✳️ بنده این روایت امام صادق علیه السلام را مکرر گفتم که حضرت میفرماید: بعد از شهادت امام حسین علیه السلام ، همه شیعیان مرتد شدند یعنی همه از راه درست امامت برگشتند، #مرتد شدن را کافر شدن معنا نكنید. ارتداد یعنی راه #انقلاب را نیمه کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. یعنی آنهایی که درِ خانه اهلبیت بودند هم بر اثر ترس برگشتند فقط سه نفر ماندند یحیی بن اُم طویل، ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، که میتوانستند در مقابل خلفا حرفشان را بگویند باقی همگی از مرکز امامت جدا شدند اما با مجاهدت و محوریت #امام_سجاد علیه السلام تشیع تقویت شد آن وقت مردم ذره ذره، گرد آمدند و تشیع گسترش پیدا کرد، اگر زحمات سی و چندساله امام سجاد علیه السلام نبود ما دیگر امام باقر و صادق علیهماالسلام هم نداشتیم و دنبالش معارف اسلامی و شیعی هم نداشتیم این حاصل مجاهدت امام سجاد علیه السلام بود و الا با #عاشورا همه چیز تمام شده بود! ۷۹/۲/۱۱
👤 #مقام_معظم_رهبری
#امام_سجاد_شناسی
#امام_سجاد_رهبری
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ استادي داشتم كه از كبار اولياي خدا بود ، ميفرمود براي زيارت اربعين پاداشي است كه براي عمل ديگر نيست:
"زائر اربعينِ امام حسين علیهالسلام #عاقبت_بخير ميشود"
✅ اين شامل ما هم كه از راه دور هستیم ميشود.
◀️ آیت الله #فاطمی_نیا
👌 #پیاده_روی #اربعین #زیارت_اربعین #انس_با_زیارت_اربعین #سفرنامه #شب_زیارتی #بشارتهای_اربعین #حسن_عاقبت
🆔 @sahife2
🔴 نگویید جا ماندهایم...
کسی که قلب و روحش رفته
جامانده نیست، جامانده کسی ست
که عشق و شور و طلب زیارت اربعین
به ذهنش هم نمیرسد و علاقهای ندارد
اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست
و شرایطش نیست خیری بوده
و ثواب نیت را بردهاید
شاکر باشید و نگویید جاماندهایم..
آیت اللّٰه #جوادی_آملی
👌 #پیاده_روی #اربعین #زیارت_اربعین #انس_با_زیارت_اربعین #سفرنامه #شب_زیارتی #بشارتهای_اربعین
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_204 #اعراف_205
✳️ وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنْصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهید و ساكت شوید (تا بشنوید)، باشد كه مورد رحمت قرار گیرید.
✍️ كلمه ى «اِنصات»، به معناى ساكت شدن براى گوش سپردن است.
این آیه مى گوید: هنگام تلاوت قرآن، از روى ادب سكوت كرده و آیات آن را گوش دهید. البتّه سكوتِ واجب، تنها در زمانى است كه امام جماعت مشغول خواندن حمد و سوره نماز باشد كه باید مأمومین ساكت باشند و در باقى موارد مستحب و نشانه ى ادب است. اگر فرمان سكوت هم نبود، خرد و ادب اقتضا مى كرد كه در برابر كلام خالق، سكوت كنیم.
حضرت على علیه السلام در نماز بود كه فرد منافقى چندین بار بلند قرآن خواند، در هر بار حضرت سكوت مى كردند و سپس نماز را ادامه مى دادند.
امام باقر علیه السلام فرمودند: قاریان قرآن سه گروه مى باشند: گروهى قرآن را وسیله ى كسب و كار و معاش خود دانسته و بر مردم تحمیل مى شوند، گروهى كه تنها قرآن را به زبان دارند و در عمل، احكامش را رعایت نمى كنند و گروهى كه قرآن را تلاوت كرده و دواى درد خود مى دانند و همواره با قرآن مأنوسند، خداوند به واسطه ى این افراد عذاب را دفع كرده و به خاطر آنان باران نازل مى كند و اینان افرادى نادر هستند. «اعزّ من الكبریت الاحمر».
✳️ وَاذْكُر رَّبَّكَ فِى نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَفِلِينَ
و پروردگارت را از روى خوف وتضرّع، آهسته و آرام در دل خود و در هر صبح و شام یاد كن و از غافلان مباش.
✍️ در آیه ى قبل، آداب تلاوت قرآن بیان شد و این آیه آداب ذكر و دعا مى باشد كه باید با تضرّع و خشوع و بیم و امید همراه باشد.
🆔 @sahife2
204-205.mp3
2.58M
#شرح_صوتی_قرائتی
سوره #اعراف
#اعراف_204 #اعراف_205
👤 استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_نامه_29
*️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى أهل البصرة :
از نامه هاى امام(عليه السلام) است که به اهل بصره نگاشت .
👈 این نامه در یک بخش می آید :
✳️ هشدار به مخالفان حکومت حق :
وَ قَدْ كَانَ مِنِ انْتِشَارِ حَبْلِكُمْ وَ شِقَاقِكُمْ مَا لَمْ تَغْبَوْا عَنْهُ؛ فَعَفَوْتُ عَنْ مُجْرِمِكُمْ وَ رَفَعْتُ السَّيْفَ عَنْ مُدْبِرِكُمْ وَ قَبِلْتُ مِنْ مُقْبِلِكُمْ؛ فَإِنْ خَطَتْ بِكُمُ الْأُمُورُ الْمُرْدِيَةُ وَ سَفَهُ الْآرَاءِ الْجَائِرَةِ إِلَى مُنَابَذَتِي وَ خِلَافِي فَهَا أَنَا ذَا قَدْ قَرَّبْتُ جِيَادِي وَ رَحَلْتُ رِكَابِي، وَ لَئِنْ أَلْجَأْتُمُونِي إِلَى الْمَسِيرِ إِلَيْكُمْ لَأُوقِعَنَّ بِكُمْ وَقْعَةً لَا يَكُونُ يَوْمُ الْجَمَلِ إِلَيْهَا إِلَّا كَلَعْقَةِ لَاعِقٍ، مَعَ أَنِّي عَارِفٌ لِذِي الطَّاعَةِ مِنْكُمْ فَضْلَهُ وَ لِذِي النَّصِيحَةِ حَقَّهُ، غَيْرُ مُتَجَاوِزٍ مُتَّهَماً إِلَى بَرِيٍّ وَ لَا نَاكِثاً إِلَى وَفِيٍّ.
✳️ هشدار به مردم بصره:
*️⃣ شما از پيمان شكستن، و دشمنى آشكارا با من آگاهيد. با اين همه جرم شما را عفو كردم، و شمشير از فراريان برداشتم، و استقبال كنندگان را پذيرفتم، و از گناه شما چشم پوشيدم، اگر هم اكنون كارهاى ناروا، و انديشه هاى نابخردانه، شما را به مخالفت و دشمنى با من بكشاند، سپاه من آماده، و پا در ركابند. و اگر مرا به حركت دوباره مجبور كنيد، حمله اى بر شما روا دارم كه جنگ #جمل در برابر آن بسيار كوچك باشد، با اينكه به ارزش هاى فرمانبردارانتان آگاهم، و حق نصيحت كنندگان شما را مى شناسم، و هرگز به جاى شخص متّهمى، انسان نيكوكارى را نخواهم گرفت، و هرگز پيمان وفاداران را نخواهم شكست.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید
* نامه در یک نگاه :
این نامه مربوط به فتنه اى است که معاویه در بصره به راه انداخت و ماجراى آن به طور فشرده چنین بود که بعضى از اطرافیان معاویه بعد از اشغال مصر به دست عمرو بن عاص و کشته شدن محمد بن ابى بکر به او گفتند: فردى را به بصره بفرست تا آنجا را نیز از تحت حکومت على(علیه السلام) خارج سازد. معاویه این پیشنهاد را پذیرفت و با عمرو عاص مشورت کرد او نیز روى موافق نشان داد. سرانجام یکى از فرماندهان لشکر خود، به نام ابن حضرمى را روانه بصره کرد و این در حالى بود که عبدالله بن عباس والى بصره براى تسلیت به امیرمؤمنان(علیه السلام) در مورد شهادت محمد بن ابى بکر به کوفه رفته بود و زیاد بن ابیه را به جاى خود گماشته بود. معاویه به ابن حضرمى دستور داده بود که از احساسات خون خواهى عثمان و کینه اى که گروهى از جنگ جمل در دل داشتند بهره گیرى کند و از قبایل مختلف بصره براى این هدف بهره گیرى نماید.
عبدالله بن عباس به سرعت به بصره برگشت و جریان فتنه را براى امام(علیه السلام) گزارش داد. امام(علیه السلام) یکى از مردان خود را به نام اعیَن که در بصره نفوذ داشت مأمور کرد تا به بصره برود و مردم را از اطراف ابن حضرمى پراکنده سازد. اعین تا حد زیادى در کار خود موفق شد; ولى چون به دست گروهى از خوارج به شهادت رسید و خبر شهادت او به امام(علیه السلام) واصل گشت امام(علیه السلام) فرد نافذ الکلمه دیگرى را به نام جاریة بن قدامه همراه نامه مورد بحث که در واقع تهدیدى است براى شورشیان و متمردان بصره، به سوى بصره گسیل داشت و دستور داد نامه را براى عموم مردم بخواند. آنچه در نهج البلاغه آمده تنها بخشى از این نامه است.
مخالفان امام(علیه السلام) پس از یک درگیرى شدید شکست خوردند و ابن حضرمى در خانه اى پناهنده شد. جاریه دستور داد خانه را آتش زدند. ابن حضرمى و هفتاد نفر از طرفدارانش هلاک شدند و فتنه خاموش شد.
* خاموش کردن آتش فتنه در بصره
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_22
#دعای_22_صحیفه_سجادیه
دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "هنگام سختی و رنج و مشکل شدن کارها" :
https://eitaa.com/sahife2/61349
#بیست_دوم
#تهذيب_و_اصلاح_نفس
🆔 @sahife2
#دعای_22_صحیفه_سجادیه
#دعا_بیست_دوم_1
#تهذيب_و_اصلاح_نفس 6
#نفس_در_کلام_على عليه السلام 2
✳️ مَنْ لَمْ يُهَذِّبْ نَفْسَهُ لَمْ يَنْتَفِعْ بِالْعَقْلِ. كسى كه در مقام تهذيب نفس برنيايد، از عقل خود سود نمىبرد.
مَنْ اهْمَلَ نَفْسَهُ افْسَدَ امْرَهُ. آن كه به دنبال اصلاح نفس نباشد، زندگى خود را ضايع كرده است.
لاتُرَخِّصُوا لِانْفُسِكُمْ فَتَذْهَبَ بِكُمُ الرُّخَصُ مَذاهِبَ الظُّلْمَةِ. نفس را هر چه مىطلبد آزادى ندهيد كه اين آزادى شما را دچار تاريكى مىكند.
اعْجَزُ النّاسِ مَنْ قَدَرَ عَلى انْ يُزيلَ النَّقْصَ عَنْ نَفْسِهِ وَلَمْ يَفْعَلْ. عاجزترين مردم كسى است كه قدرت زايل كردن نقص را از نفس خود داشته باشد، ولى نكند.
يَنْبَغِى لِمَنْ ارادَ صَلاحَ نَفْسِهِ وَ احْرازَ دينِهِ انْ يَجْتَنِبَ مُخالَطَةَ ابْناءِ الدُّنْيا. آن كه در پى اصلاح نفس و حفظ دين خود است، سزاوار است از آميزش با ديگران كه نفسى پليد و آلوده دارند، اجتناب نمايد.
سَبَبُ صَلاحِ النَّفْسِ الْوَرَعُ. علّت و ريشه اصلاح نفس پارسائى است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج9، ص: 124
ادامه دارد ...
#بیست_دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2