eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 قابل تأمل ▪️به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله سید احمد خوانساری در ۲۹ دی ۶۳ ✍ این سالها و ماه‌ها و روزهای اخیر، دلیل و بهانه برای آنکه حوزه و روحانیت و مراجع تقلید و جامعه متدین در اعتراض به برخی حوادث به خروش آمده و به‌پا خیزند بسیار است. آخرین‌هایش اهانت به رهبر فرزانه انقلاب و سپس اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و چند سال قبل هم همه آنچه در دولت پیشین در عرصه دین و اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر ما رفت و اقدام درخوری از حوزه دیده نشد. برخورد جامعه روحانیت با همه اینها قطعا هرگز انفعالی نبوده؛ سکوت و بی‌تفاوتی نبوده؛ مراجع ساکت نبوده‌اند و...؛ اما آنچه باید می‌شد نشد! چرا؟! 🔻برای فهم چرایی‌اش این نمونه تاریخی در تفاوت برخورد اعتراضی امام خمینی (ره) از یک سو و اعتراض آیت‌الله سید احمد خوانساری و دیگر علمای تهران در برخورد با بخوانید: متن اعلامیه آیت‌الله خوانساری در ۱۰ آبان ۱۳۴۱ : «بسمه تعالی شأنه به مناسبت تصادف روز پنجشنبه سوم جمادی الثانیه با رحلت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا - علیها السلام - مجلس ذکری از ساعت ۹ الی ۱۱ در مسجد سید عزیزالله منعقد؛ امید است برای عرض اخلاص به مقام مقدس پیغمبر اکرم (ص)، به استماع موضوع مهم مذهبی که لازم است به اطلاع رسد، عموم طبقات، خاصه آقایان علمای اعلام - دامت برکاتهم - شرکت فرمایند.  الاحقر: احمد الموسوی الخوانساری» به دنبال انتشار این اعلامیه، امام خمینی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام فلسفی، ضمن‌ تأیید «اصل‌ اقدام‌» نسبت‌ به‌ «کیفیت‌» این اعلامیه انتقاد کردند و نوشتند که‌ وقتی‌ «اساس‌ روحانیت‌ و دیانت‌ و ملیّت‌ در خطر است‌، مجلس‌ روضه‌ درست‌ کردن‌... بسیار موهن‌ است‌». 🔻همچنین‌ حضرت‌ امام‌ مکان‌ مجلس‌ را که‌ «مسجد سیدعزیزالله‌» بود و بیش‌ از «چهار هزار جمعیت‌ مقدس‌ بازاری‌» گنجایش‌ نداشت‌ مورد نقد قرار دادند و نوشتند که‌ «دولت‌ از دیانت‌ نمی‌ترسد تا از بازاری‌ متدین‌ و دعای‌ اینها یا نفرین‌ آنها وحشت‌ کند. دولت‌ از مردم‌ فعال‌ و جوان‌ و احزاب‌ و دانشگاه‌ ملاحظه‌ می‌کند». امام‌ در این‌ نامه‌ پیشنهاد کردند که‌ این‌گونه‌ مجالس‌ اولاً باید توسط‌ «یک‌ کرور اعلامیه‌ به‌ تهران‌ وحومه‌ی‌ تهران‌ حتی‌ قزوین‌، قم‌ و بلاد نزدیک‌ و دور» تبلیغ‌ شود؛ ثانیاً «نوشته‌ شود چون‌ برای‌ این‌ اجتماع‌ جایی‌ در تهران‌ نیست‌، خارج‌ تهران‌ در بیابان‌ می‌رویم‌». امام‌ نوشتند: اگر دولت‌ «با سرنیزه‌» از این‌ جلسه‌ ممانعت‌ کند، «تکلیف‌ یکسره‌ می‌شود و ما غالب‌ می‌شویم‌». 🔹یکی از بحثهای داغ این ماه‌های اخیر، شکل و شیوه اعتراض است. متأسفانه حوزه هم نتوانسته شکل مناسب و اثرگذاری برای اعلام اعتراض برگزیند و این امر نیازمند یک طراحی هوشمندانه و نوین است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳۰ دی ۷۹ درگذشت آیت‌الله حاج شیخ مهدی حائری تهرانی ایشان از سال ۱۳۵۵ که از قم به تهران بازگشتند به مدت ۳۰ سال امامت جماعت را برعهده داشتند. 📚 برشی از کتاب «تاریخ شفاهی زندگانی و خدمات اجتماعی فرهنگی آیت‌الله حائری تهرانی» درباره دوران تحصیل وی در : ▫️«در بنده حجره‌ای داشتم، دست راست، اولین حجره بود که سه نفر با هم بودیم: جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محی‌الدین انواری، حجت‌الاسلام آقای آقا رضی شیرازی که با هم بحث میکردیم و همدرس و هم مباحثه بودیم و رسائل و مکاسب را نزد حاج شیخ میرزا محمدباقر آشتیانی خواندیم تا اینکه من در سال ۱۳۲۷ به قم مشرف شدم.» ▪️«ادبیات و عربی را نزد مرحوم حاج شیخ محمدحسین زاهد استاد عظیم الشأن اخلاق... و نیز درس فلسفه و دوره شرح تجرید را در محضر مرحوم آیت‌الله حاج میرزا مهدی آشتیانی در مدرسه مروی فراگرفتم...» ▫️از آیت‌الله حائری تهرانی خدمات اجتماعی فراوانی به یادگار ماند: ۱. خدمات رفاهی برای طلاب حوزه علمیه قم شامل کتابخانه، طبخ غذای گرم، درمانگاه، رختشویی، لوله‌کشی آب در فیضیه، برق‌کشی حجره‌ها و... ۲. تاسیس کتابخانه مدرسه حجتیه و مرکز پژوهشی و تحقیقاتی بنیاد فرهنگی امام مهدی عج در قم ۳. تاسیس انتشارات دار العلم و دار الفکر و.. ۴. همکاری در تأسیس مؤسسه در راه حق ۵. تاسیس مرکز تحقیقات مسجد جمکران ۶. تاسیس جامعه محصلین تهرانی ۷. راه اندازی صندوق قرض‌الحسنه ۸. تاسیس مدرسه علمیه فاطمیه در قم(س) ۹. تجدید بنای چند مدرسه علمیه در تهران، قم و مشهد ۱۰. همکاری با شهید بهشتی در تأسیس مدرسه دین و دانش و... 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 به مناسبت ۲ بهمن سالروز رحلت حکیم و عارف عظیم الشأن آیت‌الله ✍ آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی اواخر دهۀ چهل و پس از ازدواج دخترشان با مرحوم آیت‌الله (تولیت فقید مدرسه )، به تهران آمد و به تدریس و تبلیغ و خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مشغول شد. فعالیت‌هایی که تا پایان عمر شریفش ادامه یافت. 🍃 در این زمینه می‌نویسد: «جناب دوست حمیم و صدیق ارجمند این حقیر آیت‌الله حاج سید ابراهیم... پس از ارتحال مرحوم آقا رضوان الله علیه مدتی را به موطن خود باختران مراجعت نموده و در مسجد صاحب اقامۀ جماعت و تدریس و ترویج می‌نمودند و سپس به تهران آمده و در در مسجدی به وظایف ارشاد و هدایت مردم مشغول و اینک قریب ۱۵ سال است که در نیاوران در به اقامۀ جماعت و ارشاد و تبلیغ و ترویج و تدریس اشتغال دارند. مردی است عالم و وارسته و خوش فهم و دقیق‌النظر و سریع‌الانتقال و دلسوز و برای دین و شریعت حمیم و غمخوار که روی همین مسائل با امراض مختلفی از قبیل اعصاب و زخم معده، سالیان دراز است که دست به گریبان‌اند.» 📖 ص۱۳۴ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔻با پیام دو مرجع تقلید؛ 🔔 نکوداشت شهید نواب صفوی در تهران برگزار می‌شود ◻️ آیین نکوداشت عالم مجاهد شهید سیدمجتبی نواب صفوی و یارانش، با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی و قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد تهران برگزار می‌شود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 عظمت ماه رجب 🔷فرمایشات حضرت آیت‌الله حق‌شناس ره 🔶معاونت تهذیب حوزه علمیه آیت الله حق شناس ره (امین الدوله_فیلسوف الدوله) 🆔 @hhaghshenas 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۱۳۷۴، شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم درکنار حضرت آیت الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی وآیت الله مهدوی کنی در مدرسه عالی شهید مطهری ✨ ۱ رجب، سالروز شهادت شهید سید محمدباقر حکیم ✍ شهید حکیم در سالهای نخست پیروزی انقلاب تولیت تهران را برعهده داشت که تعدادی از طلاب عراقی در آن تحصیل می‌کردند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ روز گذشته بازدیدی از داشتم. کتابخانه آن در زیرزمین بسیار زنده و فعال بود. اما وقتی به تالار تاریخی حسینیه که مرکز اصلی همایشها و سخنرانی‌ها بود رفتم، گرچه با بنای باشکوهی مواجه میشدم، اما حسینیه غرق در سکوت بود؛ سرد و خاموش. حسینیه ارشاد در سالهای اوج فعالیت خود در قبل از انقلاب، یکی از نقاط پر اختلاف و چالش برانگیز در میان علمای تهران بود. برخی از روحانیون پرشور و انقلابی، فرصت حسینیه ارشاد را غنیمت می‌شمردند و برای تبلیغ اسلام ناب و مقابله با کج‌روی‌ها و تعلیم و تربیت نسل جوان به آنجا می‌رفتند. اما فضای روشنفکری حسینیه ارشاد با محوریت و مکتوبات و سخنرانیهایی که از وی به گوش علما می‌رسید، موضعی منفی نسبت به حسینیه و حتی روحانیونی که به آنجا رفت و آمد داشتند به وجود آورده بود. ✨شهید مطهری برخی از روحانیون فاضل تهران از شاگردان خود را جهت آموزش معارف اسلام ناب به مخاطب جوان حسینیه به آنجا می‌برد اما حتی گاهی انتقاداتی از سوی برخی علمای تهران نسبت به استاد مطهری به خاطر ارتباطش با حسینیه ارشاد به گوش می‌رسید. این فضای انتقادی علیه استاد مطهری به اندازه‌ای بود که بعد از درگذشت پدر استاد، در مجلس ختمی که برای وی در یکی از مدارس تهران برگزار شد، تعداد بسیار کمی شرکت کرده بودند. البته دلایل دیگری همچون گرایش فلسفی استاد و برخی جوسازی‌ها از جمله در مسأله هم باعث این مهجوریت شده بود. به نظر می‌رسد حسینیه ارشاد همچنان میتواند به یک کانون گفتگوی دینی اثرگذار تبدیل شود؛ آن هم در فضای کنونی که به شدت محتاج هستیم. 🕌@tarikh_hawzah_tehran
🏴مراسم سوگواری ایّام شهادت امام هادی (علیه السّلام) ، با بزرگداشت اوّلین سالگرد ارتحال حضرت استاد مرحوم آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شریف طبرستانی (رضوان الله علیه) برگزار می گردد . ▫️حضور اساتید ، طلّاب و روحانیّون معزّز موجب تکریم مقام شامخ علم و عالم و تسلّی خاطر بازماندگان خواهد بود . ▪️مدیریّت ، اساتید و طلّاب حوزه علمیّه امام القائم (عج) زمان : پنج شنبه ۶ بهمن از نماز ظهر و عصر . مکان : تهران ،خ هفده شهریور ، بین پل آهنگ و پل ری ، کوچه فائز ، پلاک ۷ . روحانیّت تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 به مناسبت سالروز درگذشت علامه در شب ۴ رجب ۱۳۷۱ق در دمشق ▫️این عالم وارسته مسافرت‌هایی به تهران داشتند که با استقبال علمای تهران روبرو می‌شد. از اسناد تصویری به دست می‌آید این دیدارهاگاه با محوریت اساتید و علمای بوده است. تصویر بالا ردیف نشسته در وسط از چپ نفر دوم به بعد حضرات آیات: فرزند میرزا حبیب الله رشتی ردیف جلو نشسته جلوی آیت‌الله سید محمد بهبهانی آیت‌الله میرزا در سنین جوانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 لیلة الرغائب در مسجد لرزاده 📖 یکی از شاگردان آیت‌الله حاج : «مرحوم برهان اکثر مستحبات را خودش با همان جثه‌ی نحیفش انجام می‌داد. من الان ۵۰ سال هست که سعی می‌کنم در ایام البیض ماه رجب، اعمالم ترک نشود و این همه‌اش از برکات مرحوم برهان است. ماه رجب در حقیقتاً ماه اصبّ بود. گویا حقیقتاً در آنجا باران می بارید؛ باران رحمت و معنویت. همه را نسبت به روزه گرفتن در آن ماه تشویق می‌فرمودند. همه‌ی جوان ها اهل روزه گرفتن بودند. اول ماه، دوم ماه، و... نماز مستحبی را نشسته خواندن، در مسجد لرزاده، اصلاً باب نبود. همه روی پا و ایستاده می‌خواندند، حتی خودش. الان با اینکه در تهران اعتکاف هست، ولی در مساجد نماز لیلة الرغائب را بین دو نماز مغرب و عشاء به جا نمی‌آورند. آنجا [مسجد لرزاده] به جا می‌آوردند و بعد از آن تازه نماز عشاء را می‌خواندند. برنامه‌ها و رفتارهای مرحوم برهان این گونه بود.» 📚 کتاب ص۵۵ و ۵۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 شهر تهران و ویرانه‌ی ری در قرن هشتم هجری ✍ كلاويخو سفير اسپانيا در زمان تيمور لنگ، براى ديدار وى به ايران آمد. او در فصل سوم از سفرنامه‌اش دربارۀ تهران مى‌گويد: «... يكشنبه ششم ژوئيه [۱۴۰۴ م] بعد از ظهر به شهرى رسيديم كه «تهران» نام داشت. در آنجا بابا شيخ را در انتظار خويش يافتيم، و در حقيقت وى به پيشواز ما آمده بود و ما را به شهر به مهمانسرايى برد كه تيمور خود به هنگام گذشتن از اين حدود در آن منزل مى‌كرد و درواقع بهترين خانۀ شهر بود. ... شهر تهران محلى است بسيار پهناور و بر گرد آن ديوارى نيست و جايگاهى خرم و فرح‌زاست كه در آن همۀ وسايل آسايش يافت مى‌شود. اما آب و هواى آنجا چنانكه مى‌گويند ناسالم و در تابستان گرماى آن بسيار زياد است. تهران در ناحيه‌اى واقع است كه به نام رى معروف است. اين ناحيه فوق‌العاده پهناور و حاصلخيز است... سه‌شنبۀ بعد به هنگام غروب آفتاب از تهران به راه افتاديم و پس از پيمودن دوفرسخ در جانب راست، بناهاى شهرى عظيم را ديديم كه متروك و ويران گشته بود. اما بسيارى از برجهاى آن هنوز هم برپا بود و خرابه‌هاى چند مسجد را ديديم. اين آثار همان شهر رى است كه در گذشته بزرگترين شهر همۀ آن منطقه بوده است. اما اكنون ديگر اين شهر به كلى خالى از سكنه است.» 📚سفرنامۀ كلاويخو، ترجمۀ مسعود رجب‌نيا، ص ۱۷۵-۱۷۶ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran