💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دوازدهم)
🔸عوامل مؤثر در تربیت دینی خانواده
💠تغذیه (۱)
🔹هر چند از دیدگاه اسلامی، حقیقت انسان جنبه روحانی و معنوی اوست و هدف اصلی تربیت نیز پرورش حس دینی و رسیدن آنان به کمالات معنوی می باشد، ولی با وجود این، #جنبه_جسمانی او را نمی توان نادیده گرفت؛ زیرا #جسم و #روح رابطه متقابل با هم دارند و هر کدام بر دیگری تأثیر می گذارند. بنابراین، عوامل مؤثر در تربیت نیروی جسمی انسان بر جنبه روحی او نیز مؤثر است و بدین دلیل، باید به آن، توجه کرد. از جمله عوامل مؤثر بر جسم انسان، تغذیه، نوع غذا و کیفیت آن است که به لحاظ تاثیرگذاری بر نگرش، گرایش و عملکرد او باید مورد بررسی قرار گیرد. به نظر روانشناسان، «سلامت بدن بیش از هر چیز، به چگونگی غذای شخص مربوط است و حالات روانی و روحی نیز همواره از حالات بدنی متأثر می شود و بدین ترتیب، #چگونگی_تغذیه در رشد ذهنی و بدنی انسان اثر می کند». [۱]
🔹امروزه از نظر علمی ثابت شده است که #تغذیه_سالم_مادران پس از انعقاد نطفه، در دوره بارداری، در تکامل جسمانی و روحانی کودک تأثیر فراوان دارد. به همین دلیل، مادران در این دوره، از مصرف برخی داروها و مواد الکلی که ممکن است موجب بروز اختلالات عصبی و روانی کودک گردد، نهی شده اند. در مورد #تأثیر_غذا بر اعمال و رفتار انسان در دوره های گوناگون زندگی، روایات فراوانی از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) رسیده که به برخی آن ها اشاره می شود. رسول اکرم (ص) درباره تأثیر غذا و کیفیت آن بر اعمال عبادی و دعاهای انسان فرمودند: «هر کس به اندازه یک لقمه حرام بخورد، چهل شب و روز نمازش قبول نمی شود و دعایش به اجابت نمی رسد و هر گوشتی که از حرام رشد کرده باشد سزاوار آتش دوزخ است». [۲]
🔹در روایت دیگری از پیامبر اکرم (ص) در این زمنیه، آمده است: «بدنی که از طریق حرام تغذیه کرده باشد داخل بهشت نمی شود». [۳] در زمینه تأثیر غذا بر رفتار و تربیت دینی انسان، جای انکار نیست. از این رو، دین اسلام برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار آن نسبت به تغذیه مادران و فرزندان، توصیه های فراوانی نموده که اگر به خوبی اجرا شود، مسلماً مشکلات تربیتی پدید نمی آید. امروزه بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی در اثر غذاهایی است که به نحوی از راه #حرام به دست آمده و در خانواده ها به مصرف می رسد. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] شعاری نژاد، روان شناسی رشد، ص ۱۴۸
[۲] بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۳۱۴؛ کنزالعمال، ج 4، ح ۹۲۶۶
[۳] علاءالدین هندی، ج ۴، ح ۹۲۷۲
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امیرالمومنین امام علی عليه السلام:
💠وَ قَد جَعَلَ اللّهُ سبحانَهُ الاستِغفارَ سَبَبا لِدُرورِ الرِّزقِ وَ رَحمَةِ الخَلقِ، فقالَ سبحانَهُ: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إنّهُ كانَ غَفّارا» [نوح، ۱۰] فَرَحِمَ اللّهُ امرَأً استَقبَلَ تَوبَتَهُ، واستَقالَ خَطيئتَهُ، وبادَرَ مَنِيّتَهُ.
🔷خداوند سبحان، #آمرزش_خواهى را سبب فزونى روزى و رسيدن رحمت به خلق قرار داده و فرموده است: «از پروردگارتان طلب آمرزش كنيد كه او بسى آمرزنده است»؛ پس، رحمت خدا بر كسى كه به توبه روى آورد و گذشتن از گناهش را بخواهد و پيش از مرگش كارى بكند.
