eitaa logo
خط سبز
107 دنبال‌کننده
278 عکس
28 ویدیو
2 فایل
گاه نوشت های "محمدرضا اخضریان کاشانی" دانش جوی اندیشه و سیاست و جامعه
مشاهده در ایتا
دانلود
تدلیس سیستماتیک؟! سعید حجاریان چند سال پس از حوادث تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در توجیه رفتارهای حامیان جریان اصلاحات اقدامات احمدی نژاد را زمینه ساز حوادث خواند و با عبور از واژه تقلب، آن را "تدلیس سیستماتیک" خواند. واژهٔ تدلیس در لغت به معنی فریب دادن، پنهان کردن، تاریک ساختن و مبهم کردن است. در اصطلاح حقوقی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله بشود. به عبارت دیگر تدلیس عبارت است از پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در مال. چند روز پس از رای اعتماد مجلس به کابینه چهاردهم و بهره گیری رییس جمهور از تأییدات رهبر انقلاب برای حمایت از کل و برخی اعضای کابینه، گزارش های متعددی از تفاوت برداشت رییس جمهور با تعابیر رهبری (با تفسیر مثبت از برداشت متفاوت) منتشر شده که در صورت صحت این روایت ها و تلقی به کذب روایت رییس جمهور، به تعبیر حجاریان می توان یک تدلیس سیستماتیک تلقی کرد. تدلیسی که حاصل نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی برای نامزدهای وزارتخانه ها بود. بر اساس قواعد فقهی و حقوقی، به علت جبران زیان ناشی از عملیات فریبنده تدلیس، فریب خورده از حق فسخ بهره‌مند است. شعار دولت چهاردهم، وفاق است، شعاری که منجر به رای اعتماد به کابینه شد. باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این شعار تداوم خواهد داشت و آیا آینده آن به احساس فریب توسط نمایندگان و مهمتر از آنان، امنای نظام و فسخ حمایت از دولت منجر خواهد شد یا خیر؟   کانال گاه نوشت های خط سبز. https://eitaa.com/sabzkhat
سلام بر حسین السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ السّلام عَلیَ الحُسَین (ع) وعَلی عَلِِِّیِ ابن الحُسَین (ع)  وعَلی اوْلادِ الحُسَین (ع) و عَلی  اَصحابِ الحُسَین (ع) سلام بر تو و جان هایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من بر همگی شما سلام خدا برای همیشه، تا هستم و تا شب و روز باقی است و خداوند قرار ندهد این زیارت را آخرین بار زیارت من از شما اربعين حسينی تسليت باد.
در فضیلت تغییر دوستان عزیزی دارم که در دولت سیزدهم مدیریت هایی در سطوح مختلف داشته و دارند. با آمدن وزرا و روسای جدید، بعضی شان به شدت به دنبال حفظ پست خود یا جایابی در مقامی همترازند. سخنم با این دوستان که هم در سلامتشان تردید ندارم هم در توانشان این است که به مردم‌سالاری فرصت عرض اندام دهند. بگذارید مردم ببینند رای شان اثر دارد و با هر انتخابشان تغییرات رخ می دهد. ارزش این تغییر حتی با فردی ضعیف تر، بیشتر از مدیریت یک فرد توانمندتر نباشد کمتر از آن نخواهد بود. حتی به همفکران خودتان فرصت دهید به ارزش رای دادن و مشارکت خردمندانه بهتر پی ببرند. مردم‌سالاری را باید تمرین و تکرار کرد تا ملکه ذهن و رفتار نسل های آینده شود. کارآمدی یک نظام مردمسالار جز با همین درک موقعیت ها نیست و در یک انتخابات، هیچ واقعیتی بالاتر از این نیست که گروه و تفکری دیگر حاکم شده است، پس باید تغییر را پذیرفت و به آن احترام گذاشت. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
به شیوه انتظاری دکتر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از سمت خود برکنار شد./ باشگاه خبرنگاران پی نوشت: انتظاری در واکنشی کنایه آمیز به تعبیر دکتر برهانی که شهدای حوادث ۱۴۰۱ را نفله خوانده بود نماد این جنبش را نفله خواند. او تلاش کرد در دورانی که همه به دنبال وفاق می گردند سخنگوی آنانی باشد که معتقدند مجلس و نظام با رای به کابینه چهاردهم پا روی خون آرمان ها گذاشت. معنی روشن این برکناری این است که در شرایط کنونی هزینه سخن گفتن علیه منتقدان نظام که بخشی از افکار عمومی را با خود دارند بالاست بویژه آنکه در آستانه سالگرد مهسا و سال جدید تحصیلی کمتر مسوولی دنبال دردسر تازه می گردد. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
پروفسور قالیباف با رای هیات ممیزه دانشگاه تهران و ارتقای رتبه علمی دکتر قالیباف، وی استاد تمام دانشگاه شد. پی نوشت : در فضل و کمالات آقای قالیباف بویژه در عرصه مدیریت اجرایی تردیدی ندارم. اما وقتی صحبت از علم و دانش می شود، کمالات و فضایل را باید از دریچه ای دیگر دید. آراستگی به زیور علم گرچه سرمایه بزرگی برای هر انسانی است و تکمیل فهرست فضایل از سردار، دکتر، خلبان به پروفسور جذاب است اما به راستی چه نیازی است که شخصیتی چون رییس مجلس در میانه فعالیت سخت اجرایی خود و در شرایطی که شائبه کم کاری یا بهره گیری از دانشجویان یا دیگران برای تکمیل رزومه علمی وجود دارد به دنبال چنین عنوانی باشد؟ کاش صبر می کردند و پس از پایان دوره مسوولیت، چنین درخواستی را مطرح می کردند و پیش از آن حتی درخواست از سوی دانشگاه برای ارتقا را هم رد می کردند. این به اخلاق حرفه ای استادی نزدیکتر بود. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
بیست و هشتم صفر سالروز ارتحال پیامبر گرامی اسلام ص و امام حسن مجتبی ع را به همه عزیزان تسلیت عرض می کنم.
هنر حکمرانی فرهنگ محور امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان از مقامات این کشور خواسته است تا ترتیب برگزاری مسابقه سالانه شاهنامه‌خوانی بین اقشار مختلف مردم تاجیکستان را فراهم و از برگزیدگان با جوایز نفیس تقدیر کنند. رئیس جمهوری تاجیکستان هدف از این پیشنهاد را ارتقای فرهنگ کتابخوانی و دانش مردم نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی عنوان کرد. او سال گذشته نیز دستور داده بود شاهنامه فردوسی رایگان در دسترس عموم مردم قرار گیرد. کارشناسان تاجیک معتقدند هدف دولت از تمرکز بر میراث فرهنگی، مقابله با تهدید افراط‌گرایی مذهبی است.   به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
یا امام رضا ◾️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ‏ شهادت امام رضا علیه السلام را به همه عزیزان تسلیت عرض می کنم.
رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه و آله فرمودند: هرکس بشارت ماه ربیع الاول را به من بدهد من هم بشارت بهشت را به او می دهم . حلول ماه ربیع الاول ماه شادمانی اهل بیت علیهم السلام بر همه مسلمین مبارک باد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جریان شناسی دوقطبی سخنرانی حجه الاسلام پناهیان در روز شهادت امام رضا ع در مشهد با موضوع وفاق و پرهیز از دوقطبی که با درخواست از رییس مجلس برای تعیین ضوابطی برای محدودیت دوقطبی سازی در رسانه های کشور و ذکر مثال از کیهان و اطلاعات همراه بود با واکنش تند منتقدان مشترک پزشکیان - قالیباف روبرو شد. به نظر می رسد گردونه خالص سازی این بار، نوبت را به پناهیانی سپرده که سالها در تولید گفتمان دوقطبی ساز، استاد بود. اینک گردن پناهیان است که زیر تیغ خالص سازی و دوقطبی تراشی است. پی نوشت : پیش و پس از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بارها از وقوع قطعی تغییرات اساسی در جریان شناسی سیاسی کشور نوشتم. به نظر می رسد تنها مولفه مبهم در تحقق این تغییرات، سرعت آن است.   به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
مدیریت پاداش در فرایند حکمرانی، اعطای وام یا حتی پاداش چند میلیاردی، درست و حتی ضروری است : به هر کسی که در یک سال، سود مالی شفاف و واقعی یا معادل آن تولید کرد حتما باید درصدی از آن را پاداش قانونی داد حتی اگر چند میلیارد شود. به هرکسی که در شرکت خصوصی خانوادگی سود آوری کرد می توان هر میزان پاداش داد. اگر نتایج مدیریت هرکس به زیان مالی یا معادل آن ختم شد باید از مناصب معادل یا بالاتر منع شود. هر چه غیر از این شد، رانت، فساد و سوئ مدیریت است. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
خوب، بد، زشت ! بعید است کسی عمری حتی کم از خدا گرفته باشد و این ضرب المثل را نشنیده باشد : هرجایی هم آدم خوب داره هم آدم بد. در زندگی شخصی مان هم این وضعیت را حتما تجربه کرده ایم جوری که با هر سن و سالی معمولا به آن باور داریم. حدود ۹۰ سال از زمان تاسیس دانشگاه تهران می گذرد، ۷۸ سال از تاسیس دانشگاه اصفهان، ۷۵ سال از آغاز به کار دانشگاه فردوسی مشهد، ۷۰ سال از دانشگاه شیراز، ۶۵ سال از تاسیس دانشگاه شهید بهشتی، ۴۲ سال از دانشگاه آزاد اسلامی و... سهم هر یک از این دانشگاه ها هزاران دانش آموخته و دهها مدیر در رده‌های مختلف بین المللی، ملی و استانی بوده است. در تمام این ۹۰ سال هرگز نشنیده ایم که بگویند دانشگاه تهرانی ها اقتصاد کشور را نابود کردند یا دانشگاه آزادی ها مدیریت کشور را ویران کردند چرا که همه باور دارند که هر جایی هم آدم خوب دارد هم آدم بد و چند مدیر وابسته به یک مرکز علمی به معنای همه آنان نیستند چنانکه بسیاری دیگر را خوب و‌توانمند می دانیم. اینکه با وجود این همه دانشگاه و این تعداد مدیر از همه دانشگاه ها طی دهها سال گذشته عده ای معتقدند کمتر از ۳۰ نفر مدیر امام صادقی که تنها ۴۲ سال سابقه تاسیس دارد و بیش از ۳۰ سال است مدیرانی توانمند در سطوح مختلف تحویل نظام اجرایی کشور داده به یکباره و تنها طی سه سال، کشور را ویران کرده و اقتصاد را به تاراج برده و فرهنگ را نابود کرده اند با هیچ عقلی جور در نمی آید. راز این بیماری اگر دلایل شخصی و روابط فردی نباشد، شاید در ظرفیت و توان باندهای قدرت باشد که تحمل ظهور یک باند تازه را ندارند وگرنه با باندهای قبلی که چندین برابر هم مدیر داشتند خیلی مشکل نداشتند. عامل این بیماری زشت هر چه هست عملکرد مدیریتی نیست چرا که دستاورد سایر مدیران از سایر دانشگاه ها هم در این چند دهه روشن و وضعیت دوره های حکمرانی از یکسو و اوضاع مردم و کشور هم از آن روشن تر است. یادمان نرود : هرجایی هم خوب داره هم بد. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
برای فرهنگ و دولت چهاردهم بخش نخست دولت چهاردهم با تمام کابینه اش و در کامل با مجلس، آغاز به کار کرد. تجربه مناظرات انتخاباتی بویژه در عرصه فرهنگ، چنانکه در یادداشتی در همان زمان نوشتم تجربه ای ناگوار بود که نشان از مظلومیت و بی پناهی فرهنگ در ذهنیت بیشتر رجال سیاسی کشور داشت. اینک که با حضور آقای دکتر در راس که از چهره های فرهیخته بوده اند و همراهی برخی شخصیت های فرهنگی در وزارت و و انتظار می رود گرد مظلومیت از چهره فرهنگ زدوده شود و تصویری روشن تر از چهره درخشان تمدن ایرانی اسلامی منتشر شود. بی تردید هر یک از اهالی فرهنگ در هر سطحی می تواند ساعت ها در باب چالش های این حوزه سخنرانی کند اما از منظر قاعده پارتو بنیادی ترین های عرصه فرهنگ را که می توان در دو سطح نظری و عملی دسته بندی کرد، موارد زیر می دانم : الف) سطح نظری : ۱) و آشوب هویتی جامعه بویژه نسل های کودک تا جوان که کمترین تعریف روشنی نه از خود، نه از جامعه دارد و دچار تعارضات جدی در هویت فردی و ملی است. یک ایرانی ۳ تا ۵۰ ساله تنها در صورت برخورداری از یک خانواده فرهیخته یا محیط فرهنگی و آموزشی و رسانه ای یکپارچه ممکن است دارای یک هویت روشن با همه مولفه های ایرانی اسلامی باشد، در غیر این صورت دچار تشتت هویتی یا ناترازی مولفه های اساسی هویت خواهد بود. چالشی که می توان در کاربست و آشنایی نسل های کودک تا میانسال با شعر و ادبیات و ضرب المثل های فارسی که حلقه های پیوند نسل ها بوده اند و نیز گرایش های متفاوت مذهبی و بهره گیری از نمادهای آن در سطح جامعه و تقید به مناسک مذهبی یا ملی به خوبی مشاهده کرد. نشانه های این آنقدر در جامعه آشکار است که نیازی به مثال و توضیح نمی بینم اما برای نظام سیاسی تنها زمانی قابل توجه می شود که نتایج أن را در قالب در کف خیابان می بیند. ۲) پایان سیطره تفسیر انتزاعی از فرهنگ و چالش های ورود به مرحله انضمامی. دهه هاست که فرهنگ با فلسفه گره خورده و امر فرهنگی به یک امر انتزاعی تبدیل شده که باید پاسخ های ذهنی جامعه و بویژه نخبگان را فراهم نماید و از دریچه اقناع نظری، جامعه را به سمت کمال هدایت کند. این در حالی است که خود فلسفه، مدتهاست از رویکرد محض به مضاف و تطبیق با سایر علوم رسیده و تلاش می کند پاسخ عرصه انضمامی جامعه را بدهد. فرهنگ در نگاه بخش مهمی از فرهیختگان ایران و ساختارهای نظم دهنده به آن همچنان گرفتار در انتزاع است و پاسخی به نیاز انضمامی جامعه به فرهنگ ندارد، نیازی که با تفسیر یا تقلیل فرهنگ ممکن است. مسیری که جامعه برای خود گشوده و هر روز از گفتمان فرهنگی حاکم دورتر و نیازهای خود را در سایر گفتمان ها جستجو و پیدا می کند.‌ ب) در سطح عملی : ۱) فرهنگ به مثابه زندگی و زندگی به مثابه تفریح : یکی از چالش های عرصه بیرونی زندگی اجتماعی امروز، نگاه عینی به فرهنگ به مثابه فرصتی برای کیفیت بخشی به زندگی مادی و معنوی است. نگاهی که با رویکرد فکری بسیاری از افراد جامعه، بهره مندی از امروز و بی توجهی به دیروز و فردا معنا می شود. در این نگاه، فرهنگ، فرصتی برای لذت بخش تر کردن زندگی جاری است که با و آمیخته است. در نگاه سنتی به فرهنگ، مومن فرصت تفریح ندارد بلکه کار و تلاش اوست که می تواند تفریح او تلقی شود. در این نگاه، سرگرمی تنها ابزاری برای انتقال یک پیام بزرگتر است در حالی که برای بهش وسیعی از کودکان و جوانان امروز، سرگرمی یک هدف بزرگ است و چه بسا هیچ‌هدف والایی را هم دنبال نکند. این تعارض در دو نگاه عملا به بخش زیادی از و سیاستگذاری های آن که با رویکرد ثانوی به سرگرمی توجه داشته اند منجر شده است. چالش امروز تغییر نگاه از رویکرد کار فرهنگی با ابزار سرگرمی به رویکرد سرگرمی با یا بدون هدف است. فهم این تغییر، تاثیر مستقیمی بر سیاستگذاری های فرهنگی و تغییر حوزه فرهنگ خواهد داشت.     به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
برای فرهنگ و دولت چهاردهم بخش دوم ۲) اقتصاد فرهنگ : بزرگترین چالش میدانی فرهنک، است. اقتصادی که عمدتا به بودجه های دولتی یا نهادهای خاص متصل است و به عنوان یک پاداش و رانت هم به برخی تولید کنندگان هم به برخی مصرف کنندگان اعطا می شود در حالی که تا زمانی که فرهنگ، مستقل از خزانه دولت و متکی به نیاز و جیب مردم نباشد امکان پیشرفت ندارد. نتیجه این شرایط، تبدیل فرهنگ به یک امر تجملی و لوکس است که تنها طبقات برخوردار تر از آن بهره مند می شوند و سایرین باید خود را به منبعی از رانت متصل کنند. شرایطی که سهم فرهنگ و محصولات فرهنگی که نقشی در هویت سازی مشترک و ملی مان دارند را در سبد خانواده ها ناچیز کرده است. ۳) گر : دیگر ابرچالش فرهنگ، خروج دولت از نقش سیاستگذار و به متصدی و‌مجری است که فرایند فعالیت های فرهنگی را تخریب و مسیر رشد و تعالی هویتی جامعه را دستوری و را دچار نقص های اساسی کرده است. سازوکار بنیادین حل این چالش ها، بازگشت فرهنگ به جامعه و مردم به عنوان مهمترین منبع تولید فرهنگ و هویت در طول تاریخ ایران پیش و پس از اسلام و اصلاح فرایند حکمرانی در این عرصه است که امیدوارم درصدی حتی اندک از آن در این دوره محقق گردد .     به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
قابوس یا کابوس؟ پادشاه فقید پس از شکست مخالفان سلطنت و در نبود هرگونه مانعی برای قلع و‌قمع آنان به سبک سایر دولتهای منطقه، با شعار معروف خود: "رحمت فوق قانون"، فرمان عفو عمومی صادر و فراتر از آن، رهبران مخالفان را به عنوان وزیر در کابینه منصوب کرد. این رویکرد سلطان عمان زمینه ثبات بیش از ۵۰ ساله این کشور را فراهم کرد به نحوی که امروز، حتی به اندازه انگشتان دو دست هم نمی توان مخالفان سرسختی برای این نظام سیاسی یافت. این اقدام، علاوه بر ثبات سیاسی به یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی عمان تبدیل شد که این کشور را بدون امکانات و منابع ویژه اقتصادی یکی از صدرنشینان در منطقه کرد. این روزها انتصاب چهره های شناخته شده اعتراضات ۸۸ و ۹۸ و ۴۰۱ که در ادبیات رایج کشور به مشهورند در جایگاه های بالای رسمی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی این الگوی سلطان قابوس را به ذهن متبادر می کند که پزشکیان، رییس جمهور توسعه گرای ایران که هدف خود را تحقق چشم انداز و عنوان کرده در تلاش است در مقابل منتقدان سرسخت این انتصابات که عمدتا از هسته سخت نظام نیز محسوب می شوند، با شعار ، پیوندی میان نظام با ناراضیان سیاسی ایجاد و با درونی سازی بزرگترین جذب حداکثری را سامان دهد و از آن به عنوان پایه ای برای توسعه بهره گیرد. بی تردید زمینه های سیاسی، اجتماعی و امنیتی ایران و عمان و گفتمان حاکم بر حکمرانی دو کشور بسیار متفاوت است و طبعا نمی توان زودهنگام حکم به توفیق یا شکست این ایده داد اما با قطعیت می توان گفت که این الگو تیغ دولبه ایست که یکسوی آن افزایش نظام و از مخالفان و جذب_حداکثری نخبگان سیاسی در درون نظام و سوی دیگرش، تلاش برای انجام تغییرات ساختاری توسط منتقدان دیروز و مدیران امروز با بهره گیری منسجم از امکانات دولت و مقاومت سخت نهادهای سیاسی و امنیتی در برابر آنان باشد که به جای به تنش های داخلی و خشونت بیشتر منجر گردد. به نظر می رسد فعلا نظام، وفاق را محور برنامه های خود قرار داده و تا اطلاع ثانوی با این جذب حداکثری همراهی خواهد داشت اما باید صبر کرد و تاریخ انقضا و سرانجام این رویکرد و پیروز نهایی را مشاهده کرد تا معلوم شود که الگوی قابوس، به ثبات و توسعه کشور می انجامد یا به کابوسی برای مردم و نظام تبدیل خواهد شد. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
عُقلای مجانین (یا: خردمندان دیوانه) کسانی بودند که رفتارشان خارج از رفتار عرف جامعه بود اما سخنان اندیشمندانه‌ای بر زبان می‌راندند. اینان فرزانگانی غیرعادی بودند که «مرفوع‌القلم» نیز خوانده‌ شده اند خُرده‌گیری از کار خلقت و بی‌عدالتی‌های اجتماعی، درون‌مایۀ اصلی سخنان عقلای مجانین است و این پوشش حربۀ مناسبی برای اعتراض و انتقاد بی‌پرده از قدرتمندان، امرای ستم‌پیشه، فقیهان ریاکار و جامعۀ بستۀ روزگار خود بوده است. کتاب العقلاء‌المجانین تألیف ابوالقاسم حسن بن محمد نیشابوری ( ـ۴۰۶ق) و آثار عطار نیشابوری، مهمترین آثار مرتبط با آنان بوده است. بهلول‌ در شرق و دیوجانس (دیوژن) در غرب از مشاهیر این گروهند. گروهی از عقلای مجانین که از قرن دوم به تدریج به این نام شهره گشته اند با فتیان (جوانمردان) و ملامتیان مرتبط و بر این باور بوده اند که در عین فرزانگی رفتارهایی از خود بروز دهند که با تمسخر دیگران روبرو شود و این را زمینه ساز ثبت ثواب و شکستن غرور و تفاخر می دانسته اند. پی نوشت : متن و فیلم ارتباطی ندارند.
یک سفر، یک برنامه میثم مطیعی: شیعیان بومیِ تایلند هزینۀ پرواز و اقامتم را پرداخت کردند. پی نوشت : سفر آقای مطیعی به تایلند واکنش های متفاوتی را برانگیخت، از طنزهای اروتیک تا نقدهای اقتصادی و فرهنگی و حمایت های سیاسی. جدا از حواشی این سفر که عمدتا حاصل واکنش به شخصیت مطیعی در گرایش به یک جریان سیاسی است این گونه سفرها را می توان از دریچه دیپلماسی عمومی کشور از دریچه دیپلماسی فرهنگی ملاحظه کرد. در خالی که رایزنی های فرهنگی و سازمان های تبلیغات دینی و حوزه های علمیه همواره در حال هزینه برای اعزام گروه های موسیقی، تئاتر، فیلم و ... از یکسو و سخنرانان مذهبی و مبلغان دینی از سوی دیگر هستند فرصتی فراهم شده تا نه با هزینه دولتی که با خواست مخاطبان و هزینه آنان یک شخصیت موجه امکان کمک به دیپلماسی فرهنگی کشور را پیدا کند. اکنون مطیعی را نیز توان رایزن غیررسمی کشور در میان شیعیان تایلند تلقی کرد و برای گسترش دایره تمدنی ایرانی اسلامی به آن بال و پر داد. این رویکرد را باید قدر دانست و توسعه داد و از ظرفیت های مشابه در هر عرصه ای چه هنر چه تبلیغات دینی استقبال کرد. بازخوانی دستاورد چند دهه فعالیت رایزنی های فرهنگی و بخش های بین المللی سازمان های دولتی و نهادهای تبلیغی می تواند به اصلاح فرایند کم بهره دیپلماسی عمومی کنونی و جایگزینی با الگوهای تازه تری چون همکاری نظام مند سلبریتی های محبوب در میان ملت ها کمک کند. رویکردی که می تواند در تغییر و اصلاح متقابل تصویر تاریخی از ایران و سایر ملت ها تأثیر چشمگیری داشته باشد.      خط سبز https://eitaa.com/sabzkhat
عضو دفتر رهبری خطاب به پزشکیان: واژه وفاق را محدود کنید. مهدی فضائلی عضو دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در روزنامه همشهری نوشت: امروز اگر دکتر پزشکیان چارچوب وفاق را شفاف بیان نکند و مفهوم وفاق همچون توپی سرگردان وسط میدان سیاست رها شود، هرکس از راه برسد به آن ضربه‌ای وارد خواهد کرد و به سرگردانی آن خواهد افزود.تکرار واژه وفاق بدون تحدید آن، هرکسی را از ظن خود یار آن خواهد کرد و در این حالت نه‌تنها وفاقی شکل نخواهد گرفت، بلکه اختلاف برداشت‌ها خود ضدوفاق عمل خواهد کرد! پی نوشت : آقای فضایلی حرف کاملا درستی زده اند. بلایی که عدم تدقیق واژه "جامعه مدنی" بر سر خاتمی آورد و افراطیون اصلاح طلب و اصولگرا را به ضرر دولتش تقویت کرد هر آن ممکن است با واژه "وفاق" بر سر پزشکیان و دولتش بیاید. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
بانوی انقلابی به بهانه روزهای پر التهاب ۱۴۰۱ بیشترمان حدیث مشهور امیرالمومنین علی علیه السلام : اَلمَراَةُ رَیحانَةٌ وَ لَیسَت بِقَهرَمانَة را شنیده ایم. واژه «قهرمان» ریشه در زبان فارسی داشته و به معنای پیش‌کار، کارپرداز، خدمت‌کار، خادم و مسئول خرید و رتق و فتق امور منزل می‌باشد. این حدیث، شاید یکی از پراستنادترین منابع سیاستگذاری امور مرتبط با زن مسلمان در جمهوری اسلامی بوده که پرورش دختران دهه های ۶۰ و ۷۰ را تئوری پردازی کرده است. زن در رایج ترین تفسیر از این روایت، بانویی است که مهمترین دغدغه اش خانواده و به دنیا آوردن و تربیت فرزندان و رسیدگی به همسر بوده است. با گذشت زمان و عبور از دوران دفاع مقدس و کاهش نیاز به جمعیت زیاد از یکسو و فراگیری ادبیات توسعه از سوی دیگر، الگوی دهه ۶۰ با حفظ بنیان های تفسیری سابق، آرام به الگوی تغییر کرد و زنان پزشک و‌مهندس و گاه راننده و ورزشکار به عنوان زن تراز معرفی شدند. این تفسیر تا دهه ۹۰ و تا پیش از برآمدن نسل دهه ۸۰ی ها همچنان الگوی غالب نظری در باب زن بود که با تغییر ارزشهای داخلی و خارجی به تدریج کم رمق شد و در آغازین سالهای قرن جدید شمسی، برتری خود را به شکل محسوسی از دست داد. اینک بخش زیادی از دختران و بانوان دهه هشتادی کمترین علاقه ای به الگوی زن ریحانه ندارند و به دنبال قهرمان شدن و کارپردازی زندگی و جامعه به دست خود هستند. شاید برخی از کنش‌گران سنتی حوزه زنان، چنین گرایشی را نفی یا در صورت پذیرش، به انحراف یا کژکارکردی فرهنگی تفسیر کرده نهادهای فرهنگی را مقصر این گرایش تازه دختران معرفی کنند اما نگاهی گذرا به آغازین روزهای انقلاب نشان می دهد که چنین گرایشی نه تازه است و نه ناپسند. مروری گذرا به زندگی مرحوم خانم  (۱۳۱۸ – ۲۷ آبان ۱۳۹۵) که با نام طاهره  نیز شناخته می‌شود می تواند گواهی بر چنین نگرشی باشد. یک بانوی چریک مسلح که در زندان، تحت شکنجه سخت ساواک و در تبعید، محافظ شخصی امام خمینی ره و پس از پیروزی انقلاب، از چهره های شاخص انقلابی بود. کافیست تصور کنید همین امروز، فرمانده کل سپاه پاسداران، طی حکمی خانم دکتر سردار الف را به عنوان فرمانده سپاه استان همدان منصوب کرد. این فرض را در مورد فرماندهی یک شهر کوچک یا حتی مسوولیت یک واحد سپاه تصور کنید، چه‌واکنش هایی ای که از در و دیوار جمهوری اسلامی بلند می شد و این اقدام را خلاف روح زنانه و مغایر با ارزشهای بنیادین اسلام و انقلاب تلقی می کرد. این در حالی است که خانم دباغ یکی از  بنیان‌گذاران و فرماندهان سپاه پاسداران بود که در زمان حیات امام ره به فرماندهی سپاه یک استان (همدان) منصوب شد. نمی دانم، برآمدن زنانی چون دباغ که مانند او در سالهای پایانی دهه ۵۰ کم هم نبود، حاصل تاثیر اسلام انقلابی بود، یا متاثر از سیاست های شاه نسبت به زنان و یا نتیجه انقلابیگری مارکسیست ها و چپ های مسلمان انقلابی که به دنبال تغییرات بنیادین در نظام سیاسی با روش های انقلابی و نظامی بودند؟ هر چه هست برای انقلابیون و امام انقلابیون ظاهراً کمترین تعجبی نداشت که یک زن، فرمانده نظامی باشد و خارج از چارچوب ریحانه، نقش یک مدیر آن هم در محیطی خشن را ایفا کند. خانم دباغ از همان ابتدا الگوی «زن مبارز انقلابی» بود که از دو الگوی پیشین پیشروتر و انقلابی تر می نمود. از دید من اصلا تعجب آور نیست که جوانان دهه ۸۰ی به محض آشنایی با زندگی و اقدامات خانم دباغ شیفته او می شوند و او را بسان یک الگو می پذیرند. بسیاری از دختران دهه ۸۰ی ما امروز به تفسیر ریحانه از زن باور ندارند، آنان به دنبال قهرمان شدن از جنسی دیگرند، قهرمانی که با الگوی «» چندان قرابتی ندارد و از الگوی «» هم عبور کرده و شاید به «» نزدیکتر شده است، گرایشی که وزیر و رییس شدن را یک فرایند طبیعی و یک مطالبه معمولی می‌پندارد و از تعجب کنش‌گران سنتی در برابر چنین رویکردی تعجب می کند. نسلی که برای رسیدن به خواسته هایش هنجارهای سنتی را می شکند، به خیابان می ریزد، فریاد می زند و مبارزه می کند.   به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
در مزیت اصولگرا بودن ✓مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی، رئیس هیئت مدیره املاک و مستغلات ستاد اجرایی فرمان امام شد. ✓داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل هم رئیس هیئت مدیره هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری ستاد اجرایی شد. ✓دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور در دولت سیزدهم رئیس هیئت مدیره دانش‌بنیان برکت شد. ✓سید صولت مرتضوی وزیر رفاه دولت سیزدهم رئیس هیئت مدیره بنیاد برکت شد. ✓سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت قبل، مشاور فرهنگی اجتماعی رئیس ستاد اجرایی فرمان امام شد. ✓عزت‌الله ضرغامی رییس هیات مدیره شرکت گردشگری بنیاد مستضعفان شد. ✓زلفی‌گلی وزیر علوم سابق، رییس هیات مدیره هلدینگ دانشمند شد. ✓خاندوزی وزیر پیشین اقتصاد نیز به زودی به بنیاد می‌رود و هلدینگ صنعت را برعهده می گیرد. پی نوشت : می دانید چرا یک اصولگرا به سختی پیام شکست در انتخابات را درک می کند و نسبت به یک اصلاح طلب، برای رای آوردن تلاش واقعی نمی کند؟ چون می داند وقتی با رای مردم از کار برکنار شد مناصب مشابه یا حتی بالاتر می گیرد. یک روزه دار به سختی ممکن است شرایط واقعی گرسنگان را درک کند چون مطمئن است که شب با شکم سیر می خوابد. به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
رازهای سید سیدحسن نصرالله: اسرائیل در حوزه تکنولوژی برتری دارد چون آمریکا و ناتو و کشورهای پیشرفته با آنهاست و روبروی ما قرار دارند این ضربه بی سابقه و بزرگ باعث سقوط ما نمی‌شود. ما ایرادات را برطرف می‌کنیم و قوی تر خواهیم شد. این طبیعت جنگ است یک روزی دشمن پیروز می شود و یک روزی ما پیروز می شویم. پی نوشت : سید حسن نصرالله رهبر و فرمانده مقاومت لبنان را با ترکیبی از تعارضات می شناسیم؛ تعارضاتی که جمع آنها در یک نفر دشوار است. ترکیبی که راز محبوبیت اوست : دروغ نمی گوید راست می گوید شکست را می پذیرد از شکست درس می گیرد خسته و ناامید نمی شود وعده نمی دهد اگر وعده می دهد عمل می کند برنامه ریزی دارد بی امان تلاش می کند بی دلیل حرف نمی زند به موقع اظهار نظر می کند به موقع سکوت می کند آرمان هایش را همواره پیش چشم دارد واقع بین است عقلانی عمل می کند توکل دارد.      به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید. https://eitaa.com/sabzkhat
میلاد پربرکت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و ششمین ستاره درخشان آسمان امامت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مبارک و خجسته باد.
اول مهر، سرآغاز پاییز رنگارنگ و بهار دانش بر همه اساتید، معلمان، دانشجویان، دانش آموزان بویژه همکاران ارجمند و دانشجویان پرتلاشم مبارک و خجسته باد. روزهای درخشان و پیروزی های بزرگ برایتان آرزومندم.