بسم الله الرحمن الرحیم
❓❓سوال ۱- یک زن ۳۰ سال است با یک #ازدواج_اجباری ، زندگی می کند، الآن چه باید بکند؟
پاسخ⬇️
این زندگی ۳۰ ساله با هر هدفی انجام گرفته باشد قابل تحسین است ، اما ذکر چند نکته ضروری است:
1⃣ این زن #انگیزه و #هدف خودرا از این زندگی مشخص نماید. اگر برای خدا بوده که در ردیف زنان بزرگ است. و با توکل بر خدا ادامه دهد. اگر نه! خدای ناکرده با هدف دیگری بوده که باید نگاه خود را به ۳۰ سال قبل تغییر دهد ، یعنی #مثبت نگاه کند و بیهوده تلقی نکند. بالاخره ۳۰ سال بنیان یک خانواده را حفظ کرده است. از خدا کمک بخواهد که او را در #اصلاح_نگرش یاری کند .
2⃣ در روشهای برخورد با شوهر تجدید نظر کند . اگر نگاهش #بدبینی به او است آن را اصلاح کند . چون به هر حال با تن دادن به ازدواج اجباری هم به خود و هم به شوهرش #ظلم کرده است. از این رو برای جبران و اصلاح #طرحی_نو آغاز کند .
3⃣ اگر نگاه و روشهایش درست بوده است و شوهرش هیچ تغییری نکرده است مجوز طلاق دارد . هرچند تداوم زندگی به #تقوی نزدیکتر است.
❓❓سوال۲- اگر مرد در انجام وظایف خود کوتاهی کند چه باید کرد؟
پاسخ⬇️
آنجا که مرد کوتاهی می کند تلخی به همراه خواهد داشت .زن می تواند با نیت #ایجاد_اشتیاق در شوهر ، #محبت تولید کند و او را به انجام وظایفش ترغیب نماید. این عمل زن نباید با نگاه به ساعت انجام گیرد ، بلکه باید آن را برای خود یک #وظیفه_دینی تلقی کرده و تداوم دهد.
اینجا زن هم #نقش_مادری خود را ایفا می کند و هم نقش #آمر_به_معروف و #ناهی_از_منکر را.
با این عمل زن به چنان رشدی می رسد که با سالها عبادت فردی ، قادر به آن نخواهد شد .
و یا می تواند در مقابل مرد #ستیزه_جوئی کند و خانه را به میدان جنگ تبدیل کند که ثمره ای جز افت شخصیت ، دوری از رحمت الهی نخواهد داشت.
✅نکته پایانی: زن هیچ وقت فراموش نکند که اصل انتخاب با خودش بوده است از اینرو ستیزه جوئی باعث #ذلت و محبت سازی باعث #عزت زن خواهد شد.
عزتمند باشید
امیدی
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۸
▪️#درسهای_عاشورا ۱
بسم الله الرحمن الرحیم
در این قسمت از بحثمان درسهای عاشورا را تقدیم شما میکنم.
✨ درسهای عاشورا یک بحث زنده و جاودانه است. مختص زمان خاصی نیست.
در هر نقطه و هر زمانی از تاریخ میتوان از آن بهرهها برد.
🔸 درس اول
#تکریم_انسان است.
در نگرش توحیدی همه انسانها از #حق_احترام برخوردار هستند. اما انسان مومن از ارزش و کرامت مضاعفی برخوردار است. این ارزشگذاری از تقوا و تعهد نشئت میگیرد ربطی به رنگ، زبان، قبیله، منطقه جغرافیایی، سرمایهدار بودن، فقیر بودن و غیره ندارد. تقوا و تعهد مهم است.
در واقعه عاشورا امام حسین به عنوان محور این واقعه با نفس مسیحیایی خود همه اصحابش را باوفا و بینظیر معرفی میکند. این یک تکریم است. در روز عاشورا به بالین تکتکِ اصحابش میرود. سر آنها را به بالین میگیرد. در این رفتار بزرگوارانه بین فرزندش علی اکبر و جَوُن غلام ابوذر غفاری فرقی نمیگذارد.
وقتی جَوُن برای اذن جهاد نزد امام رفت امام به او رخصت داد که از میدان جنگ خارج بشود. فرمود چون در روزهای قبل سختی و دشواری برای ما تحمل کردی، میتوانی از میدان خارج بشوی. ولی جَوُن گریست. از امام درخواست کرد اجازه بدهد، برود میدان جنگ خونش را با خون اهل بیت بیامیزد. چون در نگاه جَوُن این آمیختگی خون شرافت و منزلت او را در عالم هستی بالا خواهد برد. امام اجازه داد. او به میدان رفت، دلاورانه جنگید و شهید شد. امام بر سر بالین او آمد در این لحظه جَوُن تجسم شوق و نشاط است. چرا؟! چون آن منزلت و شرافتی که از آمیختگی خونش با خون اهل بیت او را به این شرافت رسانده است. به او اعتلا بخشیده است. خیلی خوشحال بود. خیلی مشتاق بود. با یک ناباوری به حضور امام نگاه کرد. الان که در جرگه اهل بیت است خیلی خوشحال است.
یا نمونه دیگر وقتی حُر فهمید در جبهه کفر است، توبه کرد و به سوی خیمهگاه امام برگشت. تردید داشت که امام او را میپذیرد یا نه!؟. امام حسین هم بازگشت او را پذیرفت و هم به تصمیم شجاعانه او در پذیرش حق ارج گذاشت. پس ببینید در مرام سیدالشهدا جون که یک غلام سیاه بود. حر که یک انسان تائب بود و حضرت علی اکبر که شبیهترین به پیامبر اعظم بود؛ هیچ فرقی وجود ندارد. با این حساب آیا پناهگاهی امنتر، آزادتر، باشرافتتر از محضر حضرت سیدالشهداء وجود دارد؟!
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#اطلاعیه
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت شما مخاطبان ارجمند کانال عطر ماندگار عرض سلام و ادب داریم.
به جهت تنوع فکری و هنری بر آن شدیم تا پویشی هنری راهاندازی کنیم لذا برداشت خود را از مفهوم لوگوی بالا، با ذکر نام حداکثر تا دهم شهریور ماه به آیدیهای اعلامی زیر ارسال کنید.
✓ بهترین جملات در قالب پوستر طراحی شده و در کانال قرار خواهد گرفت.
@Tabyin16
@Mobin_99
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۹
▪️ #درسهای_عاشورا ۲
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 درس دوم از از درسهای عاشورا
#شجاعت است.
شجاعت فضیلتی است که انسان در برخورد با سختیها و خطرات دلش نلرزد و استواری خودش را حفظ بکند. حفظ این فضیلت آنوقت که اولا؛ زمینههای هراس زیاد است و ثانیا؛ انبوه زیادی از مردم ترسیده باشند ارزشمندتر است.
نترسیدن از مرگ، یکی از مصداقهای مهم و آشکار شجاعت است. اصحاب عاشورا در مراتب بالای این فضیلت قرار دارند. با شجاعت به کربلا آمدند. با شجاعت جنگیدند و با شجاعت شهید شدند. نه تنها این فضیلت بلکه همه فضائل عاشورا #حَسَن نیست بلکه #احسن است. همانطور که میدانید در جنگ قرار بر رزم فردی بود. در مقابل شجاعت اصحاب عاشورا دشمن توان این رزم را نداشت. آنوقت که ترس بر دشمن غالب میشد به یک نفر، گروهی حمله میکردند. از دور تیر و سنگ میانداختند. با این وجود نیز اصحاب عاشورا ذرهای نمیترسیدند و یقینا با شجاعت بیشتری نسبت به رزم فردی میجنگیدند. رجز میخواندند. دارای چهره بشاش بودند. هر چند همه اصحاب عاشورا میدانستند ساعاتی دیگر امامشان تنها خواهد ماند. اما با این وجود، شجاعت را به نحو احسن نشان دادند. یعنی آن جایی که شجاعت ارزشمندتر میشود همین جاست.
غم تنهایی امام خیلی بر وجودشون سنگینی میکرد اما با این وجود برای نشان دادن شجاعت خود در آخرین لحظات زندگی خود جانانه میجنگیدند. شجاعانه میجنگیدند. از این رو شجاعت در عمل و گفتار شهدای کربلا موج میزد.
🔸 درس سوم
#استقامت است.
آن فضیلتی که انسان را در برابر فشارهای درونی و بیرونی اولا؛ و غلبه بر مشکلات در راه نیل به هدف ثانیا؛ پایدار میکند، استقامت است.
در عاشورا این فضیلت در وجه احسن به نمایش گذاشته میشود. آنچه حماسه عاشورا را به اوج ماندگاری و تاثیرگذاری میرساند همین روحیه استقامت است. حضرت سیدالشهداء و یاران باوفایش اینقدر در اوج استقامت بودند که موجب ماندگاری عاشورا شد.
امام در یکی از منزلگاههای میان راه به نیروهای خود چنین میفرماید: ای مردم هر کدام از شما که تحمل تیزی شمشیر و زخم و ضربت نیزهها را دارد همراه ما بماند و الّا بازگردد. در توصیهای دیگر حضرت خطاب به خانواده خود چنین فرمودند: بنگرید هرگاه که من کشته شدم بخاطر من گریبان خود را چاک ندهید و صورت خراش نکنید.
بزرگترین مصداق استقامت امام حسین، استقامت در برابر تردیدافکنیهای نخبگان جامعه است. آنهایی که مدام حضرت را از قیام منع میکردند. دلیل شرعی برای این منع میتراشیدند.
اما امام به آنها اعتنایی نمیکرد. از اینرو در واقعه عاشورا امام آموزگار استقامت است.
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۰
◾️ #درسهای_عاشورا ۳
بسم الله الرحمن الرحیم
درسی که این جلسه از درسهای عاشورا خدمت شما تقدیم میشود؛
🔸 درس چهارم:
#عزت است.
عزت یعنی #خودارزشمندی که تابع ارزشهای صادق در درون انسان است، خلاف غرور که تابع ارزشهای کاذب هست. به عزت، #غرور_مثبت نیز گفته میشود. عزت به عنوان یک ویژگی شخصیتی مهم، صاحبش را از انفعال در برابر مشکلات و تهدیدات و نیز از نزدیک شدن به زشتیها و خطاها دور میکند.
طبق آیه ۸ سوره منافقون عزت از آنِ خدا، پیامبر و صاحبان ایمان است. بر همین اساس روایات متعددی #ذلت را مذمت میکند. مخصوصا این حدیث امام صادق علیهالسلام خیلی جای تأمل دارد. حضرت میفرمایند: « خداوند همه کارهای مومن را به خودش واگذاشته است ولی اینکه ذلیل باشد به او واگذار نکرده است ». عزتِ مومن باید در دو چیز باید آشکار بشود، تجلی پیدا بکند.
۱) به اموال دوستان خود چشم طمع نداشته باشد. در اینجا عزت با #زهد پیوند مییابد.
۲) از امکانات و تجهیزات زیاد دشمن نهراسد. اینجا عزت با #شجاعت ارتباط پیدا میکند.
دستگاه طاغوتی بنیامیه با تحمیل نفسِ بیعت اولا؛ و نیز تحمیل شخصِ طاغوت برای بیعت ثانیاً، میخواستند امام حسین را به انفعال و سکوت وادار کنند. بیعت همان مقبولیت مردمی است که هیچ اجباری در آن نیست. شما در سابقه مدیریت اولیاءالله دقت بکنید حتی موردی در تحمیلِ نفس بیعت نمیبینید چه رسد به تحمیل خودِ شخص.
شخصِ امام مثل خورشید است بر همه میتابد. حال، کسی بخواهد و نخواهد دیگر با خودِ اوست. این خواستن و نخواستن همان نفسِ بیعت و عدم بیعت است. وقتی استاندار مدینه به دستور یزید طاغوت بیعت را با امام حسین مطرح کرد. حضرت آن را ذلت نام نهاد. و حداقل موضعگیری در مقابل آن را، #مرگ_عزتمندانه معرفی کرد.
به سیره حضرت سیدالشهداء نگاه بکنید حضرت یک قیام همه بُعدی به لحاظ فکری، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی علیه دو چیز را میبینید:
۱- #هویتِ طاغوت که اصل نیز همین است، چون با انسانیت در تضاد جدی است.
۲- #شخصِ طاغوت که یزید بن معاویه بود که ثمره قیام علیه این دو چیز، یا مرگ عزتمندانه است یا حکومت عادلانه. این روحیه عزت در خانواده و یاران امام در مراتب بالا موج میزد.
مثال: رد کردن اماننامه از طرف حضرت عباس یک مصداق عینی و جدی است. شما به تمامی رجزهای اصحاب عاشورا دقت بکنید مملو از نگاه و کلام عزتمندانه است. یکی از عواملی که رعب و وحشت عمیق بر لشکر ۳۰هزار نفری جبهه کفر انداخته بود، همین روحیه عزت اصحاب عاشوراست.
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمایش دمی در بازار هیزم فروشان
تولید: گروه نمایش شهید آوینی خرمدره
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه یازدهم
◾️ #درسهای_عاشورا ۴
بسم الله الرحمن الرحیم
در آموزههای دین اسلام #جنبه_سیاسی دین بسیار برجسته است. علت این برجستگی را در دو موضوع میتوان جستجو کرد.
🔹 موضوع اول:
ستیز اساسی بین جبهه حق و باطل است.
این یک نگرش است که پذیرش آن زمینههای عزت را هموار میکند. بیتفاوتی یا عدم پذیرش آن زمینههای ذلت را پدید میآورد. هر چند دشمن در یک برنامه گسترده، قصد داشته و دارد این ستیز را عادی جلوه بدهد. البته تا حدی هم موفق شده است.
دقت کرده باشید وقتی واژه مبارزه به میان میآید حداقل نصف مسلمانان با کراهت واکنش نشان میدهند. منظور ما غیرت مسلمانی نیست. منظور، یک نگرش است. چون در نگرش دینی این ستیز، مسئله اعتقادی است. کیفیت حیات معنوی و مادی انسان از همین اعتقاد نشئت میگیرد. این است که ما از مخاطبان میخواهیم همه جا این حرف را بزنند که پذیرش این نگرش یک مسئله اعتقادی است.
نکته مهمی که در این ستیز نهفته و متاسفانه در هالهای از فراموشی هم فرو رفته است ⬅️ بصیرت به روش جبهه باطل هست. جبهه باطل از اساس با انسانیت سرِ ستیز دارد. اما در ظاهر به روشهای رنگارنگ، خود را انساندوست معرفی میکند. در سایه همین تبلیغات دروغین به شدت به کسب قدرت سیاسی حریص است. از اینرو ناجوانمردانه به روش شیطانی، مدام تمایلات پست انسانها را تحریک میکنند تا به وسیله آن به اهداف خبیثانه خود برسند.
🔹 دومین مسئله،
مسئله حکومت و رهبری است.
روی این مسئله بین جبهه باطل و جبهه حق یک تضاد اساسی هست. نظام سیاسی اسلام برای مدیریت جامعه، #ولایت را معرفی کرده است. مبنای تصدی حکومت شایستگیهای علمی و تقوایی است و متصدیان آن در چهارچوب دین خدا به مدیریت جامعه میپردازند. اما در جبهه باطل نظام سیاسی به آن معنای واقعی وجود ندارد. شرط تصدی حکومت به قدرت زور و زر و تزویر است. به همین جهت کسی که حاکم میشود از شایستگیهای انسانی هیچ بهرهای نمیبرد. افرادی که اسیر این حاکمِ باطل میشوند یقینا در نگرش به ستیز بین حق و باطل ذرهای شناخت ندارند. این اثرِ نگرش هست. حالا با این دو موضوع به قیام عاشورا نگاه بکنیم. عاشورا حرکتی انقلابی هم بر ضد نگرشهای انحرافی است و هم علیه حکام مستبد و خبیث است. مردم آن زمان در آن دو موضوعی که گفتیم هم شدیدا و هم عمیقا در اسارت محض جبهه باطل بودند. #قیام_عاشورا بخاطر نجات همین مردم بود.
در قیام عاشورا #درسهای_سیاسی زیاد است. دوری از بیتفاوتی، دوری از ذلت، به همین علت قیام عاشورا در طول تاریخ الهامبخش حرکتهای آزادی بخش است. عاشورا علاوه بر اینکه یک نظام سیاسیِ زنده و کاربردی را معرفی میکند. به همه سوالات هم در جنبه #سلبی و هم در جنبه #ایجابی پاسخ دقیق، صریح و روشن ارائه میدهد. از جمله؛ شرایط حاکم شایسته، وظایف حکومت در قبال مردم، وظایف مردم در قبال حکومت، نحوه موضعگیری در مقابل نظام طاغوت، دامنه امر به معروف و نهی از منکر، معیارهای ساختار سیاسی جامعه و از این قبیل...
و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۲
◾️ #درسهای_عاشورا ۵
بسم الله الرحمن الرحیم
درس ششم از درسهای عاشورا در موردِ
🔸 #حق_ولایت است.
حاکمیت اهل بیت پیامبر بر مردم به علت احراز صلاحیتهای بی نظیرشان به ویژه قرابت عمیق و معنوی با سرچشمه دین یک حق غیرقابل انکار میباشد. هر چند عدهای جاهطلب، زورمدار، مزور با غوغاسالاری در سقیفه مسیر حاکمیت الهی را در جنبه مقبولیت مردمی به نفع خود تغییر دادند اما خودِ اهل بیت نسبت به این انحراف راضی نبودند و در مقاطع مختلف از حق خود دفاع میکردند. تا این حد که غاصبان حق خود را به مردم معرفی مینمودند. البته همه مخاطبان بزرگوار میدانند این حق چون از سوی خدا به اهل بیت عطا شده بود در کنار آن تکلیف دفاع از حق خود را نیز داشتند.
#قیام_عاشورا جلوه بارز و بینظیری از این حقخواهی میباشد. در سه محور من یک نمونه عرض میکنم:
🔹 محور اول:
#تبیین_شرایط_رهبر است.
حضرت سیدالشهداء در پاسخ به درخواستهای شیعیان عراق مبنی بر حرکت به سوی آنجا در نامهای که حضرت مسلم را به عنوان نماینده خود معرفی نمودند، در مورد شرایط رهبری چنین جملهای نوشتند. « به جانم سوگند امام جز آن که به کتاب خدا حکومت و داوری کند و قیام به قسط و عدل نماید و به دین حق گردن بنهد و خود را وقف راه خدا کرده باشد، نیست ». امام حسین در این دو سه جمله نیل به #توحید را در پرتو شناخت و اعتقاد به ولایت میداند. بر همین اساس عرض میشود که شناخت امام و زمینهسازی برای تحقق مقبولیت مردمی ⬅️ شرط #صحت_خداپرستی است یعنی کسی این کار را نکند، دغدغه این کار را نداشته باشد در صحت خداپرستی خودش باید شک کند!.
🔹 محور دوم:
#معرفی_شایستگان منصب امامت است.
وقتی الگوی کلی امامت بیان شد، انطباق آن با شخص شایسته مسئله مهمی میشود. به عنوان مثال امام حسین در مسیر راه کوفه پس از برخورد با سپاه حُر بعد از اقامه نماز جماعت خطبهای ایراد فرمودند که این انطباق را در آنجا مطرح میکنند. « ای مردم اگر تقوای خدا پیشه کنید و حق را برای صاحبانشان بشناسید، خدا از شما بیشتر راضی خواهد بود. ما دودمان پیامبریم و به عهدهداری این امر و ولایت بر شما از دیگرانی که به ناحق مدعی آنند و در میان شما به ستم و تجاوز حکومت میکنند، سزاوارتریم ». ببینید امام در این جمله ضمن این انطباق، میفرمایند که این تقوای الهی است. چی تقوای الهی است؟ ⬅️ دعوت مردم به فرد شایسته منصب امامت. این تقواست.
انشاءالله محور بعدی در جلسه بعد
و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 #پاسخ_سوال_هفته_هشتم (قسمت اول)
❓در ارتباطدهی بین نقشهای زن و شوهر، از کدام نقطه قیام عاشورا، میتوان استفاده نمود. در حد لازم توضیح دهید.
🔶 #مقدمه:
خداوند متعال انسانیت را در جسم خاکی قرار داد. و تعظیم فرشتگان را خواند که ابلیس تکبر کرد. از این لحظه چالش بین حق و باطل کلید خورد.
ابلیس عملاً هدایت باطل را به عهده گرفت.
خدا برای هدایت انسان؛ پیامبر، امام و قرآن را نازل کرد این چالش قرنها ادامه داشت اما کسی خبر از کم و کیف آن چالش نداشت، در جزئیات چرا هر کسی در منطقه خود میدید باطل پیروز است یا حق. در بطن این چالش نکات مهمی نهفته است که فعلا معلوم نیست.
بالاخره در زمان امام حسین که انسانیت پست شده و ابلیس به گمان خود سرمست از پیروزی است. خدا خواست هر یک از مدعیان داشتههای خود را به نمایش بگذارند.
#صحرای_کربلا به عنوان #نمایشگاه_دائمی احسن تقویم و اسفل سافلین از سوی خدا انتخاب شد. خدا فرمود:
« إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا » این معیار من در نمرهدهی به آثار شماست.
هر دو جبهه آثار خود را چیده و عرضه کردند.
✓ #جبهه_کفر ۳۵ هزار انسان با کلیه امکانات و تجهیزات خود.
✓ #جبهه_حق ۷۲ نفر انسان با کلیه امکانات و تجهیزات خود.
از انسانهای هر دو جبهه یک سوال پرسیده شد:
❓آیا این راهی که انتخاب کردید کاملاً به مسیر، مبدا و مقصد آن واقف بودید؟
بالاخره بعد از جمعآوری نظرات و تجزیه و تحلیل آنها چنین جمعبندی شد.
◾️ همه نفرات جبهه باطل چنین نظراتی داشتند:
- دنیا را به آخرت ترجیح دادند.
- خودشان را مهمتر از دیگران میدانند.
- سعادت را در رفاه دنیا میدانند.
◽️در جبهه حق این جوابها را دادند:
- خدا را به دنیا و آخرت ترجیح دادند.
- خودشان را فدای دیگران می کنند.
- سعادت را در خدمت به انسانها میدانند.
بعد خدا خطاب به امام حسین فرمود:
ای حسین تو مدیر این نمایشگاه هستی توضیحی ارائه ده.
امام حسین فرمود:
خدایا خودت شاهدی که ما اهل بیت به هر دو گروه روشنگری کردیم. هر دو گروه آزادی عمل داشتند. جبهه کفر از این آزادی عمل سوءاستفاده کردند، اما جبهه حق از آزادی عمل نهایت استفاده را برای تکامل خود بردهاند.
خداوند متعال برای نمونه از جبهه باطل و از جبهه حق دو نفر را انتخاب و از آنها سوال پرسید.
از جبهه باطل از #عمرسعد پرسید:
اگر از جنگ با حسین من دست برداری بهشت را به تو میدهم.
عمر گفت: آخر من شب و روزم برای حکومت ری سپری شده و الان شرط آن حکومت قتال با حسین است.
خدا از جبهه حق از #زهیر پرسید:
اگر میدان جنگ را ترک کنی بهشت را به تو میدهم.
زهیر گفت: خدایا من هر کجا بروم با حسین تو میروم اگر حسین را داشته باشم هر چه خواهم داشت.
بعد خدا به حسین فرمود:
ای حسین! این حرامیان نمیدانند تو تجلی من هستی، اینها نمیدانند خون من هستی. تو دو راه داری و در انتخاب هر دو آزاد هستی.
1⃣ من همه این حرامیان را هلاک کنم و تو با این هفتاد و دو نفر زندگی انسانی را از نو شروع کن.
2⃣ یا باید با اینها جنگ کنید، اینها فقط آمدهاند خون تو را بریزند و در خیال خام خود به دنیایشان برسند.
امام حسین فرمود:
خدایا نوح نبی گزینه ۱ را انتخاب کرد.
من میخواهم گزینه دو را انتخاب کنم آمادهام به اذن تو همه چیزم را فدا کنم تا اینها از خباثت خالی شوند و انسانیتشان بیدار شود.
در این لحظه حضرت سیدالشهداء چشم باز کرد و به زهیر گفت:
جمع کنید یاران باوفایم را، با آنها حرف دارم.
فردا روز عظیمی خواهد بود.
✍ ادامه دارد....
بارگذاری قسمت دوم ساعت ۱۰ شب انجام خواهد شد.
عزتمندباشید.
امیدی
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۳
◾️ #درسهای_عاشورا ۶
بسم الله الرحمن الرحیم
به فضل الهی جلسه قبل عرض شد دفاع از حق ولایت، از درسهای مهم عاشوراست. که این حقخواهی در سه محور انجام گرفته است. در محور اول؛ عرض شد، امام حسین به تبیین شرایط رهبر میپردازد. و در محور دوم؛ عمل انطباق شخص با صلاحیت رو انجام میدهد و او را معرفی هم میکند.
🔹 محور دیگری لازم است تا از غاصبان حتی کسانی که قصد غصب این منصب را دارند #نفی_صلاحیت انجام بگیرد.
حضرت سیدالشهداء در نامهای که پس از برخورد با سپاه حُر به بزرگان کوفه مینویسد؛ « پس از برشمردن اینکه این جماعت - یعنی امویان - پیرو شیطان هستند، حدود الهی را تعطیل کردند، فساد را آشکار ساختند، حلال را حرام و حرام را حلال کردهاند و نیز بیتالمال را برای خود برداشتهاند... بعد از آن میفرماید: و من به دلیل نزدیکتر بودنم به پیامبر، برای امر حکومت شایستهترم ». جلسه قبل عرض شد این قرابتی که بین امام حسین با پیامبر هست. یک قرابت معنوی و عمیق میباشد. مدنظر این قرابت است نه قرابت نسبی، هر چند نسب زمینهساز این قرابت معنوی شده است اما در صلاحیتهای رهبری، قرابت نسبی یک امر زمینهساز است. عامل اصلی نیست.
یا مثلاً؛ حضرت سیدالشهداء در زمان صلح با معاویه هر چند به مفاد صلح پایبند است اما دست از مبارزه منفی برنمیدارد. در نامهای به معاویه چنین میفرماید: « ای معاویه برای من نوشتهای که مردم را به فتنه نیاندازم. من، فتنهای بالاتر از زمامداری تو به مردم نمیشناسم و اگر اهل مبارزه باشم جهاد با تو را برترین کار میدانم. و اگر با تو نجنگیدهام از خدا آمرزش میخواهم ». ببینید واضح و گویا.
معاویه وقتی نقضِ عهد کرد و برای بعد از خود یزید را معرفی و تبلیغ کرد امامحسین ساکت ننشست و نامهای به او نوشت « جوانی را به ولایت امر مردم تعیین کردهای که شراب میخورد، با سگ بازی میکند، به امانت خود خیانت کرده و مردم را تباه ساختهای! چگونه یک شرابخوار را به تولیت امور امت محمد میگماری؟! - اینجا را دقت کنید - در حالی که شرابخوار امین بر یک درهم نیست! - چقدر دقیق گفته است امام! - چگونه نسبت به امت، امین باشد؟! میگه یزیدی که چون شرابخوار است و نمیتواند بر یک درهم امین باشد چگونه نسبت به امت محمد امین باشد!!
میبینید در #منطق_عاشورا معرفی و اطاعت از حاکم بر حق و نیز نفی صلاحیت غاصبان آن و تبری از آنها یک #رسالت_الهی محسوب میشود. حضرت سیدالشهداء با این قیام زمینههای جهلزدایی و بیدارگری مردم را نسبت به این موضوع حیاتی ایجاد نمودند. قیام عاشورا نجات بود، هدایت بود، روشنی بخش بود، حرکتزا بود خب این آثار با چه منشأی به وجود میآید؟! متاسفانه ما نسبت به این موضوع غافلیم.
یک جمله، عرضم تمام - #سرمایه_محوری که در قیام عاشورا هنوز هم نهفته است معرفی امام حق و افشای امام باطل به امت اسلامی است. این سرمایه محوری نهفته است! بعد از ۱۴۰۰ سال و اندی ما چقدر به این سرمایه محوری واقف شدهایم؟! پس جای تأمل دارد...
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 #پاسخ_سوال_هفته_هشتم (قسمت دوم):
قیام عاشورا در مقایسه با ویژگیهای یک قیام متداول بینظیر است.
یکی از آن ابعاد، #بعد_خانوادگی است.
در هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود که مجاهدان خانواده را با خود به معرکه کارزار ببرند.
هدف حضرت سیدالشهداء از این کار میتواند مطالب زیر باشد:
1⃣ با توجه به فضایی که در قسمت اول پاسخ ترسیم شد، برای زدودن خباثت از درون انسانها ایثاری ضرورت داشت که تمام عیار باشد. همراه بردن خانواده، #عیار_ایثار را در قیام عاشورا خیلی بالا برد.
2⃣ رویارویی دو طرف متخاصم در جنگ با توجه به اصول و قواعد آن یک امر پذیرفته شده است. مثال: جنگ صفین.
هر چند عظمتهای انسانی این جنگ بازگو نمیشود اما در حد یک جنگ متداول به آن نگاه میشود.
حضور خانواده در قیام عاشورا موجب شد کانون توجه جدی و عمیق شود. به عبارت دیگر نگاه جهانی به قیام عاشورا خیلی متفاوتتر از نگاه به سایر جنگها و قیام های کوچک و بزرگ شد. حضرت سیدالشهداء چون به دنبال #بیداری_درونی انسانها بودند، به چنین نگاه متفاوتی نیازمند بودند.
3⃣ در ریشهیابی اصلی وقوع حادثه عاشورا، در ایستگاه خانواده متوقف میشویم.
✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی #تقوا باشد حسینبنعلی تقویت میشود.
✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی #فجور باشد یزیدبنمعاویه تقویت میشود.
در زمان امام حسین و قبل از قیام، فجور با منشأ خانواده در پیکر جامعه جاری و ساری بود. از این رو امام خانواده را همراه قیام کرد تا در پیام آزادگی و انسانیت از قابلیت آنها بهرهبرداری های لازم را بنماید.
🔸 رشد انسان در سه قلمرو:
- در قلمرو #خانواده:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #مادر میسازد.
- در قلمرو #جامعه:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #معلم میسازد.
- در قلمروی #زمین:
زمینههای خوب و بد شدن انسان را #امام میسازد.
با توجه به این سه قلمرو عرض میشود روز عاشورا مصاف مادران و معلمان خوب و امام حق با مادران و معلمان بد و امام باطل بود.
به عبارت دیگر این سه دسته انسان، دستاوردهای آموزشی و پرورشی خود را در نمایشگاه دائمی مستقر در صحرای کربلا در معرض دید همه بشریت قرار دادند.
- در نقشهای زن و شوهر دو صلاحیت لازم است تا خانواده همواره عاشورایی باشد:
الف) #حاکمیت_آزادگی در روابط زن و شوهر
مثال: دلهم زن زهیر به او گفت: من نمیگویم برو حسین بن علی را یاری کن،
بلکه میگویم به رسم ادب برو ببین فرزند رسول خدا چه حرفی با تو دارد. تراز جمله دوم زن زهیر در مراتب آزادگی بالاست.
ب) #ایثار و از خودگذشتگی در تولید رفتارهای انسانی
مثال: وهب یک انسان وارستهای است که تازه به مکتب شیعه وارد شده است. عالمانه شیفته حسین بن علی شد و در کمال نترسیدن از مرگ، چنان ظاهر شد که خباثت درونی و عمیق امویان را آشکار کرد. یکی از امویان به طعنه گفت: مسلمانی نیست حسین بن علی را یاری دهد. دست به دامن یک مسیحی شده است؟ وهب در جواب او جملاتی با این مضمون گفت:
حسین ابن علی تنها آزاد مردی است که دیگران دست به دامن او میشوند تا در مراتب انسانیت بالا روند. شما کوردل هستید و این چیزها را نمیفهمید.
وهب با رجزهایی که خواند و با رزمهای شجاعانه خود، #ایثار_آگاهانه را به نمایش گذاشت.
او قبل از حرکت به میدان جنگ، همسرش گفت: نرو! پس من چه؟ مادرش سریع گفت:
برو به رسالت اصلیات برس.
اصرار همسر وهب، او را مردد نکرد. و اصرار همسر او به علت جدایی فیزیکی نبود. بلکه وقتی اشتیاق وصفناپذیر او را دید غبطه خورد. بعد گفت:
من چه؟و وقتی توجه وهب را به خود جلب کرد، گفت: با یک شرط میتوانی بروی! اینکه مرا در روز قیامت شفاعت کنی.
این گفتگوها در نیکوترین حد خود به زیبایی جاری شده است.
نقطه به نقطه قیام عاشورا مملو از این رفتارهای انسانی و باعظمت میباشد.
به همین علت #قیام_عاشورا منبع پایان ناپذیری برای #تکامل_انسان در زندگی ابدی است.
عزتمند باشید.
امیدی
@tabyin1318
#عاشورا تجلی انسانیت جلسه ۱۴
◾️ #درسهای_عاشورا ۷
بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه درسهای عاشورا عرض میکنیم
قیام عاشورا #محدود به زمان، مکان، قشر و مکتب خاصی نیست. از اینرو درسهای این قیام پایانناپذیر است. به همین علت شایسته است چند درسی از این قیام به #بانوان عزیز جامعه اسلامی اختصاص داده شود. امید که مقبول حضرت حق واقع بشود.
#بانوان_عاشورا هم #عیار_ایثار قیام را بالا بردند و هم در جنبه فکری #روشنگری را به احسن وجه به نمایش گذاشتند. - این دو مورد خیلی قابل تأمل است - بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء، حضرت زینب سلام الله علیها با عزت تمام عیار و با پشتوانه امامت علیبنالحسین رهبری کاروان عاشورا را به عهده گرفتند. از اینرو مطالبی درباره #حضور_زنان در اجتماع عنوان میشود.
ببینید، تکلیف اجتماعی، محصور در مردان نیست. زنان جامعه در راستای کمالخواهی مثل مردان حق دارند در موضعگیری های سیاسی شرکت کنند. این موضوع در #تداوم بستری که #حضرت_زهرا سلام الله علیها در حمایت از امامِ حق و افشاگری علیه امام باطل انجام دادند، و #حضرت_زینب نیز در قیام عاشورا آن را در معیت امام سجاد علیهالسلام #تثبیت کردند - این خط سیر مال آن دو بزرگوار است - زنان هم در مسیر تکامل انسانی میتوانند در بزنگاهها وارد این خط سیر بشوند و به تکامل خودشان جامه عمل بپوشانند. زنان دیگر قیام به تبعیت از حضرت زینب نقش آفرینی کردند. چند موردی تیتروار از رفتارهایی که زنان عزیز و بزرگوار قیام عاشورا انجام دادند خدمت شما ارائه میشود:
1⃣ #استقامت در برابر سختیهای قبل، حین و بعد از قیام
2⃣ #روشنگری در طول سفر از مدینه تا شام و از شام تا مدینه
3⃣ #انجام_کارهای پرستاری، پشتیبانی، و امدادگری در روز عاشورا و صحنههای بعد از آن
4⃣ #روحیه_بخشی و انگیزهدهی به مجاهدان قیام
5⃣ تغییر #ماهیت_اسارت و تبدیل آن به آزادسازی انسانها از بند تمایلات پست
6⃣ عمق بخشیدن به #بُعد_عاطفی قیام که حاصل نفسِ حضور زنان و دختران است.
7⃣ #حفظ مجدانه #عفاف و متانت یک زن مسلمان، قبل و بعد از اسارت فیزیکی
8⃣ به ستوه آوردن جبهه دشمن بعد از اسارت فیزیکی و خلق #حماسههای_عزتمندانه
نکته مهمی که در پایان میخواهم عرض بکنم این است که در روز عاشورا #دو_زن غیورانه در حمایت از امام حق علیه امام باطل شوریدند...
و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
#ما_ملت_امام_حسینیم
@tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم
#سوال ۱ :
در معنای آیه"لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی" توضیحی ارائه دهید.
حالت #اکراه در #حیطه_تمایلات است.یعنی نه بی میلی ونه میل کامل. این واژه ناظر به #نیازهای_مادی است.
مثال:
فردی کاملاً گرسنه نیست و در وعده ناهار قرار گرفته است، با خودش می گوید: بخورم یا نخورم؟ آن فرد هم در نخوردن و هم در خوردن مردد است.این حالت همان اکراه است.
حالا این آیه، با #اکراه رفتن به سوی #دین را #منع می کندچون اولا: شان دین بالاست.
ثانیا: اکراه #مانع_اثر_گذاری_عمیق_دین در #پرورش_شخصیت انسان میشود.
در همین آیه، دو واژه دیگر وجود دارد که اگر به باب افعال برود:
🔸رشد ⬅️ ارشاد.
🔸غی ⬅️ اغوا.
#ارشاد: حالت #تعادل است ، یعنی فرد با #آگاهی حاصل از #تبیین ، دین را پذیرفته است.
#اغوا :حالت #افراط اکراه است.چون ابلیس با حالت اکراه، درانسان زمینه نفوذ پیدا کرده و مدام تردید افکنی می کند تا به تدریج فرد به حالت اغوا برسد.
اغوا: یعنی #گمراه شدن از مسیر اصلی.
ترجمه ظاهری آیه:
" با اکراه وارد دین نشوید چون تحقیقاً حالت ارشاد و اغوا روشن شده است."
🌱🌱🌱🌱🌱🌱
#سوال ۲:
در مورد #حقوق و #تکالیف زن شوهر توضیح داده و ازآثار آن بیان کنید.
بعد از عقد قرارداد بین زن و شوهر حقوق و تکالیفی بین آنها ایجاد میشود.
هرچند خیلی از زن و شوهرها از این موضوع خبری ندارند اما تاکید میشود هم متاهلین و هم مجردین از این حقوق و تکالیف آگاهی پیدا کنند.
⬅️ #حق_زن ، #تکلیف_شوهر و
⬅️ #حق_شوهر،#تکلیف_زن است.
#آگاهی از این حقوق و تکالیف ، آثار مهمی در زندگی دارد که به دو نمونه آن اشاره می شود:
➖اولاً : در زندگی یک #تناسب و #توازن ایجاد می کند.
➖ثانیاً: بستر یک #زندگی_سالم را به وجود میآورد.
الف- حقوق زن بر مرد:
منظور تکالیفی است که بر عهده مرد است.
اینجا #زن می شود #طلبکار و #مرد #بدهکار.
مثال: #نفقه ، #حق_زن و #تکلیف_مرد است.
ب- حقوق مرد برزن:
منظور تکالیفی است که بر عهده زن است.
اینجا #زن میشود #بدهکار و #مرد #طلبکار.
مثال: #تمکین ، #حق_مرد و #تکلیف_زن است.
🔸دونگرش به حقوق وتکالیف:
1⃣ #نگرش_حقوقی:
با این نگرش هر یک از زن و شوهر روی حقوق خود پافشاری میکنند. ایجاد این فضا یک طرفه بوده و تکلیفی ادا نخواهد شد که نتیجه آن #مشاجره و #کینه خواهد شد.
در این حالت خانواده معرکه جنگ میشود .
این توضیحات، داشتن نگرش حقوقی را رد نمی کند بلکه توقف روی آن راتاییدنمی کند.
2⃣ #نگرش_اخلاقی:
این نگرش با پذیرفتن کوتاهی خود و عزم جدی برای اصلاح آن به تدریج شکل می گیرد.
در این فضا کوتاهیهای زن و شوهر نه تنها سبب طلبکاری نمی شود، بلکه موجب ایجاد #فضای_گذشت و #خیرخواهی خواهد شد.
پس دقت شود هر کس به ضعف و کوتاهی خود فکر کند و آن را بپذیرد،روحیه طلبکاری و بدهکاری را تعدیل کرده و روحیه #اصلاح و #تعاون را جایگزین آن خواهد کرد.
عزتمند باشید.
امیدی.