eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
365 عکس
53 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (2) (خلط بین اقدام و اثر) 🔹 یکی از بیانات مهم رهبری درباره متن زیر است. ابتدا متن را مرور کنیم تا چند نکته عرض کنم: 🔻🔻🔻 "لکن از جمله‌ی نکات مهمّی که من در این زمینه روی آن اصرار دارم که تکرار بشود، مسئله‌ی روایت درست جنگ است که من بارها تأکید کرده‌ام." " این فعّالیّتهایی که تا حالا شده فعّالیّتهای خوبی بوده؛ یعنی فعّالیّتها، فعّالیّتهای خوبی است. من به دوستان هم بیرون [از حسینیّه] که این نمایشگاه را نگاه کردیم گفتم؛ آنچه تا حالا اتّفاق افتاده است؛ اینها زیرساخت‌هایی است که برای فعّالیّت فرهنگی، فعّالیّت فکری، فعّالیّت سیاسی، فعّالیّت تاریخی، از این زیرساخت‌ها میشود استفاده کرد؛" "امّا این فعّالیّتها لازم است؛ باید را مشاهده کنید. آن وقتی کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی شما، جوان دانشجوی شما با همان چشم به دفاع مقدّس نگاه میکند که شما نگاه میکنید و همان برداشت را از دفاع مقدّس و از حوادثی که در پی دفاع مقدّس پیش آمده دارد. اگر چنانچه این [طور] شد، در آینده در میدانهای گوناگون حتمی است؛ (بیانات در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس30/6/1401) 🔻 پیش از این دیدار نمایشگاهی از کتب تولید شده در زمینه دفاع مقدس برپا شده بود. از منظر دست‌اندرکاران تولید این حجم کتاب یک دستاورد بزرگ است. اما مقام معظم رهبری همه این کتب را در حد و امر لازم و نه کافی معرفی می‌کنند. 🔻 در این مصداق دستاورد واقعی زمانی است که رخ دهد و آن عبارت است از تغییر نگرش جوانان است. تغییر نگرش و زاویه دید یک دستاورد واقعی و یک تحول عینی است که دستی به آن فوق‌العاده دشوار است. 🔻 از نگاه آقا نبايد در اقدامات پرحجم که قابلیت گزارش‌دهی های وسیع دارند، متوقف شد. بلکه باید به‌دنبال اثر واقعی بود. يعنی باید امر دیگری را مورد هدف‌گذاری قرار داد. 🔰️ چقدر در کارهایمان اثرگذاری واقعی را هدف می‌گیریم؟ 🆔 @taalighat
بدون شرح... به فدای لب عطشان اباعبدالله... 🆔@taalighat
Daftarhaye_Bonyad_07.pdf
6.71M
📚 یادداشت‌ها و گفتگوهایی با روشنفکران درباره حوادث پاییز1401 به‌همت بنیاد شریعتی 📍تلاش برای پشتیبانی تئوریک از پاییز 1401 و تئوریزه‌کردن 🆔@taalighat
در این دو یادداشت به انفعال جبهه فکری انقلاب اسلامی در قبال مسائل اخیر اشاره شد🔻🔻 🔹https://eitaa.com/taalighat/793 🔹https://eitaa.com/taalighat/794
🔻 چندخط برای حاج مهدی عزیز... ☘ در دو هفته اخیر دو مجلس یادبود برای در قم و تهران برگزار شد. در تهران به‌همت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و با حضور دکتر سعید جلیلی و در قم به‌همت کانون دانش‌آموختگان معصومیه و با حضور استاد فلاح شیروانی. به‌نوبه خود ممنون همت و لطف هر دو مجموعه هستم که یاد برادر عزیزمان زنده کردند. چند جمله‌ای نیز بنده درباره حاج مهدی گفتم که بخشی از آن را می‌نویسم. 🔹 شهید... ☘ زیباترین جمله درباره حاج مهدی را حاج آقا مدیر سابق معصومیه گفتند: اگر در دوران دفاع مقدس بود، حتماً می‌شد. 🔹 اهل اقدام و کنش فعالانه ☘ امروز بین برخی از انقلابی‌ها نق زدن، انتقاد کردن و بسنده کردن به انتقاد به‌عنوان عمل به تکلیف انقلابی مد شده است. اما حاج مهدی در برابر کاستی‌ها اهل اکتفا به انتقاد نبود بلکه اهل بود. ضعف و نقص را می‌شناخت، مطالعه می‌کرد و برای حل آن چاره‌جویی می‌کرد. مانند کاری که در بحث انجام داد. حاج مهدی هم می‌توانست یک گوشه بنشیند و فقط غر بزند، اما ایستاد، در وسط صحنه، با مطالعه، با تحقیق و با اشراف... و اقدام او شد یک گره‌گشایی بزرگ از صحنه... 🔹 سردار جنگ فرهنگی ☘ حاج مهدی یک سردار بود. کسی‌که هم صحنه جنگ را رصد می‌کرد، هم عملیات طراحی می‌کرد، هم نیروها را به‌خط می‌کرد، هم عملیات را فرماندهی. توان سازماندهی داشت و بچه‌ها او را مثل یک فرمانده دوست داشتند و تبعیت می‌کردند. 🔹 وظیفه‌مداری ☘ حاج مهدی دنبال بود، نه تفریح. واقعاً دغدغه‌ی این را داشت که الان باید کجای صحنه بایستم. اگر به تکلیف می‌رسید با همه وجود به خط می‌زد حتی اگر تنها بود، حتی اگر خطر داشت. خطر را به جان می‌خرید اما بار را از زمین برمی‌داشت. ادامه دارد... 🆔 @taalighat
🔻 چندخط برای حاج مهدی عزیز 🔹 تکیه‌گاه ☘ کسی‌که خوب رشد می‌کند و شانه‌های مستحکم پیدا می‌کند، چون درختی تنومد تکیه‌گاه دیگران می‌شود. حتی گاهی از حاج آقا می‌شنیدیم که می‌گفت من به تکیه می‌کنم. برای رفقایش هم تکیه‌گاه بود. 🔹 شهرت گریزی ☘ حاج مهدی کتاب نقد و بررسی ژنو را نوشت اما هیج جای آن اسمی از او نبود. حاج مهدی یک سایت بزرگ در سطح ملی راه‌اندازی کرد باعنوان پایگاه اشعار آیینی حسینیه که به‌مرور تبدیل به یک مرجعیت در بحث در کشور شد اما اسمی از او نبود. اساساً حاج مهدی هيچ‌وقت دنبال دیده‌شدن نبود. 🔹 اهل اتقان در اقدام ☘ وقتی کاری را حاج مهدی به‌دست می‌گرفت، انسان خیالش راحت بود این کار به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد. واقعاً دغدغه نداشتیم دیگر. حاج مهدی در عین اینکه اهل اقدام بود، اهل اتقان در اقدام هم بود. کار تمییز فرهنگی از آب درمی آورد. 🔹 تربیت با شهدا ☘ حاج مهدی را با شهدا می‌شناختند. مسئول واحد شهدای معصومیه بود. با زنده کردن یاد شهدا بستری برای رشد و تربیت بچه‌ها فراهم کرده بود. ☘ ذائقه حاج مهدی به کارهای کوچک راضی نمی‌شد. وقتی برای شهدا هم کار می‌کرد کار بزرگ از آب درمی‌آورد. چندین گرفت که در همه قم صدا کرد و با استقبال شدید مردم و طلاب مواجه شد. یادواره شهید عماد مغنیه یادواره شهید نواب صفوی یادواره شهید حسن باقری یادواره حاج احمد متوسلیان یادواره شهیدای مقاومت لبنان 🆔 @taalighat
نگاهی انتقادی به نزاع‌های جبهه انقلاب حول مسئله حجاب 🔻 مدتی است در هر گروه و کانالی بحث بر سر است. البته زاویه و جهت بحث هر روز بر نکته‌ای مستقر است. یک روز اعلام نگرانی از گسترش کشف حجاب، یک روز انتقاد از قوای سه‌گانه و امروز هم 🔻 همه این نقدها و گفت‌وشنودها همه برخاسته از دغدغه ایمانی و نشان مردم و جوانان ماست که ستودنی است اما فارغ از محتوا باید به چند نکته توجه داشت: 1⃣ در سنت حوزوی یعنی در گرفتن یک بحث جدی، چالشی، محکم اما منطقی، مستدل، با و در عین دوستی و و محبت. یک طرف می‌کوشد با تقویت استدلال خود، استدلال طرف مقابل را تضعیف کند. اگر آنچه بین ما می‌گذرد از این جنس باشد بسیار عالی است. 2⃣ اما آنچه عملاً در بسیاری از گروه‌ها در جریان است، و نیست بلکه است. یک طرف به دیگری می‌گوید و او را به کمبود غیرت و دین‌داری محکوم می‌کند. دیگری به این می‌گوید یا او را محکوم می‌کند به اینکه "در زمین دشمن بازی می‌کند". عملاً هر دو یک کار می‌کنند. فرار از گفتگو و روی آوردن به و انگ زدن و گاه و تحقیر. این مسیر به رشد و فلاح و صلاح نمی‌رسد. 3⃣ جبهه حق بی‌شک نیاز به و ولایت و استحکام درونی دارد و نتیجه این سبک از مواجهه چیزی جز و از بین رفتن انرژی جبهه و بعد نیست. کمی سرمقاله‌های این روزهای روزنامه‌های را مرور کنیم. دارند از جنگ داخلی ما انقلابی‌ها خوشحالی می‌کنند، این نشانه خوبی نیست. این مسیر را درست نرفته‌ایم، نخبگانی و با عمل نکرده‌ایم. 4⃣ در این مسیر طولانی تا رسیدن به اهداف عالیه راه دشواری دارد و نباید اینطور همت و سرمایه و انرژی خود را هدر دهد. بحث کنیم، کاملاً جدی و مستدل اما همدیگر را تخریب نکنیم، جدال نکنیم، توهین نکنیم، برچسب نزنیم. طرف مقابل ماست و در یک سنگر ایستادیم. دقت کنید در مسائل مختلف در حال تکرار این چالش هستیم یعنی از یک رنج می‌بریم. 5⃣ به این آیه شریفه بیشتر توجه کنیم: وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ريحُكُم ۖ وَاصبِروا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرينَ ترجمه: و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و کنید که خداوند با استقامت کنندگان است! 🆔 @taalighat
می‌گفت رفتم دیدن یک جانباز که دستاش قطع شده بود. خیلی حال و هوای خاصی داشت. وقتی خواستم بیام بیرون دقت کردم دیدم یک عکس حرم علیه السلام بالاسرش زده، زیر عکس نوشته بود: ☘ یار بی دستی ام امام رضاست... ☘ همه‌ی هستی ام امام رضاست... 🆔 @taalighat
لزوم حراست از هویت مدارس انقلابی حوزه 🔹 حوزه و هویت 🔻 مدارس علمیه اگر فقط به ساختمان‌های آن‌ها شناخته شوند چیزی بیشتر از چند دیوار و اتاق ندارند. حوزه‌ها در طول تاريخ به هویت خاص خود شناخته می‌شدند. مدرسه به‌نوعی نماد در قم بود. هویت ممتاز او حتی در خارج از کشور زبانزد بود. 🔻 مراکز علمی بزرگ دنیا به‌عنوان یک امر حیاتی و راهبردی از خود حراست می‌کنند. چرا که آن هویت تاریخی، اعتبار اجتماعی و زمینه آن مرکز را به‌وجود می‌آورد. هنوز در دنیا آکسفورد و هاروارد را به‌عنوان مراکز علمی خاص و معتبر می‌شناسند. 🔹 فیضیه انقلاب 🔻 اگر مدرسه فیضیه قبل از انقلاب مدار تربیت طلاب خاص در حوزه بود، معصومیه را می‌توان فیضیه عصر انقلاب حوزه دانست که منبع فیض برای حوزه و انقلاب شده بود. به‌خاطر تربیت انسان‌های بزرگ و کنشگر و دغدغه‌مند. 🔹 عناصر هویت‌ساز 🔻 معصومیه با انسان‌های مؤثر در معصومیه بود که این‌گونه شد. معصومیه با جو حاکم، زیست‌جهان متفاوت، مکتب علمی و تربیتی انقلاب گرای خود بود که معصومیه شده بود. جایی که از همه چیز مهمتر در آن بود. انقلاب! محور اقدام، محور تحصیل، محور تخصص، محور کنش بود. و انقلاب همه مدار حیات طلبه بود. 🔹 حاج مهدی و هویت معصومیه 🔻 امثال حاج مهدی مطلبی و سیدمصطفی مدرس مصلی و... هویت معصومیه اند که بايد به آن‌ها افتخار کرد و معصومیه را با آن‌ها به طلاب و جامعه معرفی کرد. عکس این‌ها، یادنامه این‌ها، ده‌ها قاب خاطره و سخن درباره این‌ها باید در بین باشد تا طلبه بداند کجا قدم نهاده است. معصومیه باید عناصر هويتی خود را حراست کند و فرياد بزند. 🆔 @taalighat
یادداشت‌هایی که درباره مدرسه معصومیه و باعنوان نگاشته شده است.
☘ امامِ ایمان و امید... ☘ امامِ تحولِ ایران و امت اسلامی و جهان ☘ امامی که هنوز او را درست نشناخته‌ایم و سیدعلی ای باید می‌آمد و شارح و مفسر و بسط دهنده او می‌شد... سایه‌ی آفتاب بر سر ما مستدام باد... 🆔 @taalighat
رؤیای نیل تا فرات تعبیر شده بود و ما امروز همسایه کشور اسرائیل بودیم 🆔 @taalighat
جوان ایرانی، آرمان جهانی نداشت و خودش شهروندی از جهان آمریکایی بود 🆔 @taalighat
اظهارات جدید محمدجواد ظریف
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (1) 🔻 چقدر خوب شد که باز هم نامه نوشت. چقدر خوب است این جماعت زیاد حرف بزنند، زیاد بگویند، آنچه در پستوی ذهن و دل دارند را بیرون بریزند. اصلاً اگر میانه‌ی مذاکرات هسته‌ای و وسط قصه از این حرف ها می‌زد، شايد فاجعه برجام رخ نمی‌داد. 🔻 کاش این جماعت بیشتر حرف بزنند. ظریف بی‌پروا حرف بزند آخرش می‌شود تجلیل از که هیچ غرب‌گرا و غرب‌ستیزی تا الان به آن مباهات نکرده بود. اصلاً سال‌هاست قصه ترکمانچای، بود. حالا این آقا یک تنه مقابل روایت همه ملت ایستاده. 🔻 وقتی آقا گفت را راه بیاندازید و پشت گوش انداختیم یا با نگاه بسته گفتیم چرا باید به افراد آن‌چنانی تریبون داد، باید هم دچار پدیده می شدیم. 🔻 این جماعت اگر حرف بزنند خیلی خیر و برکت دارد. چند سال پیش آقا گفتند عده‌ای در حال تئوریزه کردن نفی هستند ولی معلوم نشد چه کسی و کجا و چگونه؟ ولی اگر به‌راه بود مسئله رو می‌شد. 🔻 این جماعت حرف بزنند می‌شود یک جلد کتاب صادق در تجلیل از خدمات این جماعت حرف بزنند می‌شود چند جلد کتاب‌های سیدحسین موسویان و سریع القلم و آشنا و تئوریزه کردن خفت 📌 ادامه دارد... 🆔 @taalighat
تأملی در اظهارات جدید محمدجواد ظریف (2) 1⃣ از کنار این اظهارات نبايد ساده گذشت. باید آن را برجسته کرد. به آن پرداخت. درباره آن نشست برگزار کرد، مقاله نوشت. این یک اتفاق ساده و یک اظهار نظر عادی نیست. یک و یک آغاز بر کلان تاریخ است. کسی در سطح وزیر خارجه کشور وقتی ایستادن مقابل را انتخاب می‌کند یعنی می‌داند چه می‌کند. 2⃣ از دوگانه آرزو و امکانات صحبت می‌کند. آرزویی که او می‌گوید همان است و او آرمان‌گرایی را مقابل واقع‌گرایی می‌داند. این دوگانه میدان کارزار مهمی است. یک ملت را مخاطب قرار می‌دهد و می‌کوشد او را به‌خاطر آرمان‌گرایی تحقیر و سرزنش کند. 3⃣ او امکانات را تحریف می‌کند. امکانات از منظر او منحصر در امکانات مادی است. در منطق این‌ها "إن تنصروا الله ینصرکم" هیچ جایگاهی ندارد. او حتی امکانات مادی کشور را هم نمی‌شناسد. او حتی و ملت را جزو امکانات نمی‌داند. او را از امکانات یک کشور نمی‌بیند. او اصلاً جنگی به‌نام ها را نمی‌شناسد 4⃣ این اظهارات آغاز یک بازی خطرناک است. آغاز تاریخ، آغاز در مسیر طی شده انقلاب، آغاز ایجاد از سیاست مقاومت و مبارزه در بین نسل جدید. 5⃣ دکتر فرهت قائم مقامی در دهه پنجاه از اساتید برجسته دانشگاه تهران و تئوریسین‌های بزرگ سیاسی کشور بود. او نیز در آن سال‌ها همین را می‌گفت. واقعیت دنیا این است که مدار و محور قدرت در عالم است و ما چاره‌ای جز کنار آمدن با او نداریم. ظریف دنباله‌رو همان جریان است. 6⃣ دارد ایران را دعوت به می‌کند. ما را به ما قبل انقلاب دعوت می‌کند. ما را خفت و سرشکستگی و یأس و استعمارپذیری دعوت می‌کند. این است. او می‌خواهد ما را از مسیر رسیدن به قله‌های عزت ناامید کند و در ما را از رسیدن به منصرف کند. 7⃣ اگر ایران بعد از خمینی با این منطق پیش رفته بود باید در دوره جنگ تحمیلی را به عراق می‌دادیم چون امکانات ما همین قدر بود. باید حتی از غرب عقب می‌نشستیم. باید در چهارگوشه ایران تسلیم می‌شدیم و از گربه ایران امروز موشی بیش نمانده بود. اینان با این منطق حتی دادن بحرین و آرارات و... را هم تئوریزه خواهند کرد. 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مقام عالم و مبلِّغ در کلام چقدر دلمان برای این مرد تنگ شده.... 🆔 @taalighat
از انقلابی بودن تا انقلابی نمایی 🔻 وقتی در انقلاب اسلامی را درست تعریف نمی‌کنیم و حد و رسمی برای آن شکل نمی‌دهیم، مفاهیم خاصیت خود را از دست می‌دهند و هر چیزی می‌تواند جای دیگری بنشیند. 🔻 چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟ این را کجا بسط دادیم و تحدید کردیم؟ نتیجه آنکه هر و ژست گرفتنی می‌شود انقلابی بودن! هر تهمت زدن و یقه گرفتنی می‌شود انقلابی بودن! هرچه بدبین‌تر، انقلابی تر! 🔻 محوری ترین رکن انقلابی بودن است. هر نسبتی را بدون تحقیق به هرکسی ندادن، هر حرفی را بدون حجت بر زبان نیاوردن، دقت در اینکه هر گفتن و نگفتنی چه پیامدهای اجتماعی و فرهنگی دارد، فارغ کردن خود در اظهارنظرها از منافع شخصی و ده‌ها نکته‌ی دیگر که کمی به تعيين و تحدید مفهوم انقلابی کمک می‌کند. 🔻 کسی‌که خودش از رانت بهره می‌برد ولی علیه رانت حرف می‌زند، کسی‌که هر نسبت دروغی را بر زبان رسانه می‌اندازد، انقلابی است یا شیاد؟ 🔻 طرفه آن‌که این خود ما هستیم که چنین جنس‌هایی را خریدنی کردیم در بازار بچه مذهبی‌ها! وقتی خریدار هر پرشور فریادزدنی شدیم، وقتی در دهان کسی‌که دروغ می‌گوید و خود را معرفی می‌کند، نزدیم او نیز جنس خود را فروختنی می‌بیند و این مدل تکثیر می‌شود. 🆔 @taalighat