eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
86 عکس
12 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله قرار دادن. اینکه این مسئله درست هست یا نه، فعلا محل بحث نیست. اتفاقا مباحثی که مطرح کردن، مباحث قابل استفاده ای بود و پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید. هرچند ممکنه نقدهایی هم باشد. 🔺 اما در این کلیپ ایشون در کنار گزاره های مختلفی که مطرح میکنن، به دنبال اثبات یک مدعای اصلی هستند و مابقی گزاره موید آن مدعای اصلی است. ایشون در این کلیپ عبارت است از اینکه: ، امیرالمومنین بودند، نه ، خوارج در آن عصر، اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند. جلسه پنجم این سلسله جلسات را که ببینید، ایشان تصریح میکنند که فکر نکنید معاویه و جملی ها، از جریان خوارج مهم ترند، این ابن ملجم است که دارای اهمیت ویژه است. 🔺 خب، به نظر شما آیا این مدعا درست است؟ آیا خوارج برای امیرالمومنین، مسئله اصلی بودند یا فرعی؟ دشمن اصلی حضرت کدوم جریان بود؟ آیا حقیقتا خوارج اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند؟ 📌 در ادامه به بررسی و نقد بیان استاد پناهیان خواهیم پرداخت. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله #تحجر قرار دادن. اینکه این مسئله درس
💠 اساسا جنگ های سه گانه ، یک الگوی بسیار عالی برای امروز ماست، حقیقتا جامعه امروز ما چقدر نیاز به بازخوانی مدل ، و و تفاوت مدل برخورد حضرت امیر با اونها رو داره 🔺 میفرمایند: «كانَ في قِتالِ عليٍّ عليه السلام أهلَ قِبْلةٍ بَرَكةٌ‌، ولَو لَم يُقاتِلْهُم عليٌّ عليه السلام لَم يَدْرِ أحدٌ بعدَهُ كيفَ يَسيرُ فيهِم.» یعنی در جنگ حضرت امیر با اهل قبله یعنی مسلمانان، بركت بود؛ زيرا اگر على عليه السلام با آنان نمى‌جنگيد، بعد از آن حضرت، هيچ كس نمى‌دانست با آنان چگونه رفتار كند. این یعنی باید مدل تعامل حضرت امیر با آن سه گروه را یاد بگیریم و برای امروزمان استفاده کنیم. 🔺 ویژگی این سه جنگ، آن بود که برای نخستین‌بار در تاریخ اسلام، جنگ مسلمان با مسلمان آغاز شد؛ چون تمام جنگ‌های پیش از آن میان مسلمانان با مشرکان و کفار بود. 🔺 در واقع براساس این روایات می‌توان گفت جنگ‌های سه‌گانۀ دوران امیرالمؤمنین، است و این سه کلان‌الگو، مدل‌های مختلف در همۀ زمان‌ها، حتی در عصر ظهور (عج) است. 🔺 براساس این الگو، به زیبایی می توان شیوه صحیح مواجهه با و اجتماعی که مدعی حق و حقیقت هستند را شناخت و می توان در این میان و در نبردهای حق و باطل را از تشخیص داد و در یک کلام از سیره و سخن مولا علی(ع) در این نبرد سرنوشت ساز مدد گرفت و دچار نشد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟡 اینکه ماهیت هر کدام از این مدل اسلام های امریکایی چیست، فعلا محل بحث نیست. سوال اینجاست که کدام یک از این مدل ها، کدام یک از این جریانات، حضرت امیر بود؟ 🔰 به نحو قاطع می توان گفت، مسئله اصلی برای امیرالمومنین، بود، دشمن اصلی حضرت این جریان بود، دغدغه اصلی ذهن حضرت، نبرد با این جریان بود، اینکه بخواهیم را مسئله اصلی و اول حضرت امیر بدانیم، یک ، یک و یک است. 🔰 اراده اولیه حضرت امیر، نبرد با جریان اسلام صفینی است، اما وقتی ، دست به شورش میزند، حضرت امیر به ناچار با آنها وارد جنگ میشود و فتنه آنها را می خواباند. در گام بعد به دنبال مسئله و دشمن اصلی میرود یعنی اسلام صفینی، . 🔰 در ، وقتی ماجرای قرآن به نیزه کردن رخ میدهد، با رهبری و عده ای از مانند ، حضرت را مجبور به پذیرش میکنند و شد آنچه نباید میشد... 🔰 اما حضرت امیر نتیجه حکمیت را نمیپذیرد و به لشکریان میگویند مجدد جمع شده و آماده شوند، برای حمله به سپاه معاویه اما خوارج نمیپذیرند که با حضرت همراه بشوند و از لشکر حضرت امیر کناره میگیرند و میگویند ما علی را شایسته رهبری و نمیدانیم. 🔰 خلاصه آنکه: بعد از ماجرای صفین و حکمیت، حضرت مجدد لشکریان(به جز عمده خوارج) را در اردوگاه جمع کرده و پیش از حرکت مجدد به سمت شام، تلاش میکند لشکریانش را برای نبرد دوباره با جریان صفین آماده و توجیه کند لذا تاکید میکند: ➕ «قاتِلُوا الخاطِئينَ الضّالّينَ‌، المُجرِمينَ‌، الَّذينَ لَيسوا بِقُرّاءٍ لِلقُرآنِ‌، و لا فُقهاءَ في الدّينِ‌، و لا عُلماءَ فِي التَّأويلِ‌، و لا لِهذَا الأَمرِ بِأَهلِ سابِقَةٍ فِي الإِسلامِ‌. وَاللّهِ‌، لَو وَلُّوا عَلَيكُم لَعَمِلُوا فيكُم بِأَعمالِ كِسرى و هِرَقلَ‌؛ تَيَسَّروا و تَهَيَّؤوا لِلمَسيرِ إلى عَدُوِّكُم مِن أهلِ المَغرِب» ➕ تاکید حضرت بر نبرد با جریان «خطا پيشگانِ گمراهِ ستمكارِ بدكرداری» است، کسانی كه نه قرآن‌اند، و نه را مى‌فهمند؛ کسانی که نه قرآن و سنّت را مى‌شناسند، و نه در روزگار صدر اسلام، در پيشوايى و سابقه‌اى دارند. 🔻 چرا حضرت این جریان را خطرناکتر می داند؟ چون حضرت قسم میخورند که اگر اینها بر شما تسلّط يابند، و پادشاهان و را در ميان شما جارى مى‌كنند، لذا اولویت نبرد با این جریان است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟢 در هر صورت، حضرت برای بار دوم، برای جنگ به‌سوی با جمعیتی حدود 70 هزار نفر به‌راه می افتد و تا هم پیش میرود، اما در میانۀ مسیر، خبر ناگهانی چند توسط خوارج، در اطراف که محل زندگی خانواده‌های سپاهیان حضرت آنجا بود، آن‌ها را ترساند. 🔰 اینجا بود که گروهی از یاران حضرت، اصرار ورزیدند که پیش از نبرد با معاویه، کار را یکسره کنند، لشکریان را نیز مردد کردند که باید نبرد با جریان خوارج باشد. امام مجبور میشود، خطبه ای بخواند و لشکریانش را متوجه این بکند، لذا خطاب به سپاهیانش میگویند به من خبر رسیده که عده ای میگویند ای کاش اول به سمت خوارج میرفتیم و بعد به سمت شام، اما بدانید که این نگاه، است و در ادامه میگویند: ➕ «فَسيروا إلَى ؛ فَهُم عَلَينا مِنَ ، سيروا إلى قَومٍ يُقاتِلونَكُم كَيما يَكونوا جَبّارينَ‌، يَتَّخِذُهُمُ النّاسُ أربابا، و يَتَّخِذونَ عِبادَ اللّهِ خَوَلاً ، و ما لَهُم دُوَلاً.» ➕ حضرت تاکید میکند، جریان معاویه، مسئله اصلی و اولویت دار است، نه خوارج. جریان صفین، از خوارج . پس به سوی شام حرکت کنید. در ادامه حضرت درباره چرایی خطرناک تر بودن جریان اسلام صفینی توضیح میدهد و میگویند: ▪️چون این جریان به دنبال بدست گرفتن و حاکمیت است. میخواهد کاری کند که مردم، اختیار خود و اموالشان را بدست آنها بدهند. جریان اسلام صفینی به دنبال این است که را خود کند اما در قالب یعنی با استفاده از مردم، با استفاده از و و . 🔰 به نظرم حضرت با این بیان میخواهد تاکید کند که مشی من مانند آنها نیست، من قائل به هستم. من قائل به آگاهی مردم هستم. لذا میتوان گفت اساسا مشکل اصلی حضرت امیر با جریان اسلام صفینی، بر سر مقوله مردم سالاری دینی است 🔰 در هر صورت و فریادهای حضرت امیر که به لشکریانش میگفت: «و دَعوا ذِكرَ » یعنی خوارج را رها کنید و به شام بچسبید که اولویت با شام است، جواب نداد و با اصرار بخشی از سپاه، با محوریت ، حضرت مجبور شد مسیر را کج کرده و به سمت نهروان حرکت کند، اما به این شرط که پس از نابودی خوارج، بلافاصله به سمت شام حرکت کنند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟣 سپاهیان حضرت امیر به نهروان که رسیدند، حضرت شخصی را به‌سوی آن‌ها که دوازده‌هزار نفر بودند، فرستاد که از انگیزۀ آنان سؤال کند؛ خوارج گفتند: ما با علی سخن نمی‌گوییم؛ زیرا می‌ترسیم ما را همچون و دیگران با سخنان زیبای خویش گمراه کند!! 🔺 اینجا بود که حضرت یک مدل تعامل و کنش بسیار جالب با خوارج داشتند و توانستند با ، هشت هزار نفر از لشکریان خوارج را جدا کرده و تنها چهار هزار نفر برای نبرد با سپاهیان حضرت باقی ماندند. که چون این نکته محل بحث نیست، از آن میگذریم. بعد از اینکه حضرت کار خوارج را با تلفات پایین و در کمتر از یک روز تمام کرد، طبق قرار قبلی که حضرت شرط کرده بود، باید بلافاصله سپاه به‌سوی شام و جنگ دوباره با بنی‌امیه حرکت می‌کرد. 🔺 اما باز نفوذی‌هایی مانند ، شروع به بهانه‌گیری کردند که خسته ایم و اجازه دهید کمی استراحت کنیم و... . خلاصه اینکه با ، حضرت را مجبور کردند که فعلا به سمت شام حرکت نکنند و این تاخیر در حرکت به سوی شام، با تا حدود سه سال به طول انجامید. 🔺 عمده خطبه هایی که حضرت در آن کوفیان را سرزنش میکند، مربوط به همین مقطع است. در همین ایام بود که حضرت بارها بر سر منبر کرد و یاد و خاطرۀ یاران باوفایشان را با حسرت مرور نمود. درنهایت، حدود سه سال پس از جنگ نهروان، حضرت توانست برای بار سوم سپاهی برای نبرد با بنی‌امیه و معاویه فراهم کند و فرماندهان سپاه را مشخص کرد 🔺 اما در این بین ماجرای ضربت خوردن و حضرت رقم خورد و کار نیمه تمام باقی ماند و اتفاقا که روی کار آمد، همین راهبرد حضرت امیر را دنبال کرد و لشکریان را برای حمله به معاویه آماده کرد اما آنجا نیز با یارانش، مجبور به شد. ◾️ پس در مجموع، امیرالمؤمنین(ع) سه بار عزم نبرد با کرد؛ اما بار اول با قرآن به نیزه کردن، بار دوم با انحراف سپاه به‌سوی جریان انحرافی خوارج و بار سوم با شهادت حضرت، توانست شکست را بر مردم تحمیل کند و این داستان ناشنیدۀ حکومتِ است که تا امروز همچنان مظلوم است! 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 «مٰا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهٰا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهٰا»(بقره:106) هيچ آيه‌اى را نسخ نمى‌كنيم يا از ياد نمى‌بريم، مگر آن كه بهتر از آن را مى‌آوريم. 🔺 هنیئا لک یا هنیة...
آیات و روایات اجتماعی
🟣 سپاهیان حضرت امیر به نهروان که رسیدند، حضرت شخصی را به‌سوی آن‌ها که دوازده‌هزار نفر بودند، فرستاد
اتفاقات اخیر باعث شد، بحثی که شروع کرده بودیم به عقب بیفته، سعی میکنم، همین یکی دو روزه اون بحث رو جمع کنیم
🟠 با توجه به روایت خلاصه ای که از نبردهای سه گانه حضرت امیر شد، به نظر شما کدام جریان، دغدغه و حضرت امیر بوده است؟ 🔺 با توجه به شواهد ذکر شده، قطعا جریانی که دغدغه و مسئله اصلی حضرت بوده، جریان بوده است. 📌 در ادامه برخی شواهد دیگر این مسئله را ذکر میکنیم. 🔸 بعد از پیروزی در جنگ نهروان بر ، حضرت امیر بلافاصله در خطبه ای می فرمایند: «اين من بودم كه را در آوردم و جز من كسى جرأت اين كار را نداشت» 🔸 و در ادامه آن تاکید میکنند: البته بدانید که در نگاه من، و فتنه برای شما، است؛ چون فتنه‌اى كور و تاريك است. «ألا إنَّ عِندي عَلَيكُم فِتنَةُ بَني امَيَّةَ‌؛ إنَّها فِتنَةٌ عَمياءُ مُظلِمَةٌ‌.» 🔸 در واقع حضرت میگویند: من با جنگ نهروان، چشم فتنه را کور کردم اما بلافاصله پس از آن تاکید میکنند: ای لشکریان من، دشمن اصلی که بنی امیه است و فتنه آنها که است را فراموش نکنید و طبق قرار قبلی و بدون فوت وقت، به سوی آنها بشتابید. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 نیز در پاسخ به سوالی که مطرح کردیم، توجه میدهند که: ➕ «اما از همۀ اين‏ها براى‏ اميرالمؤمنين، [=] بودند؛ كسانى كه اهل بناى ظالمانۀ در حكومت بودند؛ اصلاً مبناى علوى و اسلامى را در حكومت قبول نداشتند؛ خود على و بيعت مردم با على را هم قبول نمى‏ كردند و زير بار او نمى ‏رفتند؛ به رفتار عادلانه و تقسيمِ به قسط و عمل به عدل هم مطلقاً اعتقادى نداشتند.» 📚 بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران، 23/8/1382. 💠 همچنین ایشان در تحلیل جنگ های سه گانه امیرالمؤمنین(ع)، تاکید میکنند: ➕ «حکومت‌هایی که برای خدا و در راه خدا شکل می‌گیرد یا آن مردمی که در راهِ چنین حکومتی تلاش می‌کنند، و مانع دارند؛ 1️⃣ ، آن کسانی که علاقه و گرایشی داشته‌اند؛ حالا هم در نام دارند؛ اما دلشان نمی‌آید که از آن حفاظ بلورین و از روی برجِ عاج بیایند پایین، یک قدم دیگر بردارند، یک تلاش دیگر بکنند؛ به آنچه کرده‌اند بسنده کرده‌اند و دل خوش. 2️⃣ گروه دوم، گروه و متعصب و خشک و ناآگاه و نفهم؛ این‌ها هم یکی از بزرگ‌ترین موانع آن تلاش مقدس‌اند، در همۀ زمان‌ها و در همۀ دوران‌ها؛ آن‌ها هم بر اثر ندانستن، بر اثر نَیندیشیدن، بر اثر چشم و گوش را باز نکردن، بر اثر عمل نکردن به توصیۀ قرآن، جزء مزاحمین راه علی و حکومت علوی و هر تلاش مقدسی هستند که در این راه انجام بگیرد. 3️⃣ و گروه ، ، ، آن کسانی که موضع طبقاتی‌شان اجازه نمی‌دهد مکتبی مانند اسلام بپذیرند؛ آن کسانی که در همۀ دوران‌ها، افرادِ تیپ آن‌ها با انبیا و عبادالله‌الصالحین جنگیدند و خون آن‌ها را ریختند. البته یک روزی این گروه سوم در جلوه می‌کند، یک روزی در ؛ اما ماهیت همان است که بوده است؛ در هر دو جا 📚 نهج البلاغه : شرح هفت خطبه، صفحه: ۱۵۸ 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حضرت امیر معتقد بود که اسلام خوارجی را باید و کرد تا متوجه اشتباه خود بشود و شمشیر خود را علیه اسلام صفینی قرار دهند، نه درمقابل اسلام ناب؛ چه اینکه در جنگ نیز حضرت امیر دقیقاً همین مشی را دنبال کرد و با تبیین و بیدار کردن سپاه دشمن، عدۀ بسیاری را از جبهۀ مقابل خارج کند و حتی به جبهۀ خودی بکشاند. 🔰 به‌بیان دیگر اسلام خوارجی جزو محسوب میشوند که فعلاً تبدیل به دشمن شده‌اند؛ اما اسلام صفینی و هستند. 🔰 خلاصه اینکه امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ مقایسۀ بنی‌امیه با خوارج به نکتۀ بسیار بسیار کلیدی در نبرد حق و باطل اشاره می‌کند و می‌فرماید: «لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ». یعنی پس از من با خوارج نجنگید؛ چون كسى كه حق را بجويد و اشتباه كند (=یعنی )، مانند كسى نيست كه باطل( و بنی امیه) را بخواهد و آن را بيابد. 🔰 این قاعدۀ بسیار کلیدی در رویارویی با جبهه‌های متعدد باطل است؛ زیرا نشان می‌دهد که باید روی کدام جبهه تمرکز کرد؛ یعنی چنان‌که علی(ع) فرمود: «لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي»، همچنین فرموده است: «قاتِلوا أهلَ الشّامِ مَعَ كُلِّ إمامٍ بَعدي‏». این عبارت آخر به ما می آموزد که دشمن اصلی شما در هر دوره ای، تفکر اسلام صفینی است، تمرکز اصلی شما در هر زمان، مبارزه با این تفکر باشد، نه تفکر اسلام خوارجی. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تذکر و نکته آخر 🔺 تمام حرف بنده، اشکال به همان تیکه از کلام بود که گذاشته شد، اینکه بخواهیم مسئله اصلی حضرت امیر را بدانیم. 🔺 تلاش کردیم اثبات کنیم، مسئله اصلی حضرت امیر، بود، نه اسلام خوارجی. باز هم تاکید میکنم، آن سلسله مباحث استاد پناهیان به عنوان که در ماه محرم 1403 در ع برگذار شد، بسیار قابل استفاده است و توصیه میکنم حتما گوش کنید. هرچند ممکن است نسبت به برخی از مباحث مانند همین نکته ای که اینجا مورد نقل قرار دادیم، اشکالاتی هم وجود داشته باشد. 🔺 لذا امیرالمؤمنین وقتی دید با تفکر خوارجی اثر ندارد و بنای بر ایجاد اختلاف در جامعه دارند، با قاطعیت با آنان برخورد کرد؛ به‌گونه‌ای که خودش فرمود: ➕«إنّى فَقَأتُ عَينَ‏ الفِتنَةِ ولَم يَكُن لِيَجتَرِئَ عَلَيها أحَدٌ غَيري بَعدَ أن ماجَ غَيهَبُها وَاشتَدَّ كَلَبُها»؛ یعنی به‌راستى كه من را درآوردم و كسى جز من بر اين كار جرئت نمى ‏كرد؛ به‌ ويژه پس از آنكه تاريكى ‏اش فراگير شد و هارى ‏اش شدت يافت. ➕«لَو لَم أكُ فيكُم ما قوتِلَ أصحابُ الجَمَلِ و أصحابُ النَّهرَوانِ»؛ یعنی اگر من در ميان شما نبودم، کسی جرئت نمی‌کرد و را بکشد. 🔺 چه كسى غیر از حضرت امیر می‌توانست عنوان ‏هاى فريبندۀ «» و «» و چهره‏ هاى عابدنما و پيشانى ‏هاى پينه‌بسته از سجده را ببیند، ولی جرئت کند فرمان پیکار بدهد؟ پس هر‌کدام از سه جنگ امیرالمؤمنین(ع) سختی‌های ویژۀ خودش را داشت؛ اما در معدل نهایی، آن جریانی که ، و و دارد و همچنین دارای ، و... بود، محسوب میشود. 🔺 چیزی که متأسفانه مردم عصر حضرت امیر این را نفهمیدند و نتوانستند شجرۀ خبیثۀ بنی‌امیه و تفکر اسلام صفینی را ریشه‌کن کنند و همین ریشۀ تحمیلی بر امام حسن(ع) و سپس شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