تبیین
⭕️کامیابی بشریت، در گرو معنویت
🔹 #خانمهای_محترم! خودتان را #تهذیب کنید؛ و #کودکان خودتان را #تهذیب کنید. کودکان خودتان را #اسلامی بار بیاورید، که در #اسلام همه چیز است. خودتان در پناه اسلام و به #اخلاق_اسلامی متخلق بشوید، که همه چیز در #اسلام است. #آقایان محترم! #خانمهای محترمات! ندای اسلام را لبیک بگویید. اسلام برای تامین علف نیامده است!
🔹 #اسلام برای تامین #معنویات آمده است. همهاش فریاد از #مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. #معنویات اگر تحقق پیدا کرد، #مادیات معنوی میشود و به دنبالش هست. #اسلام #مادیات را به تبع #معنویات قبول دارد؛ #مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس، #معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است.
🔹[این گونه نیست که] آزاد باشد و هر چه بخواهد بکند، و لو دزدی بکند و لو خیانت بکند. امروز #روز_امتحان است برای شما. برای شما. شما #آزاد شدید، شما #مستقل شدید، آزاد شدید که هر چه بخواهید بگویید؟ و هر چه بخواهید بکنید؟
🔹خیر، #خدای تبارک و تعالی به شما #آزادی عنایت کرد و شما را در این آزادی #امتحان میفرماید ببینیم تا ما چه بکنیم. در این آزادی چه بکنیم؛ با #زیردستان چه بکنیم؛ با #برادران خود چه بکنیم؛ با #خواهران خود چه بکنیم. #آزادیِ_تنها #سعادت ملت نیست، #استقلالِ_تنها سعادت ملت نیست، #مادیتِ تنها سعادت ملت نیست. اینها در پناه #معنویات سعادتند. معنویات مهم است.
🔹بکوشید تا #معنویات تحصیل کنید. علمِ تنها فایده ندارد، #علم با معنویات علم است؛ #ادب تنها فایده ندارد، ادب با معنویات. #معنویات است که تمام سعادت بشر را بیمه میکند؛ و کوشش کنید در تحصیل معنویات. در خلال علم که تحصیل میکنید #معنویات را تحصیل کنید. #دانشگاهها معنویت پیدا بکنند، #مدارس معنویت پیدا بکنند، مکتب ها معنویت پیدا بکنند، تا ان شاء الله #سعادتمند بشوند. خداوند همه شما را سعادتمند کند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️استجابت «دعا» چه شرایطی دارد؟
🔸بعضى چنين مى پندارند كه تعبيراتى نظير: «اُدْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُم»؛ [۱] (مرا بخوانيد تا [دعاى] شما را #اجابت كنم)، هيچ قيد و شرطى ندارد، و انسان هر #دعايى كه مى كند بايد انتظار داشته باشد كه از لطف خدا به اجابت رسد؛ در حالى كه چنين نيست. در روايات متعدّدى كه از #معصومان (عليهم السلام) به ما رسيده براى #اجابت_دعا شرايط متعدّدى ذكر شده است از جمله:
1⃣ #توبه و پاكى قلب؛ #امام_صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «إِيَّاكُمْ أَنْ يَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللهِ وَ الْمِدْحَةِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الْإِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ وَ التَّوْبَةِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةِ»؛ [۲] (مبادا هيچ يك از شما از خدا درخواستى كند، مگر اينكه نخست #حمد و ثناى او را بجا آورد، و درود بر #پيغمبر و #آلش بفرستد، سپس به #گناه خود نزد او اعتراف [و توبه] كند سپس #دعا نمايد).
2⃣ديگر اينكه #دعا_كننده بايد در پاكى زندگى خود به ويژه پرهيز از #غذاى_حرام و #كسب_حرام بكوشد، همان گونه كه #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) فرمود: «مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُسْتَجَابَ دُعَاؤُهُ فَلْيُطَيِّبْ مَطْعَمَهُ وَ مَكْسَبَه»؛ [۳] (كسى كه دوست دارد #دعايش مستجاب گردد بايد غذا و كسب خود را از #حرام پاك كند). در حالى كه بسيارى از مردم به هنگام دعا نه توبه مى كنند و نه از غذاهاى آلوده يا مشكوك پرهيزى دارند، باز هم اجابت تمام دعاهايشان را انتظار مى كشند.
