eitaa logo
سلوک تشکیلاتی
3.1هزار دنبال‌کننده
174 عکس
74 ویدیو
1 فایل
سلوک تشکیلاتی | محفلی برای فهم بهتر از تشکیلات ▪️ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؛ 🌐 @SolookTashkilati (بله، ایتا، اینستاگرام، روبیکا، تلگرام) 🔸️وبسایت: http://www.Karavani.ir 🔹️ارتباط با ادمین: @Inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 کِید و وسوسه را نباید فراموش کرد و در عین حال نباید او را قدرتمند تصور کرد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 🔟 فصل دهم: _ کارهای بزرگ و گسترده، نیازمند و محکم، عمیق و منطقی است. در باعث انحراف و آفت می‌شود. این پشتوانه فکری نباید دارای باشد چراکه این نوع جهت گیری ها موجب سیاسی می‌شود و که لازمه‌اش و و استدلال است، از‌بین می‌رود. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 یعنی و رفتن نه رسیدن و شنیدن. لذا کتاب و درس تنها برای تذکر است و تا به مرحله‌ی حرکت و نرسد، بی‌فایده است. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🗓 _ : 🔹 یکی از های سلوکی مهم انسان توجه و مراقبت نسبت به ایام و ی خاص زندگی است. 🔹 مرحوم میرزاجواد آقای ملکی تبریزی در ابتدای کتاب شریف المراقبات می‌فرمایند: زمان‌ها منازل الی الله هستند. یعنی حرکت به سوی خداوند در منازل سلوکی زمان‌ها محقق می‌شود. 🔹 در روایتی از امام حسین(ع) آمده است که: «یابنَ آدَمَ اِنَّما اَنتَ اَیّامٌ کُلَّما مَضی یَومٌ ذَهَبَ بَعضُکَ» یعنی ای فرزند آدم تو خودت روزگاران هستی و هر روز که می‌گذرد، مرتبه‌ای از وجود توست که رفته است و دیگر تکرار شدنی نیست. 🔹 لذا انسان اگر را به جا آورد و به اصطلاح ایام را استیفا کرد، آن زمان را برای خود تثبیت کرده است. 🔹 در این میان زمان‌هایی که مناسبت الهی دارند، منازل خاص این سلوک هستند. یعنی هر واقعه معنوی در نسبت با زمان، منزل سلوکی خاصی را با ظرفیت و اقتضائات ویژه برای انسان تولید می‌کند. 🔹 در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که: «اِنَّ لربکم فی ایام دهرکم نَفَحاتٌ اَلافَتَعَرَّضُوا لَها» ایام خاص نفحات الهی و جذبات ربانی ست که در زندگی انسان می‌وزد تا او را به سوی پرودگار و ملکوت عالم بکشد. 🔹 خداوند تعالی در سوره عصر نیز می‌فرمایند: وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ. یعنی خداوند قسم یادکرده است به زمان و می‌فرمایند هرکسی در حال خسران و ضرر است مگر آنکه ظرف زمان خود را از ایمان و عمل صالح پر کرده باشد. 🔹 در این باره یک نکته را باید توجه نمود و آن و است. در واقع اهمین این مطلب اکنون روشن می‌شود زیرا هرکس که بخواهد از زمان و فرصت خود بخوبی استفاده کند و حق آن را استیفا کند باید نموده و مراقبه کند در حفظ زمان خود. 🔹 لذاست که اهل بیت بسیار بر محاسبه و مراقبه زمان‌ها تاکید نموده اند و فرمودند: لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اِسْتَزَادَ اَللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَيِّئاً اِسْتَغْفَرَ اَللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَيْهِ . یعنی از ما نیست آنکه هر روز نکند. 🔹 در این میان ایام خاص اهل بیت(ع) هر کدام منازل عظیم سلوکی و نفحه‌های ربوبی هستند. این حس و حال خوش معنوی که در این ایام برای انسان حاصل می‌شود و محبت اهل بیت(ع) که در این مجالس بر انسان طلوع می‌کند، نفحه‌های ربوبی و جذبه‌های ربانی است. 📎 برگرفته از کتاب "" ، تحقیق و نگارش علی جعفری هُرستانی 🖇 @solooktashkilati
🔸 یعنی انسان نیز موجودی همواره در حال سفر و حرکت است، لذا بایستی سیر و اخلاق را ناظر به موجود سائر و سیر‌کننده نگاه کرد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🗓 _ : 🔸 زمان‌ها منازل الی الله هستند و این سلوک چنانچه برای تک تک افراد صادق است، در یک و شاکله اجتماعی نیز محقق می‌شود اگرچه های ایمانی و معنوی مومنین، هم عهدهای فردی با حق تعالی و هم را شامل می‌شود. 🔸 تاکید مکرر دین اسلام در احکام مختلف به و جماعت نشانه آن است که فسلفه و روح حاکم قریب به اتفاق احکام، بوده است مانند نماز، حج، خمس و... که به وضوح نشان دهنده اهمیت جمع هستند. 🔸 در یک ظرف زمانی تکرار نشدنی هریک از افراد جامعه و در نگاهی جمعی، کل این پیکره اجتماعی، طبق قاعده‌ی نفحات الهی، باید نموده و در نظر داشته باشند که این ظرف زمانی باید بگونه‌ای مورد استیفا قرار گیرد که حق آن اداشده و تثبیت گردد. 🔸 و تشکیلاتی در یک واحد ضمن ایجاد تشکیلاتی باعث خواهد شد تا ضمن توجه و مراقبه‌ی فرد فرد تشکیلات نسبت به زمان‌ها و ، پیوندهای میان اعضای این جمع، محکم‌تر شده و ربط و نسبت خود را با صاحب آن ایام حفظ نموده و در اتصال معنوی و پیوند با روح آن ایام که ائمه هستند، تلاش نمایند. 🔸 نمونه عهدهای جمعی را می توان در انس با در یا چله‌های و در ایام و ظرف‌های زمانی خاص در یک تشکیلات که ضمن پیوند با صاحب این عهدها در ایام خاص، انسجام و پیوستگی افراد یک جمع را به ارمغان می‌آورد، بیان کرد. 🔸 باجماعت اقامه نمودن اعمال مختلف اثری دارد که در اقامه فردی آن محقق نمی‌شود، لذا و با تکیه بر قاعده «یدالله مع الجماعة» باید گفت این عهدهای جمعی و این تصمیمات تشکیلاتی و مراقبه‌های ، در زمان‌های خاص اثری شگرف در تحقق روح جمعی در تشکیلات دارد. 🔸 امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: إِنَّ يَدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ، وَ إِيَّاكُمْ وَ الْفُرْقَةَ، فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّيْطَانِ كَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ. یعنی دست خدا با جماعت است و از تفرقه حذر كنيد، زيرا كسانى كه از جماعت كنارى مى گيرند طعمه شيطان اند مانند گوسفندى كه از گله جدا مى‌افتد و گرگ او را بر مى درد. این به معنای آن است که جمع و به جمع برپا نمودن در ایام خاص اولی بر برپایی فردی است و اثری خاص دارد. 📎 برگرفته از کتاب "" ، تحقیق و نگارش علی جعفری هُرستانی 🖇 @solooktashkilati
🔸 و به معنای و عدم سکون است و با نشستن و عدم تحرک، مغایرت دارد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 1⃣1⃣ فصل یازدهم: _ از طریق تربیتِ نیرو، مرتب به تشکیلات خود، نَفَس و خون جدید وارد کنید. در غیراینصورت مجموعه گرفتار فرسودگی می‌شود. البته مراقبت کنید که خون و نَفَسِ سالم وارد کنید. صافی داشته باشید که آلودگی وارد مجموعه‌تان نشود. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 مبدا و مقصد یکی است. گاه سالک می‌رود، گاهی او را می‌برند. در سلوک، ماندن و نشستن بی‌معناست. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 2⃣1⃣ فصل دوازدهم: _ و روحیه را در مجموعه‌تان بدمید. مجموعه های بشری با کار و فعالیت زنده اند. با کار و فعالیت با مجموعه های دیگر داشته باشید و از دشمنی کردن با آنها بپرهیزید. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 به سوی خدا همان است که پیامبر اکرم (ص) بر آن سیطره دارد و سایر انبیا نیز رهرو آن هستند. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 3⃣1⃣ فصل سیزدهم: _ اجازه ندهید موجب ، اختلاف و بین اعضا شود. این به معنای نداشتن معیار نیست. همان است که اعضا را به هم نزدیک یا خطوط را مجزا می‌کند اما سلائق نه. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 هر نبی صراط امت خود است و پیامبر خاتم (ص) صراط و شاهد بر همه‌ی پیامبران و انبیاست. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 4⃣1⃣ فصل چهاردهم: _ لزوما هرکار موازی غلط نیست. گاهی بواسطه ، موازی کاری لازم است اما را جلویش را بگیرید. موازی کاری باعث صرف انسانی و مادی زیاد، در تصمیم‌گیری‌ها و می‌شود. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 توان انسان نامتناهی است، فلذا فراخواندن او به مقصدی نامتناهی که همان خداوند است خارج از توانش نیست. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 5⃣1⃣ فصل پانزدهم: _ دستیابی به بدون امکان‌پذیر نیست. اگر اهداف و تشکیلاتتان را پذیرفته‌اید، باید این را هم بپذیرید که گاهی برای دستیابی به آن باید هزینه کرد. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 خُسران یعنی دور شدن از ابدیت و نرسیدن به سوی خداوند. خواب یا بیدار فرقی ندارد، انسان باید همواره و در هر حالتی در حال و باشد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 6⃣1⃣ فصل شانزدهم: _ ندیدن و درنظر نگرفتن واقعیت‌های موجود موجب خطای محاسباتی می‌شود. این ندیدن‌ها گاهی ناشی از ماست که در اثر پدید می‌آید. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 برای انسان سالک، خواب نیز تعالی و رشد می‌آورد. خواب و بیداری برای پوینده راه حق فرقی ندارد. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 7⃣1⃣ فصل هفدهم: و و حفظ یک تشکیلات با و آن مجموعه حفظ می شود. این مدیریت و که یک امر همه جانبه ی متکی بر ذهن، احساس، عمل و جسم و روح است، باید جوهری از در خود داشته باشد. البته باید توجه کرد که فرماندهی تشکیلات قائم به یک شخص نیست فرماندهی یک عمود و سلسله است. 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 همه‌ی مراتب وجودی انسان در پیوستگی یکدیگر قرار دارند. لذا سر زدن فعل و عملی از انسان، بر و او و حتی فراتر از آن نیز تاثیرگذار است. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 ۱. حفظ و حراست از تشکیلات ۲. خِرد‌گرایی و حکمت ۳. اصلاح ضعف‌های مدیریتی ۴. ارتقای کیفیت سازماندهی 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
🔸 کلیه که در شریعت برای انسان صادر می‌شود بواسطه‌ی خود، بر وجود انسان موثر است. 👈 برگرفته از کتاب 📎 @solooktashkilati
🔹 ۵. صبر و ایستادگی در مواجهه با مشکلات ۶. فسادستیزی ۷. نظارت بر امور و پیشبرد به سمت اصلاح و ارتقا ۸. کارآمدتر کردن تشکیلات 👈 برگرفته از بیانات در کتاب . 📎 @solooktashkilati
: 🔹حب ذات را می توان کشش به سمت و بقا دانست. به نحوی که در تمام عالم، از ذرات و جمادات گرفته تا انسان میل به رشد و دفع نواقص وجود دارد. 🔹این حب ذات البته در انسان شدیدتر است که با قوه ی و روح انسانی می تواند موجب رشد و تعالی او گردد و او را فراتر از زمان و مکان و به سمت خدا سوق دهد. 🔹حب ذات در انسان در حالت حیوانی موجب تقابل با دیگران و در حالت انسانی، موجب ، با جامعه و می شود که همان تعریف دلسوزی است. 🔹این در انبیا به بالاترین حد خود می رسد و آنچنان بالا می رود تا به می رسد. آنجاست که انسان بین خود و خدا فاصله ای نمی یابد و همه چیز را از منظر خدا و متعلق به او میداند. 👈 برگرفته از بیانات 📎 @solooktashkilati