eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸«این حوزه قرار بود ناظر بر سیاست باشد، نه متصدی سیاست و موفقیت‌هایی نیز کسب کرد، اما از آنجا که این شرط عمل نشد، دچار آسیب شدیم.» این قسمتی از بیانات آیت‌الله محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه علمیه قم است. 💡اما آنچه به نظر می‌رسد: ✍ حوزه و روحانیت را که نمی‌توان از سیاست جدا کرد؛ همانگونه که سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) صرفا نظارت بر سیاست نبود! شکل‌گیری حوزه قم در آن مقطع، اقدامی بسیار هوشمندانه و موفق بود و سیره امام خمینی(ره) هم حرکتی در امتداد روش حاج شیخ و آیت‌الله بروجردی، و متناسب با مقتضیات زمان به‌شمار می‌آید. اما به باور من مشکل امروز روحانیت، تمرکز حوزه در قم است! وقتی روند حوزه قم در طول چند دهه به خالی شدن به عنوان انجامید، حوزه و روحانیت به وضع فعلی دچار شد. راه حل در کنار کشیدن حوزه از عرصه سیاست نیست که این برخلاف سیره معصومین(ع) است، بلکه راه حل (با حفظ عظمت و بلندای حوزه قم) در احیاء و به اوج رساندن دوباره حوزه‌ی پایتخت است تا مناسباتش با بدنه مردم مجددا شکل بگیرد؛ تا کارکردش در عرصه حکمرانی و پیوندش با دانشگاه، بازار و ... ترمیم شود و گرنه تمرکز حوزه در قم، به انزوای بیشتر حوزه از بدنه اجتماع می‌انجامد. چرا فکر می‌کنیم دلیل محبوبیت بیشتر روحانیت در گذشته عدم تصدی‌گری سیاسی بوده؟ چرا به این نمی‌اندیشیم که در چند قرن گذشته، هرجا دارالخلافه و پایتخت بود، تمرکز حوزه و روحانیت در آن بیشتر می‌شد و در این سالهای اخیر همه چیز برعکس شده؟ چرا به سیره آیت‌الله بروجردی و حاج شیخ عبدالکریم حائری نمی‌نگریم که مجتهدینی توانمند را به تهران می‌فرستادند تا با استقرار در محله‌های مختلف پایتخت، مستقیما در پیوند با مردم به ترویج دین بپردازند؟ چند مسجد در گوشه‌گوشه تهران نام ببریم که بانی یا نخستین امام آن مجتهدی از فرستادگان این دو مرجع بزرگ بوده است تا در کنار مردم و با آنها زندگی کنند و‌ حجت زندگی‌شان باشند؟ چقدر از شاگردان حضرت امام در مساجد و حسینیه‌های تهران پخش شدند تا مردم را از ظلمات طاغوت نجات دهند؟ روزگاری که حوزه تهران در فقه و حکمت در نقطه اوج قرار داشت، هم در عرصه حکمرانی فعال بود، هم علما ملجأ و پناه مردم هر محله بودند، هم گردانه اقتصاد بازار بر مدار دیانت و انصاف می‌چرخید، هم اینقدر بار بر دوش دستگاه قضا نبود. امروز به یک حاج شیخ عبدالکریم دیگری نیاز هست تا با همه وزانت علمی و معنوی خود، با هجرت به تهران، پرچم احیاگری حوزه و روحانیت را در عاصمه شیعه بلند کند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت درگذشت فقیه و حکیم و عارف عظیم‌الشأن آيت‌الله در ۲ بهمن ۱۳۹۵ ✨ آیت‌الله خسروشاهی در خاطرات خود می‌نویسند: «بنده‌‌ در زمان‌ مرحوم‌ امام‌ تقريباً فاصله‌ گرفتم‌ از کرمانشاه و نتوانستم‌ آنجا بمانم‌. بعضي‌ از برادراني‌ كه‌ به ما محبت‌ داشتند خدمت‌ ايشان‌ عريضه‌اي‌ دادند كه‌ فلاني‌ برگردد. ايشان‌ هم‌ به‌ من‌ فرمودند كه‌ بگردم‌. بنده‌ عذر و ناراحتي‌هاي‌ خودم‌ را گفتم‌ ايشان‌ گفتند معذالك‌ مي‌شود صرف‌ نظر كنيد و كاري‌ به‌ اين‌ مسائل‌ نداشته‌ باشيد.» 🔹بدین ترتيب امام در پيام مخصوص خود در ۱۷ ذي‌القعده ۱۳۸۵ ه.ق ( ۱۳۴۴ ش) آيت‌الله خسروشاهي را به «سيد العلماء» ملقب کرده و در قسمتی از آن چنين مي‌نويسند: ✍ «با جناب مستطاب سيدالعلماء و حجت‌الاسلام آقاي حاج سيد ابراهيم خسروشاهي(دامت افاضاته) مذاکره نموده و از ايشان درخواست نمودم تقاضاي اهالي محترم را بپذيرند. با آنکه کسالت مزاجي دارند و گرفتاري داخلي هم دارند و نگراني‌هائي از وضع محل نيز داشته‌اند مع‌ذلک چون اهميت امر را در نظر دارند، قبول فرمودند که تشريف بياورند و مدتي تشريف داشته باشند و وضع آنجا را انشاءالله سر و سامان بدهند... آنچه لازم است اهالي محترم توجه داشته باشند آن است که امثال ايشان که مأنوس با حوزه‌هاي علميه و مراکز علمي هستند با کمال سختي از اين مراکز مفارقت مي‌کنند، بلکه بتوانند خدمتي به اسلام و مسلمين بفرمايند؛ تکليف اهالي محترم آن است که در جلب رضاي ايشان کوشش کنند و اجتماعات خود را در مسجد و مجامع ديني هرچه مي‌توانند بيشتر نمايند و طوري کنند که ايشان احساس کنند وجودشان در محل مفيد است و فرمايشات ايشان مورد قبول و مؤثر است در اين صورت لابد براي خودشان لازم خواهند دانست توقف نمايند و باز به ارشاد و هدايت اهالي محترم قيام فرمايند و اگر خداي نخواسته اهالي با سردي و سستي با ايشان مواجه شوند باز همين وضع ناگوار پيش خواهد آمد.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹«دستگاه بهائیت و کارخانه پپسی کولا دستگاه جاسوسی یهود فلسطین است...» 📄 طبق یکی از گزارشهای شهربانی، این جمله را امام خمینی ره در آذر ۴۳ و در دیدار رییس شهربانی و رییس ساواک قم فرمودند.‌ در آن دوره به حبیب الله ثابت از اعضای محفل بهائیان ایران تعلق داشت و سود آن به جیب بهائیها می‌رفت. تحریم پپسی کولا یکی از اقدامات منسجم علما مخصوصاً علمای تهران در آن دوره بود. در سندی که در ادامه می‌آید گزارشی از این اقدامات درج شده است.👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡گزارشی مربوط به سال ۱۳۳۷ش از مخالفت علمای تهران با پپسی‌کولا ۱. آقایان آیت‌الله [سید محمد] بهبهانی، امام جمعه تهران، آیت‌الله [بهاء الدین] نوری، حاج میرزا عبدالله چهل‌ستونی، محرمانه به وعاظ دستور داده‌اند که پپسی کولا را تکذیب کنند. ۲. آقای خرازی نماینده مجلس، البته به طوری که شایع است می‌گویند آقای اسلامی از او خواهش کرده، فعالیت‌هایی راجع به از بین رفتن و برداشتن پپسی کولا کرده‌اند با نظر سید جعفر بهبهانی. ۳. آقای برهان پیشنماز ، آقا شیخ جواد [فومنی] پیشنماز مسجد خیابان خراسان، حاج پیشنماز مسجد انبار غله، و نماینده آقای بروجردی را فرستاده‌اند مسجد جدیدالتاسیس جاده شهرری، نزدیک میدان شوش، ... بهاری می‌گوید: علاوه بر اینکه پپسی‌کولا از شراب نجس‌تر است، تومانی یک ریال هم از آن خرج محفل بهائی می‌شود بر ضرر دین اسلام. ۴. شخصی به نام شیخ رضا دوغی که مدت مدیدی است پیشکار آیت‌الله کاشانی است، در تمام مجالس بزرگ می‌رود و می‌گوید پپسی‌کولا نجس است و هرکس پپسی‌کولا بخورد رفته به جنگ سیدالشهداء. چندین مرتبه هم متصدیان پپسی‌کولا از او شکایت کرده‌ و پس از اینکه او را به دادگستری برده‌اند، او را رها نموده‌اند. ۵. به در حدود پنجاه هزار تومان کمک کردند که شیخ رضا دوغی را سرکوب کند و او هیچ کاری نتوانست بکند. حتی روز چهارشنبه گذشته که جنازه آیت‌الله [سید یونس] اردبیلی را مسجد آوردند ، جلوی ده هزار نفر و سرتیپ شاه خلیلی رییس پلیس، مجددا شیخ رضا دوغی این جریان را بلند فریاد زد و تکرار کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✨یک داستان تخیلی! امروز در مسجد امام بازار خدمت آیت‌الله العظمی جوادی آملی رسیدم... داستان زیر را بخوانید👇👇
✍ امروز طبق روال هر روز، رفته بودم مسجد جامع بازار برای شرکت در درس فقه آیت‌الله العظمی علوی گرگانی. معمولا یک ربع مانده به اذان ظهر تمام می‌شود. در همان شبستان آیت‌الله شاه‌آبادی؛ حدودا ۲۰۰ طلبه فاضل اهل تهران در این درس شرکت می‌کنند. معمولا نماز ظهر را هم همینجا پشت‌سر این استاد و مرجع عزیز و نورانی می‌خوانم، اما امروز چون با آیت‌الله العظمی جوادی آملی کار دارم و می‌خواهم درباره سابقه تحصیلشان در حوزه تهران، از محضرشان چند سوال بپرسم باید به مسجد امام بروم. از بازار بین‌الحرمین عبور می‌کنم و وارد حیاط مسجد امام می‌شوم. موذن اذان می‌گوید و جمع زیادی از بازاریان و عموم مردم آماده نماز می‌شوند. دور تا دور حوض مسجد پر است از افرادی که سریع مشغول وضو گرفتن‌اند تا در داخل شبستان جا پیدا کنند. چون تقریبا از اواسط نماز ظهر،صحن مسجد پر می‌شود و برای نماز عصر، صفوف نماز تا نیمی از حیاط مسجد هم که از اکنون مفروش شده، کشیده می‌شود. از وقتی آیت‌الله جوادی آملی به تهران آمده‌اند، جمعیت نمازگزار مسجد چند برابر شده. الحمدلله به نماز ظهر رسیدم. برخلاف نماز جماعت ایشان در قم که کمی طول می‌کشید، نماز ایشان در مسجد امام، سریع‌تر اما با همان آرامش و طمانینه برگزار می‌شود. مراعات حال بازاریان را می‌کنند تا زود به کسب و کارشان برسند. امروز که دوشنبه است، آیت الله جوادی آملی به مدت پانزده دقیقه برای عموم مردم تفسیر می‌گویند. نکات قرآنی که می‌فرمایند بیشتر جنبه موعظه‌ای و اخلاقی دارد. روزهای چهارشنبه هم نهج البلاغه می‌فرمایند. مردم با شوق و ولعی پای این منبرها می‌نشینند و حقا هم نفس گیرایی دارند. بعد از پایان تفسیر، همان پایین منبر روی زمین نشسته‌اند. مردم صف بسته‌اند تا چند لحظه با ایشان صحبت کنند. نزدیک می‌روم و گوشه‌ای می‌ایستم. یکی سوال شرعی می‌پرسد و دیگری خمسش را حساب می‌کند و از ایشان بابت سهم ساداتش اجازه می‌گیرد. برای بعضی از این مردم فرقی ندارد که اعلم چه کسی است. از اینکه مرجع صاحب رساله‌ای را از نزدیک ببینند و با او سخن بگویند و زندگی‌شان را با او در میان بگذارند لذت می‌برند. آیت‌الله جوادی آملی هم با همان مهربانی و ملاحت همیشگی، با صبر و حوصله با همه مراجعین گفتگو می‌کنند. جالب است! انگار روح تازه‌ای به این بازار پاشیده‌اند... در همین اثنا است که جمعی به طرف محراب می‌آیند و یک نفر در میان جمع حرکت می‌کند که بیشتر مورد توجه است. آقای مخبر است. معاون اول رئیس جمهور. امروز که برای سرکشی و گفتگو با بازاریان به بازار آمده بود، به هنگام اذان، برای نماز خود را به مسجد امام رسانده، تا با آیت‌الله جوادی آملی هم دیداری تازه کند. تقریبا سه ربع کشید تا خلوت شد. ایشان از جای خود برخاستند. نزدیک رفتم و عرض سلامی داشتم و چون می‌دانستم خسته‌اند نخواستم مزاحمشان شوم. از محضرشان وقتی خواستم جهت گفتگو. قرار شد فردا بعد از درس حکمت متعالیه که در مدرسه مروی برگزار می‌شود خدمتشان برسم و سؤالاتم را بپرسم. این درس هم از آن درسها است که حوزه حکمی تهران را که نفس‌های آخرش را می‌کشید زنده کرده است. جمعی از زن و مرد در این درس شرکت می‌کنند. ................................... 🔹پی‌نوشت: این داستان خیالی بود! اما یک روز تهران واقعا اینگونه بود. بیایید حوزه تهران را احیاء کنیم! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡اگر عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها هستید؛ اگر می‌خواهید مسلح به زبان دشمن باشید؛ اگر برای صفحه‌هایتان در فضای مجازی به دنبال مطالب چهارزبانه بین‌المللی (فارسی، عربی، عبری، انگلیسی) در مناسبت‌های بین‌المللی هستید؛ به ما بپیوندید. 🔹پیامرسان بله: https://ble.ir/ebri_biyamoozim 🔹پیامرسان ایتا: https://eitaa.com/ebri_biyamoozim 📖 آموزش زبان عبری، بر مبنای کتاب قاعده‌محور هیسود (ha-yesod) توسط دکترای ادیان و عرفان تطبیقی (متخصص شریعت یهود)، مدرس کلاسهای زبان عبری دانشگاه الزهرا سلام‌الله‌علیها. 🌿منتظر قدوم شما بزرگواران و علاقمندان هستیم.
📷 تصویر: حاج شیخ احمد مجتهدی در جمع شاگردان در یک سفر تفریحی تصویر بالا: سمت چپ ایشان مرحوم . تصویر پایین: سمت راست ایشان، آیت‌الله از اساتید حوزه علمیه قم در سنین جوانی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شاید مهمترین ، مکتبی است که آیت‌الله نمونه درخشانی از آن را از آغاز در مدرسه علمیه خود نمودار ساخت. شیوه‌ای تربیتی که بخش عمده‌ای از آن را از اساتید خود همچون آیت‌الله و به ارث برده بود. ✨عالمانی که همه مردم اعم از طلبه و غیرطلبه را حقیقتا فرزندان خود می‌دانستند و به همان اندازه برایشان وقت می‌گذاشتند. نگارنده خود از حاج شیخ حسین انصاریان که از شاگردان آیت‌الله برهان بود شنیدم که می‌فرمود: «در همه ایران مانند برهان را ندیده‌ام». 🔅یکی از جلوه‌های این مکتب تربیتی اثرگذار این بود که پایان هفته به همراه شاگردان خود از تهران و فضای مدرسه خارج شده و به مناطق نسبتا خوش آب و هوای اطراف می‌رفتند. مثلا شیخ محمدحسین زاهد که همراه با شاگردانش به امامزاده داوود می‌رفت و شیخ علی‌اکبر برهان به روستاهای اطراف دماوند. 🌿آیت‌الله مجتهدی هم روزهای جمعه به اتفاق شاگردانش به شهرری و نواحی آن از جمله امامزاده ابوالحسن می‌رفت و من خود از برخی قدیمی‌ها که در آن اردوهای یک روزه شرکت کرده بودند، خاطراتی شیرین و به‌یادماندنی شنیده‌ام که چگونه در فضای طبیعت، هم درس و بحث برقرار بود و هم بازی و تفریح. ✨بسیاری از چهره‌های اثرگذار در دهه‌های گذشته، تربیت یافته این مکتب بودند و اساسا تربیت در چنین فضاهایی شکل می‌گیرد، نه در جلسات اخلاقی یک طرفه و آن هم از شیوه کنونی‌اش که هر هفته یک استاد اخلاق و آن هم از طریق فضای مجازی. دلیل گرایش خیلی از بازاری‌ها و فرزندان آنها به طلبگی در آن دوران همین تعاملات شیرین و پرمهر علمای سلف بود که جای آن در روزگار ما خالی است و حوزه در گام دوم انقلاب، چاره‌ای جز طی آن طریق ندارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔴 شهید 🟡 🗓 به مناسبت ۸ بهمن سالمرگ تقی‌زاده ✍ ثقه‌الاسلام تبریزی، روحانی مبارزی که در روز ۱۰ دی ۱۲۹۰ش، مصادف با عاشورای سال ۱۳۳۰ق، توسط قشون روس در تبریز به دار آویخته شد و به شهادت رسید، در وصف اقدامات سیدحسن تقی‌زاده در مجلس مشروطه گفته بود: «تقی‌زاده مایه فساد در تهران است که جمعی را گرد آورده و نشر افکار بی‌قاعدگی می‌کند.» 📖 استاد علی ابوالحسنی(منذر)، آخرین آواز قو،‌ ص 138. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 علما در در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۷ در اعتراض به اقدام شاپور بختیار در لغو برنامه ورود امام خمینی به کشور 📷 در تصویر، آیات فاضل لنکرانی، محمد مؤمن، جنتی، مشکینی، محمدی گیلانی، خلخالی، شهید مطهری، شهید مفتح و... دیده می‌شوند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ بعد از اینکه حضرت امام تصمیم گرفت به ایران بازگردد، چون بازماندگان رژیم، این بازگشت را مصلحت نمی‌دانستند، به شیوه‌های مختلف از آن جلوگیری کردند، اما این امر باعث شد مسئله بازگشت رهبری نهضت در رأس همه مسائل قرار گیرد و اولین خواست اجتماعات بزرگ و تظاهرات عظیم گردد و مسجد دانشگاه تهران به مرکز ثقل این تقاضا تبدیل شود. به نقل از برخی منابع معتبر، تعداد علمای متحصن به حدود پانصد نفر می‌رسید. منابع از حضور شخصیت‌هایی چون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مطهری، آیت‌الله جنتی، آیت‌الله طالقانی و... یاد کرده‌اند. در روز تحصن، علما با انتشار اعلامیه‌ای خطاب به مردم ایران، اعلام کردند که تا بازگشت امام همچنان به تحصن خود ادامه خواهند داد. در بخشی از این اعلامیه آمده است: «ملت مسلمان ایران! حکومت غیرقانونی و غاصب شاپور بختیار در بی‌شرمی و اهانت به حیثیت ملت ایران روی پیشینیان نوکرصفت خود را سفید کرد. در روز جمعه 6 بهمن در تهران، تبریز و رشت و گرگان و آبادان و سنندج و بعضی شهرستان‌های دیگر دست به کشتارهای فجیع و وحشیانه زد و با بستن فرودگاه‌های کشور بر روی رهبر محبوب ملت آیت‌الله العظمی امام خمینی ــ دامه ظله ــ احساسات پاک مردم شرافتمند ایران را ... سخت جریحه‌دار ساخت؛ ... اینجانبان به عنوان اعتراض به اعمال ضد انسانی دولت غیر قانونی بختیار از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه ۸ بهمن‌ماه جاری تا بازگشت حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی ــ دام ظله ــ به وطن به آغوش پر از مهر ملت، در مسجد دانشگاه تهران تحصن اختیار می‌کنیم». تحصن علما، تأثیر بسزایی در عقب‌نشینی بختیار و متحدان غربی او از مواضع اتخاذشده پیشین داشت و باعث شد دولت مجبور به پذیرش درخواست معترضان شود. #۸_بهمن 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴انا لله و انا الیه راجعون درگذشت مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 فقها و حقوقدانان دومین شورای نگهبان (۱۳۶۵_۱۳۷۱) ردیف ایستاده، از چپ: آیات: امامی کاشانی، محمدی گیلانی، خزعلی، صافی گلپایگانی، جنتی، مؤمن 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 اسفند ۱۳۵۷. اعضای شورای انقلاب در حاشیه سفر به قم برای دیدار و تبادل نظر با امام خمینی نگاهی به نقش روحانیت در اداره شورای انقلاب اسلامی👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍نگاهی به نقش روحانیت در اداره شورای انقلاب اسلامی 🔹 در ۲۲ دی‌ماه ۱۳۵۷ پیامی از سوی امام خمینی در پاریس با این عنوان منتشر شد: «به موجب حق شرعی و براساس رأی اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به اینجانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامی ملت، شورایی به نام مرکب از افراد باصلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتا تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد». 🔸در ابتدا اعضای اصلی شامل شهید مطهری(ریاست شورا)، دکتر بهشتی، دکتر باهنر، آیت‌الله جوادی آملی و آقای هاشمی رفسنجانی، بودند، اما به‌تدریج افراد دیگری نیز به این گروه اضافه شدند. از جمله آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله مهدوی کنی، احمد صدر سیدجوادی، عزت‌الله سحابی، مهدی بازرگان، ابراهیم یزدی، صادق قطب‌زاده و علی‌اکبر معین‌فر. 🔹همان‌طور که مشخص است، روحانیان مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده این نهاد بودند و در قالب این شورا نیز اقدامات خاصی را انجام دادند. وظایف عبارت بودند از: تهیه‌ مقدمات قانون همه‌پرسى قانون اساسى، تهیه‌ مقدمات انتخابات مجلس شوراى اسلامى و تهیه‌ مقدمات تعیین رئیس‌جمهور. همچنین وظیفه پاک‌سازى دستگاه‌هاى دولتى و ادارى و رفاه حال طبقات مستضعف نیز از جمله وظایف این نهاد بود. 🔸علاوه بر این قرار شد اعضای شورای انقلاب، هر یک وظایف یک وزارتخانه‌ را بر عهده بگیرند. وزارت دادگستری به آیت‌الله مهدوی کنی، وزارت دفاع به آیت‌الله خامنه‌ای، وزارت آموزش و پرورش به دکتر محمدجواد باهنر، جهاد سازندگی به دکتر بهشتی و وزارت کشور به آقای هاشمی رفسنجانی محول شد. 🔹شورای انقلاب در مدت کوتاه حضور در عرصه سیاسی کشور، به وظایف اصلی خود عمل کرد و در نهایت با آغاز کار مجلس و نهادهایی چون ، رسالت این شورا نیز به پایان رسید و آیت‌الله بهشتی در ۱۲ تیر ۱۳۵۹، پایان کار آن را اعلام کرد. 🌐برگرفته از: پایگاه اینترنتی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 به مناسبت اول رجب، شهادت شهید آیت‌الله سید محمدباقر حکیم ✍ را باید در زمره مدیران مدارس علمیه تهران به شمار آورد. نگارنده از برخی روحانیون عراقی که در سالهای قبل و اندکی بعد از پیروزی انقلاب، همراه با خانواده‌های خود در زمره معاودین عراقی به ایران آمدند شنیدم که در نخستین سالهای دهه ۶۰ تولیت مدرسه صدر بازار به شهید حکیم واگذار شد. در سفری که سال ۹۶ با جمعی از طلاب مدرسه صدر به نجف اشرف داشتیم، در دیدار با حجت‌الاسلام امام جمعه نجف، ایشان نیز همین نکته را تایید کرده و اضافه نمودند: در آن وقت تولیت مدرسه با آیت‌الله حکیم بود و من هم مدیریت مدرسه را برعهده داشتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون آیت‌الله دکتر ابوالحسن شریف طبرستانی بقیةالسلف حکمای تهران دار فانی را وداع گفت. ▪️ایشان از شاگردان آیت‌الله سید احمد خوانساری، علامه شعرانی، علامه رفیعی قزوینی، حکیم الهی قمشه‌ای، حکیم جولستانی، شهید مطهری، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر محمود شهابی و... بودند و سالها در مدرسه علمیه مروی و مدرسه آیت الله مجتهدی و برخی مراکز علمی دیگر تدریس می‌نمودند. ▪️این ضایعه جبران ناپذیر را به حوزه تهران و شاگردان ایشان تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: آیت‌الله طبرستانی در کنار آیت‌الله مهدوی کنی، دهه۶۰، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام زندگینامه مرحوم آیت‌الله ابوالحسن طبرستانی👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍شیخ ابوالحسن شریف طبرستانی سال ۱۳۱۲ش در شهر بابل متولد شد. پدر ایشان مرحوم آیت‌الله شیخ محمدعلی شریف طبرستانی از علمای سرشناس بابل و از شاگردان آیات عظام حائری یزدی، ضیاءالدین عراقی، میرزای نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی بود. 🔹شیخ ابوالحسن طبرستانی پس از تحصیل بخشی از مقدمات در بابل، در سفری یک‌ماهه به مشهد مقدس، در ماه مبارک رمضان، در محضر مرحوم شیخ محمدتقی ادیب نیشابوری باب امالۀ سیوطی و باب رابع مغنی را فراگرفت. ایشان در سال ۱۳۲۹ش جهت تکمیل تحصیلات خود به‌همراه پدرش عازم تهران می‌شود و به سفارش شیخ محمدتقی فلسفی که از دوستان پدرش بود، جهت ادامه تحصیل در مدرسه مروی پذیرفته می‌شود. 🔸اساتید ایشان در دوران تحصیل در حوزه تهران عبارتند از: شیخ محمدعلی لواسانی، میرزا خلیل کمره‌ای، آقا سید احمد شهرستانی، حاج آقا رضی شیرازی، حاج شیخ حسین کنی، آیت‌الله شیخ محمدرضا محقق تهرانی، آیت‌الله سید احمد خوانساری، دکتر ابوالقاسم گرجی، علامه میرزا ابوالحسن شعرانی، حکیم الهی قمشه‌ای، آیت‌الله رفیعی قزوینی، آیت‌الله دکتر مهدی حائری یزدی، شیخ علی‌محمد جولستانی. 🔹آیت‌الله طبرستانی، در کنار تحصیلات حوزوی به دانشکدۀ معقول و منقول می‌رود و در رشتۀ فلسفه و کلام اسلامی، نزد اساتید بزرگی، مانند دکتر محمود شهابی، شیخ حسینعلی راشد، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی، و سید محمد مشکات، به تحصیل می‌پردازد، تا اینکه در تاریخ ۱۳/۷/۱۳۴۵ش در همین رشته، در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل می‌شود. 📚تدریس: آیت‌الله شیخ ابوالحسن طبرستانی سال‌های قبل از انقلاب در حوزۀ علمیۀ مجد تدریس داشت و به دعوت مرحوم آیت‌الله حق‌شناس، مدتی نیز در مدرسۀ سپهسالار قدیم، شرح لمعه درس می‌داد. آیت‌الله مهدوی کنی یک سال پس از قبول تولیت مدرسه مروی، در نامه‌ای به تاریخ ۱۳۶۴/۸/۸ از آیت‌الله طبرستانی خواست که مسئولیت آزمون و ارزشیابی علمی طلاب فعلی و آیندۀ مدرسۀ مروی را برعهده گیرد. آیت‌الله طبرستانی از اواخر دهۀ ۶۰ تاکنون در حوزۀ علمیۀ آیت‌الله مجتهدی و مدرسۀ علمیۀ مروی به تدریس اشتغال داشت. همچنین ایشان در اوایل دهۀ ۸۰ نیز برای مدتی در دانشگاه امام صادق(ع) تدریس کرد. 🍃روح پاک این عالم وارسته در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ به ملکوت اعلی پیوست. 📖 متن کامل زندگینامه آیت‌الله طبرستانی در کتاب: ص۵۵۶_۵۴۹ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
⚫️ همزمان با مراسم شهادت امام هادی(ع) 🔻مراسم وداع، نماز و تشییع 🔰 پیکر پاک عالم ربانی ▪️حضرت آیت الله طبرستانی (ره) ⏰ شنبه ۱۶بهمن / ساعت ۱۰:۰۰ 🔹 حوزه علمیه آیت الله مجتهدی(ره) 🕌 مراسم تدفین در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع): ساعت ۱۴:۳۰ ---------- 📬 تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله عليه) 🔸ايتا https://eitaa.com/hmojtahedi_ir 🔹اينستاگرام https://www.instagram.com/hmojtahedi_ir
✍️ روز گذشته یعنی ۱۶ بهمن که پیکر مرحوم استاد آیت‌الله در خاک آرمید، مصادف بود با درگذشت استاد او حکیم الهی، آقا که پس از حدود یک قرن حیات پاک، در سال ۱۳۶۵ش در تهران دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran 👇
✍️ روز گذشته یعنی ۱۶ بهمن که پیکر مرحوم استاد آیت‌الله در خاک آرمید، مصادف بود با درگذشت استاد او حکیم الهی، آقا که پس از حدود یک قرن حیات پاک، در سال ۱۳۶۵ش در تهران دار فانی را وداع گفت. راقم این سطور از استاد طبرستانی شنیدم که بیشترین استفاده را در حکمت از محضر مرحوم جولستانی برده است و می‌فرمود: «آقای جولستانی مرد بزرگ و گمنامی بود و خودش می‌گفت که من در خصوص فلسفه از آقای شعرانی بیشتر زحمت کشیده‌ام، گرچه آقای شعرانی جامعیت بیشتری دارد و در ریاضیات و طب و... به‌خوبی کار کرده است.» حکیم جولستانی مدت ۹ سال در از محضر بهره برد و آن در وصف شاگردش چنین مرقوم فرمود: «جناب مستطاب شریعتمدار مروّج الأحکام، قدوة الأفاضل، عمدة المحققین، آقای شیخ علی‌محمد تویسرکانی ـ سلّمه الله تعالی ـ از افاضل طلاب و محصلین مدرسۀ مبارکۀ مرحوم محمدخان سپهسالار هستند و عمر خود را در تحصیل علوم عقلیه و نقلیه مصروف داشته و سنین متمادیه در مجلس درس این حقیر حضور به هم رسانیده‌اند و مراتب شامخه و مقامات علمیه و محاسن اخلاق ایشان بر احدی از ابناء زمان، مخفی و مستور نیست». یکی از شاگردان حلقه درس حکمت آیت‌الله جولستانی می‌نویسد: «ایشان در این اواخر، دوران سختی را میگذراند، بطوری که تقریبا در هر صد قدمی که بر می‌داشتند، چندین بار به کناری استراحت و تجدید نفس می‌نمودند. بدون اغراق تنها یک نماز چهار رکعتی ایشان حدود بیست دقیقه به طول می‌انجامید. ولی با این حال حتی‌الامکان نماز جماعت را بپا می‌داشت... مرحوم جولستانی شیفتگی خاصی به خاندان وحی (س) داشت و به همین جهت سالهای سال شب‌های پنجشنبه مجلس عزاداری و مرثیه خوانی داشتند، و این مجلس تا آخرین پنجشنبه یعنی یک روز قبل از رحلت ایشان برقرار بود.» گاهی هم در این مجلس روضه شرکت می‌کردند. آیت‌الله طبرستانی که خود در این جلسات شب‌های جمعه شرکت می‌کرد، می‌فرمود: «مرحوم ، صاحب هم گاهی در این روضه شرکت می‌کرد. آقای هم می‌آمد و شب‌هایی که اطعام بود، به مرحوم آقای جولستانی با مزاح می‌گفت: "آقا! امشب شب قدر است؟" یعنی اطعام هم دارید؟» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran