فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨#حکیم_الهی_قمشهای تردید داشت که آیا به آقای حسنزاده درس بدهد یا نه. تفألی به قرآن زد و چنین آمد: وَ ممّا رزقناهُم یُنفِقون...
📽 نگاهی به روند تحصیلی و اساتید مبرز #علامه_حسنزاده_آملی در #حوزه_تهران
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ عاصمه پایتخت است و #حوزه_عاصمه همان حوزه پایتخت.
اگر تأملی در تاریخ سدههای گذشته ایران اسلامی کنیم میبینیم که در هر دوره، هرجا عاصمهی ایران بوده، (حالا یا به اسم دارالخلافه و دارالسلطنه یا پایتخت) در سراسر ایران، حوزه همان شهر از رونق بیشتری برخوردار بوده است.
🔹مثلا اصفهان، قزوین، مشهد و طهران. البته رونق حوزهها در هرکدام از این شهرها متأثر از عواملی چند، شدت و ضعف داشته، اما برکات این حضور، هرچند ضعیفتر، اما تا سالیان سال همچنان ادامه یافته است.
✨در دوران قاجار، #حوزه_تهران در اوج شکوفایی بود و فقها و حکمای بزرگ، با درکی که از ضرورت حضور در عاصمه ایران داشتند، به آن هجرت نموده و حوزه درسی پررونقی را رقم زدند.
🍂اما متاسفانه اندکاندک پس از مشروطه و به دنبال آن پس از شکلگیری #حوزه_علمیه_قم، حوزه تهران از رونق پیشین خود افتاد و تداوم این تضعیف به آنجا کشید که پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، در ضعیفترین حالت خود قرار گرفته است و اکنون اندکرمقی بیش ندارد.
🍁از آثار دوری حوزه علمیه مرکزی ایران از عاصمه، تضعیف مناسبات اثرگذار میان حوزه و حاکمیت و همچنین روحانیت و مردم است. چیزی که به فضل خدا در آینده بیش از پیش از آن سخن خواهیم گفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سوم آذر سالروز رحلت #آیتالله_میرزا_محمدعلی_شاهآبادی
✨ امام خمینی (ره) علاوه بر رویکرد عرفانی و سلوکی، در سیره مبارزاتی خود نیز بسیار متأثر از استاد خود آیتالله شاهآبادی بود. چیزی که کمتر به آن پرداخته میشود.✨
✍ آیتالله شاهآبادی طی نامههایی به نجف و قم و بلاد ایران از علما خواست برای مبارزه با دینستیزی #رضاخان اقدام کنند و پیشنهاد تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم را مطرح نمود. تنها دو نفر از علما با او همراهی کردند و حدود ۱۱ ماه در حرم حضرت عبدالعظيم دست به تحصن زد. او در دو ماه محرم و صفر هر روز به منبر رفته بر علیه رضاخان سخنرانی کرد.
🔹 جمله معروف ایشان بر منابر در روزهای تحصن اینگونه بود: «#رضاخان، دستنشاندۀ انگلیس است و هدفش اعدام قرآن و اسلام است. اگر با منِ روحانی مبارزه میکند، نه به خاطر خودِ من است، بلکه به این دلیل است که من مبلغ قرآنم. به دنیا اعلام میکنم که اگر حرکت نکنید، این خبیث اسلام را از بین میبرد.»
🔹این تحصن پس از نزدیک به ۱۱ماه با اصرار برخی از علما شکسته شد و وی به تهران بازگشت امّا به خاطر فساد زیاد در شهر تهران به اعتراض از تهران به قم مهاجرت نمود (در ۱۳۰۷ش) و هفت سال در قم به تدریس فقه، اصول، فلسفه، عرفان و اخلاق مشغول شد.
🔹در ۱۳۱۴ش (۱۳۵۴ق) به دلیل درخواست مردم تهران و بیماری فرزندش، به تهران بازگشت و در #مسجد_امین_الدوله به امامت جماعت و وعظ و خطابه و تدریس مشغول شد. پس از ۲ سال نماز جماعت، تدریس و سخنرانی خود را به یکی از شبستانهای #مسجد_جامع_تهران منتقل کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت پنجم آذر ماه، سالروز رحلت آیتالله سیبویه در سن ۸۹ سالگی؛ (۱۳۸۴ش)
آیتالله #میرزا_احمد_سیبویه در حدود 27 و 28 سالگی به امامت جماعت حرم مطهر حضرت اباالفضل علیه السلام منصوب میشوند و حدود سی سال در آن آستان به اقامه جماعت میپردازد.
✨ایشان در سال 1400 ق برابر با 1359 ش از طرف دولت بعث عراق دستگیر و به ایران رانده شد. پس از ورود به تهران در مسجدی در خیابان نامجو به نام مسجد حضرت ابوالفضل به اقامه جماعت مشغول گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 مرحوم آیتالله #میرزا_احمد_سیبویه در کنار مرحوم #شیخ_محمدتقی_بهلول
✍ نگارنده بهخاطر دارم در ماه صفر سال ۱۳۸۱ از مرحوم آیتالله #میرزا_احمد_سیبویه شنیدم که میفرمود:
«من هر وقت سیدی را میبینم صلوات میفرستم. این کار نور چشم را زیاد میکند. بهخاطر تقید به این کار، الان که هشتاد سال دارم خودم میتوانم بدون نیاز به عینک، سوزن را نخ کنم.»
✨یک شب فرمودند: «من وصیت کردهام مرا در جوار بیبی حضرت فاطمه معصومه (س) یا در جوار امام رضا علیه السلام دفن کنند. یک نفر هم با مزاح به من گفت: شما بمیر، ما یه جایی دفن میکنیم. من هم جواب دادم شما هرجا دفن کنید نگرانی ندارم. چون ملائکه نقّاله مرا به وادیالسلام نجف خواهند برد.»
#خاطره
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۵ آذر (۱۳۸۳ش) سالروز رحلت آیتالله #حاج_شیخ_علی_سعادتپرور
✍ آیتالله حاج شیخ على سعادتپرور (پهلوانى تهرانى) فرزند حاج عبدالله پهلوانی تهرانی در سال 1305 ش در یکی از محلات قدیمی تهران متولد شد.
🔹از آنجا که مدارس جدید آن روزگار وضعیت تربیتی مناسبی نداشت، ایشان و برادرشان #حاج_شیخ_حسن_سعادتپرور به #مسجد_امین_الدوله رفت و خدمت مرحوم آقا #میرزا_ابوالقاسم_مکتبدار به فراگیرى
کتب رایج آن زمان مثل فرائد الأدب و گلستان سعدى پرداخت. در همین مسجد قرائت و تجوید قرآن و مقدارى از علم هندسه را نیز فراگرفت.
✨این دو بزرگوار پس از آموزشهای مکتبی از محضر #شیخ_محمدحسین_زاهد در مسجد امین الدوله و مرحوم #شیخ_ علىاکبر_برهان در #مسجد_لرزاده استفاده کرد و پس از آن به قم رفت.
🔹آیتالله سعادتپرور از ملازمان آیتالله #سید_ابوالقاسم_کاشانی وامام خمینی و از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا پایان عمر، مدافع نهضت اسلامی بود و از یاران نزدیك مقام معظم رهبری به شمار
میآمد.
📖ایشان در مقدمه کتاب سر الاسراء، امام خمینی و علامه طباطبایی را دو حجت الهی برای مردم زمان خود میداند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویری از آیتالله سعادتپرور در جمع شاگردان. سمت چپ ایشان استاد ارجمند حضرت #آیتالله_تحریری
✨پیام رهبر معظم انقلاب در پی وفات آیت الله #حاج_شیخ_علی_سعادتپرور:
آقاى حاج شیخ حسن آقاى پهلوانى تهرانى، دامت برکاته، با تأسف و تأثر، خبر رحلت برادر بزرگوارتان عالم عامل و عارف پارسا و پرهیزکار مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ على آقا پهلوانى تهرانى را دریافت کردم. آن بزرگوار، عمر طیّب و طاهر و همراه با تلاش مبارکى را در تعلیم و ترویج معارف الهى و توحیدى گذراندند و نمونهاى از صفا و اخلاص بودند. امید است لطف و فضلِ الهى، و مغفرت و رحمتى که به بندگان صالح خود وعده فرموده است، شامل حال این بنده پاک و بىآلایش باشد. اینجانب به جنابعالى و خانواده محترم و مکرم ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم.
و السلام علیکم و رحمة الله
سیدعلى خامنه اى. ۸۳/۹/۷
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 به مناسبت رحلت #حضرت_فاطمه_معصومه (س)
✍ سالهای ۷۹ تا ۸۱ توفیق استفاده از محضر عالمی ربانی داشتم که در حوالی میدان خراسان تهران سکونت داشت. مرحوم #حاج_شیخ_محمدابراهیم_مظفری از علمای اهل معنای تهران که سالها در ملازمت مرحوم #حاج_ملا_آقاجان_زنجانی بود و آنگاه که در سال۸۱ دار فانی را وداع گفت یکصد سال داشت و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) دفن گردید.
✨ از قول مرحوم مظفری نقل شده: به قصد زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) به همراه حاج ملا آقاجان با مینیبوس از تهران به قم میرفتیم.
✨در میانه راه جایی که جز بیابان چیزی به چشم نمیخورد، حاج ملا آقاجان از راننده خواست نگهدارد. راننده توقف کرد و چند لحظه دو بانوی مجلل که روبندی بر چهره داشتند سوار شدند. من از دور شاهد گفتگوی مؤدبانه حاج ملا آقاجان با یکی از آن بانوان بودم. کمی که مسیر طی شد، مجددا حاجی از راننده خواست نگهدارد. چون مینیبوس توقف کرد، آن دو بانوی بزرگوار پیاده شدند.
به حاج ملا آقاجان عرض کردم: این بانوان مجلل چه کسانی بودند؟
✨فرمود: حضرت فاطمه معصومه (س) و یکی دیگر از بانوان از اولاد ائمه(ع) که با آن حضرت در حرم مدفوناند. برای به استقبال از ما تشریف آورده بودند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 متن کتاب المآثر و الآثار #اعتماد_السلطنه باب دهم ص۱۴۳
✍ صاحب جواهر بر روی منبر درس بر مقام اجتهاد چهار نفر شهادت داده بود که یکی از آنها #میرزا_عبدالرحیم_نهاوندی میباشد که در آن زمان ۲۹ سال داشته است.
🔹میرزا عبدالرحیم پس از وفات صاحب جواهر در درس #شیخ_انصاری شرکت کرد و پس از وفات شیخ اعظم اولین کسی بود که در حوزه نجف به تدریس کتاب #رسائل شیخ پرداخت.
✨میرزا عبدالرحیم نهاوندی پس از سی سال اقامت در نجف اشرف، در سال ۱۲۹۱ق، به قصد زیارت مشهد مقدس رضوی(ع)، به ایران سفر کرد. او پس از یک سال اقامت در مشهد، هنگامی که در مسیر بازگشت، از تهران گذر میکرد، مورد استقبال علمای بزرگ دارالخلافه، از جمله حاج ملا علی کنی قرار گرفت که از او خواستند در تهران رحل اقامت افکند و عموم مردم، بهویژه جویندگان علوم و معارف دین را از آموزههای ارزشمند خود بهرهمند سازد.
💠میرزا عبدالرحیم این پیشنهاد را پذیرفت و در تهران سکونت یافت. این مدرّس عالیقدر تا زمان وفات خود یعنی ربیعالثانی ۱۳۰۳ق به مدت دوازده سال کرسی تدریس در #حوزه_طهران در اختیار داشت.
📖 اعتمادالسلطنه مینویسد: «میرزا عبدالرحیم مجتهد نهاوندی، ساکن طهران، در فقه و اصول از فحول بود و به مدرسۀ فخریۀ دارالخلافه تدریس مینمود و به وظیفۀ این منصب معاش میگذرانید. در تقوا و عدالت وی احدی را مجال تأمل نبود.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡#هویت_تاریخی:
✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی #حوزه_تهران از برخی علمای بزرگ دعوت میکردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند.
در شرح حال#میرزا_عبدالرحیم_نهاوندی دیدیم که #حاج_ملاعلی_کنی از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی، #ملا_هادی_مدرس_طهرانی، #آقا_علی_حکیم، #سید_اسماعیل_بهبهانی و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او مینشینند و وی را متقاعد میسازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانوادهاش او را همراهی نمیکردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانوادهاش به نجف برود.
متن کامل:👇👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💡#هویت_تاریخی حوزه طهران:
✍ در گذشته چنین بود که برای تقویت علمی و معنوی #حوزه_تهران از برخی علمای بزرگ دعوت میکردند تا با اقامت در این شهر بر وزانت حوزه آن بیفزایند و طلاب علم و عموم مردم از محضر ایشان استفاده کنند.
در شرح حال#میرزا_عبدالرحیم_نهاوندی دیدیم که #حاج_ملاعلی_کنی از وی میخواهد در دارالخلافه طهران رحل اقامت افکند. یعنی در شهری که همان موقع علمای شهیری چون حاجی کنی، #ملا_هادی_مدرس_طهرانی، #آقا_علی_حکیم، #سید_اسماعیل_بهبهانی و... در آن حضور داشتند، با این حال به هنگام عبور عالمی بزرگ از تهران، سر راه او مینشینند و وی را متقاعد میسازند که در تهران بمانند. درحالیکه میرزا عبدالرحیم همان موقع حوزه درسی قابل اعتنایی در نجف داشت و به گفته تذکره نویسان در آن سفر خانوادهاش او را همراهی نمیکردند و دو سال بعد توانستند از نجف به تهران بیایند. یعنی میرزا چنان مشغول امور شد که حتی نتوانست برای آوردن خانوادهاش به نجف برود.
🔹این امر نه یکبار که در طول این دویست سال، بارها اتفاق افتاده است. علمای گذشته در عهد سلطنت و طاغوت چه درکی از ضرورت حضور در دارالخلافه و تقویت #حوزه_عاصمه داشتند که با پشت پا زدن بر ریاست و مرجعیت در مراکزی چون نجف و قم و از دست دادن توفیق مجاورت امیرمؤمنان(ع) و دیگر مشاهده مشرفه، در تهران اقامت میگزیدند؟
🔹حوزه عاصمه چه اهمیت ویژهای داشت که بر خود لازم میدیدند در جهت تقویت آن جانفشانی کنند؟
🔹دیدگاه نخبگانی چون حاج ملاعلی کنی در رأس مرجعیت، مبارزه با استعمار و مقابله با طاغوت بودند در این زمینه چه بود که از علما و مدرسین بزرگ دعوت مینمودند در این شهر اقامت گزینند؟
💡 #راهبرد برای #آتیه_سازی حوزه تهران:
اکنون که متأسفانه حوزه تهران نسبت به گذشته، دوران ضعف خود را سپری میکند آیا بهتر نیست به همان راهبرد پسندیده علمای سلف تمسک کرد؟ ما بر این عقیدهایم ضرورتی که در زمان حکومت طاغوت باعث حضور علما و حکمای بزرگ در دارالخلافه طهران میشد امروز و در دوران حکومت اسلامی بیش از پیش احساس میشود تا با تقویت حوزه عاصمه، بر مناسبات حوزه و حاکمیت و حوزه و مردم افزوده شود. آیا چنین ضرورتی احساس نمیشود که با بازگشت یا هجرت مدرسین مبرز فقه و حکمت و علمای طراز انقلاب اسلامی به حوزه تهران و مراکز جمعیتی پایتخت، حوزه راهبردی عاصمه شیعه در جایگاه قوت خود قرارگیرد؟ جایگاهی که وجود در گام دوم انقلاب بسیار حیاتی است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran