ون #فاطمه_ی_زهرا سلام الله علیها و حضرت #زینب سلام الله علیها و بانوان بزرگوار دیگر، #زن_تراز_جامعه_اسلامی را در برابر دیدگان همگان و به ویژه #زنان_گرانقدر این سامان قرار می دهد.
در #بخش_سوم، #زن_در_اسلام مورد بررسی قرار گرفته است و از سه فصل #کرامت_زن_در_اسلام، عرصه های #فعالیت_زن_در_اسلام و #حجاب و #عفاف تشکیل یافته است.
عناوین #بخشهای_چهارم_تا_هفتم عبارتند از: #زن_در_غرب، #جنایات_طاغوت_به_زنان، #تاثیر_انقلاب_اسلامی بر زنان و #نقش_زنان در انقلاب اسلامی.
#بخش_هشتم که #رسالتها و #وظایف_زنان را در دستور کار خود قرار داده است از هفت فصل تشکیل یافته است: #وظایف_معنوی، #وظایف_علمی، #وظایف_انقلابی، #وظایف_اجتماعی، #همسرداری_و_حفظ_خانواده، #رسالت_مادری و دیگر وظایف.
کتاب با #بخش_نهم به پایان می رسد که اختصاص به #مسئولیتهای_مسئولان_و_اقشار مختلف در برابر #زنان دارد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
#معرفی_کتاب
📚 «#بانوی_تراز؛ در گفتمان #امام_خمینی و #امام_خامنهای»
مجموعهای کامل و بینظیر از فرمایشات امامین انقلاب
دربارهی کرامتها و رسالتهای زن
به قلم «#سعید_صلح_میرزایی»
✍🏻 با مطالعهی این کتاب، بهتر میتوانیم نقش خود را در #تمدن_سازی_نوین_اسلامی، پیدا کنیم.
https://eitaa.com/Antifeminism2
وقتی الگوی الهی انسانی خود را فراموش می کنیم
فرهنگ #فمینیسم در راستای ترویج تفکر #ضد_دینی و #تقابل_افراطی_با_فرهنگ_غنی_اسلام و به انحتا کشاندن دین، #8_مارس را #روز_زن برای جهانیان خصوصا زنان ایرانی معرفی نموده و در راستای تبلیغ آن از هیچ کوششی دریغ نمیکنند.
در جامعه اسلامی ایرانی #روز_زن را روز میلاد #حضرت_زهرا سلام الله علیها معرفی شده آن بانویی که الگوی #بانوی_تراز #زن_مسلمان است. وجود با خیر و برکت، کوثر احمد، حضرت زهرا سلام الله علیها سیده نساء العالمین اسوه ایی نیکو برای #زنان_جهان است.
و در این بین اندیشمندان و بزرگان ابعاد مختلف زندگی #صدیقه_طاهره برای انسانهای آزاد اندیش و بی غرض در دنیا معرفی نمودند.
اما آنچه دغدغه نگارنده شد معرفی #الگو_ها_ی_غلط و شبیه سازی شده و مصداقی در تقابل با #الگوی_سالم و صالح است که در دنیا به دختران و زنان همه کشورها خصوصا کشورهای مسلمان و به ویژه کشور اسلامی ایران صورت میپذیرد.
لذا دوشنبه 18 اسفند برابر با #8_مارس 2021
#روز_جهانی_زن #روز_دختر #روز_مبارزه_با_تبعیض_جنسیتی و #برابری_زن_و_مرد و #برتری_زن_از_مردان معرفی شده است.
در ایران اسلامی بنیان گذار جمهوری اسلامی #امام_خمینی رحمه الله علیه روز میلاد #حضرت_زهرا سلام الله علیها را #روز_زن و روز تجلیل به کرامت انسانی و الهی زن به جهانیان معرفی نمود.
نگاه با بصیرت معمار کبیر انقلاب حضرت #امام_خمینی و ادامه دهنده راه آن بزرگ مرد، حضرت #امام_خامنه_ای حفظه الله به مقوله زن نگاهی ژرف، مطابق با موازین شرعی الهی است. چنانچه که زن در آینه جمال و جلال خدا از ویژگی خاصی بر خوددار است.
خداوند خود خالق زن و مرد است؛ در بحث کرامت به #مقام_زن و دفاع از #حقوق_زن و بهره مندی #زن از موهبات #مادی و #معنوی در کتاب آسمانی قرآن و احادیث به رسول مکرم اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام دستورات و فرامینی قابل توجه بیان نموده است.
و افراد سودجو در قالب حمایت از #جنبش_زنان فقط ادعای وکیل مدافعی زنان را دارند.
پیامبر اسلام در زمانی ظهور کرد که به #زن به عنوان #جنس_دوم و #برده_جنسی نگاه میشد و #دختران زنده به گور می شدند اما خداوند در آن اوضاع نابسامان اجتماعی و اعتقادی و... به زن کرامت انسانی و الهی عطا نمود و از لفظ کوثر یعنی خیر کثیر به زن یاد کرد؛ و حضرت فاطمه الزهرا کوثر و بهترین عطیه الهی میتوان نام برد.
در روزگاری که #زن هیچ جایگاهی نداشت و نگاه حقارتی و خصمانه به #زن داشتند خداوند به پیامبرش یاد داد با نگاه تجلیل گرانه و عطوفانه به #زن داشته باشد. و منش و رفتار پیامبرش را اسوه الحسنه الگویی نیکو برای جهانیان معرفی نمود.
لازم به یاد آوری است که در #8_مارس الگوهای الهی و انسانی فراموش نشود.
#روز_جهانی_زن
#روز_آگاهی_مدنی
#روز_زنان_و_دختران
#روز_مبارزه_با_تبعیض_جنسیتی
#روز_ضد_جنسیت_زدگی
#فمینیسم
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
#به_قلم_مخاطبین
#نقش_فراموش_شده....
هوابارانی ست؛لطیف وزیبا...
این دوکلمه ی آخرچه نقشی دارند؟نه اشتباه نکنید،میدانم برای قشرجوان مینویسم ومطمئنم بهترازمن نقش آن دورامیدانید،امادنبال معنای صفت میگردم.دراین فکرهستم ودراین هوای بارانی ودلچسب مجال قدم زدن رامغتنم میشمرم تانفسی تازه کنم؛جلو وجلوترمیروم،اطرافم رانظاره میکنم زیبایی درختان سبزوخیس خورده بابازی واذیت پرندگان کوچک روی درختان سرماخورده،حسِ خوب قدم زدن رادوچندان کرده است.
سوالاتم دورسرم تاب میخورند؛دنبال پیداکردن معنی صفت بودم
#دخترهاودخترک های متفاوت رامیبینم،تفاوت چهره رانمیگویم،تفاوت رنگها ذهنم راخیره کرده.موهای پریشان وآرایش های متفاوت،آستینهای بالارفته وشلوارهای شصت سانتی ونودسانتی،سوت مغزم رابه صدادرمیاورد.به این فکر افتاده ام که چه کسی تعریف درست ازدختربودن رامیداند؟چه کسی به به دختران نوزده-بیست ساله یاد داده به این شکل درجامعه قدم بزنند،آخرمن که درکتابهای روانشناسی ووبررسی تفاوتهای زنان ومردان وانواع این کتابها،چیزهای دیگری خوانده بودم.اصلا یک سوال کدام یک از این دخترهامیتواندتعریف خودش ازحجاب رابیان کند؟راستی ایا حجاب هم صفت است؟
چرافکرم آرام نمیگیرد؟آخرازروی کدام کتاب فارسی نوشتن، کدام کتاب معتبرخواندن وازکدام فطرت همچین چیزهایی میزاید؟
جلوتر میروم،حالم از فکرهایم حسابی ضدحال میخوردوباصدای دوتااز دخترهای کنارپارک به خود میاید.به آنجای بحثشان رسیده ام که دخترباحجاب وآراسته ای دخترمقابلش راکناری کشیده وبه اومیگوید؛"من که چیزی نگفتم خواهرگلی فقط خواستم بگم پوششتون مناسب نیست وخیلی هاروبه شماخیره کرده واون دخترباموهای بزک کرده وآرایشی که رنگ ولعابی به اوداده میگوید"به خودم مربوط است"
همان جمله ای که فکر میکنم منطقی ترین جواب ازنظر عده ای از دخترهاست.
ذهنم رابه گوشه ای از پارک روی صندلی افتاب خورده ای،هل میدهم تایخش بازشودودلم هم کمک میکندتاآرامَش کند.به این فکر میکنم که آیا دخترهای سرزمینم داستان فمنیسم رامیدانند؟دختران ما ازکجافکر کردندبانیمه برهنگی میتواننداستعدادهایشان رانشان دهند؟ازکجادریافتندکه بی حجابی ازباحجاب بودن بهتراست؟بلافاصله ذهنم پیام میفرستدکه شایدبازهم منطق بی منطقی به کمکشان آمده وگفته،خواهی نشوی رسوا/همرنگ جماعت شو...از حرف ذهنم خنده ام نمیگیردوسریع پیغام میفرستم که آخراین دخترهامگرداستان جماعت غربی رامیدانند؟مگرداستان "#سیمون_دوبوار"ازفعالان #فمنیسم راشنیده یاخوانده اند؟مگراز رنج فریادهای زنانِ قرن نوزده وبیست وپیشترازآن چیزی شنیده اندکه چطورازفریادهای پایمال شدن حقوقشان به جایی رسیدندکه دیگرقائل به ازدواج هم نبودندوآزادی مطلق ازجمله آزادی جنسیِ بدون قیدوشرط رامیخواستندوآنرا اوج افتخارونشانه ی قدرت #زنانه شان میدانستند.نمیدانم این دردندانستن راچگونه بایدبه #دختران سرزمینم بگویم،این ندانستنهاوتن دادن به هرآنچه دیگران رفته اند،#دختران و#زنان مارابه اینجارسانده یااز نگفتنهای امثال من است؟آخراز #عفت و#حجاب برای یک دختروعشق ومحبت #مادری و#همسری چه بدی هادیده اندویاشنیده اندکه تصمیم برنشان دادن گوهرهای ذاتیشان کرده اند؟حالا تازه میفهمم صفت چه واژه ایست.کاش صفتهای دخترانمان دوباره جان بگیرند،کاش حجاب تاج افتخاردختران وزنانمان شود نه رنگ های عجیب وغریب موهای بیرون زده!!!
امروز برایت میگویم ازکسی که قراربود برای من وتو الگوی تمام زیبایی های زنانه باشد؛از "زهرایی"میگویم که تو ففط اشک بردردهایش راشنیده ای،چراخطبه ی فدکیه وصلابت سخنانش رادراجتماع نخوانده ای،نمیدانم.توکه نگرانی باحجاب نتوانی درجامعه فعالیت کنی،حضرت زهراراه حضوراجتماعی راهم نشانت میدهد،حالابگو کم حجابیت برای چیست؟خانم دکتربشوی یا لیسانس وفوق لیسانس هم که بگیری،بالاو پایین هم که بروی نسخه ی آرامش فقط ایمان به چیزی ست که معلم بزرگت درکتاب بزرگش فرموده،با بی حجابی دنبال پیشرفت نباش،خداوندشیرینی وعده هایش رادرعفت وحجاب قرارداده...
دلم آرام ترمیشود وحالا صدای اذان هم ازمسجدی کنارپارک به گوش میرسدودل من مشتاق تر برای اینکه حرفهایم رابه دوستانم بگویم،همان هایی که مطمئنم اگربه درستی حیاوعفت برایشان تبیین شود،گره های بسته مغزشان بازمیشودوآنگاه پوسترهاوعکس های هنرپیشهای بی هنرراازصفحه اتاق موبایلهایشان حذف میکنندوتنهاخواهند نوشت:"من کمترین توانایی ام این است که بالباسم میتوانم شخصیت هاراعوض کنم"
نرجس کارآزما
دانشجوی پزشکی
#زن_در_اسلام
#زن_در_غرب
https://eitaa.com/Antifeminism2
حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد: نباید #حجاب را مانند #حجاب_صدر_اسلام دید.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا #زیبایی_نژاد در نشست علمی «#نقش_کنشگران_فمینیسم_بر_وضعیت_حجاب_در_ایران» که با همکاری انجمن علمی_پژوهشی زن و خانواده جامعه الزهرا سلام الله علیها و مرکز تحقیقات زن و خانواده دراین مرکز به صورت وبینار برگزار شد، با بیان اینکه نخستین چالش انقلاب اسلامی بعد از پیروزی، #حجاب بود، عنوان کرد: امام خمینی(ره) در صبح ۱۵ اسفند در فیضیه این مسئله را یادآور شدند که زنان باید با حجاب اسلامی به محیط کار بروند. این مطلب را کیهان منعکس کرد و دو روز مانده به #روز_جهانی_زن، در بین #زنان نگرانی ایجاد نمود، طرفداران #سلطنت و تعدادی از زنان #مارکسیست هم موضوع مناسبی برای ایجاد چالش پیدا کردند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: در دهه ۱۳۳۰ گروهی از دانشجویان و دانش آموزان ایرانیان خارج از کشور #کنفدراسیونی راه انداختند که مرکب از افراد #ملی_گرا و افراد #چپ بود. در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ که اوج جریانات #فمینیستی #موج_دوم در #اروپا و #آمریکا بود، اعضای این #کنفدراسیون پیشنهاد دادند که موضوع زنان در کشور را در اولویت قرار دهیم و در سال ۵۵ اولین ویژه نامه شان درباره وضعیت #زنان_ایران منتشر میشود.
وی تاکید کرد: از چند ماه قبل از پیروزی انقلاب تا چند ماه بعد، #کمونیست ها وارد کشور شدند تا کار را به دست بگیرند، این نگرانی در بین انقلابیون وجود داشت که نکند انقلاب به بیراهه رود. تعدادی از #زنان_چپ_مارکسیست به طور جداگانه از تشکل های خود، گروه هایی با دغدغه های زنانه راه انداختند.
حساس شدن #فمینیست_های_داخلی بعد از سخنرانی ۱۵ اسفند #امام_خمینی(ره)
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد با بیان اینکه بعد از سخنرانی امام در ۱۵ اسفند اعضای خانم #اتحادیه_ملی_زنان حساس می شوند، مطرح کرد: بعد از این واقعه #خبرنگاران_فمینیست_غربی وارد کشور شدند تا وضعیت لحظه به لحظه مبارزه زنان علیه حکم امام را منعکس کنند. در ۱۷ اسفند تعدادی از دانشجویان علیه #حجاب_اجباری راهپیمایی کردند و این راهپیمایی در روز بعد هم ادامه پیدا می کند که تعداد این افراد طبق گزارش ها قریب به ۸ هزار نفر بود. برخی از شخصیت ها مانند آیت الله #طالقانی در ۱۹ اسفند ماه به #فلسفه_حجاب پرداخت و در نهایت بیان کرد که قرار نیست #حجاب توسط حکومت #اجباری شود، در روز بعد امام این بحث آیت الله طالقانی را تایید کردند، اما توجه ها را به #فلسفه_حجاب جلب نمودند، اما اینگونه منعکس می شود که امام گفتند #حجاب_اجباری نیست. در این زمان #فمینیستهای خارج از کشور برای متقاعد کردن دولت ایران برای نبودن #حجاب_اجباری وارد کشور شدند. ذهنیت #فمینیست_های_غربی از ایران همان ذهنیت متاثر از شرق شناسی است و نمی توانند تصور کنند که با اینکه #حجاب برای #زنان_ایرانی وجود دارد، اما زنان می توانند بر خلاف قبل از انقلاب به عرصه #اجتماعی ورود جدی پیدا کنند.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: بعد از دو سال مسکوت ماندن مسئله، در سال ۵۹ گزارشی به امام می رسد که #زنان به صورت #برهنه در تفرج گاه ها حضور پیدا می کنند، بعد از این واقعه امام به صورت جدی ورود می کنند که #شورای_زنان، #قانون ورود با #حجاب_زنان به ادارات را تصویب می کند و دادستانی هم دنباله این جریان را می گیرد. در پاییز ۵۹ سفارتخانه های ایران در کشورهای غربی اعلام می کنند که از این پس گذرنامه هایی که فاقد عکس با #حجاب باشند، باطل می شوند، این مسئله برای #زنان_خارج_نشین حساسیت ایجاد کرد و ایشان در جلسه ای که تعداد آن به ۳۰۰ نفر می رسید گرد هم آمدند. #پروین_پایدار، #افسانه_نجم_آبادی، #هاله_افشار و غیره از #زنان_برجسته_چپ_فمینیست بودند و این افراد در حال حاضر به #فمینیست_عملگرا معتقد هستند که بیان میکنند #زنان_مسلمان و #غیر_مسلمان_ایرانی باید علیه_حجاب_اجباری متحد شوند. در سال ۵۹ امام درباره حجاب، تند و تیز برخورد می کنند و حزب توده به دلیل خطر امپریالیسم از نظر امام حمایت کرد.
رهبر معظم انقلاب نخستین فردی بود که به مسئله #زنان حساسیت نشان داد
حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی _نژاد عنوان کرد: از نخستین شخصیت های اسلامی که مسئله #زن برای او اولویت داشت، رهبر معظم انقلاب بود که در زمان ریاست جمهوری دستور تشکیل مرکزی برای زنان را صادر کردند. در دهه ۱۳۷۰ در دولت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بخش دفتر حقوق زنان در ریاست جمهوری راه اندازی می شود، یکی از کارهای این دفتر، ایجاد سازمان های مردم نهاد (NGO)زنانه بود، این حرکت متاثر از ورود سیاست های نئولیبرال بود.در این مقطع برخی از زنان فمینیست به بهانه کمپین های غیرفمینیستی وارد کشور و دولت شدند و اهداف فمینیستی را دنبال کردند.
ورود فمینیست ها به مراکز تصمیم ساز در دوران سازندگی عضو هیات
امنای مرکز تحقیقات زن و خانواده اضافه کرد: در این زمان با چرخش گفتمان توسعه #نئولیبرالی به جای گفتمان انقلابی مواجه بودیم، همچنین سیاست نشریه های باز نیز در راستای شاخص های توسعه دنبال شد، به حدی که فمینیست های سکولار مانند مهرانگیز کار بلندگوی فمینیست ها در مجله زنان میشوند. با آمدن دولت اصلاحات فضای جامعه بازتر می شود و این امکان بوجود می آید که از سال ۷۷ تشکلهای مستقل راه اندازی شوند که نوشین احمدی یکی از این تشکل ها را رهبری می کرد.
وی اظهار داشت: از سال ۸۲ نواندیشان دینی وارد بحث حجاب می شوند و در سال ۸۳ جایزه صلح نوبل به #شیرین_عبادی تعلق میگیرد، در حالی که سابقه کار خانم عبادی حقوق کودک و بعضا حقوق زنان بوده و هیچ فعالیتی مربوط به صلح نداشت؛ توجیهی که اعطا کنندگان داشتند این بود که ایشان برای کودکان، کار می کند و اگر کودکان به سروسامان برسند صلح حاکم میشود که این توجیه تنها یک بهانه بود. اعطای جایزه صلح نوبل به شیرین عبادی باعث شد که موضوع زنان در ایران برجسته تر شود، این موجب شد که زنان با اختلافات عمیق اعتقادی و انقلابی دور هم جمع شده و حول محور زنان به اشتراک رسیدند. در حوالی سال ۸۳ یا ۸۴ درباره این موضوع بحث می کنند که آیا حجاب با محوریت جنبش های فمینیستی دنبال شود یا خیر که به تصویب نمی رسد.
ورود جدی گشت ارشاد به میدان از زمان دولت احمدی نژاد
حجت الاسلام زیبایی نژاد تاکید کرد: از سال ۸۳ با انتقاد رهبر انقلاب از وضع حجاب، گشت ارشاد وارد میدان می شود و با آمدن دولت آقای احمدی نژاد این ورود گشت ارشاد جدی تر میشود. از سال ۸۵ جنبش های فمینیستی ایران به این نتیجه می رسند که از مسیر تشکیلات نمی توانند اهداف خود را دنبال کنند. با راه افتادن اینترنت در ایران کمپین یک میلیون امضاء توسط فمینیست ها فعال می شود که مخاطب عموم مردم است، در این کمپین نیز قرار گرفتن حجاب در محور کلیدی مبارزات فمینیستی رای نمی آورد.وی یادآور شد: از دهه ۶۰ ما با شیوع ویدئو ها مواجه بودیم و ۵۰ درصد از کسانی که تلویزیون داشتند، ویدئو هم داشتند، در دهه ۷۰ ماهواره وارد شده و اینترنت وارد کشور میشود. از نیمه دهه ۸۰ ما وارد بحث شبکه های اجتماعی شدیم که ابتدائاً فیس بوک است و از اوایل ۹۰ به اینستاگرام و دیگر برنامه های می رسد و در دهه ۹۰ بحث های مربوط به #همجنس_گرایی مطرح می شود.
ظهور زنان فمینیست در قامت فتنه گران سال ۸۸
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده افزود: بحث حجاب به طور جدی از انتخابات سال ۸۸ تبدیل به مطالبه فمینیستی شده و با ورود همسران برخی از کاندیداها، عدم اجباری بودن حجاب مطرح میشود. در جریان ۸۸ معلوم می شود که تعداد زیادی از معترضین فتنه سبز از زنان فمینیست هستند؛ تحلیل ما این بود که جنبش های فمینیستی در حال احیای خود هستند و می خواهند به جنبش ۸۸ خدمت کنند. در انتخابات ۸۸ اجماعی بین فمینیست ها شکل گرفت که جریان زنان باید خود را در خدمت جنبش 88 قرار دهد. تا بعد از پیروزی، این جنبش خود را در خدمت جریان زنان قرار دهد، پس از وقایع ۸۸ تعدادی از این زنان دستگیر و بعد از آزادی روانه خارج شدند که این موجب تضعیف جریان فمینیستی داخل ایران شد. انجمن عدالت برای حقوق ایرانیان بعد از ۸۸ در خارج از کشور راه میافتد که هدف اصلی آنها دفاع از حقوق جنسی زنان بود. از اوایل دهه ۹۰ که فضای مجازی فعالتر شده، اقدامات گروه های فمینیستی هم وارد یک فضای جدید شده است.
فضای مجازی تحرکات فمینیستی را وارد فاز جدیدی کرد
ایشان با بیان اینکه در برخی از تحلیل ها حجاب به عنوان پاشنه آشیل جمهوری اسلامی مطرح شده است، یادآور شد: کمپین های کشف حجاب و ارسال تصویر آن ها به رسانه های غربی توسط مسیح علینژاد کلید خورد و پس از این جریان نهادهای بین المللی از این جریان حمایت کرده و به او جوایز بین المللی را اهدا میکنند. در سال ۹۵ مسیح علی نژاد کمپین چهارشنبه های سفید را راه اندازی می کند که تحت عنوان آزادی های یواشکی با رنگ سفید مطرح شد، انتخاب رنگ سفید به معنای صلح با زنان محجبه بود، یعنی ما از حجاب شما دفاع می کنیم، شما هم از آزادی های ما دفاع کنید.حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ ویدا موحد در خیابان انقلاب در بلندی روسری خود را سر چوب می آویزد و بعد از آن در چند جای دیگر هم این کار را انجام می دهند که این حرکت برد رسانه ای بین المللی پیدا می کند.وی گفت: شائبه سیاسی بودن این جریان با ملاقات مسیح علی نژاد با سران آمریکا پررنگ تر می شود که این موجب انتقاد برخی از فمینیست ها شد، چرا که از نظر آنان برای دخترانی که کشف حجاب می کنند، تبعات سیاسی به بار آورده و احکام آنان سنگین تر می شود. کسانی مانند نوشین احمدی معتقدند که نباید حجاب به مسئله کانونی زنان تبدیل شود، چرا که زنان دهها مسئله دارند. برخی از #فمینیست
ها و جامعه شناسان معتقدند که این کمپین های #فمینیستی بیش از اینکه در خدمت زنان باشد، در خدمت جریانات سیاسی و حتی بازار آزاد است.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: در بحث حجاب اتفاقی رخ داده که برای جریان فمینیسیتی و جریان حاکمیت بعد مهمی است و آن بحث این است که نباید #حجاب را مانند حجاب صدر اسلام دید. در صدر اسلام با حجاب به مثابه حکم شرعی مواجه ایم، امروز علاوه بر اینکه حجاب حکم شرعی است، به مثابه یک امر سیاسی هم دیده میشود. در مشروطه به بی حجاب ها مارک غربزدگی می خورد، در زمان رضاخان #کشف_حجاب با سیاست های او گره می خورد، در دهه ۴۰ و ۵۰ مبارزه با رژیم شاه با بحث حجاب پیوند می خورد، زمانی که به حکومت جمهوری اسلامی می رسیم، موضع گیری های امام و حاکمیت حجاب را به نماد زن مسلمان انقلابی تبدیل می کند.
وی افزود: اینکه حجاب نماد #زن انقلابی است باعث می شود که هر کس انگیزه مقابله با انقلاب دارد، سراغ حجاب می رود و فردا اگر حاکمیت از بحث حجاب کوتاه آمد، به منزله شکست انقلاب قلمداد می شود و من این سخن را به رهبر معظم انقلاب عرض کردم. ایشان به بنده یادآوری کردند که گویا تصور کردید که ما حجاب را به امری نمادین تبدیل کردیم، در حالی که جریانات چپ، حجاب را به امری نمادین تبدیل کرده اند که شکست حجاب را به مثابه شکست انقلاب قلمداد کنند؛ من بعد از مطالعه درباره این موضوع به این نتیجه رسیدم که حق با رهبر معظم انقلاب است. اگر حجاب تبدیل به امری نمادین شود، چند اتفاق می افتد، نخست اینکه خود این مسئله برای انقلابیون و مخالفین حساسیت برانگیز می شود، اثر دیگر این است که مطالبات #فمینیستی به حاشیه می رود.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده تاکید کرد: نباید تصور شود که اگر حاکمیت از بحث حجاب تنازل کند، دیگر مسئله ای وجود ندارد؛ بلکه مسائل دیگر محور تخاصم خواهد بود. کشوری که بیشترین درصد شیعه را دارد جمهوری آذربایجان است که میتینگ های #همجنسگرایی در آن برگزار می شود، اگر ما هم از حجاب کوتاه بیاییم، باید زیر بار دیگر مسائل نیز برویم. به فرمایش رهبر انقلاب، اگر ما از حجاب کوتاه بیاییم، وضع ما به مراتب بدتر از کشورهای اسلامی و ترکیه میشود، چراکه بحث های سیاسی هم مطرح خواهد شد.
https://eitaa.com/Antifeminism2
#فمینیسم_ماتیکی
شاخهای از #موج_سوم_فمینیسم است که به دنبال درک مفاهیم سنتی زنانه، از جمله #قدرت #جنسی_زنان، همسو و موازی با ایدههای #فمینیستی است.[۱]
بر خلاف اولین مبارزات #فمینیستی که بر #حقوق_بنیادین_و_اولیهٔ_زنان متمرکز بود، و از #جنبش_حق_رأی_زنان آغاز شد، #فمینیسم_ماتیکی به دنبال اثبات این موضوع است که زنان هنوز هم میتوانند #فمینیست باشند بدون آنکه زنانگی خود، به ویژه از نظر #جنسی، را نادیده بگیرند یا نفی کنند. در جریان #موج_دوم_فمینیسم، #فمینیستها صرفاً بر برابری قانونی و اجتماعی زنان متمرکز بودند و از پذیرفتن «#تمایلات_جنسی» خویش خودداری میکردند؛ برخی حتی از اندیشیدن به مردان تنفر داشتند و اغلب ویژگیهای فیزیکی و شخصیتیای را برمیگزیدند که بسیار از آنگونه که یک زن معمولی به نظر میرسید، دور بود. بدینگونه بود که ظاهر فیزیکی کلیشهای از #فمینیسم و #فمینیستها بهوجود آمد. از طرف دیگر، #فمینیسم_ماتیکی، مفاهیم #زنانگی و جذابیتهای #جنسی مربوط به بدن زنان و نیاز آنها به رابطهٔ #جنسی را میپذیرد. #فمینیسم_ماتیکی همچنین به دنبال اصلاح برخی کلمات ناخوشایند و تبدیل آنها به ابزارهایی قدرتمند به نفع خود است؛ مانند کلمه «#سلیطه» که در جنبش #راهپیمایی_سلیطهها دیده شد. بخشی از #فمینیست_ماتیکی به عنوان پاسخی به واکنشهای منفی و شدید #ایدئولوژیک علیه موج دوم فمینیست توسعه یافت. این واکنشهای منفی به کلیشههایی همچون «#فمینیست_زشت» و «#فمینیست_ضد_سکس» بود که در طول موج دوم بهوجود آمده بودند؛ قسمتی از این شاخهٔ #فمینیسم نیز بر این اعتقاد است که موفقیت #موج_دوم_فمینیسم موجب شد تا جنبههای #زنانه، مانند #کفش پاشنه بلند و #آرایش کردن، که قبلاً در جهت ضعیف جلوه دادن #زنان بکار برده میشد، اصلاح شود.[۲]
کلام
به لحاظ زبان شناختی، #فمینیسم_ماتیکی تغییر معنایی کلمات دارای استاندارد دوگانه به نفع #فمینیستها، مانند «#سلیطه»، را مطرح میکند.[۳] هدف از این کار از بین بردن #بدنامی #اجتماعی اعمال شده به یک زن که رفتار جنسی او به طرز #پدرسالارانهای به نشانهای از «#زن غیراخلاقی» و #لیبرتین تفسیر شدهاست.[۴]
بررسی اجمالی
به لحاظ فلسفی، #فمینیسم_ماتیکی این موضوع را مطرح میکند که یک #زن میتواند -از جهت روان شناختی، اجتماعی و سیاسی- با #آرایش_کردن، پوشیدن لباسهای جذاب و پذیرش جذابیتهای مرموزانهٔ جنسی، به خود #قدرت بدهد برای خود، به عنوان یک شخصیت با اعتماد به نفس جنسی، ارزش قائل شود. بلاغت انتخاب و توانمندسازی برای تأیید چنین رفتارهای واضح #جنسی به کار میرود،[۵] زیرا آنها دیگر رضایت اجباری در پذیرش #نقشهای_جنسیتی اجتماعی مانند «#دختر_خوب»، «#زن_شایسته»، «#مادر از خودگذشته»، «#خواهر_پاکدامن» و غیره را نمایندگی نمیکنند.
سایر #فمینیستها اعتراض دارند که به اصطلاح «توانمند سازی #فمینیسم_ماتیکی» یک تضاد فلسفی است که در آن یک زن تصمیم میگیرد که خود را از نظر #جنسی مورد توجه قرار دهد و در نتیجه دیگر نمیتواند زنی برای خودش باشد و نه شخص خود را کنترل کند.[۶] در بحث و گفتگویی مداوم، #فمینیسم_ماتیکی در مخالفت استدلال میکند که عمل جذابیت جنسی نوعی #قدرت_اجتماعی در روابط بین مرد و زن است که ممکن است در حوزههای برابری فرهنگی، اجتماعی و جنسیتی رخ دهد.
#فمینیسم_ماتیکی:
یک زن دانشجو که قبل از ورود به کلاس، #ماتیک میزند.
یک معترض در مخالفت با «شرمساری هرزهها» در طول راهپیمایی سلیطهها - نیویورک.
#فمینیسم_پاشنه
#فمینیسم_پاشنهای، گونهای #رادیکالتر از #فمینیسم_ماتیکی، استفاده از #مد_زنانهٔ #پسا_مدرن را تقویتکننده میداند؛[۷] و استدلال را از پذیرش آرایش کردن، تا اعتبار دادن به #زنانی که مشاغل خاصی دارند که بر اساس #زیبایی جسمی زنان است، توسعه میدهد. کارهایی مانند #رقصندگی_برهنه یا #رقصندگی_میله، و همچنین #عورتنمایی کوتاه #لزبینها.
منابع
۱↑ R. D. Lankford, Women Singer-Songwriters in Rock (2010) p.98
۲↑ Natasha Walters, Living Dolls: The Return of Sexism (2010) p. 129
۳↑ What is Lipstick Feminism
۴↑ J. Hollows/R. Mosely eds. , Feminism in Popular Culture (2006) p. 84
۵↑ Walters, p. 28 and p. 43
۶↑ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref> غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام wisegeek2وارد نشدهاست. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
۷↑ Helmut Newton and Stiletto Feminism[پیوند مرده]
#فمینیسم
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
دیدگاه جریانات ♀️#فمینیسمی و غربگرا
#زناکاری♀️♂️ = حق مالکیت بر بدن، #دگر_باشی
#لواط_کاری 🏳️🌈= حقوق بشر، #هم_باشی
#همخانگی یک زن و مرد نامحرم =🏳 #ازدواج_سفید
#فاحشگی♋ = ارائه #خدمات_جنسی
اما
#ازدواج شرعی = #ضد_حقوق_انسانی، نشانه عقب ماندگی و اجبار!
#یهود🕎 و #صهیونیزم ✡جهانی قسم خورده اند کاری خواهند کرد که #مردان_با_مردان و #زنان_با_زنان مشغول شوند و دیگر نسلی از انسان بجز نسل یهود باقی نماند تا اداره جهان را بعهده گیرند!
دگر اندیشان و منحرفان در ایران، ابزار و پیاده نظام #یهود_صهیونیست بوده و هستند. /#خیانت_خواص
#فروپاشی_خانواده
#فمینیسم
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
#زن ۲۳ساله روسی صاحب ۱۰ کودک در ۱۰ماه شد
#زن_روسی ۲۳ ساله و شوهر میلیونرش با اجاره کردن همزمان ۱۰ رحم، صاحب ۱۰ کودک در ۱۰ ماه شدند. انها برنامه ریزی کرده اند تا ۱۰۵ #فرزند #بیولوژیک (از طریق #رحم_اجاره_ای) داشته باشند.
#زن_روسی ۲۳ ساله و شوهر میلیونرش با #اجاره کردن همزمان ۱۰ #رحم، صاحب ۱۰ #کودک در ۱۰ ماه شدند.
کریستینا اوزتورک ۲۳ ساله که اصالتاً اهل #مسکو است با #شوهر ۵۶ ساله میلیونرش پس از آنکه ۱۰ نوزاد را در۱۰ ماه با #رحم_جایگزین به دنیا آوردند فاش کردند که برنامه ریزی کرده اند تا ۱۰۵ #فرزند_بیولوژیک (از طریق #رحم_اجاره_ای) داشته باشند.
این #زن_جوان میگوید من و شوهرم بچه خیلی دوست داریم. توان #مالی بزرگ کردن ۱۰۵ #فرزند را هم داریم. زحمت ۹ ماه #بارداری و #زایمان آنها هم که به عهده ۱۰۵ #زن دیگراست. پس دیگر چرا باید تعلل کنیم؟!
#فمینیست_نه_بچه
#فرزند_آوری
#فمینیسم
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
بررسی لایحه #حفظ_کرامت و حمایت از #زنان_در_برابر_خشونت
نشست خبری با موضوع بررسی #لایحه_حفظ_کرامت_و_حمایت_از_زنان در برابر #خشونت"(تبیین مفاهیم و مبانی #خشونت) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #زیبایی_نژاد برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد در ابتدای این نشست خلاصهای از مراحل طی شده برای تدوین این لایحه و وضعیت فعلی آن در مجلس ارائه دادند:
عنوان لایحه مورد بحث #لایحه_حفظ_کرامت_و_حمایت_از_زنان در برابر خشونت است که بعد از ده روز از تصویبش در هیئت وزیران در حال حاضر در نوبت بررسی در مجلس است. مباحث پیرامون این لایحه را میتوان ذیل چند عنوان کلی مطرح کرد:
تبار شناسی
بحث لایحه #خشونت در دنیا تباری دارد که با تبار آن در ایران متفاوت است و طبیعتا بحث مد نظر در اینجا، بحث از تبار آن در ایران است. در اوایل دهه هشتاد پژوهشی با عنوان "بررسی پدیده #خشونت_خانگی _علیه_زنان" به سفارش مرکز امور زنان ریاست جمهوری و با همکاری وزارت علوم، انجام شد که طی آن پرسشهایی از زنان عضو خانواده در 26 استان کشور انجام شد تا میزان #خشونت در مورد آنان معلوم شود. نتیجه این پروژه این بود که 66 درصد از زنان در کشور، #خشونت_خانگی را تجربه کردهاند.
البته باید به این نکته توجه داشت که تجربه کردن خشونت خانگی با اینکه فی الحال تحت #خشونت هستند متفاوت است.
نتیجه این پروژه این بود که معلوم شد مسئلهی #خشونت در خانواده یک مسئلهی فراگیری است و این باعث شد که مسئولین به فکر تدوین قانونی برای مقابله با #خشونت_علیه_زنان افتادند.
کار اساسی تدوین این قانون به عمر دولت اصلاحات نرسید؛ در دولت آقای احمدی نژاد و در زمان خانم مجتهدزاده که مسئول مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بودند، متنی آماده شد که شامل مجموعه موادی بود که برای مقابله با خشونت تنظیم شده بود. در آن زمان از پژوهشکده زن و خانواده برای برگزاری جلسه نقد دعوت شد. در آن جلسه نقدهایی به دستاندرکاران پروژه وارد شد که اکثرشان نقدهای رویکردی بود. مانند اینکه متن تدوین شده بومی نبود و بیشتر ترجمهی کارهای دیگر بود که به نوعی اصلاح شده بود.در دولت اعتدال و در زمان مدیریت خانم #مولاوردی متنی تنظیم شد. روال کاری به این شکل است که دولت مصوبه را برای قوه قضائیه ارسال میکند و مصوبه بعد از اصلاحات قوه قضائیه به مجلس ارسال میشود. بعد از ارسال مصوبه به قوه قضائیه که در اواخر ریاست آیت الله لاریجانی بود، قوه قضائیه متن مصوبه را برای اعمال اصلاحات به قم ارسال کرد.
نتیجتا متن جدیدی به قوه قضائیه تقدیم شد. با آمدن آقای رئیسی به قوه قضائیه دستور جدیدی مبنی بر بررسی مجدد این متن ابلاغ شد و در نتیجه یک متن جدیدی در قوه قضائیه تولید و به دولت فرستاده شد. در دولت این متن مجددا بازتولید شد و به مجلس ارسال گردید. اختلاف نظرهایی که در مجلس وجود دارد ناشی از همین دوگانگی متن دولت و قوه قضائیه است؛ هرچند که جدای از نظر به محتوا، متن دولت از نظر ظاهری خوش صورتتر و منسجمتر از متن قوه قضائیه است. باید توجه داشت که بحث و نقد محتوایی در این جلسه ناظر به متن دولت است.
عدم وجود پیوست تحلیلی، اشکال اساسی قانون نویسی در کشور
نکتهای که در اینجا مطرح است این است که اصولا قانون نویسی و سیاست نویسی در کشور یک اشکال اساسی دارد و آن اینکه فاقد پیوست تحلیلی هستند. پیوست تحلیلی یعنی چه تحلیلی باعث تدوین این قانون شده است؟ منطق حاکم بر تدوین این قانون چیست؟
برای نوشتن متن قانون ابتدا باید موضوع از ابعاد مختلف تحلیل شود و ضرورت تدوین قانون نشان داده شود.
البته مواردی هست که در آن پیوست تحلیلی دیده میشود. مانند سند تحول تعلیم و تربیت که در آموزش و پرورش تصویب شده است و پیوست سیصد صفحهای دارد که معروف به پیوست مشهد است. در آنجا چون منطق حاکم بر تدوین این سند روشن است میتوان آن را نقد و بررسی کرد. البته در مقدمهی همهی متون قوانین چکیدهای از پیوست تحلیلی وجود دارد که به ضرورت اشاره دارد، اما نباید شعاری باشد.
در لایحه دولت یک مقدمه وجود دارد، اما در طرحی که مجلس پیشنهاد داده است آن مقدمه نیز وجود ندارد و طرح بدون مقدمه از ماده یک شروع میشود؛ این مزیتی است که لایحه دولت دارد.
ضعف اساسی لایحه دولت، پیوست تحلیلی است. در پیوست تحلیلی چند مورد باید ذکر شود.
عنوان لایحه دولت حفظ کرامت و حمایت از زنان در مقابل #خشونت است.
اولین موردی که در پیوست تحلیلی لایحه دولت باید ذکر شود، این است که نشان داده شود #خشونتها چقدر مهم هستند. دوم اینکه نشان داده شود #خشونت_علیه_زنان چقدر مهم است؛ که بخاطر این اهمیت، این لایحه خصوصا برای #خشونت_علیه_زنان تدوین شده است نه مطلق #خشونت. مثلا آماری از پزشکی قانونی آورده شود که نشان دهد #خشونتهایی نسبت به زنان انجام میشود که به لحاظ نوع و تعدا
د به گونهای است که موجب تدوین این# قانون شده است.
علاوه بر این باید ثابت شود که مکانیزمهای موجود برای جلوگیری از این مسئله کافی نیست و سیستم تربیتی و مجازاتی نهاد حاکمیت به گونهای نیست که بازدارنده باشد.
آیتم دیگری که تدوین این لایحه را موجه میکند این است که شاید از نظر عددی #خشونت_علیه_زنان خیلی بالا نباشد، اما پیامدهای آن به لحاظ خاص بودن #زنان، بسیار مخاطره آمیز است.
اشکالی که بر این متن وارد است این است که پیشفرض حاکم بر متن روشن نیست؛ متن موجود در لایحه بر چه پیشفرضی استوار است؟ چه چیزی باعث #خشونت میشود؟
احتمالات و تحلیل های مختلفی درباره رخ دادن #خشونت وجود دارد.
در ادبیات #فمینیسمی #اقتدار_مرد #خشونت_زاست. اگر #اقتدار_مرد #خشونت_زا باشد، سیاستها باید به سمت و سویی برود که این اقتدار را کاهش دهد.
اما اگر گفته شود #اقتدار_مرد باعث #خشونت نمیشود بلکه ترس از اعمال اقتدار و احساس بی قدرتی باعث #خشونت میشود، سیاستها به سویی میرود که اقتدار مرد را افزایش دهد و زن را آماده کند که این اقتدار را بپذیرد.
احتمال سوم این است که #خشونتها اکثرا از بیشخصیتی حاصل میشود. کسی که کرامت نفس داشته باشد، #خشونت به خرج نمیدهد؛ ابراز #خشونت برای آدمهای بیشخصیت است. اگر اینطور باشد، سیستم تربیتی باید #کرامت_انسانی را پررنگ کند. هرچقدر احساس ارزشمندی بیشتر شود حس حقارت کمتر میشود و در نتیجه #خشونت هم کمتر میشود.
حاصل کلام این است که باید پیشفرضها روشن باشد تا بتوان آنها را تحلیل و نقد کرد و هر پیشفرضی راه حل مناسب با خودش را دارد. در حالیکه این پیوست تحلیلی در متن حاضر، نسبت به فرضیه ساکت است.
در ادامه ایشان به ذکر نکاتی پیرامون تدوین لایحه پرداختند:
قانون باید مسئله را حل کند نه جابجا
باید توجه داشت که طول و عرض لایحهای که تدوین میشود با مسئله تناسب داشته باشد. گاهی اوقات برای یک مسئلهی کوچک یک قانون وسیعی جعل میشود که دامنهاش مسائل دیگر را هم میگیرد.
نکتهی بعدی که بسیار مهم است و از آن غفلت میشود این است که قانون باید مسئله را حل کند نه اینکه مسئله را جابجا کند. اغلب اوقات قوانین وضع شده منجر به جابجایی مسئله میشود. برای مثال پروژهای که در 26 استان کشور انجام شد و طبق آن معلوم شد که 66 درصد #زنان #خشونت را تجربه کردند و منجر به تدوین این لایحه شد، بر اساس مفاهیم فردگرایانه انجام شده است؛ زیرا آنچه که از مطالعهی پرسشهای آن پروژه برداشت میشود این است که هرچیزی که شادکامی فرد را محدود کند مصداق #خشونت است. از اینجا معلوم میشود که مفهوم #خشونت، مفهوم وارداتی است و اصولا در ادبیات دینی از این مفهوم استفاده نمیشود. حال اگر بخواهیم بر اساس این دستورالعمل و طبق این برداشت از خشونت، مردان را از هر نوع اقتدار منع کنیم، بر فرض که مسئلهی #خشونت_علیه_زنان حل شود،ا مسائل دیگری مثل بی غیرتی و بی مسئولیتی مردها در قبال حمایت از #زنان به وجود میآید. پس قانونگذار باید پیامدهای فرهنگی و اجتماعی اجرایی شدن قوانین را در نظر بگیرد.
آیا هر #خشونتی نامطلوب است؟
آیا #خشونت قابل تقسیم به خوب و بد است؟ در اینجا یک تفاوت رویکردی وجود دارد.
همانطور که در کتاب #لیبرالیسم از ظهور تا سقوط نوشتهی آنتونی آربلاستر آمده است، #لیبرالیسم بر یک پیشفرض هستی شناسانه مبتنی است و آن این است که آنچه وجود دارد فرد است و نه اجتماع؛ یک مسئلهی اخلاقی هم دارد و آن اینکه تمام ارزشها باید به شادکامی فرد منجر شود. ولذا آندره میشل #فمینیسم فرانسوی در دهه 1980 در مقالهاش نوشته است که امروزه زوجهای اروپایی به قانونگذار اجازه نمیدهند، قوانینی را وضع کند که شادکامی فردی آنها را محدود کند.
یعنی قانونگذار باید در خدمت شادکامی فرد باشد و نظم اجتماعی باید از آزادی فردی پاسداری کند.
پس #خشونت به این معنا شامل هرچیز که شادکامی فردی را بگیرد میشود. استثنایشان هم تنها در جایی است که شادکامی یک فرد برای شادکامی فردی دیگر مزاحمت ایجاد کند؛ این جملهای که از زمان ابراهام لینکون معروف شده است هم از مبانی مهم لیبرالیسم است: " #آزادی هرفرد به جایی ختم میشود که آزادی دیگران آغاز میگردد."
#خشونت در این لایحه چگونه تعریف شده است؟ در فصل اول لایحه که تعریفات است قبل از تعریف #خشونت یک تعریف از #کرامت آمده است که هیچ کدام از این تعاریف بومی نیست و عینا تعاریف اعلامی سازمان جهانی حقوق بشر است که به فارسی ترجمه شده است.
#کرامت: منزلت انسانی که به عنوان یک ارزش ذاتی و صرف نظر از موقعیت اجتماعی و اموری مانند تحصیلات، قومیت، نژاد، مذهب و دیگر ویژگیهای شخصیتی، مبنای شخصیت و حقوق هر انسان، اعم از زن و مرد است.
یعنی همهی ابنای بشر کرامت دارند و هیچکس حق ندارد حرمت شخص دیگر را خدشه دار کند. حتی اگر آن شخص از اقلیتهای #جنسیتی باشد؛ چون کرامت ذاتی است.خشونت
هر رفتار اعم از فعل یا ترک فعل که به جهت #جنسیت یا موقعیت آسیب پذیر یا نوع رابطهی مرتکب، بر #زن وارد شود و موجب ورود آسیب یا ضرر به جسم یا روان یا شخصیت یا حیثیت و یا محدودیت و یا محرومیت از حقوق #آزادی قانونی وی گردد.
در اینجا چند ملاحظه در مفهوم #خشونت وجود دارد:
#خشونتی که در این لایحه از آن بحث میشود قابل تقسیم به خوب و بد نیست و همیشه نامطلوب است. حال اگر کسی مسئول دیگری باشد، آیا میشود هیچ منعی از او سر نزند؟
به این مثال توجه کنید: برخی از #خشونتها (البته طبق تعریفی که از #خشونت ارائه شد) برای تربیت لازم است. برای مثال در روایات آمده که بچهها را به بعضی از سختیها عادت دهید تا موقعی که بزرگ شدند راحتتر بتوانند با سختیهای زندگی مقابله کنند؛ تربیتی که همیشه با شادکامی همراه باشد فرد را شکننده میکند.
آن چیز که در عالم پست مدرن مطرح است این است که هیچ ارزش واقعی وجود ندارد و همهی ارزشهای اخلاقی نسبی هستند. بنابراین وقتی والدین ارزشهای خودشان را به فرزندان منتقل میکنند در واقع آن چیزی که مورد علاقهی خودشان هست را منتقل میکنند نه آن چیزی که ارزش واقعی دارد. راهکاری که ارائه میکنند این است که والدین باید در مورد ارزشهای اخلاقی مورد نظر خودشان با فرزندان صحبت کنند و حق انتخاب را به فرزندان واگذار کنند و دیگر مسئولیتی به عهدهی آنان نیست. اما آنچه که ما میگوییم این است که این مسئولیت بر عهدهی والدین است و آنها مسئول هستند که ارزشها را منتقل کنند و اگر فرزندان زیر بار نرفتند چیزی از مسئولیت والدین کم نمیشود و ممکن است آنها حدی از محدودیت را برای فرزندان ایجاد کنند.
#خشونت، امر نوعی یا شخصی
افعالی هستند که عرفا #خشونت حساب میشود اما در مقابل برخی از افعال هستند که عرفا #خشونت به حساب نمیآیند ولی برای شخص خاصی آزاردهنده است؛ طبق تعریف عامی که از #خشونت ارائه شد، دسته دوم هم از مصادیق #خشونت به شمار میرود.
اما برخی میگویند تعریف ارائه شده از #خشونت هر آزاری را دربر نمیگیرد، بلکه به آن آزاری اشاره دارد که باعث آسیب یا ضرر جدی شود. بنابراین مثلا یک فعلی که عرفا آسیب رسان نیست ولی یک شخص از آن بدش می آید و موجب آزار او میشود از مصادیق #خشونت نیست.
هرچند که با مراجعه به لغتنامه در مییابیم که آسیب معنای عامی دارد و هر نوع رنجشی را شامل میشود.
جعل اصطلاح #خشونت
بحث دیگر این است که #خشونت در اینجا جعل اصطلاح شده است. #خشونت عرفی این است که در لحظهی ارتکاب فعل طرف مقابل احساس آزردگی کند ولی اگر در لحظهی انجام فعل ناراحت نشود و بعد از گذشتن مدتی احساس آزردگی کند، از نظر عرف از مصادیق خشونت نیست بلکه از مصادیق عناوین دیگری همچون فریب و.... است؛ اما در تعریف ارائه شده در این متن #خشونت عام هست و همهی فروض بالا را دربر میگیرد.
راهکارهای فرهنگی بهجای راهکارهای جزایی
پرسش بعدی این است که آیا باید در قبال هر فعل ناروایی، مجازات حقوقی قرار داد؟
به نظر میرسد میتوان بسیاری از رفتارهای ناروا را با کارهای فرهنگی اصلاح کرد؛ و آنچه در اینجا دیده میشود این است که لایحه این توجه را داشته و به همین علت نهادهای دیگر در امر تعلیم و تربیت برای فرهنگسازی ورود کردهاند و این از مزیتهای این لایحه است؛ اما مشکلی که در این لایحه وجود دارد این است که وقتی بعد فرهنگی و تربیتی خشونت ناروا پررنگتر است، مسئله باید بیشتر به سمت مسائل فرهنگی معطوف شود نه جزایی. در ساختاری که طراحی شده است و در آن وزارت علوم و آموزش و پرورش و .... وجود دارد نباید رئیسش رئیس قوه قضائیه و یا وزارت دادگستری باشد. این نشان میدهد که نگاه حقوقی و جزایی بر نگاه فرهنگی و تربیتی غلبه دارد و باید اصلاح شود.
خاص بودن #خشونت_جنسی
یک بحث دیگری که مطرح است این است که لایحه بایستی به خاص بودن آزار و #خشونت_جنسی توجه کند. خاص بودن #آزار_جنسی به این است که در بسیاری از مواقع زن بعد از اعلام جرم توان اثبات جرم را ندارد و این موجب میشود که در بسیاری از مواقع بخاطر ایجاد اتهام #مجازات شود. علاوه بر این اعلام جرم و ابراز از طرف زن، عواقب بسیاری را برای او به همراه خواهد داشت؛ ولذا بسیاری از #خشونت_های_جنسی_علیه_زنان ابراز نمیشود.
در اینجا باید دنبال راهکاری بود که چگونه این خشونتها که ممکن است مخاطراتی برای زن داشته باشد، محرمانه کشف و آسیبهای روانی او، محرمانه ترمیم شود.
خاص بودن خانواده
بحث خاص بودن خانواده یک بحث مهمی است. پیمایشی توسط خانم #دکتر_سهیلا_صادقی انجام شده است و طی آن از 83 نفر که معتقد بودند تحت #خشونت_خانگی هستند، مصاحبهی کیفی گرفته شده است؛ نقطهی اشتراک آنها در این بود که همهی آنها اعتقاد داشتند که حاکمیت نباید در این مسئله مداخله کند؛ پس معلوم میشود که حوزهی خانواده یک پیچیدگی خاصی دارد. یک #زن خانوادهاش را دوست دارد و
حاضر نیست علیه شوهرش اقامهی دعوا کند. لذا هروقت یک زن علیه شوهرش اقامهی دعوا میکند از این دو حالت خارج نیست: یا #خشونت، تبدیل به خشونتی شده است که غیر قابل تحمل است یا در جایی است که تصمیم به طلاق گرفته شده و دیگر به برگشت فکر نمیشود.
دخیل بودن عوامل دیگر (غیر از شخص) در خشونت
آیا همهی #خشونتها منشا روانی دارند؟ پیشفرض این لایحه این است که همهی #خشونتها ناشی از مقصر بودن فرد است. این پیشفرض تا حدی قابل قبول است اما باید توجه داشت که عوامل دیگری هم در این #خشونت دخیل هستند. مثل ساختارهای اجتماعی، حقوقی و اقتصادی که عامل فشار بر روان مردم هستند. اینها نکات مهمی هستند که باید در پیوست تحلیلی آورده شود.
آیا باید بین زمانیکه زن خودش مقصر #خشونت علیه خودش هست و بین وقتی که مردی عامل #خشونت علیه اوست، تمایز گذاری شود یا خیر؟ گاهی اوقات #خشونتهایی که از طرف مرد انجام میشود واکنشی است نه کنشی و بین #خشونت کنشی و واکنشی فرق وجود دارد. این نکته باید مورد بررسی قرار بگیرد.
#تشدید_مجازات در مقابل حد شرعی
اشکال دیگری که در این لایحه وجود دارد این است که در جایی که حد شرعی وجود دارد، #تشدید_مجازات شده است. در اینجا ممکن است این شائبه ایجاد شود که احکام شرعی بسندگی ندارد؛ در جایی میتوان #تشدید_مجازات کرد که مسئله از تعزیرات است، یعنی مقدر شرعی ندارد و امرش به دست حاکم است.
عدم استفاده از کارشناسان برای تدوین لایحه
نکتهی دیگر این که افرادی از کارشناسان که حوزه تخصصیشان #خشونت بوده است گله مندند که چرا دستگاه حاکمیت موقع تدوین متن سراغ آنها نمیرود و از ظرفیتهای آنان بهره نمیبرد. انتظار میرود بحث اتصال دانشگاه به قانونگذاری هم مانند بحث اتصال دانشگاه و صنعت که جزو شعارهای دولت است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
پرسش و پاسخ
در ادامه اصحاب رسانه پرسشهایی را مطرح نمودند:
حجت الاسلام و المسلمین #زیبایی_نژاد در پاسخ به سوالی که از اقدامات انجام شده در راستای اصلاح این لایحه پرسیده شده بود، فرمودند:
علت نگرانی دولتیها از اینکه این لایحه از قوه قضائیه به قم آمد، این بود که سبک تحلیل ما با جاهای دیگر فرق میکند یعنی ما دنبال تعاریف پایه و رویکردهای کلی و اینکه این لایحه چه ادبیاتی را دارد ترویج میکند و چه پیامدهایی دارد و رویکردهای کلانش چیست، هستیم. ما چند جلسه در قم و دو نشست در تهران برگزار کردیم و کارشناسان متعددی را آوردیم. خانم اشرف گرامی زادگان از مرکز امور زنان ریاست جمهوری تشریف آوردند. نماینده قوه قضائیه و بعضی از اساتید دانشگاه آمدند. نتیجهی این نشستها این بود که متن جدیدی بازتولید شد که مشکلش این بود که آن متن وسیعتر از بحث #خشونت بود. مجددا نشستی را طراحی کردیم که یک نشست تحلیل موضوع از زاویهی اجتماعی است، دیگری نشست حقوقی است و یک نشست هم همین نشست فعلی است که بحث در مورد کلیات لایحه است.
جناب #زیبایی_نژاد در ادامه به یکسری از مزایای این لایحه نیز اشاره کردند و کلامشان را با نقدی به نظام تربیتی کشور پایان دادند:
از حق که نگذریم در جامعهی ما خیلی از زنان با وجود قوانین فعلی دچار مشکل هستند و قوانین نسبت به مشکلاتشان ساکت هست و باید فکری به حالشان شود؛ حاکمیت نباید نسبت به ظلمی که به برخی از #زنان میشود کوتاه بیاید. بخشی از این لایحه مشکلاتی را حل میکند. مثلا ما در زمینهی سوء استفاده از زنان در فضای مجازی قوانین بروز نداریم. فایدهی تدوین این لوایح این است که راه چارهای درمورد مسائل و مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم نشان میدهد. اما باید حواسمان باشد که وقتی قانونی میگذاریم تا مسئلهای را حل کنیم آن قانون باعث بروز مشکلات دیگر نشود.
نظام تربیتی ما #خشونت زاست
مدرسهی ما #خشونت زاست. هر نظامی که تمایزات زن و مرد را نبیند و دختر و پسر را در یک نظام آموزشی مشترک با مضامین مشترک آموزش دهد در واقع ایجاد #خشونت میکند. سیستم تربیتی که پسر را برای مرد بودن و دختر را برای زن بودن تربیت نمیکند، #ضد_خانواده است. وقتی ارزشهای دیگر مثل تحصیل را بر خانواده ترجیح دادید، این پایه گذاری #خشونت_علیه_زنان است و ضد خانواده است. #مدرنیته_ضد_خانواده است. #مدرنیته چیزی را به نام خانواده به رسمیت نمیشناسد و این از عجایب است که خود مدرنتیته عامل مهمی در زمینهی رواج خشونت است و خودش میخواهد حلال این مشکل شود.
#فمینیسم
#خشونت_علیه_زنان
https://eitaa.com/Antifeminism2
🔆 روایت #غدی_فرانسیس ،خبرنگار مسیحی از علاقه اش به #حجاب
🧕🏻 سالهاست که به کشورهای مختلف اسلامی سفر میکنم، و در این بین بارها به شهرهایی که در آن مکانهای مذهبی وجود دارد و حجاب الزامیست رفتهام تا جایی که میتوانم بگویم کاملا با اشکال مختلف حجاب آشنا شده ام و خودم هم قادرم #حجاب خودم را با دقت زیاد مرتب کنم! بعد از اینهمه سال، الآن میتوانم بگویم من به #حجاب علاقهمند شدهام، چرا که حجاب اسلامی ویژگیهای بسیار زیادی دارد که به من به عنوان یک #زن آرامش میدهد. برخی از این جنبهها کاربردی و بعضی هم اجتماعی هستند:
1️⃣ شما نیازی ندارید که موهایتان را بطور دائم مرتب کنید.
2️⃣ شما نیازی ندارید ساعتها به اینکه چه لباسی پوشیده اید و بدنتان چگونه دیده میشود فکر کنید.
3️⃣ شما به گونهای خاص احساس راحتی میکنید. چرا که میدانید هیچ چشمی بدن شما را هدف نگرفته است.
4️⃣ من میدانم که #فمینیست میگوید این بدن خودمان است و ما آزادیم، اما حقیقت این است که جامعه بی نقص نیست و دیگران همیشه به لباس و شکل بدن ما توجه میکنند.
5️⃣ گاهی واقعا آرزو میکنم کاش ما #مسیحیها (حداقل طیف مذهبیمان) پوشش مذهبیمان را حفظ میکردیم.»
#فمینیسم
#حجاب_زنان
#حجاب
#حجاب_اجباری
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
🔴 #تساوی_زن یا #آزادی_بیش از حد مرد ...⁉️
🔻شاید براتون جالب باشه بدونید برخلاف چیزی که #غربیها نشون میدن؛
✅برای اولین بار #اسلام برای زن #حق_مالکیت اقتصادی قرارداد ...
✅و اولین بار اسلام برای زن #حق_ارث قرار داد ...
●پس چی باعث شده زنان در این مورد اشتباه فکر کنن؟!
👇👇
💯متأسفانه بد فهمیدنِ مفهوم #تکریم_زن در اسلام، همراه شده با بدآموزیهای القاء شدهی به عنوان تکریم زن در #غرب! اینها با هم آمیخته شده و یک جریان غلط ذهنی و فکری به وجود آورده(رهبری ٨٣/۵/١٧)
●نتیجهی این #آزادی_ظاهری_زنان در غرب چیه؟
👇👇
⭕️"سالی کلاین"، #فمینیست، در مورد #انقلاب_جنسی میگه: «... در حقیقت آنچه به دست اومد #آزادی_زیاد_زنان نبود بلکه مشروعیت بخشیدن زیاد به #بی_بندوباری مردان بود»💯
📖برگرفته از: #کتاب_شعار_برابری_در_تابوت_صورتی»
#فمینیسم
#تساوی
#زن_غربی
#آزادی
#آزادی_جنسی
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
بایستههای سیاستگذاری ج.ا.ا در موضوع خانواده.mp3
21.74M
🔈 صوت ارائه حجتالاسلام و المسلمین دکتر #احمد_رهدار
🔘 بایستههای سیاستگذاری ج.ا.ا در موضوع خانواده
🔺 #تفاوت_جایگاه_زن_و_خانواده_در_اسلام_و_فرهنگ_غربی
🔺 #خانواده خصوصاً #زن و #مادر یکی از موضوعات مطروحه و مورد توجه ادبیات #شرقشناسی و #ادبیات_سیاستمداران در مباحث #اسلام_سیاسی
🔺 تبدیل #مسئله_حجاب از یک مسئله فرهنگی به یک مسئله #سیاسی در بین تحلیلگران #غربی
🔺 انجام کنشهای بیشتر #بینالمللی در #گام_دوم_انقلاب_اسلامی و بینالمللی کردن #انقلاب و انتقال مسائل انقلاب اسلامی علیالخصوص #مسئله_زن_و_خانواده و ترویج #الگوی_سوم_زن که توسط #مقام_معظم_رهبری ارائه شده است.
🔺 اذعان مراکز مطالعاتی #غربی به بالا بودن دوز #عقلانیت_شیعه در مقایسه دیگر #مذاهب_اسلامی و کارآمدی #عقلانیت_شیعه در حوزه #زن و #خانواده.
#زن_اسلامی
#زن_غربی
#فمینیسم
#الگوی_سوم_زن
https://eitaa.com/Antifeminism2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ساسی_مانکن رو ول کنید حسن روحانی رو دریابید!
به بهانه ی موزیک ویدئوی کثیف #ساسی یادی کنیم از حمایت رئیس جمهور از سند مستهجن نگار ۲۰۳۰
به گفتهی رئیس جمهور این #سند تا پایان دولت دنبال میشه!
کرونا هم آمد!همه چیز مجازی شده !وزیر جوان هم اینترنت فاجعه بار ۵G به اسم پیشرفت داره افتتاح میکنه!پس #سند_۲۰۳۰ خیلی راحت اجرا میشه! #ساسی شون هم اهنگ #مستهجن میده بیرون و در اختیار بچه ها میزاره!
#ساسی
#فمینیسم
#انقلاب_جنسی
#غرب
#سند_2030
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چقدر این سخنرانی آقای #رائفی_پور مصداق روزگار فعلی ماست. ما رو درگیر #ساسی و غیره کردند و در خفا مشغول فشار برای تصویب فتنهای بهنام #FATF هستند!
✍️#ساسی_مانکن یا همان ساسان حیدری در آهنگ پیشین خود موسوم به دکتر! نه تنها از یک نفر، بلکه از چندین هنرپیشه #پورن استفاده کرده بود!!
عجیب است که چرا آهنگ قبلی انقدر بولد نشد،
اما این یکی در صدر قرارگرفته!
آیا قرار است حواس ما را از امری مهمتر پرت کنند؟؟
#ساسی
#فمینیسم
#فروپاشی_خانواده
#Antifeminism
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: نقد دیدگاه #فمینیسم_لیبرال در زمینه برابری زن و مرد از منظر قرآن و روایات (مبانی انسانشناختی تعلیم و تربیت اسلامی)
👥نویسندگان:سید علی #حسینیزاده/ محمدرضا #شرفیجم/ علیرضا #صادقزاده قمصری/ خسرو #باقری
📎منبع: مجله تربیت اسلامی، مقاله 2، دوره 5، شماره 11، زمستان 1389، صفحه 33-58
📌چکیده:
فمینیسم دارای نحلههای مختلفی است که با #فمینیسم_لیبرال شروع شده و به #فمینیسم_سیاه و #اکوفمینیست و #پستمدرن و حتی #فمینیسم_اسلامی رسیده است.
این نحلههای مختلف، در مورد تفاوت و تساوی زن و مرد نیز دیدگاههای متفاوتی دارند. از جمله #فمینیسم_لیبرال بر برابری زن و مرد، #فمینیسم_رادیکال بر برتری زن بر مرد و #فمینیسمِ_پستمدرن بر تفاوت زن و مرد و ویژگیهای خاص هر یک تأکید دارند.
◀این مقاله با نگاه نقد بیرونی به بررسی مسئله #برابری یا #تفاوت از منظر آیات قرآن و روایات معصومان(ع) پرداخته و با تمسک به دوازده دسته دلیل نقلی، به تبیین تفاوت زن و مرد از نگاه اسلام پرداخته است.
https://eitaa.com/Antifeminism2
📒 #چکیده_مقاله: بررسي انتقادي #فمينيسم #ليبرال#راديکال و #مارکسي#سوسياليستي با الگوي فطرت گرايانه در مطالعات زنان
👤نویسنده: مجتبی #زارعي
📎 منبع: نشریه الگوي پيشرفت اسلامي ايراني؛ بهار و تابستان 1395 , دوره 4 , شماره7 ، از صفحات 35-59.
📌چکیده:
نظريه هاي #فمينيسم_ليبرال و #فمينيسم_مارکسيتي- سوسياليستي، عليرغم تفاوت هاي بنيادي که با يکديگر دارند اما از اين لحاظ که رهايي «#زن» را در گرو شبيه گردانيدن او به مرد مي دانند با يکديگر متشابهند. اين دسته از نظريات #فمينيستي با ناديده گرفتن استعدادهاي متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعيتي اين دو جنس، در همه عرصه ها هستند.اين تشابه وضعيتي، نه تنها رهايي زنان از بند محدوديت هاي اجتماعي را در پي ندارد بلکه موجب تحقير جنس زن خواهد شد. #فمينيستهاي_راديکال نيز نه تنها تفاوت هاي «#جنسيتي» ميان زن و مرد را به رسميت نمي شناسند بلکه نافي تفاوت هاي «#جنسي» نيز هستند. #کرامت و شان«زن» به عنوان مخلوقي الهي که بهره مند از امکانات فطري است در نظريات #فمينيستي جايگاهي ندارد.
◀#الگوي_فطرت_محور با بهره گيري از نص صريح قرآن، در صدد به دست دادن تعريفي از«#زن» بر مي آيد که از «#مرد» منتزع نيست. در اين الگو رابطه مکمل و اعتلاي زن و مرد از استلزامات وجودي هر يک از دو #جنس به شمار مي آيد. همچنين در الگوي فطرت محور، پويايي رابطه ميان زن و مرد، بر بستر نهاد #خانواده است، نهادي که مباني وجودي اش به واسطه اشاعه نظريات #فمينيستي به مخاطره افتاده است.
https://eitaa.com/Antifeminism2