✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیاطین از چه راه هایى به وسوسه انسان ها مى پردازند؟ (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #شیطان با وسائل و راه هاى گوناگونى به اغواى بنى آدم بر مى خیزد. قرآن در آیه ۶۴ سوره «اسراء» (وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا) به چهار بخش مهم و اصولى از این وسائل اشاره کرده و به انسان ها مى گوید: از چهار طرف مراقب خویش باشند:
4⃣برنامه هاى مخرّب روانى
🔹استفاده از #وعدههاى_مغرور_کننده و انواع #فریبها و #نیرنگها یکى دیگر از برنامه هاى #شیاطین است که عبارت «وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلّا غُرُوراً» بر آن دلالت دارد. آنها روانشناسان و روانکاوان ماهرى را براى اغفال و فریب مردم ساده دل و حتى هوشیار تربیت کرده اند، گاهى به نام این که دروازه تمدن بزرگ در چند قدمى آنها است، و یا این که در آینده نزدیکى در ردیف اولین کشورهاى متمدن و پیشرو قرار خواهند گرفت، و یا این که نسل آنها نسل نمونه و بى نظیرى است که مى تواند در پرتو برنامه هاى آنان به اوج عظمت برسد و امثال این خیالات و پندارها، آنها را سرگرم مى سازند که همه در جمله «وَعِدْهُمْ» خلاصه مى شود!
🔹و گاهى به عکس، از طریق تحقیر، تضعیف روحیه و این که آنها هرگز توانايى مبارزه با قدرت هاى عظیم جهانى را ندارند و میان تمدنشان با تمدن کشورهاى پیشرفته صدها سال فاصله است، آنان را از هر گونه تلاش و کوششى باز مى دارند. این قصه سر دراز دارد و #طرق_نفوذ_شیطان و لشکریان او یک راه و دو راه نیست. اینجا است که «عباد اللّه» و بندگان راستین خدا با دلگرمى که از وعده قطعى او در این آیات به دست مى آورند به جنگ با این شیاطین برمى خیزند و کمترین وحشتى به خود راه نمى دهند و مى دانند سر و صداى شیاطین هر قدر زیاد باشد، بى محتوا و تو خالى است، با قدرت #ایمان و #توکّل بر خدا بر همه آنها مى توان پیروز شد و نقشه هاشان را نقش بر آب کرد، چنان که قرآن در سوره اسراء، آیه ۶۵ مى فرماید: «وَ کَفى بِرَبِّکَ وَکِیلاً؛ خداوند بهترین حافظ و نگاهبان و یار و یاور آنها است». [۱]
پی نوشت؛
[۱] در زمينه اينكه خدا چرا شيطان را آفريد در تفسير نمونه، ذیل تفسیر سوره «بقره» آيه ۳۹ بحث شده است. همچنين، در مورد وسوسه هاى شيطان در لباس هاى مختلف و معنى شيطان در قرآن، در تفسیر نمونه، ج ششم ص ۱۱۵ و ج اول ص ۱۳۶ بحث شده است.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دار الکتب الإسلامیة، چاپ ۲۶، ج ۱۲، ص ۲۰۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #شیاطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ #امام_خمینی (ره):
🔹اینجا #کشور_اسلام است. اینجا نه کرملین، قابل این است که ذکری ازش بشود، و نه کاخ سیاه؛ اینجا کشور رسول خداست، اینجا کشور حضرت صادق است، اینجا پاسدارهای ما شرافت دارند بر کاخ نشینها، اینجا بسیجیهای ما و امت ما شرافت دارند بر تمام کاخنشینهای عالم و همه کسانی که ادعای پوچ خودشان را میکنند و گمان میکنند که باید عالم پیش آنها خاضع باشد.
📕صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۱۶۰
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ آیت الله شهید مرتضی مطهری:
🔹یک نفر به دیگری فحش می دهد، فحش دادن این، سبب می شود که او هم تحریک بشود و یک فحش به این بدهد. این فحش دهنده اول دو گناه مرتکب شده. یکی اینکه فحش داده و دیگر اینکه سبب شده است که دومی به فحش دادن تحریک بشود؛ یعنی در فحشی هم که دومی به او داده یک گناهی مرتکب شده است و در گناه او شریک است، نه شریک به معنای اینکه پس نفر دوم دیگر گناهکار نیست، بلکه او یک گناهکار جداگانه است، این یک گناهکار جداگانه.
📕فلسفه تاریخ، ج ۲، ص ۵۰ (با تلخیص)
منبع: وبسایت اهل البیت
#استاد_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش چهاردهم)
🔸عوامل مؤثر در تربیت دینی خانواده
🔴دستورات والدین (۱)
💠 #نهاد_خانواده یک نظام کوچک اجتماعی است که اعضای آن ارتباط متقابل با یکدیگر دارند. اگرچه افراد خانواده روابط گوناگونی با هم دارند، ولی آنچه بیش از همه مؤثر به نظر می رسد #ارتباط_کلامی است؛ زیرا بایدها و نبایدهای دینی و دیگر معارف اسلامی معمولاً در قالب گفتوگو و دستورات توسط پدر و مادر به فرزندان القا می شود. #دستورات_والدین نقش اساسی در #تربیت_دینی_کودک دارد و آنها می توانند با ارائه رهنمودهای درست به فرزند خود، پایه های فکری او را به شکل کاملاً مطلوب بنیان نهند. در این زمینه، نکات چندی به نظر می رسد که ذیلاً بدان ها اشاره می شود:
🔹الف - درست بودن دستورات والدین: از عوامل مؤثر در شکل گیری نظام فکری و دینی کودک، امر و نهی های پدر و مادر و دیگر کسانی است که به او آموزش دینی می دهند. #کودک تمامی فرمان هایی را که از ناحیه والدین و دیگر مربیان سبت به او صادر می شود، درست می پندارد و به آن ها عمل می کند. یکی از شروط تربیت درست کودک و به خصوص تربیت دینی او، درست بودن فرمان هایی است که به وی داده می شود. اگر دستورات والدین به کودک در زمینه احکام و معارف دینی صحیح و آگاهانه باشد، در تمام زندگی مشکل دینی نخواهد داشت؛ زیرا یادگیری در دوره کودکی بسیار پایدار و بادوام است و آنچه کودک در این دوره فرامی گیرد، تا پایان زندگی از آن متأثر می شود. بنابراین، لازم است خود #والدین نخست آشنایی کامل با احکام و مسائل دینی پیدا کنند، سپس آن ها را به صورت درست به فرزندانشان منتقل نمایند.
🔹متاسفانه بسیاری از پدران و مادران با مسائل دینی آشنایی کافی ندارند و در این زمینه، مطالبی را به فرزندان ارائه می دهند که در واقع، خلاف احکام دینی است. #آموزشهای_غلط_والدین در محیط خانه موجب برداشت های نادرست کودک از دین می شود که از پیامدهای سوء آن انحراف فکری فرزندان است. گناه و کیفر این گونه آموزش های نادرست بر عهده والدین است که در عالم پس از مرگ مورد مؤاخذه قرار خواهند گرفت. در باب #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر، آیات و روایات متعددی بر اهمیت این دو فرضیه الهی دلالت دارد و همه مسلمانان را به انجام آن دعوت می کند. اما یکی از شروط اجرای این فرضیه بزرگ شناخت «معروف» و «منکر» است که مجری امر به معروف و نهی از منکر باید بداند معروف و منکر یعنی چه، وگرنه ممکن است به صورت وارونه (معروف را منکر و منکر را معروف) معرفی کند. [۱]
🔹از جمله جاهایی که این وظیفه عمومی باید اجرا شود، #محیط_خانواده است و این، شناخت پدران و مادران را از معروف ها و منکرهای دینی می طلبد. در نتیجه، درست بودن دستورات پدر و مادر، نقش اساسی در تربیت دینی کودک دارد و بر این اساس، وظیفه والدین بسیار سنگین است و باید سعی کنند مسائل دینی را با شناخت کافی و به صورت صحیح، به فرزندان یاد دهند. #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] شیوه های صحیح امر به معروف و نهی از منکر، سازمان تبلیغات اسلامی، ص ۱۵۹
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ابرقدرتها از پرچم سیاه ما میترسند
🔹قدرتهاى بزرگ از اين چادرها [سیاهیهای عزاداری] مىترسند. قدرتهاى بزرگ از اين سازمانى كه بدون اينكه دست واحدى در كار باشد، كه آنها را مجتمع كند، خود به خود ملت را به هم جوشاندهاند در سراسر يك كشور، كشور پهناور، در #ايام_عاشورا و در دو ماه #محرم و #صفر و در ماه مبارك [مىترسند]. اين مجالس است كه مردم را دور هم جمع كرده است.
📕صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۳۴۴
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️خطر استعمارهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی
🔹 #استعمار_فرهنگى از استعمار سياسى و اقتصادى خطرناكتر است، و اصلا امكان ندارد كه استعمار اقتصادى باشد، بدون استعمار سياسى و استعمار فرهنگى؛ پايه استعمار سياسى و استعمار اقتصادى #استعمار_فرهنگى است. #استعمار_اقتصادى چه میكند؟ میخواهد منابع يك كشور را ببرد و مردم اين كشور را به صورت كارگرها و مصرف كنندههاى خودش دربياورد.
🔹#استعمار_سياسى چه میكند؟ كوشش مىكند حكومت را به دست افرادى بدهد كه عامل او و مجرى منويّات او باشند؛ به ظاهر مستقل باشند و حتى در مقابل آنها غرّش هم بكنند، غرّه هم بكشند، اما در باطن، همه دستورها را از آنجا بگيرند. مگر ممكن است ملتى را استعمار اقتصادى و استعمار سياسى بكنند، بدون آن كه #استعمار_فكرى بكنند، يعنى بدون آن كه فكرش را هم طورى بسازند كه با استعمار سياسى و اقتصادى جور دربيايد و شخصيت فكرى او را از او بگيرند، او را به آنچه مال خودش است، بدبين كنند و به آن فكرى كه از ناحيه استعمارگر آمده خوشبين كنند، يعنى در مردم حالت تجدد زدگى ايجاد كنند.
🔹به آداب خودشان بدبين باشند، آداب آنها را بهتر بدانند؛ به رسوم خودشان بدبين باشند، رسوم آنها را از رسوم خودشان بهتر بدانند؛ به ادبيات خودشان بدبين باشند، ادبيات آنها را از ادبيات خودشان بهتر بدانند؛ به فلسفه خودشان بدبين باشند، فلسفه آنها را از فلسفه خودشان بهتر بدانند؛ به دين و آيين خودشان بدبين باشند، دين و آيين آنها را بهتر بدانند؛ به كتابهاى خودشان بدبين باشند، كتابهاى آنها را از كتابهاى خودشان بهتر بدانند. هر چه كه از ناحيه آنهاست آن را خوب بدانند، هر چه از ناحيه خودشان است آن را بد بدانند.
📕آینده انقلاب اسلامی ایران، مرتضی مطهری، ص ۱۶۲ و ۱۶۳
#استعمار #فرهنگ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش اول)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه حرکت مصلحانه #امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
1⃣وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جامعه و حاکمان زمان امام حسین علیه السلام (۱)
🔹 #انحرافات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در #جامعه_اسلامی با رحلت پیامبر اکرم (ص) آغاز شد و روز به روز گسترش پیدا کرد. کار به جایی رسید که در عصر #عثمان و #معاویه ارزش های اسلامی و معنوی یکی پس از دیگری جای خود را به ارزش های مادی و جاهلی دادند؛ که این روند انحرافی در اواخر عمر معاویه به اوج خود رسید. [۱] در این دوره تاریخی مبارزه با مبانی و ارزشهای اسلامی شکل علنی به خود گرفت و بار دیگر #جاهلیت با همه ویژگیهایش ظهور یافت و #دین_اسلام در معرض نابودی قرار گرفت.
به طور کلی مبارزه با قرآن کریم و سنت رسول خدا (ص) به مرحله جدیدی وارد شده و شکل علنی به خود گرفت. لذا #خطر_اضمحلال_دین، جدی شد. [۲]
🔹و همه اینها به خاطر رفتارهای ضد دینی حکومت و زمامداران وقت بود. #معاویه از وقتی خلیفه شد، ابزارهای دینی و دنیوی را به استخدام درآورد و جامعه را از ارزش های الهی و معنوی تهی ساخت و به سوی ارزش های مادی و جاهلی سوق داد. [۳] فضای کلی به این گونه بود که #بنی_امیه عده ای را با تطمیع و جماعتی را با تهدید، مطیع خود ساخته بودند. خواص امت در مقابل ستمکاران سکوت کرده و عوام امت نیز هر یک به طریقی گرفتار بدبختی و تباهی شده بودند.
🔹در حالی که #سنتهای_مبارک #پیغمبر_اسلام (ص) یکی بعد از دیگری از بین می رفت، کسی فریاد نمی کشید و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر در جامعه اسلامی تعطیل شده بود. سرسپردگی به دنیا فخر شمرده می شد. ارزش های دینی و معنوی رنگ باخته بودند. اولیای خدا در رنج و شکنجه گرفتار آمده بودند. فقر و بی چیزی جماعتی از خلق را به ستوه آورده بود. سنت های جاهلی بار دیگر در جامعه اسلامی رخ می نمود و جماعتی به احیای آن سنت ها فخر می فروختند. حکام با هوسبازی و خودخواهی در منجلاب سلطنت غوطه می خوردند و در برابر خدای متعال گستاخی می کردند. فحشا و منکرات آشکارا انجام می گرفت و حتی در مقدس ترین شهرها استعمال آلات لهو و لعب و شراب خواری رواج یافته بود. [۴] اما این تباهی و سقوط با به حکومت رسیدن #یزید به اوج خود رسید. یکی از ویژگی های #یزید_بن_معاویه که نزد مورخین مشهور است این است که اهل لهو و لعب و اهل مسکرات بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] زمینه های قیام امام حسین(ع)، عبدالحمیدی، حسین، زمزم هدایت، چ دوم، ص ۳۷۱
[۲] همان
[۳] همان
[۴] همان، ص ۳۷۲
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #معاویه #یزید
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انقلاب یک شط جاری است...
🔹این خطا است که گمان کنیم #انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این جور خیال می کنند که #انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم انقلابی همین ما پیر و پاتالها خواهیم بود.
🔹انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابیاند و می توانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخص هایی که عرض خواهم کرد. می تواند یک جوانِ امروز از من سابقهدار در انقلاب، انقلابیتر باشد؛ همچنانکه در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛
🔹انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آنها هستند؛ آنهایی که آماده فداکاری اند؛ پس ما نباید انقلابی را منحصر کنیم به یک عدّهای که در دوران مبارزات با امام بودند یا امام را میشناختند یا در کنار او بودند؛ نه، #انقلاب یک شطّ جاری است و همه کسانی که در طول تاریخ با این ممیّزات حضور دارند و تلاش می کنند انقلابی اند، ولو امام را ندیدند؛ مثل اغلب شما جوانها.
بیانات رهبر معظم انقلاب ۹۵/۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #انقلاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️ تهمت و تهمت زن از نظر آیات و روایات
🔸 #تهمت_زدن به بیگناه از زشتترین کارهایى است که اسلام آن را به شدت محکوم ساخته است. آیات قرآن و روایات متعدد اسلامى که درباره این موضوع وارد شده، نظر اسلام را در این زمینه روشن مى سازد. خداوند در سوره نساء آیه ۱۱۲ قرآن می فرماید: «من یکسب خطیئة أو إثما ثم یرم به بریئا فقد احتمل بهتنا و إثما مبینا؛ و هر کس مرتکب خطا یا گناهی شود، سپس آن را به بی گناهی نسبت دهد، بی تردید #بهتان و گناهی آشکار بر دوش گرفته است».
🔹یکی از مسائلی که در #قرآن_کریم بسیار بر آن تاکید شده و #گناهی_بسیار_بزرگ به حساب آورده شده است، #تهمت_زدن خصوصا تهمت زدن به #زنان است: «ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فی الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم؛ بی تردید کسانی که زنان عفیفه پاکدامن با ایمان را [که از شدت ایمان از بی عفتی و گناه بی خبرند] متهم به زنا کنند، در دنیا و آخرت لعنت می شوند، و برای آنان عذابی بزرگ است». [نور، ۲۳] «یوم تشهد علیهم السنتهم و ایدیهم و ارجلهم بما کانوا یعملون؛ آن روزی که زبانها و دستها و پاهای آنان علیه ایشان به اعمالی که مرتکب شده اند شهادت می دهند». [نور، ۲۴] همچنین می فرماید: «والذین یؤذون المؤمنین والمؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد احتملوا بهتانا وإثما مبینا؛ و کسانى که مردان مؤمن و زنان مؤمن را بى آن که گناهى کرده باشند مى آزارند بهتان و گناه آشکارى را به دوش مى کشند». [احزاب، ۵۸]
🔹امام صادق (ع) از حکیمى چنین نقل مى کند: «تهمت زدن به بى گناه از کوههاى عظیم نیز سنگین تر است!». #تهمت_زدن به افراد بى گناه با روح ایمان سازگار نیست. چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده: «کسى که برادر مسلمانش را متهم کند، ایمان در قلب او ذوب مى شود، همانند ذوب شدن نمک در آب». و نیز می فرماید: «هر کس به برادر دینى خود #تهمت زند حرمتى میان آن دو به جا نمى ماند». در حقیقت #بهتان و #تهمت، #بدترین_انواع_دروغ و کذب است، زیرا هم مفاسد عظیم کذب را دارد، و هم زیانهاى غیبت و هم بدترین نوع ظلم و ستم است، و به همین جهت از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فرمود: «کسى که به مرد یا زن باایمان #تهمت بزند و یا درباره او چیزى بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر تلى از آتش قرار مى دهد تا از مسئولیت آنچه گفته است در آید». در حقیقت رواج این کار ناجوانمردانه در یک محیط، سبب به هم ریختن نظام و عدالت اجتماعى و آلوده شدن حق به باطل و گرفتار شدن بى گناه، و تبرئه گنهکار و از میان رفتن اعتماد عمومى مى شود.
🔹پیغمبر اکرم (ص) یک وقت در حضور اصحاب فرمود: «آیا به شما خبر ندهم که بدترین مردم کیست؟ گفتند: بلی یا رسول الله، فرمود: بدترین مردم آن کسی است که خیر خودش را از دیگران منع می کند و هر چه دارد تنها برای خودش میخواهد. آن هایی که حاضر بودند گمان کردند با این مقدمه دیگر بدتر از این افراد کسی نیست. یک وقت پیامبر (ص) فرمود: آیا میخواهید به شما بگویم از این بدتر کیست؟ صنف دیگری را ذکر فرمود. اصحاب گفتند: خیال کردیم بدتر از این گروه دوم دیگر کسی نیست. بعد فرمود: آیا میخواهید از آن بدتر را به شما بگویم کیست؟ گفتند از این بدتر هم مگر هست؟ آنگاه صنف سوم را فرمود: بدتر از این افراد، مردمان بدزبان فحاش #تهمت_زن و آبروبرند. اینجا دیگر حضرت توقف کرد، یعنی بدتر از اینها دیگر وجود ندارد». امام على (ع) می فرماید: «هیچ بى شرمى و وقاحتى چون #بهتان_زدن نیست». و نیز می فرماید: «#بهتان_زدن به آدم بیگناه بزرگتر از آسمان است». امام سجاد (ع) می فرماید: «هر کس به مردم عیبى را نسبت دهد که دارند، مردم به او عیبى را که ندارد نسبت دهند».
💠نهى از رفتن به جاهاى تهمت برانگیز
🔹پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «سزاوارترین مردم به تهمت کسى است که با متهمان و افراد مظنون همنشینى کند». امام على (ع) میفرماید: «از (رفت و آمد به) جاهاى تهمت برانگیز و مجالسى که گمان بد به آنها برده مى شود بپرهیز؛ زیرا دوست بد، همنشین خود را مى فریبد». و نیز می فرماید: «کسى که خود را در معرض #تهمت قرار دهد، نباید کسى را که به او گمان بد برد، سرزنش کند». همچنین در حدیثی دیگر بیان می کند که: «هر که به جاهاى بد رفت و آمد کند مورد بدگمانى و تهمت واقع شود».
منابع:
آشنایی با قرآن (مرتضی مطهری) ج۴، ص ۵۲ و ۶۳
تفسیر نمونه، ج۴، صص ۱۲۰-۱۲۱ و ج۱۴، ص۳۷۰
میزان الحکمه (محمد محمدی ری شهری)، ج۲، ص ۵۹۲ و ۶۳۲
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان #افترا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کربلا آماده محرم شد
@Farsna
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام حسین (ع) قیام کرد؟ اگر قیام کرده بود چرا فرزندانش را با خود برد؟! و اگر قصد قیام داشت، چرا به اندازه کافی آذوقه به همراه نبرد؟! (بخش دوم)
🔸برای دستیابی به فهم صحیحی از انگیزه حرکت مصلحانه #امام_حسین (ع) باید چهار مؤلفه اساسی را در تحلیل درست این واقعه تاریخی مدنظر قرار داد:
1⃣وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی جامعه و حاکمان زمان امام حسین علیه السلام (۲)
🔹 #امام_حسین (ع) در یکی از نامه های خود به معاویه، بعد از یادآوری بدعت های او می نویسد: «ثُمَّ وَلَّيْتَ ابْنَكَ وَ هُوَ غُلَامٌ يَشْرَبُ الشَّرَابَ وَ يَلْهُو بِالْكِلَابِ فَخُنْتَ أَمَانَتَكَ وَ أَخْزَيْتَ رَعِيَّتَكَ وَ لَمْ تُؤَدِّ نَصِيحَةَ رَبِّكَ فَكَيْفَ تُوَلِّي عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (ص) مَنْ يَشْرَبُ الْمُسْكِرَ وَ شَارِبُ الْمُسْكِرِ مِنَ الْفَاسِقِينَ وَ شَارِبُ الْمُسْكِرِ مِنَ الْأَشْرَارِ وَ لَيْسَ شَارِبُ الْمُسْكِرِ بِأَمِينٍ عَلَى دِرْهَمٍ فَكَيْفَ عَلَى الْأُمَّة؛سپس فرزندت #یزید را ولیعهد خود نمودی. او جوانی است که شراب می خورد و اهل بازی با سگ هاست. تو در امانت خیانت کردی و امور رعیت را به تباهی کشاندی و به خیرخواهی و [اوامر] پروردگارت بی توجهی نمودی. [ای معاویه] چگونه [وجدانت قبول کرد] #شخص_شارب_خمر را بر امت محمد (ص) ولایت بدهی در حالی که شرابخوار از فاسقان و از اشرار شمرده میشود؛ شرابخوار بر درهمی امین نیست چگونه می تواند بر امتی امین باشد؟!». [۱]
🔹 #حضرت_سیدالشهداء (ع) در بیان دیگری چنین فرموده است: «یزِيدُ رَجُلٌ فَاسِقٌ شَارِبُ الْخَمْر...وَ مِثْلِی لَا يُبَايِعُ مِثْلَه؛ شخصیتی چون من با #یزید_شرابخوار بیعت نمی کند». [۲] #یزید علنا شراب می خورد و غنا گوش می داد و در مدح غنا و شراب شعر می سرود و دیگران را به این امور ترغیب می کرد. [۳] در مواجهه با چنین وضعیتی #امام_حسين (ع) با هدف #احياى_دين_خدا قيام و حركت خويش را آغاز كرد. در مرحله نخست - اگر ممكن است - با #تشكيل_حكومت_اسلامى و در غير اين صورت با #شهادت خود و يارانش به مقصود بزرگ خود برسد. به هر حال، مى بايست #دين و #سنّت فراموش شده رسول خدا (ص) را زنده كرد و چه كسى سزاوارتر از فرزند رسول خداست كه پيشگام چنين حركتى شود؟
🔹تأمل صحیح و دقیق در تاریخ نشان می دهد که #امام_حسین (ع) در اين راه #موفّقيّت_بزرگى را نصيب خود کرد. هر چند ایشان و یاران با وفایشان به #شهادت رسيدند، ولى تكانى به افكار خفته مسلمين دادند و لرزه بر اندام حكومت جبّاران افكندند و در نتيجه #اسلام را زنده ساختند و از اضمحلال دستاوردهاى نهضت نبوى (ص) جلوگيرى كردند و مسلمانان را از حيرت و گمراهى نجات دادند. در زيارت معروف اربعين مى خوانيم: «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ؛ [۴] او [حسين] خون پاكش را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و حيرت گمراهى نجات دهد». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشت ها؛
[۱] بحارالانوار، دار إحياء التراث العربی، بیروت، چ دوم، ج ۶۳، ص ۴۹۵
[۲] همان، ج ۴۴، ص ۳۲۵
[۳] زمینه های قیام امام حسین(ع)، عبدالحمیدی حسین، زمزم هدایت، چ دوم، ۳۷۸
[۴] بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۳۱
[۵] عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، مکارم شیرازی، ناصر، ناشر: مولف، قم، بی تا، چ اول، ص ۲۳۴
منبع: مقاله «ارزیابی حرکت امام حسین(ع)»، ابو علم، توفیق، ترجمه: امینی، عبدالله، نشریه علمی تخصصی حکومت اسلامی، ش ۲۵، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین #کربلا #یزید
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تبیین
⭕️قیامِ لله شکست ندارد
🔹 #سیدالشهداء - سلام الله علیه - با چند نفر از اصحاب، چند نفر از ارحامشان، از مخدَّراتشان قیام کردند. چون #قیام_لله بود، اساس سلطنت آن خبیث را به هم شکستند. در صورتْ، ایشان کشته شدند، لکن اساس سلطنت را، اساس سلطنتی که میخواست اسلام را به صورت سلطنت طاغوتی درآورد. خطری که #معاویه و #یزید برای اسلام داشتند این نبود که غصب خلافت کردند؛ این یک خطر، کمتر از آن بود؛ خطری که اینها داشتند این بود که #اسلام را به صورت سلطنت در میخواستند بیاورند، میخواستند معنویت را به صورت طاغوت درآورند، به اسم اینکه «ما خلیفه رسول الله هستیم» اسلام را منقلب کنند به یک رژیم طاغوتی. این مهم بود. آن قدری که این دو نفر ضرر به اسلام میخواستند بزنند یا زدند جلوتریها آن طور نزدند. اینها اصل اساس اسلام را وارونه میخواستند بکنند.
🔹سلطنت بود، شرب خمر بود، قمار بود در مجالسشان. «خلیفه رسول الله» و در مجلسِ شرب خمر؟! و در مجلس قمار؟! و باز «خلیفه رسول الله» نماز هم میرود در جماعت میخواند! این خطر از برای اسلام خطر بزرگ بود. این خطر را #سیدالشهداء - سلام الله علیه - رفع کرد. قضیه، قضیه غصب خلافت فقط نبود. #قیام_سیدالشهداء - سلام الله علیه - قیام بر ضد سلطنت طاغوتی بود. آن سلطنت طاغوتی که اسلام را میخواست به آن رنگ درآورد که اگر توفیق پیدا میکردند، اسلام یک چیز دیگری میشد. اسلام میشد مثل رژیم ۲۵۰۰ ساله سلطنت. اسلامی که آمده بود و میخواست رژیم سلطنتی را و امثال این رژیمها را به هم بزند و یک سلطنت الهی در دنیا ایجاد کند، میخواست «طاغوت» را بشکند و «الله» را جای او بنشاند، اینها میخواستند که «الله» را بردارند، «طاغوت» را جایش بنشانند. همان مسائل جاهلیت و همان مسائل سابق. کشته شدن سیدالشهداء - سلام الله علیه - شکست نبود، چون قیامْ لله بود، #قیامِ_لله شکست ندارد.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۳/۰۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥
🌹
⭕️فوايد حجت غايب از نظر (قسمت سوم)
🔸قلبهایی که متحول می شود
🔹برخورد «اسعد بن زراره» با پيامبر (ص) در كنار خانۀ كعبه و تغيير جهت مسير و طرز تفكّر او، و با توجه به اينكه دشمنان سرسخت پيامبر (ص) نام آن حضرت را ساحر مىگذاردند و مردم را بهخاطر آن از نزديك شدن به او باز مىداشتند، معذلك اين افراد جذب به حضرت مىشدند و شيفتۀ ايشان مىگرديدند. اينها همه حاكى از نفوذ شخصيت پيامبر اكرم (ص) در افراد مختلف است. همچنين آنچه دربارۀ تأثير كلام امام حسين (ع) روى فكر «زهير» در مسير كربلا نقل شده و يا كشش عجيب و فوق العاده كه «حر بن يزيد رياحى» در خود احساس مىكرد و با تمام شجاعتش مىلرزيد و سرانجام او را به صف شهداى كربلا وارد ساخت و يا داستان جوانى كه در همسايگى «ابو بصير» زندگى مىكرد و با پول فراوانى كه از خدمتگذارى به دستگاه بنى اميه بهدست آورده بود و به عيش و نوش مشغول بود، ولى با يك پيام امام صادق (ع) بكلى دگرگون شد و مسير خود را عوض كرد.
🔹و نيز توفيق عجيبى كه براى عالم جليل القدر سيد شبّر در تأليفات رخ مىدهد و مىگويد: تماماً به بركت توجه امام كاظم (ع) است كه در عالم رؤيا قلمى به من داد و فرمود: أكتب (بنويس)؛ از آن وقت اين بركت در قلم و تاليفات من پيدا شد [۱] و عنايت و توجهّى كه امام صادق به «مفضل بن عمرو» كرد و تمامى اسرار موجوداتى كه در جلسات متعدّد براى او بيان كرده بود در لحظه در سينه و ذهنش حاضر گرديد، همه و همه نشانهاى از همين تأثير ناخودآگاه است كه مىتوان آنرا شعبهاى از #ولايت_تكوينى پيامبر و امام دانست. استاد بزرگوار ما فقيه عاليقدر حضرت آقاى شيخ مرتضى حائرى (قدس سره) وقتى توجه امام صادق (ع) را به مفضل بن عمرو بيان نمود فرمودند: لحظهاى از اينگونه توجهات ائمه (علیهم السلام) را نمىتوان با شصت سال دويدن مقايسه كرد. «به ذرهگر نظر لطف بو تراب كند - به آسمان رود و كار آفتاب كند»
🔹ما قطبهاى مغناطيس زمين را با چشم خود نمىبينيم، ولى اثر آنها را روى عقربههاى قطب نما، در درياها و صحراها و آسمانها كه راهنماى بشريت است و ميليونها مسافر را به مقصد ميرساند كاملاً مشاهده مىكنيم. اگر اين قطبهاى مغناطيسى اينگونه بتواند هزاران عقربۀ قطبنما را هدايت كند، آيا جاى تعجب است اگر گفته شود (آنهم بر اساس آيات قرآن و دليل و برهان) #امام_مهدى (عج الله تعالی فرجه الشریف) در #پس_پردۀ_غيبت با #امواج_معنوى و #جاذبه_وجودى خويش، افكار و جانهاى زيادى را كه در دور يا نزديك قرار دارند هدايت مىكند؟! #ادامه_دارد...
پی نوشت؛
[۱] سيد شبر يكى از علماء بزرگ شيعه است و در بغداد زندگى مىكرده و ۵٢ سال يا ۵۴ سال بيشتر عمر نكرده است. غير از زعامت دينى و فصل خصومات و جواب به سؤالات و تدريس و نيز كارهاى شخصى خود به قدرى كتاب تاليف نموده كه به ايشان مجلسى ثانى لقب داده شده است.
📕دوازده گفتار درباره دوازدهمین حجت خدا حضرت مهدی (عج) حسین اوسطی، ص ۱۳۷
منبع؛ وبسایت اهل البیت
#امام_مهدی #امام_زمان #قائم #غیبت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجات اهل عالم با حسین است...
@TasnimNews