#تلنگر
او؛ شاعر زمانهها....
چهار
در سطرهای پیشین دردمندانه نوشتم:
بسیاری از آیینیسراها و هیئتینویسها، شعارشان «مردمی سرودن» است و تجربهها نشان داده است که این شعار، همچنان بسیار ناپخته مانده است و «اظهرٌ منالشمس» است، که الگوی مردمی سرودن را از قیصر امینپورها نیاموختهاند و ای کاش میآموختند و مییافتند...
قیصر امین پور مثل همچون حافظ و سعدی و دیگر شاعران برجسته میدانست که برای مردمی شدن شعر، باید به سراغ زبان و بیان مردم برود و تصویرهای ذهنی، حکمتهای عامیانه و باورهای مردمی را که در کنایات و لحن آنان ظهور و بروز مییابد، در شعر به زبان هنری بازسازی کند.
در بخش دوم این یادداشت، با ذکر شواهدی، از تجربههای عامیانهنگاری قیصر امینپور مینویسم.
*بهرهگیری از کنایات:
یکی از ابعاد هنر قیصر عزیز، استخدام و به کارگیری کنایات، عبارات مردمی و حکمتهای عامیانه است، به عنوان ماده خام، و سپس کانالیزه کردن و عبور دادن آن از صافی ذوق هنر شعری.
حاصل این ریاضت و تلاش هنری، شعری است به معنی واقعی کلمه؛ و در حکم آینهای است با دو جلوه؛ یک رویۀ آن، ویژه مردم است که جلوههایی از زبان و اندیشه خود را در آن میبینند و در دیگر روی آن، خواص و هنرمندان، جلوههای غرورآفرین و هنرمندانه شعر را به تماشا مینشینند:
به عنوان مثال، کنایه «چشم دیدن کسی را نداشتن» به این شکل در شعر او جلوه شاعرانه گرفته است:
انگار/ این روزگار چشم ندارد من و تو را/ یک روز/ خوشحال و بی ملال ببیند! (دیوان، ص۱۳)
و:
از بد، بدتر اگر هست/ این است/ اینکه باشی/ در چاه نابرادر، تنها/ زندانی زلیخا/ چوب حراج خورده بازار بردهها/ البته بی که یوسف باشی! / پس بهتر است درز بگیری/ این پاره پوره پیراهنِ/ بیبو و خاصیت را/ که چشم هیچ چشم به راهی را / روشن نمیکند! (همان، ص ۲۳)
در این شعر، کنایات «چوب حراج خوردن»، «درز گرفتن پیراهن» و «چشمبراهی»، برگرفته از کنایات حکمت آمیز عامیانه است. همچنین کاربرد اتباع «پاره پوره»، یعنی چینش دو واژه که یکی معنادار و دیگری بیمعنی است و ساخته ذهن مردم.
بیگمان مخاطب عام از این شعر به جهت حضور جدی نشانههای زبان مردمی بهره خواهد برد و خواص نیز از ظرایف زبان شعر او، که در قالب نیمایی، فرم و انسجام خاص خود را یافته است.
بیگمان برجستهترین رفتار قیصر امینپور با ادبیات عامیانه، بهرهگیری هوشمندانه او از کنایات است و بازسازی هنرمندانه آن. ببینید کنایه «سنگ تمام گذاشتن» را چگونه در این بیت، با تصویری شفاف و هنرورزانه اما حسرتمند به کار میبرد:
آخر دلم با سربلندی میگذارد
سنگ تمام عشق را بر خاک گورم (همان، ص ۶۲)
نمونه دیگر:
سوخت دست و بال ما از این همه
کاسههای داغتر از آشها (همان، ص ۵۹)
ادامه دارد...
#قیصر_امینپور
#شعر_مردمی
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
@smahdihoseinir
#تلنگر
او؛ شاعر زمانهها....
پنج.
*حکمتهای عامیانه
حکمتهای عامیانه نیز از دیگر ابعاد مهم ادبیات مردمی است که کاربرد هنرمندانه آن به شعر غنای هنری و محتوایی میبخشد:
دلی که گرد خویش میتند تار
اگرچه قدر یک مگس، خودش نیست
مگس به هر کجا به جز مگس نیست
ولی عقاب در قفس، خودش نیست! (همان، ص ۷۴)
و:
دوباره پلک دلم میپرد نشانه چیست
شنیدم که میآید کسی به مهمانی( همان، ص 304)
*حذف و ایجاد تعلیق
از ویژگیهای زبان مردم، حذف عبارات غیرضروری با هدف ایجاد تعلیق و سپردن درک مفهوم به مخاطب است؛ بر اساس نشانههایی که در کلام جایگذاری شده است.
شاعران هوشمند و نکتهسنج براحتی میتوانند سعدیوار، از این تکنیک بیانی الگوسازی کنند و بهرهها ببرند:
در من این هست که صبرم ز نکورویان نیست
از گل و لاله گزیر است و ز گلرویان نیست
... ساربانا خبر از دوست بیاور که مرا
خبر از دشمن و اندیشه بدگویان نیست.
اگر اجزای حذف شده در زبان را به شعر سعدی بیفزاییم، حاصل عبارت چنین نازیبا خواهد شد:
در من این (حقیقت) هست که صبرم ز نکورویان نیست
از (تماشای) گل و لاله گزیر است و ز (تماشای) گلرویان (گزیر) نیست
ساربانا (فقط) خبر از دوست بیاور (نه کس دیگر) که مرا خبر از دشمن و اندیشه بدگویان نیست.
قیصر امین پور از همین قاعده و طرفیت زبانی مردم بارها در شعر بهره جسته است:
همه حرف دلم با تو همین است که: «دوست...»
چه کنم؟ حرف دلم را بزنم یا نزنم؟ (همان، ص۲۰۱)
میخواستم که ولوله برپا کنم ولی...
با شور شعر، محشر کبری کنم، ولی... (همان، ص ۲۲۷)
* صمیمت، سادگی فطری، بیتکلفی در کلمه و کلام
شاعران برتر، در به کارگیری زبانِ «سهل ممتنع»، به جای سادهاندیشی، به سادگی کلمه و کلام، طراوت، جذابیت، مؤانِست و آشنایی ذهن مخاطب، و جمعاً بیتکلفی آن میاندیشند.
شعر میتواند در عین عمیق و حکمتآمیز بودن، جذابیت و طراوت داشته باشد، به عبارت دیگر تماماً شعر باشد، اما ساده و بیتکلف.
این غزل از مرحوم قیصر امینپور، از بهترین نمونههای غزل معاصر و در شمار برجستهترین نمونههای «سهل ممتنع» است؛ که در کنار سادگی فطری، ممتنع، هنرمندانه و نغز سروده شده است:
سراپا اگر زرد و پژمردهایم
ولی دل به پاییز نسپردهایم
چو گلدان خالی، لب پنجره
پُر از خاطرات ترک خوردهایم
اگر داغ دل بود، ما دیدهایم
اگر خون دل بود، ما خوردهایم
اگر دل دلیل است، آوردهایم
اگر داغ شرط است، ما بردهایم
اگر دشنه دشمنان، گردنیم!
اگر خنجر دوستان، گردهایم!
گواهی بخواهید، اینک گواه:
همین زخمهایی که نشمردهایم!
دلی سربلند و سری سر به زیر
از این دست، عمری به سر بردهایم (دیوان، ص314)
#قیصر_امینپور
#شعر_مردمی
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
@smahdihoseinir
#معرفی_جلسات_اینجانب
#حلقه_ادبی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
(جلسه ٢۴٠)
🔶جلسه ویژه نقد#نوحه
🔶مهمان ویژه:
#کربلایی_علی_اکبر_حائری
(نوحهسرا و ذاکر اهل بیت)
🔶با حضور:
شاعران انجمن ادبی
#عصر_انتظار (ورامین)
🔶دوشنبه ٧ خرداد١۴٠٣
(ساعت ١٧)
🔶 تهران، خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسینیه سادات
(ویژه برادران)
هدایت شده از دست خط (اشعار علی گلی حسین آبادی)
#غزل
#امام_خمینی_ره
#عبای_ساده
هنوز نام تو در شهر آسمان، ماه است
و با قیام تو شهری ستاره همراه است
هنوز وصف تو ای بهترین پگاه جهان
شکوهمندترین لحظۀ سحرگاه است
برای هر که بفهمد کمان ابرویت
برای سیر الی الله راه دلخواه است
نفس کشیدی و دشتی شهید روییدند
چرا که هر نفست یک قیام لِلّه است
و کوههای جهان نردبان اگر بشوند
برای درک تو دست زمانه کوتاه است
عبای سادۀ تو جانماز خورشید است
همان عبا که شمیمش هنوز با ما هست
#علی_گلی_حسین_آبادی
#غزل
#انقلاب
#امام_خمینی_ره
#شعر_انقلاب
#شعر_آیینی
#شعر_ولایی
✍️کانال اشعار در ایتا (چشم به راه)
@ashare_ali_goli
#شعرخوببههمهدیهدهیم
#شعر_منتخب
#شعر_سهل_ممتنع
#شعر_اعتراض
#شعر_تبیینی
#شعر_انقلابی
#شعر_عامیانه
🔹سراب🔹
از غرب چه دیدیم؟ به جز شوخی و شنگی
غیر از فکل و کاکل و عریانی و منگی
مغرب چه گلی زد به سر ما که اسیریم
در چنبرهی موحش این افعی زنگی؟
در غارت و کشتار به گردش نرسیدند،
قیصر به سبکسیری و تیمور به لنگی
کردهست تعارف به تو گر جام بلورین
کردهست نهان، پنجهی پولادی و سنگی
زین طایفه بگریز! که دارند مهارت،
در زادن زشتی و تظاهر به قشنگی
در فسق و هوسبارگی و سکس: صداقت
در توطئه و غارت و تاراج: زرنگی
شد زاده از او داعش و قصاب تلآویو
با اینهمه، مشرق زده خود را به مشنگی!
دزدیده بسا یوسف از این قافله با مکر
بلعیده بسا یونس، با خوی نهنگی
بسیار خراشیده ز رخسار زنان، شرم
با پنچهی چنگیز؟ نه، با ناخن رنگی!
هم برده شهامت ز دل شیرزنِ شرق
هم داده به او پالتو و کفش پلنگی
برداشته از چهرهی مردان، خط ابرو
آویخته گیسوی دراز از سر چنگی
آمیخته شد با رژلب، بس نخِ سیگار
ایوای بسا دخترکان، دودی و بنگی...
[ ]
فرزند من! از پارتی غرب چه دیدی؟
جز جمعیتی بوالهوس و هیز و مفنگی...
ما زادهی شرقیم، چرا مد شده تقلید
از ژست سلبریتی معیوب فرنگی؟
پیوند تو با گربه و سگ نیست تجدد!
نسلی رسد اینگونه ز شیری به خدنگی
دامان تو پاک است، چرا دامن کوتاه؟
شلوار، چرا پاره؟ چرا لولهتفنگی؟
دانم که چنین نهی ز منکر نپذیری
یا امر به معروف ز آرایش جنگی
من نیز از این شیوهی اجرا به فغانم
من هم چو تو دلخونم از این گیجی و منگی
دانم که در این قافله گوش شنوا نیست
دانم ز تو خواهند فقط گوش بهزنگی
اما تو بههُش باش، مبادا بگذاری
لب را ز عطش بر لب آن مار شلنگی!
ویرانگری و نسلکشی پیشهی غرب است
اینجاست اگر شیوهی سرکوب، فشنگی
پس جانب صیاد مرو از قفس شرق
هرچند نفس یافته چون قافیه، تنگی
در خانهی خود باش و به تعمیر بیندیش
بیهوده مکن میل به آن کاخ کلنگی
✍ افشین علا
🗓️اردیبهشت ۱۴۰۳
✨🆔 @afshinala ✨
🔺کانال اشعار و مطالب افشین علا🔺
️
هدایت شده از فاطمه عارفنژاد
دیدی هیاهو ختم شد آخر به خاکستر؟
دیدی نشستم در شب محشر به خاکستر؟
تبعید شد یک شادی دیگر به آینده
تبدیل شد یک خانهٔ دیگر به خاکستر
پروانهها از زنده ماندن شرمگین بودند
وقتی بدل شد گیسوی دختر به خاکستر
ای گل! نسیم از صبح دنبال تو میگردد
خیمه به خیمه… آه… خاکستر به خاکستر
سجادهام آتش گرفته، تا قیام بعد
هنگام سجده میگذارم سر به خاکستر
تا کی از آوار دلم ققنوس برخیزد
زل میزنم با چشمهای تر به خاکستر
آغاز یک معماری تازهست ویرانه
با من «هوالحی»ای بگو… بنگر به خاکستر
#فاطمه_عارفنژاد
#اردوگاه_النصیرات
#فلسطین
@fatemeh_arefnejad
#معرفی_جلسات_اینجانب
#حلقه_ادبی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
(جلسه ٢۴١)
🔶دوشنبه ٢١ خرداد١۴٠٣
(ساعت ١٧)
🔶 تهران، خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسینیه سادات
(ویژه برادران)
هدایت شده از الی الحبیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷اختصاصی کانال
#آموزش
🔰فایل شمارهی ۱
🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسباجرا در هیأت
🔸 استاد سیدمهدیحسینیرکنآبادی
🔖 مباحث مطرح شده در این درس:
📖شعر مناسب اجرا در هیأت و شعر رسالت محور
📖مداحی هنری ترکیبی است
📖تحلیل شعری از استاد غلامرضا سازگار
#شعر
#سهل_ممتنع
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
📌در صورت سوال در خصوص این محتوا میتوانید از طریق آیدی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید.
#الی_الحبیب
#انتشار_حداکثری
🆔 @elalhabib_ir
#معرفی_جلسات_اینجانب
#حلقه_ادبی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
(جلسه ٢۴٢)
🔶جلسه ویژه نقد#نوحه
🔶مهمان ویژه:
#سید_جواد_پرئی
(نوحهسرا)
🔶چهارشنبه ٣٠خرداد١۴٠٣
(ساعت ١٧)
🔶 تهران، خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسینیه سادات
(ویژه برادران)
هدایت شده از الی الحبیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷اختصاصی کانال
#آموزش
🔰فایل شمارهی ۲
🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسباجرا در هیأت
🔸 استاد سیدمهدیحسینیرکنآبادی
🔖 مباحث مطرح شده در این درس:
📖 نکاتی در مورد شعر رسالتمحور:
۱- احساس و عاطفه
۲- نگرش شاعر نسبت به موضوع
۳- پختگی از حیث باورهای شعری
۴- شناخت زبان شعر
📖 تحلیل شعری از استاد شفق
📖 انواع هندسه شعر
#شعر
#سهل_ممتنع
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
📌در صورت سوال در خصوص این محتوا میتوانید از طریق آیدی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید.
#الی_الحبیب
#انتشار_حداکثری
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از الی الحبیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷اختصاصی کانال
#آموزش
🔰فایل شمارهی ۳
🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسباجرا در هیأت
🔸 استاد سیدمهدیحسینیرکنآبادی
🔖 مباحث مطرح شده در این درس:
📖بیان تفاوت نگاه عامیانه و عوامانه به شعر.
📖معیارهایی برای ارائه مضامین به زبان ساده
#شعر
#سهل_ممتنع
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
📌در صورت سوال در خصوص این محتوا میتوانید از طریق آیدی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید.
#الی_الحبیب
#انتشار_حداکثری
🆔 @elalhabib_ir
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
این روزهای پایانی و منتهی به روز رای گیری، جا دارد که روح مان را معطوف کنیم به رضایت به آنچه مورد رضایت ولی عصر(عج) است.
ما نه چنان به آینده آگاه هستیم و نه اینکه اگر بدانیم آینده چه خبر است، میدانیم که برای عبور سلامت و عافیت از آن، چه راهی درست است. همه ما در زندگی، بارها تجربه کرده ایم که به خواسته مان رسیده ایم، اما خیر مادر آن نبوده، یا زمانه، مسیری را پیش رفته که ما ابتدائا آن را شر میدانستیم، اما برعکس، پایانی کاملا خیر را تجربه کرده ایم.
اما انسان دلبسته به مکتب اهلبیت، در طول همه این تاریخ بلندبالاحتما یک چیز را می دانسته! اینکه هر اتفاقی که بیفتند، دعای او این است که خدا امام و ولی زمان ما(عج) را از آفات شرور انتخاب و اراده ما و دشمنان ما حفظ کند، بلکه انتخاب و اراده ما را، به نفع او و تحقق ظهور او قرار دهد.
شاید دعایی که یونس بن عبدالرحمن از امام رضای رئوف(ع) برای ما نقل کرده است، بهترین مضامین را برای این دعا دارد.
این چند روز باقی مانده، بد نیست که به این دعا که در مفاتیح الجنان، بعد از دعای عهد آمده است مداومت داشته باشیم. حتی اگر لازم بود، چند بار در روز...
🆔 @social_theory
هدایت شده از قاف
#غدیر
#دورها_آواییاست...
#امام_امیر_المؤمنین_صلواتاللهعلیه
باران دوباره دلپذیر آمد
سرشار آمد، سر به زیر آمد
در عالم بالا خبرهاییاست
اینگونه باران دلپذیر آمد
تا از طراوتها نشان آرد
هر ابر سمت آبگیر آمد
هر ابر، باران هدایت شد
با رودها در این مسیر آمد
تا رمز رویش را به او گوید
باران به دیدار کویر آمد
باران به لحن رعد و طوفان بود
گرچه به نرمای حریر آمد
باران وحی از آسمان بارید
حکم ولایت در غدیر آمد
آن حکم حق، بار امانت بود
حکم خدا باری خطیر آمد
بار امانت عشق مولا شد
در عشق او خیر کثیر آمد
پیچید بوی نام مولا و
در باغ جان، عطر عبیر آمد
نور هدایت در فضا پیچید
یعنی سراج آمد منیر آمد
دست دو مولا در طراز هم
آری مراعاتالنظیر آمد
الیوم اکملت لکم را خواند
روح بشارت از بشیر آمد
لحن «فهذایش» به ما فهماند
مرجع برای این ضمیر آمد
ما خوب میدانیم مولا کیست
بر منکران اما نذیر آمد
اکنون ولیالله اعظم اوست
بعد از رسولالله امیر آمد
بعد از پیمبر بهترین مولا
در کار دین نعمالنصیر آمد
مولاعلیبنابیطالب
بخت جوان با رای پیر آمد
یکباره خم شد پشت ابلیس و
در ناله و بانگ و نفیر آمد
تکلیف شب با روز روشن شد
چون حکم فردوس و سعیر آمد
هارون امت از پی پیکار
با سامریهای شریر آمد
لرزه به جان روبهان افتاد
دیدند جای شیر، شیر آمد
آن شیر، شیر بیشه توحید
شیر خداوند قدیر آمد
آمد قسیمالنار والجنه
حبلالمتین و دستگیر آمد
مسکین راه او، یتیمش باش
آن دستگیر هر فقیر آمد
بر سفرهاش بنشین که مصداق
یا راحم الطفلالصغیر آمد
***
سبحانک! این شعر و شأن تو؟
تا بارگاهت مستجیر آمد
با ذکر یامولا اَجِرنا و
یا مستعان و یا مجیر آمد
ذرهنوازیِ تو و این شعر...
در چشمها گرچه حقیر آمد..
تیرماه ١۴٠١
#سیدمهدیحسینیرکنآبادی
@smahdihoseinir
هدایت شده از الی الحبیب
46.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷اختصاصی کانال
#آموزش
🔰فایل شمارهی ۴
🔺معیارهای سرایش یا انتخاب شعر مناسباجرا در هیأت
🔸 استاد سیدمهدیحسینیرکنآبادی
🔖 مباحث مطرح شده در این درس:
📖معیارهای شعر مناسب اجرا در هیئت
📖تحلیل یک شعر با محوریت سنخیت با زبان مردم.
#شعر
#سهل_ممتنع
#زیبایی_شناسی
#آسیب_شناسی
📌در صورت سوال در خصوص این محتوا میتوانید از طریق آیدی @smahdihoseinir با استاد ارتباط برقرار نمایید.
#الی_الحبیب
#انتشار_حداکثری
🆔 @elalhabib_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
انّ الله لایُغیّر ما بقومٍ حتی یُغیّروا ما بِانفُسِهم
بیشک حضور مردم در پای صندوقهای رأی، احترام گذاشتن به حق خود در انتخاب و پاسداشت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
نکته دیگر، نوع انتخاب است که نشانگر بلوغ سیاسی، فرهنگی و دینی ماست.
انتخاب اصلح، مطمئناً راه را برای تحقق شعارهای دینی و انقلابی ما در مبارزه با استکبار جهانی هموار میکند.
بر حسب وظیفه، از همه مردم ایران دعوت میکنم به حساسیت این انتخاب توجه داشته باشند و فارغ از همه دغدغههای غیرمعمول، با شناخت فرد اصلح، و رأی به او، با نیت قُربة الیالله، در مسیر تعالی فرهنگ رشد و تعالی این سرزمین اسلامی، نقش خود را ادا کنند.
سیدمهدی حسینی رکنآبادی
#جهاد_تبیین
#من_آگاهانه_رأی_میدهم
#رأی_به_نظام_جمهوری_اسلامی
#انتخاب_اصلح
هدایت شده از شعر هیأت
حالا من و تو در التهابی دیگر
در پاسخ منکران، جوابی دیگر
دنبال طلوع آفتاب عدلیم
پس جمعۀ عهد و انقلابی دیگر
📝 #سیدمهدی_حسینی_رکنآبادی
✅ @ShereHeyat
هدایت شده از بین الطّلوعین
هر موج از این کرانه تحت رصد است
ای ماه تمام! نوبت جزر و مد است
این قطرهی رأی را بینداز به رود
او شیوهی دریا شدنش را بلد است
#زهرا_سپهکار
#شعر_انتخابات
@zahra_sepahkar
#معرفی_جلسات_اینجانب
#حلقه_ادبی_فرات
نقدتخصصیشعرولایی
(جلسه ٢۴٣)
🔶 سخنرانی با موضوع و محوریت:
شناخت معیارهای شعر مناسب اجرا در هیئت
و راهکارهای آفرینش آن
🔶 شعرخوانی شاعران
🔶دوشنبه یازدهم تیرماه ١۴٠٣
(ساعت ١٧)
🔶 تهران،
خیابان وحدت اسلامی
کوچه خندان
حسینیه سادات
(ویژه برادران)
هدایت شده از حلقه شعر ولایی فرات
33.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چند سؤال مهم درباره نوحه
و جایگاه ارزشمند و خطیر آن (بخش یکم)
نکات استاد #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
#زیبایی_شناسی_نوحه
#نوحه_رسالت_محور
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
جلسه ۲۴۲
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
هدایت شده از دست خط (اشعار علی گلی حسین آبادی)
اشعار دهه محرم علی گلی حسین آبادی.pdf
182.8K
مجموعه اشعار دهه اول محرم
#علی_گلی_حسین_آبادی
#محرم
#شعر
محرم ۱۴۰۳
کانال اشعار در ایتا 👇
https://eitaa.com/ashare_ali_goli/481
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🗳 این پوستر را در #بعلاوه_یک گروه از گروههای دوستان و نزدیکان خود بفرستید
🕰فرصت بزرگ مشارکت
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: مشارکت مردم برای نظام جمهوری اسلامی پشتوانه است، مایهی آبرو است، مایهی سربلندی است. اگر چنانچه مردم مشارکت واضحتر و بهتر و روشنتری داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی این توانایی را پیدا خواهد کرد که حرف خودش و نیّات خودش و مقاصد خودش را ــ چه در داخل کشور، چه در مجموعهی امتداد راهبردی کشور ــ تحقّق ببخشد، و این فرصتِ خیلی بزرگی است برای کشور. ۱۴۰۳/۴/۱۳
🗳 #بعلاوه_یک (پویش بخش تعاملی رسانه KHAMENEI.IR)
«حداقل یک نفر» از آشنایان، دوستان و یا نزدیکان خود را که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته است، بخاطر سرافرازی نهضت و انقلاب اسلامی ملت، ایران قوی و جمهوری اسلامی به رأی دادن متقاعد کنید.
📥 نسخه قابل چاپ
📥 صفحه پویش
🖥 farsi.khamenei.ir/mosbate1/
هدایت شده از شعر انقلاب
دیروز گذشت، وقت فردای شماست
یک قلّه شکوه پیش پاهای شماست
در گوش زمانه نامتان پیچیدهست
چشمان جهانیان به آرای شماست!
✍🏻 #محمدرضا_ترکی
🏷 #انقلاب_اسلامی | #انتخابات
🇮🇷 @Shere_Enghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعوت حجتالاسلام قرائتی از مردم برای حضور در انتخابات فردا
🔹حتی یک رأی هم کار خودش را میکند.
🔹توجه به اشارت قرآنی:
نجات یوسف،
نجات مصر...
امروز در مسیر،
و در پای صندوق رأی،
زیر لب تکرار کنیم:
یا مَوْلاتَنا یا فاطِمَة أَغیثینا
هنگام انداختن رأی در صندوق،
این #ذکر را خالصانه تکرار کنیم:
اللهم بارِک لِمولانا صاحِبِ الزمان
ان شاءالله خدا به رأی همهمان برکت بدهد، به برکت نام مبارک
مولایمان
حضرت صاحبالعصر والزمان
#انتخاب_اصلح
#انتخابات