بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 530
1* افراد نااهل اگر خود نتوانند كارى انجام دهند، از كسانى كه جرأت فساد دارند دعوت مىكنند. «فنادَوا صاحبهم»
2* اگر از نعمتى كه فرستاده شد قدردانى نكنیم، «مرسلوا الناقة» عذاب، فرستاده مىشود. «ارسلنا علیهم صیحةً»
3* با ارادهى خداوند یك امت با یك صیحه محو مىشوند. «صیحة واحدة»
4* قهر الهى، افراد تنومند و غول پیكر را همچون گیاه خرد شده مىكند. «كهشیم المحتظر»
5* قرآن، بهترین و صحیحترین تاریخها و عبرتها را به راحتى در اختیار همگان قرار مىدهد. «و لقد یسّرنا»
6* تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى انبیا است. «كذّبت... بالنذر»
7* به هنگام نزول عذاب، تر و خشك با هم نمىسوزد. «أرسلنا علیهم حاصبا الا آللوط نجّیناهم بسحر»
8* خداوند اول اتمام حجّت و سپس عذاب مىكند. «و لقد انذرهم بطشتنا»
9* ایجاد تردید در حق و حقیقت، به منزله تكذیب آن است. «كذبت قوم لوط... فتماروا بالنذر»
10* یكى از روشهاى تربیتى قرآن، نقل داستانهاى پندآموز است. «و لقد یسّرنا القرآن»
11* خواندن قرآن كافى نیست، باید پند گرفت. «فهل من مدّكر»
12* عوامل غرور چند چیز است:
الف) انسان احساس كند كمال یا ارزشى ویژه دارد و از دیگران بهتر است.«اكفّار كم خیر»
ب) خیال كند از خدا امان نامه دارد و از عذاب مصون است. «ام لكم برائة»
ج) به یاران و هم فكران خود توكل داشته باشد. «ام یقولون نحن جمیع منتصر»
13* با كسانى چون فرعون كه اظهار اقتدار مىكنند، باید مقتدرانه برخورد كرد. «اخذ عزیز مقتدر»
14* همهى قدرتها رو به زوال و شكست است، تنها قدرت نفوذناپذیر، قدرت اوست. «عزیز مقتدر»
15* در شیوهى تبلیغ، به نحوى استدلال كنید كه تمام راهها و فرضیههاى دشمن را از دست او بگیرید. «اكفّار كم خیر... ام لكم برائة... ام یقولون نحن جمیع منتصر»
16* ابّهت دشمن را بشكنید، كفّار تنها ملاكهاى مادى را به حساب مىآورند و از قدرتهاى غیبى و الهى غافلند. «نحن جمیع منتصر... سیهزم الجمع»
17* با دشمن مغرور، قاطعانه برخورد كنید. «سیهزم الجمع و یولّون الدّبر»
18* سختترین مصیبتهاى دنیوى، نسبت به مصیبتها و تلخىهاى آخرت چیزى نیست. «والساعة ادهى و امّر»
19* مغروران دنیا، خوارشدگان قیامت هستند. «نحن جمیع منتصر... یسحبون فى النّار على وجوههم»
20* هستى داراى هدف و حساب و كتاب دقیق است. «كلّ شىء خلقناه بقدر»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_530
#فساد
#قهر_الهی
#قرآن
#عذاب
#ایجاد_تردید
#داستان
#پند
#عوامل_غرور
#مقتدرانه
#تبلیغ
#ابهت_دشمن_را_بشکنید
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 531
1* كارهاى الهى هم حساب شده و حكیمانه است و هم با سرعت انجام مىگیرد. «بقدر... كلمحٍ بالبصر»
2* متّقین، هم از نظر مادى كامیاب خواهند شد، «فى جنّات و نهر» و هم از نظر معنوى. «فى مقعد صدق عند ملیك مقتدر»
3* خداوند، هم در قهر مقتدر است، «اخذ عزیز مقتدر» هم در مهر.
