eitaa logo
تعلیقات
1.2هزار دنبال‌کننده
363 عکس
52 ویدیو
25 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (طلبه حوزه علمیه قم) 📝مسیر ارتباط: @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 عبرت‌های انتخابات 🖌 فهرستی از مسائل قابل تأمل درباره مجلس و انتخابات توسط برادر گرامی جناب حجت‌الاسلام شیخ مهدی عبداللهی (مدیر اداره مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت تهذیب حوزه علمیه) در لینک زیر: 🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/abdollahimahdi/314
📝 عبرت‌های انتخابات (4) 🔻 اگر مایه‌ی عبرت شود، عین است. گاهی رشدی که در شکست هست، در پیروزی نیست. 🔻 نتیجه انتخابات در شکست بچه‌های جبهه انقلاب بود. گزینه جبهه انقلاب بعد از یک دوره نمایندگی با کارنامه نسبتاً قابل قبول شد و گزینه‌ای که همه اتفاق نظر بر نامناسب بودن وی داشتند به مجلس راه یافت. 🔻 و و عدم زیر بار رفتن عامل اصلی این خسارت بود. شايد هم محاسبه غلط یا نبود یک احتمالاً نه تنها چهارسال که بیشتر باید تاوان این را در لایه شاهد باشیم. درد مزمنی که سال‌هاست گرفتاریم و با این اتفاق گرفتاری تعمیق شد. ✅ و مشروط است به پذیرش صادقانه ضعف‌ها و اشتباهات و گام نهادن در مسیر رفع کاستی‌ها وگرنه در بر همان پاشنه خواهد چرخید. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
ارتجاع سیاسی (حاشیه‌ای بر بداخلاقی‌های امروز همدان) 🔻 یعنی در دهه چهارم انقلاب اسلامی سخن از بودن و خانواده شهدا بودن نامزد مورد نظر به‌میان بياوريم. 🔻 انقلاب به ما یاد داد از سخن بگوییم. هنگام انتخاب به‌جای همشهری و هم محله و هم قبیله و هم حزب بودن از ملاک‌هایی چون و روحیه کار جهادی و و و بودن سخن بگوییم. خوب است آقايان کمی از کارنامه خود در و دیگر مؤلفه‌ها را شرح دهند و نیز تطبیق آن بر فرد مورد نظر را. 🔻 مگر نه اینکه همدان بیش از دو دهه است افتخار میزبانی عالمی ربانی چون دارد و همدانی ها به وجودش افتخار می‌کنند و از وجودش بهره می‌برند هرچند همشهری آن‌ها نیست اما هم مرام امام آن‌هاست. هم انقلابی بود، هم فسادستیز، هم عدالتخواه و هم صادق... 🔻 مگر امروز طبق ملاک‌های شما انتخاب نشده و همدانی نیست؟ پس چرا استان با این وضع اسف‌بار اداره می‌شود؟ فقط یک قلم در بحث مسکن جزو ده استان آخر کشور است و قس علی هذا فعلل و تفعلل... همین یک همدانی برای هفت پشت استان بس است... بومی بودن مدیران قطعاً مفید است اما انقلابی بودن و کارآمدی قطعاً مهم‌تر است. 🔻 در عصر انقلاب اسلامی مردم به آن منسوب به خانواده شهدایی رأی می‌دهند که را داشته باشد نه فقط نسبت نسبی با شهدا... 🔻 اما آن عزیزی هم که رأی نیاورد مراقب باشد سوابق خوب خود را با فوران لگدمال نکند. تخلف‌های موردی همیشه وجود داشته اما نه آن حد که سرنوشت نتایج را تغییر دهد و نامش تقلب شود. حتماً باید پیگیری کرد ولی از مجاری صالح نه از راه رسانه و اینستاگرام. مراقب باشیم به اسلامی نکنیم. 📍سنجه ما ملاک‌ها باشد نه و عصبیت! وگرنه بازنده اصلی بازی کسی دیگر خواهد بود. دراین کشاکش ایام است که افراد روشن می‌شود. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝برنده و بازنده انتخابات کیست؟ 🔻 بعد از کسانی‌که رأی آوردند جشن پیروزی می‌گیرند. برخی سرمستی ها و رفتارها را که می‌بینم حالم بد می‌شود. مگر رأی آوردن پیروزی است؟ انقلاب به ما آموخت پیروزی و شکست با معیارهای دیگری غیر از معیارهای مادی و مدرن سنجیده می‌شود. 🔻 در پیروز آن کسی است که را سر دست گرفت و آرمان‌های انقلاب را زنده کرد ولو رأی نیاورده باشد. کسی‌که بدون لکنت از و و بودن و سخن گفت و انقلاب را راه حل عبور از بحران‌ها دانست. به مردم داد و نه یأس، قیام داد نه قعود، حرکت داد نه رکود... 🔻 پیروز آن کسی است که با رعایت در صحنه بود. نه زد، نه بداخلاقی کرد، نه رشوه داد، نه رأی خرید. بلکه را به نمایش گذاشت زلال و پاک و صاف تا مردم ببینند چه انسان بزرگی است. 🔻 آن کسی است که با بودنش در صحنه امیدوار شدند و نگران و هراسان. و بازنده آن کسی است که از رأی آوردنش اهل قدرت و ثروت خوشحال و پایکوبان شدند که راه فسادشان هموارتر شد. 🔻 آن نامزدی است که وقتی رأی نیاورد سر به سایید و خدا را شکر کرد که به وظیفه‌اش عمل کرد و این بار سنگین متوجه او نشد نه گریان و نالان و نه مشغول فحش و به این و آن... 🔻 پیروز انتخابات آن نامزدی است که وقتی گفتند رأی آورد، به‌جای خنده مستانه، گریه عاجزانه به درگاه خدا کرد که الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عینٍ ابداً... وجودش بیش از قبل دچار و خضوع شد نه و غرور. 🔻 پیروز انتخابات آن پیرمرد جنوب شهری است که با دستان پینه بسته رأی ش را در صندوق انداخت تا انقلاب را با رأی خالصانه اش بیمه کند. 🔻 پیروز انتخابات آن نوجوان است که خودش را از زیر بار آتش شبهه‌پراکنی به خاکریز صندوق رأی رساند. 🔻 آن کسی است که رأی آورد و مستانه قهقه سر داد که به رسیده است. بازنده آن کسی است که اهالی ثروت دورش جمع شدند تا را بیت‌الحال کنند. بازنده است آن کسی که با رای آوردن برای این و آن خط و نشان کشید. بازنده است آن‌که رسیدن به منصب، سرکشش کرد نه سربه زیر. مغرورش کرد نه محجوب. 🔻 آری در بازنده و برنده متفاوت است. حال ببین آیا برنده‌ای یا بازنده؟ 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
✅ لینک یادداشت‌هایی که طی چندماه اخیر درباره در تعلیقات نوشته شد جهت دسترسی آسان تقدیم می‌شود: 🔻 طوفان الاقصی و طوبای توحید https://eitaa.com/taalighat/1157 🔻 ضرورت میدان‌داری جمهوری اسلامی (پیشنهادیی برای اقدام حاکمیت) https://eitaa.com/taalighat/1161 🔻 از طوفان الاقصی تا طوفان خمینی https://eitaa.com/taalighat/1192 🔻 غرب‌شناسی در دل طوفان الاقصی https://eitaa.com/taalighat/1185 🔻 جهاد تبیین در عصر قیام غزه https://eitaa.com/taalighat/1200 🔻 جفا به جمهوری اسلامی در دل طوفان الاقصی https://eitaa.com/taalighat/1211 🔻 نقدی بر بی‌عملی نهادهای فرهنگی حاکمیت و پيشنهادیی برای اقدام https://eitaa.com/taalighat/1171 🔻 وزیر المقاومه https://eitaa.com/taalighat/1166 🔻دعا را جدی بگیریم https://eitaa.com/taalighat/1159 🔻 اقدامات حداقلی مردم نسبت به غزه https://eitaa.com/taalighat/1167 🔻 یک اقدام به‌هنگام در روایت طوفان الاقصی https://eitaa.com/taalighat/1208 🔻 نگاهی دیگر به مسئولیت ما (به‌قلم برادر وحید طراوت) https://eitaa.com/taalighat/1168 🔻 پیشنهادهایی برای اقدام مردمی (به‌قلم برادر یوسفعلی تبار) https://eitaa.com/taalighat/1179 🔻 نگاهی به مسئله انتقام شهادت سردار سیدرضی https://eitaa.com/taalighat/1242 🔻 طوفان الاقصی و ساخت ظرفیت‌های راهبردی (1) https://eitaa.com/taalighat/1304 🔻 طوفان الاقصی و ساخت ظرفیت‌های راهبردی (2) https://eitaa.com/taalighat/1305 🔻 طوفان الاقصی و ساخت ظرفیت‌های راهبردی (3) https://eitaa.com/taalighat/1308 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
مدرسه‌ی تبلیغ 🔻 این جمله مهمترین حرفی است که می‌خواهم بزنم: "ما بیش از مردم به تبلیغ نیاز داریم" این روزها ایام عزیمت طلاب به رمضانی است. من هم در دل شوق دارم. البته قطعاً این یک رسالت و وظیفه است، ولی من در تبلیغ بیشتر از می‌آموزم تا به مردم بیاموزم. درس ایمان 🔻 _مدرسه_است اما بیشتر برای من. این منم که از مردم اخلاص را، صداقت را، خدادوستی را، عشق به اهل‌بیت علیهم‌السّلام را، ایمان به خدا را می‌آموزم. ما نیاز داریم به زیستن با مردم، به دیدن پاکی ها و صداقت ها و یک رنگی های مردم. بسیاری از مردم به همان مقداری از معارف دین که آموخته‌اند واقعاً و ایمان دارند. چون خدا و دین خدا را دوست دارند. شناخت ایران واقعی 🔻 ما نیاز داریم را از نزدیک ببینیم نه از دریچه یا زاويه این و آن. با ایمان اند از عمق وجود از هر طیف و مدلی... حتی آن دختر بدحجاب. اگر این واقعیت را نبینیم دچار می‌شویم. و البته بامردم بودن زمینه‌ای است برای دیدن واقعیت‌های دیگری که در جامعه در جریان است. کاستی‌ها و ناراستی ها، همان جاهایی که ما کم گذاشتیم در انتقال معارف و در تربیت اجتماعی. نقطه آغاز قیام 🔻 اما با همه کاستی‌ها واقعیت مردم ایران همان ای است که شناخت و با آن کرد. با این مردم می‌توان برای احیای امر و دین خدا قیام کرد. فقط بايد آن‌ها را شناخت، باور کرد، با آن‌ها زیست. ما به زیستن با مردم محتاجیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 سلسله مطالبی باعنوان نوشته شد که نیمه کاره ماند، بخش اول و دوم این یادداشت در لینک زیر قابل دسترسی است و ادامه آن به‌مرور تقدیم می‌شود: 1⃣ درنگی در مسئله مردمی‌بودن (روایت یک استثنا) https://eitaa.com/taalighat/1321 2⃣ درنگی در مسئله مردمی‌بودن (آثار فقدان شاخص مردمی‌بودن) https://eitaa.com/taalighat/1325
📝 درنگی در مسئله (3) آثار مردمی‌بودن اینکه در مبانی رهبران انقلاب اینقدر حیاتی و جدی است از یک منظر به‌دلیل آثاری است که بر آن مترتب است ازجمله: 🔻 فهم مسئله‌های واقعی در زیست بامردم ( عینی) 🔻 کاسته شدن فاصله بین مردم و مسئولین 🔻 حل گره‌های ذهنی و شبهات مردم 🔻 گسترش و تعمیق اجتماعی و کاهش امکان فساد و جلوگیری از ایجاد طبقه ممتاز اجتماعی و بریده از مردم 🔻 زمینه‌سازی مردم در 🔻 ایجاد احساس یگانگی با حکومت در مردم و از خود دانستن مسئولین 🔻 کشف استعدادهای نهفته ملی بین مردم و زمینه رشد استعدادمحور به‌جای رانت‌محور 🔻 زمینه‌سازی برای تحقق نُصح اجتماعی و... ✅ مؤلفه‌های تعریف مردمی‌بودن: 🔻یکی از مهمترین گام‌ها طراحی و شاخص و سنجه برای آن است. اگر می‌گوییم فلان مدیر یا نماینده مجلس باید مردمی‌ باشد، یعنی چگونه باشد؟ اجمالاً مردمی‌بودن را از چند زاویه می‌توان نگریست: 🔹 بُعد نظری: شناخت مبنایی از جایگاه مردم در اسلام، انقلاب و نقش مردم در تحولات و پیشرفت جوامع. واقعیت این است که مبانی نظری در باب جایگاه مردم را کامل تنقیح نکردیم و با کاستی‌های جدی مواجهیم. کوتاهی در تبیین نظری، منجر به رفتارهای سطحی و پوپولیستی و ناپایدار می‌شود. 🔹بُعد عاطفی و قلبی: میزان کشش و گرایش قلبی به مردم و ارتباط بامردم و عشق ورزیدن به مردم (فقدان این امر موجب رفتارهای تصنعی و غیرواقعی شده که خالی از اثر است.) باید تبیین کنیم فردی که باور به مردم دارد، چه نسبتی در ساحت قلبی، و ارتباطات اجتماعی خواهد داشت. مبدأ ارتباط مردمی از حیث وجودی بخش حیاتی مردمی‌بودن است. 🔹 بُعد عملی و کنشی: آثاری که دو بُعد قبلی بر کنش و رفتار مدیریتی و اجتماعی ما می‌گذارد بعد عملی مردمی‌بودن است، از جمله: ✔️ شیوه تعامل با مردم در جایگاه مدیر و مسئول و نماینده (از جایگاه حقوقی) ✔️ سبک طراحی اقدام مدیریتی در حوزه تخصصی و مردم ✔️ شیوه تعامل با مردم در زیست اجتماعی و روابط عمومی (از جایگاه حقیقی) 🔰️ می‌خواستم موارد بالا را مفصل توضیح دهم و بحث را تفصیل دهم که به دلایلی گفتم بماند برای بعد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
کوتاه درباره ماجرای 🔻 وقتی رسانه‌هایی چون دائماً مصاحبه و محتوا و ادبیات دینی برای نقد حرکت آن طلبه تولید می‌کند و بزرگان خیلی راحت در این زمین بازی می‌کنند باید نگران شد. 🔻 امروز رفتار آن طلبه نیست بلکه مسئله این است: 🔹 بالابردن هزینه امربه معروف و نهی از منکر 🔹 ایجاد چهره‌ای غیرمعقول از روحانیت 🔹 قبح زدایی از کشف حجاب 🔹 بالابردن حساسیت اجتماعی علیه روحانیت 🔹 جهت دهی به قشر بدحجاب و تهییج برای مقابله با آمرین به معروف 🔹 ایجاد شکاف اجتماعی و دوقطبی سازی 🔹 برجسته‌سازی دوگانه حجاب _ حاکمیت 🔹 برهم زدن آرامش روانی جامعه 🔻 انتقاد اگر منصفانه باشد، هیچ ایرادی ندارد، باید هر مسئله‌ای را در فضای غیر هیجانی تحلیل کرد اما مشروط به داشتن اطلاعات دقیق. اما دامن زدن به بازی ای که دشمن طراحی کرده قطعاً است. مراقب باشیم پازل دشمن را تکمیل نکنیم... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 قم را دریابیم... (ضرورت طراحی و اجرای الگوی حکمرانی فرهنگی در قم) 🔻 حتماً به گستره نه‌تنها ایران که جهان اسلام است. حتماً خدماتی که تا کنون داشته است، فراتر از مرزهای ایران تا عمق آفریقا و آمریکا بوده است. حتماً باید دستاوردها و رشادت‌ها و موفقیت‌ها را پاس داشت. اما امروز گویی حوزه علمیه در محیط فرهنگی قم حضور و اثرگذاری ندارد. این را می‌توان از آثار اجتماعی مشاهده کرد. 🔻 امروز باید درباره نحوه و حوزه بیشتر گفتگو کنیم. به هزارویک دلیل امروز دستمان به ذهن بخشی از طیف جوانان امروز نمی‌رسد. این عدم دسترسی خودش را در اتفاقات مختلفی نشان می‌دهد که می‌توان فهرست بلندی از آن را برشمرد. دم‌دستی ترین مصاديق آن و و بالاتر است که ریشه در باورها دارد. اینجا هرچند می‌توان از سخن گفت اما چاره بنیادین مسئله است. 🔻 امروز وقتی در قدم می‌زنیم انگار فقط چندمتر با خیابان‌های تهران فاصله داریم. چهره‌ها و پوشش‌ها و گویش‌ها... پرسش‌ها و چالش‌ها و ذهنیت‌ها همه نشان از چالش و دارد. 🔻 در قم است، اما دستش به ذهن جوان و جامعه قم نمی‌رسد. حتی شايد قم مسئله‌اش هم نباشد. اساساً ما در مقیاس ملی نه در مقیاس منطقه‌ای و یک نقطه خاص جغرافیایی چیست؟ مثلاً منِ حوزه اگر تصمیم بگیرم یک شهر را براساسِ مؤلفه‌های دینی کنم، چه می‌کنم؟ آیا اساساً این سؤال، یکی از پرسش‌های ما و مسئله‌های ما هست؟ 🔻 اگر بخواهیم از حرف‌های بزرگ و کلان انتزاعی به یک و معین و میدانی حرکت کنیم، و یک واقعیت عینی را تحت کنترل درآوردیم چه می‌کنیم؟ 🔻 گرچه ریشه‌های عمیق فرهنگی مردم ما غیر قابل انکار است اما همه مردم هم همان‌هایی که در مسجد و هیئت و حرم می‌بینیم نیستند. حتی بسیاری از آن‌هایی که درهمین محیط ها هستند، در معرض و خاموش فکری و ذهنی و مجازی اند. برخی جسمشان در مسجد است و روحشان در فجازی. 🔻 صورت مسئله واضح است، ما با مخاطبی مواجهیم که حرف ما به او نمی‌رسد. او مخاطب و هم نیست. پس باید به زمینه‌های را دریابیم. محیط هایی چون مدرسه و دانشگاه و بازار و و... برخی از این زمینه‌های دسترسی است. مقیاس عملیات نیز برای ما قم است با امکان بزرگی به‌نام حوزه و استعداد: حدود 50 هزار طلبه، معاونت تبلیغ، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، ده‌ها گروه فرهنگی و جهادی، و ظرفیت عظیمی چون حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران و... 🔻 قم می‌تواند تبدیل به یک الگوی تحول فرهنگی مبتنی بر پیوستار نظر تا عمل شود. (این قسمت توضیحی دارد که در یادداشتی مستقل تفصیل خواهد یافت.) ❓سؤال اینجاست آيا می‌توانیم دراین مقیاس یک موفق تعریف کنیم تا قم در یک افق 5 تا 10 ساله در شاخص‌های اصلی فرهنگی یک شهر و ایران شود؟ 📝 رونوشت به: ریاست محترم حوزه‌های علمیه دبیر محترم شورای عالی حوزه جامعه محترم مدرسین ریاست محترم دفتر تبلیغات 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
❤️ سر سال است، مرد مسکینم مکش از دست خالیم دامن... تو بر این خاک‌ها بکش دستی اگر این خاک زر نشد با من... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat