eitaa logo
🌴 عطر ماندگار🌴
210 دنبال‌کننده
436 عکس
101 ویدیو
12 فایل
امام خامنه‌ای: مسأله فرهنگ و تعلیم وتربیت، مسأله اول در نظام ماست. در بلندمدت هیچ چیزبه اندازه تعلیم وتربیت اهمیت ندارد. به فضل الهی این کانال درراستای تقویت تفکرتربیتی مخاطبان تلاش می‌کند‌‌. ارتباط با استاد امیدی: @Tabyin16
مشاهده در ایتا
دانلود
تجلی انسانیت جلسه ۱۳ ◾️ ۶ بسم الله الرحمن الرحیم به فضل الهی جلسه قبل عرض شد دفاع از حق ولایت، از درس‌های مهم عاشوراست. که این حق‌خواهی در سه محور انجام گرفته است. در محور اول؛ عرض شد، امام حسین به تبیین شرایط رهبر می‌پردازد. و در محور دوم؛ عمل انطباق شخص با صلاحیت رو انجام می‌دهد و او را معرفی هم می‌کند. 🔹 محور دیگری لازم است تا از غاصبان حتی کسانی که قصد غصب این منصب را دارند انجام بگیرد. حضرت سیدالشهداء در نامه‌ای که پس از برخورد با سپاه حُر به بزرگان کوفه می‌نویسد؛ « پس از برشمردن اینکه این جماعت - یعنی امویان - پیرو شیطان هستند، حدود الهی را تعطیل کردند، فساد را آشکار ساختند، حلال را حرام و حرام را حلال کرده‌اند و نیز بیت‌المال را برای خود برداشته‌اند... بعد از آن می‌فرماید: و من به دلیل نزدیکتر بودنم به پیامبر، برای امر حکومت شایسته‌ترم ». جلسه قبل عرض شد این قرابتی که بین امام حسین با پیامبر هست. یک قرابت معنوی و عمیق می‌باشد. مدنظر این قرابت است نه قرابت نسبی، هر چند نسب زمینه‌ساز این قرابت معنوی شده است اما در صلاحیت‌های رهبری، قرابت نسبی یک امر زمینه‌ساز است. عامل اصلی نیست. یا مثلاً؛ حضرت سیدالشهداء در زمان صلح با معاویه هر چند به مفاد صلح پایبند است اما دست از مبارزه منفی برنمی‌دارد. در نامه‌ای به معاویه چنین می‌فرماید: « ای معاویه برای من نوشته‌ای که مردم را به فتنه نیاندازم. من، فتنه‌ای بالاتر از زمامداری تو به مردم نمی‌شناسم و اگر اهل مبارزه باشم جهاد با تو را برترین کار می‌دانم. و اگر با تو نجنگیده‌ام از خدا آمرزش می‌خواهم ». ببینید واضح و گویا. معاویه وقتی نقضِ عهد کرد و برای بعد از خود یزید را معرفی و تبلیغ کرد امام‌حسین ساکت ننشست و نامه‌ای به او نوشت « جوانی را به ولایت امر مردم تعیین کرده‌ای که شراب می‌خورد، با سگ بازی می‌کند، به امانت خود خیانت کرده و مردم را تباه ساخته‌ای! چگونه یک شرابخوار را به تولیت امور امت محمد می‌گماری؟! - اینجا را دقت کنید - در حالی که شرابخوار امین بر یک درهم نیست! - چقدر دقیق گفته است امام! - چگونه نسبت به امت، امین باشد؟! میگه یزیدی که چون شرابخوار است و نمی‌تواند بر یک درهم امین باشد چگونه نسبت به امت محمد امین باشد!! می‌بینید در معرفی و اطاعت از حاکم بر حق و نیز نفی صلاحیت غاصبان آن و تبری از آن‌ها یک محسوب می‌شود. حضرت سیدالشهداء با این قیام زمینه‌های جهل‌زدایی و بیدارگری مردم را نسبت به این موضوع حیاتی ایجاد نمودند. قیام عاشورا نجات بود، هدایت بود، روشنی بخش بود، حرکت‌زا بود خب این آثار با چه منشأی به وجود می‌آید؟! متاسفانه ما نسبت به این موضوع غافلیم. یک جمله، عرضم تمام - که در قیام عاشورا هنوز هم نهفته است معرفی امام حق و افشای امام باطل به امت اسلامی است. این سرمایه محوری نهفته است! بعد از ۱۴۰۰ سال و اندی ما چقدر به این سرمایه محوری واقف شده‌ایم؟! پس جای تأمل دارد... @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 (قسمت دوم): قیام عاشورا در مقایسه با ویژگی‌های یک قیام متداول بی‌نظیر است. یکی از آن ابعاد، است. در هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود که مجاهدان خانواده را با خود به معرکه کارزار ببرند. هدف حضرت سیدالشهداء از این کار می‌تواند مطالب زیر باشد: 1⃣ با توجه به فضایی که در قسمت اول پاسخ ترسیم شد، برای زدودن خباثت از درون انسان‌ها ایثاری ضرورت داشت که تمام عیار باشد. همراه بردن خانواده، را در قیام عاشورا خیلی بالا برد. 2⃣ رویارویی دو طرف متخاصم در جنگ با توجه به اصول و قواعد آن یک امر پذیرفته شده است. مثال: جنگ صفین. هر چند عظمت‌های انسانی این جنگ بازگو نمی‌شود اما در حد یک جنگ متداول به آن نگاه می‌شود. حضور خانواده در قیام عاشورا موجب شد کانون توجه جدی و عمیق شود. به عبارت دیگر نگاه جهانی به قیام عاشورا خیلی متفاوت‌تر از نگاه به سایر جنگ‌ها و قیام های کوچک و بزرگ شد. حضرت سیدالشهداء چون به دنبال انسان‌ها بودند، به چنین نگاه متفاوتی نیازمند بودند. 3⃣ در ریشه‌یابی اصلی وقوع حادثه عاشورا، در ایستگاه خانواده متوقف می‌شویم. ✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی باشد حسین‌بن‌علی تقویت می‌شود. ✓ اگر گرایش و رفتار خانواده به سوی باشد یزیدبن‌معاویه تقویت می‌شود. در زمان امام حسین و قبل از قیام، فجور با منشأ خانواده در پیکر جامعه جاری و ساری بود. از این رو امام خانواده را همراه قیام کرد تا در پیام آزادگی و انسانیت از قابلیت آنها بهره‌برداری های لازم را بنماید. 🔸 رشد انسان در سه قلمرو: - در قلمرو : زمینه‌های خوب و بد شدن انسان را می‌سازد. - در قلمرو : زمینه‌های خوب و بد شدن انسان را می‌سازد. - در قلمروی : زمینه‌های خوب و بد شدن انسان را می‌سازد. با توجه به این سه قلمرو عرض می‌شود روز عاشورا مصاف مادران و معلمان خوب و امام حق با مادران و معلمان بد و امام باطل بود. به عبارت دیگر این سه دسته انسان، دستاوردهای آموزشی و پرورشی خود را در نمایشگاه دائمی مستقر در صحرای کربلا در معرض دید همه بشریت قرار دادند. - در نقش‌های زن و شوهر دو صلاحیت لازم است تا خانواده همواره عاشورایی باشد: الف) در روابط زن و شوهر مثال: دلهم زن زهیر به او گفت: من نمی‌گویم برو حسین بن علی را یاری کن، بلکه می‌گویم به رسم ادب برو ببین فرزند رسول خدا چه حرفی با تو دارد. تراز جمله دوم زن زهیر در مراتب آزادگی بالاست. ب) و از خودگذشتگی در تولید رفتارهای انسانی مثال: وهب یک انسان وارسته‌ای است که تازه به مکتب شیعه وارد شده است. عالمانه شیفته حسین بن علی شد و در کمال نترسیدن از مرگ، چنان ظاهر شد که خباثت درونی و عمیق امویان را آشکار کرد. یکی از امویان به طعنه گفت: مسلمانی نیست حسین بن علی را یاری دهد. دست به دامن یک مسیحی شده است؟ وهب در جواب او جملاتی با این مضمون گفت: حسین ابن علی تنها آزاد مردی است که دیگران دست به دامن او می‌شوند تا در مراتب انسانیت بالا روند. شما کوردل هستید و این چیزها را نمی‌فهمید. وهب با رجزهایی که خواند و با رزم‌های شجاعانه خود، را به نمایش گذاشت. او قبل از حرکت به میدان جنگ، همسرش گفت: نرو! پس من چه؟ مادرش سریع گفت: برو به رسالت اصلی‌ات برس. اصرار همسر وهب، او را مردد نکرد. و اصرار همسر او به علت جدایی فیزیکی نبود. بلکه وقتی اشتیاق وصف‌ناپذیر او را دید غبطه خورد. بعد گفت: من چه؟و وقتی توجه وهب را به خود جلب کرد، گفت: با یک شرط می‌توانی بروی! اینکه مرا در روز قیامت شفاعت کنی. این گفتگوها در نیکو‌ترین حد خود به زیبایی جاری شده است. نقطه به نقطه قیام عاشورا مملو از این رفتارهای انسانی و باعظمت می‌باشد. به همین علت منبع پایان ناپذیری برای در زندگی ابدی است. عزتمند باشید. امیدی @tabyin1318
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ جمله منتخب خانم « معصومه محبی » @tabyin1318
تجلی انسانیت جلسه ۱۴ ◾️ ۷ بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه درس‌های عاشورا عرض می‌کنیم قیام عاشورا به زمان، مکان، قشر و مکتب خاصی نیست. از این‌رو درس‌های این قیام پایان‌ناپذیر است‌. به همین علت شایسته است چند درسی از این قیام به عزیز جامعه اسلامی اختصاص داده شود. امید که مقبول حضرت حق واقع بشود. هم قیام را بالا بردند و هم در جنبه فکری را به احسن وجه به نمایش گذاشتند. - این دو مورد خیلی قابل تأمل است - بعد از شهادت حضرت سیدالشهداء، حضرت زینب سلام الله علیها با عزت تمام عیار و با پشتوانه امامت علی‌بن‌الحسین رهبری کاروان عاشورا را به عهده گرفتند. از این‌رو مطالبی درباره در اجتماع عنوان می‌شود. ببینید، تکلیف اجتماعی، محصور در مردان نیست. زنان جامعه در راستای کمال‌خواهی مثل مردان حق دارند در موضع‌گیری های سیاسی شرکت کنند. این موضوع در بستری که سلام الله علیها در حمایت از امامِ حق و افشاگری علیه امام باطل انجام دادند، و نیز در قیام عاشورا آن را در معیت امام سجاد علیه‌السلام کردند - این خط سیر مال آن دو بزرگوار است - زنان هم در مسیر تکامل انسانی می‌توانند در بزنگاه‌ها وارد این خط سیر بشوند و به تکامل خودشان جامه عمل بپوشانند. زنان دیگر قیام به تبعیت از حضرت زینب نقش آفرینی کردند. چند موردی تیتروار از رفتارهایی که زنان عزیز و بزرگوار قیام عاشورا انجام دادند خدمت شما ارائه می‌شود: 1⃣ در برابر سختی‌های قبل، حین و بعد از قیام 2⃣ در طول سفر از مدینه تا شام و از شام تا مدینه 3⃣ پرستاری، پشتیبانی، و امدادگری در روز عاشورا و صحنه‌های بعد از آن 4⃣ و انگیزه‌دهی به مجاهدان قیام 5⃣ تغییر و تبدیل آن به آزادسازی انسان‌ها از بند تمایلات پست 6⃣ عمق‌ بخشیدن به قیام که حاصل نفسِ حضور زنان و دختران است. 7⃣ مجدانه و متانت یک زن مسلمان، قبل و بعد از اسارت فیزیکی 8⃣ به ستوه آوردن جبهه دشمن بعد از اسارت فیزیکی و خلق نکته مهمی که در پایان می‌خواهم عرض بکنم این است که در روز عاشورا غیورانه در حمایت از امام حق علیه امام باطل شوریدند... و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ۱ : در معنای آیه"لا اکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی" توضیحی ارائه دهید. حالت در است.یعنی نه بی میلی ونه میل کامل. این واژه ناظر به است. مثال: فردی کاملاً گرسنه نیست و در وعده ناهار قرار گرفته است، با خودش می گوید: بخورم یا نخورم؟ آن فرد هم در نخوردن و هم در خوردن مردد است.این حالت همان اکراه است. حالا این آیه، با رفتن به سوی را می کندچون اولا: شان دین بالاست. ثانیا: اکراه در انسان می‌شود. در همین آیه، دو واژه دیگر وجود دارد که اگر به باب افعال برود: 🔸رشد ⬅️ ارشاد. 🔸غی ⬅️ اغوا. : حالت است ، یعنی فرد با حاصل از ، دین را پذیرفته است. :حالت اکراه است.چون ابلیس با حالت اکراه، درانسان زمینه نفوذ پیدا کرده و مدام تردید افکنی می کند تا به تدریج فرد به حالت اغوا برسد. اغوا: یعنی شدن از مسیر اصلی. ترجمه ظاهری آیه: " با اکراه وارد دین نشوید چون تحقیقاً حالت ارشاد و اغوا روشن شده است." 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 ۲: در مورد و زن شوهر توضیح داده و ازآثار آن بیان کنید. بعد از عقد قرارداد بین زن و شوهر حقوق و تکالیفی بین آنها ایجاد می‌شود. هرچند خیلی از زن و شوهرها از این موضوع خبری ندارند اما تاکید می‌شود هم متاهلین و هم مجردین از این حقوق و تکالیف آگاهی پیدا کنند. ⬅️ ، و ⬅️ ، است. از این حقوق و تکالیف ، آثار مهمی در زندگی دارد که به دو نمونه آن اشاره می شود: ➖اولاً : در زندگی یک و ایجاد می کند. ➖ثانیاً: بستر یک را به وجود می‌آورد. الف- حقوق زن بر مرد: منظور تکالیفی است که بر عهده مرد است. اینجا می شود و . مثال: ، و است. ب- حقوق مرد برزن: منظور تکالیفی است که بر عهده زن است. اینجا میشود و . مثال: ، و است. 🔸دونگرش به حقوق وتکالیف: 1⃣ : با این نگرش هر یک از زن و شوهر روی حقوق خود پافشاری می‌کنند. ایجاد این فضا یک طرفه بوده و تکلیفی ادا نخواهد شد که نتیجه آن و خواهد شد. در این حالت خانواده معرکه جنگ میشود . این توضیحات، داشتن نگرش حقوقی را رد نمی کند بلکه توقف روی آن راتاییدنمی کند. 2⃣ : این نگرش با پذیرفتن کوتاهی خود و عزم جدی برای اصلاح آن به تدریج شکل می گیرد. در این فضا کوتاهی‌های زن و شوهر نه تنها سبب طلبکاری نمی شود، بلکه موجب ایجاد و خواهد شد. پس دقت شود هر کس به ضعف و کوتاهی خود فکر کند و آن را بپذیرد،روحیه طلبکاری و بدهکاری را تعدیل کرده و روحیه و را جایگزین آن خواهد کرد. عزتمند باشید. امیدی.
تجلی انسانیت جلسه ۱۵ و پایانی ◾️ ۸ بسم الله الرحمن الرحیم در ادامه مبحث جلسه دیشب عرض شد، که ما در مورد دو سه تا پیام عرض بکنیم در سه جنبه، با سه شاخص حفظ می‌شود. 🔹 جنبه اول است. که با شاخص حفظ می‌شود. عفت یک گوهر وجودی برای زن محسوب می‌شود. که در ارتباط بین زن و خدای خودش شکل می‌گیرد و معنا پیدا می‌کند. یعنی ، اصل و اساسش به حوزه ارتباط زن و خدا مربوط است. به طور کلی هر رفتار و کلامی که شخصیت زن را سبک و یا زیر سوال ببرد خلافِ عفت است. 🔹 جنبه دوم است. این جنبه از کرامت زن با شاخص به حقوق شوهر حفظ می‌شود. این تقید زن را به ناموس خانواده تبدیل می‌کند. از این رو همه اعضای خانواده در حفظ آن تلاش و غیرت نشان می‌دهند. جنبه خانوادگی کرامت زن در ارتباط با شوهر شکل گرفته و معنا پیدا می‌کند. 🔹 جنبه سوم جنبه است‌. که با شاخص حجاب حفظ می‌شود. این شاخص در جامعه به یک زن می‌دهد. حجاب به مثابه یک قلعه مستحکمی است که کرامت زن را در جنبه شخصیتی و خانوادگی نیز حفظ می‌کند. این جنبه از کرامت در ارتباط با سایر انسان‌ها شکل گرفته و معنا پیدا می‌کند. به طور کلی عرض می‌شود زن با حفظ این سه جنبه از کرامت می‌تواند به درون جامعه وارد شود، نقش بپذیرد و خدمت کند. و با همه اعضای جامعه ارتباط انسانی برقرار کند. در قیام عاشورا به جایگاه زن توجه جدی و عمیق شده است. این قیام در گیرودار جنگ، هم در عمل، هم در کلام یادآور عفاف و حجاب شده‌اند. تا این حد بالا رفتند که اسوه همگان شدند. خود اهل بیتِ حضرت سیدالشهداء منادی این عفاف و حجاب هستند. هر چند سپاه کوفه به حریم آنان بی‌حرمتی کردند. و در دوران اسارت، آنان را در تنگنای وسایل پوشش قرار دادند. اما سرسختانه به این بی‌حرمتی اعتراض کردند. این یعنی چه؟ یعنی علاوه بر موضع‌گیری جدی نسبت به وضعیت سختی که در پوشش وجود داشت، را از دامن خودشان زدودند. مثال عرض بکنم؛ هنگام ورود اهل بیت به شام، سهل‌بن‌سعد وقتی اسیران را شناخت که از ذریه پیامبرند جلو رفت و از یکی از آنان پرسید تو کیستی؟ گفت: سکینه دختر حسین‌بن‌علی. پرسید آیا کاری، حاجتی داری؟ من سهل، صحابی جدت رسول الله هستم. سکینه فرمود: « به نیزه‌داری که این سر را می‌برد بگو‌ جلوتر از ما حرکت کند، تا مردم به نگاه کردن آن مشغول شوند و به حرم رسول الله چشم ندوزند ». سهل به سرعت رفت، ۴۰۰ درهم به نیزه‌دار داد او هم، سرِ مطهر را از زنان دور برد. ببینید بر وجود مبارک حضرت سکینه خستگی مفرط از مسیر کربلا تا شام سایه انداخته، گرسنگی، تحمل آن همه اذیت‌های سخت بر سرش سایه انداخته، بر وجودش سایه انداخته اما باعث نشد که از سهل‌بن‌سعد یک چیز مادی بخواهد مثلا یک جرعه آب، یک لقمه غذا. عظمت آنجاست که با این شرایط - که ویژه هم بود - و حجاب یک می‌شود. و صل الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ❓❓ ۱: سه قلمرو خانواده ، جامعه و زمین را توضیح دهید. پاسخ ⬇️ 🔹: از لحاظ ، است اما از لحاظ و ، است چون پایه باشرافت ترین مخلوق خدا در آنجا شکل می‌گیرد. چون قویترین نهادی است که عوامل و در آن کنترل و تعدیل می شوند. در این نهاد از نقش والایی در امر پرورش شخصیت و نیز کنترل آن عوامل برخوردار است . مادر وظیفه دارد یک انسان و پرورش دهد. 🔹: انسان با سرمایه اولیه شخصیت اخذ شده از خانواده وارد این قلمرو می‌شود. چالش‌های محیطی یا آن سرمایه اولیه را دگرگون می کند یا تغییر جزئی در آن ایجاد می‌کند و یا سرمایه اولیه بر چالش‌های محیطی غلبه کرده و آنها را در جهت درست هدایت می‌کند از این رو در گزینش ظرافت‌های خاصی باید رعایت شود. یک معلم توانمند ۱۰۰ نفر شاگرد داشته باشد بهتر است از ۱۰ معلم ضعیفی که هرکدام ۱۰ نفر شاگرد دارند، معلم ضعیف مثل خودش بار می‌آورد اما معلم قوی هرچند تلاش طاقت فرسا می کند اما هم می کند و هم می کند. جامعه حلقه واسط بین و هستند معلمان وظیفه دارند انسان پرورش دهند. 🔹: هر انسانی با سرمایه نهاد خانواده و نهاد آموزش باید به یک انسان مسئولیت‌پذیر و آزاد اندیش ارتقا یابد تا امام بتواند با آن دو در زمین کند، تا آن روز که در سراسر زمین شکل گیرد. معلم و مادر با هم _عرضی دارند و هر دو با دارند. ❓❓ ۲: برای پایه های زندگی چه باید کرد؟ پاسخ ⬇️ قبل از هر چیز باید روشن شود که پایه های زندگی چیست؟ تا در راستای تقویت آن بتوان حرفی زد. واژه زندگی که در سوال آمده به احتمال زیاد منظور زندگی خانوادگی است بنده با همین منظور پاسخ می‌دهم. ازدواج هم دارای وهم دارای ست که دیده نمی‌شود . چون ازدواج یک امر مقدس و حیاتی است ، باید زیربناهای آن را دید تا با آگاهی در جهت حفظ آن انجام داد. ازدواج دارای دو زیربناست: ➖ زیر بنای اولیه است. دو جنس مخالف یا یک دختر و پسر با زمینه‌های محیطی به هم علاقمند شده و دوستی آنها می‌شود . لازم به توضیح است که هرچه زمینه‌های محیطی که منجر به علاقه می شود از صحت و استحکام برخوردار باشد دوست داشتن خواهد بود.حفظ این زیربنا با امکان‌پذیر است که دوشق دارد: شق اول است که ناظر به و روانی است. شکل‌گیری ازدواج و استحکام آن به این مهرورزی مربوط است. شق دوم است که ناظر به بوده و موجب خانواده می‌شود. در این مهرورزی ارزش‌گذاری انسانی مطرح است. ➖ زیربنای دوم یگانگی است. زن و شوهر با دوشق مهرورزی چنان رشد می‌یابند که در می شوند. راهبرد آن است که منظور نیل به است. عزتمند باشید امیدی
🌴 عطر ماندگار🌴
🌴نهج البلاغه ۷۵- درباره مروان بن حکم (در سال ۳۶ هجری وقتی مروان بن حکم داماد عثمان ، در جنگ جمل اسیر
🌴نهج البلاغه۷۶-: روش برخورد با دوستان بد 🌴درود خدابرمولی فرمودند: برادرت را بااحسانی که در حق او می کنی سرزنش کن، و شر اورا با بخشش بازگردان. 🍃🍃 @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ، فرصت‌ها و تهدیدات با استناد به درخواست مخاطبان ارجمند در حد بضاعت خودم مطالبی تقدیم می‌کنم امید که مقبول افتد. 🎬 پرده اول: در رویدادهای نظام هستی امور شر و خیر با ساطع می‌شود. انسان به میزان تقوای خود می‌تواند از هر دو بهره‌برداری‌های لازم را داشته باشد. متضاد . از این رو انسان غافل ممکن است از یک امر خیر نیز آسیب ببیند. غفلت؛ زمینه ظهور ضعف‌ها، ترس‌ها وخشم‌هاست اما تقوا تسلط بر آن‌هاست. از این رو در برخورد با امور خیروشر قدم اول توکل به خداست. وقتی کرونا آمد باید به خدا توکل می‌کردیم چرا اولاً؛ همه چیز مقهور قدرت الهی است ثانیاً؛ خود خدا مسیر توکل را به بندگانش آموخته است. 