«فى مقعد صدق عند ملیك مقتدر»
4* خداوند، اولین معلّم قرآن است. «الرّحمن علّم القرآن»
5* معلّمى، شأن خداوند است. «الرّحمن علّم القرآن»
6* كار تعلیم و تعلّم، باید بر اساس محبّت و رحمت باشد. «الرّحمن علّم القرآن»
7* قرآن، بر انسان، شرافت و تقدم دارد. (فكر و معرفت، بر جسم و طبیعت مادى مقدّم است.) «علم القرآن، خلق الانسان»
8* قرآن، سرآمد تمام كتابها و انسان، سرآمد تمام مخلوقات است. «علّم القرآن، خلق الانسان»
9* قدرت بیان و سخن گفتن، هدیه الهى به انسان است و قرآن براى شیوه بیان دستوراتى داده است، از جمله:
مستدل و محكم باشد. «قولاً سدیداً»(نساء، آیه 9)
پسندیده و به اندازه باشد. «قولاً معروفاً»(بقره، آیه 235)
نرم و مهربانانه باشد. «قولاً لیّناً»(طه، آیه 44)
شیوا و رسا و واضح باشد. «قولاً بلیغاً»(نساء، 63)
كریمانه و بزرگوارانه باشد. «قولاً كریماً»(اسراء، 23)
زیبا، نیكو و مطلوب باشد. «قولوا للنّاس حسناً»(بقره، 83)
بهترینها گفته شود. «یقولوا الّتى هى احسن»(اسراء، 53)
حتّى مجادلات و گفتگوهاى انتقادى، به بهترین وجه باشد. «جادلهم بالّتى هى احسن»(نحل، 125)
10* علم، برترین كمالى است كه خداوند به انسان عطا كرده است. «علّم... علّمه» (علم و تعلیم قبل و پس از خلقت انسان تكرار شده است)
11* «حُسبان» بر وزن «غُفران»، مصدر به معناى «حساب» است. خورشید و ماه حساب دارند. حجم آنها، وزن و جرم آنها، حركات گوناگون، مدار حركت، فاصله آنها نسبت به یكدیگر و نسبت به دیگر كرات، مقدار حركت و مقدار تأثیر آنها برروى یكدیگر، همه و همه حساب دارد و حساب آنها به قدرى دقیق است كه دانشمندان، زمان دقیق ماه گرفتگى، خورشید گرفتگى و تحویل سال نو را از مدّتها پیش اندازهگیرى و پیشبینى مىكنند.
12* عدالت مثل نماز است و باید آن را در جامعه به پاداشت. «و اقیموا الوزن»
13* جامعه براى رسیدن به رستگارى دو بال مىخواهد: علم و عدالت. (در دنیاى امروز علم هست ولى عدالت نیست.) «علّم القرآن... ألاّ تطغوا فى المیزان»
14* در كارها، نه افراط «ألاّ تطغوا» و نه تفریط. «لاتخسروا»
15* در حدیث مىخوانیم: كسىكه سوره مباركه الرّحمن را مىخواند، هر بار كه به آیه «فباىّ آلاءِ ربّكما تكذّبان» مىرسد، بگوید: «لابشىءٍ من آلائك ربّ اُكذّب»( بحار، ج 92، ص 306) یعنى اى پروردگار من! هیچ یك از نعمتهاى تو را تكذیب نمىكنم.
16* تمام هستى یك مدبّر دارد، نه آن گونه كه بعضى مشركان براى هر یك از آسمان و زمین یك مدبّر خاص مىپنداشتند. «السّماء رفعها... و الارض وضعها»
17* بوى خوشِ گیاهان، یكى از نعمتهاى الهى است. «و الریحان»
18* جنّ، موجودى ناپیدا است و در قرآن، برخى ویژگىهاى آن بیان شده است، از جمله اینكه
مبدأ آفرینش او، باد و آتش است، «خلق الجانّ من مارج من نار» در حالى كه مبدأ آفرینش انسان آب و خاك است. «خلق الانسان من صلصال كالفخّار»
خلقت او پیش از خلقت انسان بوده است، «و الجانّ خلقناه من قبل»( حجر، 27.) و همچون انسان؛ مؤمن و كافر، مذكّر و مؤنث، توالد و تناسل، علم و شعور و قدرت تشخیص حق از باطل را دارند و قادر به انجام كارهایى هستند كه از عهده بشر خارج است و همچنین مرگ و رستاخیز و كیفر و پاداش دارند.
19* جنّ، موجودى واقعى است، نه خرافى، گرچه ما به آن دسترسى نداشته باشیم. «خلق الجانّ من مارج من نار»
20* تكذیبِ نعمت، سبب سرزنش است، از هر كه باشد. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_531
#کارهای_الهی
#متقین
#مقتدر
#معلم
#تعلیم_و_تربیت
#قرآن
#سخن_گفتن
#شیوه_بیان
#علم
#حساب
#عدالت
#رستگاری
#گیاهان
#جن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 532
1* احاطه خداوند به شرق و غرب عالم یكسان است. «ربّ المشرقَین... ربّ المغربَین»
2* دین اسلام، دین فطرى است و خداوند گرایشها و نیازهاى فطرى بشر را تأمین كرده است، كه یكى از آنها گرایش به زیبایى و زینت است. آن هم گوهرى گرانبها همچون مروارید كه از دریا استخراج مىشود.
3* آثار قدرت خدا و برترى اراده او بر همه چیز هویداست. آب دریاى شور با آب دریاى شیرین تلاقى و برخورد مىكند، از كنار هم مىگذرند و در یكدیگر داخل نمىشوند. «بینهما برزخ لایبغیان»
4* بهرهبردارى از نعمتها، نیاز به تلاش و كوشش دارد. «یخرج منهما اللؤلؤ...»
5* به كسى جز خدا تكیه نكنیم كه همه فناپذیرند.«كلّ من علیها فان ویبقى وجه ربّك»
6* چنین نیست كه خداوند، عالم را آفریده و آن را به حال خود رها كرده باشد، بلكه همواره امور هستى را تدبیر و اداره مىكند. «كلّ یوم هو فى شأن»
7* از همه نعمتهاى مادى و معنوى حسابرسى مىشود، از آغاز سوره تا اینجا نعمتهاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در این آیه مىفرماید؛ به زودى به حساب شما رسیدگى مىكنیم: «سنفرغ لكم ایّه الثقلان»
8* همه باید آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لكم ایّه الثقلان»
9* جنّ و انس، در قیامت در كنار یكدیگر مورد خطاب الهى قرار مىگیرند. «یا معشر الجنّ و الانس...»
10* در آینده آسمانها از هم شكافته و ذوب خواهند شد. آسمانهایى كه «سبعاً شدادا»(نبأ، 12) هستند، مثل روغن مذابّ، روان مىشوند. «فكانت وَردة كالدّهان»
11* ظهور قیامت، با دگرگونى در نظام طبیعت صورت مىگیرد. «فاذا انشّقت السماء...»
12* جنّ نیز همچون انسان، اختیار داشته و مرتكب گناه مىگردد. «لایسئل عن ذنبه انس و لا جانّ»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_532
#دین_اسلام
#قدرت_خدا
#نعمت
#تدبیر
#حسابرسی
#جن_و_انس
#قیامت
#ظهور_قیامت
#اختیار
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 533
1* افكار و اعمال انسان در چهره او جلوه دارند. «یعرف المجرمون بسیماهم»
2* آنان كه در دنیا از هیچ گناهى فروگذار نكردند و از موى سر تا نوك پا، مخالف فرمان الهى عمل كردند، در قیامت نیز با موى سر گرفته شده و در عذاب افكنده شوند. «فیؤخذ بالنواصى و الاقدام»
3* تفكیك خوبان از بدان و شناخته شدن آنان، یكى از نعمتهاى الهى است. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان»
4* جرم و گناه، زمینه تكذیب قیامت است. «یكذّب بها المجرمون»
5* خوف از مقام الهى، عامل پیشگیرى از گناه و رسیدن به بهشت است، چنانكه در آیه 40 سوره نازعات مىخوانیم: «و أمّا مَن خاف مقام ربّه و نهى النّفس عن الهوى فانّ الجنّة هى المأوى» آنكه از مقام پروردگارش خوف داشته و نفس خود را از هوسها باز دارد، پس قطعاً بهشت موعود جایگاه اوست.
6* سرچشمه خوف باید معرفت و شناخت مقام پروردگار باشد، «خاف مقام ربّه» چنان كه اشكى ارزشمند است كه بر اساس شناخت باشد. «تفیض من الدمع ممّا عرفوا من الحق»(مائده، 83) یعنى به خاطر شناخت و معرفتى كه پیدا كردند، اشك مىریختند.
7* لقمان به فرزندش سفارش كرد، آن گونه خوف الهى داشته باش كه عبادت جنّ و انس تو را آرام نكند و آن گونه به فضل خداوند امیدوار باش كه گناه ثقلین تو را مأیوس نكند. مشابه این كلام از حضرت علىعلیه السلام نیز نقل شده است.( اربعین امام خمینى، 221)
8* امام باقرعلیه السلام از رسول اكرمصلى الله علیه وآله نقل مىكند كه هیچ كس به اعمال خود تكیه نكند، بلكه تنها به فضل و رحمت خداوند تكیه كنید.(اربعین امام خمینى، 226)
9* در بهشت هم فراوانى هست، «من كلّ فاكهة» هم تنوّع، «زوجان» و هم در دسترس بودن. «جنى الجنتین دان»
10* اول عفّت زن بعد زیبایى او. ابتدا «لم یطمثهن» و سپس «كانهنّ الیاقوت»
11* در برابر احسان و نیكى دیگران، ما نیز نیكى كنیم. «هل جزاء الاحسان الا الاحسان» (آیا در برابر این همه احسان خداوند به انسان، جز نیكوكارى بنده سزاوار است؟)
12* یكى از فلسفههاى قیامت، اجراى عدل و جزاى احسانهاست. «هل جزاء الاحسان الاّ الاحسان»
13* قرآن به رنگ سبز، توجّه دارد. «مدهامّتان»
14* بهترین لذتها، لذّت مشاهده مناظر طبیعى است. «عینان نضّاختان»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_533
#چهره
#گناه
#تفکیک
#خوف
#سرچشمه_خوف
#اعمال_خود
#بهشت
#عفت_زن
#احسان
#رنگ_سبز
#بهترین_لذتها
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 534
1* در میان میوههاى بهشتى، خرما و انار جایگاه ویژهاى دارند و لذا در كنار عنوانِ كلّى «فاكهة» كه شامل همه گونه میوه مىشود، این دو میوه جداگانه ذكر شده است.
2* پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: زنان بهشتى داراى اخلاق نیك و صورت زیبا هستند. «خیرات الاخلاق حسان الوجوه»(تفسیر نورالثقلین)
3* زنان بهشتى هم نیكو سیرتند، «خیرات» هم نیكو صورت. «حسان»
4* خداوند، سرچشمه همه خیرها و بركتهاست و تبرّك جستن به نام مبارك او شایسته است. «تبارك اسم ربّك»
5* انكار قیامت، فقط در دنیا و در شرایط رفاه و غفلت است، همین كه نشانههاى قیامت آشكار شود، دیگر كسى آن را انكار نمىكند. «لیس لوقعتها كاذبة»
6* در آستانه قیامت، وقوع زلزلهها و رانشهاى زمین و كوهها حتمى است. «اذا وقعت... رجت الارض... بُست الجبال... »
7* در قرآن كریم، براى سبقت و پیشى گرفتن از دیگران مصادیقى بیان شده است، از جمله:
سبقت در ایمان. «سبقونا بالایمان»( حشر، 10)
سبقت در انفاق و جهاد. «لایستوى منكم مَن أنفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجةً من الّذین انفقوا من بعد و قاتلوا»(حدید، 10)،«و فى ذلك فلیتنافس المتنافسون»(مطففین، 26)
سبقت در كارهاى نیك. «فاستبقوا الخیرات»(بقره، 148)
سبقت در نعمات موعود الهى در بهشت.
8* سبقت در ایمان و عمل و خیرات ونیكىها ارزش است. «والسّابقون السّابقون»
9* كسانى كه در دنیا به سوى خیرات سبقت مىگیرند، در آخرت براى دریافت پاداش مقدّمترند. «السّابقون...أولئك المقرّبون»
10* مقام معنوى، بالاتر از كامیابى مادّى است. ابتدا فرمود: آنان مقرّب درگاه ما هستند، «أولئك المقرّبون» سپس فرمود: در باغهاى بهشتى قرار مىگیرند. «فى جنّات النّعیم»
11* از آداب پذیرایى، فراهم نمودن جایى است كه مهمان در آن احساس راحتى كند. «على سرر... متّكئین علیها»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_534
#خرما
#انگور
#زنان_بهشتی
#انکار_قیامت
#سبقت
#آداب_پذیرایی
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 535
1* گوشت پرنده (گوشت سفید)، بر گوشت چرنده (گوشت قرمز) برترى دارد. «لحم طیر»
2* بهترین تعبیر در مورد زنان بهشتى، مروارید در صدف است، كه در عین زیبایى و درخشندگى، از دسترس نااهلان در امان و از نگاه نامحرمان به دور است. «حور عین كامثال اللؤلؤ المكنون»
3* زنانى بهشتىاند كه در عین زیبایى، عفیف و پاكدامن باشند. «حور عین كامثال اللؤلؤ المكنون»
4* در روایات، عقل چنین توصیف شده است: «ما عُبد به الرّحمن و اكتُسب به الجَنان»(كافى، ج1، ص11) آن كه انسان با آن بندگى خدا كند و در راه كسب بهشت و سعادت جاودان قدم گذارد.
اگر انسان كمى فكر كند كه چند روز بندگى خدا در دنیا، این همه رفاه و آسایش و كامیابى در قیامت را به دنبال دارد و با این حال حاضر شود همه این لذّتهاى ابدى را به خاطر دنیاى فانى از دست بدهد، كمال بى عقلى است و این است معناى خسارت واقعى كه خداوند مىفرماید: «قل انّ الخاسرین الّذین خسروا أنفسهم»(زمر، 15) اى پیامبر! به مردم بگو: زیانكاران واقعى كسانى هستند كه خودشان را باختند.
5* در روایتى مىخوانیم كه پیامبرصلى الله علیه وآله به امّ سلمه فرمود: خداوند پیر زنان سفید موى مؤمن را در قیامت به صورت دختركانى جوان و زیبا قرار مىدهد.(تفسیر نورالثقلین)
6* گرچه دانشمندان به برخى خواص برگ سدر پى بردهاند، امّا در اینكه چه تأثیرى در هوا و محیط پیرامون خود دارد، نیاز به تلاش جدید دارد. «فى سدرٍ مخضود»
7* آب جارى و ریزان، سالمتر از آب ساكن و راكد است. «ماء مسكوب»
8* راههاى دستیابى به سعادت و رسیدن به قرب الهى، براى همه انسانها در تمام دورانها وجود داشته است. «ثلّة من الاولین و ثلّة من الاخرین»
9* وضع دوزخیان به قدرى هولناك است كه مایهى شگفتى و تعجب مىشوند. «ما أصحاب الشّمال»
10* عذابهاى قیامت، بسیار سخت است. («سموم» و «حمیم» نكره آمده كه نشانه سختى و عظمت است.)
11* آنچه گناه را سنگین و خطرناكتر مىكند، اصرار بر آن است. «یصرّون على الحنث العظیم»
12* رفاه و عیّاشى، بستر ارتكاب گناه و تردید در معاد است. «مترفین... یصرّون... ءاذا متنا...»
13* منكران معاد، دلیل بر انكار ندارند و تنها بعید مىشمردند. «ءاذا متنا...»
14* خطر آنجاست كه انسان، تردید نابجاى خود را در جامعه گسترش دهد و عامل انحراف دیگران شود. «كانوا یقولون ءاذا متنا و كنّا ترابا»
15* افراد شبهه افكن، دامنه تردید را توسعه مىدهند. «أوَ آباؤنا الاولون»
16* باید به شبهات، حتى اگر از سر عناد هم باشد، پاسخ قاطع داد. «یقولون... قل انّ الاوّلین و الاخرین»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_535
#گوشت
#زنان_بهشتی
#عقل
#پیرزنان
#خواص_برگ_سدر
#آب
#قرب_الهی
#گناه
#رفاه_و_عیاشی
#شیهه
#شبهات
#پاسخ_قاطع
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)