✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«روزه» به چه درجاتی تقسیم می شود؟
💠روزه را به سه درجه تقسيم كرده اند:
1⃣«صوم عموم» (عوام)؛ كه در آن فقط از شهوت بطن و فرج و ديگر مفطرات روزه خوددارى مى شود.
2⃣«صوم خصوص» (خواصّ)؛ كه در آن گوش و چشم و زبان و دست و پا و سایر جوارح هم از گناهان بر حذر مى گردد. در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: «اِذَا صُمتَ فَليَصُمْ سَمعَكَ وَ بَصَرَكَ وَ غَيرَ ذَلِكَ؛ زمانى كه #روزه گرفتى بايد گوش و چشم و ديگر اعضاء هم روزه باشد».
3⃣«صوم اخصّ الخصوص» (اخصّ الخواص)؛ كه در آن قلب هم از جميع ما سوى الله در احتراز است. دل در اين روزه، از افكار دنيوى و مشغله های پَست مُبرّا است، مگر افكار و مشغله هايى كه همانند پلى بر رهگذر دنيا براى رسيدن به آخرت زده شود.
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، چ اول، ج۱، ص۳۱۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#روزه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم عليه السلام:
🔸«إنَّ لِله عِبادا فِی الأرضِ يَسعَونَ فی حَوائجِ النّاسِ هُمُ الآمِنونَ يَومَ القِيامَةِ»؛
🔹خداوند در زمين #بندگانى دارد كه براى برآوردن #نيازهای_مردم میکوشند؛ اينان #ايمنی_يافتگان روز قيامت اند.
📕کافى، ج ۲، ص ۱۹۷
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش دوم)
1⃣سطح مقدماتی و اولیهی پیامها
🔹یک سطح مقدماتی و اولیه که طی آن مخاطب به موضوعات و پرسش هایی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را میآفریند؟ از چه فنونی استفاده میکند؟ و با چه هدفی پیام را ارسال میکند؟ توجه دارد. در این سطح مخاطبی که دارای #سواد_رسانه_ای است، این توانایی را دارد که پدید آورندگان پیام ها (کارگردان، بازیگران، تهیه کنندگان، سیاستگذاران و...) را تشخیص دهد. چنین مخاطبی از نقش صدا، موسیقی و سایر جلوههای ویژه برای القای فضا و معنی در انتقال تصاویر تا حدودی با خبر است، و قادر است تشخیص دهد که هر پیام برای چه گروهی از مخاطبان تهیه و پخش میشود، هدف پیامآفرینان (اعم از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) را در نظر داشته، میزان تأثیرگذاری پیامها را تعیین کند و پیامدهای آسیب زا یا اثرات مثبت (حفاظت کننده) آنها را مشخص سازد.
2⃣سطح عمیق و پنهان پیامها
🔹دومین سطح، ویژگی های پنهانتر و درونیتر هر پیام را در برمیگیرد، و مخاطب به گونه ای عمیق تر، ارزشها و سبک های پنهان و مستتر در پیام را مدنظر قرار میدهد. هر پیام ارزشها و سبک های زندگی متناسب با خود را به نمایش میگذارد. سبک زندگی، ارزشها و هنجار هایی است که در زندگی افراد از اولویت برخوردار است و عملاً به کار گرفته میشود، و مخاطب بایستی قادر باشد سبک زندگی القا شده در پیام را شناسایی کند. به عبارت دیگر، مخاطبِ دارای «سواد رسانهای» میتواند زندگیای را که «رسانه ها» بر افکار و اعمال و زندگی او اعمال می کنند، تشخیص دهد و بداند رسانه ها قادرند آنچنان نامحسوس و بطور تدریجی سبک زندگی خانواده ها را به کلی تغییر دهند، که حتی خود افراد نیز متوجه نباشند. #ادامه_دارد...
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به امید حکومت جهانی اسلام
🔹ما #متکی به #خدا هستیم و میخواهیم برای خدا کار بکنیم؛ میخواهیم #اسلام را در #ایران متحققش کنیم. نه در ایران در همه جا، در هر جا انسان هست باید #مسلم باشد. ان شاء الله. آرزوی ما این است. مثل اینکه آرزوی #انبیا هم این بوده که همه بشر #مسلمان باشند، یعنی #توحیدی باشند، و به انبیایشان معتقد باشند. #راه_بهشت را پیدا بکنند. #پیغمبر_اکرم در نقل است که دیدند که در جنگی یک دسته را گرفتند و بستند دارند میآورند، اسیر کردند. فرمود که من دارم با غل و زنجیر مردم را به بهشت میبرم. میخواهم ببرمشان به بهشت، حاضر نیستند.
🔹مساله این است که خیال نشود که اسلام می خواسته کشورگشایی بکند، مثل مثلًا آقای کارتر که میخواهند کشورگشایی بکنند، اسلام هم این است، خیر اصلًا مطرح نیست پیش اسلام کشورگشایی. #اسلام میخواهد انسان درست کند. میبیند که انسانها هدر دارند میروند ممالک دیگر دارند انسانها را هدر میدهند. و این مکتب است که انسان درست میکند. انسان را به صراط مستقیم میبرد. نه [تنها] اسلام، هر نبیای در عالم که آمده برای این آمده است که انسانها را نجات بدهد از شرّ این طاغوتها...
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گوشهای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش اول)
🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه میشود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب های تاریخ استخراج شود، میتواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشهای از «خدمات حکومت امیرالمومنین (ع)» به جامعه آن دوران را میتوان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه اقتصادی مردم» انجام داده است که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی
🔹اولین گام حضرت برای اقتصاد جامعه اسلامی، «تقسیم بیت المال بر پایه عدالت اجتماعی» بود، موضوعی که بعد از رسول خدا (ص) به فراموشی سپرده شد و متولیان حکومت وقت، بر خلاف سیره پیامبر اکرم (ص) بیت المال را بین اقوام و دوستان خود ناعادلانه تقسیم میکردند، موضوعی که باعث به وجود آمدن دو جنگ بزرگ در آن زمان شد. #امام_علی (ع) در روز دوم خلافت خویش، سیاست عدالتخواهی خویش را اینگونه بیان کردند: «سوگند به خدا [اگر اموال بخشیده شده از سوی عثمان را بیابم] به مالک آن بازگردانم، اگرچه از آن زنها شوهر داده و کنیزکان خریده شده باشد؛ زیرا در عدل و درستی، وسعت و گشایش است و آن که عدالت را برنتابد، ستم را سختتر یابد». [۱]
🔹از اینرو در تاریخ نوشتهاند که حضرت دستور داد که همه سلاحهایی را که در خانه عثمان پیدا شده بود و آنها را علیه مسلمانان به کار گرفته بودند، بگیرند و در بیتالمال قرار دهند. همچنین مقرر فرمود شتران زکات که در خانهاش بود را تصرف کنند و شمشیر و زره او را هم بگیرند؛ اما کاری به سلاح هایی که در خانه عثمان بود و بر ضد مسلمانان از آن استفاده نشده بود، نداشته باشند و از تصرف همه اموال شخصی عثمان که در خانهاش و جاهای دیگر است، خودداری شود. همچنین دستور فرمود اموالی که عثمان به صورت پاداش و جایزه به یاران خود و دیگران داده است، برگردانده شود. چون این خبر به عمروبنعاص رسید، برای معاویه نوشت: «هر چه باید انجام دهی انجام بده، که پسر ابیطالب همه اموالی را که داری از تو جدا خواهد کرد؛ همان گونه که پوست عصا و چوبدستی را میکَنند». [۲]
2⃣عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت
🔹عمران و آبادانی زمین های تحت حکومت، یکی دیگر از اقدامات #امام_علی (ع) برای رونق اقتصاد جامعه بود، به گونهای که آن حضرت به فرمانداران خویش دستور داد که در این جهت گام نهند؛ [۳] به عنوان نمونه در نامهای خطاب به «قرظة بن کعب الانصاری» کارگزار بهقباذات عراق سفارش میکند، در لایروبی نهرها به کشاورزان کمک نماید.
🔹در این نامه آمده: «اما بعد؛ گروهی از مردم منطقه مأموریت تو، نزد من آمدند و یادآوری کردند که نهری از آنها پنهان و از بین رفته است و در صورتی که آن نهر را حفر نموده و آماده سازند، دیار آنها آباد میگردد، و بر پرداخت خراج خود توانایی پیدا میکنند و بر بیتالمال مسلمین نیز افزوده میشود. از من خواستند نامهای به تو بنویسم تا برای حفر نهر و لایروبی آن، آنها را جمع نمایی و در این راه به آنان کمک مالی کنی. اما من این را صحیح نمی دانم که کسی را مجبور به کاری بکنم که کراهت دارد. آنها را دعوت کن، پس اگر نهر آنگونه بود که آنها می گفتند، هر کسی بخواهد او را برای کار بفرست و نهر از آن کسی است که روی آن کار کند، نه آنان که مایل به همکاری نیستند. اگر آن را آباد سازند و قوی گردند، برای من محبوبتر است از آن که ضعیف شوند. والسلام». [۴] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] نهجالبلاغه، خ ۱۵
[۲] جلوه تاریخ در شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ترجمه و تحشیة محمود مهدوی دامغانی، ج۱، ص۱۳۵-۱۳۶
[۳] نهجالبلاغه، نامه ۵۳
[۴] انسابالاشراف، البلاذُری، ج۲، ص۳۹۰
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_علی #امیرالمؤمنین #اقتصاد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام حسن مجتبی عليه السلام :
🔸«اُوصيكُم بتَقوَى اللهِ و إدامَةِ التَّفَكُّرِ؛ فإنَّ التَّفَكُّرَ أبو كُلِّ خَيرٍ و اُمُّهُ».
🔹شما را به #تقوای_الهى و #انديشيدنِ هميشگى سفارش مى كنم؛ زيرا كه #انديشيدن پدر و مادر همه خوبی هاست.
📕تنبيه الخواطر، ۱/۵۲
#امام_حسن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاريخ در مورد مقام و فضائل «امام حسن مجتبی» (ع) چه گزارشاتی ارائه داده است؟
🔹درباره فضایل «امام حسن مجتبی» (ع) روایات فراوانی نقل شده است. راویان این اخبار عده زیادی از عالمان اهل سنت و علمای شیعه اند. دو نمونه از این آثار عبارتند از: «ترجمة الامام الحسن» از ابن عساکر که در «تاریخ دمشق» وی آمده است، و دیگری «ترجمة الامام الحسن» از ابن سعد که در «طبقات الکبری» او آمده است. در گذر تاریخ، آثار زیادی نگاشته شده است که در آنها فضایل «امام مجتبی» (ع) گردآوری شده است؛ اما متأسفانه درباره رخدادهای زندگی آن حضرت، تا این اواخر کمتر تلاش درخوری صورت پذیرفته بود؛ بلکه بیشتر، همانند بسیاری از مقاطع دیگر، حوادث آن دوره بدون پژوهش جدی و ارزیابی دقیق و استوار، بر روی هم انباشته شده است.
🔹بسیاری از فضایل روایت شده درباره آن امام همام، حکایت از آن دارد که «رسول خدا» (ص) علاقه وافری نسبت به این دو برادر داشته و به طور علنی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می کرده است. نحوه ابراز محبت، همانند پایین آمدن از منبر و بوسیدن آنها و باز بالا رفتن بر منبر، نشانه جهت دار بودن این اظهار و ابراز علاقه است. [۱] افزون بر آن از رسول خدا (ص) نقل شده که در وقت اظهار محبت نسبت به #امام_مجتبی (ع) فرمود که شاهدان، این ابراز علاقه را به غائبین برسانند؛ [۲] و یا می فرمود: «من او را دوست میدارم و نیز کسی که او را دوست بدارد دوست دارم». [۳] حضور حضرت در «مباهله» و قرار گرفتن ایشان در میان «اصحاب کساء»، نشانهی اعتبار و اهمیتی است که رسول خدا (ص) برای او قائل می شده است.
🔹جالب است که «امام حسن مجتبی» (ع) در «بیعت رضوان» حضور داشته و پیامبر (ص) با او بیعت کرده است. [۴] در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است: «لَوْ کَانَ الْعَقْلُ رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَنُ؛ اگر عقل در مردی مجسم می شد، همانا #حسن (ع) بود». [۵] قدرت «امام حسن» (ع) در بر انگیختن مردم کوفه در جریان شورش ناکثین [۶] نشانِ اهمیت و اعتبار او در نزد مردم آن شهر می باشد. مسلمانان با توجه به همین احادیث، فرزندان فاطمه زهرا (س) را فرزندان رسول خدا (ص) دانسته، و علیرغم انکار بنی امیه، و بعدها بنی عباس، کوچکترین تردیدی برای مسلمانان بوجود نیامد. [۷] بر مبنای همین شخصیت والا بود که چون «امام علی» (ع) او را به عنوان «جانشین» خود به مردم معرفی نمود، مردم عراق و بسیاری نقاط دیگر با او به عنوان خلیفه رسمی بیعت کردند.
پینوشتها؛
[۱] نور الأبصار فی مناقب آل بيت النبی المختار (ص)، شبلنجى، مؤمن بن حسن، ص ۱۱۹ تا ۱۲۰
[۲] المستدرك على الصحيحين، حاكم نيشابوری، ج ۳، ص ۱۴۷ و ۱۷۳
[۳] ترجمة الامام الحسن، ابن سعد، ص ۱۳۴
[۴] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، الحسينى العاملی جعفر مرتضى، بی تا، ص ۲۴ و ۴۴
[۵] فرائد السمطين فی فضائل المرتضى و البتول و السبطين و الأئمة من ذريتهم(ع)، شافعى، ابراهيم بن سعد الدين، ج ۲، ص ۶۸
[۶] ترجمة الامام الحسن(ع)، همان، ص ۴۹
[۷] الحیاة السیاسیة للامام الحسن (ع)، همان، ص ۲۷؛ در كشف الغمة فى معرفة الأئمة، اربلى، ج ۱، ص ۵۵۰ روایتی آمده که نشان میدهد معاویه لعنت الله علیه اصرار داشت تا حسنین (ع) را فرزندان امام علی (ع) بخوانند نه فرزندان پیامبر (ص).
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (ع)، جعفریان، رسول، چ ۶، ص ۱۱۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#امام_حسن #امام_حسن_مجتبی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️خباثت معاویه
🔹واقعاً، حضرت رسول (ص) در مدرسه قرآن، چه رجالی را بر له حق تربیت نموده است! نظیر سلمان، ابیذر و عمار... و چه رجالی از آن مدرسه بیرون آمدند که علیهِ حق بودند، مانند معاویه، عمرو عاص و... معاویه در نامهای به حضرت امیر (ع) نوشت: چرا اینقدر خود را به پیغمبر اکرم (ص) و دیگر انبیاء نسبت میدهی؟ «إِنَّما کانَ محمّد رَسُولاً مِنَ الرُّسُلِ إِلَی النّاسِ کآفَّةً فَبَلَّغَ رِسالاتِ رَبِّهِ، لایمْلِک شَیئاً غَیرَهُ؛ او تنها پیکی همانند دیگر فرستادگان خدا به سوی عموم مردم بود، و هیچچیز دیگر غیر از این برای او نیست» ؛ [۱] یعنی نعوذبالله! پیغمبر (ص) هیچ شأن و مقامی نداشته و فقط یک پستچی و نامهرسان بوده است!
🔹معاویه چنان خبیث بود که شخصی مثل مغیرةبنشعبه که #امام_حسن(ع) به او فرمود: «أَنْتَ ضَرَبْتَ فاطِمَةَ بِنْتَ رَسولِ الله صلّی الله علیه و آله و سلم حَتّی أَدْمَیتَها و أَلْقَتْ ما فی بَطْنِها!؛ تو بودی که مادرم فاطمه دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم را زدی به حدی که خون از بدن او جاری شد و فرزندش را سقط نمود»، [۲] درباره معاویه میگوید: «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ النّاسِ!؛ از نزد خبیث ترین کس میآیم». [۳] علمای بزرگ اهل تسنن مانند حاکم حسکانی با معاویه خوب نیستند، ولی هنوز بسیاری از مسلمانان میگویند: حق با او بود و کار خوبی کرد!
پی نوشتها؛
[۱]بحار الانوار، ج۳۳، ص۱۳۸
[۲]همان، ج۴۳، ص۱۹۷
[۳]همان، ج۳۳، ص۱۶۹
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۵۷
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت(ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آشنایی با فمینیسیم و ادعای آن مبنی بر دفاع از حقوق زنان (بخش دوم و پایانی)
🔸سؤال اساسی این است که آیا «فمینیسم» توانسته است از «حقوق زنان» به معنای واقعی آن دفاع کند؟ پاسخ منفی است. فمینیسم به دلیل آنکه دفاع از حقوق زنان را با اندیشههای مادّی و روشی نادرست دنبال کرده است، نه تنها نتایج قابل قبولی برای زنان نداشته است، آسیب های جبران ناپذیری نیز از خود بر جای گذاشته است. میتوان نقاط ضعف و نارساییهای فمینیسم را در موارد زیر برشمرد.
💠الف) نگاه مادی به انسان:
🔹«فمینیسم» با نگاه مادی به انسان و تفسیری خودخواهانه و خودمدار از او، رقابتی سخت میان زن و مرد را به تصویر کشید. از نگاه مادی و الحادی فمینیستها، انسان موجودی است که تنها باید در اندیشهی لذتهای دنیایی باشد. ارزش و موفقیت انسان در شهرت، ثروت، موقعیت اجتماعی و لذت و رفاه مادی است؛ بنابراین زنان و مردان باید در مسابقه دستیابی به رفاه و لذت دنیا از یکدیگر سبقت گیرند و در این تفکر، ایثار و گذشت در خانواده، عمل به وظیفهی الهی و جلب رضایت پروردگار جایی ندارد. در این دیدگاه، آرامشِ روان تنها با کامیابی های مادی به دست میآید و بندگی و پرستش خداوند جایی در کسب آرامش واقعی ندارد.
💠ب) جنگ علیه مردان:
🔹«فمینیستها» بر اساس تفسیری غلط از حیات اجتماعی بشر، مرد را عامل همهی ظلمها و تبعیضها بر ضد زن معرفی کردهاند، و معتقدند برای رهایی زنان از ستم مردان باید مردسالاری از خانواده و جامعه حذف شود، و زنان در همهی ابعاد حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی قدرت را از مردان بازستانند. فمینیستها مردان را رقیب اصلی زنان میدانند و با این تفکر، درگیری و خصومت میان زنان و مردان را در جامعه و خانواده توسعه میدهند.
💠ج) مخالفت با خانواده:
🔹برخی فمینیستهای تندرو به منظور مخالفت با سلطهی مردان بر زنان، شعار مخالفت با ازدواج و تشکیل خانواده را مطرح ساخته و «ازدواج» را عامل اسارت زنان قلمداد کردهاند. اینان به زنان توصیه کردهاند که به ازدواج تن ندهند. البته بسیاری از فمینیستها این ایدهی فمینیست های تندرو (رادیکال) را نپذیرفتهاند و به همین جهت فمینیست های امروزی مخالفتی با تشکیل خانواده ندارند، هرچند شعار برابری و تشابه زن و مرد در خانواده را با تمام توان دنبال میکنند. تفکر فمینیستی در عصر حاضر، توسط نهادهای بینالمللی به ویژه سازمان ملل دنبال میشود و این سازمانها میکوشند «فمینیسم» را در سراسر جهان توسعه بخشند.
🔹مهمترین منبع و جریان فمینیستی در حال حاضر معاهدهای است با نام «کنوانسیون رفع همهی شکلهای تبعیض علیه زنان» که توسط بسیاری از کشورهای جهان به تصویب رسیده است و سازمان ملل میکوشد همهی کشورها را به این معاهده ملحق سازد و آنان را به اجرای مفاد آن ملتزم و ترغیب کند. بر اساس این کنوانسیون، دولتهای عضو باید تمام تلاش خود را به کار برند تا همهی تفاوتها و تمایزهایی که میان زن و مرد وجود دارد، با اقدامی تحتِ عنوان «رفع تبعیض از زنان» برداشته شود و فرهنگ تشابه و همانندی زن و مرد، جایگزین فرهنگ تفاوت گردد؛ و این تفکر در واقع، نفی همهی احکام و قوانینی است که در تفکر اسلامی در باب تفاوتهای زن و مرد وجود دارد.
📕مقام و جایگاه زن، سیدجعفر حق شناس، با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ اول، پاییز ۹۰
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
منبع؛ تبیان
#زن #زنان #فمینیسم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ماه رمضان ماه تلطیف دل و جان است...
🔹«ماه رمضان»، ماه ذکر است، ماه یاد است، ماه تابیدن انوار ذکر الهی بر دلها است؛ این را براحتی از دست ندهیم. هیچ وقتِ سال دلها این اندازه آمادهی تلقّیِ انوار هدایت الهی، برکات الهی، رحمت الهی نیستند؛ این [خاصیّت] ماهِ رمضان است؛ ماهی که یک شب در آن هست که برتر از هزار ماه است: خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر؛ اینها چیزهای مهمّی است. ماهی است که «اَنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ وَ نَومُکُم فیهِ عِبادَة».
🔹ماه تلطیف دل و جان است. این زندگی مادّی، بخصوص زندگی ماشینی، روابط ما را، درون ما را، باطن ما را، عملکرد ما را از لطافت میاندازد؛ مثل چرخی که احتیاج به روغنکاری دارد تا راحت بچرخد و سایشِ مضر نداشته باشد، ذکر و دعا در این ماه چنین نقشی را ایفا میکند؛ دلهایمان را، جانهایمان را، با تلاوت قرآن، با دعاهای شبانه روزی، با خود روزه، با شب قدر تلطیف میکند. پس ذکر، دل را در معرض انوار الهی قرار میدهد؛ این را به یاد داشته باشیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️سطوح سواد رسانه (بخش سوم و پایانی)
💠مراحل کاربرد و بهره گیری از سواد رسانهای
🔹شخصی که دارای سواد بهره گیری از رسانه هاست، در نحوهی استفاده از «رسانهها» به برنامه ریزی شخصی میپردازد و به اهمیت این برنامه ریزی واقف است. بدین معنا که توجه بیشتری به انتخاب و تماشای انواع مختلف برنامه ها داشته، به صورت مشخصی به استفاده از تلویزیون، رایانه، بازی های الکترونیکی، فیلمها و دیگر رسانه ها پرداخته و میزان مصرف را کاهش میدهد. به عبارت دیگر، خود را ملزم میکند در استفاده از #رسانه، جیرهی مصرف داشته باشد. چنین فردی در گام بعد به جنبه های نامحسوس تر رسانهها توجه میکند و به پرسش ها و موضوعات عمیقی مانند چه کسی پیامهای رسانه ای را میسازد؟ با چه اهدافی فرستادن پیام دنبال میشود؟ چه کسی از ارسال پیام سود می برد و چه کسی ضرر میکند؟ و... میپردازد.
🔹به بیان دیگر، در این مرحله با توجه به ویژگی های پیام دهنده، به گزینش پیامها پرداخته و برخی از پیام های مطلوب را برگزیده، و بقیهی پیامها را نادیده میگیرد؛ سپس با کمک برخی مهارت های لازم برای تماشای انتقادی، به تجزیه و تحلیل و پرسش دربارهی چارچوب ساخت پیام و جنبه های جا افتاده در آن میپردازد. آنچه در این مرحله اهمیت دارد، شناخت حقایق و جنبه هایی از پیام است که حذف شده است. در این مرحله همچنین به نقد پیام های رسانه ای پرداخته میشود. در نهایت می توان گفت مخاطب با داشتن #سواد_رسانه_ای در مواجهه با پیام های مختلف از رسانه ها و برای دریافت معنای حقیقی آنها، دو مرحله «گزینش گری» و «پردازش گری» را باید پشت سر بگذارد. بدین ترتیب، «سواد رسانهای» همانند فیلتری عمل خواهد کرد تا جهان متراکم از پیام، از لایه های فیلتر سواد رسانهای عبور کرده و شکل مواجهه با پیام معنادار شود.
منبع: راسخون به نقل از سایت حوزه
#سواد_رسانه #رسانه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هدف انبیا، آزادی انسانها
🔹نه [تنها] #اسلام، هر #نبیای در عالم که آمده برای این آمده است که #انسانها را نجات بدهد از شرّ این #طاغوتها. #حضرت_موسی یک نفر شبان بود و - عرض میکنم - از این #طبقه_مستضعفین بود از همین طبقه بود و #قیام کرد و همین طبقه مستضعفین را شوراند بر #فرعون و فرعون را از بین بردش. #پیغمبر هم از همین مستضعفین، [از] اشخاصی بود که اینها را کوچک میشمردند. از همین جمعیت بود.
🔹ایشان هم #قیام کرد و همین مستضعفین را، همین درجه سه به اصطلاح، اینها را که درجه اول هستند، اینها را دور خودش جمع کرد و به آنها #تعلیم کرد و فهماند که قضیه چیست. همین ها #قیام کردند و اول جزیره العرب را از این #طاغیها پاک کردند و بعد هم آمدند سراغ رم و سراغ ایران و آنها را هم شکست دادند. نمیخواستند که #ایران بگیرند، میخواستند #افراد را #نجات بدهند از #شیاطین انسی و از شیاطین جنی.
🔹اصلًا بنا بر این بود. #پیغمبر غصه میخورد برای اینکه #مسلمان نمیشوند اینها. در #قرآن هست که تو مثل اینکه مثلًا جانت را میخواهی - قریب به این مضمون - از دست بدهی که اینها مسلمان نمیشوند. #غصه میخورد برای مردم، [۱] #علاقه داشت به #مردم، علاقه به #بشر داشت. میخواست #بشر را نجات بدهد، نمیخواست که بشر راهی برود که #فاسد بشود و فاسد کند همه را.
پی نوشت؛
[۱] ترجمه آیه ۶ سوره کهف: «گویی میخواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی، اگر به این گفتار ایمان نیاورند!».
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۹/۱۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ویژگیهای انسان عاقل و هوشمند (بخش اول)
🔹در طول تاریخ در هیچ مکتب و مذهب و در هیچ حزب و گروهی، بیشتر از «مکتب اسلام» و خصوصا «مذهب شیعه»، و در هیچ کتابی بیشتر از «قرآن» و در تعالیم هیچ پیامبری، بیش از تعالیم «پیامبر گرامی اسلام» (ص) بر اهمیت «عقل» و استفاده از آن و چگونگی شکوفایی آن تکیه نشده است. به راستی در کدام مکتب می توان سراغ گرفت که هرچه بی ارتباط با عقل و هرچه مخالف با عقل مداری باشد، بی ارزش خوانده شود؟ لذا به جرأت باید گفت که معتقدترین و متعهدترین مکتب و کتاب و رهبر به حجیت عقل، مکتب اسلام و کتاب قرآن و شخص رسول اکرم (ص) می باشد. فریاد «أفلا تعقلون» و «لعلکم تعقلون» و «ان کنتم تعقلون»؛ و «ما عبدالله بشیء افضل من العقل» و «العقل مصلح کل امر» و «العقل اقوی اساس» و موارد فراوان دیگر در آیات نورانی قرآن، و فرمایشات گهربار ائمه طاهرین عليهم السلام، نشان از اهمیت این مسئله دارد.
🔹در بیان تعریف «عقل»، سخن های بسیاری از طرف فلاسفه و منابع دینی و روایی بیان شده است که در این فرصت مجالی برای بیان آن نیست. نکته ای که می خواهیم در این فرصت بیان کنیم، ویژگی هایی است که پیامبر اکرم (ص) برای «انسان عاقل» بیان کرده اند. ویژگی هایی که اگر با شخصیت هر یک از ما تطبیق پیدا کنند، ما را انسان عاقلی می کند که می توانیم از طریق چنین نورانیتی که به فرموده رسول اکرم (ص): «العقل نور یفرق به بین الحق والباطل؛ #عقل، نوری است که به وسیله آن میان حق و باطل فرق نهاده می شود»، عقل را نوری برای تمایز حق و باطل معرفی می کنند، در هر مسیر تاریک و باریکی به سلامت عبور کرد. [۱]
🔹پیامبر اکرم (ص) در بیانی می فرماید: «ویژگی #عاقل این است که در برابر رفتار جاهلانه بردباری کند، از کسی که به او ظلم کرده درگذرد، در برابر زیردست خود متواضع باشد، با بالادست خود در طلب نیکی رقابت کند، هرگاه بخواهد سخن بگوید بیندیشد، اگر خوب بود بگوید و سود برد و اگر بد بود سکوت کند و سالم ماند، هرگاه با فتنه ای رو به رو شود به خدا پناه برد، دست و زبان خود را نگاه دارد، هرگاه فضیلتی ببیند آن را غنیمت شمارد، شرم و حیا از او جدا نشود و حریص نباشد؛ اینها ده خصلتی هستند که عاقل با آنها شناخته می شود. [۲] در بخش بعدی این نوشتار، به بیان دو ویژگی از انسان های عاقل از دیدگاه قرآن کریم می پردازیم. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] بحارالانوار، ج ۱، ص ۹۷
[۲] تحف العقول، ص ۲۸
منبع: حوزه نت
#عقل #عاقل #هوشمندی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام رضا عليه السلام:
🔸«اِجْعَلُوا لِأَنْفُسِكُمْ حَظّا مِنَ الدُّنْيا، بِاِعْطائِها ما تَشْتَهى مِنَ الْحَلالِ وَ مالَمْ يَنَلِ المُرُوَّةَ وَ لا سَرَفَ فيهِ، وَاسْتَعينوُا بِذلِكَ عَلى اُمُورِالدّينِ».
🔹براى خودتـان #بهرهاى از #دنيـا قرار دهـيد، به اينكه خواسته هاى دل را از #حلال به آن بدهيد، تا حدّى كه #مروّت را از بين نبرد، و #اسراف در آن نباشد، و بدين وسيله، بر #كارهای_دين، كمك بجوييد.
📕فقه الرضا عليه السلام، ص ۳۳۷
#امام_رضا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه هدایت» چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
💠در قرآن مجيد، آياتی هست كه دلالت بر وجود «امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)» دارد؛ در يكی از اين آيات كه به «آیه هدایت» معروف است خداوند متعال مى فرمايد: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُون؛ [اعراف، ۱۸۱] و از جمله كسانى كه آفريديم فرقه اى [هستند که] به حق هدايت مى کنند و به حق، اجرای عدالت می نمایند».
🔹فخر رازى در ذيل آيه فوق در تفسيرش از جبائى نقل كرده كه: «اين آيه دلالت دارد بر اينكه هيچ زمانى، خالى از كسى كه قيام و عمل به حق كرده و مردم را به آن هدايت كند نيست». [۱]
🔹ميرزا محمد مشهدى در تفسير «كنزالدقائق» مى گويد: «آيه دلالت دارد بر اينكه در هر عصری يك نفر معصوم وجود دارد، زيرا مفاد آن اين است كه هادين و عادلين بعضى از خلقند، نه تمام آنها و هر كسى كه معصوم نيست هادى و عادل كلى نيست». [۲]
🔹همچنین عبدالله بن سنان مى گويد: «از امام صادق (عليه السلام) درباره آيه: «وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ...» سؤال كردم؟ حضرت فرمود: «هُمُ الْاَئِمَّةُ؛ [۳] مقصود از آيه، ائمه است».
پی نوشتها؛
[۱] مفاتيح الغيب، فخرالدين رازى، محمد بن عمر، دار احياء التراث العربى، چ سوم، ج ۱۵، ص ۴۱۷، (سوره أعراف، آيه ۱۸۱)
[۲] تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، قمى مشهدى، محمد، تحقيق: درگاهی، حسين، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چ اول، ج ۵، ص ۲۵۳، سوره أعراف، آيات ۱۷۵ الى ۱۸۲
[۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۴۱۴
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص ۲۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احترام به سادات
🔹احترام به #سادات و #مودّت و محبت به آنها، خیلی #سفارش شده است. بعضی فرمودهاند بارها اتفاق افتاده با نظر #سیدی مخالفت نمودم و چوبش را از جای دیگر خوردم. بلکه از این بالاتر، پدری که سید بود نقل میکرد: گاهی فرزند خود را بهعنوان تأدیب کتک میزدم، بلافاصله گرفتاری و ناراحتی برایم پیش میآمد.
🔹 #امام_حسن_عسکری علیه السلام به شخصی که به یکی از #سادات بیاعتنایی کرده بود ایراد گرفتند. آن شخص عرض کرد: بی اعتنایی من به او، به خاطر مخالفت او با شما بود. حضرت در جواب فرمود: چون او به ما انتساب دارد، نمیبایست چنین میکردی!
📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️گوشهای از خدمات اقتصادی حکومت امیرالمؤمنین (ع) به جامعه (بخش دوم و پایانی)
🔸دوران حکومت حضرت از جهات مختلفی قابل بررسی است. یکی از آن جهات خدماتی است که «حکومت علوی» به جامعه آن دوران داشته و کمتر به آن توجه میشود، با اینکه این خدمات به قدری زیاد است، که اگر از لابلای کتاب های تاریخ استخراج شود، میتواند به صورت یک کتاب مستقل نگارش شود. گوشهای از «خدمات حکومت امیرالمومنین» (ع) به جامعه آن دوران را میتوان کارهایی دانست که آن حضرت در جهت «رفاه اقتصادی مردم» انجام داده است، که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنیم.
3⃣حمایت از بازرگانان و صنعتگران
🔹حمایت از بازرگانان و صنعتگران، کار دیگری بود که حضرت در دوران حکومت خویش انجام داد. نقل شده که آن حضرت اقدام به ساخت بازاری کرده و سپس آن را در اختیار تاجران قرار داد [۱] و از حجرههای بازار اجاره دریافت نمیکرد. [۲]
4⃣برخورد با مفسدین اقتصادی
🔹برخورد با افرادی که «فساد اقتصادی» داشتهاند، گوشهای دیگر از خدمات حضرت برای جامعه بوده است، که نمونهای از آن را میتوان در برخورد آن حضرت، با «ابن هرمه» مسئول اقتصادی بازار اهواز دید، که حضرت با نامهای به حاکم اهواز صریحاً دستور برخورد با وی را صادر میکند. [۳] یا نمونه دیگری از آن را میتوان به اخراج افرادی برشمرد که در بازار مسلمانان اقدام به «گرانفروشی» میکردند. امام صادق (ع) در این زمینه میفرماید: «امیرالمؤمنین (ع) بر کالای کسی قیمتگذاری نمیکرد، لکن به کسی که بیش از قیمت متعارف کالایش را عرضه میکرد، میفرمود: «آنگونه که مردم میفروشند، بفروش و در غیر اینصورت از بازار بیرون برو»، مگر اینکه کالایی که او عرضه میکرد، مرغوبتر از کالایی بود که در بازار عرضه میشد». [۴] یا نمونه دیگری از تلاش اقتصادی ایشان را میتوان در برخورد آن حضرت با «محتکران» یاد کرد که نمونه فراوانی از آن در تاریخ نقل شده است. [۵]
5⃣استقلال اقتصادی جامعه
🔹خدمت دیگری که حکومت علوی به اقتصاد جامعه اسلامی انجام داد، «استقلال اقتصادی جامعه»، از وابستگی به دیگر کشورها بود، آنچنان که شعار حضرت در حکومتشان این جمله بود: «مادامی که این امت، لباس بیگانه نپوشد و از غذاهای آنان استفاده نکند، همواره در خیر خواهند بود و هنگامی که چنین کنند خداوند آنان را ذلیل خواهد کرد». [۶]
💠مواردی که بیان شد، تنها گوشهای از خدمات امیرالمومنین امام علی (ع) است، که نشان دهنده این واقعیت است که حکومت علوی، تدبیرهای اقتصادی مهمی برای جامعه داشته است.
پینوشتها؛
[۱] بازار در سایه حکومت اسلامی (جعفر مرتضی عاملی) ص۲۷
[۲] وسائلالشیعة، الطبعة الرابعة، ج۱۲، ص۳۰۰
[۳] مستدركالوسائل و مستنبط المسائل (محدث نوری) ج۱۷، ص۴۰۳
[۴] دعائمالاسلام (قاضی نعمان مغربی) ج،۲ ص،۳۶ روایت۸۱
[۵] المحلی بالاَّثار (ابن حزم) تحقیق عبدالغفار سلیمان البغدادی؛ ج،۷ ص،۵۷۳ روایت۱۵۶۸
[۶] المحاسن (برقی) تحقیق السید مهدی الرجانی، ج،۲ ص،۱۷۸ روایت۱۵۰۴
نویسنده: کمالی
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امام_على #امیرالمومنین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد