بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 37 قرآن کریم
1* هر کجا زمینۀ انحراف و ظلم و ظالم و خطر بیشتر است،هشدارها و سفارش ها نیز باید بیشتر باشد.
2*اسلام، زندگی را همراه با صفا و محبت می خواهد، نگاهداری همسر به قصد آزار او حرام است. { و لا تمسکوهن ضراراً لتعتدوا}
3*کسانی که با همسر خود بدرفتاری می کنند، متجاوزند. {لتعتدوا}
4* ظلم به زن، ظلم به خویشتن است. { فقد ظلم نفسه}
5* برای بهبود روابط زناشوییف توجه به احکام و مواعظ کتاب آسمانی و تقوا لازم است.
6* کسی که خود را در محضر خدا بداند، از گناه پرهیز می کند. {و اتقوا الله و اعلموا ان الله بکل شیء علیم}
7* شرط اصلی ازدواج، رضایت طرفین است. {تراضوا بینهم}
8* کسانی که در راه ازدواج مشروع دیگران، کارشکنی و مشکل آفرینی می کنند، باید در ایمان خود نسبت به خدا و قیامت شک کنند.
9* برای حفظ سلامتی جامعه، زنان مطلّقه نباید بی همسر بمانند. {ینکحن... ذلکم ازکی لکم و اطهر}
10* برکات ازدواج مجدد و بازگشت به همسر اول و همچنین طلاق و بی همسری، فوق درک بشر است. {والله یعلم و انتم لا تعلمون}
11* اسلام، دینی جامع است. حتی برای تغذیه مناسب نوازد با شیر مادر، برنامه دارد. {و الوالدات یرضعن}
12* حتی مادر طلاق داده شده، در شیر دادن نوزادش بر سایرین اولویت دارد. {و الوالدات یرضعن}
13* مدت شیر دادن کامل دو سال است. {حولین کاملین}
14* تکلیف، بر اساس قدرت و به اندازۀ توانایی انسان است. { لا تکلف نفس الا وسعها}
15* از شیر گرفتن کودک، نیاز به مشورت و توافق والدین دارد. {و ان ارادا فصالا عن تراض منهما و تشاور}
16* زن و شوهر درباره امور نوزاد باید مشورت کنند. {تشاور}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_37
#ازدواج
#گناه
#فرزند
#شیر_مادر
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 38 قرآن کریم
1*در مدت چهار ماه و ده روز عِدّۀ وفات، روشن می شود که ایا زن باردار است یا نه. البته این مدت در مورد زنانِ غیر باردار است و زنان باردار باید تا وقت وضع حمل عِدّه نگهدارند.
2*مرگ، نابودی نیست، بلکه بازپس گرفتن کامل روح از جسم است. کلمه {تَوفّی} به معنای گرفتن کامل است. {یتوفون منکم}
3*زن، به محض فوت شوهرش، حقّ ازدواج با دیگری را ندارد. {یتربصن بانفسهن}
4* بستگان شوهر، حق دخالت در تصمیمات زنان بیوه را ندارند. {لا جناح علیکم فیما فعلن}
5* ایمان به اینکه همۀ کارها و تصمیمات ما زیر نظر خداوند است، بهترین پشتوانه تقواست. {والله بما تعملون خبیر}
6*حتّی طلاق دادن باید در فضای خیرخواهی و نیکی باشد. {ان طلقتم...متعوهن...بالمعروف حقا علی المحسنین}
7* عفت کلام، یک ارزش است.
8* تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. {تفرضوا لهن فریضة}
9*تلخی طلاق را با هدیه ای مناسب جبران نمائید. هر چند آمیزش جنسی صورت نگرفته است، ولی طلاق یک نوع فشار روحی برای زن محسوب می شود که با احسان و هدیه ای شایسته باید جبران شود. {متعوهن}
10* تکلیف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او می باشد. {علی الموسع قدره و علی المقتر قدره}
11* از افراط و تفریط در امور زندگی دوری کنید. {بالمعروف}
12* هدیه به همسر، از نشانه های نیکوکاران است. {متاعا بالمعروف حقا علی المحسنین}
13* هدیۀ جنسی، بهتر از پول نقد است. کلمه (متاع) به جای درهم و دینار، نشانۀ آن است که هدیه جنس باشد. {متاعا بالمعروف}
14* در گفتگو دربارۀ مسائل زناشویی خانواده، عفّت کلام را مراعات کنید. {تمسوهن}
15* اجازه ازدواج زن، با ولی اوست. {بیده عقدة النکاح}
16* کسانی که بخشش دارند، به تقوا نزدیک ترند. {و ان تعفوا اقرب للتقوی}
17* طلاق باید همراه با عفو و فضل باشد. {تعفوا...لا تنسوا الفضل}
18* در طلاق نباید مسائل اخلاقی و کرامت های انسانی را به فراموشی سپرد. {و لا تنسوا الفضل بینکم}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_38
#مدت_عده
#مرگ
#ایمان
#طلاق
#مهریه
#تکلیف_مرد_در_برابر_خانواده
#هدیه
#اجازه_ازدواج
#بخشش
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 39 قرآن کریم
1* اقامۀ نماز باید مداوم باشد. {حافظوا}
2* هر کجا زمینۀ سهل انگاری یا غفلت احساس می شود، هشدار بیشتری لازم است. {و الصلاة الوسطی}
3* اقامۀ نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. {قوموا لله قانتین}
4* ارزش نماز به خضوع است. {قانتین}
5* فلسفه و روح نماز، یاد خداوند است.
6* نماز، در هیچ حالی ساقط نمی شود. {فان خفتم فرجالا او رکبانا}
7* نماز، شکر نعمت است. {فاذکروا الله کما علمکم}
8* مردان، بخشی از مال خود را برای همسرانشان وصیت کنند. {و الذین یتوفون...وصیة لازواجهم}
9* آیندۀ زنان بیوه باید تأمین شود. {متاعا الی الحول}
10* تشریع احکام الهی، بر اساس حکمت است. {عزیز حکیم}
11* هدیه دادن که نقش کدورت زدایی و دلجویی دارد، نشانۀ پرهیزکاران است. {متاعا بالمعروف حقا علی المتقین}
12* در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. {الذین خرجوا من دیارهم}
13* آنجا که اراده خدا باشد، فرار کارساز نیست. {قال لهم الله موتوا}
14* خداوند در همین دنیا بارها مردگان را زنده کرده است. {ثم احیاهم}
15* جهاد و مبارزه، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد. جنگ از سر انتقام و برای ظهور قدرت و استثمار و کشورگشایی مقدّس نیست، بلکه ضد ارزش است. {قاتلوا فی سبیل الله}
16* شرایط قرض الحسنه دادن:
*از مال حلال باشد
*از مال سالم باشد
*برای مصرف ضروری باشد
*بی منّت باشد
*بی ریا باشد
*مخفیانه باشد
*با عشق و ایثار پرداخت شود
*سریع پرداخت شود
*قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شکرگزار باشد
*آبروی گیرنده وام حفظ شود
17* تعبیر قرض به خداوند، نشان دهنده آن است که پاداش قرض الحسنه بر عهدۀ خداوند است.
18* جلوی بدآموزی و سوء برداشت باید گرفته شود.
19* برای ترغیب مردم به کارهای خیر، تشویق لازم است. {فیضاعفه اضعافا کثیرة}
20* اگر ما گشایش و تنگ دستی را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق می کنیم. {والله یقبض و یبصط}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_39
#نماز
#وصیت
#هدیه
#تاریخ
#اراده
#جهاد
#قرض_الحسنه
#انفاق
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 40 قرآن کریم
1* مسلمانان باید با دقت تاریخ بنی اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. {الم تر}
2* فقدان رهبر الهی، عامل پراکندگی، آوارگی و ستم پذیری است. {من بعد موسی}
3* فرمانده نظامی باید از سوی رهبر آسمانی انتخاب و نصب شود. {ابعث لنا} پس دین از سیاست جدا نیست.
4* پیروزی در جنگ، فرماندۀ لایق می خواهد. {ابعث لنا ملکا}
5* رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شکنی و فرار از مسئولیت را از سوی مردم بدهد. {هل عسیتم}
6* جهاد برای رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. {و ما لنا الا نقاتل فی سبیل الله و قد اخرجنا من دیارنا و ابنائنا}
7* پیدایش مشکلات، سبب بیداری و حرکت برای رهایی است. {اخرجنا}
8* میدان مبارزه، بستر ارزیابی افراد پر ادّعا است. {تولوا}
9* پیمان شکنان و شعار دهندگان بی عمل، ظالمند. {علیم بالظالمین}
10* خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر برای چه؟! {والله علیم}
11* پیامبران بر اساس وحی، جانشین خود را انتخاب می کنند. {ان الله قد بعث}
12* رهبری که خداوند تعیین کند، به نفع مردم است. {بعث لکم}
13* از استعدادهای نهفته در افراد گمنام و فقیر، غافل نباشید. {قد بعث لکم}
14* یکی از امتحانات الهی، نحوۀ برخورد با رهبر الهی است. {قالوا انی یکون...}
15* مال و مقام، نشانۀ برتری نیست.
16* انتخاب الهی، بر اساس لیاقت است، نه گزاف و بیهوده. {ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطة فی العلم و الجسم}
17* توانایی علمی، مهم تر از توانایی جسمی است. {زاده بسطة فی العلم و الجسم} ابتدا کلمۀ (علم) آمد، سپس (جسم)
18* رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه کند و دلیل کار و انتخاب خود را بازگو کرده و ابهامات را برطرف کند و نگوید این حق من است که هر کاری بخواهم انجام دهم.
19* حفظ اثار انبیا، ارزش داشته و مایۀ آرامش خاطر است. {بقیة مما ترک}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_40
#تاریخ
#فرمانده
#رهبر_الهی
#جهاد
#شعار_دهندگان_بی_عمل
#دین_و_سیاست
#علم
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 41 قرآن کریم
1* پیروزی بسا گروه های اندک که به اذن خداوند بر سپاهان بزرگ پیروز می شوند.
2* کسانی که دستشان به اموال مردم یا اموال دولتی رسید، ولی با کرامت و زهد از کنارش گذشتند و حرص و طمع آنان را آلوده نکرد، حزب اللهی هستند و کسانی که دست درازی کرده و به اصطلاح پشت خود را با ذخیره آن اموال می بندند، مؤمن واقعی نیستند. {فمن شرب منه فلیس منی و من لم یطعمه فانه منی}
3* قبل از برخورد با دشمن، باید تمرین مقاومت کرد. {مبتلیکم بنهر}
4* تسلیم فرمانده بودن، رمز موفقیت است. {من لم یطعمه فانه منی}
5* کسانی که از میدان امتحان پیروز بیرون آیند، اندک هستند. {الا قلیلا}
6* انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است.
7* ایمان به معاد و وعده های الهی، توانایی ایستادگی در برابر سختی ها و مشکلات را ایجاد می کند. {ملاقوا الله}
8* فراوانی عِدّه و عُدّۀ دشمن در برابر اراده خداوند چیزی نیست. {کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله}
9* نیروهای کیفی هر چند اندک باشند، بر نیروهای کمّی برتری دارند. {کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة...}
10*مؤمن مخلص، پیروزی را از خدا می داند. {باذن الله}
11* مسلمانان اگر صبور و پایدار باشند، نباید از زیادی دشمن هراس داشته باشند. زیرا خداوند با صابران است. {والله مع الصابرین}
12* همیشه و به خصوص در جبهه ها، دعا همراه با حرکت لازم است، نه دعا به جای حرکت. {برزوا لجالوت ... ربنا افرغ...}
13* دعاهای خود را با (ربّنا) آغاز کنیم. {ربنا افرغ...}
14* پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیت در آنها شما را مغرور نکند، باز هم از خداوند استمداد نمائید. {ثبت اقدامنا}
15* وظیفه انسان، حرکت و تلاش است، امّا پیروزی به دست خداست. {ربنا...وانصرنا}
16* پیروزی در جنگ، زمانی با ارزش است که هدف رزمندگان برتری حق بر باطل باشد، نه برتری یکی بر دیگری. {و انصرنا علی القوم الکافرین}
17* عوامل پیروزی در چند چیز است.
* رهبر توانا و لایق {زاده بسطة فی العلم و الجسم}
*پیروان مؤمن (قال الذین یظنون انهم ملاقوا الله}
*توکل {کم من فءة قلیلة غلبت فئة کثیرة باذن الله}
*صبر و استقامت {ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت اقدامنا}
*انگیزۀ الهی داشتن {و انصرنا علی القوم الکافرین}
18* گرچه تلاش و جهاد از شما بود، اما شکست دشمن بدست خداوند است. {فهزموهم باذن الله}
19* در جبهه و جهاد، لبۀ تیز حمله به سوی فرماندهی دشمن باشد. {قتل داود جالوت}
20* نام کسانی را که در جنگ مردانگی از خود نشان داده اند، زنده نگاه دارید. {قتل داود}
21* نابودی رهبر کفر، عامل تار و مار شدن لشکر او می شود. {فهزموهم ...قتل داود جالوت}
22* اگر در برابر متجاوز و ظالم دفاع صورت نگیرد، فساد و تباهی زمین را فرا خواهد گرفت. {لولا دفع الله الناس... لفسدت الارض}
23* جنگ با مفسدان، یک ضرورت است. اگر عنصر مضرّ حذف نشود، عناصر دیگر به تباهی کشیده می شوند. {لولا دفع الله الناس... لفسدت الارض}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_41
#پیروزی
#امتحان
#اموال
#رمز_موفقیت
#انقلابی_ماندن
#معاد
#دشمن_شناسی
#صبر
#دعا
#غرور
#عوامل_پیروزی
#مفسد
#جهاد
#جنگ
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 42 قرآن کریم
1* ریشۀ اکثر اختلافات، هوس ها، حسدها و خودبینی هاست، نه جهل و ناآگاهی. {من بعد ما جائتهم البینات}
2* بُخل، نشانۀ کفران نعمت و کفر به وعده های الیه است. {انفقوا... و الکافرون}
3* اعتقادت به توحید، همۀ قدرت ها و جاذبه ها را در چشم انسان کوچک و حقیر می کند.
4* هر موجود زنده ای برای ادامۀ حیات، نیازمند منبع فیض است. همچون لامپی که برای روشن ماندن، نیاز به اتصال برق دارد. تمام موجودات برای زنده ماندن باید از (حیّ قیّوم) تغذیه شوند.
5* مالک حقیقی همه چیز اوست و مالکیت انسان در واقع عاریتی بیش نیست. مالکیت انسان، چند روزه و با شرایط محدودی است که از طرف مالک حقیقی یعنی خداوند تعیین می شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: اولین درجۀ تقوا و بندگی خدا آن است که انسان خودش را مالک نداند.
6* حساب شفاعت از حساب پارتی بازی و توصیه های بی دلیل دنیوی در جوامع فاسد، جدا است. شفاعت، برای جلوگیری از یأس و ناامیدی و ایجاد پیوند مردم با اولیای خداست.
7* شفاعت کننده، قدرت مستقلی در برابر قدرت خداوند ندارد، بلکه پرتوی از اوست و مقام شفاعت مخصوص کسانی است که او بخواهد.
8* کسی که از هستی حفاظت می کند، می تواند ما را در برابر خطرات حفظ کند. لذا برای حفظ و حفاظت، سفارش به خواندن آیة الکرسی شده است.
9* دینی که برهان و منطق دارد، نیازی به اکراه و اجبار ندارد. {لا اکراه فی الدین}
10* دین، مایۀ رشد انسانیّت است. {قد تبین الرشد من الغی}
11* تا طاغوت ها محو نشوند، توحید جلوه نمی کند. اول کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. {فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله}
12* تکیه به طاغوت ها و هر آنچه غیر خدایی است، از بین رفتنی است. تنها رشته ای که گسسته نمی گردد، ایمان به خداست. {لا انفصام لها}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_42
#اختلافات
#بخل
#حیات
#مالکیت
#تقوا
#شفاعت
#آیه_الکرسی
#دین_اسلام
#طاغوت
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 43 قرآن کریم
1* آنکه ولایت خدا را پذیرفت، کارهایش رنگ خدایی پیدا می کند.
2* راه حق یکی است، ولی راههای انحرافی متعدد. قرآن درباره راه حقّ کلمۀ (نور) را به کار می برد، ولی از راههای انحرافی و کج، به (ظلمات) و تاریکی ها تعبیر می کند. {النور،الظلمات}
3* راه حقّ، نور است و در نور امکان حرکت، رشد، امید و آرامش وجود دارد. {النور}
4*مؤمن در بن بست قرار نمی گیرد. {یخرجهم من الظلمات}
5* هر کس تحت ولایت خداوند قرار نگیرد، خواه ناخواه طاغوت ها بر او ولایت می یابند. {الله ولی...اولیائهم الطاغوت}
6* هر ولایتی غیر از ولایت الهی، ولایت طاغوتی است. {الله ولی... اولیائهم الطاغوت}
7* هر کس هر چه دارد از خداست.
8* قدرت و حکومت می تواند عامل استکبار و غرور گردد. {آتاه الله الملک...انا احی و امیت...}
9* مغالطه و سفسطه، ترفند اهل باطل است. {انا احی و امیت}
*مغالطه = یکدیگر را به غلط انداختن
* سفسطه = مغاطله کردن برای وارونه نشان دادن حقایق
10* حق، اگر منطقی و مستدل ارائه شود، بر باطل پیروز و حاکم است. {فأت بها من المغرب فبهت الذی کفر}
11* در مباحثه ها از استدلال های فطری، عقلی و عمومی استفاده کنید، تا مخالفِ نیز مقهور و مبهوت شود. {فبهت الذی کفر}
12* کافر ظالم است، زیرا به خود و مقام انسانیت ظلم کرده است. {لا یهدی القوم الظالمین}
13* هر چند می دانید، اما باز هم علم خود را با تجربه و پرسیدن بالا ببرید. {انی یحی هذه الله}
14* گذشت زمان طولانی، در قدرت خداوند خللی وارد نمی آورد. {فاماته الله مائة عام ثم بعثه}
15* نمایش، از بهترین راههای بیان معارف دینی است. {انظر الی طعامک و شرابک... وانظر الی ... وانظر الی العظام...}
16* معاد جسمانی است، اگر معاد روحانی بود، سخن از استخوان به میان نمی آمد. {و انظر الی العظام}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_43
#ولایت
#راه_حق
#استکبار
#ترفند_اهل_باطل
#مباحثه
#کافر
#علم
#نمایش
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 44 قرآن کریم
1* زنده کردن مردگان، از شئون ربوبیت خداوند است. {رب ارنی کیف تحی}
2* برای آموزش عمیق، استفاده از نمایش و مشاهدات حسّی لازم است. {ارنی}
3* کشف و شهود تنها برای کسانی است که مراتبی از علم، ایمان و استدلال را طی کرده باشند. درخواست {ارنی} ابراهیم پاسخ داده می شود، نه هر کس دیگر.
4* در پی آن باشیم که ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژو هش و کنجکاوی یک ارزش است. {لیطمئن قلبی}
5* ایمان، دارای مراحل و درجاتی است. {لیطمئن قلبی}
6*اولیای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند که به آن ولایت تکوینی گفته می شود. {ثم ادعهن یأتینک سعیا}
7* سفارش به انفاق و منع از اسراف و تبذیر، بهترین راه برای حل اختلافات طبقاتی است. همچنان که پیدایش و گسترش ربا، زمینه ساز و پدیدآورندۀ طبقات است.
8* هر دانه ای، در هر زمینی، هفت خوشه که در هر خوشه صد دانه باشد نمی رویاند، بلکه باید دانه، سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، کامل باشد. انفاق مال حلال نیز، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوۀ نیکو آن همه آثار خواهد داشت.
9* انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلکه سبب رشد و تکامل وجودی خود انسان می گردد. {مثل الذین ینفقون}
10* اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابلیت رشد و نموّ دارد؛ {کمثل حبة انبتت سبع سنابل فی کل سنبلة مائة حبة} پس حساب کسانی که در راه خدا جان خود را انفاق می کنند چه می تواند باشد؟ { والله واسع علیم}
11* رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند در قیامت به منّت گذاران، نگاه لطف آمیز نمی کند.
12* شروع نیکو کافی نیست، اتمام نیکو هم شرط است. {ینفقون... ثم لا یتبعون ...منا}
13* اسلام حافظ شخصیت محرومان و فقراست و کوبیدن شخصیت فقرا از طریق منّت را سبب باطل شدن عمل می داند. {لا یتبعون... منا و لا اذی}
14* خداوند، آینده انفاق کننده را تضمین کرده است. {لا خوف علیهم و لا هم یحزنون}
15* رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر سائلی نزد شما آمد، به یکی از دو روش عمل کنید: یا چیزی که در توان دارید به او عطا کنید، یا به طرز شایسته ای او را ردّ نمایید.
16* حفظ آبرو و شخصیت فقیر، با ارزش تر از حفظ شکم اوست. {قول معروف...خیر من صدقة}
17* انفاق باید همراه با اخلاق باشد. {قول معروف...خیر من صدقة}
18* گفتگوی خوش با فقیر، موجب تسکین او و عامل رشد انسان است.
19* اگر فقیری به خاطر فشار و تنگدستی، ناروایی گفت، او را ببخشید. {مغفرة}
20* منّت گذاری و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین می برد. {لا تبطلوا}
21* ریا، نشانه عدم ایمان واقعی به پروردگار و قیامت است. {ینفق ماله رئاء الناس و لا یؤمن بالله}
22* انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیۀ انفاق کننده مهم است. {رئاء الناس}
23* ریاکار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلکه رشد روحی را نیز کسب نکرده است. {لا یقدرون علی شیء}
24* منّت گذار و ریاکار، در مدار کفر است. {لا یهدی القوم الکافرین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_44
#زنده_کردن
#شهود
#یقین
#انفاق
#اسراف
#ربا
#فقرا
#منت
#ریا