🎬 پرده دوم: حالا که خدایی هست، زشت‌ترین و بی‌معناترین واژه است. بخشی از موضع تدافعی در انسان غریزی است. بخشی دیگری به تدبیر نیاز دارد اما موضع تهاجمی برای اینکه از تعادل خارج نشود نیاز به دارد. برجسته کردن تقوا در اینجا به این علت است، آنچه که باعث می‌شود انسان در خشم ها، ترس‌ها و ضعف‌ها به خدا توکل کند . کرونا که آمد اولاً؛ ما از ظاهرش ترسیدیم ثانیاً؛ مدیران ما نیز بیشتر ترساندند. به همین علت از فرصت‌هایش غافل شدیم همین امر مسبب انفعال ما شد. در این فضا دفاع غریزی ما را به سوی ماسک و ژل ضدعفونی کننده برد که سبب پیدایش ویروس گرانی نیز شد. انسان با تقوا در هر هجمه‌ای از بیگانه در گام اول می‌کند و در گام دوم در قرار می‌گیرد. اما متاسفانه ما در حمله ویروس منحوس کرونا دفاع مدبرانه نکردیم چون دفاع غریزی ما، همراه ترس بود که کارایی چندانی نداشت. نکته مهمی که باید یادآوری کنم این است که ⬅️ جنبه روانی انسان با جنبه جسمانی‌اش در هم تنیده است از این رو ترس از هر موضوعی سیستم دفاعی بدن را کاهش می‌دهد. در کرونا نیز چون ترس زیاد بود ماسک و ژل کارایی چندانی نشان نداد. 🎬 پرده سوم: انسان با تقوا همواره به دشمن بدبین است. نفسِ بدبینی ریشه در بی‌اعتمادی به دشمن دارد. بدبینی به دشمن از این جهت یادآوری می‌شود که نقش اساسی در ایجاد دفاع مدبرانه دارد هر کسی این ویژگی را نداشته باشد مثل قضیه کرونا غافلگیر شده و در حوزه انفعال قرار می‌گیرد. مخاطبان بزرگوار! دشمن نمی‌تواند خدمت کند اگر با خوشبینی نگاه شود یک یا دو مورد کار مثبتی انجام می‌دهد اولاً؛ نیت خدمت ندارد ثانیا؛ قصد فریب دارد. از این رو بدبینی به دشمن یک است، اشداءعلی الکفار. 🎬پرده چهارم: انسان با تقوا همواره به دوست خوش‌بین است. ریشه این خوش‌بینی در اوست. ممکن است دوست انسان به مرض غاسق، نفاث و حاسد گرفتار باشد تا زمانی که این مشکل را دارد مواجهه با او عین دشمن است چون طهارت قلبی ندارد اما چون احتمال دارد از شر این سه مرض رهایی یابد بی‌اعتمادی به او تاریخ مصرف دارد. خوش‌بینی به دوست نقش مهمی در اتخاذ دفاع مدبرانه دارد چون او را دوست داریم به روش‌هایی کمک خواهیم کرد تا برضعف‌هایش غلبه کند. اما اگر خوش‌بینی نباشد ناراحتی به وجود می‌آید که مانع همدلی می‌شود و این درست حرکت در پازل دشمن بیگانه و تقویت اوست. از این‌رو خوش‌بینی به دوست یک است، رحماء بینهم. 🖇 تبصره: هر وقت ثابت شد دشمن بیگانه به دوست ما نفوذ کرده است دیگر مشمول خوش‌بینی نخواهد بود و از آن طرف مشمول بدبینی نیز نمی‌شود چون احتمال برگشت دارد این‌جا راهبرد دیگری به نام به میدان عمل می‌آید چون او ساده لوح است که دشمن به او نفوذ کرده است. 🎬 پرده آخر: مثل کرونا 1⃣ ترس از ویروس کرونا ویروس زشت تری به نام به وجود آورد که ما را قدری از اسراف دور کرد. در مرام انسان باتقوا اسراف و تبذیر، از آمریکا خطرناک‌تر است چون اگر آمریکایی مثل بادکنک رشد کرده و یک عده را مفتون و یک عده را مقهورخود کرده، زمینه‌اش اسراف و تبذیرهای ماست. 2⃣ قضیه کرونا دوستان ساده لوح را برای ما روشن کرد. اگر برای کسی خدای ناکرده روشن نشده است، او مثل خاله خرسه در خواب تعصب فرورفته است. 3⃣ کرونا به یاد آورد که را بدجوری فراموش کردیم. بر همین اساس یاد گرفتیم نقطه ثقل ترس‌ها، ضعف‌ها و خشم ها فراموشی یاد خداست. مخاطبین این بند، همه و همه هستند. 4⃣ کرونا فضایی را ایجاد کرد که همدلی‌ها در خانواده افزایش یافت. 5⃣ کرونا فضایی را ایجاد کرد که احسان‌های مومنانه در درون کشور تجلی یافت. 6⃣ کرونا فضایی را ایجاد کرد که مسجدی‌ها و هیئتی‌ها در روش‌های مدیریتی خود بازنگری کنند. و مواردی از این قبیل. حالا این فرصت ها و فرصت‌های زیاد دیگری به ما پیام می‌دهد با توکل بر خدا و با مسلح شدن به ابزار دفاع از کرونا نترسیم. ✍ ادامه دارد... @tabyin1318
📝 نکته آخر: ملت ایران بدانند امروز سوار بر کشتی نجات به سوی ساحل ظهور در حرکتند که سکانداری از تبار علی دارد. دوستان ساده‌لوحی هستند که به حرف دشمن هورا می کشند. هورایی از جنس هورای خوارج در روز عاشورا، که مانع خطبه حسین بن علی شوند. اقتصاد ایران بیمار است که نجات از آن دو تلاش مهم نیاز دارد. الف: مدیریت بهینه مصرف از سوی ب: مدیریت بهینه واردات و معاملات و نیز رونق تولید از سوی خداوندا به حرمت ماه عظیم محرم قسمت می‌دهیم،‌ ملت و دولت ما را بر این دو تلاش موفق بدار. عزتمند باشید امیدی @tabyin1318
امام خامنه‌ای(مدظله العالی): خاطره‌ی خونین ۱۷ شهریور؛ دنباله‌ی درس جاوید فراموش‌نشدنی است که امام جواد به ما داده است. چرا یک امام بزرگوار در ۲۵ سالگی به شهادت می‌رسد؟ و دستگاه جبار زمان این ذریه‌ی پیغمبر را بیش از آن تحمل نمی‌کند؟ پاسخ به این سخن را زندگی و شخصیت امام جواد به ما می‌دهد. او مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه می‌کرد، او از قدرت‌ها نمی‌ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب می‌کند. 🎙 سخنرانی به مناسبت ۱۷ شهریور در مصلی نماز جمعه‌ی تبریز ۱۳۶۲/۶/۱۷ 🇮🇷 سالروز قیام ۱۷ شهریور گرامی باد🥀 @tabyin1318
🌴 عطر ماندگار🌴
🌹#کلام_نور7 کارهائی که بانوان می کنند یک کارهائی است که دنبالش توقع اینکه یک مقامی داشته باشند، یا
🌹 طبیعت مرد ، نسبت به زن است و در میدان خاصی ، شکننده تر است و مرهم زخم او، فقط و فقط است حتی نه نوازش مادر. 🌱🌱 ۴دی ۱۳۷۰ @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 : 1⃣ کسب چه صلاحیتی، مرد را در جایگاه سرپرستی خانواده قرار می‌دهد؟ توضیح مختصری ارائه دهید. 2⃣ زن در تحقق جایگاه سرپرستی شوهر، چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ سه مورد بنویسید. 🔶 مقدمه: انسان با مسیری را در پیش روی خود دارد که برای احراز صلاحیت‌های سرپرستی مقدس‌ترین نهاد اجتماعی تلاش می‌کند تا هم به صفات جلال الهی در حد خودش عینیت بخشد و هم رشد تکاملی خود را تسهیل و تسریع نماید. دست خلقت الهی در وجود مرد قابلیت‌هایی قرار داده است تا این امر ممکن باشد. پرورش این قابلیت‌ها اولاً؛ به دست خود اوست ثانیاً؛ با این تلاش مسیر تکامل خود را هموار می‌کند ثالثا؛ با انتخاب همسر شایسته می‌تواند از قدرت او برای این امر حیاتی بهره‌مند شود. س ۱- یک مرد با مسلح شدن به تولید تدبیر صاحب دو قدرت می‌شود: و تدبیر ⬅️ اتخاذ روش یا برنامه‌ای است که در آن عاقبت‌سنجی نیز می‌شود. روش یا برنامه‌ای که محصول تدبیر باشد محکم خواهد بود چون دارای مقصد معین است. دوراندیشی و خویشتن‌داری دو ویژگی اساسی در احراز صلاحیت سرپرستی خانواده است. خانواده با این دو ویژگی امن می‌شود؛ اولاً. آرام می‌شود؛ ثانیا. زن در سایه آن دو به تحقق وظایف خود می‌پردازد که از ق‍ِبَل آن خانواده پویا می‌شود. 🔷 : - اولین و اساسی‌ترین اقدام زن به رسمیت شناختن جایگاه مرد است یا به عبارت دیگر پذیرش قلبی آن است. - پذیرش قلبی جایگاه از سوی زن موجب ظهور روحیه احترام در رفتار و کلام او می‌شود. 🔹 دلایل پذیرش قلبی زن: بعضا ناراحتی‌های زن از شوهر خود، در پذیرش جایگاه موجب تردیدش می‌شود. باید عرض شود که پذیرش جایگاه چیزی فراتر از روابط زن و شوهری است چون: - پذیرش سرپرستی مرد حرکت به سوی ولایت الهی است. - زمینه‌سازی تحقق الگوی عملی و تربیتی مرد است تا اولاً؛ پایه‌های خانواده مستحکم شود. ثانیاً؛ فرزندان عملاً از آن بهره‌برداری نمایند تا در زندگی آینده خود، هم قوی و غنی باشند و هم انتقال‌دهنده آن به نسل بعدی باشند. 📝 نکات پایانی: ۱- زن در انتخاب همسر به صلاحیت تولید تدبیر توجه نماید. ۲- زن با ایجاد فضای احترام و نشاط می‌تواند شوهر خود را در احراز این صلاحیت مصمم نماید. ۳- مدیریت بهینه مصرف از سوی زن، یک پشتوانه برای تولید تدبیر مرد است. ۴- زن با پذیرش قلبی جایگاه شوهر خود در حقیقت زمینه‌های رشد تکاملی خود را هموار می‌کند. ۵- زن با پذیرش قلبی جایگاه شوهر در حقیقت فضیلت اقتدار را به فرزندان خود اهدا می‌نماید. ۶- زن مدام باید جایگاه مرد را به اعضای خانواده گوشزد نماید. ۷- اگر مرد از جایگاه خود در راستای و انسانیت استفاده نماید، ارزشمند خواهد بود و اگر برای باشد به تدریج افول خواهد کرد. ۸- ، و به جایگاه مرد از بدترین کارهایی است که یک زن در برخورد با شوهر ضعیف می‌تواند انجام دهد. عزتمند باشید. امیدی @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم ، سیاست دائمی و ذلیلانه حمقاء بی‌شک خبر اهانت اخیر نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم مایه رنج، تاسف و تاثر عمیق در دل هر انسان آزادی‌خواهی شد. این اهانت، ریشه در دل‌هایی دارد که اولاً؛ با لولیدن در منافع پست دنیا، مصداق تعبیر "أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ" قرآن شدند. و ثانیا؛ مملو از کینه، خشم و عنادِ عمیق، نسبت به انسانی است که دست آن‌ها را از بشریت قطع کرده است. تاسف بارتر این است که تکرار این اعمال وقیحانه هم با انجام می‌گیرد و هم موضع‌گیری های صادره را، با تمسک به آن مستبدانه القا می‌کنند. قرآن کریم خطاب به آنها می‌فرماید: "وَيْلٌ لِلْمُكَذِّبِينَ" بر این حق شهروندی که بر روی دروغ‌های خود می‌کشند. بر این حق دانستن که درون آن شبهات و اهانت‌ها را انتقال می‌دهند. بر این جامعه مدنی که وحشیانه‌ترین دغل‌کاری‌ها را با نام قوانین مدنی و مدرن به دستگاه هاضمه بشریتِ در بند جهل وارد می‌کنند. انسانی در جزیرة العرب قدم به دنیای خاکی گذاشت که درد جهل بشریت را از همان کودکی در دل داشت: رنج می‌کشید و می‌کرد. رنج می‌کشید و با ظلم می‌کرد. رنج می‌کشید و با بیگانه‌پرستی می‌کرد. رنج می‌کشید و با به بشریت، خرافه‌ها را می‌زدود. و در یک : معبودهای کاغذی، چوبی و سنگی را از اذهان و قلب‌های بشریت حذف و خدای یگانه را جایگزین آن کرد و این یعنی از آن روز طاغوت مصمم و سازمان یافته مشغول طراحی توطئه‌های شوم علیه این مرد الهی شدند. به لطف الهی هر چه پیش رفتند، چیزی جز غیظ و عناد عمیق بر دل ظلمانی خود نیافزودند. متأسفانه وقتی متوجه شدند تصمیم گرفتند شخصیت کامل آن حضرت را ناقص معرفی کنند، تا این حد که معارف پیامبرِاعظم در صحنه علنی جامعه دگرگون جلوه داده شد. بر همین اساس حضرت سیدالشهداء با ، بعثت جد بزرگوارشان را تمام عیار و ابدی بیمه کردند. مخاطبان ارجمند! اگر دقت کرده باشید ترکیب پیامبرِ رحمت خیلی بر زبان‌ها جاری است، این روند غلط را دشمن فضاسازی کرده و ما مسلمان‌های کم بصیرت آن را تکرار می‌کنیم. قرآن کریم پیامبر و افراد در معیت او را "أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ" معرفی می‌کند. اگر مشاهده می‌کنید به ساحت مقدس پیامبرِاعظم اهانت می‌شود به علت اشداء علی الکفار اوست. یعنی و زنده است و حضور دارد و چون دشمنان دین نمی‌توانند در آن رخنه نمایند با نهایت خباثت زبان به اهانت می‌گشایند. به زبان عامیانه می‌پرسم آیا دشمن روی موجود ضعیف سرمایه گذاری می‌کند؟ چه برسد به اینکه آن موجود مرده هم باشد. آن‌ها می‌دانند نمرده است. آن‌ها می‌دانند غیرقابل نفوذ است. آن‌ها می‌دانند در مواجهه با کفار و منافقین مسامحه نمی‌کند و... آن‌چه که در این اهانت‌ها، چه در گذشته و چه در حال مهم است که فهمیده شود دست پنهان و خبیثانه است که قرآن کریم آن قوم را شدیدترین دشمن انسانیت معرفی می‌کند. آن‌چه که به نظر اینجانب می‌تواند در مقابل این اهانت موثر و جدی باشد. دو چیز است: 1⃣ افزایش نسبت به سیره نبوی. 2⃣ افزایش نسبت به صهیونیسم غاصب. عزتمند باشید. امیدی @tabyin1318
بسمه تعالی ❓سوال ۱: علت اینکه بعضی ازمردان مهارت دوراندیشی ندارند چیست ؟ پاسخ ⬇️ دور اندیشی یکی از بهترین آثار آزاداندیشی است. تسخیر فرصت برای انجام تلاش خاصی ، دوراندیشی است ، که در سه مرحله انجام می گیرد : ۱- بهترین فرصت برای آن تلاش ۲- بر رسیدن آن فرصت ۳-داشتن و در انجام آن تلاش چهار زمینه زیر می تواند در رشد دوراندیشی فرزندان موثر باشد: 1⃣ بین زن و شوهر 2⃣ داشتن به 3⃣ پرهیز از رفتارهای محدود کننده آزادی کودکان 4⃣ ایجاد فضای احترام در خانواده این چهار زمینه هر وقت انجام گیرد کار ساز است. ❓❓سوال ۲: اصول ارتباط کلامی کدامند ؟ پاسخ ⬇️ 🔹 انسان در برقراری ارتباط کلامی با مخاطب خود حداقل باید ۵ اصل زیر را رعایت کند. ۱- داشتن انسانی. ۲- او، آن گونه که هست. ۳- پرهیز از داشتن اندیشه . ۴- استفاده از و خوب در ارائه کلام. ۵- استفاده از مفاهیم و واژه های شایسته. بدیهی است در خانواده این ۵ اصل باید از غنای بالایی برخوردار باشد. چون از کلام نافذ تری برخوردار است در غنی‌سازی آنها بیشتری دارد. 🔹 ناراحتی از مخاطب وداشتن انتظار بیش از حد از او، از آفت‌های ارتباط کلامی است. 🔹 نکته پایانی: قبل از برقراری ارتباط کلامی پاسخ به این سوال می تواندموثرباشد. ➖اگر این مفاهیم را نسبت به من استفاده کنند خوشحال می شوم یا ناراحت؟ عزتمند باشید. امیدی
بسمه تعالی ❓: درباره حق وتکلیف توضیح بیشتری دهید. پاسخ ⬇️ مقدمه: خداوند حكيم بین حق و تكليف انسان پيوندی زیبا و هدفمند ایجاد کرده است و هيچ حقي را براي او بدون تكليف و هيچ تكليفي را بدون حق قرار نداده است. انسان الهي، باانجام تكليف، به حق خودمی رسد. وبانیل به حق به انجام تکلیف مشتاق ترمی شود. : ⬅️ چیزی است به و به . تکلیف:⬅️ چیزی است بر و به . مثال: - دانستن حق متعلم، تکلیف معلم. - پرسیدن حق معلم، تکلیف متعلم. - نفقه حق زن، تکلیف مرد. - تمکین حق مرد، تکلیف زن. 🔸 نسبت به حق و تکلیف در کنار هم برای انسان است، در صورت نسبت به یکی ازاین دو، انسان دچار خواهد شد.(عزت نفس به انسان میگوید نه از انجام تکلیفت کوتاهی کن و نه از حق خود بگذر.) پس و در کنار هم ‌انسان را کرده و به حرکت درمی آورد. 🔺 آفتی که دراین مورد انسان را تهدید می کند این است که نفس او گرایش شدیدی به بودن دارد( مطالبه حق خود را بر ادای تکلیفش مقدم می دارد) و این میتواند زمینه انحراف انسان را فراهم سازد، همان آفتی که عامل انحراف و سقوط ابلیس شد، یعنی حق گرایی او را از انجام تکلیفش بازداشت. پس در مورد مطالبه ی حقوقی که بر گردن دیگران داریم باید ابتدا جهت فلش را به سمت خود گرفته و بیاندیشیم که خودمان چه تکلیفی داریم وچقدر به آن عمل کرده ایم؟ ✅ دو نکته مهم: 🔹 عدم آگاهی نسبت به حق زمینه خواهدشد. 🔹عدم آگاهی نسبت به تکلیف زمینه خواهدشد. نکته پایانی : ای انسان تو که عبادت را تکلف می دانی بدان حق تو از دل تکلیفی به دست می‌آید که همراه با تفکر باشد. عزتمند باشید امیدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده سالم.mp3
3.11M
سالم جلسه ۲۴ خانواده۳ بسم الله الرحمن الرحیم به فضل الهی در جلسه قبل درباره قدرت مرد و قدرت زن مطالبی ارائه شد. در ادامه؛ فرصت‌ها و تهدیداتی که در دو وظیفه زن و مرد وجود دارد، نکاتی عرض می‌شود. اما 🔸 تولید تدبیر مرد و تولید محبت زن اولا؛ طبق ساختار شخصیت هر یک از آن‌ها واگذار شده است. ثانیا؛ این واگذاری موجب می‌شود هر یک از زن و مرد مشخصا روی یک وظیفه متمرکز بشوند تا کیفیت ادای آن، کیفیت تحقق آن بالابرود. ثالثا؛ یک بخش از این وظیفه تفاوت شخصیت در زن و مرد است. که ازدواج آنجا نهفته است و با شناخت درونی از طرف زن و مرد حاصل می‌شود و با محبت صادقانه عمیق تر. رابعا؛ هماهنگی بین این دو وظیفه از سوی زن و شوهر می‌تواند آثار فراوانی داشته باشد؛ 1⃣ ایجاد توازن و تعادل 2⃣ عزت آفرینی 3⃣ تسهیل‌گری در تحقق مسئولیت‌ها 4⃣ محبت زن با تدبیر مرد به موقع و به اندازه می‌شود. 5⃣ تدبیر مرد با محبت زن اثربخش خواهد بود. اما دو تهدید مهم دارد. 🔺 افراط و تفریط در انجام وظیفه، مدیریت و خط سیر خانواده را از مسیر اصلی خارج خواهد کرد. ⬅️ و خط سیر انقباضی ایجاد می‌کند. خط سیر انقباضی یعنی همان فضای بسته. ⬅️ و خط سیر انبساطی برای خانواده رقم خواهد زد. خط سیر انبساطی یعنی فضای رها شده. برای برون رفت از این دو تهدیدِ مهم هماهنگی بین زن و شوهر تعیین کننده است. و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین @tabyin1318
بسم الله الرحمن الرحیم 💠 ۱- آیازن ومردبه تنهایی می توانندبه تکامل برسند؟ برای تاییدیاردآن سه دلیل ارائه دهید. 💠 مقدمه ضمن تقدیر و تشکر فراوان از مساعدت مخاطبان ارجمند در پاسخ به سوالات هفتگی نظر خود را در باره سوال این هفته تقدیم می کنم و استنتاج نهایی را به عهده خودتان واگذار می نمایم. درادامه اگر سوالی بود بپرسید. 💠 ۱- ظرفیت پذیرش روح الهی هم در زن و هم در مرد وجود دارد پس هر دو می توانند قابلیت خود را پرورش دهند. ۲- وابستگی زن و مرد نسبت به خدا و نسبت به هم است. فرایند تعلیم و تربیت برای رفع وابستگی عارضی است تا وابستگی ذاتی ابدی جلوه‌گری کند. ۳- روحیه پیوند انسانی، مبدا حرکت وابستگی عارضی به سوی وابستگی ذاتی است و عمیق ترین سطح از پیوند انسانی با ایجاد می‌شود. ۴- بی اعتنائی به ازدواج سند و ادعای بی نیازی به آن سند انسان است که هر دو سند او را اولا از روحیه پیوند انسانی دور می کند ثانیاً در وابستگی عارضی متوقف خواهد کرد. ۵- همراهی زن و مرد در سایه ازدواج، نیاز شدید به دارد. مودت⬅️ است که تمایلات پست و غرور را به تسخیر انسان در می‌آورد. ۶- تمایلات پست مبداء وابستگی‌های عارضی است که غرورنیز به آن غلظت می‌دهد. ازدواج این مبدا و غلظت را به تسخیر خود در آورده و در مسیر وابستگی ذاتی قرار می‌دهد از تمایلات پست، را استخراج و پرورش می دهد و از غرور، می سازد. ۷- زنی که می‌خواهد بدون ازدواج به تکامل برسد قبل از آن به سیره الگوی تمام عیار خود نگاه کند و مرد نیز همینطور. ۸- ازدواج حضرت امیر و حضرت فاطمه و حجت روشن است که باید به ازدواج اعتنا کرد و نسبت به آن حس بی نیازی نداشت . ۹- بدون ازدواج رشد و کم‌بهره در انتظار انسان است. ۱۰- در موضوع زوجیت، اصل بر انگیزه و گرایش عمیق به پیوند انسانی است و ظاهر ازدواج فرع بر آن است. ۱۱- ازدواج تدبیر حکیمانه خداست که پیامبرش نیز در قول و فعل به آن تاکید کرده‌اند. 📝 نکته پایانی: روحیه به با حکمت ناسازگار است اما در محیط ممکن است شرایطی ایجاد شود که عمل به آن تدبیر به تأخیر افتد که هیچ وقت ناقض رشد و تکامل انسان نیست. عزتمند باشید. امیدی