eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
514 دنبال‌کننده
373 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 🔖بازخوانی اندیشه استاد در نقد تصوف وعرفان(۳) ♨️ 》عشق( ) 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔻می گویند: 🔅 به جهان خرّم از آنم، که جهان خرّم از اوست 🔅عاشقم بر همه عالَم، که همه عالَم از اوست ⚠️همه جا منزل یار است چه مسجد، چه کِنِشت(عبادت گاه یهودیان)‼️ ♧♧♧♧♧ ❤️ این عشق بزرگ و این و صفا ناچار بار دارد و ثمر دارد. ✅کسی که عاشق چیزی شد، عاشقِ رشدِ آن و بِهرُوزی آن است.عاشقِ ادامه آن و جریانِ آن است و در این سطح عشق یک چهره ندارد . 🌟و عشق بی تفاوتی و سازشگری نمی‌آورد؛ که عشق حتی می سوزاند و عشق، حتی و و می آفریند.💯 🧕مادری که فرزندش را دوست دارد او را می زند و دستش را می سوزاند تا تمام وجودش نسوزد و نَهیبش می زند و می ترساند تا هستی اش بر باد نرود. ✅ کسی که به تمام هستی عاشق است اگر در گوشه‌ای از هستی که قانونمند است و سنت دار است و همراهِ با نظام است، ناهماهنگی دید و ضدّ سنّتی دید و غیر نظامی، دید چشم نمی‌بندد و آرام نمی‌گیرد... 🔸در جامعه مرتبط و در هستی مرتبط بی‌تفاوت نمی ماند چون در این جمع که ریشه ای در گذشته و تاریخ دارد و ادامه ای در آینده و نسل ها، در این جمعیت یک فساد یک فساد نمی ماند و یک ناهماهنگی در همان جا حبس نمی‌شود... 🔹 در هستیِ هماهنگ و در جامعه ی مرتبط و قانونمند، بی حساب نمی توان بود و بی حسابی ها را نمی توان تحمل کرد. ✅ کسی که عاشق هستی است، گند آن را تحمل نمی‌کند و در برابر با صلح و صفا نمی‌ماند که؛ 🌟عشق با نمی سازد و نمی‌آورد💯 ✅ عاشق مهم را فدای مهم تر می کند و هنگام گرفتاری ها به این گونه راه می‌رود . انسان با شناخت خودش و با شناخت رابطه اش با هستی و با جامعه به نقش خویش پی می‌برد صالح می‌شود مصلح و در نتیجه و . 🌟و این است که عشق او است و است نه و وِل... 📛 با عاشق دنیا و دشمن حق همدم نمی‌شود و حتی او باعث کوبیدن و ساختن و سوختن او می شود؛ مانند که شکل‌های گوناگون می گیرد و چهره های متفاوت. 🐣هیچ کبوترها را دیده ای که چگونه به جوجه هایشان غذا می رسانند، چگونه نوک در نوک می‌کنند و با چه محبتی آنها را پاسداری می کنند⁉️ 🦅 همین ها پس از یک مرحله رشد، به جوجه های دیروزشان حمله می‌کنند و آنها را می‌زنند و از خانه بیرون می کنند و ... و در این بیرون راندن به استقلال رساندن است .و هیچگاه محبت یک شکل ندارد که گاهی سوختن برای ساختن است. -------------- 📚 روش نقد ج۳ص۷۳ 📍در يك دل، دو دوستى متضادّ جمع نمى‌شود. مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ (احزاب/۴) 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از نوبر ونادر ♨
🌸🌻🌹🍄🌼🌺🌸🌻 🕯 پرسوختگان چگونه پرواز می کنند⁉️ 1⃣زیارت امام حسین علیه السلام 2⃣انتظار 🦋🌻🦋🌻🦋🌻🦋 ❇️ وَ عَاذَ فُطْرُسَ بِمَهْدِهِ 💠فَنَحْنُ عَائِذُونَ بِقَبْرِهِ مِنْ بَعْدِهِ 💠نَشْهَدُ تُرْبَتَهُ 💠وَ نَنْتَظِرُ أَوْبَتَهُ 🔸فطرس ملک به گهواره ات پناه آورد. 🔹ما هم به پنجره های ضریحت وخاک درگاهت پناهنده می شویم 🔸وچشم انتظار رجعتتان خواهیم ماند. 🌟✨🌟✨🌟✨🌟 ما کز اثر گناه پرسوخته‌ایم چون شمع ز عشق دوست افروخته‌ایم چون فطرس پرسوخته، چشم امّید بر لطف حسین بن على دوخته‌ایم ➖➖➖ 📚مفاتیح الجنان ،دعای روز سوم شعبان ♨ @nobarvanader.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛅️ (متن عربی وسند) 🔻حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ عَنْ‌ سَعْدِ بْنِ‌ عَبْدِ اللَّهِ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ الصَّالِحِ‌ قَالَ‌: ⬅️ كَتَبْتُ‌ أَسْأَلُهُ‌ الدُّعَاءَ‌ لباداشاله وَ قَدْ حَبَسَهُ‌ اِبْنُ‌ عَبْدِ الْعَزِيزِ وَ أَسْتَأْذِنُ‌ فِي جَارِيَةٍ‌ لِي أَسْتَوْلِدُهَا فَخَرَجَ‌ اسْتَوْلِدْهَا وَ يَفْعَلُ‌ اللّٰهُ‌ مٰا يَشٰاءُ‌ وَ الْمَحْبُوسُ‌ يُخَلِّصُهُ‌ اللَّهُ‌ فَاسْتَوْلَدْتُ‌ الْجَارِيَةَ‌ فَوَلَدَتْ‌ فَمَاتَتْ‌ وَ خُلِّيَ‌ عَنِ‌ الْمَحْبُوسِ‌ يَوْمَ‌ خَرَجَ‌ إِلَيَّ‌ التَّوْقِيعُ‌ . ⬅️ قَالَ‌ وَ حَدَّثَنِي أَبُو جَعْفَرٍ: وُلِدَ لِي مَوْلُودٌ فَكَتَبْتُ‌ أَسْتَأْذِنُ‌ فِي تَطْهِيرِهِ‌ يَوْمَ‌ السَّابِعِ‌ أَوِ الثَّامِنِ‌ فَلَمْ‌ يَكْتُبْ‌ شَيْئاً فَمَاتَ‌ الْمَوْلُودُ يَوْمَ‌ الثَّامِنِ‌ ثُمَّ‌ كَتَبْتُ‌ أُخْبِرُ بِمَوْتِهِ‌ فَوَرَدَ سَيَخْلُفُ‌ عَلَيْكَ‌ غَيْرُهُ‌ وَ غَيْرُهُ‌ فَسَمِّهِ‌ أَحْمَدَ وَ مِنْ‌ بَعْدِ أَحْمَدَ جَعْفَراً فَجَاءَ‌ كَمَا قَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ . ⬅️قَالَ‌ وَ تَزَوَّجْتُ‌ بِامْرَأَةٍ‌ سِرّاً فَلَمَّا وَطِئْتُهَا عَلِقَتْ‌ وَ جَاءَتْ‌ بِابْنَةٍ‌ فَاغْتَمَمْتُ‌ وَ ضَاقَ‌ صَدْرِي فَكَتَبْتُ‌ أَشْكُو ذَلِكَ‌ فَوَرَدَ سَتُكْفَاهَا فَعَاشَتْ‌ أَرْبَعَ‌ سِنِينَ‌ ثُمَّ‌ مَاتَتْ‌. فَوَرَدَ إِنَّ‌ اللَّهَ‌ ذُو أَنَاةٍ‌ وَ أَنْتُمْ‌ تَسْتَعْجِلُونَ‌ . ⬅️ قَالَ‌ وَ لَمَّا وَرَدَ نَعْيُ‌ اِبْنِ‌ هِلاَلٍ‌ لَعَنَهُ‌ اللَّه جَاءَنِي الشَّيْخُ‌ فَقَالَ‌ لِي أَخْرِجِ‌ الْكِيسَ الَّذِي عِنْدَكَ‌ فَأَخْرَجْتُهُ‌ إِلَيْهِ‌ فَأَخْرَجَ‌ إِلَيَّ‌ رُقْعَةً‌ فِيهَا ؛ ♨️وَ أَمَّا مَا ذَكَرْتَ‌ مِنْ‌ أَمْرِ الصُّوفِيِّ‌ الْمُتَصَنِّعِ‌ يَعْنِي اَلْهِلاَلِيَّ‌ فَبَتَرَ اللَّهُ‌ عُمُرَهُ‌ . ثُمَّ‌ خَرَجَ‌ مِنْ‌ بَعْدِ مَوْتِهِ‌ ؛ ♨️فَقَدْ قَصَدَنَا فَصَبَرْنَا عَلَيْهِ‌ فَبَتَرَ اللَّهُ‌ تَعَالَى عُمُرَهُ‌ بِدَعْوَتِنَا. 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 ✍️چه کسانی این حدیث را معتبر دانسته ونقل کرده اند⁉️ ▫️شیخ در كمال الدين و تمام النعمة ج ۲ ص ۴۸۹ ▪️شیخ در إثبات الهداة ج ۵ ص : ۳۰۱ ▫️علامة در بحار الأنوار ج ۵۱ ص۳۲۷ ▪️شيخ محمد تقي در قاموس الرجال ج۹ ص ۳۳۳ ▫️ در مكاتيب الأئمّة ج ۷ ص ۲۱۰ ▪️علامه در معجم أحاديث الإمام المهدي علیه السلام ج ۴ صفحه : ۳۸۶ ▫️آیه الله در دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۴ ص ۳۹۳ ----------- 📚کمال الدین وتمام النعمه ج۲ص۴۸۹ 🆔 @safiresheytan
⛅️ (ترجمه) 🔻شیخ صدوق در کتاب کمال الدین آورده است : پدرم _که خدا از او راضی باشد _ از سعد بن عبد الله از محمد بن صالح نقل نموده است. 1⃣ محمّد بن صالح گويد: وقتى پسر عبد العزيز ، "باداشاله" را به زندان افكند، نامه ‏اى به او(امام زمان) نوشتم كه ؛ ▫️در حقّ او(باداشاله) دعا كند. ▫️و اجازه دهد كنيزى اختيار كنم تا از او داراى فرزند شوم ⁉️ پس توقيعى چنين صادر شد: ♨️برای بچه دار شدن اقدام کن ، البته هر چه خواست خدا باشد، همان می شود. ♨️آن زندانى را هم خداوند آزاد خواهد کرد . پس کنیز را اختیار کردم و از من باردار شد و فرزندی زائید ولی خودش مُرد . زندانى نیز در همان روزی كه توقيع به دستم رسيد، آزاد شد. ♧♧♧♧♧♧♧ 2⃣وگوید، ابوجعفر به من گفت؛ ▫️فرزندى برايم به دنيا آمد. من نامه ‏اى [به امام] نوشتم و از ایشان اجازه خواستم تا در روز هفتم يا هشتم او را ختنه کنم. حضرت هیچ پاسخى ندادند. پس آن فرزند در روز هشتم درگذشت. ▫️بعد از آن نامه ‏اى دیگر نوشتم و درگذشت فرزندم را خبر دادم. توقيعى چنين صادر شد: ♨️به زودی خداوند، به جای او، دو فرزند به تو خواهد داد، نام اوّلى را احمد و نام دومى را جعفر بگذار. از قضا چنان شد كه امام فرموده بود . 3⃣گوید؛ مخفیانه با زنى ازدواج كرده بودم. چون با وى آميزش كردم، باردار شد و دخترى به دنيا آورد، من غمگین شدم و سینه ام تنگ آمد. پس نامه ‏اى به امام نوشتم واز این اتفاق شکایت کردم .جواب آمد كه ؛ ♨️به زودى از آن كفايت مى‏ شوى‌‼️ دخترک چهار سال بیشتر زنده نماند و بعد از آن درگذشت.سپس نامه‏ اى رسيد كه؛ ♨️ خداى تعالى صبور است.این شما هستید که عجله می کنید‼️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 4⃣ گويد: چون خبر مرگ ابن هلال- لعنه اللَّه- رسيد، شيخ (حسین بن روح) نزد من آمد و گفت: آن كيسه ‏اى را كه نزد توست بيرون آور، كيسه را به او دادم و نامه ‏اى به من داد كه در آن نوشته شده بود: 🔆🔆🔆🔆 توقیع اول 🔆🔆🔆🔆 📛 امّا آنچه در باره صوفى ظاهر فریب – يعنى هلالى – يادآور شدی، خداوند عمر او را قطع كند . و پس از مرگش توقيعى چنين صادر شد: 🔆🔆🔆🔆 توقیع دوم 🔆🔆🔆🔆 🛑 او قصد [آزار واذیت] ما كرد و ما صبر پيشه ساختيم و خداوند به نفرين ما عمر او را قطع كرد‼️ ---------- 📚کمال الدین وتمام النعمه ج۲ص۴۸۹ 🆔 @safiresheytan
⛅️ (جمع بندی) ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ✅بنابر این در اندیشه دینی: 👈 توسط امام زمان علیه السلام صوفی، متصنع خطاب شده و برایش آرزوی مرگ شده است و سرانجام به نفرین ایشان به هلاکت رسیده است. 👈شیخ درباره وی گفته است : احمد بن هلال مجروح عندنا...سمعتُ سعد بن عبد الله یقول ما رأینا ولا سمعنا بمتشیّع رَجَع عن التشیّع إلى النَصب إلا احمد بن هلال . 🔹در این نقل ، گرایش احمد بن هلال به تصوف یک قلمداد می شود از اینرو می توان دریافت ،از منظر عالمان متقدّم ، ورود به تصوف ، مساوی با از تشیع بوده است . 👈حضور پر رنگ "سعد بن عبد الله" در سلسله اسناد روایات مذمت "احمد بن هلال" حکایت از دغدغه و تلاش او در جهت روشنگری افکار عمومی و وی دارد . 👈تعبیر "المتصنّع"، قید توضیحی است. به عبارتی امام می خواهند بگویند که تصوف سراسر و است ونباید به مواعظ و شعار های زیبا و ایشان توجه کرد. 👈انتقادات شدید اللحن امام از این و روزگار به خاطر گرایش او به تصوف است. امام زمان علیه السلام با توصیف او به "الصوفی المتصنع" ، با عبارتی مختصر وموجز ، دلیل احتیاط ودوری از این شخصیت را برای اصحاب خود بیان فرموده اند⬅️ چون صوفی شده است باید از او فاصله گرفت‌. (وَصف ، مُشعِر به عِلیّت است) 👈با وجود اینکه ابن هلال ازعلمای برجسته شیعی بوده و از مقبولیت بالایی برخوردار بوده است ، پس از گرایش به ، مطرود وملعون امام زمان قرار می گیرد و آن همه سوابق وحسن شهرت دردی را از او دوا نمی کند. 👈صوفیان و مغضوب امام زمان هستند . 👈 نفوذ مبانی صوفیانه در بسیار خطرناک است ومی بایست با جدّیت وهوشیاری تمام ،این نهاد مقدس را به طور مستمرّ از لوث وجود پاک نمود. 👈در نگاه اهل بیت علیهم السلام، همه باطل اند .دراین جهت تفاوتی میان یا سنی نیست. ----------- ☑️چند نکته درباره اسامی موجود در حدیث: محمد بن صالح همدانی از شخصیت های دوره غیبت صغرا (۲۶۰ - ۳۲۹ ق) است. اواز وکلاء امام عسکری بود و پس از وفات امام یازدهم علیه السلام نیز همچنان در این مقام باقی ماند و به عنوان وکیل امام عصر(عج) فعالیت می نمود. در گزارش شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق) آمده که وی از جمله وکلایی است که به طور حضوری با امام عصر(عج) ملاقات داشته و با آن حضرت صحبت کرده است. 🔰"باداشاله" اسم فارسى مركّب از« بادا» و« إن شاء اللَّه» می باشد. 🔰 به احتمال زیاد مراد از ابوجعفر در این روایت همان ابو جعفر محمّد بن صالح همدانى است زیرا ⬅️ "ابوجعفر" کنیه ای عمومی برای صاحبان نام محمد است. و ⬅️مرحوم صدوق، سند دیگری ذکر نکرده و بنا را بر همان ما قبل گذاشته است . ✴️در این صورت مقصود از "قال" دوم پدر شیخ صدوق می باشد و این حدیث متضمن ۴ نامه از نامه های امام زمان علیه السلام به محمد بن صالح خواهد بود . 📚قاموس الرجال، ج ۹، ص ۳۳۲ شماره ۶۸۳ 📚آیه الله ری شهری . دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ ج ۴ ص۳۹۴ 🌐 https://lib.eshia.ir/11680/4/394/فی_استیلادها ♧♧♧♧ 🔘علامه کورانی شیخ صدوق را نقل کننده ماجرا از ابوجعفر مروزی از سعد بن عبد الله از محمد بن صالح می داند . ترجمه : ونیز پدرم از ابوجعفر مروزی نقل کرده است .... 🌐 https://lib.eshia.ir/15258/4/441 🔘احتمال دیگر آن است که شیخ صدوق این حکایات را از کتب ابوجعفر محمد بن جریر طبری(شیعه) به سندش از محمد بن صالح نقل کرده باشد . در این صورت مقصود از شیخ در عبارت حدیث همان حسین بن روح خواهد بودچون حسین بن روح از مشایخ طبری بوده است . 🔘سید بن طاووس در کتاب فرج المهموم ج۱ص۲۴۵ ماجرای ازدواج پنهانی را به مرد بلخی نسبت داده وآن را از طبری نقل نموده است. 🔻ومن الکتاب المذکور ما رويناه بإسنادنا إلى الشيخ أبي جعفر الطبري- قال حدثنا محمد بن يعقوب الكليني قال حدثني أبو حامد المراغي عن محمد بن شاذان بن نعيم قال؛ قال لي رجل من أهل بلخ تزوجت امرأة سرا فلما وطئتها علقت و جاءت بابنة فاستاءت و ضاق صدري فكتبت أشكو ذلك فورد الجواب ستكفاها فعاشت أربع سنين فماتت فوردني منه ع الله ذو أناة و أنتم تستعجلون 🌐 https://lib.eshia.ir/71550/1/245 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 🔻 در داستان سجده بر آدم، حق را به می دهد که بر آدم سجده نکرد و با طعنه بر ساحت انبیاء ،به دفاع از ابلیس می پردازد. ❌مَرد و مردانه ایستاد و گفت: «نه، سجده نمی کنم، تو را سجده می کنم اما این آدمک‌های کثیفی را که از «گِل متعفن» ساخته‌ای، این موجود ضعیف و نکبتی را که برای شکم چرانی‌اش خدا و بهشت و پرستش و عظمت و بزرگواری و آخرت و حق شناسی و محبت و همه چیز و همه کس را فراموش میکند، برای یک شکم انگور یا خرما یا گندم، گوسفندوار پوزه‌اش را به زمین فرو می برد و چشمش را بر آسمان و بر تو می بندد، سجده نمی کنم ‼️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 💥شریعتی به تصور اینکه خداوند فرشتگان را به سجده وانقیاد در برابر عموم انسان ها دستور داده ، به این فرمان الهی اعتراض نموده است . در حالیکه خداوند متعال ملائکه را به سجده بر حضرت آدم دستور داد نه سجده بر انسان ها. این حضرت آدم علیه السلام بود که به برگزیده شد نه مطلق انسان. 💥شریعتی اگر بنا داشت، مانند ابلیس به هم بپردازد، می بایست به جای آتش بر گِل به گوهر وجود آدم و نور اولیا واوصیاء که در صلب او نهاده شده، توجه می کرد، تا لب به اعتراض نمی گشود. 💥دفاع شریعتی از ابلیس مطلب جدیدی نیست که فقط زاده ذهن اوباشد. بلکه او میراث خوار پیش از خود است که این باب را گشودند ودر دفاع از ابلیس سینه ها چاک دادند. 🔰 : «اگر ابلیس نور خود را به خلق نماید همه او را به معبودی و خدایی بپرستند». 📚 تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۱۱. 🔰 : ▫️ صاحب من و استاد من ابليس و فرعون است. به آتشش بترسانيدند ابليس را، از دعوى بازنگشت. فرعون را بدريا غرق كردند، و از پى دعوى باز نگشت‏. 📚شرح شطحيات، ص: ۳۷۳ ▫️«در آسمان عابد و موحدی چون ابلیس نیست...به او گفتند سجده کن، گفت لا غیر!...بنده‌ای پاک هستم، غیر تو به کسی سجده نمی‌کنم». 📚مجموعه آثار حلاج، ص۶۰. ▫️ «سر نهادن‌ بر زمین،‌ پیشِ‌ غیر و جز معشوق‌ و معبود ازلی‌ را سجده‌ کردن‌، حتی‌ به‌ امر او، شرک‌ است‌ و خلاف‌ عبودیت‌ و ناقض‌ شرط جوانمردی‌ و دعوی‌ عاشقی‌ است‌. ابلیس‌ را آتش‌ بیم‌ دادند، از دعوی‌ خود بازنگشت‌، و فرعون‌ را به‌ دریا غرق کردند، بر دعوی‌ خود استوار بماند.» 📚طواسین حلاج‌، به‌‌کوشش‌ لوئی‌ ماسینیون‌، ج۱، ص‌ ۵۰-۵۱. 🔰 : ▫️ «هر‌کس از ابلیس توحید نیاموزد زندیقی باشد، موسی در عقبه طور با ابلیس برخورد کرد و از او پرسید چرا به آدم سجده نکردی؟ گفت: حاشا که من به بشری سجده کنم، من دعوی توحید کنم و آنگاه به دیگری جز وی التفات کنم.» 📚 جستجو در تصوف ایران، زرین کوب.ص ۱۰۶. ------------- 📚هبوط در کویر _علی شریعتی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
() ( ) 📚معرفی اجمالی : ✍از مرحوم محمد جعفر بهبهانی فرزند ارشد محمد علی بهبهانی (صاحب خیراتیّه) سه کتاب در ردّ صوفیه باقی مانده است. ▫️فضائح الصوفیه ▫️الردّ علی الصوفیه ▫️ردّ طریق النجاه عن بعض الشبهات(کتاب حاضر) 🔹کتابچه پیش رو ، ردیه ای بر رساله" طریق النجاه عن بعض الشبهات" است که به احتمال زیاد نوشته علی بن محمد شیرازی می باشد. 🔖از کتاب طریق النجاه نسخه ای در دست نیست اما بر اساس گزارشاتی که مرحوم بهبهانی در همین کتاب از آن نقل کرده، می توان دریافت که مولف طریق النجاه، در صدد دفاع از بوده و سعی داشته باورهای صوفیان بالاَخصّ فرقه را با ظواهر شریعت تطبیق دهد و به شبهه صوفیه پاسخ دهد. از اینرو مرحوم بهبهانی نیز در نقد طریق النجاه، بر تضادّ سخنان صوفیان با تاکید فراوان دارد . 🔸مرحوم بهبهانی ابتدا عبارتی از کتاب مزبور را آورده و سپس به اختصار آن را مورد نقد وبررسی قرار می دهد . 🔹مصحّح کتاب نیز در پاورقی ها، با استفاده ازآثار استاد به ارائه شواهد بیشتر وتکمیل مباحث، پرداخته تا بر اتقان مطالب افزوده شود. 🔻نویسنده، دلیل تالیف خود را اینگونه توضیح داده است؛ 🗯بعض از مومنینِ تجار بلد کرمانشاهان کتاب کوچکی که نام او "" بود و از بعض روساء بود، نزد حقیر آورده یکی دو شب به او نگاه کردم، آنچه به نظر آمد بر او نوشتم. ✅نگارنده ابتدا، در واکنش به کلام صاحب طریق النجاه که گفته(مولوی علیه الرحمه) به نقد وکتاب می پردازد. آنجا که ابن ملجم وحضرت علی را هر دو اهل نجات می شمرد : ▫️آلت حقی تو، فاعل دست حق ▫️کی زنم بر دست حقطعن ودقّ ▫️لیک بی غم شفیع تو منم ▫️مالک روحم نه مملوک تنم 💥هیچ فرقه ای نیست که هم حضرت امیر را خوب بداند وهم ابن ملجم را. 💥بنا برگفته جناب سیدالشهدا علیه السلام، باید و ابن زیاد و عمر سعد و را نیز کند به همان جهتی که حضرت امیر،شفاعت را می کند. 💥پس این یعنی چه؟! این سر و سینه زدن و گریه کردن برای چه؟! با اینکه قاتل و مقتول به امر خداوند هر دو در بهشت اند‼️ ✅در بخش دوم ، مولف به تمجید صاحب طریق النجاه از کتاب مستعلیشاه شیروانی واکنش نشان داده و به بررسی مساله و در آن کتاب و تعشق حاجی شیروانی با می پردازد که در توصیف خوشگلی آنها ، چه سخنانی گفته است‼️ 🌀سپس نظر خود را درباره " من عشق وکتم وعفّ ومات ، مات شهیدا" اعلام کرده است: ⚠️این خبر از مرویّات شیعه نیست.بلکه آن را به اهل سنّت نسبت می‌دهند و علمای امامیه منکِر صحّت این حدیث اند. ❌ ۴ تن از علما اَعلام را به خاطر اینکه از انتقاد کرده اند، تخطئه می کند ؛ ۱.علامه حلی ۲. مقدس اردبیلی ۳.علامه مجلسی ۴. سید مرتضی رازی ✅نویسنده به ادعای صاحب طریق النجاه مبنی بر التزام و به شریعت واینکه بدون رعایت واجبات وترک محرمات کسی نمی تواند گردد، پاسخ می دهد و در ردّ آن به یک مورد اکتفا می کند؛ ❌ که مرشد ملّای رومی بوده عاشق پسر بچه فرنگی می شود وبا وی و می کند با اینکه به روایات متواتر واجماع شیعه ثابت است. ✅نگارنده در بخش چهارم برای نقض ،ادّعای صاحب طریق النجاه مبنی بر مطابقت با عقائد اهل بیت علیهم السلام،به نقد وبررسی می پردازد که ملّای رومی طیّ آن، داشتن عقائد صحیح را بی اهمیت جلوه می دهد. 🌟(مطالعه این بخش را به کلیه علاقه مندان توصیه می نمائیم.) ✅در تتمه کتاب ، مولف به بررسی۷ نفر از پرداخته و انحرافات اعتقادی واخلاقی مشایخ را بررسی نموده است. 👈 👈 👈 👈 👈 👈 👈 ❌چشمِ شاه نعمت الله روشن باد به این نحو مقتدا ها‼️ 💠🔅💠🔅💠🔅💠 نویسنده در پایان متذکّر می شود : ⚠️اگر انسانی طالبِ دین و ایمان است باید بدون غَرض ومَرَض، کردار وگفتار ائمه معصومین را ملاحظه کند والّا هر چه بگویی یا بنویسی برای مردمی که حالشان را خداوند علیّ اعلا فرموده: سواءُ علیهم اَ انذرتَهم ام لا تُنذِرهم لایومِنون فایده ندارد‼️ ۱۲ 🆔 @safiresheytan🕸