eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ۴۱ سال خدمت، يک اشتباه 🔶متأسفانه عده ای منتظرند تا از بخشي از نظام اتفاق می افتد، آن را به رخ بکشند! 🔷اين جماعت غافل،‌ هيچ گاه از های و در جنگ موشکی و سايبری و... نمیکنند، ولی همين که خطايی اتفاق میافتد و مثلا هواپيمايی اشتباهی زده میشود يا بر اثر خطای انسانی، حادثه می بيند، بلند میشود و به تحقير ارتش و سپاه میپردازند. 🔷اين در حالی است که نيز در پرونده خود دارند. 🔺به هرحال به برادرانمان در ارتش و خانواده های داغدارشان تسليت می گوييم. |روانبخش @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔶تقسیم ده‌گانه مهارتهای زندگی از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام شده و اغلب شامل مهارت‌های زیر می‌شود: 🔷توانایی تصمیم‌گیری 💠توانایی حل مسئله 🔷توانایی تفکر خلاق 💠توانایی تفکر نقادانه 🔷توانایی برقراری رابطه مؤثر با دیگران 💠توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه 🔷توانایی خودآگاهی 💠توانایی همدلی با دیگران 🔷توانایی رویارویی با هیجان‌ها (غم، خشم، شادی، …) 💠توانایی رویارویی با استرس‌ها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⭕️با شنیدن این مظلومیت‌های ناخودآگاه اشک‌ها جاری می‌شود 🔶مگر می‌شود فقط چند روز بعد از پیامبر اکرم (ص) جامعه‌ به دختر رسول خدا و همسر وصی‌اش جسارت کند؟ @tabyinchannel
⭕️امیرالمؤمنین(ع) در سخن دانشمندان 💠نویسیان (دانشمند مسیحی): 🔷اگر امام علی(ع) این خطیب با عظمت و این گوینده‌ی زبر دست، امروز در همین عصر بر منبر کوفه می‌نشست، شما می‌دیدید که مسجد کوفه با آن همه وسعت، از مردم مغرب زمین و دانشمندان جهان برای استفاده از دریای خروشان علم علی(ع) موج می‌زد." 💠دکتر بولس سلامه (ادیب و حقوق دان بزرگ مسیحی): 🔷علی(ع) به مقامی رسیده است که یک دانشمند او را ستاره درخشان آسمان علم و ادب می‌بیند، و یک نویسنده برجسته از شیوه نگارش او پیروی می‌کند، و یک فقیه همیشه بر تحقیقات و ابتکارات او تکیه دارد. علی(ع) در قضاوت‌های خود استثنایی قایل نمی‌شد و به طور مساوی آنچه را که شایسته بود حکم می‌کرد و تفاوتی میان ارباب و بنده نمی‌گذاشت. 💠لامنس (خاورشناس معروف بلژیکی): 🔷برای علی(ع) این بس که تمام اخبار و معارف اسلامی از او سرچشمه می‌گیرد. همه علما و دانشمندان اخبار و احادیث خود را برای اعتبار به او می‌رسانند. علمای اسلام از مخالف و موافق مفتخرند که گفتار خود را به علی(ع) مستند کنند؛ چه گفتار او حجیت قطعی داشت و او دروازه‌ی شهر علم بود. @tabyinchannel
⭕️ (ع) 🔶 معروف به از سخنرانی‌های (ع) است. ایشان این خطبه را بالبداهه ایراد کردند. در این خطبه، از حرف «الف» استفاده نشده است. این خطبه در نهج البلاغه نقل نشده است؛ همچنین در مصباح کفعمی و بحارالانوار علامه مجلسی نیز آمده است. 🔷کفعمی در مصباح، از هشام بن سایب کلبی و او از ابی صالح روایت می کند که: روزی جمعی از اصحاب پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بحث می نمودند، در اطراف این موضوع که کدام حرف است در میان حروف که از همه بیشتر در سخن و کلام موجود است؟ 🔷معلوم شد حرف «الف» از همه بیشتر است و هیچکس نمیتواند کلامی بگوید که حرف «الف» در آن نباشد. 🔷حضرت مولای متقیان امام علی علیه السّلام که در این جلسه حضور داشتند، بدون تأمّل و فی البداهه خطبه ای ایراد فرمودند که در آن حرف «الف» به کارنرفته است، چنانکه عقل ها حیران ماند و حضار متحیر. نام این خطبه را مونقه گذاشتند؛ یعنی در حسن و نیکویی و بلاغت، شگفت آور است.   ⭕️متن و ترجمه ی خطبه ی بدون «الف» امام علی علیه السلام را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1470749 بخوانید @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔷«روزه، فقط به خودداری از خوردن و آشامیدن نیست. لذا هر وقت خواستی روزه بگیری علاوه بر این‌که باید شکمت روزه‌دار باشد، گوشَت هم باید روزه‌دار باشد؛ یعنی صداهای حرام و غیبت‌ها را گوش نده. اگر به موسیقی لَهو و لَعِب گوش می‌دادی، در این ماه دیگر گوش نده. 🔷هم‌چنین چشمت هم باید روزه‌دار باشد. چشم روزه‌دار به حرام نگاه نمی‌کند. اگر سابقاً در خیابان به نامحرم نگاه می‌کرد، این ماه بنا را بر این بگذارد که دیگر این کار را نکند. چشمت را عادت بده تا مرتکب معصیت نشود. 🔷زبانت هم باید روزه‌دار باشد. اگر پیش‌تر غیبت می‌کردی، یا دروغ می‌گفتی، یا خُلفِ وعده می‌کردی، ماه رمضان، این کارها را نکن. در ماه رمضان بنا را بگذار بر این‌که دیگر دروغ نمی‌گویی. یک ماه رمضان بنا را بر این بگذار که دیگر غیبت نمی‌کنم، تهمت نمی‌زنم، فحش نمی‌دهم، بداخلاقی نمی‌کنم...» 🔺مرحوم آیت الله امینی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علی (ع) را چه کُشت؟! 🔷یک وقت می‌گوییم علی(ع) را "که" کُشت و یک وقت می‌گوییم "چه" کُشت؟ اگر بگوییم علی را "که" کُشت؟! البته عبدالرحمن ابن ملجم، و اگر بگوییم علی را "چه" کُشت، باید بگوییم ، و ؛ همین هایی که آمده بودند علی را بکشند، از سر شب تا صبح عبادت می‏ کردند، واقعاً خیلی تأثّرآور است... 🔷علی به جهالت و نادانی این ها ترحّم می‌کرد، تا آخر هم حقوق این ها را از بیت المال می‌داد و به این ها آزادی فکری می‌داد... ابن ابی الحدید می‌گوید، اگر می‌خواهید بفهمید که و چیست، به این نکته توجه کنید که این ها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند و گفتند: "ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شب های عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم...!" 📕 اسلام و نیازهای زمان، ج ١ / شهید مطهری @tabyinchannel
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ 🔷 یک عبادت عمومی و جهانی است و آن چیزی که ما اطمینان داریم این است که در یهود و نصارا بوده ولی مسلّماً در امّت‌های دیگر نیز بوده است؛ چرا که روزه جنبه دنیوی دارد که دستگاه گوارش ۱۱ ماه کار کرده و غذای زائد در اطراف معده‌ها و روده‌ها جمع شده و روزه آنها را از بین می‌برد. 🔷 این است که انسان از خبردار می‌شود و زندگی آنهایی که نمی‌توانند وضعیت خوبی داشته باشند را عملاً لمس می‌کند و همچنین در مورد فواید اخروی روزه‌داری در روایات داریم با گرسنگی و تشنگی در این ماه به یاد جوع و عطش روز قیامت می‌افتیم.» |آیت الله العظمی جعفر سبحانی @tabyinchannel
💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥⭐️💥 ⭐️ ⭕️ در 🔷در دنیای مدرن و رو به پیشرفت امروزی هر چند صنعت و تکنولوژی و علم سرعت تندی به خود گرفته است، ولی با این حال در هیاهوی و پیشرفت صنعتی، و های پاک و جایگاه والای خود را در این جوامع از دست داده اند، چرا که تمام تلاش خود را مصروف لذت های آنی و زودگذر کرده و تمام سعی خود را بر آن داشته که با و حرمت ها، راهی بیشتر به سوی لذت های غیر انسانی برای خود هموار سازد. قوت گرفتن های_ناپایدار و بی اساس ، و رها کردن بنیاد خانواده و و و اخلاقی به موضوع ازدواج و پایبندی به آن گواه بر این توحش و قرن ۲۱ میلادی است.   💠ویروسی خطرناک به نام 🔷اگر بخواهیم را در یک عبارت ساده معرفی کنیم، باید بگوییم که ازدواج سفید، آغاز و تشکیل بین یک زن و مرد چارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی، و اخلاقی است. در اینچنین ازدواجی به خاطر رعایت نکردن بسیاری از قوانین عرفی و دینی تعهدات و الزامات در آن جایگاهی ندارد؛ چرا که بر پایه بی قانونی شکل گرفته است، از این رو بیش از سایر پیوندها در معرض فروپاشی و از بین رفتن است. پیشینه و تاریخ شوم ازدواج سفید ریشه در و دارد. ناهنجاری وارداتی که بنیاد خانه و خانواده جایگاه مقدس و ارزشمند آن را مورد هدف قرار داده است. 💠 از ناهنجاری ازدواج سفید 🔷بدون شک برای مقابله و جلوگیری از شیوع ازدواج سفید راهکارهای مناسب و ارزشمندی در دین مبین اسلام طراحی و پیشنهاد شده است. البته بدون شک برای شناخت عوامل تأثیرگذار در بروز ازدواج سفید ابتدا می بایست و عواملی که موجب از ازدواج رسمی و عرفی شده را مورد توجه قرار دهیم: 1⃣ و هزینه های اضافی ازدواج 2⃣ از چشم و هم چشمی و 3⃣ تقویت و با فرزندان 🔗متن کامل را اینجا 👈 rasekhoon.net/article/show/1422754 بخوانید @tabyinchannel
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ 🔶 همان عليه السلام بودند که بر اثر و و ناداني، در مساله موضع گرفتند و سرانجام همه آنها ـ جز اندکي در يک جنگ شديد (جنگ نهروان) به دست سپاه امیرالمومنین عليه السلام کشته شدند. 🔷قبل از جنگ، از راه هاي گوناگون با آنها تماس گرفت تا با مذاکره و مناظره گردد و کار به جنگ نکشد، ولي آنها گوش به نصايح امام علي عليه السلام ندادند و آتش جنگ را شعله ور ساختند. 🔷يکي از راهها اين بود که امام، پسر عمويش را، که به خوبي آنها را ميشناخت، چندين بار بين خود و آنها قرار داد، ولي از آنجا که آنها در حصار و خود محبوس بودند، گاهي قبل از آن که با ابن عباس سخن بگويند، به ذکر مسائل جزئي مي پرداختند، مثلاً در حالي که ريختن خون بهترين بندگان خدا مانند «عبدالله بن خَبّاب» و همسر باردار او را جايز مي دانستند[۱] به ابن عباس که براي مناظره نزد آنها مي آمد، ميگفتند: «اين لباس زيبا چيست که پوشيده اي؟!...». 🔷امام به ابن عباس فرمود: «لَا تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ يَقُولُونَ وَ لَكِنْ خَاصِمْهُمْ بِالسُّنَّةِ فَإِنَّهُمْ لَنْ يَجِدُوا عَنْهَا مَحِيصاً؛ به وسيله با خوارج ، زيرا قرآن کتابي است که مي توان آياتش را با احتمالات و توجيهات گوناگون معني کرد، تو چيزي ميگويي و آنها چيز ديگر (و سخن به جايي نميرسد) ولي با (ص) با آنها بحث کن که در برابر آن پاسخي نخواهند يافت».[۲] 💠توضيح اين که: مثلاً ابن عباس، شاگرد هوشيار و آگاه امام علي عليه السلام ميخواست از آيات قرآن، صحت اصل حکميت را (صرف نظر از کيفيت آن) براي آنان ثابت کند، ولي آنها بر اثر و کوته فکري و و مفاهيم قرآن، با و سخن ابن عباس را رد ميکردند و مي پنداشتند که بايد براي هر موضوعي، آيه بخصوصي باشد و چون قرآن درباره «حکميت سياسي دو گروه» چيزي نگفته است، پس حکميت دو گروه مسلمانان باطل است. 🔷دانشمند معتزلي، ابن ابي الحديد ميگويد: سخن فوق (که امام، به ابن عباس فرمود) در جاي خود بي نظير است و مفهوم بسيار عالي دارد...؛ سپس ميگويد: اگر سئوال شود که پس ابن عباس با کدام سنت بايد با خوارج گفتگو کند، در پاسخ گوييم: منظور امام، (و توجيه ناپذير) (ص) است مانند اين که پيامبر اکرم فرمود: «علي مع الحق و الحق مع علي، يدور معه حيثما دار؛ با است و حق با علي است و هر جا که باشد، علي نيز همراه و به هم پيوسته با حق است». 🔷و يا مانند که پيامبر (ص) فرمود: «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله؛ خداوندا، دوست بدار آن که علي را دوست بدارد، و دشمن بدار آن که علي را دشمن بدارد، و ياري کن آن که علي را ياري کند، و واگذار آن کس را که علي را واگذارد». 🔷و امثال اين گونه روايات را که اصحاب از پيامبر اکرم (ص) شنيده بودند و مورد قبول همه بود، و اگر حتي در مقابل اين نيز سرباز ميزدند، براي امام علي علیه السلام ثابت ميشد که خوارج هدف ديگري دارند، نه اينکه حسن نيت داشته ولي نميفهمند. هر چقدر علي (ع) در اين مورد کوشش کرد و نمود، آنها بر خود افزودند، سرانجام علي امام ناگزير شد با آنها پيکار کند و آن چنان با آنها بجنگد که همه آنها ـ جز اندکي ـ را به هلاکت رسانده و سر به نيست نمايد.[۳] [۱]. شرح نهج البلاغه خويي، ج ۴، ص ۱۲۸ [۲]. نگاه کنيد به نهج البلاغه نامه ۷۷ [۳]. شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد، ج ۱۸، ص ۷۲ ـ در نامه ۷۸ نهج البلاغه نيز مطالبي در مورد خوارج آمده است. منبع: وبسایت اندیشه ی قم @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ⭕️فلسفه گرفتن در اسلام 🔶یکى از این است که کسى را که پیرو این آیین گردند، چنان که در آیه ۲۵۶ از سوره بقره فرموده است: «لاَ اِکْرَاهَ فِى الدِّینِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ»؛ در قبول دین اکراهى نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى روشن شده است. هم است؛ زیرا اسلام از روز نخست خود را و دلیل نهاده و در راه مبارزه با خرافات و موهومات، یگانه سلاحش همان و روشن نمودن افکار عمومى بوده است. با داشتن چنین که افراد بیدار و فهمیده را به خود جلب مى کند، چه نیازى به زور و اجبار دارد؟ 🔷اساساً و واقعى احتیاج به مقدّمات و مبانى مخصوصى دارد که تا در انسان از روى و و حاصل نشود، محال است در دل جاى گیرد؛ و اگر روزى با جبر و فشار تحمیل شود، از محیط زبان بیرون نمى رود و راهى به قلب پیدا نخواهد کرد؛ و البتّه با برطرف شدن عوامل جبر، فوراً به صورت نخست باز خواهد گشت. 👇👇👇👇👇
🔷ایمان یک چنین افرادى در اسلام بى ارزش است. مى خواهد افرادى را تربیت کند که تا آخرین نفس، پایبند به اصول مقدّس اسلام بوده و آنى از آن غفلت نورزند. این چنین ایمانى جز با منطق و دلیل و تنویر افکار، میسّر نمى شود. هدف جهاد در اسلام، و مبارزه در برابر تهاجم دشمن، خود بحثى است جداگانه. 💠 : جزیه اى بود که آن را در هر سال، به مى پرداختند؛ و علّت قرار دادن چنین مالیاتى این بود که چون کشورهاى آنان اداره مى شد و یا به صورت یک اقلّیّت در جوامع اسلامى زندگى مى کردند، دولت اسلامى مجبور بود که و و آنها را به عهده بگیرد؛ از این لحاظ لازم بود اى از هر فردى که اسلام را نپذیرفته است دریافت کند و در راه تأمین وسایل زندگى و حفظ جان و مال آنان مصرف نماید. 🔷ناگفته پیداست، نیروهایى که دولت اسلامى مجبور بود در نقاط مختلف کشور متمرکز سازد تا جان و مال آنها را از هرگونه تجاوز احتمالى مصون دارد، احتیاج به داشت که یگانه راه تأمین آن این بود که از خود مردم گرفته و در طریق رفاه خودشان مصرف نماید - هرگز در جنگ هایى که با دشمنان اسلام روى مى داد، نفراتى به میدان نمى فرستادند. 👇👇👇👇👇
💢شواهد تاریخى گواهى مى دهند مبلغى که از اهل ذمّه دریافت مى کردند، عنوان جریمه و فشار نداشت؛ بلکه صرف آن در تأمین آسایش آنان بوده است. اینک نمونه هایى را یادآور مى شویم: 🔺هنگامى که فرمانروایان مصر و سایر قبطیان را به مى کرد، به آنان چنین گفت: با شماست، خواستید آیین اسلام را با کمال آزادى اختیار کند و اگر نمیخواهید مسلمان شوید، مى توانید بدهید و تحت فرمان باشید و تا ما باشیم و شما باشید، همه ساله رفتارى با شما خواهیم نمود که طرفین از هم خشنود باشیم؛ ما با شما هم پیمان مى شویم، و شما را مى کنیم و هرکس به اموال شما تجاوز کند با او مى جنگیم! 🔺پس از آن که مسلمانان در نبرد با رومیان فاتح شدند و قسمت هاى زیادى از «شامات» به دست آنان افتاد، مردم حاضر شدند بپردازند؛ سپس مسلمانان به عللى صلاح دیدند پیمانى که بین خود و مردم مسیحى «حِمص» بسته بودند با رضایت طریفین ملغى سازند؛ از این لحاظ سردار بزرگ مسلمانان در یک مجمع عمومى به مردم «حِمص» چنین خطاب کرد: 👇👇👇👇👇
آنچه به ما داده اید از ما پس بگیرید و ما را از هم پیمانى خود آزاد سازید. مردم «حمص» در پاسخ گفتند: هرگز ما از شما جدا نمى شویم، دادگسترى و پرهیزکارى شما به مراتب بهتر از رفتار رومیان است، ما حاضریم - اگر شما بپذیرید - همراه نیروهاى اسلامى با ارتش رومیان بجنگیم! 🔺مقدار هایى را که رسول اکرم (ص) براى معیّن نموده، درستی مطلب ما را روشن مى سازد؛ زیرا قرار شد که مردم آن جا سالى سه هزار «حُلّه» که بهاى هر حله چهل درهم بود، بطور تدریج در دو وقت بدهند؛ دو هزار آن را در ماه صفر و هزار دیگر را در ماه رجب و همچنین رسول اکرم (ص) با اهل «اذرح» صلح نموده که سالى صد دینار بدهند. 👈بطور مسلّم این رقم پول ها در برابر نگهبانى و حفظ جان و مال آنها در برابر دشمن، چندان قابل توجّه نبود. 📕پاسخ به پرسش های مذهبی، آیات عظام مکارم شیرازی و جعفر سبحانی ص ۳۲۹ |کانال پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔶✨🔶✨🔶✨🔶✨ 🔶 ⭕️ – بسته شدن مراکز ادراک 🔷أُوْلئِک الَّذِینَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَی قُلُوبِهِمْ وَ سَمْعِهِمْ وَأَبْصرِهِمْ وَ أُوْلئِک هُمُ الْغفِلُونَ؛ آنان کسانی هستند که خدا بر دل هایشان و گوش آنان و چشمانشان مُهر نهاده؛ و آنان فقط غافلند. 🔺نکته ها و اشاره ها 🔷مقصود از مُهر نهادن بر قلب، گوش و چشم انسان آن است که و انسان، و را از او میگیرد و پرده های غفلت بر دیده ی دل او می افتد و و را از دست میدهد. پس مُهر نهادن کنایه از نفوذ ناپذیری است، که مانع هدایت پذیری مرتدان میشود. 🔺آموزه ها و پیام ها 🔷 و عدم درک حقایق، و باقی ماندن در کفر است. 📕منبع: تفسیر قرآن مهر جلد یازدهم صفحه ۳۳۷ @tabyinchannel
⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️ 🥀 ⭕️ ، به چه معناست؟ 🔷 در برابر گناه و معصیت یعنی ، کف نفس کردن، استحکام و . 🔷به صرف گفتن اینکه من مسلمان هستم، ایمان کامل نیست. قرآن میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى آيند و میگويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد.[فصلت/۳۰] 🔷در مقابل معصیت، به این است که انسان جذب نشود، نشود، تحت تأثیر شهوات قرار نگیرد. 🔷 ؛ شهوت مال، مقام، محبوبیت و امثال اینها. همه اینها شهوات انسانی هستند که انسان با توجه و می تواند در مقابل آنها صبر و مقاومت داشته و خودش را آلوده به پستی این گناهان نکند. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👆👆👆 برای و تعیین تمام امور عالم مادی، برای تمامی انسانها و...
⭕️ از منظر علیه السلام 💠حَرَسَ اللّه عِبادَهُ المُؤمِنینَ بِالصَّلَواتِ وَالزَّکَواتِ و مُجاهَدَهِ الصِّیامِ فِی الأَیّامِ المَفروضاتِ؛ تَسکینا لِأَطرافِهِم، و تَخشیعا لِأَبصارِهِم، و تَذلیلاً لِنُفوسِهِم، و تَخفیضا لِقُلوبِهِم، وإذهابا لِلخُیَلاءِ عَنهُم، و لِما فی ذلِکَ مِن تَعفیرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا، وَالتِصاقِ کَرائِمِ الجَوارِحِ بِالأَرضِ تَصاغُرا، ولُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِنَ الصِّیامِ تَذَلُّلاً. 🔷خداوند، خویش را با نمازها، زکات‌ها و تلاش براى در روزهاى واجب شده، نگهدارى کرده است تا اعضایشان آرامش یابد و چشمانشان خشوع پیدا کند و جان‌هایشان رام گردد و دل‌هایشان متواضع شود و غرور از آنان_زدوده گردد، به سبب حکمت‌هایى که در آنهاست، چون: خاکى شدن چهره‌هاى عزّتمند از روى تواضع، به زمین چسبیدن اعضاى شریف از روى فروتنى، و چسبیدن شکم‌ها به پشت‌ها از روى رام شدن. 📕نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲ منبع: راسخون @tabyinchannel
⭕️منظور از راست، چپ، بالا و پايين در حوزه كاری 🔷تعبير از اين مقاطع گوناگون اين است كه صريحاً گفت: (لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطك المستقيم‌٭ ثم لاتينَّهم مِنْ بَينِ أيديهم و مِنْ خَلْفِهِم و عَن أيمانِهِم و عَن شمائلهم) من بر سر راه راست می‌نشينم و را از ميرانم و از تعقيب مي‌كنم و از طرف و گرفتارشان ميسازم. 🔷منظور از جلو، پشت سر، طرف راست و طرف چپ، جهات چهارگانه جغرافيايی نيست، زيرا حوزه كه كار است، آدمی است و دل نيز از اقليم جغرافيايی منزّه است. 🔷 از راه ، گاهی انسان را از آينده ميترساند، گاهی نسبت به گذشته اندوهگين ميكند، و گاهی از جهت يمين و و گاهي از جهت شِمال و ، وی را ميفريبد. 📕تفسير موضوعي، ج ۱۱، ص ۱۰۸-۱۰۹ منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️💥⚡️ 💥 ⭕️ و نکاتی کوتاه و گویا در رابطه با عليه السلام 🔷اميرالمومنين علیه السلام در هیچ و جهادی شرکت نکرد، مگر این که برگشت. (۱) 🔷رسول خدا (ص) میفرمود: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا؛ علی، و مردم است.» (۲) 🔷 را فقط با میکشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا؛ ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(۳) 🔷 پیامبر اسلام میفرمود: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ؛ است که بر روی خدا کشیده می شود.»(۴) 🔷اميرالمومنين علیه السلام بیشتر و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟‌پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(۵) 🔷حضرت را میپوشاند و . از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(۶) 🔷 و امام علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه و او را در جنگ می دیدند به همدیگر می کردند، مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(۷) 🔷هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(۸) 🔷روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(۹) 🔷وقتی که در پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند،‌ تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛  کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(۱۰) 🔷اميرالمومنين علیه السلام از نان دنیا به بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید،‌ شاخه اش سخت تر باشد، ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد،‌ چون بیدی به هر بادی بلرزد(۱۱) 🔷از سخنان آن حضرت است که می فرمود: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... ؛ به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(۱۲) 🔺منابع (1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 ☆(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). (2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). (3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. (4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. (5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. (6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. (7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. (8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. (9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. (10) - نهج البلاغه، خطبه 11. (11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا