بس کنید این تحقیر را
درخواست مبینا نعمت زاده(مدال آور #المپیک2024) از رئیس جمهور: علاقه مند به رشته پزشکی هستم و از رئیس جمهور خواستم اگر ممکنه بتوانم در این رشته ادامه تحصیل بدهم.
پی نوشت ۱ :
تقصیر این طراح لباس های تیم المپیک است. اینها چند روز لباس پرستارها را پوشیدن الان باورشون شده کادر درمانند.
پی نوشت ۲ :
بس کنید این تحقیر علم و دانش را.
علم، جایزه نیست که به هرکسی شیرین کاری کرد بدهید.
دست خانم نعمت زاده درد نکند، دلشان شاد و جانشان سلامت اما اگر درخواست تحصیل ایشان جز در رشته تربیت بدنی پذیرفته شود و پس از آن، نخبگان برجسته کشور مهاجرت کنند یا استعفا دهند جای گلایه و ملامت نیست.
صلاحیت وزیران و یک تامل ساده
این روزها که بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در جریان است، گاه مواردی از ایرادات منتقدان به صلاحیت آنان مطرح می شود که می توان در چند گروه، دسته بندی کرد :
۱)ایرادات اخلاقی شخصی
۲)ایرادات سوابق اجرایی
۳)ایرادات سوابق سیاسی
۴)ایرادات برنامه های پیشنهادی
در بین این چند گروه، گرچه قاعدتاً باید وزن کشی مناسبی وجود داشته و سهم سوابق اجرایی و برنامه پیشنهادی از سایرین بیشتر باشد اما به نظر می رسد در واقعیت، نقش و تاثیر سوابق سیاسی و مسایل اخلاقی شخصی افراد قابل توجه تر از سایر موارد تلقی می شود.
گرچه سازوکار مشخص قانونی برای انتخاب وزرا تعیین شده که از مسیر مجلس عبور می کند اما واقعیت این است که وزرا، دستیاران اجرایی یک رییس جمهور برای تحقق اهدافی اند که به مردم وعده داده است و درست تر این است که در انتخاب مدیرانش، دست باز و آزادی عمل داشته و طبعا پاسخگوی عملکرد کابینه اش باشد.
وزیرانی که باید رضایت حدود ۳۰۰ نفر را جلب کنند دستیار رییس جمهور برای تحقق اهداف نیستند بلکه وجه المصالحه گروه های سیاسی و اقتصادی برای تحقق انتظاراتشان به شمار می روند.
آنچه در این میان راهگشاست، وحود دستورالعملی روشن ناظر به شرایط احراز مناصب اجرایی در سطح وزرا و مقامات عالیرتبه است که فراتر از قانون کنونی (قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس) که عمدتا بر مسایل امنیتی تاکید داشته و از سایر عرصه های تخصصی و مدیریتی عبور کرده است، موارد پنهان آن با استعلام و موارد آشکار آن در مجلس و پس از ارزیابی تخصصی گروه های تحقیق حاصل شود.
طبیعی است که در این فرایند، مخالفت با گفتمان سیاسی مجلس یا حتی ادعای مخالفت با گفتمان نظام بدون وجود حکم محکومیت دادگاه نباید ملاک رای دهی و احراز صلاحیت گردد، در حالی که در عمل، بیشترین ادعاها و اظهارات را در باب صلاحیت وزیران به خود اختصاص داده است.
اتهاماتی چون همراهی با فتنه های مختلف، گرچه باید مانع قانونی کسب جایگاه وزارت در جمهوری اسلامی شود اما اثبات آن نیز نه با استعلام یا اتهام که تنها از طریق حکم دادگاه صالح قابل استناد است.
لذا مواجهه با این حجم از پرسش های غیرتخصصی از نامزدهای وزارتخانه های خاص و تمرکز بر ادعاهای اثبات نشده یا محکوم نشده در دادگاه، تنها اختلاف نگرش سیاسی تلقی میشود که نتیجه آن ناامیدی جامعه از تحقق اهداف خود در انتخابات از یکسو و عدمپاسخگویی دولت و رییس جمهور نسبت به عملکرد کابینه از سوی دیگر خواهد بود.
امیدوارم قانون ناظر به شرایط احراز مناصب عالی مدیریتی با نگاه به دو بعد ایجابی و سلبی آن تکمیل و اصلاح شده و تنها معیار انتخاب وزیران و مسوولان اجرایی کشور شود و سهم واقعی مجلس، نظارت بر تحقق برنامه ها و اهداف تعیین شده از یکسو و عزل آنان در صورت ناکارآمدی باشد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#دولت_چهاردهم
#شرایط_احراز
#وزارت
#مجلس
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
لطایف تاریخ
یکی از لطایف تاریخ، همین عکس است.
امروز، دادگاه ۲۸ مرداد ، تهران
دکتر محمود مصدق، نوه مرحوم دکتر مصدق در کنار مهدی عبدخدایی که دکتر فاطمی وزیر خارجه مصدق را ترور کرد.
لباس چهل تکه
کلیدی ترین شعار رییس جمهور، وفاق است که بر همین اساس، کابینه خود را کابینه وفاق نامیده است.
دال مرکزی فهرست پیشنهادی وزیران را می توان میانه روی سیاسی و حرکت روی لبه تیز #اصلاحات و #اصولگرایی دانست.
فهرستی که بیش از آنکه نماینده یک گفتمان فکری باشد، حاصل توافقات ریش سفیدی با بزرگان سیاسی است.
با این حساب، کابینه پزشکیان را می توان یک #لباس_چهل_تکه دانست که هر تکه اش جنس و رنگ متفاوت دارد.
کابینه پیشنهادی با وجود #میانه_روی که نقطه برجسته مثبت آن به شمار می رود فاقد یک دال مرکزی اندیشه محور مبتنی بر ارزشهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک جریان، حزب یا حتی جبهه سیاسی اجتماعی مشخص است که بخشی از ارکان آن تعارضات ساختاری و درونی دارند به نحوی که از هم اکنون می توان چالش های عقیدتی آینده میان وزرای نفت و کار و تامین اجتماعی و اقتصاد از یکسو و میان وزرای ارشاد و آموزش و پرورش و علوم از سوی دیگر را حس کرد.
کابینه پزشکیان را می توان شبیه یک کابینه #ملوک_الطوایفی دانست که سهم بزرگان دو جریان سیاسی کشور، لحاظ و نمایندگانی از سوی چهره های شاخصی چون خاتمی، عارف، قالیباف، لاریجانی، روحانی، ظریف و... در هیات وزیران حضور خواهند داشت که بیش از آنکه وزیران پزشکیان باشند ممکن است نمایندگان این چهره ها باشند؛ رویکردی که با توجه به فرهنگ سیاسی کشور حتی ممکن است نتیجه بخش و کارآمد باشد.
نکته قابل تاملی که پزشکیان باید مدنظر داشته باشد اینکه نیاز امروز کشور بی تردید، کارآمدی و دستیابی به نتیجه ملموس در سفره مردم است و وفاق، ضرورتا به #کارآمدی منجر نمی شود چنانکه تصور دولت یکدست به کارآمدی منجر نشد، شرایطی که ممکن است سرنوشت دولتهای دوازدهم و سیزدهم را برای دولت چهاردهم تکرار کند.
لازمه گذر از این وضعیت، گفتمان زدایی از ساختار حکمرانی و کمی سازی شاخص های کارآمدی است که مستلزم به کارگیری سطح گسترده ای از #عملگرایی است که در گفتمان سیاسی و فرهنگی موجود، قطعا به #سکولاریسم تعبیر خواهد شد و دولت را وارد چالش های گسترده هویتی خواهد ساخت.
باید منتظر ماند و آینده #دولت_چهاردهم و چگونگی مدیریت پزشکیان بر این کابینه چهل تکه را به تماشا نشست.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#دولت_چهاردهم
#پزشکیان
#دولت_وفاق
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
نطق تاریخی
همه ما با شنیدن عبارت "نطق تاریخی" عمدتا به یاد نطق مرحوم پزشکپور در مخالفت با استقلال بحرین یا نطق مرحوم مصدق در مجلس برای ملی شدن صنعت نفت یا نطق مرحوم مدرس علیه رضاخان یا نطق گتیسبورگ آبراهام لینکلن می افتیم.
از این منظر، مفهوم نطق تاریخی یک تعبیر ویژه برای یک سخنرانی ویژه است که نتایج و دستاوردهایی ویژه دارد.
نطق امیرحسین ثابتی گرچه با معیار نطق های تاریخی شاید چندان همخوان نباشد اما از یک منظر می توان یک سخنرانی ویژه تلقی کرد.
پیش از این در یادداشتی از همگرایی دو جبهه مشارکت و پایداری در مخالفت با کابینه پزشکیان نوشته بودم.
نطق ثابتی از این جهت قابل تامل است که مشابه آن را تنها می توان در نطق های نمایندگان جبهه مشارکت در مجلس ششم جستجو نمود، نطقی که با طرح جایگاه مجلس در رأس امور و زیر سوال بردن دخالت بیرونی در امور مجلس، از بهره گیری از نام و عنوان رهبر انقلاب برای حمایت از افراد یا طرح ها و لوایح خاص، انتقاد و نتیجه آن را تعطیلی و ناکارآمدساری نهاد مجلس دانست.
نطق ثابتی را شاید نتوان تاریخی با تعاریف استاندارد آن تلقی کرد اما شاید بتوان یک نقطه تاریخی برای روشن شدن رویکرد جبهه پایداری یا دست کم برخی اعضای آن نسبت به شاخص های بنیادین سیاست ورزی در کشور دانست.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#جبهه_پایداری
#جبهه_مشارکت
#تندروی
#میانه_روی
#نطق_تاریخی
#امیرحسین_ثابتی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مثل یک پدر
موجودی حساب های بانکی یک هیات علمی دانشگاه دارای چند کتاب و دهها مقاله علمی داخلی و خارجی را دیدم : سه حساب فعال، جمعا ۵۲۲ هزار تومان و دیگر هیچ ...
نه خانه و زندگی تجملی
نه خودروی لوکس یا حتی نزدیک به نو ایرانی
نه هیچ حساب پنهانی
نه سفر خارجی
نه سفر داخلی دلچسب
نه کسب و کار شخصی
نه درآمد جنبی
همین امروز اگر نیاز به اندکی پول فوری برای درمان یا تعمیر منزل یا خودرو داشته باشد عاجز است.
یک هیات علمی جزئ ۲۰ درصد برخوردار جامعه است؛ حساب کنید حال ۸۰ درصد بقیه را.
اگر عدالت، به مثابه توزیع عادلانه فقر باشد عدالت با قدرت در حال اجراست.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#عدالت
#توزیع_فقر
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
دنیا
ما اکثر العبر و اقل الاعتبار
در بی اعتباری دنیا همین بس که امشب عده ای وزیر می شوند و عده ای که وزیر بودند، بی کار.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
دولت حل بحران
بعضی ها با شنیدن واژه بحران، تصویر شرایطی بسیار خطیر را در ذهن مجسم می کنند که همه چیز به مویی بند است و در زمان اندکی فرو خواهد پاشید.
واقعیت این است که گرچه می توان چنین تلقی هم از #بحران داشت اما همواره لزوما چنین سطحی مدنظر نیست.
بحران را از "هرگونه بی ثباتی که به تغییرات اساسی منجر شود" تا "شرایط فاقد اطمینان که اهداف و آینده اعضا
را به خطر انداخته، کنترل رویدادها دشوار و حل آنها نیازمند واکنش فوری باشد" تعریف کرده اند.
لوسین پای، در اواخر دهه ۶۰ میلادی چند بحران اساسی را تشخیص داد که به مرور، توسعه یافت :
•#بحران_هویت
•#بحران_مشارکت
•#بحران_مشروعیت
•#بحران_نفوذ
•#بحران_همبستگی (#وفاق)
•#بحران_توزیع
حاصل و نتیجه وجود همه یا بخش قابل توجهی از این بحران ها به #ابربحران #ناکارآمدی نظام منجر می شود که ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را به چالش می کشد.
اگر بحران را با تعریف گسترده تر آن تعریف کنیم، کشور را می توان در شرایط چندگانه بحران تلقی کرد که طبعا هر یک از آنها را می توان در سطح متفاوتی درنظر گرفت.
دولت چهاردهم با تشخیص بحران موجود، نقطه عزیمت خود را بر حل بحران همبستگی (وفاق) نهاده و با شعار دولت وفاق، پا به عرصه سیاست نهاده است.
#پزشکیان با محور قرار دادن #چشم_انداز_بیست_ساله و #برنامه_هفتم_توسعه به عنوان مهمترین رکن برنامه های خود، دولتش را یک #دولت_توسعه_گرا معرفی نمود.
ارگانسکی متفکر توسعه، چند مرحله گذار کشورها به توسعه را معرفی نموده است : دوره وحدت اولیه، دوره صنعتی شدن، دوره وضعیت مساعد، دوره وفور.
با این وصف، دولت چهاردهم را در صورت جدیت در پیگیری فرایند توسعه، با وجود تجربه ای طولانی در توسعه و دورانی از رکود، می توان در شرایط بازگشت به دوره نخست از مراحل ارگانسکی تلقی کرد؛ دوره ای که می توان با ایجاد وفاق سیاسی و بویژه اجتماعی و تمرکز بر اهداف توسعه به دوره وفور، جهش کرد و نظام را از ابربحران ناکارآمدی و زیرساختارها را از بحران های چندگانه خارج و به سطح قابل پذیرش چالش، کاهش داد.
دولت چهاردهم، یک فرصت تاریخی برای فرایند توسعه از یکسو و کاهش بحران ها از سوی دیگر است که ناکامی آن می تواند دایره تعاریف بحران را تنگ تر و خروج از آن را به مراتب، دشوارتر سازد. باید امیدوار بود که تداوم دولت وفاق، #دولت_حل_بحران باشد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#بحران
#دولت_چهاردهم
#دولت_وفاق
#توسعه
#ناکارآمدی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
تدلیس سیستماتیک؟!
سعید حجاریان چند سال پس از حوادث تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در توجیه رفتارهای حامیان جریان اصلاحات اقدامات احمدی نژاد را زمینه ساز حوادث خواند و با عبور از واژه تقلب، آن را "تدلیس سیستماتیک" خواند.
واژهٔ تدلیس در لغت به معنی فریب دادن، پنهان کردن، تاریک ساختن و مبهم کردن است.
در اصطلاح حقوقی تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله بشود. به عبارت دیگر تدلیس عبارت است از پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در مال.
چند روز پس از رای اعتماد مجلس به کابینه چهاردهم و بهره گیری رییس جمهور از تأییدات رهبر انقلاب برای حمایت از کل و برخی اعضای کابینه، گزارش های متعددی از تفاوت برداشت رییس جمهور با تعابیر رهبری (با تفسیر مثبت از برداشت متفاوت) منتشر شده که در صورت صحت این روایت ها و تلقی به کذب روایت رییس جمهور، به تعبیر حجاریان می توان یک تدلیس سیستماتیک تلقی کرد.
تدلیسی که حاصل نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی برای نامزدهای وزارتخانه ها بود.
بر اساس قواعد فقهی و حقوقی، به علت جبران زیان ناشی از عملیات فریبنده تدلیس، فریب خورده از حق فسخ بهرهمند است.
شعار دولت چهاردهم، وفاق است، شعاری که منجر به رای اعتماد به کابینه شد. باید منتظر ماند و دید تا چه زمانی این شعار تداوم خواهد داشت و آیا آینده آن به احساس فریب توسط نمایندگان و مهمتر از آنان، امنای نظام و فسخ حمایت از دولت منجر خواهد شد یا خیر؟
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#تدلیس_سیستماتیک
#دولت_وفاق
کانال گاه نوشت های خط سبز.
https://eitaa.com/sabzkhat
سلام بر حسین
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
السّلام عَلیَ الحُسَین (ع) وعَلی عَلِِِّیِ ابن الحُسَین (ع) وعَلی اوْلادِ الحُسَین (ع) و عَلی اَصحابِ الحُسَین (ع)
سلام بر تو و جان هایی که به درگاهت فرود آمدند، از جانب من بر همگی شما سلام خدا برای همیشه، تا هستم و تا شب و روز باقی است و خداوند قرار ندهد این زیارت را آخرین بار زیارت من از شما
اربعين حسينی تسليت باد.
در فضیلت تغییر
دوستان عزیزی دارم که در دولت سیزدهم مدیریت هایی در سطوح مختلف داشته و دارند.
با آمدن وزرا و روسای جدید، بعضی شان به شدت به دنبال حفظ پست خود یا جایابی در مقامی همترازند.
سخنم با این دوستان که هم در سلامتشان تردید ندارم هم در توانشان این است که به مردمسالاری فرصت عرض اندام دهند.
بگذارید مردم ببینند رای شان اثر دارد و با هر انتخابشان تغییرات رخ می دهد.
ارزش این تغییر حتی با فردی ضعیف تر، بیشتر از مدیریت یک فرد توانمندتر نباشد کمتر از آن نخواهد بود.
حتی به همفکران خودتان فرصت دهید به ارزش رای دادن و مشارکت خردمندانه بهتر پی ببرند.
مردمسالاری را باید تمرین و تکرار کرد تا ملکه ذهن و رفتار نسل های آینده شود.
کارآمدی یک نظام مردمسالار جز با همین درک موقعیت ها نیست و در یک انتخابات، هیچ واقعیتی بالاتر از این نیست که گروه و تفکری دیگر حاکم شده است، پس باید تغییر را پذیرفت و به آن احترام گذاشت.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#تغییر
#دولت_چهاردهم
#دولت_وفاق
#مردمسالاری
#کارآمدی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
به شیوه انتظاری
دکتر انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از سمت خود برکنار شد./ باشگاه خبرنگاران
پی نوشت:
انتظاری در واکنشی کنایه آمیز به تعبیر دکتر برهانی که شهدای حوادث ۱۴۰۱ را نفله خوانده بود نماد این جنبش را نفله خواند.
او تلاش کرد در دورانی که همه به دنبال وفاق می گردند سخنگوی آنانی باشد که معتقدند مجلس و نظام با رای به کابینه چهاردهم پا روی خون آرمان ها گذاشت.
معنی روشن این برکناری این است که در شرایط کنونی هزینه سخن گفتن علیه منتقدان نظام که بخشی از افکار عمومی را با خود دارند بالاست بویژه آنکه در آستانه سالگرد مهسا و سال جدید تحصیلی کمتر مسوولی دنبال دردسر تازه می گردد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#جنبش_مهسا
#وفاق
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
پروفسور قالیباف
با رای هیات ممیزه دانشگاه تهران و ارتقای رتبه علمی دکتر قالیباف، وی استاد تمام دانشگاه شد.
پی نوشت :
در فضل و کمالات آقای قالیباف بویژه در عرصه مدیریت اجرایی تردیدی ندارم.
اما وقتی صحبت از علم و دانش می شود، کمالات و فضایل را باید از دریچه ای دیگر دید.
آراستگی به زیور علم گرچه سرمایه بزرگی برای هر انسانی است و تکمیل فهرست فضایل از سردار، دکتر، خلبان به پروفسور جذاب است اما به راستی چه نیازی است که شخصیتی چون رییس مجلس در میانه فعالیت سخت اجرایی خود و در شرایطی که شائبه کم کاری یا بهره گیری از دانشجویان یا دیگران برای تکمیل رزومه علمی وجود دارد به دنبال چنین عنوانی باشد؟
کاش صبر می کردند و پس از پایان دوره مسوولیت، چنین درخواستی را مطرح می کردند و پیش از آن حتی درخواست از سوی دانشگاه برای ارتقا را هم رد می کردند.
این به اخلاق حرفه ای استادی نزدیکتر بود.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#قالیباف
#دانشگاه
#اخلاق_حرفه_ای
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
هنر حکمرانی فرهنگ محور
امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان از مقامات این کشور خواسته است تا ترتیب برگزاری مسابقه سالانه شاهنامهخوانی بین اقشار مختلف مردم تاجیکستان را فراهم و از برگزیدگان با جوایز نفیس تقدیر کنند.
رئیس جمهوری تاجیکستان هدف از این پیشنهاد را ارتقای فرهنگ کتابخوانی و دانش مردم نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی عنوان کرد.
او سال گذشته نیز دستور داده بود شاهنامه فردوسی رایگان در دسترس عموم مردم قرار گیرد.
کارشناسان تاجیک معتقدند هدف دولت از تمرکز بر میراث فرهنگی، مقابله با تهدید افراطگرایی مذهبی است.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#فرهنگ
#شاهنامه_فردوسی
#حکمرانی_فرهنگی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
یا امام رضا
◾️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
شهادت امام رضا علیه السلام را به همه عزیزان تسلیت عرض می کنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جریان شناسی دوقطبی
سخنرانی حجه الاسلام پناهیان در روز شهادت امام رضا ع در مشهد با موضوع وفاق و پرهیز از دوقطبی که با درخواست از رییس مجلس برای تعیین ضوابطی برای محدودیت دوقطبی سازی در رسانه های کشور و ذکر مثال از کیهان و اطلاعات همراه بود با واکنش تند منتقدان مشترک پزشکیان - قالیباف روبرو شد.
به نظر می رسد گردونه خالص سازی این بار، نوبت را به پناهیانی سپرده که سالها در تولید گفتمان دوقطبی ساز، استاد بود.
اینک گردن پناهیان است که زیر تیغ خالص سازی و دوقطبی تراشی است.
پی نوشت :
پیش و پس از انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بارها از وقوع قطعی تغییرات اساسی در جریان شناسی سیاسی کشور نوشتم.
به نظر می رسد تنها مولفه مبهم در تحقق این تغییرات، سرعت آن است.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#خالص_سازی
#جریان_شناسی
#پناهیان
#وفاق
#دوقطبی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
مدیریت پاداش
در فرایند حکمرانی، اعطای وام یا حتی پاداش چند میلیاردی، درست و حتی ضروری است :
به هر کسی که در یک سال، سود مالی شفاف و واقعی یا معادل آن تولید کرد حتما باید درصدی از آن را پاداش قانونی داد حتی اگر چند میلیارد شود.
به هرکسی که در شرکت خصوصی خانوادگی سود آوری کرد می توان هر میزان پاداش داد.
اگر نتایج مدیریت هرکس به زیان مالی یا معادل آن ختم شد باید از مناصب معادل یا بالاتر منع شود.
هر چه غیر از این شد، رانت، فساد و سوئ مدیریت است.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#پاداش
#مدیربت
#وام_عشقی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
خوب، بد، زشت !
بعید است کسی عمری حتی کم از خدا گرفته باشد و این ضرب المثل را نشنیده باشد : هرجایی هم آدم خوب داره هم آدم بد.
در زندگی شخصی مان هم این وضعیت را حتما تجربه کرده ایم جوری که با هر سن و سالی معمولا به آن باور داریم.
حدود ۹۰ سال از زمان تاسیس دانشگاه تهران می گذرد، ۷۸ سال از تاسیس دانشگاه اصفهان، ۷۵ سال از آغاز به کار دانشگاه فردوسی مشهد، ۷۰ سال از دانشگاه شیراز، ۶۵ سال از تاسیس دانشگاه شهید بهشتی، ۴۲ سال از دانشگاه آزاد اسلامی و...
سهم هر یک از این دانشگاه ها هزاران دانش آموخته و دهها مدیر در ردههای مختلف بین المللی، ملی و استانی بوده است.
در تمام این ۹۰ سال هرگز نشنیده ایم که بگویند دانشگاه تهرانی ها اقتصاد کشور را نابود کردند یا دانشگاه آزادی ها مدیریت کشور را ویران کردند چرا که همه باور دارند که هر جایی هم آدم خوب دارد هم آدم بد و چند مدیر وابسته به یک مرکز علمی به معنای همه آنان نیستند چنانکه بسیاری دیگر را خوب وتوانمند می دانیم.
اینکه با وجود این همه دانشگاه و این تعداد مدیر از همه دانشگاه ها طی دهها سال گذشته عده ای معتقدند کمتر از ۳۰ نفر مدیر امام صادقی که تنها ۴۲ سال سابقه تاسیس دارد و بیش از ۳۰ سال است مدیرانی توانمند در سطوح مختلف تحویل نظام اجرایی کشور داده به یکباره و تنها طی سه سال، کشور را ویران کرده و اقتصاد را به تاراج برده و فرهنگ را نابود کرده اند با هیچ عقلی جور در نمی آید.
راز این بیماری #امام_صادقی_هراسی اگر دلایل شخصی و روابط فردی نباشد، شاید در ظرفیت و توان باندهای قدرت باشد که تحمل ظهور یک باند تازه را ندارند وگرنه با باندهای قبلی که چندین برابر هم مدیر داشتند خیلی مشکل نداشتند.
عامل این بیماری زشت هر چه هست عملکرد مدیریتی نیست چرا که دستاورد سایر مدیران از سایر دانشگاه ها هم در این چند دهه روشن و وضعیت دوره های حکمرانی از یکسو و اوضاع مردم و کشور هم از آن روشن تر است.
یادمان نرود : هرجایی هم خوب داره هم بد.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#دانشگاه_امام_صادق
#امام_صادقی_هراسی
#وام_عشقی
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
برای فرهنگ و دولت چهاردهم
بخش نخست
دولت چهاردهم با تمام کابینه اش و در #وفاق کامل با مجلس، آغاز به کار کرد.
تجربه مناظرات انتخاباتی بویژه در عرصه فرهنگ، چنانکه در یادداشتی در همان زمان نوشتم تجربه ای ناگوار بود که نشان از مظلومیت و بی پناهی فرهنگ در ذهنیت بیشتر رجال سیاسی کشور داشت.
اینک که با حضور آقای دکتر #سیدعباس_صالحی در راس #وزارت_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی که از چهره های فرهیخته بوده اند و همراهی برخی شخصیت های فرهنگی در وزارت #میراث_فرهنگی و #وزارت_علوم و #معاونت_علمی_ریاست_جمهوری انتظار می رود گرد مظلومیت از چهره فرهنگ زدوده شود و تصویری روشن تر از چهره درخشان تمدن ایرانی اسلامی منتشر شود.
بی تردید هر یک از اهالی فرهنگ در هر سطحی می تواند ساعت ها در باب چالش های این حوزه سخنرانی کند اما از منظر قاعده پارتو بنیادی ترین #ابرچالش های عرصه فرهنگ را که می توان در دو سطح نظری و عملی دسته بندی کرد، موارد زیر می دانم :
الف) سطح نظری :
۱) #بحران_هویت و آشوب هویتی جامعه بویژه نسل های کودک تا جوان که کمترین تعریف روشنی نه از خود، نه از جامعه دارد و دچار تعارضات جدی در هویت فردی و ملی است.
یک ایرانی ۳ تا ۵۰ ساله تنها در صورت برخورداری از یک خانواده فرهیخته یا محیط فرهنگی و آموزشی و رسانه ای یکپارچه ممکن است دارای یک هویت روشن با همه مولفه های ایرانی اسلامی باشد، در غیر این صورت دچار تشتت هویتی یا ناترازی مولفه های اساسی هویت خواهد بود.
چالشی که می توان در کاربست #زبان_فارسی و آشنایی نسل های کودک تا میانسال با شعر و ادبیات و ضرب المثل های فارسی که حلقه های پیوند نسل ها بوده اند و نیز گرایش های متفاوت مذهبی و بهره گیری از نمادهای آن در سطح جامعه و تقید به مناسک مذهبی یا ملی به خوبی مشاهده کرد.
نشانه های این #اختلال_هویتی آنقدر در جامعه آشکار است که نیازی به مثال و توضیح نمی بینم اما برای نظام سیاسی تنها زمانی قابل توجه می شود که نتایج أن را در قالب #جنبش_های_اعتراضی در کف خیابان می بیند.
۲) پایان سیطره تفسیر انتزاعی از فرهنگ و چالش های ورود به مرحله انضمامی.
دهه هاست که فرهنگ با فلسفه گره خورده و امر فرهنگی به یک امر انتزاعی تبدیل شده که باید پاسخ های ذهنی جامعه و بویژه نخبگان را فراهم نماید و از دریچه اقناع نظری، جامعه را به سمت کمال هدایت کند.
این در حالی است که خود فلسفه، مدتهاست از رویکرد محض به مضاف و تطبیق با سایر علوم رسیده و تلاش می کند پاسخ عرصه انضمامی جامعه را بدهد.
فرهنگ در نگاه بخش مهمی از فرهیختگان ایران و ساختارهای نظم دهنده به آن همچنان گرفتار در انتزاع است و پاسخی به نیاز انضمامی جامعه به فرهنگ ندارد، نیازی که با تفسیر یا تقلیل فرهنگ ممکن است. مسیری که جامعه برای خود گشوده و هر روز از گفتمان فرهنگی حاکم دورتر و نیازهای خود را در سایر گفتمان ها جستجو و پیدا می کند.
ب) در سطح عملی :
۱) فرهنگ به مثابه زندگی و زندگی به مثابه تفریح : یکی از چالش های عرصه بیرونی زندگی اجتماعی امروز، نگاه عینی به فرهنگ به مثابه فرصتی برای کیفیت بخشی به زندگی مادی و معنوی است. نگاهی که با رویکرد فکری بسیاری از افراد جامعه، بهره مندی از امروز و بی توجهی به دیروز و فردا معنا می شود. در این نگاه، فرهنگ، فرصتی برای لذت بخش تر کردن زندگی جاری است که با #تفریح و #سرگرمی آمیخته است.
در نگاه سنتی به فرهنگ، مومن فرصت تفریح ندارد بلکه کار و تلاش اوست که می تواند تفریح او تلقی شود. در این نگاه، سرگرمی تنها ابزاری برای انتقال یک پیام بزرگتر است در حالی که برای بهش وسیعی از کودکان و جوانان امروز، سرگرمی یک هدف بزرگ است و چه بسا هیچهدف والایی را هم دنبال نکند.
این تعارض در دو نگاه عملا به #ناکارآمدی بخش زیادی از #نهادهای_فرهنگی و سیاستگذاری های آن که با رویکرد ثانوی به سرگرمی توجه داشته اند منجر شده است.
چالش امروز تغییر نگاه از رویکرد کار فرهنگی با ابزار سرگرمی به رویکرد سرگرمی با یا بدون هدف است. فهم این تغییر، تاثیر مستقیمی بر سیاستگذاری های فرهنگی و تغییر #ساختارهای_عمودی حوزه فرهنگ خواهد داشت.
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#حکمرانی_فرهنگی
#فرهنگ
#دولت_چهاردهم
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat
برای فرهنگ و دولت چهاردهم
بخش دوم
۲) اقتصاد فرهنگ : بزرگترین چالش میدانی فرهنک، #اقتصاد_فرهنگ است. اقتصادی که عمدتا به بودجه های دولتی یا نهادهای خاص متصل است و به عنوان یک پاداش و رانت هم به برخی تولید کنندگان هم به برخی مصرف کنندگان اعطا می شود در حالی که تا زمانی که فرهنگ، مستقل از خزانه دولت و متکی به نیاز و جیب مردم نباشد امکان پیشرفت ندارد.
نتیجه این شرایط، تبدیل فرهنگ به یک امر تجملی و لوکس است که تنها طبقات برخوردار تر از آن بهره مند می شوند و سایرین باید خود را به منبعی از رانت متصل کنند. شرایطی که سهم فرهنگ و محصولات فرهنگی که نقشی در هویت سازی مشترک و ملی مان دارند را در سبد خانواده ها ناچیز کرده است.
۳) #دولت_مداخله گر : دیگر ابرچالش فرهنگ، خروج دولت از نقش سیاستگذار و #تنظیم_مقررات به متصدی ومجری است که فرایند فعالیت های فرهنگی را تخریب و مسیر رشد و تعالی هویتی جامعه را دستوری و #حکمرانی_فرهنگی را دچار نقص های اساسی کرده است.
سازوکار بنیادین حل این چالش ها، بازگشت فرهنگ به جامعه و مردم به عنوان مهمترین منبع تولید فرهنگ و هویت در طول تاریخ ایران پیش و پس از اسلام و اصلاح فرایند حکمرانی در این عرصه است که امیدوارم درصدی حتی اندک از آن در این دوره محقق گردد .
#حکمرانی_شایسته
#سرمایه_اجتماعی
#حکمرانی_فرهنگی
#فرهنگ
#دولت_چهاردهم
به کانال گاه نوشت های خط سبز بپیوندید.
https://eitaa.com/sabzkhat