eitaa logo
ساحت اندیشه
179 دنبال‌کننده
100 عکس
58 ویدیو
44 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
-----¦﷽¦----- ⭕️ مطلبی تکمیلی (2) پیرامون آیت الله علامه و حجت الاسلام و المسلمین اینکه چرا در مورد مرحوم استاد مصباح یزدی عنوان «» و «» را به کار برده‌ایم اما برای مرحوم آقای سید منیرالدین حسینی الهاشمی لقب و عنوان «حجت الاسلام والمسلمین» آورده‌ایم، - در عین اینکه اولاً و بالذات، نکته مهمی نیست - اما به علت حساسیت برخی دوستان، مستنداتی از بیان می شود؛ 1️⃣ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم آیت الله علامه ؛ «با تأسف و تأثرِ فراوان، خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم ...» 2️⃣ ص: از نگاه ، آیت الله مصباح، جانشین و است. ک: کسی که جانشینِ علامه می شود، علامه است (خلیفه، دارای مراتبِ مستخلف عنه است). ن: از نگاه رهبری، آیت الله مصباح، است. ✅ پیام تسلیت رهبری برای رحلت مرحوم ؛ ایشان در دو پیام کاملاً متشابه می نویسد: «درگذشت تأسف‌بار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سید منیرالدین حسینی را ... تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال علو درجات آن فقید سعید که عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد مسئلت می‌نمایم» (1379/12/13) 🌹 تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل 🌹 «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ نقدی بر اظهارات اخیر آقای در باب «نفی علوم انسانی اسلامی» مقدماتی چند برای تبیین دیدگاه مختار در باب «علم دینی» لازم به ذکر است؛ «علم» - از نگاه ما - مجموعه مسائلی با محوریت موضوعی واحد است؛ این مسائل که متشکل از موضوع و محمول هستند پاسخی برای اثبات یا نفی می‌طلبند، به‌گونه‌ای که هر پاسخی به مسئله داده شود، درون علم جای می‌گیرد. پس «علم» به این معنا شامل علوم نقلی، علوم عقلی، و علوم تجربی می‌شود. «دین» نیز - از نگاه ما - اسلام حقیقی است که هدف اصلی آن نشان‌دادن راه سعادت به انسان‌هاست. به همین دلیل، همۀ تعالیم نظری و عملی که به این هدف معطوف باشد جزء دین است. اکنون، می‌توان نسبت‌های ممکن میان این دو معنا را در ترکیب وصفی «» بررسی نمود. علم در این تعریف، وظیفۀ شناخت پدیده‌ها و روابط میان پدیده‌ها را بر عهده دارد. اما بیان نوع استفاده از آن به منظور دست‌یابی به سعادت واقعی انسان است، و این است که رسالت تبیین رابطۀ پدیده‌ها با کمال روح انسان و مصالح انسانی را برعهده دارد و نحوۀ تعامل انسان با پدیده‌های مادی و غیرمادی را ارزش‌گذاری کرده، تکلیف انسان را در برخورد با آنها تعیین می‌نماید. باید توجه داشت که در علوم انسانی تا جایی که سخن از تشریح ماهیت یک پدیدۀ انسانی یا اجتماعی، و تبیین رابطۀ آن با دیگر پدیده‌هاست، با «علم محض» سروکار داریم. این علوم که صرفاً به توصیف واقعیات انسانی و اجتماعی می‌پردازند، میان دین‌داران و بی‌دینان،‌ مسلمانان و غیرمسلمانان مشترک هستند. ولی به محض آن که پا را از توصیف فراتر گذاشته، به قلمرو ارزش‌گذاری، هنجاریابی، و توصیۀ دستورالعمل‌های اقتصادی، حقوقی، تربیتی، و ... وارد شویم، به مرزهای مشترک با دین پا گذاشته‌ایم. ✅ به عنوان نمونه، در مباحث اقتصادی، مطالعه و تبیین مکانیسم‌های علمی حاکم بر بازار جزئی از علم است که دینی و غیردینی ندارد. ولی هنگامی که بحث از کمیت و کیفیت تولید، نوع کالا، هدف از تولید، قیمت‌گذاری، رقابت، فروش،‌ و ... به میان می‌آید، ارزش‌هایی در تعیین این مسائل دخالت دارند که با هدف دین تداخل پیدا می‌کنند. از این‌رو، اعتقادات، اخلاقیات، و احکام عملی دین می‌توانند اصول موضوعه، پاسخ‌ها، و دستورالعمل‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهند. در این‌گونه مسائل است که تفاوت میان علم دینی و غیردینی آشکار می‌شود. بر این اساس، دینی (اسلامی) علمی است که مبانی عقیدتی و ارزشی دین را در سطوح مختلف این علم مدّ نظر قرار می‌دهد و با آن مطابقت دارد، یا دست‌کم با آنها تنافی ندارد. ⭕️ در مقابل، نظریاتی علمی که یا بر مبانی ضددینی مانند ماتریالیسم، انکار مجردات، و انکار روح مستقل از بدن مبتنی‌اند، یا روش‌ها و رفتارهایی را پیشنهاد می‌کنند که با باورها یا ارزش‌های دینی ناسازگار یا در تضادند، مصادیق علم غیردینی یا ضددینی به شمار می‌آیند. تنافی داشتن با باورها بدین معناست که این نظریات بر اصول موضوعه‌ای، مانند تساوی هستی با ماده یا محدود بودن زندگی انسان در این جهان، مبتنی شده‌اند که مورد قبول دین نیستند. دینی یا اسلامی‌کردن این علوم مستلزم کشف و ترویج نظریات و تفسیرها، و تجویز روش‌ها و رفتارهایی است که با باورها و ارزش‌های اسلامی سازگار باشند. پس علومی که در مبانی، ارزش‌ها یا روش‌هایشان با یکی از مؤلفه‌های دین (باورها،‌ ارزش‌ها، و احکام) دارای مرز مشترک باشند، می‌توانند دینی یا غیردینی باشند. به عنوان مثال، علومی مانند هیچ اصطکاکی با مسائل دینی ندارند؛ نه در موضوعات، نه در روش، و نه در مسائل. در این دسته از علوم سخن از علم دینی و غیردینی بی‌معناست؛ آن‌ها نسبت به دین و آموزه‌های آن خنثی و بی‌طرف هستند. این نگاه به دین و رابطۀ آن با ساحت‌های مختلف زندگی کاملاً برخلاف بینش است. می‌گوید دین در اقتصاد، سیاست، هنر، و مانند آنها حق دخالت ندارد،‌ و باید کار را به اقتصاددان‌ها، سیاست‌مداران، و هنرمندان واگذارد. از نظر سکولارها، تنها حوزه‌ای که به دین مربوط می‌شود،‌ حوزۀ رابطۀ شخصی با خداوند است (البته به فرض آن که وجود او را بپذیرند). ولی ما معتقدیم دین در همۀ صحنه‌های حیات فردی و اجتماعی حضور دارد، اما نه به این معنا که جای علم، فلسفه،‌ و یا هنر می‌نشیند،‌ بلکه به این معنا که وجه ارزشی آنها را بیان می‌کند. 📚برگرفته از: رابطه علم و دین / علامه «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «حضرت‏ (عليه السلام) به منزله «ابوالعقل» است؛ چنانچه آدم، «ابوالبشر» است.» 📚 تقریرات ، ج۱، ص۸۶ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «اگر [کسی] یک قصيده ‏اى براى حضرت‏ امير می گويد، می ‏فهمد كه اين براى خداست، براى اينكه او جلوه بزرگ خداست، چون جلوه بزرگ خداست، مدح او مدحِ خداست. مدح جلوه است.» 📚 تفسیر سوره حمد، ص۱۰۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام 🌹 لذت ببرید 🌹 «من درباره شخصيت چه می‌توانم بگويم و كى چه می‌تواند بگويد!؟! ابعاد مختلفه‏ اى كه اين شخصيت بزرگ دارد، به گفتگوى ماها و به سنجش بشرى در نمی‌آید. كسى كه است و و صفاتِ حق تعالى است، ابعادش به حسب اسماءِ حق تعالى بايد هزارتا باشد و ما از عهده بيان حتى یکی‌اش نمی‌توانیم برآييم. اين شخصيت كه جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، كسى نمی‌تواند در حول و حوش او سخن بگويد؛ از اين جهت، من در اين موضوع بهتر می‌دانم كه ساكت باشم‏» 📚 ، ج۲۰، ص۱۱۱ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «تو گمان كردى به واسطه اين اعمال پوسیده‌ی گندیده‌ی سر و دست شکسته‌ی مخلوطِ به ريا و سُمعه و هزار مصيبت ديگر، استحقاقِ بر حق تعالى پيدا كردى!؟ يا از محبّين و محبوبين شدى!؟ اى بيچاره بی‌خبر از حال محبّين، اى بدبختِ بی اطلاع از دل محبّين و آتش قلب آنها، اى بی‌نوای غافل از سوز مخلصين و نور اعمال آنها، تو گمان كردى آنها هم اعمالشان مثل من و توست! تو خيال می‌کنی كه امتيازِ نماز حضرت‏ ، (عليه السلام)، با ما اين است كه «مدّ» «وَ لا الضَّالِین» را طولانی‌تر می‌کند؟ يا قرائتش صحیح تر است!؟! يا طول سجود و ركوع و اذكار و اورادش بيشتر است!؟!» 📚 چهل حديث، ص۷۵ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «از اول، مسلمين و اسلام گرفتار هواهاى نفسانی بوده‏ اند ... كه بعد از رسول اكرم (ص) به واسطه آن هواها نگذاشتند كه تشكيل بشود. اگر گذاشته بودند كه حكومتى كه اسلام می‌خواهد، حاكمى را كه خداى- تبارك و تعالى- امر به تعيينش فرموده است - رسول اكرم (ص) - تعيين فرمود، اگر گذاشته بودند كه آن تشكيلات پيش بيايد، حكومت،ْ باشد، حاكم،ْ حاكمِ منتخبِ منصوبْ «مِنْ قِبَلِ اللَّه تعالى (از طرف خدا)» باشد، آن وقت مردم می‌فهمیدند كه چيست و معنى چيست» 📚 ، ج۲، ص۳۵۸ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹 کلیپ جدید و زیبای قاری و منشد مشهور جهان عرب؛ مشاری در مدح (علیه السلام) که اخیراً منتشر شده است. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ (علیه السلام) در کلام «آنكه به تمام اسماء و صفات رسيده است، «» دارد و آنكه از طريق صفت محدود و خاصى رسيده است «نبوت محدود» پيدا می‌کند. مثل كه از راه خوف رسيده بود و مردم را از راه انذار و تخويف دعوت می‌نمود، و حضرت و كه از راه اسمى جامع‏تر از آن رسيده بودند، نبوتشان جامع‏تر گرديد. تا وجود شريف ختمى مرتبت (ص) كه از تمام اوصاف و اسماء رسيده بود، «» پيدا نمود. جامعيت هر نبوتى به هر اندازه باشد، امامت و نيابتِ آن هم به اندازه جامعيت او می ‏باشد؛ زيرا نوّاب انبيا بالاصاله [به آن مرتبه] نرسيده‏ اند، بلكه به تبع رسيده‏ اند. لذا ولايتِ ‏_امير (عليه السلام) - كه وصىّ حضرت ختمى مرتبت (ص) بوده، - «» می‏ باشد. ... پس اگر نبوتِ ايشان، جامع تمامِ نبوّاتِ سلف بوده، ولايتِ نبوتِ ايشان هم جامع جميعِ نبوّات خواهد بود و لذا حضرت امير عليه السلام فرمود: «كُنتُ مَعَ جَميعِ الأنبياءِ سِرّاً و مَعَ خاتَم (ص) جَهراً». 📚 تقریراتِ ، ج۲، ص۲۴۷ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮      @sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
-----¦﷽¦----- ⭕️ کنایه و تذکر مهم آیت الله محمدتقی از مراجع تقلید ساکن (کربلا) و خواهرزاده‌ی آقای به برخی جریانهای فکری-رفتاری👇 ؛ ✅ «نظامی بر پایه ولایت داریم که اهمیت آن هنوز شناخته نشده؛ زیرا اگر ولایت () نبود، اختلافات داخلی در هم مثل و به وجود می‌آمد» لینک خبر؛ https://hawzahnews.com/xckQx ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ احترام برای جناب «» مرحوم در عبارتی کم نظیر – شاید بی نظیر – در نقل کلامی از «» او را «جمال العارفین» لقب می دهد. همچنین در عبارتی دیگر صفت «عارفِ واصلِ صَمَدانی» را برای «ابن عربی» می آورد که شاید بتوان گفت بالاترین وصفی که برای یک عارف می توان بکار برد، این عبارت است که او «عارفی الاهی و ربانی است که به مرتبه ی وصال الاهی رسیده است»؛ 📚 «من الجزء الثالث من كتاب الفتوحات المكية لجمال العارفين الشيخ محيي الدين بن عربي، قال: اتفق العلماء ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص349). 📚 «هذه كتابة كتبها العارف الواصل الصمداني الشيخ محيي الدين ابن عربي حشره اللّه مع محبيه ...» (كشكول بهايى ؛ ج‏2 ؛ ص335) ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ اسم رمز؛ هجوم به مبانی فکری دشمن یکی از نکات کلیدی سخنان در دیدار با «حمله به مبانی فکری جبهه مقابل» بود؛ 🌹«طرف مقابل مبانی فکری دارد، باید به او حمله کرد»🌹 به این مناسبت لازم است یادی کنیم از سه بزرگ معاصر؛ ، و که طعنه ها به جان خریدند و بی محابا در میدان نقد مبانی فکری دشمن به نبرد پرداختند و پیروزمندانه از آن خارج شدند. چه خوب است که دغدغه مندانِ عرصه ی تبلیغ و هدایتِ فکری، نخست متوجه «اهمیت و ضرورت حمله به مبانی فکری دشمن» باشند، و در مرحله بعد با مطالعه دقیق آثار این سه اندیشمندِ بزرگ، هم از جهت «محتوا» و هم از جهت «روش» از این بزرگمردانِ تاریخ معاصر بهره ببرند. پس گام های پیشرو به این ترتیب است؛ 1- فهم ضرورت هجوم به مبانی فکری دشمن 2- مطالعه آثار سه اندیشمند بزرگ (طباطبایی، مطهری، مصباح) و استفاده محتوایی از مطالب موجود در آثار آن ها 3- استخراج روشِ هجوم، از آثار ایشان ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ احترام برای جناب «» مرحوم در کتاب شریف «الأربعون حدیثاً» با القابی بسیار فاخر و بلند، از جناب یاد می کند. ایشان خلال بحثی فقهی می فرماید: «شیخ عارف؛ محیی الدین بن عربی». سپس بعد از دو صفحه در تعریفی بسیار والا می نویسد: «شیخ جلیل، جمال العارفین؛ شیخِ احیاگرِ دین و آیین؛ ». نیز در بحثی پیرامون امام زمان (علیه السلام) خاتمه سخن را به کلام اختصاص می دهد و می نویسد: «سخن شیخِ عارفِ کامل؛ شیخ محیی الدین بن عربی، من را در این مقام متعجب ساخت» و در ادامه نیز با عبارت «رحمه الله»، برای او طلب رحمت می کند. 📚 الأربعون حدیثاً ،ص114؛ «الشيخ العارف محيي الدين بن عربي فانّه قال ...» 📚 همان، ص116؛ «الشيخ الجليل جمال العارفين الشيخ محيي الملّة و الدين ابن عربی ...» 📚 همان، ص434؛ «خاتمة: كلام ابن عربي حول صاحب الزمان (علیه السلام)؛ «إنّه ليعجبني كلام في هذا المقام للشيخ العارف الكامل الشيخ محيي الدين بن عربي ... قال رحمه اللّه ...» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
12121212.jpg
390.2K
-----¦﷽¦----- آخه بی سواد! تویی که فرق «کشورهای عربیِ خلیج» رو با «کشورهای خلیجِ عربی» نمی فهمی🤣، اومدی درباره تحولات جهانی و بین المللی تحلیل و نظر میدی!؟!🤣 عبارت «دُوَلِ الخَلِیجِ العَرَبیةِ» به معنای «کشورهای عربیِ خلیج» است؛ نه «کشورهای خلیجِ عربی»😁 لااقل برو توی «گوگل ترانسلیت» جمله رو بزن، ترجمه ش برات میاد، بعدش دیگه اینقدر افتضاح به بار نمیاری 😂 پ.ن: کانال ما نیست، اما بعضی وقتها برای و تفنن لازمه بعضی چیزها رو توی کانال بذاریم ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
400_sherani.jpg
19.8K
-----¦﷽¦----- ⭕️خاطره ای زیبا و آموزنده از مرحوم علامه ذوفنون «» (ره)؛ «يكى از دوستان با وَرَع و دانشمندِ ما مى‌گفت «قاضى» [به احتمال قوی مقصود آیت الله است] منحرف است؛ زيرا كه «» را مدح گفته. گفتم: و «» نيز صابّى را كه كافرِ صريح بود، مدح گفته؛ مدح كسى به علم [اینکه کسی را بخاطر علمش مدح کنی]، دليلِ تصديقِ همه عقايد او نيست. خداى تعالى «ذوالقرنين» را مدح كرد در قرآن، و امام جعفر صادق (عليه السلام) «ارسطو» را ستود؛ آن دليل فضل و كمال «ارسطو» است، نه صحت هرچه معتقد بوده است.» 📚 ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‌2، ص750 ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️تعبیر عجیب پیرامون مرحوم «قاضی نور الله شوشتری» ملقب به ؛ فقیه، اصولی، متکلم، محدّث، مفسّر و ادیبِ مشهور شیعه است که به منصب قاضی القضاتی در رسید، و به علت تسلط فراوانش بر فقهِ مذاهب بر اساس فقه چهار مذهب فتوا می داد. مشهورترین کتابش «احقاق الحق» است که یکی از بهترین کتابهای شیعه در زمینه مباحث «توحید» و «امامت» می باشد. قاضی نورالله کتابِ فاخر دیگری به نام «» دارد که از منابع دیگر کتابهای تَراجم و شخصیت شناسی مانند «أعیان الشیعه/سید محسن امین»، «ریاض العلماء/ عبدالله افندی»، «روضات الجنات/موسوی خوانساری» و «ریحانة الأب/مدرس تبریزی» است. ایشان در «» پیرامون می نویسد: «یگانه ی موحّدین و خداشناسان؛ محیی الدین عربی «قدّس سرّه العزیز» از خاندان علم و سخاوت بود، و از کسانی که از حضیض تعلقات و قیود (مادی) به اوج اطلاق (و آزادگی) و شهود رسید. خرقه اش با یک واسطه به خضرِ پیامبر (علیه السلام) می رسد» 📚 روضات الجنات، ج8، ص60؛ «أوحد الموحّدين محيى الدّين محمّد بن علىّ العربّى الحاتمىّ الأندلسىّ قدّس سره العزيز، هكذا كان من أهل بيت الفضل و الجود، و المتصاعدين من حضيض التعلّقات و القيود؛ إلى أوج الإطلاق و الشّهود، و تنتهى نسبة خرقته بواسطة واحدة إلى خضر النبى عليه السّلام ...» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ اختصاصی کانال «ساحت اندیشه»؛ برای نخستین بار ⭕️ ✅ عبارت مرحوم پیرامون تشیّع «» از کتاب «میزان التمیز فی علم العزیز» مرحوم «میرزا محمد اخباری» از فقهاء، محدثین، متکلمین و دانشمندان بزرگ جریان اخباریگری در شیعه است که مطالب متعدّدی در ردّ دارد. او در کتاب «» مطالب متعدّدی را در مدح عرفای بزرگ تاریخ اسلام بیان می کند. از آن جمله می نویسد: «ظاهریون (دانشمندان ظاهرگرا)، ایشان (عُرَفا) را سیّئ پنداشته‌اند و سخن حق ایشان را از سخن تقیّه امتیاز نکرده‌اند، اول شیخ که سخنان وحشت انگیز او بیشتر از دیگران است و استتار اشخاصی و تقیّه، حجت (دلیل) به شدّتی (سختی) است که «قلّ من یهتدی الی الشیعه» (جامعه آن روز را فرا گرفته بود و کمتر افرادی به سوی تشیع هدایت می‌شدند) ... جان من! دیده بصیرت بگشا و ببین که در شدتِ تقیّه و بلادِ شامیّه (در سرزمین‌های منطقه شامات)، چگونه تنبیهات صریحه (تذکرات صریح) نموده است،برخلاف معتقدات ایشان (اهل سنت) و تا خود را ناصبی نمی‌نمود، چگونه می‌توانست اظهار این مطالب حقه نمود (چطور می‌توانست این مطالب حق را بیان نماید)!؟!» 📚 میزان التمیز فی علم العزیز، نسخه خطی کتابخانه مجلس ش۲۸۳۴، ص۲۰-۲۲ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
هدایت شده از ساحت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شنیدنی از ؛ ✅ عدول به یقینی است. ✅ در کلمات شاید مثل مدح و ثنایی که برای می‌آورد، پیدا نشود. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ و از نگاه آیت الله العظمی مرحوم آیت الله العظمی فقیه، اصولی، مفسر، متکلم، مورّخ، محدّث، شاعر، خطیب، وصیّ مرحوم و یکی از بعد از آیت الله العظمی است. تعابیر ایشان در مورد کتاب «» و عربی جالب توجه است. ایشان در انتهای کتاب «المهدی» و در فهرست منابعِ آن کتاب، به کتاب اشاره می کند و می نویسد: «فتوحات مکیه؛ نوشته عالمِ عارفِ محقق؛ شیخ ابی عبدالله محیی الدین معروف به است. حقیقت آن است که این کتاب، کتابی مفید در موضوع خودش است و گمان نمی کنم در جهانِ تألیفات، نمونه دوّمی داشته باشد» 📚 المهدی، ص243؛ «الفتوحات‏ المكية؛ للعالم‏ العارف‏ المحقق‏ الشيخ أبي عبد الله محي الدين محمد بن علي المعروف بإبن العربي الحاتمي الطائي و الحق انه كتاب مفيد في بابه لا أظن أن يصدر له ثان في عالم المؤلفات‏» پ.ن: آیات عظام حجت، خوانساری و صدر را «» می گویند که بعد از مرحوم شیخ عبدالکریم، عهده دار مرجعیت شدند. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-----¦﷽¦----- ⭕️ عشّاق (علیه السلام)! این کلیپ را حتماً ببینید. 📣 عظمت حضرت (علیه السلام) در کلام یکی از چهره های شاخص حنفی پاکستان بخشی از بیانات دکتر «»؛ ✅ فرد سنیِ صحیح العقیده، امامت همه بزرگان اهل سنت (امام و امام و ...) را قبول دارد. اما می گوید که امامت همه آنها به خاک پای هم نمیرسد. ✅ کسی است که همه آنها (امامان اهل سنت) را قربانی خاک پای کند. ✅ اگر کسی در ولایت، تقوا، علم، فقه، حدیث، تفسیر، شریعت، تاریخ و در هر عرصه ای به مرتبه رسیده است، به برکت [خاک] قَدَمهای امام حسین بوده است. ✅ من از لحاظ فقهی هستم. امام که امامِ فقهیِ من است، به این خاطر امام است که غلام و است. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ تمجید علامه محمدتقی از اشعار غزنوی، مولوی و عطار مرحوم علامه محمدتقی که از بزرگترین فقیهان تاریخ به شمار می رود و در مباحث حدیثی جزو نوادر دوران است، در مهمترین کتاب فقهیِ خود به نام «روضة المتقین» که شرحی بر «مَن لایحضره الفقیه» است، پیرامون اشعار غزنوی، و عطار می نویسد: «روایت شده است که «برخی از اشعار، حکمت است». منظور از اشعار حکمی، اشعاری است که در توحید، مدح، منقبت، زهد و مواعظ می باشد. مانند اشعار حکیم و حکیم و «حکیم » 📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه؛ ج‌13، ص4؛ «و روي أن من الشعر لحكما و هو ما يكون في التوحيد و المدح و المنقبة و الزهد و المواعظ كأشعار الحكيم الغزنوي و الحكيم الرومي و الحكيم العطار» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ تمجید و استناد به در اندیشه مرحوم ، فقیه، محدّث، فیلسوف، متکلم، عارف، ادیب و شاعری است که بسیار به اهل بیت (ع) عشق می ورزید. ایشان در موارد مختلفی با عظمت از جناب نام می برد و با عباراتی مانند «رَضِیَ اللهُ عَنهُ»، «رَحِمَهُ الله» و «قُدِّسَ سِرُّه» برای او طلب رحمت، رضایت و تقدیس می کند. همچنین در موارد متعدّدی به دو کتاب ارزشمندِ ابن عربی؛ و استناد می کند. ایشان از ابن عربی با القابی مانند «بعضی از اهل معرفت»، «شیخ عارف»، «شیخِ عارف و محقّقِ کاشف» یاد میکند. 📚 شرح توحید الصدوق؛ موارد مکرر (قال بعض أهل المعرفة) 📚 شرح الاربعين؛ ص82 (منهم الشيخ العارف و المحقق الكاشف محيي الدين الأعرابيّ )، ص92 (قال الشيخ العارف محيي الدين صاحب الفتوحات ... ثمّ أبطل «رضي اللّه عنه» العينيّة ... قال «رضي اللّه عنه» في الفصوص )، ص104 (قال الشيخ «رحمه اللّه» في الباب...)، ص204 (قال «رحمه اللّه» في الباب الثالث و السّبعين من الفتوحات)، ص212 (للشيخ محيي الدّين «رحمه اللّه» في هذا المقام كلام)، ص225 (يعجبني في هذا المقام ذِكرُ كلامٍ للشيخ العربي رضي الله عنه)، ص245 (قال الشيخ محيي الدّين «رضي اللّه عنه» في الفتوحات المكّية)، ص247 (قال قدّس سرّه في الباب السّادس و الأربعين من الفتوحات المكيّة)، ص257 (قال الشّيخ محيي الدين «رضي اللّه عنه») ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ جوابی متفاوت به یک سؤال (علیه السلام) سؤالی تکراری: «درگیری علیه السلام با ، بر سر چه بود؟!؟» جوابی غیر تکراری: در یکی از ملاقات‌هایی که بین امام حسین (علیه السلام) و رخ داد، به حضرت عرض کرد: من خیرخواه شما هستم،از سخنم پیروی کنید تا به راه صحیح راهنمایی شوید. امام حسین (علیه السلام) به او فرمود: مطلبت را بگو، تا بشنوم. مروان عرض کرد: من به شما می‌گویم با بیعت کنید؛ چون این کار برای دین و دنیای شما بهتر است. (علیه السلام) فرمود: فاتحه اسلام را باید خواند در زمانی که شخصی مانند ، زمامدارِ امت اسلامی شود. شنیدم جدم رسول خدا (ص) می‌فرمود: بر خاندان ابوسفیان حرام است. از این گفتگو به خوبی برمی‌آید که درگیری اصلی بین امام حسین (علیه السلام) به عنوان سردمدار و تمثالِ جبهه حق، با یزید به عنوان سردمدارِ جریان باطل، بر سر حاکمیت و به دست گرفتن حکومت و زمامداری جامعه اسلامی بود. پس سیدالشهداء (علیه السلام) کشته احیای دین در جامعه است که بدون برقراری حکومت ممکن نمی‌باشد. 📚 «اِنّا لِلّهِ و َاِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ وَ عَلَى الاِْسْلامِ الْسَّلامُ؛ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاُْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ، وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ(ص) يَقُولُ: اَلْخِلافَةُ مُحَرَّمَةٌ عَلى آلِ اَبى سُفيانَ» ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
4_5947387230774365920.mp3
8.38M
-----¦﷽¦----- ⭕️ خاطراتی زیبا از زبان استاد آیت الله العظمی جعفر (حفظه الله) ✅ دو خاطره جالب پیرامون ارتباط آیت الله العظمی (ره) با (ره) ✅ نقل خاطره (ره) از کرامت آیت الله (ره) در نجف اشرف و آسان بودن «خلع» (موت اختیاری) برای ایشان ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh
-----¦﷽¦----- ⭕️ مُردَم اَندَر حسرتِ فهمِ دُرُست ... بازهم بعضیا هنوز معنای این جمله امام خمینی رو که فرمود: «ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است» نفهمیدند. برمی گردند میگن: امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرموده: «لايـُقـاسُ بـِآلِ مـُحَمَّدٍ مِنْ هذِهِ الاُمَّةِ اَحَدٌ؛ هیچ کسی از امت را نمی توان با خاندان پیامبر مقایسه کرد». حالا چطور شده آقای ، ولایت فقیه رو همان ولایت می دونه؟! جواب: دلبندم! اینکه نمیشه هیچ کسی رو با پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) مقایسه کرد، در مراتب، مقامات معنوی و مختصات است، نه در همه ی امور؛ مثلاً اینکه کسی بگه «همانطور که پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) مسائل دینی را برای مردم بازگو می کردند، فلان مرجع تقلید یا مبلغ دینی هم مسائل دینی رو برای مردم بیان می کنه»، آیا این حرف یعنی مقام مرجع تقلید یا مبلّغ دینی رو همسنگ با پیامبر و امیرالمؤمنین (علیهما السلام) کرده؟! یا مثلاً بگیم چون «مالک اشتر»، امیرالمؤمنین (ع) نیست، پس نمیشه از او اطاعت کرد و «هیچ کسی از امت را نمی توان با خاندان پیامبر مقایسه کرد»!؟! نه عزیز جان! این حرف یعنی دقیقاً همان وظیفه و کاری که امام و پیامبر انجام می دهند رو این مرجع و مبلّغ هم انجام میده. این هیچ ربطی به مراتب، مقامات روحی و معنوی، و ویژگی های خاص اهل بیت (علیهم السلام) نداره. در اینجا هم وقتی امام خمینی می فرماید: «(ولایت فقیه) همان ولایت رسول الله هست»، یعنی همان اختیاری که پیامبر (ص) در اجرای احکام اسلامی در جامعه دارد و از طرف خدا به او داده شده، همان اختیار رو هم از طرف خدا داره؛ همانطور که اطاعت از پیامبر در احکام اجتماعی لازمه، اطاعت از ولی فقیه هم واجب و لازمه. به بیان دیگه: ، در طول ولایت است. ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇 «https://eitaa.com/sahat_andisheh