📕نهج البلاغه، خطبه ۱۴۳
#امام_على
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیاطین از چه راه هایى به وسوسه انسان ها مى پردازند؟ (بخش سوم)
🔸 #شیطان با وسائل و راه هاى گوناگونى به اغواى بنى آدم بر مى خیزد. قرآن در آیه ۶۴ سوره «اسراء» (وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا) به چهار بخش مهم و اصولى از این وسائل اشاره کرده و به انسان ها مى گوید: از چهار طرف مراقب خویش باشند:
3⃣برنامه هاى اقتصادى و ظاهراً انسانى
🔹یکى دیگر از وسائل مؤثر نفوذ #شیطان، از طریق شرکت در اموال و نفوس است که عبارت «وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ» بر آن دلالت دارد. باز در اینجا مى بینیم بعضى از مفسران «شرکت در اموال» را منحصراً به معنى «ربا»، و شرکت در «اولاد» را فقط به معنى فرزندان نامشروع دانسته اند. [۱] در حالى که این دو کلمه معنى بسیار وسیعترى دارد که همه اموال حرام، فرزندان نامشروع و غیر آن را شامل مى شود.
🔹مثلاً در عصر و زمان خود مى بینیم که شیاطین جهانخوار، مرتباً پیشنهاد سرمایه گذارى و تأسیس شرکت ها، ایجاد انواع کارخانه ها و مراکز تولیدى در کشورهاى ضعیف مى کنند و زیر پوشش این شرکت ها انواع فعالیت هاى خطرناک و مضرّ را انجام مى دهند، جاسوس هاى خود را به نام کارشناس فنى یا مشاور اقتصادى، مهندس و تکنیسین به این کشورها اعزام مى دارند و با لطائف الحیل، آخرین رمق آنها را مى مکند و از رشد، نمو و استقلال اقتصادى آنها جلوگیرى مى کنند و نیز از طریق تأسیس مدارس، دانشگاه ها، کتابخانه ها، بیمارستان ها، و جهانگردى در فرزندان آنها شرکت مى جویند و جمعى از آنها را به سوى خود متمایل مى سازند.
🔹حتى گاهى با کمک هاى سخاوتمندانه از طریق بورس تحصیلى که در اختیار جوانان مى گذارند، آنها را به طور کامل به فرهنگ و برنامه خود جلب مى کنند و در افکار آنها شریک مى شوند. ایجاد مراکز فساد تحت پوشش ساختن هتل هاى بین المللى، کلوپ هاى تفریحات سالم، سینماها، فیلم هاى گمراه کننده و مانند آن، یکى از رایجترین برنامه هاى مخرب این #شیاطین است، که نه تنها فحشاء را از این طریق ترویج مى کنند و عامل فزونى فرزندان نامشروع مى شوند، بلکه نسلى منحرف، سست و بى اراده، بى خیال و هوسباز از این طریق پرورش مى دهند. هر اندازه ما در برنامه هاى آنها باریکتر و دقیقتر شویم، به عمق خطرات این وسوسه هاى شیطانى آشناتر خواهیم شد. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] روايات متعددى نيز در ذيل اين آيات وارد شده كه: شركت شيطان را در فرزندان به عنوان فرزندان نامشروع، يا فرزندانى كه از مال حرام نطفه آنها منعقد مىشود و يا به هنگام انعقاد نطفه، پدر و مادر به ياد خدا نيستند، تفسير كردهاند، ولى همانگونه كه بارها گفتهايم اينگونه تفسيرها بيان قسمتى از مصداقهاى روشن است و دليل بر انحصار نيست (به تفسير «نور الثقلين»، ج ۳، ص ۱۸۴ مراجعه كنيد).
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #شیاطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش سیزدهم)
🔸عوامل مؤثر در تربیت دینی خانواده
💠تغذیه (۲)
🔹کودکانی که با #غذای_حرام تغذیه شوند و #دوره_حساس_کودکی را به همین صورت سپری نمایند، #فطرت_دینی خود را از دست می دهند و به هر خلافی دست می زنند. دلیل بر این مطلب کلامی است از امام حسین (ع) که در روز عاشورا پس از ناامیدی از هدایت لشگریان عمر سعد خطاب به آنان فرمودند: «فقد ملئت بطونکم من الحرام؛ به تحقیق، شکم های شما از #حرام پر شده است؛» [۱] یعنی: گوشت و پوست شما از حرام پرورش یافته و قابل هدایت و اصلاح نیستید و حتی کلام امام معصوم (ع) بر شما تاثیری ندارد. در این زمینه، رسول خدا (ص) نسبت به زنان باردار می فرمودند: «زنان باردار را در آخرین ماه های حاملگی خرما بخورانید تا فرزندان شما بردبار و متقی شوند». [۲]
🔹طبق این روایت، خوردن خرما در دوره بارداری توسط مادر، به تربیت دینی کودک کمک می کند و او را متدین و با تقوا بار می آورد. نخستین غذایی که پس از تولد، کودک از آن تغذیه می کند شیر مادر است. شیر مادر از جنبه های گوناگون بر کودک تأثیر می گذارد و آنچه مهم است تاثیرات روحی آن است. نسبت به تغذیه از شیر مادر و چگونگی آن دستوراتی از ائمه معصومین (ع) رسیده که قابل توجه است: امام علی (ع) فرمودند: «چیزی برای کودک سودمندتر و پربرکت تر از شیر مادر نیست». [۳] در مورد انتخاب دایه نیز فرمودند: در انتخاب دایه چنان تلاش و دقت کنید که در ازدواج دقت می نمایید؛ زیرا شیر طبیعت کودک را دگرگون میسازد. [۴] و نیز فرمودند: «از شیر زن های زانیه و دیوانه به فرزندانتان ندهید؛ زیرا شیر در اخلاق کودک سرایت می کند». [۵]
🔹از مجموع روایات، برمی آید که #تغذیه_حلال و مطلوب، اعم از شیر مادر و غذا، در #دوره_کودکی بر #تربیت_دینی_کودک تأثیر فراوان دارد. از این رو بر پدران و مادران لازم است به این دستورات معصومین (ع) توجه کنند و از #غذاهای_حلال استفاده نمایند تا #فرزندانی_صالح و مفید، هم برای خودشان و هم برای جامعه تربیت کنند. شخصیت های بزرگ دینی و اسلامی در آغوش پدران و مادران مؤمن و متدین پرورش یافته اند که منشأ خیرات و برکات قرار گرفته اند. درباره شیخ انصاری (ره) نقل شده است که مادرش هیچگاه بدون طهارت، به ایشان شیر نداد. مرحوم شیخ انصاری در اثر این مراقبت ها و تربیت درست خانوادگی به مقامی رسید که جهان اسلام و حوزه های علمیه شیعه تاکنون مدیون خدمات علمی و فرهنگی اوست. #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] جواد قیومی، صحیفة الحسین (ع)، انتشارات اسلامی، ص ۲۹۲
[۲] مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۱۹۶
[۳] شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۵
[۴] همان، ص ۱۸۸
[۵] بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۳۳۳
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️از کانون دل حرارت بر میخیزد، و از کانون عقل هدایت و روشنایی
🔹آن کسی که دلی افسرده و بی خواهش و بی امید و آروز دارد، موجودی سرد و بی حرکت و جامد است، و هیچگونه فعالیتی از او سر نخواهد زد، به مرگ نزدیکتر است تا به حیات، و آنکس که از نیروی عقل و فهم و تدبیر بی نصیب است مانند ماشینی است که در شب تاریک در حرکت است و فاقد چراغ و راهنماست.
