eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
419 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال‌های زرد انقلابی و پمپاژ ناامیدی به اسم انقلابی گری 🔻 امروز داشتم کانالی موسوم به را می‌دیدم. در کمتر از 2 ساعت 4 مطلب با تم انتقادی و مثلا از زاویه مطالبه گری مطرح کرده است. کاری که از بی بی سی و اصلاح طلبان هم برنمی‌آید. 🔻 بعضی‌ها عادت کرده‌اند به غر زدن، نق زدن، اصلا عینکی که بر چشم دارند، است. فقط انتقاد دارند و اعتراض. به عالم و آدم نقد دارند. خودشان هم انگار محور حق هستند. 🔻 آقا بارها و بارها از لزوم گفتند و اینکه نا امید کردن مردم است. این‌ افراد ظاهراً انقلابی نمی‌دانند با این رویه چه بر سر جامعه مخاطبین انقلابی خود می‌آورند. قطعاً فعل شان ناخواسته است اما نتيجه‌اش همان است که رهبری آن را خیانت نامیدند. 🔻 بدتر اینکه محتوا و و شکننده ارائه می‌کنند و تراز تحلیل و افق نگاه مخاطب را تقلیل می‌دهند. 🔻 آقایان، عزیزان این سبک کار رسانه‌ای فقط ضربه زدن است به جامعه انقلابی. مطالبه قاعده دارد. ریتم منظم دارد. کار رسانه‌ای هم قواعدی دارد. قرار نیست هرچه به ذهنتان می‌رسد را بنویسید و در مغز مخاطب فرو کنید. شما نسبت به ذهن مخاطب مسئول هستید. ما هم به و اعتقاد داریم اما بشرطها و شروطها و با رعایت موازین. این مدل کار همان یافتن با دشمن است. 🔻 و چقدر از این کانال‌های زرد در حال گسترش است. باید بیشتر مراقب جامعه انقلابی و ورودی‌های آن باشیم. این چند نمونه را ببینید تنها در 2 ساعت چهار متن که اشکالات اساسی هم دارد منتشر کرده و این مشتی است نمونه خروار🔻🔻 https://eitaa.com/bidariymelat/111142 https://eitaa.com/bidariymelat/111149 https://eitaa.com/bidariymelat/111151 https://eitaa.com/bidariymelat/111152 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
درباره آوینی (1) 🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسان به عالم شکل می¬گیرند و همانگونه که اندیشیدن درباره دفاع مقدس با نگاهی تمدنی و تاریخی ما را متذکر به نحوه برقراری «نسبتِ جدیدِ انسان با عالم می¬کند» _(که این نسبت همان تمدن نوین اسلامی و متفاوت از تمدن غربی است)_ بازاندیشی در آثار و یا فعالیت رسانه ای هم، ما را به همین نسبتِ متفاوتِ انسان با عالم رهنمایی میکند. از این جهت آوینی سخنگوی فردای تمدنی ماست و غور در اندیشه آوینی یعنی بستری برای الگوگیری های بیشتر و توسعه هر چه بیشترِ تمدن نوین اسلامی. از این زاویه می¬توان آوینی را سروشی از غیب انقلاب اسلامی دانست که آمده تا تبیین¬گر افقهای انقلاب اسلامی باشد. 🔻 آوینی را باید در بستر اقتضائات و زمانه انقلاب اسلامی شناخت. از سویی اقتضای عصر مدرن سرعت تکنولوژی است و از طرفی دیگر اقتضای سرعت مسائل انقلاب اسلامی، تولید مسائل متکثر است و این مسائل متکثر، کارهای بر زمین مانده زیادی را ایجاد می¬کند. هنر یک انسان تراز انقلاب اسلامی نه در پاسخگویی به مسائل، بلکه در یافتِ اولویت میان مسائل و آنگاه پاسخ به مسائل است. آوینی به تصریح دوستانش، پیش از تحول هم یک خصلت مهم داشت؛ هیچوقت از کنار هیچ مسئله ای بدون فکر عبور نمی¬کرد؛ سید مرتضی پرسش¬گری بود که مسائل را درهم و برهم نمی دید. توان تحلیل از مسائل پیرامونی و یافت نقطه کانونی درد را داشت. به تعبیری آوینی بمثابه طبیبی فرهنگی بود که علائم مختلف بیماری و بعضا داده های غلط بیمار او را به تجویز غلط نمی کشاند. شاید همین هنر آوینی است که آثار او را برای جوان نسل چهارمی هم جذاب می¬کند. البته نباید این هنر را جدا از سیره و سلوک باطنی آوینی فهمید. وقتی حضرت خدیجه سلام الله آن ثروت عظیم را در راه اسلام خرج نمود، قسمتش کوثر شد و آوینی هم از کثراتش گذشت و همه¬ی آثار پیش از تحولش را برای خدا آتش زد و خدا بینشی کوثری به او اعطا نمود و شد تجلی این آیه که «ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا». 🔻 سید مرتضی دیدبانی بود که سابقا در زمین حریف زیسته و بعد از تحولش، عمیقا آنرا بازاندیشی و تحلیل کرده بود؛ از همین رو حقیقت انقلاب اسلامی را به یک تقابل در سطح سیاسی تقلیل نداد. انقلاب را عمیق و دقیق فهمید و در نقطه نزاع تمدنی گراهای درستی داد، اما او در دیدبانی تمدنی متوقف نماند و به رزم در میدان پرهیاهوی رسانه، مبتنی بر بینش انقلابی پرداخت. او بدرستی از افق دیدبانی فهمیده بود که اگر واقعیت دفاع مقدس درست روایت نشود، در جنگ روایتها از دفاع مقدس، تمدن غرب و غربگرایان روایتی دیگرگونه از حقیقت قدسی دفاع مقدس ارائه خواهند کرد و از آن حقیقت قدسی بیانی تنزل یافته، مادی و هضم شده در می نمایانند. 🔻 بنابراین آوینی ماموریت را نه در دهه نود بلکه در دهه شصت به درستی دریافت و برایش از جان و آبرو مایه گذاشت. آوینی به درستی دریافته بود که در جهاد تبیین باید «واقعیت» را «آنگونه که هست» روایت کرد والا دشمن روایتی دلخواه و متناسب با اغراضش از واقعیت ها می¬سازد و مخاطب را ریاکارانه می¬فریبد. 🔻 سید بخوبی می دانست عادت نوعِ اهل رسانه این است که پروپاگاندا محور روایتی از واقعیت بسازند و از آنجا که روایتِ حاقِ واقعیت اساسا مد نظر اهل رسانه نیست لذا این روایت در بهترین حالاتش مبتلا به بی دقتی است. اما او مبتنی بر بینش عمیق از انقلاب اسلامی، در میدان رزم رسانه ای نه تنها از بی دقتی عبور می¬کند بلکه به کارش یقین دارد و این یقین آنچنان برایش مقدس است که در شب قدر، نوارکاست روایت فتحش را بجای قران بر سر می¬گیرد و بک یا الله می¬گوید. اساسا میزکار آوینی همان سجاده دیگری است که آوینی بارها تا به صبح بر سر همین سجاده به خواب رفته، گریسته و مراتب قرب را تا وصول به مقام شهادت پشت سر گذاشته است. 🔻 شاید این حرف برای بعضی سنگین باشد اما در مقام شناخت او چاره ای جز بیان این حقیقت نیست: آوینی در مقامِ شهودِ حقیقتِ انقلاب اسلامی بود و کنش او در میدان رزم رسانه ای، تجلی گاه همین بینش شهودی در نسبت با انقلاب اسلامی بود. مبتنی بر همین بینش الهی، بر خلاف روند متداول مستندهای جنگ، سید مرتضی نه آزادسازی زمین و نه انهدام نیروها و تجهیزات دشمن، هیچیک را به تصویر نکشید؛ بلکه او فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی را که «انسان انقلاب اسلامی» باشد، به قاب تصویر برد و در یک تغییر مهم بجای خبرنگار، رزمنده را در کانون روایت نشاند و از ظاهر رزمنده به باطن او رفت و مخاطب را بر سر سفره باطن رزمندگان نشاند. 📌 ادامه دارد... 📝 به قلم: فاضل ارجمند حجت‌الاسلام محمد یوسفعلی تبار (دانشجوی دکتری مبانی نظری اسلام) 🆔https://eitaa.com/taalighat
تعلیقات
#یادداشت‌_وارده درباره آوینی (1) 🔻 باید دانست که تمدنها در پاسخ به یک نحوه نسبت و نگاهِ خاص انسا
درباره آوینی (2) 🔻 سید شهیدان اهل قلم در مقام کنش‌گر جنگ رسانه ای، خودش را زیسته است. یعنی میان او و اثرش فاصله ای نیست، دوگانگی میان اثر و وجودش دیده نمی¬شود. او همان چیزی را که زیسته، بیان کرده است و کلمات آوینی نازله¬ی مقام وجودی او هستند؛ برخلاف خیلی¬ها که میان اثر و عمل¬شان دوگانگی دیده می-شود و این دوگانگی دیر یا زود طشت رسوایی شان را به زمین می اندازد. 🔻 آوینی در جایگاه دیدبان نزاع تمدنی حق و باطل با بینشی تاریخی به تمامیت این جبهه نظر دارد و تحلیل او از روند انقلاب اسلامی و تحلیلی خرد نیست بلکه به رشد و افول این جبهه تاریخی نظر دارد. مبتنی بر چنین بینشی آوینی شاهد تحولات نوینی است که با وقوع انقلاب اسلامی در گستره تاریخ پدیدآمده است و وعده دهنده¬ی تمدن مقدمه عصر ظهور است: "حتی اگر هیچ برهان دیگری در دست نداشتم ، ظهور انقلاب اسلامی – و بهتر بگویم ، بعثت تاریخی انسان در وجود مردی چون حضرت امام خمینی(ره)- برای من کافی بود تا باور کنم که عصر سپری شده است و تا وضع موعود که انتظار اوست ، فاصله چندانی باقی نمانده است." مجاهد عرصه هنر و جهاد تبیین مادامیکه متذکر این بینش تاریخی نباشد و دیدبانی تاریخی نکند در فهم انقلاب اسلامی و یافت «رشدهای» در درون جبهه انقلاب و تحول تاریخی بعد از انقلاب اسلامی ناکام خواهد ماند و بمرور به ورطه شکست فکری و ارتجاع درمی¬غلطد. شاید بعضی بپرسند راستی اگر آوینی امروز زنده بود چه میکرد؟ 🔻 نقطه تمایز آوینی با دیگران در این بود که از اسلامی و با زبان انقلاب اسلامی با مخاطبانش سخن میگفت نه اینکه از افق تمدن غرب و با زبان تمدن غرب به دفاع از انقلاب برآید. بنظر او مواجهه با پدیده¬های معاصر باید از عالَم انقلاب اسلامی باشد. آوینی در روایت فتحش، راوی توسعه حقیقت انسان بود. قران کریم این حقیقت را در مقام آموزش دعا به رسولش چنین تصویر نموده که یا رسول الله علم را چنین بخواه: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» یعنی وجود من را از حیث علم توسعه بده نه اینکه خدایا علمم را زیاد کن. توسعه وجودی در تناسب با علم است که موضوعیت دارد و آوینی اگر امروز بود از صِرف توسعه علم در جمهوری اسلامی یا درباره کیفیت حل معضل کرونا مستند نمی ساخت بلکه توسعه انسان انقلاب اسلامی ذیل این مسایل روایت میکرد. 🔻 زبان سرخ آوینی در دوره حیاتش بی تعارف و بعضا گزنده بود و همین هم حضور او را در حوزه هنری و... مشکل می¬کرد. او بدون بعضی از ملاحظات که امروز برای ما پررنگ شده، سخن میگفت. او حقیقت را بی لفافه و بی لکنت به میان می¬آورد و امروز لازمه آوینی شدن، تقوایی است که شجاعت و زبان سرخ بدهد، تقوایی از جنس تقوای مجاهدان نه تقوای عارفان گوشه نشین منفک از اجتماع. 🔻 رفتار سید مرتضی چه در روایت فتح و چه در سوره بمثابه ملکه زنبور عسلی بود که دیگران بر گردش حلقه می¬زنند تا شهدی بسازند. چشاندن شیرینی شهد انقلاب اسلامی جز به خون دل خوردن و جمع کردن مومنان به انقلاب اسلامی با وجود اختلاف سلیقه¬ها ممکن نبوده و نیست و این گسست های ناشی از اختلاف سلیقه¬ها ریشه در آن دارد که سید مرتضی ¬های جمع ما کم شده¬اند. راستی جهادگر جهاد تبیین، چگونه می تواند در جنگ روایتها مانند سید مرتضی به پیش بتازد و عقب ننشیند شک به دل راه ندهد؟ 🔻 یکی از نگرانی های آوینی خوفِ تاثر از هیمنه تکنیک، تکنیک زدگی و تکنولوژی بارگی بود. آنچنان که بعضی گفته بود من به قرائت عبدالباسط گوش نمی¬دهم چون در قرائت او غلبه فرم بر محتوا اتفاق افتاده است. گاهی ما با خود می اندیشیم که یاد گرفتن بعضی فنون سخنوری یا مناظره یا نگارش و فیلمبرداری و... دست ما را برای دفاع از انقلاب در جنگ روایتها پر میکند، حال آنکه بی مایه فطیر است و سید مرتضی نگران همین تکنیک زدگی، غلبه فرم بر محتوا و کنشگری بی پایه بود. راه طی شده آوینی دو گذرگاه را برای کنشگری در جهاد تبیین به ما می نمایاند: 1. شناخت حقیقت غرب: سید شهیدان اهل قلم در مقام شناخت و خصوصا شناخت غرب بدنبال عمق شناخت بود نه یک شناخت سردستی و گذرا. از اینرو هیچگاه خود را مهیمن و مسیطر ندید و کیفِ دوشی آوینی در لحظه شهادت هم حاوی کتابی درباره تقابل غرب و شرق بود. بر خلاف ما که با خواندن یک جزوه یا کتاب نقطه آغاز را نقطه اوج می پنداریم. 2. شناخت حقیقت انقلاب اسلامی: کنشگری در راستای دفاع از انقلاب اسلامی بدون فهم عمیق و دقیق از انقلاب اسلامی نتیجه عکس میدهد. و البته فهم این حقیقت جز با سابیدن زنگار دلها هم به تفصیل حاصل نمی¬شود. برای سیدِ شهید، حقیقت انقلاب یک امر شهودی بود و او که حقیقت انقلاب را زیسته بود، صدایش هم انسان را به وادی دیگری می¬بَرد و دل را نورانی می¬کند. اساسا جنس انقلاب اسلامی که به نور ولایت متصل است نمی¬تواند کنشگری برای تنویر ذهن را، بی تحول در قلوب تصور نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از پویانفر تا پناهیان... 🔻 سحر 21 ماه مبارک رمضان است. تازه از مراسم احیا برگشتم. خسته دارم شبکه‌های مختلف را نگاه می‌کنم. به رسیدم، برنامه نجم‌الدین شریعتی است و مهمان برنامه محمدحسین 🔻 چند دقیقه‌ای صبر کردم ببینم چه می‌گویند نه به این خاطر که ایشان مداح محبوب من باشد. کسی‌که پای روضه و و حاج محسن و... بوده مداح های امروزی ازش دلبری نمی‌کنند. 🔻 اول نجم‌الدین کمی دلجویی می‌کند که مدتی به تلویزیون دعوت نشده، او هم با لبخند ملیحی می‌گذرد. بعد چند قطعه می‌خواند. 🔻 حالا یکدفعه پویانفر می‌گوید می‌خواهم سحر 21م نکته‌ای بگویم. دقت می‌کنم ببینم چه می‌خواهد بگوید. ادامه می‌دهد: مسئولین حقی بر گردن ما دارند و آن هم امر به معروف آن‌هاست. جوان‌ها رنجیده اند، ما مردم خوبی داریم. اگر مسئولی احساس می‌کند نمی‌تواند کار کند، خودش کنار برود! مردم اشتباهات شما را به پای دین می‌گذارند و... بله؟ جانم؟ چی شد الان؟ مسئولین ارشاد شدند؟ جوان‌ها رنجیدند؟ 🔻 اصلاً با نیت گوینده کاری ندارم. با اثر آن کار دارم. چقدر از این بدم می‌آید. خیلی زیاد. اگر از فشار اقتصادی می‌گفت و لزوم کار بیشتر مسئولین، این هم خوب بود. اما جملاتی که همه می‌توانند با آن حال کنند. جملاتی که فردا طیف خاصی را به کف زدن وامی‌دارد. الان شما نماد مردم مداری شدی؟ الان این آنتن، این موقعیت زمان گفتن این چند جمله است که هیچ نسبتی با هیچ چیزی ندارد. 🔻 ناراحتی‌ام بالا گرفته که مهمان عوض شد و حاج علیرضا می‌آید. از شکر می‌گوید، از شهدا می‌گوید، از لحظات آخر شهدا می‌گوید که جملات روزهای آخرشان جنس دیگری دارد و این را مهم می‌داند. یکدفعه شروع می‌کند خواندن وصیت‌نامه که پشتیبان ولایت فقیه باشید و دور این آقا بگردید و... در دلم آفرین می‌گویم. آفرین، سحر روز شهادت مولی، باید از گفت. باید از شهید گفت. باید اینقدر مستحکم بدون محافظه‌کاری سخن گفت. نه آن طور گرد و بی‌خاصیت. 🔻 این‌ها را پناهیانی می‌گوید که سال‌ها پای ثابت منبر بوده و الان چندسالی است که دیگر دعوتش نمی‌کنند. اما رنجیده نیست و کار خودش را می‌کند. حتی وقتی از او پرسیدم چه شده که دیگر بیت نمی‌روید با لبخندی مملو از آرامش از کنار سوالم عبور می‌کند. 🔻 این دو برخورد را در ذهنم مقایسه می‌کنم. هردو تریبیون دارند. هردو انتقاد دارند. هردو بی‌مهری دیده‌اند. هردو مخاطب دارند. اما این کجا و آن کجا... البته مقایسه حاج علیرضا و پویانفر قطعاً مقایسه غلطی است، فقط رفتار را فارغ از افراد مقایسه کردم. 🆔 @taalighat
🔻 امتیاز کلی استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن 🔻خبری که از شبکه‌های خبری صداوسیما پخش شد: در جلسه شورای‌عالی مسکن، وزیر کشور و وزیر راه و شهرسازی را مأمور کردند وضعیت استان‌هایی که به لحاظ پیگیری سیاست‌های دولت در بخش مسکن دچار بوده و در 10 ردیف آخر جدول هستند را بررسی کرده و چنانچه اهمالی در پیگیری‌ها وجود داشته است، مدیران مربوط شوند.» 🔻 در کم‌کاری بحث مسکن جزو این ده استان مورد توبیخ رئیس جمهور بود. 🔻 این تنها مشکل استان و تنها رتبه شاخص آن در ضعف مدیریتی نیست. می‌توانید نمونه‌ها و شواهد متعددی از را از استان بپرسید. مواردی که در نامه مفصل فعالین به وزیر کشور درباره استاندار بیان شده بود. و شاید بیان برخی موارد اعجاب‌انگیز باشد. 🔹 همدان، آخرین استان در این رتبه‌بندی است. چرا عزمی برای وجود ندارد؟ 🆔@taalighat
638171686809861690.pdf
35.7M
📚 گزارش عملکرد یکساله مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری 🔻 مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در برخی دوره‌ها نقش دولت را ایفا می‌کرد اما به‌نظر می‌رسد اکنون دچار یک چشم‌گیر شده است. 📝 مطالعه این گزارش می‌تواند به ارزیابی عملکرد این مجموعه در دوره جدید کمک کند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
❇️ لینک یادداشت‌ها درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔻عرصه فرهنگ حاج قاسم می‌خواهد، مرد میدان لازم اس
طراحی فرآیند کشف، جذب و ارتقای عقلانیت جبهه انقلاب (لزوم دقت در مدل اقدام دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی) 🔻 اینکه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در پی کشف افراد صاحب طرح در مسئله‌های مبتلابه فرهنگی هستند امری در خور تقدیر است ولی باید توجه داشت این مدل لازم اما ناکافی است. 🔻 اگر معیار انتخاب طرح اول، همان اولیت آن باشد، یعنی هرکسی به‌هر دلیل موفق شد براساس رابطه یا... خود را زودتر مطرح کند او زودتر به نتیجه می‌رسد. و این یعنی ! پس باید مکانیسمی برای شناسایی و انتخاب طرح و ایده‌ها طراحی شود. 🔻 از سویی می‌دانیم ظرفیت جبهه فکری و فرهنگی انقلاب گسترده است و از سوی دیگر نیاز به رصد و پالایش و فرآوری و ارتقا دارد. در این مکانیسم باید ابتدا جامع داشت و بعد ایجاد مقارنه و بین طرح ها و در نهایت ایجاد مجال برای بروز برخی ایده‌های برتر بدون تولید رانت و بلکه ایجاد زمینه رقابت و گسترش به‌صورت پایلوت و زمان مند به‌منظور ارزیابی و... 🔻 نکته ویژه این‌که مقام معظم رهبری در فرازی می‌فرمایند این نظام از صفر آغاز کرد. آغاز از صفر به‌معنای تکیه بر مدل‌های بومی اصیل است. این مدل‌ها نیازمند کشف است. 🔻 کشف ایده‌های بومی و کمک به رشد و نضج آن و در نهایت آن‌ها اقدامی راهبردی و اساسی در جهت ایجاد بنیان‌های نظام اسلامی بوده و گامی در مسیر بومی به‌شمار می‌آید. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این فرآیند راهبردی را شناسایی و مدیریت کند. 🔻 پس: اولاً باید عمده ایده‌های موجود در هر حوزه شناسایی شود. ثانیاً از رانت فرهنگی مبتنی بر ارتباط و تعامل جلوگيری شود. ثالثاً مدل و الگوی خاصی برای شناسایی تا بکارگیری ایده‌ها طراحی شود. رابعاً فرآیند تولید علم بومی بر اساس این جنس کنش‌ها طراحی و تدبیر شود. 🆔 @taalighat
🔻در مفاتیح‌الجنان آمده است این مناجات را در شبهای دهه آخر ماه رمضان، بسیار بخوانید: «يَا مُلَيِّنَ الْحَدِيدِ لِدَاوُدَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَا كَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْكُرَبِ الْعِظَامِ عَنْ أَيُّوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُفَرِّجَ هَمِّ يَعْقُوبَ عَلَيْهِ السَّلامُ أَيْ مُنَفِّسَ غَمِّ يُوسُفَ عَلَيْهِ السَّلامُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا أَنْتَ أَهْلُهُ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ وَ افْعَلْ بِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا تَفْعَلْ بِي مَا أَنَا أَهْلُهُ 🆔https://eitaa.com/taalighat
پای درس ابوحمزه ثمالی استاد میرباقری ☘ تجربه مراسم مناجات کم نداریم، اما این بار بنا بود را استاد بخواند در جوار ضریح بانوی کرامت... ☘ آرامش در لحن استاد موج می‌زد بدون فریادهای مرسوم، اما صدا خبر از طوفانی می‌داد که در دل دارد. گاه بین عبارت‌های دعا سکوت می‌کرد، سکوتی که ارمغان بغض در گلو بود و گواه غوغایی که در دلش به راه افتاده بود. هر سکوتش، فریاد دل‌های سوخته را به‌دنبال داشت. ☘ مناجات‌خواندنش چیزی کم از بر فراز منبر رفتنش نداشت. خودش یک منبر تمام و کمال بود همان‌قدر معرفت‌آفرین و مملو از ☘ دعا خواندنش، دعا خواندن عادی نبود، جرعه جرعه نوشیدن کلمات بود. احساس می‌کردی با هر فراز دست در دست امام به پیش می‌رود و با دعا می‌کند و با همین دل استوار دست مخاطب را می‌گیرد و جلو می‌برد. ☘ دارم فکر می‌کنم مناجات خواندن با دیگران چقدر متفاوت است. مناجات خواندش کلاس درس است و طیِّ طریق... و تازه انسان می‌فهمد لذت مناجات یعنی چه... سایه‌اش مستدام... 🆔 @taalighat
❤️ ماه خوب خدا ما را در این تاریکی و ظلمت دنیا تنها مگذار... ما از روزهای بدون تو می‌ترسیم... 🆔 @taalighat
🔹 فراق یار نه آن می‌کند که بتوان گفت... ☘ نه یک ماه که سه‌ماه است مهمان خدا شدیم: رجب و شعبان و رمضان... ☘ هنوز در حسرت لبیک نگفتن به در هستم و دلتنگ دعاهای زیبای رجبیه:اَللَّـهُمَّ اِنّي اَسئَلُكَ بِمَعاني جَميعِ ما يَدْعُوكَ بِهِ وُلاةُ اَمْرِكَ الْمَاْمُونُونَ عَلي سِرِّكَ... دلتنگ سیزده رجب و ولادت مولی الموحدینم. رجب که داشت تمام می‌شد دل‌خوش بودیم به دامن شعبان خواهیم رفت. ☘ رسید و در سه روز بی‌نظیر دلمان را به ارباب گره زد و با فطرس امیدی به دل ما گنهکارها بخشید. هنوز دلمان در فراق صلوات زیبای شعبانیه و می‌سوزد. هنوز در حسرت چنگ زدن به شاخه‌های هستم. شعبان که رو به آخر بود شوق رمضان فراقش را آسان کرد. اما هنوز حسرت رسیدن و شهد این عبارت در کامم موج می‌زند: "اِلهي هَبْ لي كَمالَ الإِنْقِطاعِ اِلَيْكَ، وَاَنِرْ اَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِيآءِ نَظَرِها اِلَيْكَ، حَتّي تَخْرِقَ اَبْصارُ الْقُلوُبِ حُجُبَ النُّورِ، فَتَصِلَ اِلي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَتَصيرَ اَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ..." ☘ کریم از راه رسید. ما بودیم و این خوان گسترده. متحیر بودیم از کجای این سفره ارتزاق کنیم. از سحرهایش، از نیمه شب‌هایش، از دم اذان افطارش، از لحظه‌های انس قرآنش، از روزهای مملو از خدا و خالی از شیطانش، از خواب‌های شیرینی که حتی آن هم طعم لطف خدا را داشت. از کدام حلوای محبتت توشه بردارم مهربانم، خدای نازنینم، خدای بی‌همتا... ☘ به نیمه ماه که رسیدیم رمضان، کریم شد و سفره دار از راه رسید. حسینی بودیم و به خوان حسن نیز راهمان دادند. حتی در ماه خدا ماییم و بچه‌های فاطمه... چه محرم باشد، چه شعبان، چه رمضان... ☘ حلاوت جرعه جرعه را چه کنیم؟ اگر ابوحمزه را یادمان نداده بودی چطور از تو می‌خواستم و با تو می‌گفتم؟ شیرینی با تو بودن را چه کنیم؟ نکند باز دست و پای شیطان باز شود و دستم از دستت جدا شود. اصلاً نفسم در سینه حبس شده که از فردا چه کنم؟ در ابوحمزه گفتم "اللهم اخرج حب الدنیا من قلبی..." حالا با این قلب و دنیایی که در کمین قلب است چه کنم. ☘ چگونه از ترسم بگویم؟ چگونه از وحشتم بگویم؟ چگونه از روزهایی که تو هوای من را نداشته باشی بگویم؟ ماه خوب خدا! تو آن‌گونه بودی که گویی خدا ما را در آغوش خودش گرفته بود. می‌شود این بچه را از آغوش ت جدا نکنی؟ ☘ و هر که در این ماه آمرزیده نشد را به حواله دادی، الحمدلله که اول و آخر کار ما را به سپردی... 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
the-third-yearbook-of-the-iranthinktanks.pdf
21.51M
*📣 سومین سالنامه جامعه اندیشکده ها منتشر شد 📖* _کتاب جامع اطلاعات اندیشکده ها، مراکز سیاست پژوهی و موسس_ ات مشاوره سیاستی _کشور در سال ۱٤٠١ 📊_ *داده‌ها و اطلاعات این شماره* : 🔥 نمایه‌سازی اندیشکده‌های فعال در سال ۱۴۰۱ 🔥 تحلیل آماری پژوهش‌های سال ۱۴۰۱ 🔥 معرفی افراد فعال زیست‌بوم اندیشه ورزی در سال ۱۴۰۱ 🔥 رصد فعالیت اندیشکده‌ها در شبکه‌های اجتماعی در سال *۱۴۰۱ 🎙 مرور وضعیت زیست‌بوم اندیشه‌ورزی کشور در سال ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با صاحب‌نظران:* *🎖 ویژگی‌های اندیشکده‌های برتر در دوران معاصر در گفت‌وگو با انریکه مدیزابل 📚 مروری بر عملکرد جامعه اندیشکده‌ها در سال ۱۴۰۱ 🆔 @taalighat
بایسته‌های عملکرد مشاور امور روحانیون رئیس جمهور در امور حوزه (سخنی با حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج ابوالقاسم) 🔻 مسئله رابطه و دستگاه حاکمه مسئله‌ای مهم است که گمان می‌کنم به‌صورت مشخص ی هیچ کسی نباشد. در حالی که تنظیم این مناسبات نیازمند تدبیر برخاسته از نگاه راهبردی است. 🔻 فقدان طرح و ایده در این میان و اکتفا به رفتارهای کلیشه‌ای آسیب‌هایی در پی داشته است. نگاهی به برخی انتقادات علما و فضلا و چهره‌های شاخص حوزوی، تحلیل‌ها و حتی گاه مناسبات خاص با نظام و دولت نشان از فقدان اطلاع لازم و ارتباط ویژه دارد. 🔻 در این میان بازخوانی تجارب دوره‌های گذشته مشاوران رؤسای جمهور سابق در امور روحانیت بسیار پرنکته خواهد بود. 🔻 کافی است نگاهی به مواضع برخی علما داشته باشیم که همواره از سر دلسوزی و عدم اطلاع به نقد جریان انقلابی و گاه نقد سیاست‌های کلان نظام می‌پردازند. در حالی که از دستاوردهای خرد و کلان کشور بی‌خبرند. چه کسی مسئول انتقال تصویر واقعی از کنونه ی کشور به حوزه است؟ 🔻 اینکه فلان کشور رابطه‌اش با ایران را قطع کرد یا تورم بالا رفت یا کالا گران شد به‌سرعت به گوش همه می‌رسد، برای آن تحلیل تولید می‌شود و... اما اینکه دولت انقلابی رابطه ایران با کشورهای همسایه، کشورهای آمریکای لاتین، عربستان، امارات و... بازسازی کرد یا ده‌ها دستاورد صنعتی و اقتصادی و... حاصل شد به‌عنوان رویکرد جدید دولت دیده نمی‌شود. 🔻 مشاور امور روحانیت باید این خلاء را ترمیم کند. بسیاری از علما حتی نسبت به دستاوردهای سالیان متمادی انقلاب بی اطلاع اند. اط نزدیک دیدن صنایع دفاعی، صنعت هسته‌ای و به تعبیری یکی از راه‌های جبران این آسیب است. 🔻 اقدام به‌هنگام و از رویدادها پیش از ذهنیت سازی های کاذب امری حیاتی است. اما کارکرد مشاور امور روحانیون محدود به تین نبوده و در موارد کلی زیر قابل دسته‌بندی است: 📍اطلاع رسانی نسبت به عملکرد جاری دولت و دستاوردها 📍اطلاع رسانی نسبت به موانع، آسیب‌ها و تهدیدات ملی و بین‌المللی 📍اطلاع رسانی نسبت به دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی 📍مدیریت مناسبات دولت و حوزه 📍ابداع روش‌های اطلاع رسانی جدید غیر از گزارش‌های حضوری مسئولان چون تورهای پیشرفت 📍ایجاد دسترسی سهل و مؤثر به دولت و ایفای دقیق نقش رابط 📍ایجاد و مدیریت رابطه پشتیبانی تئوریک حوزه از نظام 📌 موارد دیگری به این فهرست می‌توان افزود و نیز موارد بالا قابلیت توضیح دارد که در جای خود انشالله. 🆔 @taalighat
https://virasty.com/Hosseinizadi/1682888407454716602 صد شکر در تلاطم امواج دردها رد می‌شوند گاهی از این کوچه مردها
🔻 تأملی بر اقدام امام جمعه رشت 🔹 امروز بسیار پیچیده‌تر از آن است که در حد یک ناهنجاری اجتماعی تقلیل پیدا کند. 🔹 تمرکز دشمن بر مسئله به‌دليل ظرفیت‌های بسیار زیادی است که برای چالش آفرینی در آن نهفته است. امر زنانه بودن حجاب، ابعاد عاطفی و احساسی آن، پیوند حجاب و امر سیاسی، ظرفیت دوقطبی سازی حجاب، تحریک پذیری، ارتباط با نسل نو و دهه هشتادی ها، مورد غیرت و حمیت بودن آن برای مؤمنین، ایجاد احساس خشم و نگرانی در جامعه مذهبی و زوایای گوناگونی از این دست موجب می‌شود مسئله‌ای چندوجهی به‌نظر برسد. 🔹 در این میانه رهبر معظم انقلاب کوشیدند زمینه‌های استفاده دشمن را مسدود کنند و دایره خودی در متن انقلاب را افزایش دهند. ابتدا بین بدحجاب و فاصله نهادند و شل حجاب را کنش‌گر به‌نفع انقلاب نامیدند. در گام بعد بین فعل کننده و طینت و انگیزه وی تفکیک کردند و حتی برخی از آن‌ها جزو جامعه دین دار به‌شمار آوردند. 🔹 حال یک با ادبیاتی سخیف و مواجهه‌ای سطحی که مورد حمایت طیفی از انقلابیون نیز قرار گرفت، از این جماعت اعلام بیزاری می‌کند. بدون اینکه بین فعل و فاعل کشف حجاب تفکیک کند و از فعل وی برائت بجوید. 🔹 این سخنان نسنجیده به‌سرعت منتشر می‌شود و به‌عنوان موضع جامعه انقلابی تسری می‌یابد و تلاشی که رهبری برای ایجاد داشتند را برهم می‌زند. این نوع موضع‌گیری های سطحی نشان می‌دهد هنوز فهم صحیحی از نداریم که با یک مسئله ذوابعاد تک خطی برخورد می‌کنیم. 🔹 اساساً برخی گمان می‌کنند تأکید بر انسجام ملی مساوی با تأیید گناه و چشم‌پوشی بر مسئله است. نمی‌دانند می‌توان در عین حفظ غیرت دینی، دغدغه داشتن و اقدام نسبت به مسئله حجاب و تلاش برای حل آن، جامعه‌ای منسجم داشت. 🔹 ائمه محترم جمعه باید بدانند بودن تنها داشتن یک حکم از رهبری نیست، بلکه کسی نماینده رهبری است که از تراز تحلیل و اندیشه وی برخوردار باشد نه اینکه طرح رهبری را با چالش مواجه کند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#خاطره 17 #حاج_قربی 🔻 امیدوار به دعای بچه‌ها ☘ یکی از خصوصیات بسیار بسیار مهم #حاج_قربی دوستی با
21 روزهای خالی از حکمت 🔻 پیرغلام سیدالشهدا علیه السلام بود، بدون تحصیلات رایج، اما بود. 🔻 مجلس منزل حاجی گاهی تا 4 ساعت طول می‌کشید. معمولاً ظهر شهادت، زودتر از 4 عصر ناهار نمی‌داد. خیلی ها اعتراض می‌کردند که حاجی چرا اینقدر جلسه را طول می‌دهد!!! 🔻 یک روز گفت: میدانی چرا روضه را طول میدم؟ میگم شاید از کار دو نفر بیشتر باز بشه. بالاخره وسط این و روضه‌ها دل یکی بشکنه و کارش درست بشه. ظاهرش جلسه روضه بود و باطنش از کار خلق با ایجاد زمینه اتصال بین مردم و امام. 🔻 از آن طرف اما اگر منزل دیگری بود، حتماً اصرار می‌کرد سر ساعت ناهار بیاورند. می‌گفتند چرا فرق میگذاری؟ می‌گفت اینجا مردم دعوت شدند، برنامه ریختند، سر ساعت باید بروند و برسند. منزل ما همه می‌دانند که مدل روضه، بزمی است و محدودیت زمان نداره. ☘ اینقدر دقیق و اینقدر حکیمانه... ➖➖➖➖➖➖ 🔻 پی‌نوشت: و چقدر این روزها نیازمند رفتارهای حکیمانه هستیم و چقدر برخی بزرگترها خالی از حکمت شدند! 🆔 @taalighat
تحول رهین تمحض 🔹 انسان‌های بزرگ، غصه‌ها و دردهای بزرگ دارند. دردی به مقیاس درد همه بشریت و بلکه بیشتر 🔹 انسان‌های بزرگ، عزم های بزرگ دارند و اراده‌های مستحکم برای خلق رخدادهای شگرف در عالم 🔹 برای تحقق یک تحول عظیم خود را آماده می‌کنند و اگر در ظاهر کارهای آن‌ها متشتت باشد از نوع کثرت در عین وحدت است. پس انسان‌های بزرگ اهل وحدت در اقدام و عمل اند و این وحدت را تمرکز و تمحض نام می‌گذاریم. 🔹 بدون وحدت در هدف، وحدت در مطلوب، وحدت در عمل، اتفاق بزرگی رخ نمی‌دهد. باید اهل تمحض و تمرکز شد. است که اراده و عزم را مؤثر می‌کند و الا ماییم و مطلوب ها و اراده‌های متعدد و متنافر 🔹 اینکه بسیاری از کارهای خوب متعدد ما به نتیجه نمی‌رسد از این رو است که ذیل یک و یک نیست. 📌 ادامه دارد... 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا