امام باقر (ع) به يكى از اصحاب خود فرموده است:
بدان تو از دوستان ما به حساب نمىآيى تا آن را كه مىگويم واجد باشى،
اگر تمام اهل بلدت بگويند تو مرد بدى هستى، از اين گفته غمگين نشوى
و اگر گفتند تو مرد خوبى هستى شادمان نگردى
و خود را به قرآن شريف عرضه بدارى:
اگر راه قرآن را مىپيمايى، به آنچه قرآن بىاعتناست تو نيز بىاعتنايى، به آنچه رغبت دارد، تو نيز راغبى. مىترسى از آنچه قرآن ترسانده است. در اين موقع ثابت قدم و شادمان باش، چه آنكه با وجود اين وضع، آنچه دربارهات بگويند به تو زيان نمىرساند
و اگر برخلاف روشهاى قرآن بودى، چه چيز تو را نزد خودت مغرور مىكند.
بيشتر مدح و تمجيدها يا ذم و تكذيبهاى مردم بر اساس واقع بينى و محاسبهى صحيح نيست،
بايد از آن دل برگرفت و منقطع بود، تنها عده ى قليلى در جوامع بشرى يافت مىشوند كه هر جا خواستند اظهار نظر كنند و نفى و اثبات نمايند، عقل خود را به كار مىگيرند، با دقت فكر مىكنند، تمام جهات موضوع مورد نظر را بررسى مىنمايند،
اگر خوب و بدش را تشخيص دادند، منصفانه اظهار نظر مىكنند وگرنه سكوت مىنمايند،
على (ع) فرمود: و ان لسان المومن من وراء قلبه و ان قلب المنافق من وراء لسانه لان المومن اذا اراد ان يتكلم بكلام تدبره فى نفسه فان كان خيرا ابداه، و ان كان شرا واراه. و ان المنافق يتكلم بما اتى على لسانه، لايدرى ماذا له و ماذا عليه.
زبان شخص باايمان در پس قلبش قرار دارد و قلب منافق در پس زبانش.
مومن كه مىخواهد سخن بگويد، در نفس خود مىانديشد، اگر آن را خير و صواب يافت، به زبان مىآورد و اگر آن را شر و ناروا يافت پنهان مىدارد،
و منافق هر چه به زبانش آمد مىگويد، نمىداند كدام يك به نفع اوست و كدام يك به ضررش
ناهماهنگى برون و درون منافق، عقلش را از تدبر و مطالعه بازمىدارد، از اين رو بىحساب سخن مىگويد و مدح و ذم چنين فردى وزن و ارزشى نخواهد داشت.
اميرالمومنين عليهالسلام فرمودند :
لسان العاقل وراء قلبه و قلب الاحمق وراء لسانه.
زبان انسان عاقل بعد از قلبش قرار دارد، اما قلب احمق بعد از زبان اوست.
انسان عاقل، اول مىانديشد بعد مىگويد،
اما شخص احمق، اول مىگويد بعد مىفهمد كه نابجا گفته است.
سخنان احمقانه كه ناشى از كوتاه فكرى است، موافقت و مخالفت گوينده را از اثر مىاندازد و ارزش آنها را از ميان مىبرد.
على (ع) فرموده: الشرير لايظن باحد خيرا لانه لا يراه الا بطبع نفسه.
انسانى كه با شر و بدى بار آمده است، به احدى گمان خوب نمىبرد، زيرا همه ى مردم را مانند خودش مىپندارد و اعمالشان را حمل بر نادرستى و زشتى مىنمايد. چنين فرد آلوده، جامعه را از ديدگاه ناپاكى و بدى مىنگرد و زبانش دربارهى مردم جز به شر و بدى نمىگردد.
حب و بغض هاى اجتماعى، انتسابهاى خانوادگى و فاميلى، تعصبهاى قبيلهاى و نژادى، و ديگر امورى همانند اينها مىتواند منشا موافقتها و مخالفتهاى غير واقعى شود و افراد را به تصديقها و تكذيبهاى ناصواب وادار سازد.
بنابراين هيچ كس ولو امام معصوم باشد، از شر زبان مردم و مدح و ذمهاى دروغ و غير واقعى آنان بركنار نيست.
از اين رو، امام سجاد (ع) در این جمله ى دعاى خود از پيشگاه الهى درخواست نمىكند كه خدایا مرا از اين قبيل تعرضها مصون و محفوظ بدار، بلكه مىگويد:
و اكفنى موونه معره العباد.
خدایا عوارضى را كه از عيبجويى هاى مردم نسبت به من در جامعه پديد مىآيد، كفايت كن و آنها را دفع نما.
اگر كسى مشمول فيض بارى تعالى شود و خداوند او را از ذم و عيبجويى هاى اين و آن مصون دارد، گفتههاى غير واقعى آنان بىاثر مىشود و گرفتاريهاى ناشى از آن گفتهها دفع مىگردد.
مسئلهى غدير خم و نصب على (ع) براى امر ولايت و خلافت مىتوانست براى رسول اكرم (ص) مشكلات سنگينى به بار آورد و آن حضرت را متهم كند كه تعصب قومى به خرج داد و پسر عم خود را زمامدار جامعه نمود، بگويند از داماد خويش حمايت كرد و او را به فرمانروايى مسلمين گمارد، بگويند از مردم سلب آزادى كرد و نگذارد خودشان دربارهى مقدرات خود تصميم بگيرند، و از اين قبيل سخنان. خداوند براى تسكين خاطر پيشواى اسلام (ص)، در همان آيهاى كه ماموريتش را ابلاغ فرمود، وعده داد:
و الله يعصمك من الناس.
خداوند تو را از شر زبانهاى مردم و تهمتهاى ناروايى كه ممكن است به تو نسبت دهند محافظت و نگاهدارى مىنمايد.
🌹از حضرت #علی_اکبر علیه السلام بیاموزیم
👈عمرمان را در چه راهی هزینه کنیم؟
👤استاد #انصاریان👇
https://eitaa.com/sahife2/17455
🆔 @sahife2
#تحفه_ای_بنام_مناجات_شعبانیه
🌺 دقایقی تأمل در فقرات #مناجات_شعبانیه 3
https://eitaa.com/sahife2/53179
🆔 @sahife2
#تحفه_ای_بنام_مناجات_شعبانیه
🌺 دقایقی تأمل در فقرات #مناجات_شعبانیه 4
https://eitaa.com/sahife2/53179
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_55
✳️ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَوةَ وَهُمْ رَكِعُونَ
✳️ ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند كه نماز را برپا مى دارند و در حال #ركوع، #صدقه و #زكات مى دهند.
👌 در شأن نزول آیه آمده است: سائلى وارد مسجد رسول خدا صلى الله علیه وآله شد و از مردم درخواست كمك كرد. كسى چیزى به او نداد. حضرت على علیه السلام در حالى كه به نماز مشغول بود، در حال ركوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تكریم این بخشش، این آیه نازل شد.
كلمه ى «ولىّ» در این آیه، به معناى دوست و یاور نیست، چون دوستى و یارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان كه در حال ركوع انفاق مى كنند.
امام صادق علیه السلام فرمود: على علیه السلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالى كه اگر یك مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مى گیرد!
#ولایت_فقیه در راستاى ولایت امام معصوم است. در مقبوله ى عمربن حنظله ازامام صادق علیه السلام مى خوانیم: بنگرید به آن كس كه حدیث ما را روایت كند و در حلال وحرام ما نظر نماید و احكام ما را بشناسد. پس به حكومت او راضى باشید كه من او را بر شما حاكم قرار دادم. «فانّى قد جعلته علیكم حاكماً...».
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
#آیات_ولایت " دردانشنامه امام رضا چنین آمدهاست که امام هشتم شیعیان علی بن موسی الرضا علیه السلام این آیه را با نام #ولایت خوانده و مصداق آن را علی بن ابیطالب علیه السلام دانسته است "
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_127
وَمِنْ كلامٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ «وفيه يبيّن أحكام الدين ويكشف للخوارج الشبهة وينقض حكم الحكمين
يكى ديگر از سخنان كه در آن پاره اى از احكام دينى را بيان مى كند و اشتباه #خوارج را روشن مى سازد و حكم حكمين را باطل اعلام مى دارد.
❇️ بخش دوم: ید الله مع الجماعه
*️⃣ ثمَّ أَنْتُمْ شِرَارُ النَّاسِ وَ مَنْ رَمَى بِهِ الشَّيْطَانُ مَرَامِيَهُ وَ ضَرَبَ بِهِ تِيهَهُ. وَ سَيَهْلِكُ فِيَّ صِنْفَانِ: مُحِبٌّ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْحُبُّ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ، وَ مُبْغِضٌ مُفْرِطٌ يَذْهَبُ بِهِ الْبُغْضُ إِلَى غَيْرِ الْحَقِّ، وَ خَيْرُ النَّاسِ فِيَّ حَالًا النَّمَطُ الْأَوْسَطُ، فَالْزَمُوهُ، وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ، فَإِنَّ يَدَ اللَّهِ [عَلَى] مَعَ الْجَمَاعَةِ، وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ. أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ، وَ لَوْ كَانَ تَحْتَ عِمَامَتِي هَذِهِ.
❇️ شما (#خوارج)، بدترين مردم و آلت دست شيطان، و عامل گمراهى اين و آن مى باشيد.
2. پرهيز از #افراط و #تفريط نسبت به امام على عليه السّلام:
*️⃣ به زودى دو گروه نسبت به من هلاك مى گردند: دوستى كه افراط كند و به غير حق كشانده شود، و دشمنى كه در كينه توزى با من زياده روى كرده به راه باطل در آيد. بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه رو هستند. از آنها جدا نشويد، همواره با بزرگ ترين جمعيّت ها باشيد كه دست خدا با جماعت است. از پراكندگى بپرهيزيد، كه انسان تنها بهره شيطان است آنگونه كه گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود، آگاه باشيد هر كس كه مردم را به اين شعار «تفرقه و جدايى» دعوت كند او را بكشيد هر چند كه زير عمامه من باشد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 شرورترين مردم!
* از افراط و تفريط بپرهيزيد
* دست خدا با #جماعت است
* #خوارج ، بدترين خلق روزگار( شرار الناس)
#پیشگویی
#حکمیت
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد" (بند 5 تا 12)
https://eitaa.com/sahife2/53212
دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
«5» أَنْتَ الَّذِي وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً
«6» وَ أَنْتَ الَّذِي جَعَلْتَ لِكُلِّ مَخْلُوقٍ فِي نِعَمِكَ سَهْماً
«7» وَ أَنْتَ الَّذِي عَفْوُهُ أَعْلَى مِنْ عِقَابِهِ
«8» وَ أَنْتَ الَّذِي تَسْعَى رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِهِ
«9» وَ أَنْتَ الَّذِي عَطَاؤُهُ أَكْثَرُ مِنْ مَنْعِهِ
«10» وَ أَنْتَ الَّذِي اتَّسَعَ الْخَلَائِقُ كُلُّهُمْ فِي وُسْعِهِ
«11» وَ أَنْتَ الَّذِي لَا يَرْغَبُ فِي جَزَاءِ مَنْ أَعْطَاهُ
«12» وَ أَنْتَ الَّذِي لَا يُفْرِطُ فِي عِقَابِ مَنْ عَصَاهُ
تويى كه از جهت رحمت و دانش، همه چيز را فرا گرفتهاى
و تويى كه براى هر آفريدهاى، سهم و نصيبى از نعمتهايت قرار دادهاى،
و تويى كه عفو و بخشش از عقابش برتر است،
و تويى كه رحمتش پيشاپيش غضبش حركت مىكند،
و تويى كه عطا و بخشش از منع كردنش بيشتر است،
و تويى كه همه آفريدهها را در سعه رحمتش فرا گرفته،
و تويى كه هر كسى را نعمت عطا كردى، از او انتظار پاداش ندارى،
و تويى كه در كيفر كسى كه از تو نافرمانى كرده، از اندازه نمىگذرى.
#دعا_شانزدهم_5 #دعا_شانزدهم_6 #دعا_شانزدهم_7 #دعا_شانزدهم_8 #دعا_شانزدهم_9 #دعا_شانزدهم_10 #دعا_شانزدهم_11 #دعا_شانزدهم_12
#شانزدهم
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_16
#دعای_شانزدهم_صحیفه_سجادیه
#صفات_حميده_حضرت_حق
مقدمه
✳️ در فرازهاى ملكوتى و جملات عرشى اين قسمت از دعا (بند 5 تا 12 )به گوشه اى بسيار اندك از صفات بى نهايت در بى نهايت حق اشاره كرده است.
كسى را حدّ و ظرفيت آن نيست كه بتواند به عمقى از اعماق يك صفت و به نورى از انوار يك وصف حضرت محبوب برسد.
بخش عمدهاى از آيات قرآن و روايات و بسيارى از فرازهاى نورانى دعاها بيان اوصاف حضرت حق است.
جملات مورد شرح در آيات قرآن مجيد ريشه دارد.
حضرت زين العابدين عليه السلام به هنگام انشاى اين دعا به آيات نظر داشته است، از باب تيمن و تبرّك و تا جائى كه لازم باشد به آن آيات در هفت محور اشاره مىشود:
1- #علم_و_رحمت_الهى
2- #نعمتهای_الهى
3- #بخشش_و_كيفر_الهى
4- #عطا_و_منع_الهى
5- #گنجايش_توانگرى_خداوند
6- #انتظار_مزد_نداشتن در برابر بخشش هاى خداوند
7- #عدالت_در_مجازات مجرمان
👈در ادامه انشاالله خواهد آمد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 301
#شانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #شانزدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از گناهانش آمرزش میخواست یا در طلب گذشت از عیوبش تضرع میکرد"
👈 🎙 لینک متن با ترجمه
https://eitaa.com/sahife2/44714
صوتی تصویر
https://www.aparat.com/v/I8FkT
https://www.aparat.com/v/gU2DR
صوتی
http://nava.iranseda.ir/detailsAlbum/?VALID=TRUE&g=344745
https://meysammotiee.ir/media/1514
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
D1737509T13056590(Web).mp3
4.26M
👈🔊 دعای #شانزدهم صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم #بشیر_جزایری (اینجا)
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_56
✳️ وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ
✳️ و هركس كه خدا و پیامبرش وچنان مؤمنانى را (كه در آیه قبل بیان شد) ولىّ خود بگیرد (از حزب خداست) همانا حزب خدا پیروز است.
👈در آیه ى قبل ( اینجا ) بیان شد كه مراد از «الّذین آمنوا»، حضرت على علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام پس از او هستند.
این آیه كه لزوم پذیرش #ولایت خدا و رسول و امامان را بیان مى كند، مى فهماند كه مراد از «ولیّكم» در آیه قبل، سرپرست و حاكم است نه دوست و یاور، چون تعبیر «حزب اللّه» و غالب بودن آنان، اشاره به نظام قدرتمند و حكومت دارد.
#حزب_الله ، تنها كسانى اند كه ولایت خدا، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را پذیرفته باشند.
#آیات_ولایت
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2