eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
173 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
📄الزامات بسترساز ✴️لازمه تحقق یك حركت نظام مند برای حمایت از ، برخورداری از الزامات زمینه ای و بسترهای پایدار ساز و ثبات آفرین است و در غیر این صورت، حركت ها شاید در یك بازه زمانی مشخص، موثر باشند ولی تبدیل به یك جریان نهادی و پایدار نخواهند شد و در نتیجه پس از مدتی می توان شاهد سست شدن و در نتیجه شكست طرح حمایت از كالای ایرانی بود. در این نوشتار به سه مورد از این الزامات به صورت تیتروار اشاره می شود و ان شاء الله در نوشته های آتی به موارد دیگری پرداخته خواهد شد. 1️⃣ الزام اول: اصلاحات لازم در حقوق رقابت و در كشور 🔹برخی نهادگرایان، وقتی به تحلیل علل توسعه یا عدم توسعه كشورها می پردازند، پا را از سطح اولیه تحلیل ها فراتر گذاشته و در بررسی موردی علل موفقیت و عدم موفقیت كشورها از موارد رایج نظیر تفاوت در سطح دانش، مكان جغرافیایی و حتی تفاوت های فرهنگی در كشورهای توسعه یافته نسبت به سایر كشورها عبور می كنند و سعی در شناسایی برخی مفاهیم نهادی دارند. یكی از این پایه های نهادی كه در آثار برخی تحلیل گران بسیار بارز است، به رسمیت شناختن حقوق رقابت و حقوق مالكیت در كشورهاست! به بیان دیگر، علاوه بر اینكه یك آستانه تغییر در امر رقابت پذیری صنعتی در یك كشور وجود دارد می بایست حقوق مالكیت نیز دارای قواعد روشن، دقیق و باثبات باشد چرا كه این امر موجب می شود افراد، حركت برای نوآوری و تولید ثروت پایدار داشته باشند. @Rushdisu 🔹در موضوع حمایت از كالای ایرانی نیز، چنین مقوله ای بسیار اساسی است زیرا یك سوی امر تولید كالای داخلی، تولیدكنندگان و سرمایه گذاران هستند و تا زمانی كه بستر حمایتی لازم برای این كار وجود نداشته باشد انگیزه تولیدكننده برای سرمایه گذاری پایدار از بین می رود. تولید، تبلیغ و فروش كالای باكیفیت داخلی امری زمان بر است لذا نیازمند وجود یك موقعیت با ثبات روانی، اجتماعی و اقتصادی است كه بخش اعظم آن با مناسب شكل می گیرد. 2️⃣ الزام دوم: 🔹می توان مصادیق متعددی از ضرورت «شفافیت» جهت شكل گیری و ثبات حركت های نهادی بیان نمود ولی با توجه به محدودیت حجمی نوشتار صرفا به یكی از مهم ترین این مصادیق یعنی «» اشاره می شود. تمامی فرآیند شكل گیری ایده تا تولید و توزیع محصول ایرانی در یك چرخه كامل رخ می دهد و در این پیوستار، شخصیت های حقیقی و حقوقی فراوانی حضور دارند كه اگر هر یك از این افراد دارای منافع متضادی با اصل حركت باشند، خواسته و ناخواسته به سمت تغییر این جریان پیش می روند و اگر به عنوان مانع اساسی در مقابل این حركت ملی نقش ایفا نكنند، در خوشبینانه ترین حالت سعی در تغییرات قانونی جهت مستثناسازی خود و منافعشان با اصل حركت خواهند داشت. 🔹شفافیت مناقصات، قراردادها، قوانین، آرای نمایندگان مجلس و مواردی نظیر این می تواند اقدامی پیشگیرانه و كم هزینه در این راستا باشند كه با حمایت رسانه ها به یك حركت پایدار تبدیل می شوند. 3️⃣ الزام سوم: ملی 🔹برند ملی هر كشور، تبلور تمامی مناسبات آن كشور است و حتی در برخی مطالعات ذیل یكی از اركان طبقه بندی می شود و به عنوان یك نمونه عینی قدرت نرم محسوب می گردد. مرور تاریخ توسعه صنعتی برخی كشورها نظیر كره جنوبی، آلمان، انگلستان، چین، ژاپن و ... نشان از آن دارد كه تمام ساختارهای حاكمیتی و غیرحاكمیتی آن می كوشند كه كشورشان را به بهترین حالت ممكن به دنیا معرفی نمایند. اگر امروز گوشی های كره ای، خودروهای آلمانی و لوازم خانگی ژاپنی از شهرتی جهانی برخوردارند صرفاً به واسطه كیفیت خودِ محصول نیست بلكه تمامی اركان و اجزاء از سریال های تلویزیونی گرفته تا نمادهای فرهنگی آنها سعی در معرفی كشورشان به عنوان یك كشور توانمند، دارای ثبات حاكمیتی، متعهد نسبت به مردم و ... دارند. 🔹زمانی كه حجم انبوه سریال های تاریخی كُره ای در ایران پخش می شود و بازیگران اصلی آن در كشور حضور می یابند، خواسته و ناخواسته، نشان تجاری كره جنوبی در ایران تقویت شده و محصولات كره ای نیز فروش بیشتری خواهند داشت و یا زمانی كه مسئولین ژاپنی از مردمشان در برابر برخی كالاهای كم كیفیت، عذرخواهی می كنند همین امر در مصرف كنندگان آن محصول اعتمادزایی فراوان می كند، برگزاری المپیك 2008 چین و معرفی قدرت این كشور در فضای عمومی جهانی، همگی زمینه هایی برای تقویت برندملی یك كشور است. @Rushdisu 🔶جمع بندی كوتاه: حمایت از كالای ایرانی حركتی مقطعی نیست و باید زمینه های لازم برای آن، ایجاد شود. اهمیت ایجاد نهادها از این جهت است كه یكی از مهم ترین سازوكارها برای جلوگیری از شكست یك جریان ملی، كاهش وابستگی آن به اشخاص است. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
🏘 💢 از مَهریه های بی مِهر تا بی مِهری مَهریه ها 🔹 در مهریه به عنوان ای برای زن و ابزاری برای تعریف می شود❗️ 🔹 حال آنکه طبق معمولاً شاهد رابطه معکوس میان نرخ طلاق و مهریه هستیم. یعنی به میزان افزایش مهریه، نرخ طلاق نیز افزایش می یابد. 🔹 ابزاری است برای میان زوجین نه ابزاری بازدارنده برای طلاق. 🔹 در ای که نرخ مهریه پایین و در حدّتوان زوج است، اصل بر و مدارا در زندگی است، امّا در خانواده ای که نرخ مهریه بالا و خارج از توان زوج است، اصل بر و جدایی است. 🔹 لذا مهریه سنگین خود یکی از عوامل کینه توزی در زندگی محسوب می شود: «لَا تُغَالُوا فِي مُهُورِ النِّسَاءِ فَتَكُونَ عَدَاوَةً» امام علی(ع). 🔹 در روایتی دیگر یکی از نشانه های پایین بودن مهریه اوست و یکی از نشانه های نحوست زن مهریه زیاد اوست: «أَنَّ مِنْ بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ قِلَّةَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا كَثْرَةَ مَهْرِهَا». 🔹 از این روست که طبق آموزه ها خانواده عروس باید اصرار بر پایین آوردن مهریه و خانواده داماد اصرار بر بالابردن مهریه داشته باشند تا مهریه بیشتر ظهور و بروز پیدا کند. 🔹 توسط مرد نیز جزء بالاترین گناهان محسوب می شود به طوری که طبق روایت پیامبر(ص): خداوند در روز قیامت هر گناهی را می بخشد مگر گناه ندادن مهریه❗️ 🔹 هولناک تر از ندادن مهریه، نیّت و است. اگر مرد به هنگام تعیین مهریه، قصد دادن مهریه تعیین شده را نداشته باشد و در دل بگوید : «کی داده؟ کی گرفته؟» این کار او -طبق روایات- به منزله و است❗️ 🔹 به عنوان مثال می توان به صحیحه فضیل بن یسار از امام صادق(ع) اشاره کرد: «فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَ لَا يَجْعَلُ فِي نَفْسِهِ أَنْ يُعْطِيَهَا مَهْرَهَا فَهُوَ زِنًى». یا به این حدیث از پیامبر(ص) در نهج الفصاحة اشاره کرد که : هر کس با زنى ازدواج کند و در خاطر داشته باشد كه مهر او را نپردازد هنگام مرگ چون زناكاران بميرد. «مات يوم يموت و هو زان». 🔶 در مقام می توان پیشنهادات زیر را برای جلوگیری از نادرست موجود مطرح ساخت: 1️⃣ تعیین بر اساس زوج: در مهریه اصل بر و مهریه در زمان ازدواج است. لذا هر فرد باید بسته به درآمد و شغل خود مهریه را تعیین نماید. به عنوان مثال مدیرعامل یک شرکت یا کارخانه می تواند مهریه بالا برای همسرش ثبت نماید ولی یک دانشجوی اجازه بیش از 14 سکه را نداشته باشد. این سیاست به کاهش میزان نیز کمک خواهد کرد. 2️⃣ اعطای مهریه یا بخشی از آن در زمان عقد؛ در میان مرسوم است در همان لحظه عقد مهریه تقدیم عروس شود. این کار باعث تصمیم گیری های واقع گرایانه و عاقلانه تر می شود. 🌱 ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
#منهای_رشد ،نقداجتماعی است با کمی چاشنی طنز که از دل موضوعات ومسأله های مبتلابِه هسته های مطالعاتی مرکزرشد بر می آید.باشد که بر دل نشیند. ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu 👇
💢 عیش کوخ 🔶 گفت و گوی پیش ساخته حضرت امام خمینی رحمه الله و یکی از نهادهای به اصطلاح انقلابی 🔹 نهاد انقلابی: سلام علیکم حضرت امام خمینی: و علیکم السلام ن.ا: همان طور که حضرت آقا مستحضر هستید طبق فرمایش حضرتعالی ما متولی برخی امور هستیم. می خواهیم در صورت امکان گزارش برخی فعالیت هایمان را به شما بدهیم. ح.ا: {خوب است} «گزارش کار را به اینجانب بدهید» 🔹ن.ا : (60دقیقه گذشت)... و اما آخرین فعالیت ما ساختن یک عظیم هست. ح.ا: {در کدام منطقه؟} ن.ا: در هست. ح.ا: {خودتان به تنهایی یا با همکاری دیگری؟} ن.ا : این پروژه توسط انجام شده. ح.ا: {مشخصات پروژه چیست؟} ن.ا: اسم ساختمان هست، مساحت زمین 3790 متر مربع و زیربنای کل هم 43364 مترمربع شده، تعداد طبقات این ساختمان18 طبقه هست که 63 واحد اداری و 24 واحد هم تجاری تخصیص و تقسیم شده است. 🔹 ح.ا: {از انجام این پروژه}«انگيزه شما چى است»؟ ن.ا : در این منطقه میشود فروش خیلی خوبی داشت. معمولاً اغنیا در این منطقه تهران ساکن هستند و می توان از قبل چنین پروژه کسب درآمدی زیاد نمود. می توانیم به راحتی از این طریق کسب سرمایه کنیم. ح.ا: {بنده به صراحت بگویم که}«اسلام يك همچون عنوان به آن معنايى كه هست نمىپذيرد، اسلام قواعد دارد»«هميشه اين كشور به واسطه اين كاخ نشينها تباهى داشته است» ن.ا: ببخشید حضرت امام، ما باید به قشر ثروتمند جامعه نزدیک بشیم و از قدرت اقتصادی آنها استفاده کنیم و سعادتی که خود بعداز انقلاب کسب کردیم را حتی در دنیا منتشر کنیم ح.ا:«ما وقتى كه ملاحظه مىكنيم و سعادتها را سنجش می كنيم، مىبينيم كه سعادتمندها آنهايى بودند كه در كوخها بودند. آنهايى كه در كاخها هستند سعادتمند نيستند. آن مقدارى كه بركات از كوخها در دنيا منتشر شده است هيچ در كاخها پيدا نمی شود» 🔹ن.ا : ما درد فقرا را می فهمیم اما از جهت... ح.ا: {هیچ توجیه ندارد، ادامه ندهید...}«سلاطين جور كه همه كاخ نشين تقريباً بودند، اينها به فكر مردم نمی توانستند باشند، احساس نمىتوانستند بكنند يعنى چه...وقتى كسى احساس نكند كه فقر معنايش چى است، گرسنگى معنايش چى است، اين نمی تواند به فكر گشنه ها و به فكر مستمندان باشد» ن.ا : حضرت آقا..به نظر ما امروزانقلابی واقعی کسانی هستند که بخش زیادی از سرمایه های در چرخش کشور را در تملک دارند ما باید از تجمیع و جذب آنها برای انقلاب استفاده کنیم ح.ا: «به نظر من بيشتر انقلابيون واقعى؛ يعنى آنها كه نيروى عظيم و كوبنده اين انقلاب بودند، مردم غير مرفه بودند؛ كسانى كه بيشترين كشته ها را دادند و با نيروى ايمان واقعى و اعتقاد راسخ؛ باعث پيروزى انقلاب شدند همان كسانى بودند كه به هيچ وجه و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه بودند.» 🔹 ح.ا: {خب حالا بگویید ببینم الان چه در اینجا به فروش می رسد؟} ن.ا: واقعش خیلی دوست داشتیم عرضه شود ولی خب به دلیل رغبت مشتری های آن محل بیشتر برندهای جذاب و مطرح به فروش می رسد ح.ا: {عجب!! این نهاد}«به جاى اينكه براى ، براى جلوگيرى از ورشكستگيهاى بازرگانان محترم، براى نان و آب فقرا و مستمندان، براى زمستان سياه بی خانمانها، براى پيدا كردن كار براى جوانان فارغ التحصيل و ساير طبقات بيچاره، فكرى بكند، به كارهاى مخرب، مثل آنچه گفته شد و نظاير آن، دست می زند»؟؟ ن.ا: باور بفرمایید بازار اقتصاد دست خودمان هست، با بازرگانان در ارتباطیم... ح.ا: «امروز اقتصاد ايران به دست امريكا و اسرائيل است؛ و بازار ايران از دست ايرانى و مسْلم خارج شده است، و غبار ورشكستگى و فقر به رخسار بازرگان و زارع نشسته است...» ن.ا: باور بفرمایید ما... ح.ا: «تو می دانى كه به سر اقتصاد ايران چه آوردى»؟ ن.ا: ما امروز سرمایه گذاری زیادی در حتی داشتیم و از این طریق هم به دولت و بانک های دولتی کمک کردیم ح.ا: {بانک؟! شما نمی دانید:}«بانكها بشدت مردم را استثمار كرده اند. زمينه زحمتكش را به سود شركتهاى بين المللى و توسعه بازار از بين برده اند»؟ ن.ا: یک لحظه اجازه بدهید، من توضیح می دهم، ببینید ما... 🔹 ح.ا: {نیاز به توضیح اضافه نیست، شما فکر نکنید من فقط شما را توبیخ می کنم، من حتی جای دیگر گفتم:} «مجلس خبرگان در جمهورى اسلامى بودجه ده ميليون تومانى و هتل مجلل لازم ندارد» «امروز شماييد كه بايد دامن به كمر بزنيد و در رشد اين كشور و در رشد توليد اين كشور دامن به كمر بزنيد و همت بگماريد و فعاليت بكنيد. فعاليت شما امروز براى كشور اسلامى يك است.» ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
📜 ♦️ قسمت بیست و سوم 🔳 پیامبری از خودتان 👤 آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 تجربه نگاری حوزه #سلامت با تاکید بر نقش علوم انسانی 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 گشایش پنجره‌ طرح تحول نظام سلامت 📌 قسمت دوم ✴️ وقایع و اتفاقات مهم: 🔹مقدمه‌ی دیگری که برای فهم هرچه بهتر چرایی طرح تحول نیاز است، به شرایط و اوضاع‌واحوال و اتفاقاتی است که تا پیش از طرح و در فرآیند طراحی و اجرای طرح تحول رخ ‌داده است. 1️⃣ وضعیت نابسامان اقتصادی کشور: 🔹کشور با دست‌به‌گریبان است. بانک مرکزی از تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی به محوریت آمریکا رنج می‌برد. خزانه (به تعبیر رئیس‌جمهور) و همچنین صندوق‌ها خالی هستند؛ بنابراین کشور تحمل و طاقت اجرای طرحی با بار مالی سنگین را ندارد. 2️⃣ و اوضاع نابسامان سلامت کشور (قبل از سال 92): 🔹چند اتفاق مهم را می‌توان در اینجا ذکر کرد اول‌ازهمه بحران دارویی کشور که حاصل تحریم‌ها و همچنین مدیریت ناصحیح بازار داروی کشور بود و دیگری نارضایتی گسترده مردم از بیمارستان‌ها و نظام درمان کشور که در نظرسنجی صورت گرفته در مورد رضایت مردم از دستگاه‌ها دولتی، رتبه بیمارستان‌ها در سه‌تای آخر قرارگرفته بود. @Rushdisu 3️⃣ وقایع : 🔹دکتر حسن روحانی به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وعده‌هایی را به مردم می‌دهد که ازجمله این قول‌ها وعده‌ها توجه به‌سلامت و حل بحران دارویی در کشور است. هرچند این عامل را نمی‌توان عامل بسیار پیش برنده دانست اما با توجه به وقایع آتی زمینه‌ خوبی را فراهم کرد. حداقل به ما نشان می‌دهد، به‌عنوان یکی از مسائل اصلی در ذهن کاندیدای موردنظر بوده به‌صورتی که در مناظرات به طرح این موضوع می‌پردازد. 4️⃣ دو تمرکز سیاست‌گذارانه در دولت: 🔹به نظر می‌رسد دکتر حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی انتخاب خود را کرده بود؛ بایستی از میان حوزه‌هایِ مختلفِ یک گزینه را برمی‌گزید؛ اما چرا سلامت نظر او را جلب کرد. به نظر می‌رسد خود شخص وزیر (در ادامه خواهد آمد) یکی از این عوامل است، وعده انتخاباتی او هم توجه پیشینی‌اش را به‌سلامت نشان می‌دهد، این را در کنار نارضایتی شدید مردم قرار دهید و تیم رسانه‌ای خوب دولت. دولت بایستی قواعد برجام را نشان می‌داد و موفقیت خود را در عرصه داخلی به رخ می‌کشید. چه چیزی بهتر از سلامت با بار زیادی که از ناملایمات قبلی. اینکه چرا از میان سیاست‌های داخلی تنها یک حوزه را برگزید، به نظر می‌رسد یکی به علت محدودیت بودجه‌ای و منابع است و دیگری اینکه یک کار بزرگ همیشه بیشتر از چند کار کوچک به چشم می‌آید! @Rushdisu 5️⃣ قاضی زاده هاشمی: 🔹یکی از تعیین‌کننده‌های اصلی فضای سلامت پس از انتخاب دکترحسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، شخص آقای قاضی‌زاده هاشمی؛ است. او شخصیتی فراجناحی دارد. از میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان حامیان زیادی دارد حتی شخصیت‌هایی مانند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز از حامیان او بودند. او نفوذ و برد زیادی هم در مجلس دارد به‌طوری‌که مجلس نیز بارأی اعتماد قابل‌توجهی او را به وزارت می‌نشاند. او از جهادی‌های سابق بوده و رفقای خوبی هم در دولت دارد. بنابراین ایشان را نباید تنها یک وزیر دانست بلکه ایشان به‌تنهایی یک «نهاد» است. در میان جامعه سلامت کشور نیز از قدرت بالایی برخوردار است. او صاحب بیمارستان فوق تخصص نور و عضو هیئت‌علمی دانشگاه است؛ بنابراین قدم‌ها و جایگاه‌های محکمی چه در نظام سلامت و چه در نظام سیاسی کشور در اختیار دارد. ❇️❇️❇️ ادامه دارد ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2290 🖇) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 📌تأملی کنجکاوانه در مصوبه حذف آزمونهای دوره ابتدائی و مدارس خاص دوره اول متوسطه ✍️ و پژوهشگران مرکز رشد ✴️سابقه طولانی در ارکان مختلف این وزارتخانه و مراجع مرتبط خاصه سالها معاونت دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، فرصتی گرانبها است.این مزیت با خود، تجربه ای طولانی از مسائل و موضوعات مبتلابه این حوزه را به ارمغان آورده است. از همین جهت، مثلثی طلائی بین ایشان و آقایان نوید ادهم دبیرکل شورای عالی و زرافشان معاون آموزش متوسطه که همگی سابقه طولانی مسئولیت در رده های مختلف این وزارتخانه را دارا هستند، شکل گرفته است. این مثلث، تلاش دارد تا با بکارگیری فهم حداکثری از مسائل و اولویت ها،بدنبال ارائه راهکارهای مناسب و اجرای آن باشد و البته چاشنی سرعت در اتخاذ تصمیم و اجرا نیز یکی از ویژگی های حرکت آنان است که حتما برای آن دلایلی جدی دارند. 🔹با همه این احوال،حل مساله نیازمند توجه به اقتضائات دیگری هم هست که بدون آن بهترین راهکارها نیز، مسیری مبهم و نامعلوم را طی می کنند. یکی از این تصمیمات که دو سه ماهی است این وزارتخانه و برخی خانواده ها را دچار حواشی و تشنج کرده، موضوع مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون های دوره ابتدائی و دوره متوسطه است. گزارش تحلیلی پیوست زوایای دقیقتری از این مصوبه و آنچه که تا کنون بر سرش آمده را روایت می کند. 🔸جهت مطالعه این یادداشت INSTANT VIEW یا نمایش سریع را انتخاب کنید( و یا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.) 🖇 yon.ir/bg7b0 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 نشست سالیانه #هسته_سلامت مرکز رشد 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد @Khan_e_salamat ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 ✴️دیدن مسبوق به چیست؟ ما به صورت روزمره با محیط اطرافمان مواجه هستیم اما این مواجهه توام با مقداری توجه و مقدار بیشتری از عدم توجه و غفلت است. چرا برخی واقعیات اطراف را می بینیم و برخی را خیر؟ چرا برخی امور برای ما مهم هستند و برخی خیر؟ چرا برخی امور یکسان برای افراد به صور متفاوتی معنا و می شود؟ آیا جهان بیرون در ذات خود دارای معناست یا این ما هستیم که در به محیط، فاعل مایشاء هستیم؟ یا اینکه ما در یک این معنا بخشی و معنا پذیری را شکل می دهیم؟ این امر در جهان های اجتماعی به چه صورت است؟ 🔹 مسئله عدالت نیز یکی از مصادیق جامعه هدف این پرسش هاست. ما با وضعیت های اجتماعی مختلفی به صورت روزمره مواجهیم اما چرا برخی وضعیت ها و موقعیت ها را عادلانه می دانیم و برخی را خیر؟ چرا برخی کمبودها برای برخی دغدغه است و بی عدالتی تلقی می شود و برای برخی دیگر خیر؟ به نظر می رسد و چیستی آن، به شدت در ادراک و تحلیل چنین مسائلی موثر است. @Rushdisu 🔹تحلیل خط مشی به عنوان یکی از فروع مطالعات خط مشی، به این سوال پاسخ می دهد: مهم تر از حل مسئله عدالت، تعریف مسئله های عدالت و به آن هاست. هر نوع که آن مسئله را تعریف کنیم، به همان صورت نیز حل متفاوتی را شاهد خواهیم بود. طلاق می تواند به عنوان نتیجه شکست عاطفی تلقی شود یا نتیجه بی تعهدی به عقد ازدواج یا اینکه نتیجه ناسازگاری زوجین پنداشته شود. هر کدام که به عنوان مسئله دیده شود، راه حل خود را شکل می دهد. یکی از عوامل موثر بر شکل دهی، تعریف و ساختاردهی مسئله ها، و نیز عواطف ما هستند. تصورات، نظریه ها، عقاید و ... در کنار عواطف و احساسات ما می توانند موقعیت های پیرامونی را در قالب مسئله شکل دهند یا اساسا به عنوان مسئله تشخیص ندهند. انگاره ها در کنار عواطف حتی می توانند مسئله های ادراک شده را به انحاء مختلفی تفسیر و شکل دهند. حال سوال این است که عواطف و باورها از کجا می آیند؟ آیا نوعی از ذات گرایی را می توان برای عواطف و باورها و نیز مسئله ها بیان کرد؟ در ادبیات تحلیل خط مشی باور بر آن است که مسئله ها، ماهیتی به شدت دارند. اما آیا می توان مسئله را صادق و کاذب دانست؟ آیا می توان برای عواطف و احساسات، قائل به صدق و کذب یا به تعبیر دقیق تر حق و باطل شد؟ اگر چنین باشد، باید قائل باشیم که برخی مسائل ادراک شده واقعا مسئله هستند و برخی مسائل کاذب هستند. لکن همه ادراک شده می باشند. 🔹 در مقام تحلیل مسائل عدالت اجتماعی اگر بپذیریم که عدالت اجتماعی زمینه تحقق سعادت و عبودیت انسان است، و از طرف دیگر قائل به یک سعادت و طریق سعادت واقعی به نام صراط مستقیم باشیم، آن گاه با عدالتی مواجه خواهم بود که واقعی است. این عدالت واقعی، مسائل واقعی خواهد داشت. اگر ادراک بشری منطبق بر این عدالت واقعی باشد، مسئله های ادراک شده آنان می تواند حق و درست یا باطل و نادرست باشند. آن گاه می توان در ساختاردهی مسئله، عدالت واقعی را معیار تعریف درست مسئله قرار داد. پس لازم است کسانی که عدالت اجتماعی و مسائل آن را تحلیل می کنند ابتدا به فهم بپردازند. بدون فهم درستی از عدالت، ممکن است مسائل ادراک شده ای را در دستور کار عدالتخواهی و عدالت پژوهی قرار دهیم که واقعا مسائل حق و درستی نیستند. از دل این عدالتخواهی و عدالت پژوهشی به رفته، قطعا اقامه عدالت محقق نشده و بسط بی عدالتی را شاهد خواهیم بود. @Rushdisu 🔹بالاجمال می توان دو عنصر کلیدی را در باورها و عواطف بیان کرد که می توانند ما را در تعریف درست مسئله های عدالت اجتماعی راهبری کنند: و که یک بسته دینی را شکل می دهند، مهمترین عامل در اصلاح دستگاه محاسباتی تعریف و حل مسائل عدالت اجتماعی است. نهادهای عدالت پژوهی و عدالت خواه، قطعا این دو عنصر را باید به صورت جدی در دستورکار خود برای اقامه عدالت اجتماعی قرار دهند. از این روست که بدون انسان های عادل و عدالت خواه و نیز دستگاه معرفتی دینی، امکان عدالت اجتماعی وجود ندارد. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
⚪️ نشست تخصصی هسته #تعلیم_و_تربیت مرکز رشد با دکتر #سید_محمد_دلبری ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
⚪️ نشست تخصصی هسته #تعلیم_و_تربیت مرکز رشد با دکتر #سید_محمد_دلبری ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄فرآیند تدوین کتب درسی ✴️ هسته تعلیم و تربیت در تاریخ 22 فروردین ماه میزبان دکتر فارغ التحصیل علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) بود. ایشان با سابقه 25 ساله تدریس و فعالیت در آموزش و پرورش از سال 1382 به طور رسمی وارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این وزارت شد و در حال حاضر مدیریت گروه درسی قرآن و معارف اسلامی را بر عهده دارند. گروه درسی قرآن و معارف اسلامی شامل سه بخش قرآن، دینی و عربی است و قریب به 70 عنوان کتاب درسی برای دانش‌آموزان و کتاب راهنمای معلم برای آموزگاران و دبیران تولید می‌کند. 🔷فرایند 8 مرحله ای دکتر دلبری با عنوان اینکه این سازمان فقط عهده دار کتابهای رسمی است، فرایند 8 مرحله ای تولید کتابها را در درون یک برنامه جامع درسی که از پژوهش و نیازسنجی آغاز و به ارزشیابی پایانی از برنامه درسی ختم می گردد تشریح نمودند. 🔷تا پیش از سال 1370 تدوین کتب خارج از برنامه درسی –با نظر مولف و نظارت گروه مربوطه- صورت می یافت اما از این سال به بعد با طرح پروژه برنامه درسی در هر گروه، ساختار اولیه و موضوعات هر کتاب ابتدا به دقت در تدوین شده و پس از آن به مولفین واگذار می شود. بنابراین هر گروه، شوراهای برنامه درسی اختصاصی خود را دارد اما مشکل فعلی عدم ارتباط شورای برنامه درسی در گروههای مختلف است که با تدوین برنامه درسی ملی این مشکل برطرف خواهد شد و ارتباط گروههای درسی مختلف نیز با یکدیگر برقرار می گردد. 🔷مشکلات پیش روی تدوین کتب از مهمترین مشکلات پیش روی تدوین کتب در شرایط فعلی، بر کتابها و برنامه درسی و همچنین بودجه بسیار اندک سازمان است. با وجود حساسیت بسیار بالای تدوین و تالیف کتب، به طور معمول برای پروژه 6 تا 9 ماهه تدوین یک کتاب 150 صفحه ای مبلغی بیش از 2.5 میلیون تومان پرداخت نمی شود و کل بودجه سازمان برای پژوهش، شورا ، تالیف و ... یک کتاب حدود 30 میلیون تومان است. همچنین تصمیمات نسنجیده و ناگهانی مانند اجرای طرح 6،3،3 نیز اثرات زیانباری را برای این سازمان به همراه داشته است. 🔷ایشان در نهایت مهمترین بخش از مراحل 8 گانه تالیف کتب را، مرحله اول یعنی پژوهش و نیازسنجی دانستند. 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 تجربه نگاری حوزه #سلامت با تاکید بر نقش علوم انسانی 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 امکان و امتناع در ایران 📌 قسمت آخر 🔶انتقاد ✴️انتقاد کجای رابطه و تعاملی که در دو قسمت قبل بیان شد، قرار دارد؟ ابتدا باید منظور از انتقاد و چگونگی صورت پذیرفتن آن در تاریخ معاصر ایران مشخص شود. مفهوم نقد، امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت و مشورت را در بر می‌گیرد. نقد است نه اصل؛ حالتی سلبی دارد نه ایجابی. در نقد قصد ما ساختن نیست، بلکه بیان ساخته شده است. 🔹بیان اشکالات ساختار باید به یک مبدل شود؛ مانند خود الزام ساخت ساختار. دو وجه تخصصی و عمومی نقد نیز باید در مکان‌ها و شرایط همگون با خود صورت پذیرند در غیر این صورت نه به هدف نقد خواهند رسید و نه نقد خواهند شد؛ بلکه صورتی از تخریب را شکل خواهند داد. 🔹اما در نقد ایرانی، تضاد و استقلال دولت و ملت از یکدیگر سبب می‌شود تا نقد نخبگان و ملت از دولت، بیشتر حالت عمومی داشته باشد؛ زیرا دولت آن‌ها را در مسائل داخل نمی‌کند تا تجربه عملی کسب نمایند. همچنین به سبب استقلال دولت از ملت، دولت زمینه پذیرش نقد را ندارد؛ چون نقد جامعه از دولت هنجار نیست و دولت قائل به‌نقد خود از سوی ملت و نخبگان نیست؛ حتی در جایی که نقد تخصصی است. فضای واسط هم جدی گرفته نمی‌شود. درنتیجه نقد آن‌ها تأثیرگذار نخواهد بود. 🔹این روحیه به پس از انقلاب اسلامی نیز رسوخ نمود. ساختار بر بخش عمده‌ای از مسئولین دوره پس از انقلاب اسلامی حاکم شده و روحیه آن‌ها را با عجین نمود. از سوی دیگر، نقد عمومی بر نقد تخصصی نیز همچون پیش از انقلاب چیره گشت. مردم‌گرایی پس از انقلاب اسلامی، ازجمله علل شدت یابی نقد عمومی بود؛ به‌نحوی‌که در مسائل کاملاً تخصصی نیز از عموم مردم نظرخواهی می‌شد. 🔹پس بر اساس میراث به‌جامانده از پیش از انقلاب اسلامی، نقد در کشور ما در هر دو سو دچار است؛ نه دولت دارای روحیه نقدپذیری است و نه آنچه روبروی دولت است مراعی شرایط نقد. 🔹اینکه مسئولین نظام باید جهت‌گیری و روحیه انقلابی را حفظ کنند، در این فضا به معنای ضرورت تلاش برای ادامه هدف نهادهای انقلابی اوایل انقلاب است؛ یعنی تلاش برای پیوستگی لایه‌لایه مثبت با جامعه. تغییر در فضای ارتباطی که نیاز مبرم کشور ماست. 🔹رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال پیش شان با هیئت دولت سه کلیدواژه در رابطه با نقد و نقادی بیان داشتند: منطق، انصاف و خونسردی. نبود تجربه و سابقه‌ی تضاد سبب شده تا این سه کلیدواژه در رابطه‌ی مدنظر این متن گم شوند. فضای کلی رابطه را در بر دارد. حاکم شدن منطق، به معنای اشتباه بودن استقلال دو سوی رابطه از یکدیگر است. این استقلال به نظام اجتماعی اسلامی که هدف غایی انقلاب اسلامی و دو بال جامعه‌ی اسلامی و دولت اسلامی است ضربه خواهد زد. 🔹 به نقاد اشاره دارد. واقع امر آن است که نقد غیرمنصفانه وجود ندارد. نقد غیرمنصفانه نام محترمانه تخریب است. اینکه تخریب تا این حد زیاد مشاهده می‌شود به سبب پندار جدایی و استقلال است. 🔹آیت‌الله خامنه‌ای در نقدپذیری را نیز مدنظر قرار داده‌اند. خونسردی یعنی صبر به هنگام روبرو شدن با اشکالات ساختاری که نقدشونده ساخته است. این خونسردی، سبب تعمق نقدشونده در مفاهیم نقد خواهد شد؛ تعمقی که قطعاً به نفع خود نقدشونده است. 🔶جایگاه محوری دولت 🔹نکته‌ای که باید بدان دقت نمود آن است که در هر ارتباطی که دولت یک سوی آن است، دولت قدرت بیشتری برای اداره فضای ارتباط دارد. در نقد نیز دولت اصل است؛ یعنی اگر ویژگی خونسردی نقدشونده از سوی دولت رعایت شود و نیز اگر دولت به هنگامی‌که در جایگاه نقاد قرار گرفته ویژگی انصاف را رعایت نماید، شرایط حاکم شدن منطق بر ارتباطِ مدنظر متن بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد. علت این امر نیز در قدرت سیاسی دولت و همچنین قدرت تأثیرگذاری دولت بر ملت نهفته است؛ چراکه به گفته معصومین علیهم‌السلام، مردم روش زندگی خود را از مسئولین نظام سیاسی خود می‌آموزند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2070 🖇) 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2189 🖇) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 رزمایش، همایش، نمایش، شو ... ✴️تو فکر بودم که یکی از دوستام زنگ زد. خبر از برگزاری چهارمین رو داد و دعوتم کرد.با توجه به سوابق ذهنیم از این جور برنامه ها، خیلی حال و حوصله‌ش رو نداشتم برم ولی اصرار کرد که بیا حداقل همدیگه رو ببینیم. بهانه خوبی بود. قبول کردم. زمان برنامه نشون می‌داد که تدارک مفصلی دیده شده: 5 تا 9 شب بیست و پنجم دی ماه 96. 🔹وقتی رسیدم سالن همایش های صدا و سیما، ساعت حدود شش و نیم شب بود. نماز مغرب و عشاء خونده شده بود. بعد از اتمام هماهنگی‌های لازم و تشریفات، کارت ورود را گرفتیم و وارد لابی شدیم. چند بانوی جوان و آرایش کرده، پذیرای مهمانان بودند. همون آغاز کاری یه بسته به عنوان هدیه به همه می‌دادند؛ ذوق داشتم ببینم چیه. بازش کردیم یه ترمه خوش دوخت و یک نشریه تمام گلاسه 120 برگی، با عنوان "مدیران جهادی" بود. تورقی کردیم، توش پیام مدیران مختلف اعم از وزرا و سایرین در خصوص مدیریت جهادی بود. یک کار تمام با رنگ و لعاب شعاری. بستیم و گذاشتیمش کنار. فکر نکنم کسی بخوندش. مگه اونایی که پیام دادند و خانواده‌های وابسته. اونم ازین جهت که ببینن کارشناساشون چی با امضاشون نوشتن. @Rushdisu 🔹مجری برنامه که یکی از مجریان معروف صدا و سیما بود، سخنرانان مراسم را معرفی کرد. ابتدا سردار سپهر دبیرکل همایش و معاون هماهنگ کننده ولی فقیه در سپاه پاسداران خیر مقدم گفت و در مورد مدیریت جهادی توضیح داد. بعدش، دکتر پزشکیان، نائب رئیس مجلس حرفا و دردای همیشگی خودش در مبارزه با فساد به صورت عملی (و نه شعاری)، رو تأکید کرد. بعد از ایشون، وزیر صنعت چند کلامی از روی برگه در مورد (جُهد، جَهد، جهاد و مجاهده )سخن راند. بعد هم، سخنگوی دولت، دکتر نوبخت از عملکرد دولت دفاع کرد. تا اینجا چیز خاصی گیر حضار نیومد، همه سعی کردند حرفاشون رو به اسم مدیریت جهادی به خورد مخاطب بدن و سرهای مخاطبین هم کمی تکان تکان بخورد. 🔹هیچ کدام از چهره‌های علمی یا مردمی جهادی بین سخنرانان نبود تا حداقل به صورت نمایشی، مجلس رنگ و بو بگیره. در میان سخنرانی‌ها هم چیزی که توی ذوق می‌زد، پخش شرکت‌ها و اسپانسرهای برنامه بود که به عنوان میان برنامه پخش می‌شد و هیچ تناسبی با جهاد و مدیریت جهادی نداشت. 🔹برنامه بعد از سخنرانی‌ها، تقدیر از 10 خانواده شهید شاخص دستگاه‌ها و نهادها و 34 نفر از مدیران جهادی بود. هدیه همایش که اعلام شد،این بود: یک انگشتر متبرک رهبر معظم انقلاب به همراه لوح تندیس و یک هدیه نفیس (احتمالاً ترمه) از طرف حامی مالی همایش... 🔹مجری برنامه در خصوص مدیران جهادی اینگونه توضیح داد که یک سری شاخص به سازمان‌ها ارسال کردیم و از اونا خواستیم که با توجه به اونا، مدیر جهادی سازمان شون رو معرفی کنن.یعنی ملاک از ما ،انتخاب از شما،کی به کیه.[ اگه دوست داشتین دو سه بار جمله قبلی رو بخونین، همراه با اون، فاتحه‌ای هم برای مدیر جهادی و مدیریت جهادی ...] @Rushdisu 🔹در آخر تقدیرها هم از یه نویسنده مقاله تو زمینه مدیریت جهادی تقدیر شد بدون اینکه به مقاله شون اشاره‌ای بشه. 🔹آخر مراسم همه شرکت کننده‌ها جمیعاً به صرف شام دعوت شدند. یک شام خیلی خیلی ساده به صورت سلف سرویس با ۵ نوع غذا و انواع دسر و نوشیدنی ... همه چیز مراسم به همه چیزش می‌اومد ... می‌خواستم در مورد شام گیر بدم، گفتن اونم اسپانسر داره. برام جالبه، اسپانسر چه محلّل خوبیه. اصلاً همون رو باید به عنوان مدیر جهادی انتخاب کرد که هم جایزه می‌ده، هم مراسم می‌گیره، هم شام می‌ده، هم به همه حضار هدیه می‌ده... حقا چقدر ماهرانه یه مفهوم مقدس رو ، ضایع می کنیم و به روی مبارک خودمون هم نمیاریم. (متن کامل این نوشته در شماره جدید نشریه مدیریت جهادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ،مربوط به بهار ۹۷،منتشر شده است) ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄انقلاب در عربستان... ✴️ [این نوشته، بیست و هشتم فروردین ۹۷ نگاشته شده و بواسطه توقف فعالیت در تلگرام،با ده روز تاخیر،تقدیم می شود] 🔹عصر طولانی یه پنج شنبه بهاری بود. از صبح کار و جلسات متعددی داشتم؛ جوونایی از ارومیه اومده بودن و از گروه خودجوشی به نام "راهیان پیشرفت و تعالی" که برای شهر و استان‌شون تأسیس کرده بودن، می گفتن. یه سری بچه‌های خوش فکر هم از هیأت‌ ثارالله زنجان اومدن و با هم در مورد ویژگی های یه هیاتِ پایِ کارِ ، گپ و گفت داشتیم. دو سه نفر رو هم از یک گروه‌ جهادی که بعد از زلزله کرمانشاه، مدام اونجان و مشغول رتق و فتق امور و رسیدگی به مردمن، زیارت کردم. آخر سر هم با یک گروه از مستندسازا که مستندی در خصوص ایده امام برای ساخته بودن، جلسه داشتم. تو این مستند از ویژگی های مشترک و متمایز بسیج توی ایران، حشدالشعبی توی عراق، حزب الله توی لبنان، انصارالله توی یمن، فاطمیون توی افغانستان و زینبیون توی پاکستان حرف زده شده... به هر صورت روز پر شور و امیدی بود. از اون روزائی که می‌گیم برای همین، انقلاب کردیم. دم دمای غروب رسیدم منزل و نماز مغرب و عشاء رو خوندم. روی سجاده، چشام سنگین شد... @Rushdisu 🔹یهو دیدم شبکه خبر تلویزیون برنامه ش قطع شد و داره بزرگ تیتر می‌زنه "خبر فوری، خبر فوری" و بعدشم نوشت: "خبرها،حکایت از وقوع می‌کند" و حواله داد مخاطب رو به خبرهای تکمیلی. خودم رو جمع و جور کردم و زدم بیرون، ببینم چه خبره. توی کوچه ،یکی از همسایه‌هایِ چند خونه اون طرف تر مشغول ترمیم چاله‌ای بود که چند سال جلوی در خونه ش سبز بود و هر وقت بهش می‌گفتم :"این رو یه کاریش کنین"، می‌گفت :" شهرداریه، وظیفه من نیست، مالیات و عوارض می‌دیم که این کارا رو کنن." حالا خودش مشغول ترمیم چاله بود. سلام کردم و گفتم: "آخر به زحمت افتادینا ؟!" گفت: "نه بابا، وظیفه مه، تاخیر شد، حلال کنین، دیدم اگه نکنم آخرپای بچه‌های خودم می‌ره توش و مصیبتی میشه ..." 🔹با تعجب از این تغییر رفتار راهمو ادامه دادم. کمی جلوتر، رسیدم به سوپری محل و با خودم گفتم بذار حالا که اینجام، دو سه قلم خرید رو برا خونه انجام بدم. دیدم تلویزیون مغازه روشنه و شبکه خبر هنوز داره "خبر فوری" می ره، گفتم: "احمد آقا شکر هست خدمتتون؟"، دیدم به عکس بیشتر موقعا، با احترامی زیاد گفت: "بله سه نوع داریم که قابل شما رو هم نداره. یه نوعش از اون دو تا بهتره و مرغوب تر. " گفتم:" پس یه بسته لطف کنین. یه پنیر هم می‌خواستم." گفت:" پنیرمون خوب نیست. آوردم خبرتون می‌کنم." دو سه قلم جنس دیگه رو همگی با قیمتی متفاوت از قبل، خریدم؛قیمتی کمتر از "قیمت برای مصرف کننده" . گفتم :"اشتباه نکردین قیمتا رو؟"، گفت:" نه. دیدم دست و بال مردم بسته س و میشه با سود کمتر هم فروخت." یاد چند باری افتادم که سرِ قیمت باهاش دعوام شده بود... تو همین وضعیت، بنده خدایی وارد مغازه شد و یواشکی پولی داد دست احمد آقا و گفت هر کی نداشت از این حساب کن... 🔹داشتم از مغازه می اومدم بیرون که، دیدم گوینده اخبار شبکه خبر، نامه استعفای چند تن از وزرا رو، به دلیل اینکه می‌دونن و با کفایت تر از اونا برای این مسئولیتا وجود داره، داره خبری می‌کنه. رئیس جمهور هم خیلی زود با استعفای اونا موافقت کرده ... @Rushdisu 🔹اومدم بیرون دیدم رئیس موسسه مالی-اعتباری "غروب"، میزش رو گذاشته دم در شعبه اصلی و به همه مراجعین با ادب و احترام داره جواب می ده و توضیح می‌ده که چه اشتباهات و سوء استفاده‌هایی انجام شده و می‌گه که با تمام توان درصدد جبرانن و از مردم می‌خواد کمک کنن. گمانم اینه مردم حالا دیگه باور نمی‌کنن این حرفا رو، ولی اقلا احساس بهتری دارن... به خودم اومدم، دیدم انگار نه انگار شبه، همه چی عین اول صبح یه روز کاری برقراره... فقط بانکها برعکس همه جا تعطیلن. یه اطلاعیه هم به این مضمون زدن رو شیشه هاشون که با توجه به بانک مرکزی و باز طراحی ساختارش، امکان فعالیت بانکها موجود نیست. در اولین فرصت هم بجای این بانک‌ها، یکی دو بانک قرض الحسنه قرار می‌گیره تا فرایند ادای دیون و ادامه فعالیتها بررسی بشه. ته اطلاعیه هم به مردم قول داده که با دقت از اموال شون حراست می شه. جالبه که پای نامه رئیس کل بانک مرکزی رو، رئیس جمهور هم، امضا کرده و انگشت زده. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹از توی خیابون جمهوری دارم رد می شم. می‌بینم خبری از نمایش سگها و سگ بازی روی ال سی دی مغازه‌های دراندشت نمایندگی‌های فروش تلویزیون نیست، بیشتر دارن کوه و جنگل و دریا و آسمون و خلقت خدا رو با زیبایی تموم نشون می‌دن، یکی دو تا تلویزیون هم روی شبکه خبر تنظیم شده. می‌رم جلوتر می‌بینم که اعلام می‌شه تمام پروازهای به سمت عربستان کنسل شده و اجازه فرود داده نمی شه. با این حال تلویزیون اعلام می‌کنه لحظاتی پیش چند هواپیمای اختصاصی خط هوایی عربستان در فرودگاه امام خمینی اجازه فرود گرفته و یک نامه که حاوی دعوت از خانواده شهدای برای زیارت خانه خدا است رو تحویل مقامات داده ... خیلی جالب بود برام. 🔹به حاج حسین که از رفقامه، زنگ زدم ببینم اون چه کاره س و چه خبر از اضاع داره، گفت: مشغول راه اندازی یه کاروان بین المللیه که توش همه سن و همه جنس آدمی هستن و همگی از اونایی ان که تو راهپیمایی بودن . گفت برنامه دارن چه پیاده، چه سواره خودشون رو به عربستان برسونن. اسم کاروان هم 313 است...مثل همیشه حاج حسین پای کار بود، زودتر از همه. @Rushdisu 🔹همین طور که داشتم تو خیابون بالاتر می‌رفتم دیدم مسجدا پر جمعیت و مثل موقع جنگه و دارن کمک جمع می‌کنن. رفتم جلو و از یکی شون پرسیدم: "آقا !خدا قوت، کجا می‌برید این جنسا رو؟"، گفت: "هر جا که لازم باشه، از همین جنوب و شهر گرفته تا هر جای عالم"، گفتم:"چطور؟"، گفت: "بانی زیاده ...زیاد" 🔹دم در مسجد تلویزیون روشن بود. داشت خبر فرار بن سلمان و آل سعود به رو پخش می کرد. بیانیه دادن که بزودی با ارتش اسرائیل و ائتلاف جهانی وطن شون رو بازپس می گیرن. بیانیه ش توپ پر بود ولی خودش مث موش می لرزید و بغض کرده بود. جالبیش این بود که داشت با یونیفرم ارتش اسرائیل این بیانیه رو می خوند. 🔹همین طور که مسیر رو ادامه می‌دادم، رسیدم به یه موسسه فرهنگی، بالاش تابلو خورده بود: "صهبا "، بچه ها شون، پر از ذوق و شوق بودن و گفتن دو سه برابر قبل دارن کار می کنن. تلویزیون‌ موسسه شون، روی شبکه افق تنظیم بود، داشت مستند "محسن، حشمت، عطا" رو نشون می داد. جالب بود. سیر زندگی محسن مخملباف، حشمت الله طبرزدی و عطاء الله مهاجرانی. اولی، از فیلم" توبه نصوح" شروع کرد و با" بایسیکل ران" و "دستفروش" و "عروسی خوبان "، دنبال "" بود، آخرش به فرانسه رسید و الان مشغول مبارزه س. فقط یه منفی و مثبت اشتباه شده، فکر کنم. دومی با نشریه پیام دانشجوی بسیجی داغ داغ شروع کرد اما الان اونم با نون آمریکا، مشغول مبارزه س. سومی هم از کتاب ردیه‌ش بر آیات شیطانی بولد شد، ولی بعدها با سرمایه گذارایِ سعودیِ همون کتاب، هم پیاله شد و حالا هم دائما هوا به هوا میشه؛ بعضی وقتا، وجدان درد می‌گیره و بعضی وقتا هم، قبله قطب نماش به سمت کاخ باکینگهام یا قصرالضیافه می چرخه. 🔹خداحافظی کردم از صهبائیا. دم دمای فجر بود که اعلام شد جاده‌های منتهی به فرودگاه غلغله س و البته بیشتر، پروازای منتهی به اروپا و آمریکا برقراره و فول داره مسافر می‌بره. همون موقع،یکی از دوستام زنگ زد و گفت: چند تا از آقایون روسا و خانم، بچه هاشون هم با عجله داشتن می‌رفتن تا به بچه هاشون و دوستاشون تو ینگه دنیا برسن. @Rushdisu 🔹دینگ دینگ قبل از اذون صبح رو داشتن می‌زدن که اعلام شد اولین هواپیمای زوار بیت ا... که خانواده شهدای مدافع حرم توش بودن و به سمت عربستان حرکت کرده بود، به راحتی و بدون هیچ مانعی روی باند فرودگاه نشسته... 🔹با الله اکبر اذون، با خوشحالی رفتم برای وضو و نماز...تو خودم می گفتم: .. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 یا آنسوی دیوار ✴️جدیدترین فیلم با نام "آنسوی ابرها" با اکران محدود در جشنواره جهانی فجر به نمایش گذاشته شد. اثری متفاوت از مجیدی در کشور ۷۲ ملت هند، که با آثار ماندگار او همچون "بچه های آسمان" و "به رنگ خدا" فرسنگ ها فاصله دارد اما باز هم قابل اعتناست. 🔹داستان فیلم روایت زندگی پر تلاطم پسری به نام امیر - با بازی «ایشان کاتار»- است. او که توزیع‌کننده مواد مخدر است، در طی تعقیب و گریز پلیس به رختشویخانه‌ای فرار می‌کند که خواهرش "تارا" در آن مشغول به کار است. تارا به کمک یکی از همکاران مردش به نام «آکشی» برادرش و مواد مخدر او را از دید پلیس پنهان می‌کند. پس از چندی در حادثه ای تارا آکشی را زخمی کرده و آکشی به بیمارستان می رود... 🔹ریتم روایت در برخی قسمت های فیلم کند می شود اما تعلیق داستان نسبتا خوب است. شخصیت اصلی داستان امیر است که از طرفی درگیر درونی خود به دختر آکشی شده و از طرفی به فکر خواهرش تاراست. کنش درونی امیر ضعیف است و کنش بیرونی غالب بر کنش درونی شده و گاها به صورت رفتارهای غیر عقلایی ظهور می یابد که سبب ابهام و تنفر از قهرمان داستان و تبدیل او به ضد قهرمان می شود، نظیر چاقو کشی در بیمارستان. داستان عشق از عشوه های کلیشه ای آغاز و تا آخر داستان به صورت پیوسته اوج پیدا نمی کند. 🔹شخصیت تارا گاها اور اکت(بیش فعال) بوده و روان پریشی او در زندان بیش از حد اغراق آمیز است. دفاع یک زن روسپی از تجاوز به حریمش و بعد روان پریشی او در زندان و در ادامه در نقش یک مادر آرام و مهربان ظاهر شدن نشانه ای از شخصیت پردازی متضاد و ضعیف فیلم دارد. بازی آکشی در بیمارستان نیز بسیار تصنعی بود. @Rushdisu 🔹همه شخصیت های زن داستان مصیبت زده و همه بخاطر دنیای مردانه مقصر شده اند. یکی به خاطر ظلم شوهرش قاتل شده و محکوم به حبس ابد است، یکی بخاطر مستی شوهر طلاق گرفته و مورد تجاوز قرار گرفته، دیگری بخاطر دفاع از حریمش محکوم است، و مادر و دختری که مریض داری می کنند و.... همه این ظلم ها هم بخاطر و مردسالارانه بودن نظام اجتماعیست. 🔹فیلم مجیدی این بار با رویکرد توصیفی و منفعلانه روایت می شود و از این رو همه شخصیت ها مقهور بی عدالتی های نظام اقتصادی– اجتماعی اند؛ چه در نگرش و چه در کنش و ناچارا این فقر است که منشا بلند پروازی، تجاوز، دزدی، جرم، قتل و حتی خیانت دوست فقیر امیر به امیر می شود!! قهرمان داستان هم در بهترین حالت فرار منفعلانه از وضعیت کاری- اجتماعی خود دارد. 🔹در این نظام ناعادلانه یا باید مثل امیر، رابین هود وار همیشه فرار کرد و یا باید مثل تارا بخاطر مقاومت منتظر حبس ابد بود. به نظرم دوران این تحلیل های تک خطی شبه مارکسیستی که همه نگرش ها و کنش های انسانی را تقلیل به وضعیت اقتصادی می دهد تمام شده است!!! @Rushdisu 🔹هر چند مجیدی مثل همیشه تلاش کرده با نماهای زیبای بصری خود از محلات هند و شوخی های امیر با دختر آکشی و بازی تارا با کودک خردسال کمی از تلخی فقر و ظلم بکاهد، اما تلاش های ناکام شخصیت ها بر تلخی افزود. شاید تنها راه نجات از این دور باطل، دست غیبی است که از آسمان به کمک آید، اما چه کنیم که روایت فیلم خالی از است!!! 🔹هر چند فیلمساز تلاش کرده در سکانس آخر که پیوند نسل امروز و فرداست، با نمایش تلاش برای نگاه به ماه در شب بارانی روزنه ی امیدی به مخاطب نشان دهد، اما با این همه، برای نمایش آن جماعت کم همت و منفعل، بهتر بود "آنسوی دیوار" ساخت تا "آنسوی ابر". ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
📄 عادلِ عدالتخواه ✴️ ، فضیلت محوری در حوزه فردی و اجتماعی و در حوزه اخلاق فردی، تدبیر منزل و سیاست مدن است. متفکر و مصلح اجتماعی معاصر؛ استاد شهید مرتضی با موضع انتقادیِ بدیع و کل گرایانه در تحلیل پدیده «سرمایه داری»، نگاه تحلیلی جدید به موضوع «ماشین» و فناوری های نابرابرساز و تأکید اصولی، نظام مند و ساختارگرا بر اصل عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی، از نقشی بی بدیل در میراث فکری معاصر در موضوع عدالت اجتماعی برخوردار است؛ جایی که بارها از عدالت اجتماعی به عنوان علت محدثه و مبقیه یاد کرد و آنها را تنها مسیر پیشروی حکومت اسلامی در ایجاد ارتباط عاطفی و اعتماد میان مردم و دولت برمی شمارد. 🔹یکی از مباحث مهم در مطالعات عدالت، تبیین ترابط و نسبت میان آنچه که در علم اخلاق به عنوان ملکه یا فضیلت عدالت خوانده می شود با اصل عدالت در ساحت حیات اجتماعی است. شهید مطهری با بررسی مفهومی و واکاوی مدلول های این مفهوم در آثار متعدد خود عدالت را به عدالت تکوینی، عدالت تشریعی، عدل اخلاقی و عدالت اجتماعی تقسیم می کند و در مورد عدل اخلاقی می نویسد: ساحت اخلاق حاکم شدن عقل بر وجود انسانی است؛... و ازاین‌جهت عدالت نوعی مزاج عقلی است». @Rushdisu 🔹در سال های اخیر برخی از زیربنا بودن عدل اخلاقی برای یاد کردند. اما به باور شهید مطهری بيشترين آيات مربوط به عدل در قرآن کریم، درباره عدل جمعى و گروهى اعم از خانوادگى، سياسى، قضائى و اجتماعى است. در این باره گزاره های زیر در اندیشه شهید مطهری قابل طرح است: 1⃣پیوند عدالت و معنویت 🔸به باور شهید مطهری، عدالت اجتماعی در منظر اسلامی بر پایه است. ایمان پشتوانه اخلاق و عدالت است و علم شرط لازم و نه کافی در اقامه عدالت اجتماعی است و لازمه اصلی اقامه عدالت، ایمان به مبدا حقیقی عالم برای اقامه عدالت است. 2⃣جود فضیلت فردی؛ عدل فضیلت جمعی 🔸در اندیشه شهید مطهری، نه‌تنها دو مفهوم عدالت و اخلاق در سطح اجتماعی از یکدیگر متمایزند بلکه حتی در سطح فردی نیز این دو را نمی‌توان همسان انگاشت یا به دیگری تحویل نمود. 🔹یکی از موقعیت هایی که استاد مطهری به تبیین نسبت عدل اخلاقی با عدالت اجتماعی پرداخته اند، در تبیین و تفسیر روایت مشهور از امام علی(ع) در نهج البلاغه در پاسخ به یک فرد باهوش و نکته سنج است که پرسید: «الْعَدْلُ افْضَلُ امِ الْجودُ؟.آيا عدالت شريفتر و بالاتر است يا بخشندگى؟» در اینجا این فرد از حضرت دو خصیصه انسانی را مورد پرسش قرار می دهد و به تعبیر استاد مطهری «على (ع)به دو دليل می گويد عدل از جود بالاتر است؛ ... الْعَدْلُ يَضَعُ الْامورَ مَواضِعَها وَ الْجودُ يُخْرِجُها مِنْ جَهَتِها. عدل جريانها را در مجراى طبيعى خود قرار می دهد، اما جريانها را از مجراى طبيعى خود خارج میسازد. زيرا مفهوم عدالت اين است كه استحقاقهاى طبيعى و واقعى در نظر گرفته شود و به هركس مطابق آنچه به حسب كار و استعداد لياقت دارد داده شود... و اما جود درست است كه از نظر شخص جود كننده- كه ما يملك مشروع خويش را به ديگرى می بخشد- فوق العاده باارزش است، اما بايد توجه داشت كه يك جريان غير طبيعى است » (مجموعه آثار، ج۱۶، ص: ۴۳۶). 🔹براین اساس، عدالت اجتماعی معنایی متمایز از عدل اخلاقی دارد و در سطوح فردی و اجتماعی دارای جایگاهی متمایز هستند و تقلیل آنها به یکدیگر صحیح نیست. در مقام اخلاق فردی، جود و احسان مقدم بر عدل و در مقام اجتماعی عدل مقدم بر احسان و جود است. @Rushdisu 3⃣تمایز مفهومی «عادل» از «عدالتخواه» 🔸هر عدالتخواه اصیل و مکتبی، باید خود باشد. اساسا در نهضت انبیای الهی، خصوصیت بارز پیامبران که مأموریت آنها اقامه عدالت اجتماعی بود، این بود که خود عادل بودند. اما کسی که عدالت را صرفا در سطح ملکات اخلاقی و ساحت فردی وجود خود تحقق داده است، پرچم اقامه و قیام برای قسط را بلند نکرده است. 🔹شهید مطهری در بررسی شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام با تمایزبخشی بین این دو معنا، به شهادت رساندن آن حضرت را ناشی از عدالت اجتماعی ایشان می دانند. 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔹تمایزی که حاوی تغیر مفهومی میان عدل به معنای یک فضیلت صرفا فردی با عدالت به عنوان یک اصل نظام ساز اجتماعی است. 4⃣ تأثیر عدالت اجتماعی بر عدل فردی 🔸اوج اندیشه شهید مطهری آنجاست که بیان می کند عدل در سطح اجتماعی را بر فضایل اخلاقی و ازجمله عدل اخلاقی نمی توان ابتناء بخشید بلکه برعکس است که زمینه را برای تحکیم فضایل اخلاقی درآحاد یک جامعه مهیا می‌سازد. انواع گوناگون عدل فرع بر عدالت اخلاقی نیست بلکه عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را به‌صورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. اگر حقوق مردم محفوظ، و جامعه عادل و متعادل باشد و تبعیض و محرومیت و احساس مغبونیت در مردم نباشد، عقاید پاک و اخلاق پاک و صفای قلب و اعمال خوب بیشتر می‌شود و زمینه برای وقوع معاصی و اخلاق رذیله و شیوع عقاید ناپاک کمتر است. @Rushdisu 🔹اما نسبت میان عدالت و معنویت دوسویه است. عدل، خود، بنیاد یک جامعه سالم است و خصوصیتی است که افراد اجتماع را بصورت یک واحد درمی‌آورد و از این حیث عدل اجتماعی شرط تحقق بسیاری از فضایل اخلاقی در سطح اجتماعی است. عدالت اجتماعی بر روی اخلاق فردی آحاد افراد جامعه اثرگذار و تعیین کننده است. 🔸جمع بندی: 🔹به نظر می رسد شهید مطهری به ‌تبعیت از افلاطون به‌نوعی نظريه اخلاقى خويش را در ضمن نظريه اجتماعی اش بيان می كند. به عبارت دیگر همچون افلاطون از شاخه سياست مُدُن به شاخه اخلاق می رسد و بحث خود را از عدالت اجتماعى آغاز می کند و به عدالت اخلاقى و فردى منتهى می شود. 🔹ثمره این دیدگاه(اقامه عدل اجتماعی) در برابر رویکرد اخلاقی به عدالت در نسخه اصلاح اجتماعی آنها است. برخلاف رویکردی که را اصل و پایه تحقق عدالت اجتماعی می داند، به اصلاح موضعی باور ندارد و بنیادهای روابط، ساختارها و کلیت نظام اجتماعی را در معرض اصلاح و تغییر تفسیر می کند. لذا ظلم اجتماعی را نمی توان با «عدل اخلاقی» (چه در قالب خیرات و مبرات و چه در قالب و اشکال جدید آن همچون تأمین اجتماعی) چاره کرد. (ترکش دوز، 1389). @Rushdisu 🔹خلاصه آنکه شهید مطهری معمولا از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می رسد نه بالعکس. اگرچه مشخص است لازمه تحقق نیز عدالت فردی رهبران هدایت کننده اجتماع به سمت عدالت وآحاد جامعه انسانی است. شهید مطهری در مواردی از پایه بودن معنویت برای عدالت و یا پشتیبانی ایمان از عدالت سخن گفته اند، ولی در همان موارد هم مثال هایی را که ذکر می کنند جهت حرکت را از عدالت اجتماعی به عدل اخلاقی می کشاند. عدالت اجتماعی در سه مرحله فکر و نظر، شکل گیری ملکات اخلاقی و رفتارهای بیرونی در توسعه فضایل انسانی در جامعه نقش ایفا می کند. 🔹اعتدال فردی، عدالت خواهی جمعی را موجب می شود و اقامه عدالت اجتماعی به تحکیم خصوصیات مرتبط با اعتدال فردی و عدالت اخلاقی منجر می شود. ✍ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu