eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش دوم) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠حجاب چشم 🔷«قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ؛ [نور، ۳۰] ای رسول ما، به مردان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». «قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] ای رسول، به زنان مؤمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند». 💠حجاب گفتاری در مقابل نامحرم 🔷«فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ [احزاب،۳۲] پس زنهار نازک و نرم با مردان سخن نگویید؛ مبادا آنکه دلش بیمار (هوا و هوس) است به طمع افتد». 💠حجاب رفتاری (راه رفتن) در مقابل نامحرم 🔷نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه‎ای راه نروند که با نشان دادن زینت‎های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند. »وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ؛ [نور، ۳۱] و آن طور پای به زمین نزنند، که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود». 🔴از مجموع مباحث طرح شده به روشنی استفاده می‎شود که مراد از ، پوشش و حریم قائل شدن، در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار، مثل نحوه‌ی پوشش، نگاه، ‌حرف زدن و راه ‎رفتن است. بنابراین و پوشش زن نیز به منزله‌ی یک حاجب و مانع، در مقابل افراد نامحرم است، که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند. همین مفهوم منع و امتناع در ریشه‌ی لغوی عفت نیز وجود دارد. ... تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش سوم) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷قرآن و را به عنوان هدف از انجام كارهای خوب مطرح مي‏كند، كه همه كارهای عبادی و افعال شايسته را برای رسيدن به آن بايد انجام داد؛ ولی هيچگاه باری خود ، هدف و غايت ديگری را بيان نمي‏كند و نمي‏گويد: كه اگر كسی به فلاح رسيد چه مي‏شود، چون در ورای و رستگاری هدف ديگری، و غايت گرانبهاتر و پر ارزش‏تری وجود ندارد. فی المثل در قرآن کریم به آياتی بر مي‏خوريم نظير: «فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي؛ [طه،۱۴] و مرا ستايش كنی و را برای ياد من بپا دار»؛ 🔷و نظير: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ...؛ [عنکبوت، ۴۵] هر آينه‏ آدمی را از زشتی و بدی باز مي‏دارد و همانا ياد خدا بزرگتر است...»؛ كه در آنها ذكر خدا و دوری گزيدن از فحشا و منكر به عنوان مطرح گرديده است، و آيه‏: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [انفال، ۴۵] و خدا را بسيار ياد كنيد شايد رستگار شديد»؛ كه برای كه در آيات گذشته، به عنوان هدف نماز مطرح شده بود، به نوبه‏ خود رسيدن به فلاح و را به عنوان مطرح مي‏كند؛ 🔷ولی در هيچيك از آيات قرآن نمي‏توان جمله ای را پيدا كرد، كه برای خود ، چيز ديگری به عنوان هدف آن معرفی شده و مثلاً بگويد: «افلحوا لعلكم كذا؛ به فلاح برسيد تا چنين و چنان شود»، و ما از اين برخورد، نتيجه مي‏گيريم كه ، و است، مثل كه تعبير ديگری از هدف است. كلمه فوز هم به معنای كاميابی و رسيدن به مطلوب است، اعم از مطلوب مادی و معنوی. ... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام (بخش چهارم و پایانی) 🔶در و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند و به شمار می‌آیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آینده‌ی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود. 💠بمباران مدارس ابتدایی با بمب میکروبی رقص و آهنگ 🔷بدون شک بهترین فصل و دوره، برای هویت‌بخشی و استحکام باورهای مثبت در جامعه، دوران و است. اگر و گرامی، در این‌ خصوص اهتمام جدی و راسخی در تربیت دینی و اسلامی فرزندان و متربیان خود نداشته باشند، باید بدانند قطعاً بیدار بوده و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست، 🔷تا این قشر ضعیف و به شدت را با و فرهنگی، که آغشته به سموم شیطانی است، آلوده و بیمار نماید. والدین گرامی باید این سخن طلایی امام علی (ع) را که سید رضی در کتاب ارزشمند نهج البلاغه آن را ثبت و ضبط کرده است، همواره به یاد داشته باشند که فرمود: «وَ إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْهُ وَ السَّلَامُ؛ مرد جنگجو هميشه بيدار و هوشيار است، و هر كه از آسوده بخوابد، دشمن نسبت به او نخواهد خفت. و السلام» 💠سلبریتی‌هایی که به استخدام شیطان در آمده‌اند 🔷اگر و که مسئولیت تربیت و هدایتگری فرزندان و دانش‌آموزان خود را به عهده دارند، کوتاهی نمایند و در این‌ خصوص از خود، سلب مسئولیت نموده و با از کنار و عبور نمایند، باید منتظر آن باشند که فرزندان آنها، به‌ جای اینکه در محیط امن خانواده دینی، تربیت شوند، 🔷در دام شیطان صفت افتند، که تلاش دارند آتش به خرمن تربیت دینی کودکان انداخته و با نقشه‌ های شوم و شیطانی خود، را در فکر و روح کودکان و نوجوانان معصوم تزریق کنند. چالش‌هایی که افراد مزدور و جیره‌ خوار غربی به راه می‌اندازند، تا اینکه افراد معصوم را در جهنمی که آنها راه انداخته‌اند گرفتار سازند. نویسنده: علی بیرانوند منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️عوامل حسابرسی آسان در (بخش سوم و پایانی) 🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت. 🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ (ص) فرمودند: «هر کس دارای باشد خداوند در روز قیامت هم او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد؛ به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.» 💠نتیجه‌ی آسان گیری در دنیا 🔷 چون در دنیا آسان می گیرند، نیز در آخرت آسان می گیرد. چون در روایتی از (ص) فرمود: «أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ‌ مُسْلِماً فِی‌ بَیْعٍ أَقَالَهُ اللَّهُ عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.» [۱] یعنی هر کسی اقاله‌ی مسلمانی را در بیع قبول کند، خداوند نیز از لغزش های او در روز قیامت صرف نظر می کند.» 💠معنای اقاله در حدیث 🔷 به معنای قبول کردن بدون دلیل است؛ مثلاً اگر کاسبی جنسی را به مشتری بفروشد و سپس مشتری صحیح و سالم آنرا بدون عیب، یا هیچگونه دلیل دیگری که شرعاً حق برگشت جنس داشته باشد، برگرداند و کاسب آن را بدون دلیل پس بگیرد، اقاله گویند؛ در حدیث نیز واژه استفاده شده است؛ یعنی بدون دلیل لغزش مسلمانی را ببخش، خداوند نیز بی دلیل، لغزشش را می بخشد. 💠اقاله در نگاه امام سجاد و امیرالمومنین (سلام الله علیهم) 🔷حال، امام سجاد (ع) در دعای شانزدهم صحیفه سجادیه می‌فرماید: «إِذَا اسْتَقَالَ مِنْ ذُنُوبِهِ، أَوْ تَضَرَّعَ فِی طَلَبِ الْعَفْوِ عَنْ عُیُوبِهِ»؛ حضرت از خداوند می خواهد، که از خداوند از گناهانش بی دلیل بگذرد؛ این همانی است که امیر المومنین علیه السلام در دعای کمیل در مورد بلاهای سختی فرمود: «وَ کَمْ مِنْ فَادِحٍ مِنَ الْبَلاَءِ أَقَلْتَهُ» «و چه بسیار بلاهای سختی که از من دور کردی». 🔷انصافاً گاهی انسان خبر ندارد، اما در عین حال خداوند بلاهای سختی از انسان دفع می کند. امام علیه السلام در همین دعای شریف به خدا عرضه می دارند: «وَ اَقِلْنی عَثْرَتی وَاغْفِرْ زَلَّتی؛ لغزشم را نادیده انگار و گناهم را ببخش». انسان مومن همیشه در وجود خود، بدنبال حسابرسی از خویشتن است و مراقب است که کاری نکند، که از او سلب توفیق شود. پی‌نوشت‌ها [۱] وسائل الشیعة، ج۱۷، ص۳۸۶، ابواب آداب التجارة، باب۱، شماره ۲۲۸۰۶، ح۲ منبع: وبسایت‌راسخون‌ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش اول) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 🔷امام سجاد (ع) درباره نسبت به تربیت دینی فرزند می‌فرمایند: «وإِنَّکَ مَسئُولٌ عَمّا ولیتَهُ بِهِ مِن حُسنِ الأدبِ والدلالة عَلی رَبِّهِ؛ [۱] تو (پدر) نسبت به خود هستی، که او را نیکو تربیت نمایی و او را به سوی پروردگارش رهنمون شوی». ، را به دنبال دارد و ثواب آن برای والدین غیر قابل محاسبه است. 🔷روزی پیامبر اکرم (ص) از قبرستان بقیع می‌گذشت؛ به یاران خود فرمود: «بشتابید! در برگشت نیز یاران خواستند در آن مکان شتاب کنند، که رسول خدا (ص) فرمود: آرام حرکت کنید؛ زیرا، در هنگام رفتن، مرده‌ای را عذاب می‌کردند؛ ولی، در وقت بازگشت عذاب را از او برداشته بودند؛ زیرا، او به جای گذاشته بود، که در همین فرصت نزد معلم رفت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را آموخت؛ خداوند، به همین جهت، عذاب را از پدر او برداشت». [۲] 🔷 هم است و ، هم آینده‌ی سعادت او را فراهم می‌سازد، و هم دارای ثوابی است که گاه نجات بخش والدین خواهد بود؛ بنابراین، سخن از اهمیت آن کافی است. رسول خدا (ص) به برخی از کودکان نظر افکند و فرمود: «وای بر ، از ! عرض شد: ‌ای رسول خدا! از پدران مشرک آن‌ها؟ فرمود: نه! از پدران مسلمان آن‌ها که هیچ یک از را به آن‌ها نمی‌آموزند، و به ناچیزی از امور مادی درباره‌ی آن‌ها بسنده می‌کنند. من از این مردم بیزارم و آنان نیز از من بیزارند». [۳] 💠انتخاب بهترین زمان برای تربیت دینی 🔷 برای آموزش آموزه‌های دینی و مذهبی، زمانی است که کودک باشد؛ در غیر این صورت، ترک آموزش بهتر است! امام رضا (ع) می‌فرمایند: «همانا برای دل‌ها روی آوردن و پشت کردنی است؛ نشاط و فترتی است؛ پس زمانی که قلب‌ها روی می‌آورند، بصیر هستند و می‌فهمند و زمانی که پشت می‌کنند، ملول و خسته می‌شوند؛ پس در هنگام نشاط و اقبال آن‌ها را دریابید؛ درهنگام پشت کردن و فترت رها کنید». [۴] 🔷 ، باید زمان شادابی کودک را تشخیص دهند. زمان‌هایی که کودک خوشحال است و حرف شنویِ بیش‌تری دارد و در هر فرصت متناسب با زمان و مکان، مرتبط با آن را آموزش دهند. در زمانی که به دلیل رسیدن نعمتی الهی شاد است، از خداوند، و در زمان سیر و سفر و دیدن مناظر زیبای طبیعت، قدرت و عظمت خداوند، و در مکان‌های مقدس مثل حرم اهل بیت علیهم السلام درباره‌ی معصومین علیهم السلام، و در زمان موفقیتش درباره‌ی جوایز الهی، صحبت شود و مطالبی متناسب با سن او گفته شود. ... پی‌نوشت‌ها: [۱] مکارم‌الاخلاق، ص۴۲۱ [۲] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص۲۰۵ و۲۰۶ [۳] مستدرک الوسائل، ج۱۵، ص۱۶۴ [۴] همان، ج۳، ص۵۵ نویسنده: محمدعلی‌قاسمی منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش چهاردهم) 💠آثار سوء اسراف 🔷الف) ؛ ، علاوه بر زيانهای اقتصادی كه بر جامعه و ملت تحميل ميكند، برای خود نيز زيانهای جبران‏ناپذيری به بار می‌آورد: 1⃣ ؛ چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم ميزند، از رحمت‏ خدا بدور و گرفتار خشم خدا ميشود، همان‏گونه كه در قرآن مجيد آمده است: «إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين؛ خداوند را دوست نمي‏دارد‏» [اعراف، ۳۱] و امام صادق(ع) فرمود: «ان السرف امر يبغضه الله‏؛ مورد غضب خداست». [۱] 2⃣ ؛ خدای متعال كه همواره درهای رحمتش بر بندگان گشوده است‏، خود را «غَافِرِ الذَّنْبِ وَقَابِلِ التَّوْبِ»؛ [غافر،۳] معرفی كرده است، لكن نسبت‏ به ميفرمايد: «إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ؛ همانا خداوند كسی را كه و دروغگوست هدايت نميكند.» [مومن، ۲۸] 3⃣ ؛ روشن‏ترين اثر اقتصادی ، است، زيرا كه اسرافكار در اثر مصرف ناروای خود، هم جامعه را به ورطه فقر ميكشاند، و هم خود دچار فقر ميشود. لذا يكی از راههای مبارزه اسلام با فقر و محروميت، ايجاد هماهنگی اقتصادی و ريشه‏ كن ساختن است. امام علی (ع) ميفرمايند: «القصد مثراة و السرف متواة‏؛ اقتصاد و ميانه‏روی باعث توانگری، و و ولخرجی، مايه و تنگدستي است»، [۲] نيز فرمودند: «سبب الفقر اسراف‏؛ عامل فقر است». [۳] 4⃣ ؛ از هر نوعی كه باشد، انسان را به نابودی ميكشاند. قرآن مجيد اين حقيقت را چنين بيان ميفرمايد: «ما به وعده‏هايی كه به انبياء و اوليا داديم، وفا كرديم و سپس آنها را با هر كه اراده كرديم نجات داديم، اما مسرفان و ستمگران را هلاك كرديم‏»؛ [انبیاء، ۹۰] امام علی (ع) ميفرمايد: «كثرة السرف تدمر؛ زياد، انسان را به هلاكت ميكشاند». [۴] 5⃣ ؛ كيفر كسانی كه از حدود الهی تجاوز كرده، و اوامر و نواهی خدا را ناديده گرفته باشند، تنها و در دنيا نيست‏، بلكه نيز در انتظار آنان است. قرآن مجيد در اين‏باره ميفرمايد: «كَذلِكَ نَجْزي مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِآياتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى‏؛ اين چنين جزا ميدهيم، كسی را كه كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد، عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است»؛ و در جای ديگر ميفرمايد: «وَ أَنَّ الْمُسْرِفينَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛براستی كه اهل دوزخند». 🔴به اين ترتيب معلوم است كه وضع افرادی كه در مسير باطل و هرزگی ها دچار ميشوند چه خواهد بود! ... پی‌نوشتها: [۱] وسائل‏الشيعه، ۱۵/۲۶۲ [۲] همان، ۱۵/۲۸۵ [۳] فهرست غررالحكم، ص‏۱۵۹ [۴] همان، ص‏۱۹۵ نویسنده: محمدرضا عطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش سوم) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠حجاب و عفت 🔷دو واژه‌ی و در اصل معنای منع و امتناع مشترک‎اند. تفاوتی که بین منع و امتناع حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع و بازداری در ، مربوط به است، ولی منع و بازداری در ، مربوط به و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است، 🔷بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است؛ بدین ترتیب که هرچه و پوشش ظاهری باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیشتری دارد، و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد، باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد. 💠حجاب زنان سالمند 🔷قرآن مجید به شکل ظریفی به این تأثیر و تأثّر اشاره فرموده است. نخست به زنان سالمند اجازه می‎دهد که بدون قصد تبرّج و خودنمایی، لباس‎های رویی خود، مثل چادر را در مقابل نامحرم بردارند، ولی در نهایت می‎گوید: اگر بورزند، یعنی حتی لباس‎هایی مثل چادر را نیز بر ندارند، بهتر است. «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ». [نور، ۶۰] 🔷علاوه بر رابطه‌ی قبل، بین پوشش ظاهری و عفت باطنی، رابطه‌ی علامت و صاحب علامت نیز هست؛ به این معنا که مقدار ، نشانه‎ای از مرحله‌ی خاصی از صاحب حجاب است. البته این مطلب به این معنا نیست که هر زنی که حجاب و پوشش ظاهری داشت، لزوماً از همه‌ی مراتب عفت و پاکدامنی نیز برخوردار است. ... تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رونمایی از کالا با جلوه‌گری زنان (بخش سوم) 🔶اگر در جهت و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی برای خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکت‌های تبلیغاتی در چه توجیهی دارد؟ 💠آگهی‌های بازرگانی زن را چگونه معرفی می‌کنند؟ 🔷تحقیقات نشان می‌دهد که در آگهی‌های بازرگانی، در مشاغلی با درآمد و شرایط اجتماعی پایین ظاهر شده و بیشتر به‌ عنوان مصرف‌کننده محصولات، نمایش داده می‌شوند. همچنین آن‌ها به‌عنوان کدبانویی که تحت تأثیر سایرین و وابسته به مردان هستند، ایفای نقش می‌کنند. 🔷اما در آگهی‌هایی با موضوعات مربوط به اقتصاد یا آینده‌نگری و یا مباحث علمی که به تفکر منطقی، استنباط و استدلال نیاز دارند، از بازیگر مرد استفاده‌ می‌شود و در موضوعات مرتبط با مسائل مصرفی، احساسی و خانوادگی، زنان حضور دارند تا به جامعه به‌ نوعی تفهیم کنند که انجام برخی کارها ذاتاً زنانه یا مردانه‌اند و نیز مردان دارای محاسبه دقیق، توانمندی علمی، قدرت تصمیم‌گیری درست، عقلانیت و سایر ویژگی‌های برتر هستند. 🔷در حالی‌که این شیوه نمایش با کلیشه‌های جنسیتی، مناسب ایران نیست، زیرا بیش از نیمی از فرهیختگان جامعه ما را متخصص یا کارآفرین و ماهر تشکیل می‌دهند و نادیده گرفتن توانمندی‌ها و پیشرفت‌های علمی و اجتماعی زنان، گفتمان نامطلوبی را در جامعه رقم خواهد زد و خودباوری آن‌ها را می‌گیرد و فرزندان را نسبت به قابلیت مادران‌شان بی‌اعتماد می‌کند و مانع رشد فرهنگی و تأثیرگذاری آن‌ها در خانواده و جامعه می‌شود. نویسنده: صدیقه شریفی منبع: تبیان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش هفتم و پایانی) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت عملی 🔷همانگونه که در روش الگویی گفته شد، یکی از مهم‌ترین روشهای مطلوب تربیتی است و متاسفانه ما کمتر به آن عمل می کنیم. خدای بزرگ در قرآن کریم میفرماید: «آیا مردم را به کار نیک فرمان میدهید و حال آن که خویشتن را فراموش میکنید»؛ همچنین امام صادق (ع) میفرمایند: «مردم را با اعمالتان، نه (فقط) با زبان های تان (به سوی خدا) فرا بخوانید.» [۱] 🔷طبق آماری که برخی از روانشناسان ارائه کرده اند، حدود ۸۰ درصد یادگیری، از راه چشم و ۱۳ درصد از راه گوش انجام میشود. در ضرب المثلی آورده اند: «یک تصویر، گویاتر از هزار کلمه است»، و مولانا نیز چه دُر سفته که گفته است: آن که یک دیدن کند ادراک آن/ سال ها نتوان نمودن از زبان 🔷پس، و رفتار که زیر ذره بین چشم و دستگاه تصویربرداری متربی است، میتواند تاثیر ژرف و شگرفی در تعلیم و تربیت او داشته باشد؛ زیرا متربی گفته های مربی را پیش از آن که بخواهد از وی بشنود، می خواهد در و رفتار او ببیند و این درس بزرگی است که از مربی خود فرا می گیرد: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست 🔷از سوی دیگر، اگر بین گفتار و رفتار تناقض و تعارض را مشاهده کنند، همین امر باعث می شود تا نسبت به همه‌ی گفته ها و نظام فکری - عملی مربیان بی اعتماد گردند و در نتیجه، در نظام فکری - عملی خود نیز دچار اختلال و سردرگمی شوند و در دل یا بر زبان بگویند: سعدیا گر چه سخن دان و مصالح گویی/ به عمل کار برآید به سخندانی نیست 🔷اصولا باید توجه داشته باشیم که پیروزی با شکست یک دین و یا یک مکتب، غالبا در گرو اعمال و رفتار گروندگان به آن است، تا آموزش های نظری آنان. به همین دلیل، معمولا کسانی که با خودِ دین مخالفت دارند بسیار نیستند، بلکه برخی اعمال و کردار دین‌گرایان است که موجب بی رغبتی آنان به آن دین می شود: اسلام به ذات خود ندارد عیبی/ هر عیب که هست در مسلمانی ماست 🔴بنابراین: الف) همه‌ی ما از خداوند بزرگ بخواهیم که به آنچه میگوییم عمل کنیم، تا مورد سرزنش او در آیات ۲ و ۳ سوره‌ی صف قرار نگیریم. ب) اگر به آنچه خودمان میگوییم خودمان عمل نکنیم، چگونه میتوانیم عمل به گفته های مان را از دیگران بخواهیم؟ «رطب خورده، منع رطب چون کند؟» آری، به گفته ی خواجه شیراز: ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی/ تا راهرو نباشی کی راهبر شوی! 🔶ج) خطر بسیار بزرگی که اکنون ما و انقلاب ما و دین ما را به شدت تهدید میکند و متاسفانه کمتر به آن توجه می نماییم، این است که شماری از ما و بزرگتر از ما به آموزه های دینی و آرمان های انقلابی خویش عمل نمیکنیم و چه بسا همین امر در دراز مدت، آثار نامطلوبی در درون جامعه، و در بیرون از آن بر جای نهد، که امیدواریم به خواست خدا این چنین نشود. پی‌نوشت‌ [۱] بحار الانوار، ج۵، ص۱۹۸ منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش چهاردهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠عدالت اقتصادی (۲) 🔷ثروت برای همه، زندگی برای همه، رفاه برای همه و در عصر  (عج) اين و حد اعلی پياده ميشود، اما منظور از كدام است؟ آيا (عج) اموال شخصی حلال مردم را از صاحبانش ميگيرد و در ميان آحاد انسانها تقسيم ميكند؟ و مالكيت فردی و شخصی را الغاء [۱] ميكند؟ هرگز، و قطعاً مراد اين نيست، زيرا مالكيت فردی را امضاء كرده، و برای اموال خصوصی مردم احترام قائل شده و او را مثل حرمت خون او دانسته، و همانطور كه ريختن خون مسلمان حرام است، بردن و گرفتن مال مسلمان هم، با بودن طيب نفس او حرام است، 🔷و معقول نيست كه  (عج) به مردم اعلان كند، هر چه از دارايی داريد بياوريد، و بايد ميان همه تقسيم شود، كه هزار و يك تالی فاسد دارد. مدت دهها سال كمونيستم در جهان، شعار الغاء مالكيت خصوصی و فردی داد، و مالكيت را دولتی عمومی و اشتراكی دانست و ديديم كه چگونه فرو پاشيد و نابود شد؛ پس منظور چيست؟ منظور است از منابع زيرزمينی و اخماس و زكوات و... كه بيت المال مسلمين است و در اختيار  (عج) است، ولی در آن زمان به قدری بيت المال، سرشار از اموال عمومی است و خزانه های دنيا در دست  (عج) است، كه هر چه بدهد، پايان ندارد، 🔷و اينها را در ميان مردم تقسيم ميكند و به طور مساوی به اشخاص ميدهد، و علی القاعده بايد غير از اجرت و مزد و حقوق افراد و اشخاص و كاركنان مراكز مختلف باشد، كه آن بر حسب استحقاق به افراد داده ميشود و يك فرد متخصص با يك فرد عادی و بی سواد يكسان نخواهد بود، و گرنه افراد رغبت به كار نميكنند، و اين طرز حقوق دادن كه عدالت نيست، بلكه ظلم است، زيرا با قابليت های مختلف، اگر مزايای مادی يكسان باشد، ظلم است و آن است كه مراعات شود، و هر صاحب حقی به حقش برسد، تا تلاشها و كوششها حرمت نهاده شود. بلكه منظور از اموال، اموال عمومی و است، 🔷و علاوه بر پرداخت حقوق و استحقاقها، به همه انسانها به طور مساوی تقسيم ميشود و مال همه است، البته اگر ثروت بيت المال محدود باشد، باز عدالت ايجاب ميكند كه به مناطق محرومتر، زودتر و بيشتر رسيدگی شود، ولی با فرض اينكه در آن زمان ثروت دنيا در اختيار  (عج) است و كم نمی آورد، لذا تقسيم بالسويه (بطور یکسان و برابر) در اين بخش قابل قبول است. و در حديثی وارد است: «و يفيض المال فيضا؛ [۱] و مال (امکانات اقتصادی و سرمایه) را به نحوی خاص زیاد میگرداند. (به گونه‌ای که همگان میتوانند از آن بهره ببرند و نیازهایشان را برآورند». پی‌نوشت‌ [۱] به معنای لغو کردن، بیهوده شمردن [۲] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۰ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش اول) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است. شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد. در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های زير پاسخ مبسوط ارائه میگردد؛ 🔴۱) مُد چيست؟ ۲) منشاء پيدايش مُد چيست؟ ۳) حکم ارزشی مُد و مدگرايی چيست؟ ۴) نقش فخر و فخر فروشی در مدگرایی افراطی چيست؟ ۵) راه‌ های درمان مدگرايی افراطی چيست؟ 💠تعريف مد و مدگرايی 🔷تعاريف گوناگونی برای و ارائه شده است. مانند: 🔶۱) الگوهای فرهنگی‌ای هستند، که توسط بخشی از جامعه، پذيرفته ميشوند و دارای يک دوره‏ زمانی نسبتاً کوتاه ‌اند، سپس فراموش ميشوند. 🔶۲) آن است که فرد، سبک لباس پوشيدن و طرز زندگی و رفتار خود را طبق آخرين الگوها تنظيم کند و به محض آن که الگوی جديدی در جامعه رواج يافت، از آن يکی پيروی نمايد. 🔶۳) ، رايج شدن شيوه‌ای از زينت در ابعاد مختلف زندگی است، مانند طرز لباس پوشيدن، طرز آرايش، طرز چيدمان دکور خانه، شيوه نما سازی ساختمان و مدل ماشين. 🔷با اندکی دقت پی می‌بريم که به جنبه زينت و تجمّل زندگی يا به عبارت ديگر به جنبه زيباشناختی زندگی انسان مربوط ميشود. برای مثال لباس کارکردهای گوناگون دارد، از جمله حفظ از سرما و گرما و... که يکی از آنها جنبه زينت بودن آن است. دقيقاً به اين بُعد مربوط می‌شود. يا نماسازی برای ساختمان جنبه حفاظتی هم دارد، اما به جنبه زيباشناختی آن مربوط می‌شود. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️ و حرمت نگاه به نامحرم در قرآن (بخش چهارم و پایانی) 🔶«مفهوم حجاب»؛ در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن، صورت ‎گیرد. 💠آیا مانع همه بزهکاری های اجتماعی است؟ 🔷با توجه به همین نکته، پاسخ این اشکال و شبهه‌ی افرادی که برای ناکارآمد جلوه دادن حجاب و پوشش ظاهری، تخلفات بعضی از زنان با حجاب را بهانه قرار می‎دهند آشکار می‎گردد؛ زیرا مشکل این عده از زنان، ضعف در و فقدان ایمان و اعتقاد قوی به و پوشش ظاهری است، و قبلاً گذشت که ابعادی گسترده دارد و یکی از مهم‌ترین و اساسی‏ترین ابعاد آن، و باطنی و ذهنی است، که فرد را در مواجهه با گناه و فساد، از عقاید و ایمان راسخ درونی برخوردار می‌کند؛ 🔷و اساساً این و عقیدتی، به منزله‎ی سنگ بنای دیگر حجاب‎ها، از جمله حجاب و پوشش ظاهری است؛ زیرا افکار و عقاید انسان، شکل دهنده‌ی رفتارهای اوست. البته، همان‎گونه که حجاب و پوشش ظاهری، لزوماً به معنای برخورداری از همه‌ی مراتب عفاف نیست، بدون رعایت پوشش ظاهری نیز قابل تصور نیست. نمی‎توان زن یا مردی را که عریان یا نیمه عریان در انظار عمومی ظاهر می‎شود عفیف دانست؛ 🔷زیرا گفتیم که یکی از علامت‎ها و نشانه‎های عفاف است، و بین مقدار و ، رابطه‌ی تأثیر و تأثّر متقابل وجود دارد. بعضی نیز رابطه‌ی عفاف و حجاب را از نوع رابطه‌ی ریشه و میوه دانسته‌اند؛ با این تعبیر که حجاب، میوه‌ی عفاف، و عفاف، ریشه‌ی حجاب است. برخی افراد ممکن است حجاب ظاهری داشته باشند، ولی عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند. این حجاب، تنها پوسته‌ و ظاهری است. 🔷از سوی دیگر، افرادی ادعای عفاف کرده و با تعابیری، مثل «من قلب پاک دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد»، خود را سرگرم می‌کنند؛ چنین انسان‎هایی باید در قاموس اندیشه‌ی خود این نکته‌ی اساسی را بنگارند که ، بیرونی پاک می‌پروراند و هرگز ، موجب بارور شدن میوه‌ی ناپاکِ بی‌حجابی نخواهد شد. تنظیم: رهنما (گروه دین و اندیشه تبیان) منبع: تبیان‌به‌نقل‌از پایگاه‌اینترنتی‌انهار @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا