آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
برخی دوستان ان قلت هایی به این بحث داشتند که نتیجه این نگاه، صورتی بازی است اما خب یک روایت که نیست، روایات دیگری با همین مضمون هم داریم،
هرچند تعریف از مذهبی صورتی نیاز به بحث داره اما نسبت به این موضوع، به نظرم لازمه ما رفتار خودمون رو با مدل اهل بیت تنظیم کنیم.
برخی شواهد دیگه این نگاه رو هم به مرور میگذارم
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 مثلا #حضرت_امیر در نهج البلاغه می فرمایند:
➕ «وإنّما يَنبَغي لِأهلِ العِصمَةِ و المَصنوعِ إلَيهِم في السلامَةِ، أن يَرحَمُوا أهلَ الذُّنوبِ والمَعصيَة.»
🔸 یعنی شایسته است که افراد مومن و پاک و کسانی که خداوند نعمت پرهیز از گناهان را به آنها داده و از سلامت دین برخوردارند، در تعامل با #اهل_گناه و معصیت، از مشی رحمت گونه و #دلسوزانه استفاده کنند.
🔸 روشن است که این مدل تعامل نسبت به خود این اشخاص مطرح شده، نه نسبت به فعل گناه شان و اینکه حضرت این نکته را تذکر میدهند یعنی برخی از شیعیان و محبان، این نکته را رعایت نمی کنند و به صرف یک گناه، افراد را از خود میرانند و طرد میکنند
🔸 یعنی باید تلاش کرد با #مهربانی و دلسوزی با آنها رفتار کرد تا بتوان از آنها #دستگیری کرد، نه اینکه به راحتی آنها را از خود طرد کنیم که نتیجه اش بدتر شدن وضعیت آنهاست
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
یک بیان عامی هم حضرت امیر خطاب به مالک اشتر دارن، البته که یک فرمان حکومتی است که باید برای تعامل حکومت با مردم الگو باشه اما به طریق اولی در تعامل مردم با یکدیگر هم مصداق داره:
و أشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ، وَ المَحَبَّةَ لَهُم، وَ اللُّطفَ بِهِم، و لا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم؛ فَإِنَّهُم صِنفانِ:
إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ،
و إمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلق
دلت را پُر از محبت به مردم و مهربانی و لطف در حق آنها کن و مبادا مانند حیوان درنده در فکر دریدن آنها باشی چرا که مردم دو دسته اند:
یا برادران دینی تو هستند
یا اگر برادر دینی تو نیستند اما در خلقت و آفرینش همانند تو هستند
«#اَشعِر» فعل امر از باب افعال که ریشه اش «شعار»، به معنای #لباس_زیر میباشد. (رک: معجم مقاییس اللغة)
استفاده از این کلمه، میخواهد شدت التصاق را برساند یعنی همیشه رحمت نسبت به مردم را، مشی خود قرار بده و آن را هیچگاه کنار مگذار.
جالب تر آنکه چنین محبتی اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه باید نسبت به همه مردم اعمال بشود، حتی #اهل_سنت و حتی غیر مسلمانان.
نکته مهم اینکه حضرت در دستهبندی مردم #مصر، شیعیان و اهل سنت را در یک گروه قرار داده و با عبارت جامع «#برادران_دینی» به همه آنها اشاره میکنند و غیر مسلمانان را در دسته دوم جای میدهند.
.
قبلا هم برخی روایات رو گذاشته بودیم که محتواش همین موضوع بود. حتما ببینید. روایات جالب و مهمی بودن
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
💠 یکی از دوستان گفتن مرز این مسئله کجاست؟
💠 به نظرم شاخص، این فراز از زیارت عاشوراست: «إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ / وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ / وَ وَلِيُّ لِمَنْ وَالاكُمْ / وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»
➖ یعنی خود اهل بیت به ما یاد دادن، این رو ملاک و شاخص قرار بدید: با کسانی که دوست دار حسین هستند، دوست باشیم و با کسانی که دشمن حسین هستند دشمن باشیم.
هر کس وارد این دایره شد، باید با او همانگونه تعامل کنیم که در روایات بالا ذکر شد، باید آنها رو حقیقتا دوست داشته باشیم، هرچند اهل خطا و گناه باشند،
البته نسبت به عمل و کار خطایشان تذکر می دهیم،
🔺 اساسا #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر دقیقا همینجا معنا پیدا میکند، یعنی به دنبال #دستگیری از او هستیم، چون محب حسین است، نه اینکه دنبال #مچ_گیری و طرد او باشیم
🔺 باید با این طیف گسترده از #محبان_حسین(ع)، هرچند اهل خطاهایی باشند، با محبت رفتار کرد، اهل #مدارا، گذشت، #شرح_صدر، #همدلی و همدردی بود.
قطعا این دوستداران حسین، مراتبی دارند، خطاهایی دارند اما نباید این رشته دوستی را با آنها قطع کرد.
باید با جامعه خود در تعامل سالم بود و در هر سطحی که هستند، بر محور شعار، «#حب_الحسین_یجمعنا» جمع شد.
➕ نکته مهم این است که ما به دنبال شکل گیری این بستر هستیم تا به مرور و کم کم، دستگیری کنیم و #محبان_حسین را تبدیل به #شیعیان_حسین کنیم.
در این نوع نگاه، صف بندی و روابط بر محور سلم و حرب با امام شکل میگیرد.
✳️ در این نوع نگاه، نباید #دوگانه_های_کاذب ایجاد کرد، نباید #حواشی را تبدیل به #متن کرد،
دوگانه #باحجاب و #بی_حجابی، دوگانه های #انتخاباتی و #اختلاف_سلیقه_ها، ماجرای #شریعتی در دهه پنجاه، ماجرای کتاب #شهید_جاوید یا ماجرای انگشتر دادن آیت الله #خویی به فرح یا ماجرای #مشایی همه اینها مصادیقی از دوگانه های کاذب اند، نه به این معنا که مهم نیستند، بلکه قطعا مهم هستند اما پررنگ کردن آنها، متن کردن آنها، اصلی دانستن آنها، موجب تخریب #انسجام_اجتماعی و ایجاد دوقطبی های کاذب است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 مومن گنهکار را دوست بدار اما از عملش تبری بجو 🔸راوی به #امام_کاظم(ع) میگه: من یکی از #دوستان و مح
🔰 یکی از امتدادهای سیاسی اجتماعی این نگاهی که براساس روایات گفته شد، متنی است که در ادامه میفرستم:
👇👇👇👇👇👇
🔹با سلام و احترام!
🌹«نقد عملکرد یا تخریب شخصیت»
✍ مرتضی صانعی
✅ این سالها کم و بیش مرسوم شده است برای نقد عملکرد اشخاص در نظام اسلامی به تخریب شخصیت ایشان پرداخته می شود. گویی این رویه به یک مدل نقادی تبدیل شده و برخی احساس می کنند که برای این که بتوان یک اندیشه ای را در نطفه خشکاند، بهترین شیوه ترور شخصیت است.
✅ به نظر می رسد که در نقد اشخاص باید میان شخصیت اشخاص و عملکردشان تفاوت قائل بود. البته همه جا استثنا وجود دارد و ممکن است شخصی به عنوان مسئول، کف صلاحیت مثل باور و اعتقاد به دین و قانون رایج کشور را نداشته باشد، اینجا نباید چنین شخصی اجازه مسئولیت داشته باشد.
✅ لیکن در نظام اسلامی قاعدتاً باید کارگزاران آن کف صلاحیت را داشته باشند و از این روی در مقام نقد باید رفتار آنان مورد نقادی قرار گیرد و حق اتهام زنی اعم از خائن، منافق، جاسوس و غیره به ایشان وجود ندارد، مگر آنکه در دادگاه صالحه جرم ایشان اثبات شده باشد.
✅ در نظام مردم سالار دینی ممکن است اشخاصی که اندیشه روشنفکرمأبانه یا اندیشه متحجرانه دارند به قدرت برسند در حالیکه متدین و انقلابی با امتیاز ضعیف یا خوب هستند. طبیعی است هر دو طیف فکری بر اساس اندیشه ی خود عمل می کنند که در مواردی خلاف مصالح ملی است. اینجا وظیفه ما چیست؟
✅ آیا وظیفه ما تخریب شخصیت ایشان است، یا نقد عملکرد و تلاش جهت خشکاندن اندیشه افراطی یا تفریطی ایشان در جامعه است؟
✅ بر اساس مبانی اسلامی وظیفه ی ما نقد اندیشه خطرساز در جامعه است و حق نداریم تا زمانی که جرمی ثابت نشده تهمت بزنیم و شخصیت اشخاص را زیر سؤال ببریم.
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
43.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله #تحجر قرار دادن.
اینکه این مسئله درست هست یا نه، فعلا محل بحث نیست.
اتفاقا مباحثی که مطرح کردن، مباحث قابل استفاده ای بود و پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید. هرچند ممکنه نقدهایی هم باشد.
🔺 اما در این کلیپ ایشون در کنار گزاره های مختلفی که مطرح میکنن، به دنبال اثبات یک مدعای اصلی هستند و مابقی گزاره موید آن مدعای اصلی است.
➕#مدعای_اصلی ایشون در این کلیپ عبارت است از اینکه: #خوارج، #مسئله_اصلی امیرالمومنین بودند، نه #مسئله_فرعی، خوارج در آن عصر، اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند.
جلسه پنجم این سلسله جلسات را که ببینید، ایشان تصریح میکنند که فکر نکنید معاویه و جملی ها، از جریان خوارج مهم ترند، این ابن ملجم است که دارای اهمیت ویژه است.
🔺 خب، به نظر شما آیا این مدعا درست است؟ آیا خوارج برای امیرالمومنین، مسئله اصلی بودند یا فرعی؟ دشمن اصلی حضرت کدوم جریان بود؟ آیا حقیقتا خوارج اصلی ترین مشکل حیات بشری بودند؟
📌 در ادامه به بررسی و نقد بیان استاد پناهیان خواهیم پرداخت.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 استاد پناهیان در ماه محرم، اصلی ترین موضوع منبر خود رو مسئله #تحجر قرار دادن. اینکه این مسئله درس
💠 اساسا جنگ های سه گانه #امیرالمومنین، یک الگوی بسیار عالی برای #عبرت_گیری امروز ماست،
حقیقتا جامعه امروز ما چقدر نیاز به بازخوانی مدل #اسلام_جملی، #اسلام_صفینی و #اسلام_خوارجی و تفاوت مدل برخورد حضرت امیر با اونها رو داره
🔺 #امام_صادق میفرمایند: «كانَ في قِتالِ عليٍّ عليه السلام أهلَ قِبْلةٍ بَرَكةٌ، ولَو لَم يُقاتِلْهُم عليٌّ عليه السلام لَم يَدْرِ أحدٌ بعدَهُ كيفَ يَسيرُ فيهِم.»
یعنی در جنگ حضرت امیر با اهل قبله یعنی مسلمانان، بركت بود؛ زيرا اگر على عليه السلام با آنان نمىجنگيد، بعد از آن حضرت، هيچ كس نمىدانست با آنان چگونه رفتار كند.
این یعنی باید مدل تعامل حضرت امیر با آن سه گروه را یاد بگیریم و برای امروزمان استفاده کنیم.
🔺 ویژگی این سه جنگ، آن بود که برای نخستینبار در تاریخ اسلام، جنگ مسلمان با مسلمان آغاز شد؛ چون تمام جنگهای پیش از آن میان مسلمانان با مشرکان و کفار بود.
🔺 در واقع براساس این روایات میتوان گفت جنگهای سهگانۀ دوران امیرالمؤمنین، #الگوهای_نبرد_اسلام_با_اسلام است و این سه کلانالگو، مدلهای مختلف #اسلام_آمریکایی در همۀ زمانها، حتی در عصر ظهور #حضرت_حجت(عج) است.
🔺 براساس این الگو، به زیبایی می توان شیوه صحیح مواجهه با #جریانات_سیاسی و اجتماعی که مدعی حق و حقیقت هستند را شناخت
و می توان در این میان #دشمن_اصلی و #خطرناک در نبردهای حق و باطل را از #دشمن_های_فرعی تشخیص داد و در یک کلام از سیره و سخن مولا علی(ع) در این نبرد سرنوشت ساز مدد گرفت و دچار #اشتباهات_راهبردی نشد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟡 اینکه ماهیت هر کدام از این مدل اسلام های امریکایی چیست، فعلا محل بحث نیست.
سوال اینجاست که کدام یک از این مدل ها، کدام یک از این جریانات، #مسئله_اصلی حضرت امیر بود؟
🔰 به نحو قاطع می توان گفت، مسئله اصلی برای امیرالمومنین، #جریان_اسلام_صفینی بود، دشمن اصلی حضرت این جریان بود، دغدغه اصلی ذهن حضرت، نبرد با این جریان بود،
اینکه بخواهیم #جریان_اسلام_خوارجی را مسئله اصلی و اول حضرت امیر بدانیم، یک #خطای_شناختی، یک #انحراف_تاریخی و یک #آدرس_غلط است.
🔰 اراده اولیه حضرت امیر، نبرد با جریان اسلام صفینی است، اما وقتی #جریان_اسلام_جملی، دست به شورش میزند، حضرت امیر به ناچار با آنها وارد جنگ میشود و فتنه آنها را می خواباند.
در گام بعد به دنبال مسئله و دشمن اصلی میرود یعنی اسلام صفینی، #اسلام_اموی.
🔰 در #جنگ_صفین، وقتی ماجرای قرآن به نیزه کردن رخ میدهد، #خوارج با رهبری و #هدایت عده ای از #خواص مانند #اشعث_بن_قیس، حضرت را مجبور به پذیرش #حَکَمیت میکنند و شد آنچه نباید میشد...
🔰 اما حضرت امیر نتیجه حکمیت را نمیپذیرد و به لشکریان میگویند مجدد جمع شده و آماده شوند، برای حمله به سپاه معاویه اما خوارج نمیپذیرند که با حضرت همراه بشوند و از لشکر حضرت امیر کناره میگیرند
و میگویند ما علی را شایسته رهبری و #امامت نمیدانیم.
🔰 خلاصه آنکه: بعد از ماجرای صفین و حکمیت، حضرت مجدد لشکریان(به جز عمده خوارج) را در اردوگاه #نخیله جمع کرده و پیش از حرکت مجدد به سمت شام، تلاش میکند #افکار_عمومی لشکریانش را برای نبرد دوباره با جریان صفین آماده و توجیه کند لذا تاکید میکند:
➕ «قاتِلُوا الخاطِئينَ الضّالّينَ، #القاسِطينَ المُجرِمينَ، الَّذينَ لَيسوا بِقُرّاءٍ لِلقُرآنِ، و لا فُقهاءَ في الدّينِ، و لا عُلماءَ فِي التَّأويلِ، و لا لِهذَا الأَمرِ بِأَهلِ سابِقَةٍ فِي الإِسلامِ. وَاللّهِ، لَو وَلُّوا عَلَيكُم لَعَمِلُوا فيكُم بِأَعمالِ كِسرى و هِرَقلَ؛ تَيَسَّروا و تَهَيَّؤوا لِلمَسيرِ إلى عَدُوِّكُم مِن أهلِ المَغرِب»
➕ تاکید حضرت بر نبرد با جریان «خطا پيشگانِ گمراهِ ستمكارِ بدكرداری» است، کسانی كه نه #قارى قرآناند، و نه #دين را مىفهمند؛ کسانی که نه #تأويل قرآن و سنّت را مىشناسند، و نه در روزگار صدر اسلام، در پيشوايى و #مبارزه سابقهاى دارند.
🔻 چرا حضرت این جریان را خطرناکتر می داند؟ چون حضرت قسم میخورند که اگر اینها بر شما تسلّط يابند، #سبک_زندگی و #فرهنگ پادشاهان #ايران و #روم را در ميان شما جارى مىكنند، لذا اولویت نبرد با این جریان است.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟢 در هر صورت، حضرت برای بار دوم، برای جنگ بهسوی #بنیامیه با جمعیتی حدود 70 هزار نفر بهراه می افتد و تا #انبار هم پیش میرود،
اما در میانۀ مسیر، خبر ناگهانی چند #جنایت توسط خوارج، در اطراف #کوفه که محل زندگی خانوادههای سپاهیان حضرت آنجا بود، آنها را ترساند.
🔰 اینجا بود که گروهی از یاران حضرت، اصرار ورزیدند که پیش از نبرد با معاویه، کار #خوارج را یکسره کنند، #افکار_عمومی لشکریان را نیز مردد کردند که #اولویت باید نبرد با جریان خوارج باشد.
امام مجبور میشود، خطبه ای بخواند و لشکریانش را متوجه این #اشتباه_راهبردی بکند،
لذا خطاب به سپاهیانش میگویند به من خبر رسیده که عده ای میگویند ای کاش اول به سمت خوارج میرفتیم و بعد به سمت شام، اما بدانید که این نگاه، #اشتباه است و در ادامه میگویند:
➕ «فَسيروا إلَى #القاسِطينَ؛ فَهُم #أهَمَّ عَلَينا مِنَ #الخَوارِجِ، سيروا إلى قَومٍ يُقاتِلونَكُم كَيما يَكونوا جَبّارينَ، يَتَّخِذُهُمُ النّاسُ أربابا، و يَتَّخِذونَ عِبادَ اللّهِ خَوَلاً ، و ما لَهُم دُوَلاً.»
➕ حضرت تاکید میکند، جریان معاویه، مسئله اصلی و اولویت دار است، نه خوارج. جریان صفین، از خوارج #خطرناکترند. پس به سوی شام حرکت کنید.
در ادامه حضرت درباره چرایی خطرناک تر بودن جریان اسلام صفینی توضیح میدهد و میگویند:
▪️چون این جریان به دنبال بدست گرفتن #قدرت و حاکمیت است.
میخواهد کاری کند که مردم، اختیار خود و اموالشان را بدست آنها بدهند.
جریان اسلام صفینی به دنبال این است که #مردم را #برده خود کند اما در قالب #دموکراسی_غربی یعنی با استفاده از #جهل مردم، با استفاده از #زر و #زور و #تزویر.
🔰 به نظرم حضرت با این بیان میخواهد تاکید کند که مشی من مانند آنها نیست، من قائل به #مردم_سالاری_دینی هستم. من قائل به آگاهی مردم هستم.
لذا میتوان گفت اساسا مشکل اصلی حضرت امیر با جریان اسلام صفینی، بر سر مقوله مردم سالاری دینی است
🔰 در هر صورت #جهاد_تبیین و فریادهای حضرت امیر که به لشکریانش میگفت: «و دَعوا ذِكرَ #الخَوارِج» یعنی خوارج را رها کنید و به شام بچسبید که اولویت با شام است، جواب نداد
و با اصرار بخشی از سپاه، با محوریت #اشعث ، حضرت مجبور شد مسیر را کج کرده و به سمت نهروان حرکت کند، اما به این شرط که پس از نابودی خوارج، بلافاصله به سمت شام حرکت کنند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🟣 سپاهیان حضرت امیر به نهروان که رسیدند، حضرت شخصی را بهسوی آنها که دوازدههزار نفر بودند، فرستاد که از انگیزۀ آنان سؤال کند؛ خوارج گفتند: ما با علی سخن نمیگوییم؛ زیرا میترسیم ما را همچون #ابن_کواء و دیگران با سخنان زیبای خویش گمراه کند!!
🔺 اینجا بود که حضرت یک مدل تعامل و کنش بسیار جالب با خوارج داشتند و توانستند با #جهاد_تبیین، هشت هزار نفر از لشکریان خوارج را جدا کرده و تنها چهار هزار نفر برای نبرد با سپاهیان حضرت باقی ماندند.
که چون این نکته محل بحث نیست، از آن میگذریم.
بعد از اینکه حضرت کار خوارج را با تلفات پایین و در کمتر از یک روز تمام کرد، طبق قرار قبلی که حضرت شرط کرده بود، باید بلافاصله سپاه بهسوی شام و جنگ دوباره با بنیامیه حرکت میکرد.
🔺 اما باز نفوذیهایی مانند #اشعث، شروع به بهانهگیری کردند که خسته ایم و اجازه دهید کمی استراحت کنیم و... .
خلاصه اینکه با #فریب_مردم، حضرت را مجبور کردند که فعلا به سمت شام حرکت نکنند و این تاخیر در حرکت به سوی شام، با #سست_کردن_مردم تا حدود سه سال به طول انجامید.
🔺 عمده خطبه هایی که حضرت در آن کوفیان را سرزنش میکند، مربوط به همین مقطع است.
در همین ایام بود که حضرت بارها بر سر منبر #گریه کرد و یاد و خاطرۀ یاران باوفایشان را با حسرت مرور نمود.
درنهایت، حدود سه سال پس از جنگ نهروان، حضرت توانست برای بار سوم سپاهی برای نبرد با بنیامیه و معاویه فراهم کند و فرماندهان سپاه را مشخص کرد
🔺 اما در این بین ماجرای ضربت خوردن و #شهادت حضرت رقم خورد و کار نیمه تمام باقی ماند
و اتفاقا #امام_حسن که روی کار آمد، همین راهبرد حضرت امیر را دنبال کرد و لشکریان را برای حمله به معاویه آماده کرد اما آنجا نیز با #خیانت یارانش، مجبور به #صلح شد.
◾️ پس در مجموع، امیرالمؤمنین(ع) سه بار عزم نبرد با #جریان_اسلام_صفینی کرد؛
اما بار اول با قرآن به نیزه کردن، بار دوم با انحراف سپاه بهسوی جریان انحرافی خوارج و بار سوم با شهادت حضرت،
#جبهۀ_باطل توانست شکست را بر مردم تحمیل کند
و این داستان ناشنیدۀ حکومتِ #سید_مظلومان_عالم است که تا امروز همچنان مظلوم است!
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🟣 سپاهیان حضرت امیر به نهروان که رسیدند، حضرت شخصی را بهسوی آنها که دوازدههزار نفر بودند، فرستاد
اتفاقات اخیر باعث شد، بحثی که شروع کرده بودیم به عقب بیفته، سعی میکنم، همین یکی دو روزه اون بحث رو جمع کنیم
🟠 با توجه به روایت خلاصه ای که از نبردهای سه گانه حضرت امیر شد، به نظر شما کدام جریان، دغدغه و #مسئله_اصلی حضرت امیر بوده است؟
🔺 با توجه به شواهد ذکر شده، قطعا جریانی که دغدغه و مسئله اصلی حضرت بوده، جریان #اسلام_صفینی بوده است.
📌 در ادامه برخی شواهد دیگر این مسئله را ذکر میکنیم.
🔸 بعد از پیروزی در جنگ نهروان بر #خوارج، حضرت امیر بلافاصله در خطبه ای می فرمایند:
«اين من بودم كه #چشم_فتنه را در آوردم و جز من كسى جرأت اين كار را نداشت»
🔸 و در ادامه آن تاکید میکنند: البته بدانید که در نگاه من، #ترسناكترين و #خطرناک_ترین فتنه برای شما، #فتنه_بنى_اميّه است؛ چون فتنهاى كور و تاريك است.
«ألا إنَّ #أخوَفَ_الفِتَنِ عِندي عَلَيكُم فِتنَةُ بَني امَيَّةَ؛ إنَّها فِتنَةٌ عَمياءُ مُظلِمَةٌ.»
🔸 در واقع حضرت میگویند: من با جنگ نهروان، چشم فتنه را کور کردم اما بلافاصله پس از آن تاکید میکنند: ای لشکریان من، دشمن اصلی که بنی امیه است و فتنه آنها که #فتنه_اکبر است را فراموش نکنید و طبق قرار قبلی و بدون فوت وقت، به سوی آنها بشتابید.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 #آیت_الله_خامنه_ای نیز در پاسخ به سوالی که مطرح کردیم، توجه میدهند که:
➕ «اما از همۀ اينها #خطرناكتر براى اميرالمؤمنين، #قاسطين [=#اصحاب_صفین] بودند؛ كسانى كه اهل بناى ظالمانۀ در حكومت بودند؛ اصلاً مبناى علوى و اسلامى را در حكومت قبول نداشتند؛
خود على و بيعت مردم با على را هم قبول نمى كردند و زير بار او نمى رفتند؛ به رفتار عادلانه و تقسيمِ به قسط و عمل به عدل هم مطلقاً اعتقادى نداشتند.»
📚 بيانات در خطبههاى نماز جمعهى تهران، 23/8/1382.
💠 همچنین ایشان در تحلیل جنگ های سه گانه امیرالمؤمنین(ع)، تاکید میکنند:
➕ «حکومتهایی که برای خدا و در راه خدا شکل میگیرد یا آن مردمی که در راهِ چنین حکومتی تلاش میکنند، #سه_گروه_مزاحم و مانع دارند؛
1️⃣ #اول، آن کسانی که علاقه و گرایشی داشتهاند؛ حالا هم در نام دارند؛ اما دلشان نمیآید که از آن حفاظ بلورین و از روی برجِ عاج بیایند پایین، یک قدم دیگر بردارند، یک تلاش دیگر بکنند؛ به آنچه کردهاند بسنده کردهاند و دل خوش.
2️⃣ گروه دوم، گروه #دینداران_متحجر و متعصب و خشک و ناآگاه و نفهم؛ اینها هم یکی از بزرگترین موانع آن تلاش مقدساند، در همۀ زمانها و در همۀ دورانها؛ آنها هم بر اثر ندانستن، بر اثر نَیندیشیدن، بر اثر چشم و گوش را باز نکردن، بر اثر عمل نکردن به توصیۀ قرآن، جزء مزاحمین راه علی و حکومت علوی و هر تلاش مقدسی هستند که در این راه انجام بگیرد.
3️⃣ و گروه #سوم، #معارضین_اصلی، #معارضین_اساسی، آن کسانی که موضع طبقاتیشان اجازه نمیدهد مکتبی مانند اسلام بپذیرند؛ آن کسانی که در همۀ دورانها، افرادِ تیپ آنها با انبیا و عباداللهالصالحین جنگیدند و خون آنها را ریختند.
البته یک روزی این گروه سوم در #شکل_کفر جلوه میکند، یک روزی در #لباس_اسلام؛ اما ماهیت همان است که بوده است؛ در هر دو جا #حقیقت_یکی_است.»
📚 نهج البلاغه : شرح هفت خطبه، صفحه: ۱۵۸
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 حضرت امیر معتقد بود که اسلام خوارجی را باید #بیدار و #آگاه کرد تا متوجه اشتباه خود بشود و شمشیر خود را علیه اسلام صفینی قرار دهند، نه درمقابل اسلام ناب؛
چه اینکه در جنگ #نهروان نیز حضرت امیر دقیقاً همین مشی را دنبال کرد و با تبیین و بیدار کردن سپاه دشمن، عدۀ بسیاری را از جبهۀ مقابل خارج کند و حتی به جبهۀ خودی بکشاند.
🔰 بهبیان دیگر اسلام خوارجی جزو #نیروهای_خودی محسوب میشوند که فعلاً تبدیل به دشمن شدهاند؛
اما اسلام صفینی #غیرخودی و #دشمن_اصلی هستند.
🔰 خلاصه اینکه امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ مقایسۀ بنیامیه با خوارج به نکتۀ بسیار بسیار کلیدی در نبرد حق و باطل اشاره میکند و میفرماید:
«لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ».
یعنی پس از من با خوارج نجنگید؛ چون كسى كه حق را بجويد و اشتباه كند (=یعنی #خوارج)، مانند كسى نيست كه باطل(#اسلام_صفینی و بنی امیه) را بخواهد و آن را بيابد.
🔰 این قاعدۀ بسیار کلیدی در رویارویی با جبهههای متعدد باطل است؛ زیرا نشان میدهد که باید روی کدام جبهه تمرکز کرد؛ یعنی چنانکه علی(ع) فرمود: «لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي»، همچنین فرموده است: «قاتِلوا أهلَ الشّامِ مَعَ كُلِّ إمامٍ بَعدي».
این عبارت آخر به ما می آموزد که دشمن اصلی شما در هر دوره ای، تفکر اسلام صفینی است، تمرکز اصلی شما در هر زمان، مبارزه با این تفکر باشد، نه تفکر اسلام خوارجی.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 تذکر و نکته آخر
🔺 تمام حرف بنده، اشکال به همان تیکه از کلام #استاد_پناهیان بود که گذاشته شد، اینکه بخواهیم مسئله اصلی حضرت امیر را #تفکر_اسلام_خوارجی بدانیم.
🔺 تلاش کردیم اثبات کنیم، مسئله اصلی حضرت امیر، #تفکر_اسلام_صفینی بود، نه اسلام خوارجی.
باز هم تاکید میکنم، آن سلسله مباحث استاد پناهیان به عنوان #تحجر که در ماه محرم 1403 در #دانشگاه_امام_صادق ع برگذار شد، بسیار قابل استفاده است و توصیه میکنم حتما گوش کنید.
هرچند ممکن است نسبت به برخی از مباحث مانند همین نکته ای که اینجا مورد نقل قرار دادیم، اشکالاتی هم وجود داشته باشد.
🔺 لذا امیرالمؤمنین وقتی دید #مدارا با تفکر خوارجی اثر ندارد و بنای بر ایجاد اختلاف در جامعه دارند، با قاطعیت با آنان برخورد کرد؛ بهگونهای که خودش فرمود:
➕«إنّى فَقَأتُ عَينَ الفِتنَةِ ولَم يَكُن لِيَجتَرِئَ عَلَيها أحَدٌ غَيري بَعدَ أن ماجَ غَيهَبُها وَاشتَدَّ كَلَبُها»؛
یعنی بهراستى كه من #چشم_فتنه را درآوردم و كسى جز من بر اين كار جرئت نمى كرد؛ به ويژه پس از آنكه تاريكى اش فراگير شد و هارى اش شدت يافت.
➕«لَو لَم أكُ فيكُم ما قوتِلَ أصحابُ الجَمَلِ و أصحابُ النَّهرَوانِ»؛
یعنی اگر من در ميان شما نبودم، کسی جرئت نمیکرد #جمليان و #نهروانيان را بکشد.
🔺 چه كسى غیر از حضرت امیر میتوانست عنوان هاى فريبندۀ «#صحابى» و «#سابقون» و چهره هاى عابدنما و پيشانى هاى پينهبسته از سجده را ببیند، ولی جرئت کند فرمان پیکار بدهد؟
پس هرکدام از سه جنگ امیرالمؤمنین(ع) سختیهای ویژۀ خودش را داشت؛ اما در معدل نهایی، آن جریانی که #عقبۀ_اجتماعی، #قدرت و #ثروت و #تشکیلات دارد و همچنین دارای #مغز_متفکر، #نفوذی و... بود، #خطر_اصلی محسوب میشود.
🔺 چیزی که متأسفانه مردم عصر حضرت امیر این را نفهمیدند و نتوانستند شجرۀ خبیثۀ بنیامیه و تفکر اسلام صفینی را ریشهکن کنند و همین ریشۀ #صلح تحمیلی بر امام حسن(ع) و سپس #ماجرای_کربلا شد.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پناهیان)
1️⃣ بخش اول: اصل مدعا و صورت مسئله
2️⃣ بخش دوم: جنگ های سه گانه حضرت امیر، الگوهای نبرد با اسلام امریکایی
3️⃣ بخش سوم: اینکه چه شد حضرت در مسیر نبرد با معاویه، مجبور به حرکت به سمت خوارج بشود(1)
4️⃣ بخش چهارم: اینکه چه شد حضرت در مسیر نبرد با معاویه، مجبور به حرکت به سمت خوارج بشود(2)
5️⃣ بخش پنجم: چرا سپاهیان حضرت بعد از نهروان به سمت شام حرکت نکردند
6️⃣ بخش ششم: ترسناک ترین فتنه
7️⃣ بخش هفتم: دو شاهد از کلام آیت الله خامنه ای
8️⃣ بخش هشتم: چگونگی تعامل با تفکر اسلام خوارجی
9️⃣ بخش نهم: تذکر و نکته آخر
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 استفاده از دین خدا برای پیشبرد اراده غیرخدا
🔺 پیشنهاد میکنم حتما کامل این روایت و سفارشات #امام_صادق به جناب #جندب رو بخونید که فقط یک بخشی از آن اینجا آمده.
🔺 حضرت خطاب به جندب میفرمایند:
➕خیلی وقت است که #بازار_جهل و نادانی، آباد و پر رونق است، در این مدت، بنیانش محکم و قوی گشته و مردم بیش از #عقلانیت، جهل را پسند کرده اند.
🔺 حضرت در مقام تبیین علت این مسئله میگویند:
➕این اتفاق افتاد، چون عده ای دین خدا را به #بازی گرفتند، چنان بازی گرفتنی که در ظاهر به دین و احکام خدا عمل میکردند، ظاهر مذهبی داشتند اما در عمل اراده دیگری از آن داشتند.
🔺 در ظاهر عامل به #دین_خدا بودند، اما در عمل #اراده_غیرخدا را پیش میبردند، #اراده_شیطان و نفسانیت خود را.
🔺 این مدل رفتار کردن در عرصه #حکمرانی، همان مدلی است که #معاویه به شدت دنبال میکرد.
معاویه اساسا به دنبال #آباد_کردن_جهل بود، دشمن عقل، آگاهی و عقلانیت برای مردم بود.
🔺 چیزی که امروز #تمدن_غرب دنبال میکند، همان مشی معاویه است، چیزی که از آن تعبیر به #جاهلیت_مدرن میکنیم.
به عکس، چیزی که امروز #جمهوری_اسلامی برای مردمش میخواهد، چیزی نیست جز، #عقلانیت، بلوغ فکری، رشد و #آگاهی_مردم.
📌برخی از فیش های مرتبط با این نکته رو در ادامه می فرستم.
➕#کلید_واژه: «كانَ المُتَقرِّبُ مِنهُم إلى اللّٰهِ بعَمَلِهِ يُريدُ سِواه»
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 مدل حکمرانی بنی امیه و تفاوت آن با مدل حکمرانی علوی
🔺 یکی از مهمترین نقاطی که بین #حکمرانی_علوی و #حکمرانی_بنی_امیه تفاوت وجود دارد، در مسئله نوع نگاه به #مردم و تعامل با مردم است. در ادامه برخی شواهد مرتبط را می آوریم.
1️⃣ #مسلم_بن_عقیل وقتی در کوفه دستگیر میشود، خطاب به #عبیدالله_بن_زیاد عبارت مهمی دارد:
➕«فَقَالَ مُسْلِمٌ:
🔷 ما لِهَذَا أَتَيْتُ وَ لَكِنَّكُمْ أَظْهَرْتُمُ الْمُنْكَرَ وَ دَفَنْتُمُ الْمَعْرُوفَ:
🔸براى اين چيزها، به اين سرزمين نيامدم؛ امّا این مدل و مشی شما بوده که #منکر و زشتی ها را آشکار و #ترویج کردید، #معروف و خوبی ها را پنهان کرده و مانع ترویج آنها شدید. شما #کارخانه_تولید_منکر و محو معروف بودید.
🔷 و تَأَمَّرْتُمْ عَلَى النَّاسِ #بِغَيْرِ_رِضًى مِنْهُمْ:
🔸و #بدون_رضايت_مردم، خود را فرمانرواى آنها نموديد چرا که اساسا رضایت و #انتخاب_مردم برای شما مهم نبود.
🔷 و حَمَلْتُمُوهُمْ عَلَى غَيْرِ مَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ بِهِ:
🔸 و #مردم را به كارهايى وا داشتيد كه #امر_الهى نبود،
🔷 و عَمِلْتُمْ فِيهِمْ بِأَعْمَالِ كِسْرَى وَ قَيْصَرَ:
🔸 در واقع مدل و مشی حکمرانی شما میان مردم، همان مدل و مشی #كسرا و #قيصر در #ایران و #روم بود.
🔷 فأَتَيْنَاهُمْ لِنَأْمُرَ فِيهِمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ نَدْعُوَهُمْ إِلَى حُكْمِ الْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ كُنَّا أَهْلَ ذَلِك.»
🔸 اما ما اهل بیت نزد مردم آمده ایم تا ميان آنان، #امر_به_معروف و #نهى_از_منكر كنيم و آنها را به حكم كتاب و سنّت، فرا بخوانيم كه ما اهل آن هستيم.
پ.ن: اساسا ذهنیت و #ارتکاز_شیعه و اصحاب در ابتدا اینگونه بوده: «#بسط_ید و حکومت=#مشروعیت_الهی+#رضایت_مردم»
اما بعدا با آمدن سلطان ها و پیاده کردن مشی بنی امیه ها، این نگاه شیعه فراموش شد.
در اینجا یک شاهد برای کشف چنین ارتکازی در ذهن اصحاب آمد و در ادامه موارد دیگری هم ذکر میشود.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
2️⃣ نامه اصحاب و شیعیان در خانه #سلیمان_بن_صرد، به سیدالشهدا و دعوت او به کوفه، توسط فقهای بزرگی مانند #حبیب_بن_مظاهر و #مسلم_بن_اوسجع و...:
🔷 «فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي قَصَمَ عَدُوَّكَ الْجَبَّارَ الْعَنِيدَ:
🔸 حمد و سپاس خدایى را كه پشت دشمن سركش ستمگر تو را شكست
🔷 الَّذِي انْتَزَى عَلَى هَذِهِ الْأُمَّةِ فَابْتَزَّهَا أَمْرَهَا
🔸 همان دشمنى(#بنی_امیه) كه با #زور و #اجبار، زمام امور حکومت و مردم را به دست گرفت
🔷 و غَصَبَهَا فَيْئَهَا
🔸 و #ثروت_های_عمومی که مال مردم بود را غصب كرد
🔷 و تَأَمَّرَ عَلَيْهَا #بِغَيْرِ_رِضًى مِنْهَا
🔸 و بدون #رضايت_مردم، بر آنان امير و حاکم شد و قدرت را بدست گرفت، درحالی که مردم آنها را #انتخاب نکرده بودند.
🔷 ثمَّ قَتَلَ خِيَارَهَا وَ اسْتَبْقَى شِرَارَهَا
🔸 سپس بهترين های امت را شهید کرده و اشرار و بدترينشان را باقی و رها گذارد
🔷 و جَعَلَ مَالَ اللَّهِ دُولَةً بَيْنَ جَبَابِرَتِهَا وَ أَغْنِيَائِهَا.»
🔸 و ثروت الهى را در ميان ستمگران و ثروتمندان تقسيم كرد و ناتوانان را محروم داشت.
📚 الارشاد شیخ مفید، ج2، 37
3️⃣ لهوف سیدبن طاووس به نقل از سیدالشهدا نیز چنین عبارتی درباره خلافت #یزید دارد:
🔷 «يَدَّعِي الخِلافَةَ عَلَى المُسلِمينَ، و يَتَأَمَّرُ عَلَيهِم #بِغَيرِ_رِضىً مِنهُم»
🔸 یزید ادّعاى خلافت بر مسلمانان دارد درحالیکه #بدون_رضايت بر آنان حکومت مىكند.
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