┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🌹باسپاس از حضور گرمتان. ..
با ادامه [باب وقف و ابتداء]همراهیم👇
✳️
#انواع_تعلّق_بین_دو_عبارت✳️
🔶تعلق بین دو عبارت
#طرفین_محلّ_وقف دو نوع است. 👇
۱✅ تعلق لفظی
۲✅تعلق معنوی
#تعلق لفظی :
🔶مقصود از رابطه ے لفظی عبارت است از ((ارتباط دو عبارت با یکدیگر از لحاظ
#قواعد_اعراب_و_دستورزبان))
🔷حال باید دانست گاه((بین دو عبارت طرفین محل وقف ؛ رابطه و تعلق
#لفظی وجود ندارد))=یعنی هر یک از دو عبارت ؛
#جمله_مفید_و_مستقل از دیگری بوده و جمله
#ناققص_محسوب نمی شود.
🔶و یا بااعکس زمانی((بین دو عبارت؛ رابطه و تعلق
#لفظی وجود دارد)) =یعنی اینکه یک یا هر دو
#عبارت برای تکمیل شدن؛ نیاز به دیگری دارد و خود به تنهایی
#جمله_تمام و
#مفید نیست❗️
مثال: ⭕️((لَقَد أَضَلّنِی عَنِ الذِّکرِ بَعدَ أِذ جَآ ءَنِی * وَ کَانَ الشَّیطَانُ لِلاِنسَانِ خَذُولاً))
#فرقان_۲۹
⭕️ترجمه : (((دوستم) نرا بعد از آن که حق به سراقم آمده بود ؛ از ذکر ان غافل و گمراه کرد.
✳️ و شیطان خوار کننده ے انسان است))
🔷می بینیم هر دو عبارت مفید و مستقل بوده و از لحاظ
#لفظی_ناقص نیستند❗️تا برای کامل شدن نیاز و
#تعلق به بکدیگر داشته باشند. ❗️
۲✅ وجوه تعلق لفظی؛
(( یُخرِجُونَالرَّسُولَ و اِیّاکُم * أَن تُٶمِنُوا بِاللهِ رَبَّکُم)) =ترجمه : پیامبر و نیز را اخراج می کنند✳️زیرا که به پروردگازتان((الله)) ایمان دارید.
#ممتحنه آیه ۲
🔶در اینجا جمله ے اول مفید و مفهوم است.
#امّا جمله ے دوّم
#ناقص بوده و بدون
#جمله_اول کامل نیست❗️.
⭕️لذا ابتداء از آن صحیح نیست ❗️ پس از نظر لفظی به جمله ے اول
#تعلّق دارد.
#تعلق_معنوی: نقصود از ((تعلق معنوی)) عبارت است از ((وابستگی موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث)) در اینجا نیز دو خالت وجود دارد.
۱🔷حالت اول : ((عدم تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین صورت که در عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث
#عوض شود و
#ارتباطی با موضوعِ عبارت قبل نداشته باشذ. ⁉️فی المثل؛ در عبارت اول؛ موضوع در باره ے مٶمنین و در عبارت بعدی راجع به کفارباشد(
#تغییر_موضوعی)و یا حالت((خبری)) به حالت ((دعا)) تغییر یابد و یا
#مَغایب به مخاطب
#مبدّل شود(
#تغییر_سیاق) .
۲ 🔶حالت دوم ((وجوه تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین معنا کهردر عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب؛ دنباله ے عبارت اول باشد. مثلاً: ⭕️در عبارت دوم((مٶمنین)) ادامه یابد و از موضوع خارج نشود .⁉️
✳️ اکنون یکی از
#چهار حالت ذیل را می توان
#تصوّر نمود. 👇
۱✅ عدم تعلق لفظی و معنوی
۲✅وحود تعلق لفظ و معنوی
۳✅عدم تعلق لفظی و
#وجود تعلق معنوی
۴✅وجود تعلق لفظی و
#عدم تعلق معنوی
⭕️بدیهی است چهامین حالت ؛
#نمی تواند وجود خارجی داشته باشد . 🔶زیرا ممکن نیست ؛ در دو عبارت که به یکدیگر
#تعلق و رابطه ے
#لفظی دارند ؛ موضوع مورد بحث
#متفاوت باشد❗️
#اُصول_کلّی_و_مهمّ_صحت_وقف_و_ابتداء 👇
🖌شرط اساسیِ جواز((هر نوع))
#وقف یا
#وصل و یا
#ابتداء این است ؛که نهایتا ً:
۱✅جمله را
#ناقص نسازد و
#نامفهوم نکند.
۲✅ نقصود خداوند از آن مطلب را
#تغییر ندهد.
#مهمّ
🌴اینک در جلسه بعدی به شرح
#انواع چهار گانه ے وقف
#اختیاری خواهیم پرداخت. ⚜🔶⚜
مطالب با دقت مطالعه شود.
موفق باشید. ..
🔶
@eshragholqoran