📕بیست گفتار، ص ۱۹۲
منبع: وبسایت اهل البیت
#استاد_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️فوايد حجت غايب از نظر (قسمت دوم)
🔸هدايت معنوى امام در تمامى حالات
🔹علامۀ طباطبائى (ره) در ذيل آيۀ «وَ إِذِ اِبْتَلىٰ إِبْرٰاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمٰاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قٰالَ إِنِّي جٰاعِلُكَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً» بحثى دارد تحت اين عنوان كه ابراهيم (ع) بعد از نبوت و رسالت (كه شأن آن هدايت ظاهرى مردم است تا انسانها را ارائه طريق بنمايد) به #مقام_امامت، منصوب مىگردد كه شأن امامت چيزى است ما فوق ارائۀ طريق و هدايت ظاهرى. و سپس اضافه مىكند كه در قرآن هر جا متعرض معنى و حقيت #امامت شده آن را بهعنوان #هادى و هدايتگر تفسير نموده مانند آيۀ: «وَ وَهَبْنٰا لَهُ إِسْحٰاقَ وَ يَعْقُوبَ نٰافِلَةً وَ كُلاًّ جَعَلْنٰا صٰالِحِينَ - وَ جَعَلْنٰاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا» [انبياء، ۷۲ و قسمتی از ٧٣]. و نيز آيۀ: «وَ جَعَلْنٰا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنٰا لَمّٰا صَبَرُوا وَ كٰانُوا بِآيٰاتِنٰا يُوقِنُونَ» [الم سجده، ٢۴]. و در اين آيات هدايت را مقيّد نموده به «أمر» و أمر الهى در آيۀ: «إِنَّمٰا أَمْرُهُ إِذٰا أَرٰادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» [يس، ٨٣]. و نيز آيۀ: «وَ مٰا أَمْرُنٰا إِلاّٰ وٰاحِدَةٌ كَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ» [قمر، ۵٠]. بيان شده كه عالم امر عالم تجرّد است و وقايع و حوادث در آن عالم دفعى است و تدريج و تدرّج كه از لوازم عالم خلق است در آنجا نيست. با اين مقدمات معلوم مىگردد كه #مقام_امامت گذشته از ارشاد و هدايت ظاهرى، يك نوع هدايت و #جذبۀ_معنوى است كه با #نورانيت و بصيرتى كه خداوند متعال به او عطا نموده در #دلهاى_آماده و شايسته، تأثير و تصرّف مىنمايد و اين صاحبدلان را بهسوى كمال، و اصل مىنمايد و به اصطلاح، آنها را هدايت بهمعناى ايصال الى المطلوب مىكند.
🔹علامۀ طباطبائى قدس سره در كتاب شيعه در اسلام خود ص ١۵٢ در رابطه فوايد وجود امام در حال غيبت مىفرمايد: كسانىكه اعتراض مىكنند كه شيعه وجود امام را براى بيان احكام دين و حقايق آيين و راهنمائى مردم لازم مىدانند و غيبت امام ناقض اين غرض است زيرا امامى كه بهواسطۀ غيبتش مردم هيچگونه دسترسى به وى ندارند فايدهاى بر وجودش مترتّب نيست..... به #حقيقت_معناى_امامت پى نبردهاند، زيرا در بحث امامت روشن شد كه وظيفۀ امام تنها بيان صورى معارف و راهنمایى ظاهرى مردم نيست و امام چنانكه وظيفۀ راهنمائى صورى مردم را به عهده دارد، همچنان ولايت و #رهبرى_باطنى_اعمال را به عهده دارد و اوست كه #حيات_معنوى_مردم را تنظيم مىكند و حقايق اعمال را بهسوى خدا سوق مىدهد، بديهى است كه غيبت و حضور جسمانى امام در اين باب تاثيرى ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد، اگر چه از چشم جسمانى ايشان مستور است و وجودش پيوسته لازم است اگر چه موقع حضور و اصلاح جهانيش تا كنون نرسيده است.
🔹توضيح كلام علامۀ طباطبائى در نفوذ معنوى امام عليه السلام: مىدانيم خورشيد يك سلسله اشعۀ مرئى دارد كه از تركيب آنها با هم هفت رنگ معروف پيدا مىشود و يك سلسله اشعۀ نامرئى كه بهنام اشعۀ فوق بنفش و اشعۀ مادون قرمز ناميده مىشود. همچنين #يكرهبربزرگآسمانى خواه پيامبر باشد يا امام، علاوه بر تربيت تشريعى كه از طريق گفتار و رفتار تعليم و تربيت عادى صورت مىگيرد، يك نوع #تربيت_روحانى و از #راه_نفوذ_معنوى در دلها و فكرها دارد كه مىتوان آن را #تربيت_تكوينى نام گذارد. در آنجا الفاظ و كلمات و گفتار و كردار نقشى ندارد، بلكه تنها جاذبه و كشش درونى كار مىكند. در حالات بسيارى از پيشوايان بزرگ الهى مىخوانيم كه گاهى بعضى افراد منحرف و گناهكار با برخورد و ارتباطى اندك با آن ذوات مقدسه، بهكلّى تغيير مسير مىدادند و از گمراهى و ضلالت به سوى نور و صراط مستقيم هدايت مىشدند. اين دگرگونىهاى تند و سريع و همه جانبه، اين انقلابهاى جهش آسا و فراگير آنهم با يك نگاه يا ارتباطى اندك (البته براى آنها كه در عين آلودگى، يك نوع آمادگى نيز دارند) نتيجۀ جذبۀ ناخود آگاه است كه گاهى از آن به نفوذ شخصيّت تعبير مىشود. اشخاصى با يك برخورد و ملاقات با افرادى كه داراى روح بزرگ و عالى بودند، چنان بىاختيار و ناخود آگاه تحت تأثير آن قرار مىگيرند كه كاملاً متحول مىشوند. اين تأثير گذارى قابل توجيه نيست، مگر اينكه بپذيريم كه اين تأثيرگذارى نتيجۀ شعاع اسرار آميزى است كه از درون ذات انسانهاى بزرگ برمىخيزد. #ادامه_دارد...
📕دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی (عج) حسین اوسطی، ص ۱۳۷
منبع؛ وبسایت اهل البیت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضرت امام حجة ابن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🔹آحاد بشر - چه آنهایی که نخبه هستند و حوادث را میتوانند تشخیص بدهند، چه تودهی مردم در سطح دنیا، در کشورهای مختلف که بعضیها گرفتارِ زندگیاند، غافلند - همه این احساس نیاز [به منجی] را دارند، منتها بعضی آگاهانه، بعضی غیر آگاهانه؛ و البتّه در همهی ادیان هم این وعده داده شده است؛ در همهی ادیان وعدهی یک فرج و یک حرکت عظیم الهی در پایان و انتهای تاریخ - که البتّه این هم پایان تاریخ نیست؛ دنیای واقعی و زندگی واقعی بشر از زمان #حضرت_ولیعصر (عج) شروع میشود، لکن در انتهای این وضع زندگیای که امروز ما داریم - [آمده،] همه وعدهی آنچنان عاقبتی را داده اند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیاطین از چه راه هایى به وسوسه انسان ها مى پردازند؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #شیطان با وسائل و راه هاى گوناگونى به اغواى بنى آدم بر مى خیزد. قرآن در آیه ۶۴ سوره «اسراء» (وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا) به چهار بخش مهم و اصولى از این وسائل اشاره کرده و به انسان ها مى گوید: از چهار طرف مراقب خویش باشند:
4⃣برنامه هاى مخرّب روانى
🔹استفاده از #وعدههاى_مغرور_کننده و انواع #فریبها و #نیرنگها یکى دیگر از برنامه هاى #شیاطین است که عبارت «وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلّا غُرُوراً» بر آن دلالت دارد. آنها روانشناسان و روانکاوان ماهرى را براى اغفال و فریب مردم ساده دل و حتى هوشیار تربیت کرده اند، گاهى به نام این که دروازه تمدن بزرگ در چند قدمى آنها است، و یا این که در آینده نزدیکى در ردیف اولین کشورهاى متمدن و پیشرو قرار خواهند گرفت، و یا این که نسل آنها نسل نمونه و بى نظیرى است که مى تواند در پرتو برنامه هاى آنان به اوج عظمت برسد و امثال این خیالات و پندارها، آنها را سرگرم مى سازند که همه در جمله «وَعِدْهُمْ» خلاصه مى شود!
🔹و گاهى به عکس، از طریق تحقیر، تضعیف روحیه و این که آنها هرگز توانايى مبارزه با قدرت هاى عظیم جهانى را ندارند و میان تمدنشان با تمدن کشورهاى پیشرفته صدها سال فاصله است، آنان را از هر گونه تلاش و کوششى باز مى دارند. این قصه سر دراز دارد و #طرق_نفوذ_شیطان و لشکریان او یک راه و دو راه نیست. اینجا است که «عباد اللّه» و بندگان راستین خدا با دلگرمى که از وعده قطعى او در این آیات به دست مى آورند به جنگ با این شیاطین برمى خیزند و کمترین وحشتى به خود راه نمى دهند و مى دانند سر و صداى شیاطین هر قدر زیاد باشد، بى محتوا و تو خالى است، با قدرت #ایمان و #توکّل بر خدا بر همه آنها مى توان پیروز شد و نقشه هاشان را نقش بر آب کرد، چنان که قرآن در سوره اسراء، آیه ۶۵ مى فرماید: «وَ کَفى بِرَبِّکَ وَکِیلاً؛ خداوند بهترین حافظ و نگاهبان و یار و یاور آنها است». [۱]
پی نوشت؛
[۱] در زمينه اينكه خدا چرا شيطان را آفريد در تفسير نمونه، ذیل تفسیر سوره «بقره» آيه ۳۹ بحث شده است. همچنين، در مورد وسوسه هاى شيطان در لباس هاى مختلف و معنى شيطان در قرآن، در تفسیر نمونه، ج ششم ص ۱۱۵ و ج اول ص ۱۳۶ بحث شده است.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ۲۶، ج ۱۲، ص ۲۰۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #شیاطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_خمینی (ره):
🔹اینجا #کشور_اسلام است. اینجا نه کرملین، قابل این است که ذکری ازش بشود، و نه کاخ سیاه؛ اینجا کشور رسول خداست، اینجا کشور حضرت صادق است، اینجا پاسدارهای ما شرافت دارند بر کاخ نشینها، اینجا بسیجیهای ما و امت ما شرافت دارند بر تمام کاخنشینهای عالم و همه کسانی که ادعای پوچ خودشان را میکنند و گمان میکنند که باید عالم پیش آنها خاضع باشد.
📕صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۱۶۰
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ آیت الله شهید مرتضی مطهری:
🔹یک نفر به دیگری فحش می دهد، فحش دادن این، سبب می شود که او هم تحریک بشود و یک فحش به این بدهد. این فحش دهنده اول دو گناه مرتکب شده. یکی اینکه فحش داده و دیگر اینکه سبب شده است که دومی به فحش دادن تحریک بشود؛ یعنی در فحشی هم که دومی به او داده یک گناهی مرتکب شده است و در گناه او شریک است، نه شریک به معنای اینکه پس نفر دوم دیگر گناهکار نیست، بلکه او یک گناهکار جداگانه است، این یک گناهکار جداگانه.
📕فلسفه تاریخ، ج ۲، ص ۵۰ (با تلخیص)
منبع: وبسایت اهل البیت
#استاد_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش چهاردهم)
🔸عوامل مؤثر در تربیت دینی خانواده
🔴دستورات والدین (۱)
💠 #نهاد_خانواده یک نظام کوچک اجتماعی است که اعضای آن ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. اگرچه افراد خانواده روابط گوناگونی با هم دارند، ولی آنچه بیش از همه مؤثر به نظر می رسد #ارتباط_کلامی است؛ زیرا بایدها و نبایدهای دینی و دیگر معارف اسلامی معمولاً در قالب گفتوگو و دستورات توسط پدر و مادر به فرزندان القا می شود. #دستورات_والدین نقش اساسی در #تربیت_دینی_کودک دارد و آنها می توانند با ارائه رهنمودهای درست به فرزند خود، پایه های فکری او را به شکل کاملاً مطلوب بنیان نهند. در این زمینه، نکات چندی به نظر می رسد که ذیلاً بدان ها اشاره می شود:
🔹الف - درست بودن دستورات والدین: از عوامل مؤثر در شکل گیری نظام فکری و دینی کودک، امر و نهی های پدر و مادر و دیگر کسانی است که به او آموزش دینی می دهند. #کودک تمامی فرمان هایی را که از ناحیه والدین و دیگر مربیان سبت به او صادر می شود، درست می پندارد و به آن ها عمل می کند. یکی از شروط تربیت درست کودک و به خصوص تربیت دینی او، درست بودن فرمان هایی است که به وی داده می شود. اگر دستورات والدین به کودک در زمینه احکام و معارف دینی صحیح و آگاهانه باشد، در تمام زندگی مشکل دینی نخواهد داشت؛ زیرا یادگیری در دوره کودکی بسیار پایدار و بادوام است و آنچه کودک در این دوره فرامی گیرد، تا پایان زندگی از آن متأثر می شود. بنابراین، لازم است خود #والدین نخست آشنایی کامل با احکام و مسائل دینی پیدا کنند، سپس آن ها را به صورت درست به فرزندانشان منتقل نمایند.
🔹متاسفانه بسیاری از پدران و مادران با مسائل دینی آشنایی کافی ندارند و در این زمینه، مطالبی را به فرزندان ارائه می دهند که در واقع، خلاف احکام دینی است. #آموزشهای_غلط_والدین در محیط خانه موجب برداشت های نادرست کودک از دین می شود که از پیامدهای سوء آن انحراف فکری فرزندان است. گناه و کیفر این گونه آموزش های نادرست بر عهده والدین است که در عالم پس از مرگ مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت. در باب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر، آیات و روایات متعددی بر اهمیت این دو فرضیه الهی دلالت دارد و همه مسلمانان را به انجام آن دعوت می کند. اما یکی از شروط اجرای این فرضیه بزرگ شناخت «معروف» و «منکر» است که مجری امر به معروف و نهی از منکر باید بداند معروف و منکر یعنی چه، وگرنه ممکن است به صورت وارونه (معروف را منکر و منکر را معروف) معرفی کند. [۱]
🔹از جمله جاهایی که این وظیفه عمومی باید اجرا شود، #محیط_خانواده است و این، شناخت پدران و مادران را از معروف ها و منکرهای دینی می طلبد. در نتیجه، درست بودن دستورات پدر و مادر، نقش اساسی در تربیت دینی کودک دارد و بر این اساس، وظیفه والدین بسیار سنگین است و باید سعی کنند مسائل دینی را با شناخت کافی و به صورت صحیح، به فرزندان یاد دهند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] شیوه های صحیح امر به معروف و نهی از منکر، سازمان تبلیغات اسلامی، ص ۱۵۹
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ابرقدرتها از پرچم سیاه ما میترسند
🔹قدرتهاى بزرگ از اين چادرها [سیاهیهای عزاداری] مىترسند. قدرتهاى بزرگ از اين سازمانى كه بدون اينكه دست واحدى در كار باشد، كه آنها را مجتمع كند، خود به خود ملت را به هم جوشاندهاند در سراسر يك كشور، كشور پهناور، در #ايام_عاشورا و در دو ماه #محرم و #صفر و در ماه مبارك [مىترسند]. اين مجالس است كه مردم را دور هم جمع كرده است.
📕صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۳۴۴
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی
🔹 #استعمار_فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است، و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد، بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى #استعمار_فرهنگى است. #استعمار_اقتصادى چه میكند؟ میخواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كنندههاى خودش دربياورد.
🔹#استعمار_سياسى چه میكند؟ كوشش مىكند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند، اما در باطن، همه دستورها را از آنجا بگيرند. مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند، بدون آن كه #استعمار_فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است، بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند.
🔹به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران، مرتضی مطهری، ص ۱۶۲ و ۱۶۳
#استعمار #فرهنگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش اول)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه حرکت مصلحانه #امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
1⃣وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جامعه و حاکمان زمان امام حسین علیه السلام (۱)
🔹 #انحرافات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در #جامعه_اسلامی با رحلت پیامبر اکرم (ص) آغاز شد و روز به روز گسترش پیدا کرد. کار به جایی رسید که در عصر #عثمان و #معاویه ارزش های اسلامی و معنوی یکی پس از دیگری جای خود را به ارزش های مادی و جاهلی دادند؛ که این روند انحرافی در اواخر عمر معاویه به اوج خود رسید. [۱] در این دوره تاریخی مبارزه با مبانی و ارزشهای اسلامی شکل علنی به خود گرفت و بار دیگر #جاهلیت با همه ویژگیهایش ظهور یافت و #دین_اسلام در معرض نابودی قرار گرفت.
به طور کلی مبارزه با قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) به مرحله جدیدی وارد شده و شکل علنی به خود گرفت. لذا #خطر_اضمحلال_دین، جدی شد. [۲]
🔹و همه اینها به خاطر رفتارهای ضد دینی حکومت و زمامداران وقت بود. #معاویه از وقتی خلیفه شد، ابزارهای دینی و دنیوی را به استخدام درآورد و جامعه را از ارزش های الهی و معنوی تهی ساخت و به سوی ارزش های مادی و جاهلی سوق داد. [۳] فضای کلی به این گونه بود که #بنی_امیه عده ای را با تطمیع و جماعتی را با تهدید، مطیع خود ساخته بودند. خواص امت در مقابل ستمکاران سکوت کرده و عوام امت نیز هر یک به طریقی گرفتار بدبختی و تباهی شده بودند.
🔹در حالی که #سنتهای_مبارک #پیغمبر_اسلام (ص) یکی بعد از دیگری از بین می رفت، کسی فریاد نمی کشید و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر در جامعه اسلامی تعطیل شده بود. سرسپردگی به دنیا فخر شمرده می شد. ارزش های دینی و معنوی رنگ باخته بودند. اولیای خدا در رنج و شکنجه گرفتار آمده بودند. فقر و بی چیزی جماعتی از خلق را به ستوه آورده بود. سنت های جاهلی بار دیگر در جامعه اسلامی رخ می نمود و جماعتی به احیای آن سنت ها فخر می فروختند. حکام با هوسبازی و خودخواهی در منجلاب سلطنت غوطه می خوردند و در برابر خدای متعال گستاخی می کردند. فحشا و منکرات آشکارا انجام می گرفت و حتی در مقدس ترین شهرها استعمال آلات لهو و لعب و شراب خواری رواج یافته بود. [۴] اما این تباهی و سقوط با به حکومت رسیدن #یزید به اوج خود رسید. یکی از ویژگی های #یزید_بن_معاویه که نزد مورخین مشهور است این است که اهل لهو و لعب و اهل مسکرات بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] زمینه های قیام امام حسین(ع)، عبدالحمیدی، حسین، زمزم هدایت، چ دوم، ص ۳۷۱
[۲] همان
[۳] همان
[۴] همان، ص ۳۷۲
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #معاویه #یزید
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انقلاب یک شط جاری است...
🔹این خطا است که گمان کنیم #انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این جور خیال می کنند که #انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم انقلابی همین ما پیر و پاتالها خواهیم بود.
🔹انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابیاند و می توانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخص هایی که عرض خواهم کرد. می تواند یک جوانِ امروز از من سابقهدار در انقلاب، انقلابیتر باشد؛ همچنانکه در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛
🔹انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آنها هستند؛ آنهایی که آماده فداکاری اند؛ پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عدّهای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را میشناختند یا در کنار او بودند؛ نه، #انقلاب یک شطّ جاری است و همه کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش می کنند انقلابی اند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوانها.
بیانات رهبر معظم انقلاب ۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #انقلاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد