🍷توصیه ای به بزرگان حوزه
🔹در حوزه از یک طرف طلبههای جوان باید ادب را، اطاعت را نسبت به بزرگان حوزه، نسبت به مراجع تقلید حفظ کنند. همانطور که در همین «منشور روحانیت» امام- رضوان الله علیه- همینها هست. بزرگان حوزه هم باید حلم را و تحمل را نسبت به جوانها در نظر داشته باشند. از یک طرف حلم و تحمل لازم است و از یک طرف هم ادب و اطاعت لازم است.
📚 بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با طلاب؛ ۹۸/۲/۱۸
🆔 @Arefane
🔹حرکت باید درونجوش، درونزا، متّکی به اصالتها باشد. یک شعر خیلی قشنگی یکی از آقایان خواندند که من نشنفته بودم این بیت را و یادداشت کردم:
آب طلبنکرده همیشه مراد نیست
گاهی بهانهای است که قربانیات کنند
این آب طلبنکرده، این [چیزی] که از بیرون میآورند به ما میدهند، آب هم نیست، آب گلآلود است؛ باید از درون بجوشیم؛ باید مثل چشمه بجوشیم و حرکت کنیم و آبیاری کنیم.
📚 بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با طلاب؛ ۹۸/۲/۱۸
🆔 @Arefane
🔹حوزه عبارت است از مرکزی که عالم دین پرورش میدهد، که عالِم دین آن کسی است که معارف دین را فرامیگیرد و برای تحقّق آن وارد میدان میشود. فرق هم نمیکند که این عالم دین در رشتهی فقه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی فلسفه تخصّص پیدا کرده باشد یا در رشتهی کلام تخصّص پیدا کرده باشد؛ تفاوتی نمیکند. امام بزرگوار ما فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان فقیه برجستهای بود امّا در عرفان نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحبنظر [بود]. یا استاد ایشان مرحوم شاهآبادی؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاهآبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان مبارزه میکرد». حالا تعبیر ایشان یادم نیست؛ به نظرم یک جایی یادداشت کردم که مرحوم شاهآبادی، عارف آنچنانی، به امام گفته بود که «اگر من یاوری داشتم، خروج میکردم»؛ قریب به این الفاظ، به این مضمون.
📚 بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با طلاب؛ ۹۸/۲/۱۸
🆔 @Arefane
🔹مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنّج و ناخن زدن به چهرهی یکدیگر نینجامد! ما در گذشته در سنّت حوزههای خودمان داشتهایم که حالا من آخرین موردش را که بخواهم عرض بکنم، مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی (رضوان الله علیه) [است که] ملّای برجستهی بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعاً بزرگی بود امّا سلیقهی علمی ایشان این بود: درست ضدّ فلسفه و ضدّ عرفان که کتاب هم در این زمینه نوشته بود، تدریس هم میکرد؛ جزو برجستهترین شاگردهای مرحوم آمیرزا مهدی اصفهانی بود؛ و امام بزرگوار، مغز فلسفه و عرفان بود، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلّی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است -امام از روزهای اوّلِ مبارزه این را اثبات کرد- این آقای حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی با همهی این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال ۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعاً امید ما طلبههای مبارزِ آن روز در مشهد به مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقهاش با امام این جوری بود.
🔹مرحوم آمیرزا جواد آقای تهرانی ملّای دیگری بود در رتبههای بعدی از همان جماعتِ مخالفین فلسفه و عرفان که ما خدمت ایشان درس هم خوانده بودیم. ایشان خب نقطهی مقابل بودند دیگر. ایشان قبل از انقلاب اظهار ارادت به امام میکرد. من خودم قبل از پیروزی انقلاب از ایشان شنیده بودم اظهار ارادت و علاقهی به امام را؛ بعد از پیروزی انقلاب هم این آدم بلند شد رفت جنگ؛ پیرمرد هفتاد هشتاد ساله بلند شد، رفت لباس بسیجی پوشید و پای خمپاره [ایستاد] و مشغول جنگ شد؛ یعنی ما آدمهای این جوری داشتیم. [یعنی] اختلاف فکری، در عین حال اتّحاد به معنای واقعی کلمه؛ للّه، فیالله، فیسبیلالله.
🔹در قدیم هم داشتیم؛ مرحوم صاحب حدائقِ اخباری -البتّه اخباریِ واقعاً ملّا؛ صاحب حدائق واقعاً ملّا است- و مرحوم آقا باقر بهبهانی، اصولیِ متمحّضِ قُحِّ اصول و در واقع زندهکنندهی اصول در یک برههای از تاریخ حوزههای علمیّهی ما؛ این دو نفر هر دو کربلا بودند، با هم مباحثات تند و زیادی داشتند. مرحوم صاحب حدائق وصیّت کرد که [وقتی] از دنیا رفتم، نماز من را آقا باقر بهبهانی بخواند و همین کار هم شد؛ ایشان از دنیا رفت، مرحوم آقا باقر بهبهانی نماز ایشان را [خواند]. یعنی این چیزها در حوزه وجود داشته. البتّه ضدّش و خلافش هم بوده؛ تزاحمات بیخودی، تعارضهای بیجا، از اینها هم داشتهایم؛ امّا برجستگان ما این جور بودند.
📚 بیانات آیت الله خامنه ای در دیدار با طلاب؛ ۹۸/۲/۱۸
🆔 @Arefane
🍷معرفی برخی کانالهای سلوکی.عرفانی و مفید
🔰پیام رسان تلگرام:
🔹آیت الله بهجت
🆔 @bahjat_ir
🔹استاد جعفر ناصری
🆔 @nasery_ir
🔹وبلاگ علامه دهر (علامه حسن زاده)
🆔 @amol6
🔹شراب توحید
🆔 @Arefane
🔹عرفان کشمیری (آیت الله کشمیری)
🆔 @erfanekeshmiri
🔹صهبای حج(سخنان ناب آیت الله جوادی)
🆔 @sahbayehaj
🔹ندای سعادت (آیت الله سعادت پرور)
🆔 @nedayesaadat
🔹استاد صمدی آملی
🆔 @samadi_amoli
🔹مکتب وحی (استاد سیدمحسن طهرانی)
🆔 @maktabevahy_pub
🔹تذکرة الاولیاء
🆔 @tezkar
🔹سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🔹محیی الدین ابن عربی
🆔 @ibnarabi5600
🔹صراط مستقیم (استاد تحریری)
🆔 @seratemostaghim_ir
🔹عرفان امام (خمینی)
🆔 @erfan_e_emamkhomeini
🔹روح مجرد (سید هاشم حداد)
🆔 @erfane_hadad
🔹فروغ توحید (استاد فروغی)
🆔 @forooghetohid
🔹نور مجرد (علامه طهرانی)
🆔 @nooremojarrad_com
🔹سیره علماء
🆔 @sireolama
🔹مباحثات
🆔 @mobahesatmagz
🔹مزار اولیاء
🆔 @mazaroliya
🔹سیره صالحین (علامه طهرانی)
🆔 @sire_salehan
🔹مجمع البحرین (علامه حسن زاده و استاد صمدی)
🆔 @magmaulbahrin
🔹جلوه نور علوی (استاد فیاض بخش)
🆔 @Jelvehnooralavi
🔹کلاس دین
🆔 @kelasedin
🔹آیت الله جوادی آملی
🆔 @ayatollah_javadi_amoli
🔹شعله طور
🆔 @sholeye_toor
🔹استاد سید کمال حیدری
🆔 @alhaydarii_fa
🔹مجمع عالی حکمت اسلامی
🆔 @hekmateislami
🔹صوتهای مجمع عالی حکمت
🆔 @mediahekmat
🔹استاد مبشر کاشانی
🆔 @mobasherkashani
🔹سرائر
🆔 @saraeer
🔹بزم قدسیان
🆔 @bazmeghodsian
🔹المیزان
🆔 @almizann
🔹کلاس استاد یزدان پناه
🆔 @kelaseostadyazdanpanah
🔹ره توشه (استاد جعفر صالحان)
🆔 @rahtousheh1
🔹توحید صمدی (علامه حسن زاده و استاد صمدی)
🆔 @Tohidesamadi
🔹خمخانه
🆔 @khom_khaneh
🔹فی الحکمة
🆔 @felhekmat
🔹شقوق العشق
🆔 @shogogoleshg
🔹علوم غریبه
🆔 @bagher_bagher
🔹دردانه
🆔 @dordanegram
🔹عرفان وحیانی
🆔 @erfan_vahyani
🔹کشکول علوم (حسین شادمان)
🆔 @kashkouleoloum
🔹شبنم حکمت (استاد صبرآمیز)
🆔 @shabname_hekmat
🔹اسرار التوحید
🆔 @asraretohid
🔹استاد فاطمی نیا
🆔 @fateminia
🔹استاد یعقوبی قائنی
🆔 @sadeghin_ir
🔹استاد جاودان
🆔 @javedan1397
🔹استاد کمیلی خراسانی
🆔 @komeily_ir
🔹فلسفه اسلامی
🆔 @feghheakbar
🔹علامه طباطبایی
🆔 @allametabatabaei
🔹مهر استاد (آیت الله جوادی)
🆔 @mehrostad_ir
🔹استاد وحید واحدجوان
🆔 @dr_vahedjavan
🔹انتشارات آیت اشراق
🆔 @ayateeshraq
🔹عرفان و حکمت (استاد وکیلی)
🆔 @erfanvahekmat_com
🔹مصطفی امینی خواه
🆔 @Aminikhaah
🔹نور فانوس
🆔 @noorefanoos
🔹خبرگزاری رسا
🆔 @RasaNewsAgency
🔹رجانیوز
🆔 @raja_news
🔹المرسلات (استاد فرحانی)
🆔 @almorsalat
🔹فطرس (حاج محمود کریمی)
🆔 @fotros_ir
🔹عرفان در وادی عمل
🆔 @E_DVA
🔹وحید یامین پور
🆔 @yaminpour
🔹عرفان اسلامی
🆔 @lahootiyan1
🔹معرفی اساتید اخلاق و عرفان
🆔 @shia12t
🔹کانال رسمی اسراء
🆔 @esrapr
🔹دروس آیت الله جوادی
🆔 @esratvtelegram
🔹سیمای لاهوتیان
🆔 @simaye_lahootiyan
🔹معرفی شاگردان آیت الله سعادت پرور
🆔 @nedayefetrat110
🔹انتشارات روح و ریحان
🆔 @ravh_o_reyhan
🔹آیت الله مصباح یزدی
🆔 @mesbahyazdi_ir
🔹استاد مویدی
🆔 @ShiaTowhid
🔹پرسش و پاسخ از استاد مویدی
🆔 @QA_ShiaTowhid
🔹استاد وکیلی
🆔 @mhva_ir
🔹کانال معرفتی لام میم
🆔 @akhbare_lam_mim
🔹انوار ملکوت (استاد طهرانی)
🆔 @anvarmalacot
🔹در محضر عرفا
🆔 @darmahzareorafa110
🔹بیسیمچی
🆔 @BisimchiMedia
🔹نبرد اندیشه ها
🆔 @nabardb
🔹فقاهت، تحول در حوزه
🆔 @feghahat
🔰پیام رسان ایتا:
🔹نسیم حکمت (استاد یزدان پناه)
🆔 eitaa.com/nasimehekmat
🔹امام خامنه ای
🆔 eitaa.com/khamenei_ir
🔹استاد خسروپناه
🆔 eitaa.com/khosropanah_ir
🔹خبرگزاری حوزه
🆔 eitaa.com/hawzahnews
🔹حوزه انقلاب
🆔 eitaa.com/howzeh_enghlab
🔹صحیفه سجادیه (استاد مویدی)
🆔 eitaa.com/sahife_sajjadie
🔹حوزه و روحانیت (سخنان رهبری)
🆔 eitaa.com/khamenei_hawzah
🔹استاد فربهی
🆔 eitaa.com/farbehi
🔹چرا خداوند در بعضی از آیات قرآن، ما را به سمت خودش دعوت نمیکند بلکه به بهشتش دعوت میکند و از جهنمش میترساند؟
🍷علامه طباطبایی: «توجه به بهشت و نعمتهایش و عذاب آخرت، بنده را از توجه به او -سبحانه- باز می دارد ...خداوند متعال با آنکه مطلوبش نیست که به غیر او -سبحانه- توجه شود، اما در قرآن شریف بندگان را به بهشت دعوت میکند و از عذاب جهنم میترساند؛ زیرا کسی که جز خوردن و عیش شعوری ندارد، نمیتوان او را از راهی جز توجه دادن به نعمتهای بهشت وادار به عمل عبادی نمود، و آنکس را که جز از عذاب جهنم نمیتواند ترساند، ممکن نیست به غیر از این طریق با وی سخن گفت. خداوند متعال کلامش را بر طبق درک و شعور عموم بشر میفرماید.»
📚 ثمرات حیات، ص ۲۱۹
🆔 @Arefane
🔹آیا «عبادت از روی محبت به خداوند» با «توقع اجر از خداوند» منافات دارد؟
🍷علامه طباطبایی: در حدیثی آمده است: ولکنّی اعبُدُه حُبّا له (من به دلیل محبتم به خدا، او را عبادت میکنم) ...نظر من، تنها به گرفتن اجر از حضرتش عزّوجلّ نیست؛ بلکه من چون او را دوست دارم، عبادتش میکنم. از طرفی، او -سبحانه- که بدون صفت نمیشود، او و صفاتش را میخواهم و یکی از صفاتش، مُعطی است. بنابراین، چشم به عطای او نیز دارم. چگونه میشود گفت این شخص عطای او را نمیخواهد؟
وقتی خدمت آقای قاضی بودم، گمانم سوال از دیگری بود که پرسیده شد: چه کنیم که عمل را یکجا برای حق -سبحانه- انجام دهیم؟ استاد جوابی فرمودند که جواب همه این حرفها میشود؛ فرمودند: «خداوند متعال بشر را طمّاع قرار داده»؛ یعنی طمع به خودش.
📚 ثمرات حیات، ج ۱، ص ۳۴۰
🆔 @Arefane
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍷اگر حکیم یا عارفی روی منبر، عبارت «یا من لا هو الا هو»* را بر زبان جاری میکرد، احتمالا به گرایشات صوفیانه متهم میشد. خوشبختانه این عبارت را فقیهی چون آیت الله وحید خراسانی بر روی منبر بیان میکنند.
*ای کسی که هیچ هویتی غیر از او -سبحانه- وجود ندارد.
🆔 @Arefane
🍷از بعضی از بزرگان عرفان، نقل شده است که «عالَم همه اش کرامات است و ما به دیدن آنها عادت کرده ایم». سخنان اخیر آیت الله خامنه ای در دیدار با شاعران، اشاره به همین مطلب میتواند باشد.
🔹«پدیدهی شعر یکی از معجزات آفرینش است، یکی از معجزات عالم خلقت همین پدیدهی شعر است؛ مثل خود بیان، بیان هم یکی از برترین معجزات پروردگار در عالم آفرینش است. اینکه شما قادر هستید که ذهنیّت خودتان را، صُوَر ذهنی خودتان را به کسی منتقل کنید با قالب کلمات، در قالب الفاظ، این خیلی حادثهی مهمّی است، خیلی پدیدهی بزرگی است. خب ما [چون] عادت کردهایم، به عظمتش توجّه نمیکنیم؛ این خیلی از ساخت خورشید و ماه و ستارگان و این چیزهایی که خدای متعال به آنها قسم میخورد بالاتر است؛ لذاست [میفرماید:] اَّلرَّحمٰن، عَلَّمَ القُرءان، خَلَقَ الاِنسان، عَلَّمَهُ البَیان؛ اوّلین چیزی که خدای متعال بعد از اصل خلقت، در مورد خلقت انسان بیان میکند، تعلیم بیان است؛ «بیان» معجزهی آفرینش است. در اقسام بیان، شعر این خصوصیّت را دارد که از جمال و زیبایی برخوردار است. هر بیانی زیبا نیست؛ معجزه است، مهم است امّا زیبایی در شعر است. در شعر، اینکه شما میتوانید یک مفهوم برجستهای را در قالب الفاظی که کنار هم میگذارید، به مخاطب منتقل کنید زیبا است، زیبایی دارد؛ هنر بودنش هم به خاطر همین است که جنبهی «زیبایی» دارد. ...این را خدا داده، مال خدا و نعمت الهی است و ما بندگان خدا هستیم [پس] بایستی هر چه به ما نعمت داده، در خدمت جریان نبوّت و هدایت از سوی پروردگار قرار بدهیم؛ خب بنابراین، تعهّد این است».
🆔 @Arefane
🍷ارادت آیت الله خامنه ای به تعالیم حِکمی و عرفانی شاعرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ و مولوی برای همه روشن است.
ایشان در سخنان اخیرشان، به شرح دیوان حافظ توسط علامه طباطبایی و آیت الله سعادت پرور با عنوان «جمال آفتاب» نیز اشاره میکنند.
نکته زیبا اینست که ایشان بار دیگر، اشعار مولوی را یکسره عرفان و اسلام ناب و معرفت خالص توحیدی معرفی میکنند؛ که یادآور جمله سابق ایشان درباره مثنوی است: و هو اصول اصول اصول الدین.
بیانات ایشان در ادامه میآید.
🔹«قلّههای شعر فارسی چه کسانی هستند؟ سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ اینها قلّههای شعر فارسیاند. شما ببینید شعر اینها که قلّهی هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهتهایی به کار رفته! سعدی یک بوستان دارد که بهترین اثر هنری او است -گلستان بعد از بوستان قرار میگیرد- در بوستان شما نگاه کنید، [میبینید] این هنر فاخرِ فوقالعاده برجسته همیشه در خدمت اخلاق، در خدمت تعلیم، در خدمت تعهّد [است]؛ از اوّل تا آخرِ بوستان این جوری است [یعنی] هنر شعر در خدمت اخلاق است.
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی
عشق محمّد بس است و آل محمّد
یا:
به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست
عاشقم بر همه عالَم که همه عالَم از اوست
یا:
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است
به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست
اینها مال سعدی است، اینها اوج هنر شعری ما است.
حافظ [همین طور]؛ البتّه عقیدهی بنده این است که شعر زمینی در دیوان حافظ هست امّا بلاشک شعر عرفانی، شعر برجسته و شعر ممتاز است؛ بزرگانی مثل مرحوم علّامهی طباطبائی شعر حافظ را برای بعضی از شاگردانشان تفسیر میکردند که اینها نشستهاند آن تفسیرها را نوشتهاند و جمع کردهاند و تدوین کردهاند؛ یعنی عرفانِ شعر حافظ این [جور] است.
عشقت رسد به فریاد گر خود بَسان حافظ
قرآن زبر بخوانی با چارده روایت
حافظ این [جور] است؛ قرآن را حالا از رو هم ما به سختی میخوانیم [امّا او] از بَر میخواند آن هم با چهارده روایت که هفت قاریِ معروفِ صاحبانِ سبکند که هر کدام دو راوی دارند، میشود چهارده روایت؛ یعنی اینها این جوری هستند، این قلّهی شعر است.
فردوسی [همین طور]؛ فردوسی، «حکیم فردوسی» است؛ شما توجّه کنید، در بین شعرای ما «حکیم فردوسی» [مطرح] است؛ حکمت فردوسی حکمت الهی است. در عمق داستانهای فردوسی، حکمت گنجانده شده؛ تقریباً در همهی داستانها یا بسیاری از داستانهای فردوسی، حکمت هست؛ لذا به فردوسی میگویند «حکیم فردوسی»؛ ما به کمتر شاعری در طول تاریخ حکیم میگوییم امّا اسم او حکیم فردوسی است.
مولوی که دیگر وضعش معلوم است؛ مولوی که یکسره عرفان و معنویّت و حقیقت و اسلام ناب و معرفت توحیدیِ خالص [است]؛ او هم این [گونه] است. اینها قلّههای شعر فارسیاند؛ اگر چنانچه بنا باشد که ما تصوّر کنیم که جنبهی هنری و زیباییشناختی شعر از جنبهی معنوی و رسالتی و پیامیِ او جدا است، باید همهی اینها را از دایرهی شعر بیرون بریزیم، بگوییم اینها شعر نیست؛ در حالی که برترین شعرهای زبان فارسی، اینها است».
🆔 @Arefane