3⃣نيز از شرايط دعا، تلاش و كوشش در مسير #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر است؛ آنها كه شاهد #مناظر_گناه هستند و عكس العملى نشان نمى دهند، نمى توانند انتظار #استجابت دعا داشته باشند، همان گونه كه در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه وآله) آمده است: «وَ لَتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ أَوْ لَيُسَلِّطَنَّ اللهُ شِرَارَكُمْ عَلَى خِيَارِكُمْ فَيَدْعُو خِيَارُكُمْ فَلاَ يُسْتَجَابُ لَهُمْ»؛ [۴] (بايد #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كنيد، و گرنه خداوند #بَدان را بر #نيكان شما مسلط مى كند، آن گاه هر چه #دعا كنید مستجاب نخواهد شد).
🔹در حديث آمده است كه: «شخصى نزد #اميرالمؤمنين (عليه السلام) آمد و از #عدم_استجابت دعايش شكايت كرد و گفت: با اينكه خدا فرموده #دعا كنيد من اجابت مى كنم، پس چرا ما دعا مى كنيم و به #اجابت نمى رسد؟ حضرت در آن حديث #هشت_شرط براى استجابت دعا بيان فرمود كه بخشى از آن در احاديث بالا آمده است. [۵] [۶]
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام امام اميرالمؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۹، ص ۵۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#دعا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام جواد عليه السلام:
🔸«مَن لَم يَعرِفِ المَوارِدَ أعيَتْهُ المَصادِرُ».
🔹كسى كه #راه_ورود به كارى را نشناسد، #راه_برون_شدن از آن درمانده اش مى كند.
📕بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۶۴
#امام_جواد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️وسعت «علم غيب» امام علی (علیه السلام) تا چه حدّ است و چرا جزئيات آن را براى همگان بيان نكرده است؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه ۱۷۵ #نهج_البلاغه به گوشه اى از علم خود به #اسرار_غيب و «حوادث آينده» اشاره كرده، ميفرمايد: «وَاللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُل مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللهِ (ص)»؛ (به خدا سوگند! اگر بخواهم ميتوانم هريك از شما را از آغاز و پايان كارش و از تمام شئون زندگانى اش آگاه سازم؛ ولى از آن ميترسم كه اينكار، سبب كافر شدن شما به رسول خدا (ص) شود [و درباره من #غلوّ كنيد و آن حضرت را به فراموشى بسپاريد]).
🔹در حديثى میخوانيم: روزى #پيامبر_اكرم (ص) نشسته بود که #امام_علی (علیه السلام) وارد شد؛ پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِنَّ فِيكَ شَبَهاً مِنْ عِيسَى بْنَ مَرْيَمَ وَ لَوْلَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفٌ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصارى فِي عَيسَى بْنَ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلاً لَا تَمُرُّ بِمَلَإ مِنَ النَّاسِ إِلَّا اَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذلِكَ الْبَرَكَةَ»؛ [۱] (تو به #عيسىبنمريم (عليه السلام) شباهتى دارى [از نظر زهد و عبادت] و اگر از اين بيم نداشتم كه گروههايى از امتم درباره تو [غلوّ كنند و] همان بگويند كه درباره عيسى بن مريم گفتند، سخنى درباره تو میگفتم كه از كنار هيچ جمعيّتى از مردم عبور نمیكردى، مگر آنكه #خاكزيرقدمهاىتو را براى #تبرّك بر مى گرفتند!).
