودند که آن مادر واقعی آن ها و #مسیح زنده است. این کودکان توسط زنان پیرو آن همیلتون که با نام «خالهها» شناخته میشدند مورد تنبیه قرار میگرفتند. این کودکان مجبور بودند داروهای روانگردان مانند ال اس دی بخورند و بدین ترتیب از لحاظ روانی بشدت آسیب دیده بودند. وجود این #فرقه تنها در اواسط دهه ۸۰ و بعد از این که یکی از اعضای اخراجی فرقه دست به افشاگری زد توسط #پلیس کشف شد. در طی یک عملیات بزرگ تمامی #کودکان نجات داده شدند هرچند خاطرات تلخ گذشته برای همیشه همراه آنان باقی ماند.
@Feraghvaadyan
🔮پاپکورنیزاسیون دین
💢یکی از تحولات #دین در عصر مدرن، گرایش به رویکردی مسرتجویانه است که از آن به «#پاپکورنیزاسیون دین» یاد شده. دراین رویکرد، دین در نظر انسان مسرتجو اصالتی را که در زندگی سنتی داشت، از دست داده و در حد مشغولیت اوقات فراغت فرومیکاهد. مشغولیتی که انتظار میرود با فارغ کردن انسان از فشار عقلانیت مدرن،به نحو چشمگیر، استرسها و آلام #مدرنیته را به طور موقت التیام بخشد.
⚠️بر اساس این نوع دینورزی، مؤلفههای پراکنده از #ادیان مختلف، صرفاً به دلیل کارکردشان به عنوان امری مسرتبخش مورد انتخاب و التقاط قرار میگیرند و بدون تناسب کنار هم مینشینند. دین پاپکورنیزه، با انسانی تناسب دارد که به دنبال فهم و تبیین جهان مشهود نیست، بلکه تنها میخواهد در این جهان، آزاد و خوش باشد.
🔚درواقع میخواهد خودش را که چیزی جز #آزادی و خودمختاری نیست، بسازد. برای چنین انسانی، همانند «#نیچه»، افسانه «مرگ خدا» مطرح است، با این تفاوت که او به رد وجود خدا نمیپردازد، بلکه به غایب بودنش قائل است. انسان معاصر، #خدا را غایب لحاظ میکند تا بتواند آزادی خود را تضمین کند، بنابراین دینورزی او بههیچوجه نمیتواند به معنی تعبد و بندگی باشد، بلکه گونهای غوطهوری در شادی ناشی از احساس آزادی تعبیر میشود.
📚منبع: حمیدیه، بهزاد،معنویت در سبد مصرف، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1391، صص330-302.
@Feraghvaadyan
🔹لزوم توجه بیشتر به گذر ادیان شیراز؛ کانون همزیستی مسالمتآمیز ادیان گوناگون بهسازی میشود
💠گذر ادیان،کوی #ادیان یا گذر تمدنها یا همان کوچه نوبهار در کلانشهر #شیراز نماد #همزیستی_مسالمتآمیز ادیان و کانون هدف گردشگری منحصر به فردی است که اهمیت و توجه ویژهای را میطلبد. با پیادهروی در این گذر میتوانید آتشکده زرتشتیان، کنیسه ربیعزاده مربوط به کلیمیان شیراز، کلیسای شمعون غیور، کلیسای مسیحیهای شیراز و مسجد خیرات را در یک امتداد ببینید./ منبع: تسنیم
ادامه خبر: https://tn.ai/2386490
@Feraghvaadyan
🔷تصوف سیاسی
🔻#تصوف در سیر تطور خود پس از خروج ار قالب انزواگرایی، ابتدا به مکتبی علمی و در ادامه به جریانی #اجتماعی تبدیل شد و درست از این زمان به بعد بود که با حوزه #سیاست مرتبط گردید. درواقع، تبدیل شدن #تصوف به یک جریان اجتماعی - هرچند داعیه قدرت سیاسی هم نداشته باشد - موجب شد تا از نظر قدرت سیاسی به مثابه یک رقیب بالقوه نگریسته شود. موقعیت اجتماعی ویژه صوفیان و بهویژه قطبهای صوفی، حقیقتاً برای اهل قدرت و سیاست، خطرآفرین بود. یک قطب #صوفی را در نظر بگیرید که به هنگام ورود به هر شهری، دهها هزار نفر در بیرون شهر به استقبال وی میآیند. چنین شخصی حتی اگر داعیه قدرت سیاسی هم نداشته باشد - که به لحاظ تاریخی نیز در این مرحله، صوفیها کمتر چنین داعیهای داشتهاند – میتواند برای حکومت وقت، خطر بالقوه به حساب آید.
🔻از این زمان به بعد، میتوان و باید از ارتباط #تصوف و #سیاست دم زد؛ چراکه اساساً در هر اجتماعی، قدرت نهفته است و این برای نظام سیاسی، یک زنگ #خطر محسوب میشود. وقتی یک اندیشه به جریان اجتماعی تبدیل شده و بار عاطفی مییابد، حکم یک #شمشیر دو لبه را دارد که برخورد قهرآمیز با آن را به سبب پایگاه عاطفیاش، دشوار میسازد و در عین حال، از پتانسیل قدرتگیری برخوردار است و رقیبی برای یکی از مهمترین حوزههای قدرت یعنی سیاست.
@Feraghvaadyan
▫️در نشست «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» مطرح شد؛
⚖️بیاحترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است
↙️در پی اهانت به ساحت قدسی پیامبر اسلام (ص) نشست علمی مجازی با موضوع «احترام به ادیان دیگر و آزادی بیان» ۱۷ آبان ماه از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه و با مشارکت مجمع جهانی اهل بیت علیهم اسلام و مرکز اسلامی لندن برگزار شد.
📌در ابتدای این نشست که به زبانهای فارسی و انگلیسی برگزار و به صورت مستقیم از شبکههای آپارات و بیگ بلو باتن (BIGBLUEBUTTON) پخش میشد حجت الاسلام دریاباری، دبیر علمی نشست، احترام به ادیان دیگر را مسئله کلیدی عنوان کردند که در طول تاریخ نقش مهمی در همزیستی مسالمت آمیز بشر داشته است.
🔰در ادامه آیت الله رضا رمضانی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سخنانی با موضوع اهانت به مقدسات و مخالفت اهانت با عقلانیت و اعلامیه جهانی حقوق بشر، با اشاره به اتفاقات یک دهه اخیر و اهانت به پیامبر اسلام (ص) و قرآن، افزودند: «بی احترامی به ادیان خلاف عقل و قانون است»./منبع: مهر
ادامه خبر: mehrnews.com/xT54X
@Feraghvaadyan
🔵آمادگی ایران برای گفتوگوی میان فرهنگها و ادیان در سراسر جهان
↙️با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه کاتولیک زیمبابوه، وبینار گفتوگوی بین دینی تحت عنوان «ما متحدیم چون همه ما مخلوق یک خدا هستیم» با حضور نمایندگانی از ادیان و مذاهب مسیحی، مسلمان، یهودی، بودیسم و نیز ادیان سنتی آفریقا برگزار شد.
🔸به گزارش روشنگر به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،در این وبینار، هر یک از سخنرانان به معرفی نگاه دین خود نسبت به همزیستی مسالمت آمیز و صلح میان ابنای بشر پرداخت./منبع : ایسنا
ادامه خبر: https://www.isna.ir/news/99082114141/
@Feraghvaadyan
📛بهائیان در مسیر #نژادپرستی
🔺حمایت بهائیت از «دونالد ترامپ»
↙️فعالیتهای رسانههای #بهائی و بهائیان کشورهای مختلف، نشاندهنده حمایت آشکار این فرقه از «#ترامپ» است. بهائیان که عمدتاً با سلطنتطلبان همراهی داشتند، این بار هم در حمایت از ترامپ، با این جریان همگام شده اند.
این #فرقه در حالی سنگ ترامپ را به سینه میزند که وی به عنوان چهرهای نژادپرست، سخنان و اقدامات بسیاری علیه حقوق برابر انسانها و حتی محیط زیست داشته است و به باور بسیاری از کارشناسان، جریانهای نژادپرستی و خودبرتر پندار در آمریکا، بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، جان تازهای گرفته بود.
♦️تنها نمونهای از سخنان نژادپرستانه وی در ادامه ذکر شدهاست:
ترامپ در جلسهای، ضمن اشاره به مهاجرانی از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا، گفت: «چرا این مردم را از کشورهایی که چاه توالت هستند، به اینجا راه میدهیم؟»(1) رئیسجمهوری وقت #آمریکا در ادامه سخنان خود گفته بود که ترجیح میدهد مهاجرانی از کشورهایی مانند #نروژ به آمریکا بروند!
💬یا در جای دیگری از وی نقل شده که میگوید:«این سیاهها، پولهای من را میشمارند! چقدر نفرتانگیز! تنها آدمهایی که خوش دارم حسابِ پولهای من را داشته باشند آن کوتاه قدهای عرقچین به سر هستند [منظور یهودیها]... این شخص به نظرِ من خیلی تنبل است. البته تقصیرِ خودش نیست. تنبلی در ذاتِ #سیاهپوستان است. جداً میگویم. همینطور است. دستِ خودشان نیست.»(2)
🔻چنین سخنان و رفتارهایی به تعدد در کارنامه وی موجود است. اما شاید دلیل علاقه و سینهچاکی #بهائیان برای ترامپ، #ضداسلام بودن اوست. تا جایی که در سال ۲۰۱۵، ترامپ در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، خواهان ممنوعیت ورود تمام مسلمانان به این کشور شدهبود! بعدتر نیز دولتش برای تحقق نسخه آسانگیرانهتری از این سیاست، تلاش بسیاری داشت که در دادگاههای آمریکا به چالش کشیدهشد.
⚠️واقعیت این است که برخلاف ادعای بهائیان بر صلحطلبی و اهمیت به وحدت عالم انسانی، تا جایی که قدرتی نداشته باشند، از سیاستمداران تبعیضگرا، #نژادپرست و #جنگ_طلب حمایت میکنند، وای به روزی که به آنها اجازه دادهشود تا قدرتی به دست آورند!
📚پینوشت:
1.با ترامپ، نژادپرستی در آمریکا دوباره جان میگیرد (در واکنش به توهین ترامپ به مردم کشورهای افریقایی)، سایت پارستودی.
2. روایت سابقه طولانی ترامپ در نژادپرستی؛از دهه ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۸، جرمن لوپز.
@Feraghvaadyan
🔹نماینده یهودیان: اگر در فرانسه آزادی بیان است چرا درباره هولوکاست نمیتوان سخن گفت؟
↩️همایون سامهیح نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه ۲۱ آبانماه در نشست علمی و بینالمللی محکومیت اهانت به مقدسات دینی و پیامبران بزرگ ادیان توحیدی که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و مرکز مطالعات ژرفا برگزار شد، اظهار داشت: اشتراکات بسیاری در #ادیان وجود دارد، اینکه در دین یهود شنبه تعطیل است، در #مسیحیت یکشنبه و یا در اسلام جمعه تعطیل است نشان از اختلاف نیست و باید برروی اشتراکات توجه کرد.
🔰وی افزود: اگر در کشور #فرانسه آزادی بیان وجود دارد چرا در خصوص مسئله #هولوکاست که اعتقاد #یهودیان است، نمیتوان سخن گفت؟ در فرانسه اگر دو نفر باهم درگیر شوند و در این درگیری، یکی به دیگری اهانت کند و ناسزا گوید، فرد میتواند از هتاک شکایت کند و او را محکوم کند، پس چرا در خصوص اهانت یک نشریه به شخصی که دو میلیارد پیرو دارد، سکوت کردهاند.
💬سامهیح گفت: این توهین برنامهریزی شده است و به دنبال اسلامستیزی هستند که در گذشته نیز تکرار شده بود. آنان به دنبال عکسالعمل مسلمانان هستند که در این اتفاق هم رخ داد تا بگویند #مسلمانان اینگونه هستند.
➕نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: تندروی در هر دینی وجود دارد، در یهودیت، صهیونیستها تندرو هستند و در اسلام نیز داعش تندروی دارد. این گروهها ایجاد شدهاند تا صلح را از میان بردارند در حالی که اگر بخواهیم #صلح در جهان ایجاد شود باید به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و رفتاری محترمانه باهم داشته باشیم. یکی از مشکلات بشریت قدرتطلبی است و این دستاویزی برای دشمنان بشریت است، درحالی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها برروی وحدت کلمه تاکید کردهاند.
📌وی اضافه کرد: زمانی که میان ما و جهانیان رفاقت وجود داشته باشد دشمن نمیتواند کاری از پیش ببرد و ما باید مراقب ایران خود هم باشیم. مقام معظم رهبری بارها فرمودند توهین به مقدسان دیگران حرام است و اخیرا نیز فرمودند توهین به خدمتگزاران حرام است. انتقاد مجاز است اما نباید توهین کرد امیدواریم نسبت به ایجاد تفرقه به هرشکلی در کشور مراقب باشیم.
متن کامل در وب سایت فرق و ادیان:
https://feraghvaadyan.com/?p=2733
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
⭕️پراگامتیسم دینی در پساکرونا
👤مقصود فراست خواه، استاد مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و محقق جامعهشناسی دین:
ایران با شتاب به سمت دنیای مابعدمدرن، مابعدسکولار و پسا#سکولار پرتاب و سوق پیدا میکند. میتوان آثارش را در امر #دین هم بررسی کرد. اینجاست که شاهد انواع دینداریها یا دینگراییهای متکثر خواهیم بود.
🚥در کنار انواع افکار غیردینی #مدرن و پستمدرن؛ یعنی رفتار مردم و الگوهای باورداشت، الگوهای گرایش، الگوهای عمل دینی و رفتار دینی و #فرهنگ دینی هم تحت تأثیر این روند بزرگ قرار خواهد گرفت و تغییراتی در آن رخ خواهد داد. جامعه ایران بر اثر این تغییرات که کانون مهمش، شیوع بیماری #کووید۱۹ است، احتمالاً به سمت یک نوع دین اقتضایی گرایش پیداخواهدکرد و گونهای #پراگماتیسم_دینی خواهد بود؛ یعنی دینداریای که پراگماتیکتر است.
⏱در گذشته،انواع دینداریهای جدی براساس فقه، ایدئولوژیک یا سنتی مبتنی بود و یک چارچوب برای دینداریشان قائل بودند. این دوره در ایران، گویا در حال تغییر است و ما شاهد یک نوع #دینداری بیشکل و اقتضایی هستیم. دینداری وجود دارد، اما به شکل پلورال، یعنی انواع روایتها و قرائتهای دینی و به تعبیری، یک نوع تکثر در دینداری بروز پیدا میکند، دینداریها کمی فردیتر میشوند، تنوعات آن بیشتر میشود و ارزشهای آیینی هم اندکی جای خود را به ارزشهای نمایشی میدهد. البته درست است که دینداری، پستمدرن و اقتضایی میشود، اما از بین نمیرود و آن ها را در شکلهای جدیدی مانند #معنویت_گرایی میبینیم.
📚منبع: رشد دینداری اقتضایی و پراگماتیسم دینی در پساکرونا، مصاحبه با مقصود فراستخواه، ایکنا، 24 شهریور 1399
@Feraghvaadyan
🔺کتابخانه دیجیتال واتیکان مورد حمله سایبری قرار گرفت
↙️این کتابخانه که در روزهای گذشته بارها مورد حمله آنلاین قرار گرفتهاست برای جلوگیری از خطرات بعدی با یک شرکت که هوش مصنوعی برای امنیت اطلاعات آنلاین را طراحی میکند آغاز به همکاری کرد.
📚این کتابخانه که در سال ۱۴۵۱ میلادی تاسیس شد، حدود ۸۰۰۰۰ سند و کتاب بی نظیر را در خود نگهداری میکند از سال ۲۰۱۲ شروع به #دیجیتالی کردن گنجینه خود کرد و بارها مورد تهدید هکرها قرار گرفت.
📝به گزارش هنرامروز، اولین نسخه شناخته شده #کتاب_مقدس و یکی از قدیمیترین نسخههای مصور دیوان شعر حماسی ویرژیل انهاید در این کتابخانه نگهداری میشوند.
⭕️از دیگر داراییهای این کتابخانه که نمی توان بر روی آنان قیمتی گذاشت، میتوان به تصویر سازیهای ساندرو بوتیچلی برای کتاب کمدی الهی دانته و درخواست لغو ازدواج هنری هشتم که به امضای ۸۱ نجیب زاده رسید، اشاره کرد.
📌تا کنون ۲۵ درصد از ۴۱ میلیون صفحه سند این کتابخانه، دیجیتالی شده است و حملههای آنلاین به سایت این مجموعه میتواند اطلاعات مجموعه را سرقت، دستکاری و یا مجموعه دیجیتال شده را یک جا پاک کند.
↩️مسوولان این کتابخانه معتقدند حمله سایبری به سایت کتابخانه همانند حمله فیزیکی به آثار این مجموعه خطرناک است و در زمانی که هر روز اخبار و اطلاعات جعلی منتشر میشود حفاظت از اطلاعات سایت این مجموعه برای حفاظت از اعتماد مردم و اخبار درست امری حیاتی است.
@Feraghvaadyan
💠«میرزای قمی» و صوفیه
📝میرزای قمی با رشد فعالیت #تصوف در برابر متصوفه جبهه گیری نمود. او از مراجع عصر و مورد توجه و اعتقاد عامه بود و در دربار قاجار احترام ویژه ای داشت. #میرزای_قمی مردی وارسته و سالک بود و به سالکان واقعی حرمت می نهاد و با عرفای عصر رابطه نزدیک داشت.
📚از میرزای قمی چند اثر به فارسی و عربی پیرامون #تصوف و #عرفان در دست است که مهم ترین آن ها رساله ای در رد صوفیان در قالب پرسش و پاسخ به نقل از شاه نعمت الله است که آن را به امام رضا(ع) منسوب میدارد و نیز رساله جوابات مسائل رکنیه که پاسخ پرسش های ملا علی مازندرانی مشهور به رکن و بیشتر پرسش های در مسائل مربوط به تصوف و پیشوایان آن است. میرزای قمی بحث مفصلی در ملحقات جامع الشتات طی رساله ای به نام " فی الرّد علی الصوفیه" دارد که در آن به صوفیه سخت می تازد و عقاید آنان را خلاف شرع می داند.
🔹صوفیان را از غلات و غلات را از #شیطان صفتان می داند که به فریب عوام کالانعام مشغولاند. سومین اثر محقق قمی در این زمینه، نامهای است که در اواخر زندگانی خویش در سال1230 ه. ق، به فتحعلی شاه نگاشته و به طور مفصل و مبسوط مبانی و اصول معتقدات متصوفه و فلاسفه را مورد تجزیه تحلیل قرار داده و بر آن تاخته است.( قریشی کرین، سیّد حسن ، تصوف، عرفان و فلسفه در اندیشه میرزای قمی، دوفصلنامه مطالعات روششناسی دینی سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان1393)
@Feraghvaadyan
📛داستان تجاوز در فرقه مورمونیسم
👈از زبان یکی از قربانیان
✍️«فورا جسوپ»، یکی از قربانیان #فرقه «کلیسای قدیسین متاخر» یا «#مورمونیسم» به سرکردگی «وارن جفز» است. او در ۱۶ سالگی از یکی از اردوگاه های این فرقه گریخته و می گوید از هشت سالگی توسط پدرش مورد آزار قرار گرفته است.
↙️خانم جسوپ در تشریح نظام اعتقادی زمینه ساز این نوع تجاوزها ابراز داشت:«در جامعه چند همسری فرقه #قدیسین_متأخر، این اعتقاد وجود دارد که وقتی یک مرد به فرزندانش تعرض می کند، این تقصیر آن #کودک است، چون مردان عاری از گناه هستند؛ در نتیجه وقتی تعرضی رخ می دهد، مرد متجاوز، آیاتی از #کتاب_مقدس ورد زباش است، چون به اعتقاد او، اهریمن در درون کودک است و او این وردها را به زبان می آورد تا مانع از انتقال اهریمن از کودک به خودش شود.»
↩️خانم جسوپ که اکنون در امر مبارزه با #کودک_آزاری فعالیت دارد، تأکید می کند: سوء استفاده جنسی از کودکان با فرهنگ همسران متعدد و بسیار این فرقه در هم تنیده است. اساس باور آن ها این است که شما باید با دختران کم سن و سال #ازدواج کنید تا آن ها را نگاه دارید و آموزش دهید که زنان وفادار و تسلیمی باشند.
📆در نهم ماه اوت سال 2011 میلادی، دادگاهی در تگزاس، جفز را به جرم یک فقره #تجاوز و یک فقره تجاوز به عنف به دو کودک به حبس ابد محکوم کرد.دادستانها امیدوارند محکومیت جفز، نظام وحشتی که مانع از فرار بسیاری از این فرقه شده بود را بشکند.
📡منبع: برگرفته از سایت بی.بی.سی فارسی
@Feraghvaadyan
✝️میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا
🌀«لفظ میسیولوژی از دو کلمه «میسیون» و «لوژی» ساخته شدهاست. پسوند لوژی، یونانی و به معنای شناخت است. میسیولوژی، علمی دانشگاهی است که بر روی سوابق و اطلاعات #تبشیر تحلیل میکند. از جمله مبانی میسیولوژی، میتوان اصول کتاب مقدس و تاریخ، روششناسی، انسانشناسی، تکنیکها و مبانی میسیون #مسیحی، نام برد. میسیولوژی، علمی جامع از علوم مختلف است. این علوم عبارتاند از: تاریخ، الهیات، علوم اجتماعی و استراتژیک میسیون. وظیفه میسیولوژی در هر دوره، نقد و بررسی انگیزهها، سازهها، روشها و الگوهای همکاری و رهبریت کلیساست. #میسیولوژی به دنبال درک شرایط ایمانی مسیحی در شرایط مختلف زمانی است.
🔻میسیولوژی، یک علم 135 ساله است که در دوران معاصر پیشرفت کرده. پروفسور مایکل بست، اولین استاد میسیولوژی بود که با نوشتن کتاب مطالعات تبلیغ، شروع به تدوین این علم نمود. شکل کاملتر آن در سال 1950.م بعد از فروپاشی استعمار قدیم و برای ظهور #مسیحیت در شش قاره و رشد کلیسا و جنبش مسیحی ایجاد شد.»(1)
↩️دانش میسیولوژی و بررسی ابعاد و آثار آن در مطالعات روندشناسانه #مسیحیت_تبشیری ، حائز اهمیت است و جا دارد به این شاخه کلیدی در سیاست های راهبردی مسیحی پرداخته شود.
📚1. هاتفالحسینی، سیدجعفر، میسیولوژی؛ اجتهاد تبشیری کلیسا، قم: اندیشه مولانا، چ اول، 1398، ص5.
@Feraghvaadyan
⭕️دومین رئیس جمهور کاتویک امریکا؛ چه بر سر نفوذ مسیحیان انجیلی در سیاست راهبردی خواهدآمد؟
✝️«جوزف بایدن»، دومین ریاست جمهوری #کاتولیک مذهب ایالات متحده پس از «جان اف کندی» خواهدبود که به کاخ سفید راه می یابد. طی سال های گذشته، نفوذ #مسیحان_انجیلی در سیاست راهبردی ایالات متحده، توسعه و تعمیق بسیاری یافت که به تبع آن شاهد تحولات زیادی در رفتارهای خارجی آن کشور در قبال سایر ممالک بوده ایم؛ از جنگ طلبی های گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی از طرق متعدد(به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا اقدام به گشایش سفارت و...).
⛪️پشتیبانی انجیلیان از «دونالد ترامپ» طی سال های گذشته و در طول کارزار انتخاباتی اخیر، بیش از گذشته محسوس و آشکار شد و حتی پس از شکست انتخاباتی نیز حمایت مادی و معنوی خود را از شکایت های ترامپ جاری ساخت. حال با پیروزی #جوبایدن پس از سال ها سیاست های تندروانه #مسیحیان_انجیلی در کاخ سفید، این بار یک #کاتولیک پیروز شد تا شاید معادلات را برای انجیلیان بهم زند. پیام تبریک «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیکهای جهان در به بایدن و پاسخ وی به پاپ را می توان جدی تلقی کرد.
📞بایدن در این تماس تلفنی، تمایل خود را برای همکاری با #پاپ در زمینه حمایت از فقرا، پرداختن به تغییرات آب و هوایی و استقبال از مهاجران و پناهجویان اعلام کرد. بایدن بعد از جان اف کندی دومین رئیس جمهور کاتولیک در آمریکاست. وی یک روز پس از پیروزیاش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «کلیسای کاتولیک سنت ژوزف در برندیواین» ایالت دلاور رفت. باید دید با ورود قریب الوقوع وی به کاخ سفید، اوضاع مسیحیان انجیلی چطور خواهدشد و از این به بعد چطور اهداف خود را در قبال منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا و به خصوص ایران پی خواهد گرفت؟
@Feraghvaadyan
💠صوفیان در منظومه فکری «علامه مجلسی»
🔰علامه مجلسی در آثار خویش به اقتضای موضوعات گوناگون اعتقادی به باورهای #صوفیان، اشاره و آنها را نقد کردهاست.انتقادهای #علامه_مجلسی به کلیت عرفان اسلامی، شامل دو بخش نظرات عرفانی عارفان بزرگ و رسوم صوفیان عوام میگردد. تقدیرگرایی و رفع تکالیف و عبادات شرعی، دو مقوله مهم در آثار برخی بزرگان عرفاننظری است که سبب شده قائلان به این عقیده و مروجان آن، مورد انتقاد مجلسی واقع شوند. بیشتر انتقادات مجلسی، متوجه صوفیان خانقاهی و عوام و رسوم آنان است که ارتباط مستقیمی با عرفان نظری ندارد. پشمینهپوشی، رقص و سماع، چلهنشینی و اذکار خفی و جلی در شمار رسوم صوفیانهای است که مجلسی مخالف انجام آنهاست.
🔸بخش زیادی از توضیحات مجلسی در «#بحارالانوار» و دیگر آثار مکتوب وی، شامل خردهگیری و رد نظریات صوفیان خانقاهی است. حجم زیادی از انتقادهای مجلسی به مناسک و رسوم صوفیان بازاری بازمیگردد. شمار بسیاری از این صوفیان بازاری را گروه «قلندران» تشکیل میدادند. این افراد که غالباً مهاجران هندی بودند، بهدلیل نداشتن ارتباط با طریقههای رایج در ایران، «دراویش بیشرع» نامیده میشدند. این درویشان افراطی و نامنظم که به قیود اجتماعی و شرعی، بیاعتنا بودند، برای سکونت به #خانقاه میرفتند. قرائن زیادی وجود دارد که نقدهای علامه مجلسی از رسوم صوفیانه ناظر بر این گروه و گروههای شبیه آنان است.
@Feraghvaadyan
🔺دین و پساکرونا
↙️«علیرضا شجاعیزند»، استاد جامعهشناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت #دین و #کرونا رفتهاند، دین بودهاست نه کرونا. مسئلهمند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمیگردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست.
🔰از طرفی، تواناییهای علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در #جامعه ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند، میشود نشان داد.
⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمیآید. بهواقع، دین در این ماجرا، نهتنها دچار هزیمت و عقبنشینی نشده، بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دینپژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذاردهاند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شدهاند.
این قبیل موقعیتها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و #بشریت به آن نیاز دارد. پس مسئلهآفرینیهای کرونا، نهتنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرضاندام و ابراز وجود آن فراهم آوردهاست.
📚منبع: مسئلهآفرینیهای کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا، ایکنا، 10 آبان 1399.
@Feraghvaadyan
⚛️رسوایی های «اوشو» (قسمت #اول)
📆در دهه ۱۹۸۰، اعضای«#راجنیش»، #آشرام خود را در گرماگرم میدان مجادله با افراد محلی در اُرگون مرکزی یافتند.این جنبش توسط یک معلم مذهبی #هندی به نام «بهاگوانشریراجنیش» آغاز شده بود. راجنیش، افکاری را از شرق و غرب با هم ترکیب کرده و به معجونی سکرآور مبدل نموده بود و طی سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰، موفق به جذب هزاران پیرو و شاگردانی وفادار گشت که «#سانیاسین» نامیده میشدند. راجنیشیها، اغلب به خاطر پوشیدن لباسهایی در طیفهای زرشکی و رقصهای خلسهآمیز در تفکراتشان شهرت داشتند.
🔮راجنیش، ظاهری آراسته با ریش داشت و [وقتی سخنرانی میکرد] با ملایمت حرف میزد. او صاحب 93 اتومبیل رولز رویس بود و طبق نظر بسیاری، نمونه بارز یک #رهبر جذاب. بیشتر هوادارانش اهل غرب اروپا و ایالاتمتحده بودند. جنبش او بیشتر، جنبشی #روان_درمانی تجربی و فکری بود تا مذهبی. در سال ۱۹۸۱، راجیش و پیروانش به خاطر روابط جنسی، لباسهای نامناسب، استعمال #موادمخدر و عدم پرداخت مالیات، محل شکلگیری گروه در پونای(اکنوی پون) #هند را ترک و به ایالات متحده کوچ کردند و در نهایت در «رسوتای آنتهلوپ»(واقع در اورگون) ساکن شدند. درآنجا تصمیم به ساخت یک آشرام[معبد] بزرگ گرفتند اما به دلیل برخوردهای نامناسبی که با افراد محلی داشتند، بار دیگر رسوایی به بار آوردند.
@Feraghvaadyan
💢بهرهگیری امارات از صوفیه در جهت سیاستهای جنگ طلبانه
↙️«دکتر اندریاس کریگ»، استاد مطالعات امنیتی دانشکده «کینگز» لندن در مقاله ای وب سایت «میدل ایست آی» انگلیس ابراز داشت: #امارات از دین در خدمت سیاست هایش بهره گرفته و نسخه دیگری از #اسلام_سیاسی را اتخاذ کرده است.
➕وی توضیح داد: آنچه اکنون در غرب مشهور شده مبنی بر اینکه امارات، سیاست سکولاریزم را اختیار کرده، مطابق با واقع نیست. ادعای آن ها در باب تسامح و همزیستی دینی نیز تحریف شده و در خدمت شکل گیری نوع دیگری از اسلام یعنی #صوفیه است که [به ظاهر] به آرامش سیاسی دعوت می کند. امارات با درک ظرفیت #دین و ایدئولوژی در متحد کردن جامعه مدنی و یا متفرق کردن جهان عرب، صوفیه را به عنوان پایگاهی #ایدئولوژیک و دینی انتخاب کرده تا با سیاست خارجی او در منطقه نیز هماهنگ باشد.
🗓وقتی در سال 2011 ، اوضاع موجود ناپایدار شد امارات متحده عربی به تجمیع توان مالی و #نظامی خود پرداخت تا بتواند آینده اجتماعی و سیاسی منطقه و قدرت اول مخالف تغییر و مخالف انقلاب های عربی تبدیل شود؛ قدرتی که نظام های مخالف جامعه مدنی را پشتیبانی می کرد و همراه با نظامیان بود و با جاذبه اسلام سیاسی مقابله می کرد. به همین دلیل نیاز به نسخه ای جدید از اسلام داشت که همه فعالیت های استبدادی را پوشش دهد. لذا حکام امارات، #صوفیه را انتخاب کردند. #ابوظبی در راستای رسیدن به این هدف، مراکز دینی در لیبی، مصر و امارات به راه انداخت.
🔺امارات با استفاده از تسامح در اسلام و همزیستی دینی، نقشی فعال در مشروعیت بخشیدن به اعمال حکام مستبدی چون «#حفتر» و «#سیسی» بازی کرد و نیز همزمان به عدم تسامح با مخالفان اوضاع کنونی، مشروعیت بخشید. در حقیقت این گونه استفاده از دین از طرف امارات، نوعی دوگانگی بین صوفیه و دیگر اشکال اسلام ایجاد کرد که یکی در دست نظام است و دیگری در دستان مخالفانش!
🏢برگرفته از : دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های تکفیری و افراطی
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅گرامیداشت یاد شهید «ادواردو آنیلی» در ویژه برنامه «سایه روشن»
💠ویژه برنامه «سایه روشن» با محوریت جریانشناسی فرهنگی، عرفانهای نوظهور، معنویتهای کاذب و … در موضوعات مختلفی همچون معرفی و نقد کتاب، گفتوگو با اساتید حوزه و دانشگاه و گزارش مردمی یک هفته درمیان از سوی فرهنگسرای اندیشه برگزار و اجرا میشود.
❇️همزمان با بیستمین سالگرد شهادت ادواردو آنیلی، شهیدی که تازه مسلمان شده بود، برنامه "سایه روشن" با نمایش مستندی از وی، به زندگینامه و ابعاد مختلف فعالیتهای آن شهید بزرگوار میپردازد. ادواردو آنیِلی، فرزند جیانی آنیلی، سرمایهدار و میلیاردر ایتالیایی و مالک سابق مجموعه فیات است. او در زمانی که در نیویورک زندگی میکرد به اسلام گروید و نام خود را به «مهدی» تغییر داد.
🔹براساس این گزارش، در این برنامه، فیلم مستند «شهید ادواردو آنیلی درباره جهان اسلام» برای اولین بار به نمایش درمیآید. همچنین ناگفتههایی در مورد شهید ادواردو آنیلی بیان شده و تلاشهای چند ساله او برای معرفی جهان اسلام، شکست تحریف موجود در مورد دین اسلام و تلاشهایش برای مقابله با توهین به پیامبر اسلام مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. در این برنامه، چهرههای شاخصی سخنرانی خواهند کرد؛ دکتر قدیری ابیانه دوست ادواردو و رایزن مطبوعاتی ایران در ایتالیا همچنین سهیل کریمی، مستندساز برجسته کشور که مستندهایی را در پاکستان و افغانستان ساخته است صحبت میکند. مهمان ویژه این برنامه حسین عبداللهی دوست شهید ادواردو است. او بعد از بیست سال در رسانهها حاضر شده و در ارتباطی تصویری برای اولین بار از ادواردو سخن میگوید.
🔸گفتنی است برنامه "سایه روشن" با موضوع گرامیداشت یاد و خاطره شهید ادواردو آنیلی از سوی فرهنگسرای اندیشه و با حمایت و مشارکت خبرگزاری تسنیم یکشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت ۱۹ به صورت زنده از اینستاگرام فرهنگسرای اندیشه به آدرس@farhangsara.andishe پخش خواهد شد.
@Feraghvaadyan
📑نقشه بهائیت برای تغییر قانون اساسی
⭕️فعالیت بهائیت برای نفوذ در کشور شیلی
🌐خبرگزاریهای بهائی، از دخالت اعضای این تشکیلات در #قانون_اساسی کشور «#شیلی» خبر دادند. این فعالیتها را که در آستانه رأیگیری برای تدوین یک قانون اساسی جدید در این کشور علنی شده، میتوان نتیجه فعالیت سیستماتیک #فرقه، در پیادهسازی مفاد طرح «#جامعهسازی_بهائی» دانست. طرحی که شامل «گفتمانهای اجتماعی»، «توسعه اجتماعی-اقتصادی» و «مؤسسه روحی» بوده و به اذعان مسئولان تشکیلات در کشور شیلی، به طور کامل پیگیری میشد.
✴️یکی از پایگاههای مهم تشکیلات، ساختمانی تحت عنوان «مشرقالاذکار» است؛ ساختمانی که #بهائیت، با هدف نفوذ، تداوم حضور در کشورها، و جلب نظر سیاستمداران و ساکنین منطقه در ابتدا با پوشش معبد، برپا میکند و سپس به مرکز گسترش فعالیتهای #فرقه تبدیل میشود. #مشرق_الاذکار شیلی، چهار سال پیش در پاییز سال 2016م افتتاح شد و حال #بهائیان با اجرای نقشه تشکیلات، به مرحله دخالت در قانون اساسی کشور رسیدهاند.
📆«طی سال گذشته، بهائیان #شیلی با ایجاد فضاهایی در همه سطوح، در این گفتگوها مشارکت کردهاند... فلیپ دوهارت، منشی محفل روحانی ملی بهائیان شیلی میگوید: این یک دوران #تاریخی برای شیلی است...جامعه بهائی به عنوان بخشی از اقدامات خود برای مشارکت در گفتمان ملی همکاری کرده است تا فضاهایی برای گفتگو در سراسر کشور ایجاد کند. سلسلهای از گردهماییها در ماههای اخیر منجر به برگزاری یک رویداد #ملی با حضور هزاران شرکتکننده شد.»
📝در این چند خط کاملاً روشن میشود که #بهائیت، برای تأثیرگذاری بر سیاست یک کشور، چطور برنامهریزی کرده و کنفرانسهایی را تشکیل داده تا نهایتاً با زیرپا گذاشتن شعار عدم مداخله سیاسی، قوانینی تسهیلگر برای امور #فرقه تصویب نماید تا منجر به سلطه بر کل امور آموزشی، اجتماعی و حتی شاید اراضی آن منطقه شود.
↩️همانطور که در ادامه، از لزوم بارز کردن #معنویت –که منظور همان بهائیت است- در قانون جدید، سخن میگویند:
«ورونیکا اوره، مدیر معبد #بهائی در سانتیاگو، در یکی از گردهمایی اخیر توضیح داد که یک تحول عمیق، فراتر از اصلاحات، مورد نیاز است...لوئیس ساندووال، از اعضای دفتر امور خارجی بهائیان شیلی میگوید: خواستی که برای تغییر در اجتماع شیلی پدیدار شده ... کافی نیست، ما باید فراتر رفته و بعد معنوی زندگی را اذعان کنیم... خانم اوره توضیح میدهد که این #معبد به طور خاص همچون قطبی مهمانان را برای شرکت در گردهماییهای ویژه به خود جلب کرده، جایی که مهمانان پس از شرکت در جلسات #دعا و نیایش، در گفتگوهای عمیق مربوط به مسائل ملی مشارکت کردهاند.»
👈نقشههای #بهائیت در هر منطقهای میتواند دخالت و #نفوذ را در پی داشته باشد و هشیاری و آگاهی مسئولین و مردم را میطلبد.
@Feraghvaadyan