eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
135 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️باید خاکریز به سرعت زده می‌شد وگرنه لشکر تامین نداشت، فعلا تجهیزاتی هم که مانع اصابت گلوله دشمن شود نیست، می‌دانند فقط چند دقیقه فرصت دارند تا کار خاکریز زدن را ادامه دهند و شهید می‌شوند، فیلم‌بردار هم دوربین را گذاشته‌‌ جلو آنها تا لحظه شهادت‌شان ثبت شود. معلوم نیست چند شهید داده‌اند تا بالاخره این خاکریز زده شده است. مرگ و دنیا جز بازیچه‌ای در دست این بسیجی‌های با اخلاص نبود. لعنت بر هر کسی که بخواهد به این مجاهدات‌ها و جان‌بازی‌ها خیانت کند. پیشنهاد می‌کنم صوت زیر را که این فیلم شاهدی برای یکی از موضوعات اصلی آن یعنی «بازی گرفتن مرگ است» را گوش کنید.👇 📌به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
استاد وحیدی شب ۱۰ محرم ۱۴۴۴ موضوع صداقت.mp3
14.35M
صوت حجت الاسلام و المسلمین حمید وحیدی شب ۱۱ محرم ۱۴۴۴ (۱۸مرداد ۱۴۰۱) @sharhe_hal
لینک زیر مربوط به «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» هست.👇 https://ourworldindata.org/grapher/meat-supply-per-person وقتی لینک را باز کنید یک نقشه از میانگین مصرف گوشت قرمز (گاو و گوسفند و خوک) و مرغ را در کشورهای مختلف بر اساس آمارها نشان می‌دهد. نکته اول: مصرف گوشت در کشورهای مسلمان حتی در کشورهای ثروتمند عربی نسبت به سطح درآمد آنها و مقایسه با دیگر کشورهای غربی کلا پایین‌تر است و این مربوط به فرهنگ مسلمانان در مصرف کم‌تر گوشت در سبد غذایی آنها است، حتی برخی گوشت‌ها مثل خوک مصرفش صفر است، پس مقایسه مصرف گوشت ایران و مثلا کشورهای اروپایی یا آمریکا در مصرف گوشت سالانه یک نفر، مقایسه درستی نیست. نکته دوم: لینک را که بزنید روی نقشه اصلی، روی هر کشور که کلیک کنید نقشه روند افزایش مصرف گوشت آن کشور خاص را هم به شما می‌دهد و در تصاویر بالا دوتا نقشه یکی اسکرین شات بعد از کلیک روی ایران و یکی نسخه دانلود شده اصلی روند مصرف گوشت را آورده‌ام. می‌بینید با اینکه تورم بوده و همیشه گوشت گران شده اما مصرف گوشت مردم کم نشده و همیشه افزایش یافته. بر اثر تورم ناگهانی گاهی موقتا نسبت به مثلا ده ماه قبل، مصرف کاهش داشته ولی باز در بازه یکی دو ساله میزان مصرف افزایش یافته. کسی که عوامانه منفی بافی می‌کند می‌گوید پنج سال پیش گوشت را می‌خریدم اینقدر الان می‌خرم فلان قیمت ولی نمی‌گوید پنج سال قبل درآمدم قدری بود که اینقدر گوشت می‌خوردم ولی الان توان خرید اینقدر گوشت بیشتر را دارم. باید درست دید و شاکر نعمت‌ها بود. 📌به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
شرح حال
لینک زیر مربوط به «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» هست.👇 https://ourworldindata.org/grapher/meat-
در مورد این پست بازخوردهای متفاوت و جالبی برایم آمد. برخی از همین داده‌ها برای اثبات فقیر بودن مردم ایران نسبت به بقیه دنیا و همسایه‌ها و... استفاده کردند. اما باید به چند نکته حتما دقت شود. آیا منکر سبک متفاوت تغذیه کشورهای اسلامی نسبت به غیر اسلامی به ویژه در مصرف گوشت هستید؟! مثلا در نمودار برخی کشورهای جنوب شرق آسیا هم که مصرف گوشت ماهی در آنها بیشتر است، مصرف گوشت قرمزشان خیلی کم است. این یعنی باید به تاثیر سبک تغذیه در مصرف گوشت دقت داشت و سریع آن را به فقر نچسپاند. شاهد اینکه فرهنگ غذایی کشورهای مسلمان در مصرف کم‌تر گوشت موثر است اینکه کشورهای عربی که جمعیت بسیار کم‌تر و درآمدی چندین برابری نسبت به ما در نفت دارند و از پردرآمدترین مردم جهان از نظر تقسیم درآمد سالیانه بر جمعیت هستند، باید به نسبت جمعیت رنگشان حداقل دو پله بالاتر می‌بود اما نیست و فقط یک پله از ما پر رنگ‌تر هستند. و همان‌ها هم بر اساس آمارهای دقیق‌تر یک پله بالاتر نیستند بلکه چند کیلو بالاتر هستند و به همین خاطر در نقشه در طیف رنگی‌تر افتاده‌اند و وقتی مصرف ماهی را مثلا به گوشت‌های مصرفی اضافه کنیم مصرف هر ایرانی دو کیلو از یک عربستانی بیشتر هم می‌شود. (نمودارش را در ادامه گذاشته‌ام.) باید به این نکته هم دقت داشت مصرف گوشت خوک که یک گوشت ارزان است در کشورهای غربی زیاد است ولی در کشورهای مسلمان تقریبا صفر است همینطور مصرف گوشت گاو که نسبت به گوسفند ارزان‌تر است باز در کشورهای غربی بیشتر از گوشت گوسفند است ولی مسلمان‌ها گوشت محبوبشان گوشت گوسفند است که گران‌تر از دو گوشت دیگر است. نکته اصلی بنده هم که عزیزان هیچ توجهی به آن ندارند اینکه در طول سالیان مختلف مصرف گوشت مردم بیشتر و بیشتر شده با اینکه تورم و گرانی آمده اما تاثیر تورم و گرانی موقت بوده و همیشه بعد از اندکی کاهش مصرف که نشانه تورم است، دوباره میزان مصرف مردم بالا آمده و بعد از مدت کمی، بیشتر از قبل شده است. ضمنا جمعیت هم در این زمان رو به افزایش بوده، یعنی در یک بازه تقریبا ۳۰ ساله هم جمعیت دو و نیم برابر شده هم مصرف نزدیک به دو برابر شده. اگر کسی این دو گزاره را هم منکر است بنده در خدمتم و برای بنده پیام بفرستد. 📌به شرح حال بپیوندید. @sharhe_hal
هدایت شده از تعلیقات
نسل جدید طلاب انقلابی 🔻 گاهی عادت داریم کاستی‌ها و نارسایی‌ها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این عادت ما و به‌تبع ذائقه محیط پیرامون ما را تغییر می‌دهد و توان دیدن دستاوردها و بشارت ها و امیدها را کم می‌کند. این اتفاق درباره تحلیل واقعیت امروز حوزه نیز زیاد می‌افتد. 🔻 بی‌تردید کاستی‌هایی دارد، اما رویش‌های فراوانی هم داشته که از آن غفلت می‌کنیم. امروز حوزه با نسل جدیدی از طلاب انقلابی روبرو است که در سطوح بالایی از و انگیزه و قدرت اقدام قرار دارند. به‌گونه‌ای که هریک امکان محور واقع شدن برای تحولات بزرگ را دارند. 🔻 اهل اندیشه است، انقلاب را می‌شناسد، دنیای مدرن را می‌شناسند، مقوله اندیشه و طراحی راهبردی را می‌شناسد و دارای قرائتی فاخر از اسلام است. 🔻 اهل اقدام است، اهل کار جهادی است، اهل هم‌افزایی و هم‌فکری است، اهل تعامل و گفتگو و است. اهل است. نکته مهم اینکه را افزایش داده‌اند و سطوح عادی و دم‌دستی آن عبور کرده‌اند. این نسل جدید سرمایه مهمی برای است. این نسل در بستر تربیت شده است. 🔻 وقتی به این جنس افراد فکر می‌کنم، فهرست بلندی از اسامی در ذهنم مرور می‌شود. احصای همه آن‌ها و تحلیل کارکرد و ویژگی هریک از این افراد امری ضروری است. از باب نمونه کانال چندنفر از این عزیزان را معرفی می‌کنم... ➖➖➖➖➖➖ ✅ معرفی کانال برخی طلاب فرهیخته جبهه انقلاب 🔻🔻 🔹 حجت‌الاسلام حیدری پور (قائم مقام پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/abbas_heidaripour 🔹 حجت‌الاسلام حمید آقانوری (مدیر سابق حوزه دانشجویی دانشگاه شریف) https://eitaa.com/sotoor_ra 🔹 حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده (مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی) https://eitaa.com/social_theory 🔹 حجت‌الاسلام علی محمدی (مدیر اندیشکده معنا) https://eitaa.com/alimohammadi1389 🔹حجت‌الاسلام امین اسدپور (استاد سطوح عالی حوزه) https://eitaa.com/amin_asadpour 🔹 حجت‌الاسلام علی مهدیان (عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان) https://eitaa.com/ali_mahdiyan 🔹 حجت‌الاسلام کاظم زاده(عضو هيئت مؤسس خانه طلاب جوان) https://eitaa.com/tamardom 🔹 حجت‌الاسلام دکتر حسن شفیعی (مدیر دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی) https://eitaa.com/h_shafiei 🔹 حجت‌الاسلام مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت تهذیب) https://eitaa.com/abdollahimahdi 🔹 آقای مهدی افراز (عضو کارگروه سیاست‌گذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/Iran_of_the_future 🔹 حجت‌الاسلام علیرضا قربانی (مدیر اندیشکده مسیر) https://eitaa.com/dinrasaneh 🔹 حجت‌الاسلام دکتر علیرضا محمدلو (مدیر دفتر رصد مرکز مطالعات راهبردی حوزه) https://eitaa.com/asre_tabyin 🔹 حجت‌الاسلام حمید باقری (پژوهشگر و نویسنده) https://eitaa.com/sharhe_hal 📌 و ده‌ها طلبه فرهیخته و انقلابی دیگر..... ♻️ در نشر این پیام بکوشیم 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
شرح حال
نسل جدید طلاب انقلابی 🔻 گاهی عادت داریم کاستی‌ها و نارسایی‌ها را بیشتر ببینیم و بیشتر بگوییم. این
این پست را برادر عزیز حجت‌الاسلام ایزدی از طلاب فاضل که در پژوهشکده باقر العلوم خدمت ایشان بوده‌ایم، در کانالشون گذاشته و کانال حقیر را ضمن دیگر کانال‌های مفید معرفی کرده بودند. لازم دانستم از اظهار لطف ایشان تشکر کنم و الحمد لله این پست توفیقی شد بنده با کانال ایشان و چندنفر از دوستان فاضل دیگر آشنا شوم. حقیر حضورا ایشان و برخی مباحثشان را دیده بودم ولی از این جهت که متواضع هستند و مثل بنده پر سر و صدا نیستند از کانال خوبشان بی‌بهره بودم و اخیرا عضو شدم.🙏 @sharhe_hal
شرح حال
در مورد این پست بازخوردهای متفاوت و جالبی برایم آمد. برخی از همین داده‌ها برای اثبات فقیر بودن مردم
https://www.etemadonline.com/tiny/news-586281 این هم مقایسه مصرف گوشت (قرمز و مرغ و ماهی) در ایران با کشورهای همسایه. دقت شود آن نقشه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، مصرف گوشت قرمز (گاو و گوسفند و خوک و...) و پرندگان(مرغ و...) را باهم در کل جهان مقایسه کرده بود و ماهی درش نبود و مربوط به ۲۰۲۰(۱۳۹۹) بود. این نمودار اقتصاد آنلاین گوشت ماهی را هم شامل می‌شود و مربوط به ۱۴۰۱ است. @sharhe_hal
برای فهم صحیح، همیشه باید کلیات و اندیشه‌های بنیادی ما درست شود. اگر برای فهم درست از کلیات و بالا شروع کردیم، وقتی هم به جزئیات می‌رسیم، آنها را درست می‌فهمیم ولی اگر کلیات و مبانی خطا رفتیم، هزاران داده جزئی و واضح را هم به ما بدهند باز بد می‌فهمیم و ممکن است حقایق بسیار آشکار را هم انکار کنیم! چون ذهن ما تلاش دارد همه چیز را با آن نظام مبنایی و کلیاتی که پیش خود دارد هماهنگ کند. ذهن همیشه جزئیات را با پیوند دادن با کلیات و زیر شاخه آنها بردن، نزد خود حفظ می‌کند و وقتی آن کلیات اشتباه باشد جزئیات را هم اشتباه نظم می‌دهد و درک می‌کند. 📌شرح حال برای فهمیدن. @sharhe_hal
شرح حال
اصلاحیه یاداشت‌های اخیر.👇 یکی از دوستان نقدهایی به متن اخیر نوشتند که بر فرض صحت اطلاعات ایشان بنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان لطف می‌کنند و جهت روشن کردن حقیر کلیپ‌های مختلفی از رشیدپور می‌فرستند.😊 منم گفتم اینها رو بگذارم تا رفع اتهام از طرفداری از رشیدپور بشم و بگم اگر هم خواستین بفرستین دیگه تکراری نفرستین.😘🌷🙏 @sharhe_hal
26.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حضرت آقا بارها در مورد لزوم انقلابی بودن حوزه قم سخن گفته‌اند. یکی از مواردش سال ۹۴ بود: «حوزه‌ی قم باید انقلابی بماند». از دوستان طلبه خودم می‌پرسم، شما هم از دوستان طلبه خود بپرسید: بعد از این صحبت‌های حضرت آقا بجز یک مشت بنر و همایش و از این کارهای شعاری و فرمایشی چه اقدام خاصی در این رابطه دیدید؟! شاید کسی باورش نشود بیشتر طلبه‌های ما از سیکل و دیپلم و نوجوانی وارد حوزه می‌شوند و حداقل ده سال حوزه برایشان صبح و شب برنامه علمی ریخته است، اما یک واحد در مورد تاریخ معاصر، در مورد تاریخ شیعه پس از اهل بیت، در مورد دشمن شناسی، در مورد تطبیق شعارها و آرمان‌های انقلاب با معارف اسلامی و... حتی یک واحد درسی حتی یک درس مختصر در برنامه درسی طلاب وجود ندارد. اینکه در این حجم عظیم از برنامه‌ریزی درسی یک کلمه از این حرف‌های نباشد، جای تعجب ندارد؟! حالا آقای مسئول حوزوی صدبار هم اسم امام و آقا را بیاورد و به انقلابی بودن توصیه کند! خروجی عملی‌اش چیست؟! قرآن می‌گوید شعار همه انبیاء بدون استثناء دعوت به توحید و اجتناب از طاغوت بوده است. «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» اما در دروس حوزه حتی یک کلمه از این بحث نمی‌شود که طاغوت کیست؟! چیست؟! سیر علمی شمار زیادی از طلاب کامل می‌شود، بلکه اجتهادشان هم در موضوعات مختلف کامل می‌شود اما آیات متعددی از قرآن حتی یک‌بار در این سیر علمی و اجتهادی دیده نمی‌شود، قرآن و روایاتشان از آیاتی که بوی ارتباط به انقلاب و مبانی‌ آن دهد، سانسور شده است‌. 📌شرح حال برای فهمیدن @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند تبارک و تعالی می‌گوید ما برای هر نبی خود بدون استثناء، دشمنی از جن و انس قرار می‌دهیم. 👈 «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ» خب این برنامه و سنت دائمی خداوند تبارک و تعالی برای نبی مکرم اسلام (ص) و اوصیاء ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین) تعطیل می‌شود؟! برای عصر غیبت تعطیل می‌شود؟! در سالیان دراز تحصیل حوزه یک کلمه، در مورد دشمن شناسی در زمان کنونی و موضع ما نسبت به دشمن می‌خوانید؟! دشمن امروز ما کیست؟! دین چه شاخصی برای دشمن تعریف کرده؟! کنش ما مقابل دشمن چطور باید باشد؟! اصلا دشمنی وجود دارد؟! خدا خیرتان بدهد اصلا بیایید دشمن را انکار کنید، لااقل یک چیزی در مورد آن بگوئید! 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
سراب جهانی شدن.mp3
2.86M
قریب به ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد، از روز اول انقلاب یکی از شعارهای این انقلاب اسلامی استقلال خواهی بوده است. حالا اگر به یک جوان مذهبی یا طلبه ما بگویند ارتباط شعار استقلال خواهی با معارف دینی ما چیست؟! آیا شاهدی که مؤید آن باشد از آیات و روایات شنیده‌ای؟! چه پاسخی می‌دهد؟! حدود استقلال خواهی چیست؟! به نظر شما چه کسی باید در این سال‌های طولانی این مساله مهم را تبیین نظری می‌کرد؟! غیر از حوزه علمیه؟! غیر از این منابری که سالیان دراز دست ما بود. اصلا به این مساله در فضای حوزه فکر می‌شود؟! خداوند تبارک و تعالی می‌گوید: به ظالمان حق ندارید هیچ تکیه‌ای بکنید و اگر اتکایی به آنها کردید باید به انتظار آتش جهنم باشید. جز به خداوند نباید اتکاء کنید و جز خداوند سرپرست و یاری‌گری ندارید. 👈 «وَلَا تَرْكَنُوٓا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ» (هود:۱۱۳) این آیه و آیات مشابه آن جزو قرآن نیست؟! کجای فتاوا و رساله‌های عملیه اثری از مضامین آن را می‌شود یافت؟! «امروز در دنیای کنونی، هر حرکتی، هر اقدامی، هر حرفی که در جهت استقلال سیاسی کشورها و ملّتها ‌‌[باشد]، در جهت استقلال فرهنگی کشورها و ملّتها باشد، در جهت استقلال و رشد اقتصادی کشورها و ملّتها ‌باشد...؛ هر حرکتی در این جهت عمل صالح است، حسنه است‌.» ‌۱۳۹۸/۰۸/۲۴ بیانات رهبری در دیدار مسئولان نظام. این کلام رهبری در این رابطه یک فتوای فقهی است که ما تبیینش نکردیم! 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
شرح حال
قریب به ۴۴ سال از انقلاب می‌گذرد، از روز اول انقلاب یکی از شعارهای این انقلاب اسلامی استقلال خواهی ب
برای توضیح بیشتر مقصودم چند نکته را خوب است متذکر شوم: نکته اول: کلام در مورد تولید شدن علم در مباحث دشمن شناسی و سیاست خارجی و اقتصاد و مبانی و معارف انقلاب اسلامی نیست، اگرچه در اینجاها هم بیشتر باید بحث‌های جدی حوزوی شکل بگیرد و مباحث پخته‌تر شود ولی در فصای تولید خود حضرت آقا به تنهایی مفصل مطلب کار کرده‌اند، درس‌ها و مقالات و پایان‌نامه و... در فضای حوزه در تک تک این مباحث زیاد کار شده است کلام اصلی ناظر به حلقه‌ی اساتید و فضلای حوزه و مدیران حوزه است که این مباحث را برای طلاب و عموم جامعه بسط نداده‌اند. طلبه چطور چندسال لمعه و مکاسب می‌خواند که باید هم بخواند اما یک درس فقط یک درس هم تاریخ تشیع پس از اهل بیت تا انقلاب را بخواند تا بداند ما چه مسیری را طی کردیم تا به اینجا رسیدیم چه تجربه‌هایی را پشت سر گذاشته‌ایم! بخشی از فقه را طلبه به صورت فقه استدلالی یا نیمه استدلالی برای اثبات معارف انقلاب مثل استقلال خواهی، برائت از مشرکین، اجتناب از طاغوت بخواند، لمعه را شهید اول در زندان نوشت! و شهید ثانی با محدودیت‌های زمان خودش بسط داد، حالا شما با این همه مجموعه و امکانات بخشی از فقه را ناظر به شرایط تغییر کرده اجتماعی و حاکمیت اسلامی به صورت استدلالی بنویسید تا طلبه بخشی از فقه را با این مباحث تمرین کند. نکته دوم: چطور حضرت آقا وقتی عقاید می‌گوید می‌شود طرح کلی اسلام در قرآن و ناظر به عمل و حاکمیت اسلام در زمان طاغوت عقاید را می‌نویسد خب ماهم در سبک نگارش برخی مباحثمان تجدید نظر کنیم. چطور امام اخلاق را به صورت درمانگر می‌نویسد نه نسخه بودن، ما هم اخلاق و عقاید این چنین بیاوریم و طلبه بخواند. نکته سوم: در مورد نوع مواجه ما طلاب با جامعه است که ما هم کم گذاشته‌ایم و نیامده‌ایم آن مباحث تولید شده را خودمان بسط دهیم و معارف انقلاب اسلامی را به مخاطب خود منتقل کنیم، نشسته‌ایم تا چه شبهه‌ای مدرنیته برای او تولید می‌کند تا ما جواب دهیم نه اینکه خودمان فعالانه ناظر به تربیت جوان فعال و بصیر انقلابی نشر معارف دهیم. @sharhe_hal
دو نمودار و اینفوگرافی در بالا را باهم مقایسه کنیم، در یکی نشان می‌دهد تورم در کالاهای مختلف در ابتدای کار دولت رئیسی کمتر از انتهای کار دولت روحانی بوده است. دومی نشان می‌دهد همیشه بعد از یک موج تورمی بالاخره یک کاهش تورم داشته‌ایم چون گرانی تا یک جایی کشش دارد و از یک نقطه به بعد دیگر باید با درآمد متوسط جامعه هماهنگ شود وگرنه مشتری وجود نخواهد داشت و بازار قفل می‌شود. پس تا مقداری کاهش تورم در ابتدای کار دولت رئیسی طبیعی است. اما نکته امیدوار کننده این است که همه دولت‌ها آغاز به کارشان با افزایش تورم همراه بوده است اما دولت رئیسی با کاهش تورم. البته دولت روحانی هم در چندسال ابتدای کارش با کاهش فشارها و قول‌های برجامی کاهش تورم را داشت. https://www.irna.ir/news/84860157 📌با شرح حال همراه شوید. @sharhe_hal
نزدیک فتنه مهسا امینی و زیر عمامه زدن طلاب بود که کاری پیش آمد باید ملبس می‌رفتم تهران، توی مترو یه نفر وقتی باهام روبرو شد، یهو جا خورد و گفت: «شما هنوزم هستین!» و رفت. بهتر از این نمی‌شد توجه داد که حضور با لباس روحانیت در میان مردم چه کارکرد مهمی دارد. پرچم بالاست. @sharhe_hal
✍️ لزوم حاکمیت اسلام... «ماٰ اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»(نساء:۶۴)‌؛ ارسال رسل برای این است که مورد اطاعت قرار بگیرند؛ این اطاعت، مطلق است یعنی در همه‌ی امور زندگی؛ معنای مستفاد از آیه این است که زندگی مردم -چه زندگی شخصی خصوصی، چه زندگی عمومی- باید به وسیله‌ی دین اداره بشود. حالا البتّه بعضی این را ممکن است فقط منحصر کنند به مسائل شخصی، [مثل] نماز و روزه و مانند اینها؛ [اما] این‌ جور نیست؛ اوّلاً به دلیل خود اطلاق این آیه، ثانیاً‌ به دلیل آیات دیگر، [مثل] اینکه می‌فرماید: «وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قٰاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیر»؛(آل‌عمران:۱۴۶) خب این قتال [همراه] با ربّیون کثیر که کار شخصی نیست؛ کار اجتماعی است، کار عمومی است، کار حکومتی است... (بیانات رهبری در دیدار خبرگان ۴ اسفند ۱۳۹۹.) 🔗توضیح استدلال 1 @sharhe_hal