🔹اميرالمؤمنين(ع) در ادامه اين بحث به دو نكته اشاره ميفرمايد: نخست اينكه من اين #اسرار را در اختيار گروهى از #خاصّان_باايمان و پرظرفيت و سرّ نگهدار ميگذارم و ديگر اينكه من آنچه میگویم از خودم نمیگويم؛ همه اين امور را از رسول خدا (ص) شنيده ام؛ در قسمت اوّل ميفرمايد: «أَلا وَ إِنِّی مُفْضِيهِ إِلَى الْخَاصَّةِ مِمَّنْ يُؤْمَنُ ذلِكَ مِنْهُ»؛ (آگاه باشيد! من اين #اسرار را به خاصّانى كه از #عدم_انحراف و #غلوِّ آنها در حق خود مطمئنم خواهم سپرد).
🔹اين گروه، افرادى همانند «كميل بن زياد»، «رشيد هجرى»، «اصبغ بن نباته»، «ميثم تمّار» و «حبيب بن مظاهر» بوده اند كه هر يك حافظ بخشى از اين #اسرار محسوب میشدند. در تاريخ زندگى آنها مى خوانيم كه در مواقع حسّاسى پرده ها را بالا میزدند و گوشه اى از آن #اسرار را فاش میكردند كه در تواريخ مذكور است. هنگامى كه #شاگردان ايشان، حامل چنين اسرار و داراى چنين مقاماتى باشند، پيداست كه #استاد آنها در چه #پايه و #مقامى بوده است!!
🔹سپس به مطلب دوّم پرداخته، مى فرمايد: «وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ، وَاصْطَفَاهُ عَلَى الْخَلْقِ، مَا أَنْطِقُ إِلَّا صَادِقاً، وَ قَدْ عَهِدَ إِلَيَّ بِذلِكَ كُلِّهِ، وَ بِمَهْلِكِ مَنْ يَهْلِكُ، وَ مَنْجَى مَنْ يَنْجُو، وَ مَآلِ هذَا الاَمْرِ. وَ مَا أَبْقَى شَيْئاً يَمُرُّ عَلَى رَأْسِي إِلاَّ أَفْرَغَهُ فِی أُذُنَيَّ وَ أَفْضَى بِهِ إِلَيّ»؛ (به خدايى كه محمّد (ص) را به حقّ برانگيخت و او را از ميان مردم برگزيد، سوگند ياد میكنم كه من سخنى جز #راست نمیگويم و #پيامبر (ص) همه اينها را به من #تعليم داد، و از هلاكت آن كس كه هلاك میشود و نجات آن كس كه نجات مى يابد و پايان اين امر [خلافت] مرا آگاه ساخته، [خلاصه] هيچ حادثه اى بر من نمى گذرد، مگر اينكه او آن را در گوشم فرو خوانده و #علم آن را در اختيارم گذارده است).
🔹آيا تعليم #پيامبر (ص) در مورد اين #اسرار به صورت بيان جزئى و مشروح هر واقعه بوده يا اينكه آن حضرت، اصول و كلياتى به #امام_على (ع) آموخت كه از هر بابى هزار باب گشوده میشد؛ و يا اينكه موارد، مختلف بود، گاه به اصول كلى قناعت میكرد و گاه به جزئيات مى پرداخت؟ احتمال سوّم نزديكتر به نظر میرسد. اين مطلب دقيقاً بر ما روشن نيست و خدا و رسولش از آن آگاه ترند؛
🔹ولى اينقدر ميدانيم كه #امام_علی (ع) در موارد مختلف #پيشگويیهای_فراوانى نسبت به آينده كرده كه همه آنها دقيقاً واقع شد و نمونه هاى مختلفى از آنها در خطبه هاى متعددى از #نهج_البلاغه بيان شده است كه اگر گردآورى شود، خود، كتاب جالب و پرمعنايى خواهد شد. البتّه همانگونه كه ذكر شد، هيچيك از اينها #علمغيبذاتى ـ كه #مخصوص_خداوند متعال است ـ نمى باشد؛ بلكه #آموزههايى است كه از آموزگار بزرگى همچون #پيامبر (ص) به آن حضرت رسيده و به تعبيرى كه در خطبه ۱۲۸ آمده است: «إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِی عِلْم»، میباشد.
پی نوشت؛
[۱] الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ۴، ج۸، ص۵۷
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، چ۱، ج۶، ص۵۳۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_علی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ضرورت مراجعه به زندگینامه علمای گذشته
🔸حضرت آیت الله العظمی بهجت قدس سره:
🔹مراجعه به #تراجِم (زندگینامۀ) #علمای_سلَف (گذشته)، به منزله مراجعه به #کتابهایمعتبراخلاقی است. هرکس که طالب #تهذیب و #ترقی در #امور_معنوی است و میخواهد از #زندگی و #عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح #احوال_آنها نگاه کند، که چه کارها میکردند.
📕در محضر بهجت، ج٢، ص٣۴٧
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا در آغاز «سوره برائت» بسم الله الرحمن الرحیم نیست؟
🔹پاسخ اين سؤال صريحاً در حديثى از اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) چنين نقل شده است: «لَمْ تُنْزَلْ «بسم الله الرحمن الرحيم» عَلى رَأسِ سُورَةِ بَراءة لاَِنَّ بِسم الله لِلأَمانِ وَالرَّحْمَةِ، و نُزِلَتْ بَراءةُ لِرَفْعِ اْلاَمانِ، وَالسَّيْف فيه»؛ [۱] ("بسم الله الرحمن الرحيم" در آغاز #سوره_برائت نازل نشده است؛ زيرا #بسم_الله براى #امان و #رحمت است، و سوره برائت براى #رفع_امان [از كفار پيمان شكن] نازل شده و شمشير در آن نهفته است».
🔹جمعى عقيده دارند كه اين سوره دنباله «سوره انفال» است؛ چرا كه در «سوره انفال» سخن از پيمان ها است، و در اين سوره سخن پيرامون الغاى پيمانِ پيمان شكنان است؛ و به همين دليل #بسم_الله در ميان آن دو ذكر نشده است. اين معنا در روايتى از #امام_صادق (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: «الانفال و براءة واحدة»؛ [۲] (سوره انفال و برائت يكى است!).
🔹اين احتمال نيز داده شده كه #خداوند مخصوصاً براى تبيين اين حقيقت كه #بسم_الله جزء تمام #سورههاىقرآن میباشد، آن را در آغاز اين سوره نازل نفرموده است. جمع ميان اين سه فلسفه نيز كاملا ممكن است.
پی نوشتها؛
[۱] مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسی، انتشارات ناصر خسرو، چ ۳، ج ۵، ص ۴. همين حديث را فخر رازى از ابن عباس از على (ع) با كمى تفاوت نقل كرده، آنجا كه فرمود: «لاَِنَ بسم الله الرحمن الرحيم اَمانٌ و هذِهِ السورَةُ نُزِلَتْ يا لسَيْفِ و نَبْذِ الْعُهُود وَ لَيْسَ فيها اَمان». مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، دار احياء التراث العربى، چ ۳، ج ۱۵، ص ۵۲۲، سورة التوبة.
[۲] مجمع البيان فى تفسير القرآن، همان
📕پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، چ نهم، ج ۱، ص ۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️سه عمل عظیم و بزرگ امام
🔹امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ سه تحول بزرگ به وجود آورد. یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان:
1⃣تحول در سطح کشور این بود که «انقلاب اسلامی» را در این کشور به وجود آورد. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست، و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملی را جایگزین آن کرد.
2⃣آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، تحول در سطح امت است. «جریان بیداری اسلامی» را امام به راه انداخت. دوره انفعال و بی تحریکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. مسئلهی فلسطین پس از آن که به خیال صهیونیست ها و پشتیبانان شان یک مسئلهی تمام شده به حساب میآمد با تحول امام در سطح امت اسلامی به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد.
3⃣تحول سوم تحول در سطح جهان است. امام «فضای معنویت» و «توجه معنوی» را در دنیا زنده کرد؛ حتی در کشورهای غیر مسلمان. معنویت در زیر لگدکوبی سیاستهای مادیگری و ضدّ معنوی از بین رفته بود. معنویت از یادها رفته بود. حرکت امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده کرد.
🔹این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد. شاید در آینده هم شبیه اینها و نظیر اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود بیاید. این مخصوص امام بزرگوار بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد