بشنو از زن چون حکایت میکند
#در_جست_و_جوی_امین_آینده ...روایت زن امروز... 🔹در بازخوانی شخصیت #بانو_امین گفت وگو با حضور #است
تولد بشر جدید ، از حدود ۱۰۰ سال قبل از بانو امین پیش آمد.
در این تولد ، #نهایی_بودن انسان برای خودش اهمیت یافت ،
یعنی در جهان مدرن ،بشر جدید خود را نهایت دوران بشر حس کرد.
در این حضور نهایی ، دو نگاه پیدا شد:
۱)_نگاه خوددبنیادانه؛
که محور همه چیز انسان است وقادر به تصرف در هرچه که بخواهد، که همان اومانیسم است.
۲)_توجه این که قصه بشر جدید به عنوان #انسان_نهایی آغاز شده اما در یک هویت قدسی .
همه چیز حکایت از آن دارد که #بانو_امین به زیبایی قصه بشر جدید را درک کردند و در جهان جدید #حاضر شدند.
و در این جهان ؛ #آینده معنایی کاملا متفاوت با قبل را داشته و بانو در این آینده خود را حاضر می بیند.
جرعه ای از جلسه:
#در_جست_وجوی_امین_آینده⬇️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/736
💠@ziafat_andishe
#استاد_طاهرزاده:
تا قبل از اومانیسم چیزی به نام #آینده وجود نداشت.
دکتر داوری هم در کتاب بلای بی تاریخی متذکر شدهاند.
بشر قبل از بشر مدرن آینده اش یعنی: #عالم_غیب .
اینده یعنی غیب.
همه زمان گذشته وحال و آینده یک چیز است.
از #حضرت_آدم تا ۳۰۰ سال پیش تغییراتی که در کل جهان شده به اندازه #۲_سال از حالایی که شما هستید نیست.
همه ساکت و همه چیز ثابت.
✏️و اکنون درک #بانو_امین از این تاریخ جدید، و سیر تحولات پیش رو پرسش ماست.
جرعه ای از جلسه:
#در_جست_وجوی_امین_آینده⬇️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/736
💠@ziafat_andishe
صوتی که اکنون تقدیم شما می گردد یکی از جلساتی است که در استقبال از جلسه استاد طاهرزاده برگزار شده است.
این جلسات باحضور حجت الاسلام نجات بخش و علاقمندان به شناخت بانو امین برگزار گردیده است.
این گفت وگو ، مورد اشاره #استاد_طاهرزاده در جلسه :
#در_جست_و_جوی_امین_آینده بوده و پیشنهاد شنیدن آن را به همراهان عزیز و پرسشگر خود داریم.👇👇👇
حضور تاریخی بانو امین.mp3
22.95M
🔹️عنوان :حضور تاریخی بانو امین
🔹🗓۲۷ تیر ۱۴۰۳
🔹️🎙حجت الاسلام #نجات_بخش
مساله این است که:
چگونه زن جای خودش را در جهان امروز می تواند پیدا کند و حفظ کند؟
#بانو_امین با حکمت و عرفان ان گونه ارتباط می یابند که دیگران در نسبت با این مواجهه ایشان، معنای دیگری از #بودن خود می یابند.
در این بودنِ زن در تفکر #فلسفی و #عرفانی، مجال این نحوه از بودن پیش می آيد .
و این ،متفاوت از آموزش عرفان و فلسفه است.
#تمنایی از بودن است.
اصل مساله ، #طلبی است که با وحدت شخصیت وجودی و هم نوایی با فلسفه وعرفان میسر است.
عالَم با #بودن_تکوینی ما معنا می یابد .
در خلقت ما اثری است که با آن عالَم معنا می یابد و این جا تفکّر، مجال این بودن و اثر ماست.
🔻ودر #مساله_زن محکم تر هم حرف می زنیم.
یک امتحانی از حضرت زهرا گرفته میشود که #هویت_لیله_القدری حضرت زهرا و زن بودن ایشان به ظهور می آید.
یک کاری برعهده حضرت هست که برای انجام آن کار باید زن حاضر باشد.
آن کار و آن سخنی که برعهده حضرت هست با زن بودنِ ایشان #یگانه است.
یک راهی هست که :
🔻جز در #زن_بودن محقق نمیشود.
وظیفه انتزاعی نیست.
🔻خداوند #انتخاب می کند زن بودن را.
.
اون راه فقط با زن بودن حضرت زهرا ممکن است.
#زن_و_حضور_تاریخی
#بانو_امین
در استقبال از #استاد_طاهرزاده:
https://eitaa.com/ziafat_andishe/736
💠@ziafat_andishe
بشنو از زن چون حکایت میکند
🔹️عنوان :حضور تاریخی بانو امین 🔹🗓۲۷ تیر ۱۴۰۳ 🔹️🎙حجت الاسلام #نجات_بخش مساله این است که: چگونه زن ج
در سنت حوزه ای ما، #امتحان بی معنا بوده .
#طلبی در #طلبه وجود داشت که دنبالش بود و به آن هم می رسید،
حتی اگر نمره ۲۰ هم می گرفت ، ولی در وجود خودش ،طلب را هنوز حس می کرد ، رضایت به وضع موجودش نمی داد فلذا باز هم تلمّذ می کرد وخودش به وضعِ خودش ، خود آگاه بود.
ولی الان کاملا متفاوت شده است.
و این تفاوت به جهت رسم روزگاری است که اکنون با آن رو به ایم :
#رسم_توسعه_آموزش_همگانی بدون طلب وپرسشی.
آموزش های همگانی دین؛
آموزش های همگانی علم....
✍و اکنون باید پرسید که چگونه در نظام توسعه ، ما وضعیت متعالیِ #خودآگاهیِ انسان به وضع خویش را به #نظامِ_سنجش و #نمره ،تنزل دادیم و بشر را از وادیِ لذت بخشِ طلبِ علمِ پس از پرسش، به تعلیم قبل از پرسش پرتاب کردیم؟
گویا بانو امین با استقرار در این خوداگاهی، در مقام پرسش از زن تاریخ، راه آینده ای را گشود که اکنون نیز آن پرسش هنوز برای ما زنده است .
🔻جرعه ای از این گفت وگو ↙️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/741
#طلب
#پرسش
#توسعه
#بانو_امین
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
مساله اصلی امروز ما این است:
ایا خانه معنایی دارد؟؟؟
پرسش رایج امروز در مواجهه با امور مختلف این است:
🔻به چه کار می آید؟
گویی همه چیز #کارکردی مشخص دارد واهمیت هر چیز در کارایی آن است و در این میان،#خانه کارکردی ندارد.
مثلا:
🔻همین جور نشستی توی خانه که چی؟
و این سوال رایجی است که از زن امروز وبچه ها هر کدام به نحوی می پرسند.
به گزارش ما از خانه توجه کنید:
_توی خونه که چیزی نمیشه .
_پاشو برو یه کاری بکن.
در خانه بودن هیچ معنایی ندارد ،چون 🔻خانه چیزی و جایی نیست؛
پس اگر در خانه بمانید ، هیچ اتفاقی نمی افتد؛
آیا مجال فکر کردن به آن معنایی از خانه ممکن است که معنای زن همان تعلق او به خانه باشد؟
اگر بشر در جهان ،#عهدی فراموش شده برای بودنِ خود دارد، #بنای_خانه ،همان تجدید عهد فراموش شده است که جز با #زن ممکن نخواهد شد.
✍چکونه می توان از معنای خانه نگفت آن گاه که همه در جست وجوی سکنایی هستند تا بتوانند با خود به سر ببرند؟
و مگر سکنای گم شده امروز جایی جز خانه میتواند باشد؟
و تمنای زن امروز چیست که خود را در خانه نمی یابد؟
حفظ این پرسش ،می تواند ما را به تفکر تاریخی فراخواند ، همان تفکری که #بانو_امین در پاسداشت آن، توانست به استقبال #آینده ای برود که زن، خود را سرباز خمینی یافت.
جرعه هایی ازاین گفت وگو ↙️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/741
#زن
#خانه
#بانو_امین
#بشنو_از_زن....
💠@ziafat_andishe
در ۱۰۰ سال حصور حاج خانم امین جهان جدیدی جلوی آدمها قرار میگیرد،
و دو نحوه بودن پیش میاد:
یکی مثل بانو امین
و
یکی مثل خانم طاهر قرةالعین که خیلی همخطر ناک هست.
ایشان در مدرسه قزوین درس خوانده اند، سید جمال نیز شاگرد انجاست .مدرسه عجیب و غریبیست .
ایشان وارد فرقه شیخیه می شوند،
شیخیه یعنی انحراف ازتفکر صدرا .
سپس در مواجهه با جهان جدید ،این بنده خدا میخواهد نو و به روز باشد، میخواهد جدید باشد ،نمیداند چه کار کند ناگهان طرفدار علی محمد باب میشود واهل فرقه بابیه .
و حتی اعدامش هم میکنند.
آن چه بر خانم طاهره قرة العین می گذرد یک بحث مفصلی است؛
برای شناخت حاج خانم امین باید خانم طاهره قرة العین بشناسید که در یک تاریخ دو حضور را مشاهده می کنیم:
یک حضور می گوید :ما باب الله هستیم به سوی مهدی ؛ که حکم اعدامشان هم اجرا می شود .
مساله این جاست که: ببینید ما تا کجا حساسیت در تاریخ حاج خانم امین داریم؟
در ۱۰۰ سال حضور حاج خانم امین جهان جدیدی جلوی آدمها قرار میگیرد،
و دو نحوه #بودن پیش میاد:
یکی مثل بانو_امین
و
یکی مثل خانم #طاهره_قرةالعین که خیلی همخطرناک هست.
ایشان در مدرسه قزوین درس خوانده اند، سید جمال نیز شاگرد انجاست .مدرسه عجیب و غریبیست .
ایشان وارد فرقه شیخیه می شوند،
شیخیه یعنی انحراف ازتفکر صدرا .
سپس در مواجهه با جهان جدید ،این بنده خدا میخواهد #نو و #به_روز باشد، میخواهد جدید باشد ،نمیداند چه کار کند ناگهان ،طرفدار علی محمد باب میشود واهل #فرقه_بابیه .
و حتی اعدامش هم میکنند.
آن چه بر خانم طاهره قرة العین می گذرد یک بحث مفصلی است؛
🔻برای شناخت حاج خانم امین باید خانم طاهره قرة العین بشناسید که در یک تاریخ دو حضور را مشاهده می کنیم:
_یک حضور می گوید ما باب الله هستیم به سوی مهدی ؛ که در نهایت حکم اعدام خانم هم اجرا می شود ...
_و یک حضور هم متعلق به بانو امین است.
مساله این جاست که: ببینید ما تا کجا حساسیت در تاریخ حاج خانم امین داریم؟
🎙#استاد_طاهرزاده
جرعه ای از این جلسه↙️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/736
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
اگر مسئله #حضور_تاریخی ، روشن نشود؛
🔻تقریباً ما حاج خانم امین رو نفهمیدیم؛
الّا این که یک زن متفکر داریم ،
کتابهای ایشان را هم میخوانیم و بد هم نیست؛
اما #ادامه حاج خانم امین نیست .
🎙#استاد_طاهرزاده
#بانو_امین
#آینده
جرعه ای از جلسه↙️
https://eitaa.com/ziafat_andishe/736
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
🔹️..به مناسبت شروع دولت آقای#پزشکیان و نگرانی احتمالی از ان چه که در پیش است:
در #چگونه_دیدن_کربلا ؛
می توان فهمید چگونه در بازار #عشق و #شهادت می شود #خود را بدهید و اسلام از دست رفته را باز ستانید وبه معجزه عشق ایمان بیاورید که در مسیر عشق، هرگز راهِ ادامهی اسلام به #بن_بست نمی رسد هرچند #حزب_پیچیده_اموی مسیر آن را سدّ کند؛
و لذا شناختن حیله های عظیم امویان ما را متوجه نقش عظیم حسین علیه السلام می نماید که راه حسین چگونه راهی است،
🔻راهی که #هرگز امویان آن را نمی بینند و از آن سر در نمی آورند.
#استاد_طاهرزاده
✍و مااکنون تا در مکتب کربلاییم و امتداد آن را در رهبری خامنهای عزیز یافته ایم، چه خوفی از آینده بسی درخشان انقلاب داریم ؟
پس چه جای یاس است آن گاه که از دادن#خود هراسی نداریم ، عاشق روح الله در مسیر این عشق #بن_بست نمی شناسد، همان گونه که #زینب در کربلا فقط #زیبایی دید :
#ما_رایت_الا_جمیلا.
و اکنون نیز جز در افق حضرت زینب سلام الله علیها، راهی برای ادامه اسلام در تاریخ ما وجود ندارد.
راهی که گرچه #شمشیر بر شمشیر پیروز نیست،
اما #خون بر شمشیر پیروز میگردد.
#بشنو_از_زن....
💠@ziafat_andishe
عصر عاشوراست؛
زنی مصیبت دیده در اوج محنت و غربت و تنهایی ، بالای سر بدن تکه تکه شده برادرش ، حاضر شده است ،
یقین باید روضه بخواند،
شیون کند،
از جهالت امت بدون امام شکایت کند ،
نه ، نه ،...
او جمله ای خطاب به برادرش می گوید که هنوز هم باید در حیرت ماند؛
بِاّبِی المَقتولُ بِیَومِ الجُمُعَه، اوِ الاِثنَینِ؟
پدرم فدایت ،تو کشته روز #جمعه هستی یا #روز_دوشنبه؟
(جمعه همان روز دهم محرم ۶۱ است و دوشنبه روز #سقیفه است.)
اکنون #عقیله_بنی_هاشم ،جمله ای می گوید که تا ابد انسان ها را به درنگ و تامل و تفکری دعوت کند تا بتوان معضلات اجتماعی تاریخ را ژرف اندیشانه ببینند و بیندیشند.
و به راستی با کدامین زبان ،می توان از تفکری گفت که مختص عقیله بنی هاشم در سخت ترین ابتلائات است، او این گونه متذکر می شود تا گوش جهان بشنود که اگر به حاکمیت سقیفه ای که مظهر تفکر ظاهرا اسلامی با شعار حسبنا کتاب الله ،است راضی بشویم ،کار به قتل #مظهر_اسلام می کشد.
اگر کتاب الله عهدی برای آسمانی شدن بشر بود ، پس چگونه می توان عهد غدیر را نادیده گرفت؟
🔻ایاجز درافق بسنده کردن به #عبارات کتاب الله و غفلت از #باطن آن ، گرفتار #سقیفه_های_تاریخ خواهیم شد؟
و یقینا زینب مشق این تفکر را در جهاد مادرش زهرا سلام الله تمرین کرده است.
#زینب
#عقیله
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe
🔹به مناسبت بزرگداشت فیلسوف ایرانی، شهاب الدین سهروردی:
#سهروردی هیچ کاری برای فلسفه اسلامی ایران نکرده بود، این کار بزرگِ او را باید روی سرمان بگذاریم که:
🔻 به #زبان_فارسی ، فلسفه تعلیم کرده است.
آثار او به زبان فارسی همیشه ماندگار خواهد بود.
به عبارت دیگر او فلسفه را به زبان فارسی به ماآموخت.
فلسفه زبان دارد، و زبان می خواهد.
هیچ کدام از ما فکر نمی کنیم و بعد از فکر مضمون آن را در زبان قرار نمی دهیم تابا آن مضامین حرف بزنیم .
🔻بلکه ما با #زبان فکر می کنیم.
اگر کسی به این رابطه زبان و تفکر توجه کند ،باید زبان فلسفه در فارسی را یاد بگیرد.
و سهروردی یکی از #معلمان_بزرگ این زبان است.
نوشتن فلسفه به زبان فارسی در تاریخ فلسفه ،یک حادثه مهم است.
✍#دکتر_داوری_اردکانی
#بشنو_از_زن...
💠@ziafat_andishe