💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ
🔺#الغارات نقل میکند:
▫️#عمرو_بن_حَمِق، #حُجر_بن_عَدى، حبّه عَرنى، حارث اعور و عبد اللّه بن سبا، پس از آنکه #مصر به دست سپاه #معاویه افتاد و #محمدبن_ابی_بکر شهید شد، خدمت حضرت امير رسيدند، در حالى كه آن حضرت، گرفته و غمگين بود و به ایشان گفتند:
▫️به ما بگو كه نظرتان درباره #ابوبكر و #عمر چيست؟
حضرت به آنان گفت:
آيا تمام مشكلاتتان حل شده و آنقدر #بیکار شده اید و براى اين مسئله #فراغت يافتهايد که چنین سوالی میپرسید؟ مصر به دست معاویه افتاده و پيروانم در آنجا كشته شدهاند، الان وقت این #مسائل_فرعی است؟
(فَقالوا لَهُ: بَيِّن لَنا ما قَولُكَ في أبي بَكرٍ وعُمَرَ؟ فَقالَ لَهُم عَلِيٌّ(ع): و هَل فَرَغتُم لِهذا؟! و هذِهِ مِصرُ قَدِ افتُتِحَت و شيعَتي بِها قَد قُتِلَت)
▫️بعد حضرت نامه ای مفصل و مهم، خطاب به #امت_اسلام مینویسند و در آن به این سوال اصحاب نیز اشاره کرده و پیرامون فلسفه کنش خود پس از ماجرای سقیفه و دوران خلفا، توضیحی میدهند. عملا یک دور تاریخ پس از پیامبر را تا هنگام نوشتن این نامه، بیان میکنند.
▫️هدفشان نیز نشان دادن فراز و فرودهایی است که اسلام طی کرده و امروز دیگر وقت #کاهلی و #سستی نیست. امروز وقت آن است تمام #حق علیه تمام #باطل قیام کند. در ادامه نیز تاکید میکنند:
حقّى را كه از من تباه ساختيد، رعايت كنيد و این نامه را بر پيروانم بخوانيد و #ياورانِ_حق باشيد.
▪️در ادامه حضرت، اندیشه قیام را پررنگ کرده و پر شور، لشکریانش را به قیام علیه معاویه فرامیخواند. بخشی از آن بیانات حضرت را از اینجا بخوانید.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 نظر امیرالمومنین(ع) درباره سنی یا شیعه بودن امثال حماس و سنوار در میانه جنگ 🔺#الغارات نقل میکند:
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇
آیات و روایات اجتماعی
دیدم ناظر به همین مسئله، استاد گرانقدر، استاد #عشایری نیز یک متنی نوشتند. حتما ببینید.👇
💠 خطا در پاسخ دادن به پرسش از «شیعه یا سنی بودن فرماندهان شهید حماس»
1️⃣ در اردوگاه صفین، در سپاه امیرالمؤمنین علیه السلام چند گسل وجود داشت. گسل نخست، این بود که یاران امیرالمؤمنین علیه السلام دو گروه بودند: یک گروهشان عثمان را شهیدی مظلوم و بیگناه میدانستند و از دشمنان و قاتلانش بیزار بودند و گروه دیگر عثمان را کافری میدانستند که به سبب خطاهای خودش کشته شد! گسل دوم نیز این بود که اکثر سپاهیان امیرالمؤمنین علیه السلام، نومسلمانان پس از فتوحات یا جوانان تازه به دوران رسیدهای بودند که از حدیث غدیر بیخبر بوده و شیخین (یا خلفای ثلاث) را جانشینان واقعی رسول الله میدانستند (!) و تعداد اندکی از یارانش هم به «نصب منصوص علی ع برای جانشینی پیامبر» اعتقاد داشتند. (اینجا را بخوانید)
شاید دشوارترین کار امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ صفین ایجاد انسجام و الفت و اتحاد در چنین سپاه تفرقهخیزی بود که متکلمان معتزلی آن را اعجاز سیاسی علی ع دانستهاند (اینجا را بخوانید).
2️⃣ «نصب منصوص امیرالمؤمنین علیه السلام به جانشینی بلافصل رسولالله صلی الله علیه و آله» به عنوان کلیدیترین باور برای تمایز شیعه از سنّی مسألهی بسیار مهم و پرتأثیری است که ناموس اعتقادی شیعه نیز محسوب میشود. با این حال، در اردوگاه صفین،"باز کردن باب گفتگو درباره این مسأله" موجب انشقاق سپاه و تفرقه در جبههی حق میشد. بویژه اینکه اگر علی علیه السلام باور واقعیاش درباره شیخین را اظهار میکرد، اکثر فرماندهان و سپاهیانش از اطرافش پراکنده میشدند.اتفاقا معاویه خیلی تلاش میکرد این گسل را در سپاه علی ع فعال کند (نامه 28 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید)
3️⃣ در چنین شرایطی یک روز یکی از اقارب امیرالمؤمنین که ظاهرا خودش از باورمندان به نصب منصوص امیرالمؤمنین بود، باب این گفتگو را باز کرد! امیرالمؤمنین علیه السلام هرچند به اجمال پاسخ کوتاه و غیرصریحی به او دادند اما او را به جهت موقعیتنشناسی در طرح یک مسألهی درست، توبیخ کردند (يَا أَخَا بَنِي أَسَدٍ إِنَّكَ لَقَلِقُ اَلْوَضِينِ تُرْسِلُ فِي غَيْرِ سَدَد) واز او خواستند که در این شرایط به چیزی جز آل ابوسفیان نیندیشد (هَلُمَّ اَلْخَطْبَ فِي اِبْنِ أَبِي سُفْيَان)؛ (خطبه 162 نهج البلاغه) (اینجا را بخوانید)
4️⃣ پرسشهایی مانند «شیعه بودن یا سنی بودن رهبران حماس»، «نیل یا عدم نیل آنان به شفاعت اهل بیت» و «شهید بودن یا نبودن آنان» به اندازه همان پرسشی که آن برادر بنیاسدی در صفین مطرح کرد، نابجا و نشانهی «قَلِقُ اَلْوَضِين» بودنِ پرسشگر است . ما نیز با تأسی به امیرالمؤمنین علیه السلام، به جای اینکه در دام چنین پرسشگرانی افتاده و پاسخ صریح بدهیم که فلان فرمانده حماس شیعه شد یا نشد، باید آنها را متقاعد کنیم که امروز زمان مناسبی برای این پرشسها نیست.
#استاد_عشایری_منفرد
#یحیی_سنوار
#یحیی_السنوار
#وعده_صادق
💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله)
🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
💠 جنگ بد است اما گاهی لازم و ضروری است
🔺#وقعة_صفّين گزارش میکند پیش از حرکت لشکریان علی(ع) برای نبرد با #معاویه، #امیرالمومنین(ع) و #امام_حسن(ع) برای مردم خطبه ای خوانده و آنها را دعوت به جهاد کردند. پس از آنها #امام_حسین(ع) نیز بلند شد و پس از ثنای خداوند، خطاب به مردم چنین فرمود:
▪️«اى كوفيان! شما دوستان ما و بزرگواريد و جامۀ زيرين ما هستید، و نه رويين. بكوشيد آنچه را ميان شما كهنه گشته، احيا كنيد و آنچه را بر شما دشوار گشته، آسان سازيد و آنچه را #پراكنده شده، پيوند دهيد و #تفرقه را کنار گذاشته و #وحدت داشته باشید.
(يا أهلَ الكوفَةِ، أنتُمُ الأَحِبَّةُ الكُرَماءُ، وَ الشِّعارُ دونَ الدِّثارِ ، جِدّوا في إحياءِ ما دَثَرَ بَينَكُم، و إسهالِ ما تَوَعَّرَ عَلَيكُم، و الفَةِ ما ذاعَ مِنكُم)
▪️#جنگ، #شرّش زشت و مزهاش #تلخ است و جرعههايى به سختى فرو رونده است!
اما هر كس خود را براى آن، آماده كند و ساز و برگ و مقدماتش را فراهم آورد و جراحتها و سختی هایش او را رنجيده نكند، چنین شخصی #مردِ_جنگ و #پیروز_میدان است.
(ألا إنَّ الحَربَ شَرُّها ذَريعٌ، و طَعمُها فَظيعٌ، و هِيَ جُرَعٌ مُتَحَسّاةٌ ، فَمَن أخَذَ لَها اهبَتَها، وَ استَعَدَّ لَها عُدَّتَها، و لَم يَألَم كُلومَها عِندَ حُلولِها؛ فَذاكَ صاحِبُها)
▪️و هر كس پیش از رسیدن #لحظه_مناسب و در غیر وقتش، آن را پیش بیاندازد، بدون اینکه #فکر کرده باشد باید برای آن چه بکند، نتیجه اش این خواهد شد که قومش را #متضرر و خود را #هلاک خواهد کرد.
(و مَن عاجَلَها قَبلَ أوانِ فُرصَتِها وَ استِبصارِ سَعيِهِ فيها؛ فَذاكَ قَمَنٌ ألاّ يَنفَعَ قَومَهُ، و أن يُهلِكَ نَفسَهُ)
▪️به يارى خدا، از او مىخواهيم كه با ايجاد #الفتش، شما را #استوار بدارد».
پس از این صحبت های حضرت امیر و حسنین، بيشترِ مردم، دعوت على(ع) را در حركت و جهاد، اجابت كردند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 خطاب خداوند به کسانی که از ترس کساد شدن اقتصاد، دل به جهاد نمیدهند
🔺خدای متعال در آیه 24 توبه، خطاب به پیامبر میفرماید، به مومنان بگو:
▫️«اگر پدرانتان و فرزندانتان و برادرانتان و همسرانتان و خویشانتان و #اموالى كه فراهم آوردهايد و #تجارتى كه از كسادی اش میترسید و #خانه هایی كه به آنها دل خوش کرده اید،
▫️نزد شما از #خدا و #پيامبرش و #جهاد در راه او دوست داشتنىترند، پس منتظر بمانید تا خدا فرمان #عذابش را بياورد و خدا گروه فاسقان نافرمان را هدايت نمىكند»
🔺تفسیر قمی در شأن نزول آن نقل میکند:
▫️هنگامی که حضرت امیر(ع) در مراسم حج، اعلام کرد که از این پس، هیچ مشرکی دیگر حق ورود به مسجد الحرام ندارد، فریاد برخی مومنان قریشی، بلند شد و گفتند:
▫️#تجارت ما از بین رفت، خانواده مان ضایع شد، خانه هایمان ویران گشت.
(ذَهَبَتْ تِجَارَتُنَا وَ ضَاعَتْ عِيَالُنَا و خَرِبَتْ دُورُنَا)
▫️اینجا بود که این آیات نازل گشت و خطاب به آنان پاسخ داد.
🔺مسئله این بود که گروهی از مسلمانان که عمده از قریش بودند، برای پیکار و جهاد با مشرکان قریش، دچار تزلزل و #ترس بودند
چرا که فکر میکردند اگر با آنها وارد جنگ شوند، #هزینه زیادی بر آنها تحمیل خواهد شد.
🔺چون خیلی از خویشاوندان نزدیک آنها، جزو مشرکان مکه بودند و در صورت جنگ با آنان، باید در مقابل خویشان خود قرار میگرفتند.
🔺علاوه بر آن، بخش زیادی از #سرمایه و #تجارت آنها در دست مشرکان بود و همچنین خانه های مرفه و زیبایی در مکه داشتند که در صورت جنگ، ممکن بود از بین برود.
📌این آیات، انگار دقیق برای امروز ما نازل شده است...
📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمده آن توسط پدافند دفع شده
از امروز وظیفه همه ما، مطالبه #وعده_صادق_۳ است.
سوخت موشک ها، با همین مطالبات تامین میشود
اگر حجم خسارات کم هم باشد، باید به استناد روایت و تصویر سازی رسانه ای خود رژیم منحوس، برای حمله مشروعیت سازی کرد، نگوییم ترقه بازی بود و از کنارش راحت عبور کنیم،
در عین اینکه حمله آنها را تمسخر میکنیم و واقعیت پوشالی آنها را آشکار میکنیم، در مجامع بین المللی براساس روایت خودشان، مشروعیت سازی وعده صادق ۳ بکنیم.
بگوییم حالا که مثلا با ۱۰۰ هواپیما آمدی، حالا منتظر پاسخش هم باشد.
مقابل #سگ_هار، نباید کوتاه آمد، باید محکم ایستاد.
آیات و روایات اجتماعی
اینکه خسارت کم بوده یا زیاد، خیلی مهم نیست، مهم #اراده_اسرائیل بر زدن بود که الحمدلله ظاهراً بخش عمد
در اینکه باید به مسئولین و فرماندهان نظامی اعتماد داشت، شکی نیست
اما اینکه برخی عزیزان میگویند #مطالبه_وعده_صادق3 نکنید، عجیب است.
یکی از عواملی که موثر در تصمیم فرماندهان و مسئولین است، ذهنیت و #افکار_عمومی مردم ایران است.
اگر مطالبه ای باشد، اگر ذهنیت مردم آماده باشد، قطعا موثر واقع خواهد شد و مسئولین راحت تر میتوانند تصمیم بگیرند.
اگر هم مصلحت در عدم پاسخ علنی بود و تصمیم مسئولین این شد، اشکالی نیست چون مردم آماده شرایط جدید شده اند و منتظر تصمیم مسئولین.
البته که قطعا #اتهام و #تهمت_زنی به مسئولین و فرماندهان و #ترسو_خواندن آنان، آن هم در شرایط کنونی، امری غلط و اشتباهی راهبردی است.
اما آماده نگه داشتن مردم برای شرایط جدید، امری بسیار خوب است.
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آینده نگری پیامبر، درباره حمله امتی وحشی به مسلمانان و چرایی آن
🔺#سنن_أبى_داوود از منابع اهل سنت به نقل از پیامبر نقل میکند:
▫️«در آینده روزی خواهد آمد که گروهی بر نابودى شما هجوم آورند، آنچنانكه خورندگان به كاسهشان هجوم مىبَرَند!».
(يُوشَكُ الاُمَمُ أن تَداعىٰ عَلَيكُم كَما تَداعَى الأَكَلَةُ إلىٰ قَصعَتِها)
▫️کسی گفت: یا رسول الله! این حمله دشمن، به خاطر #کم_تعداد بودن ما مسلمانان است که به ما حمله میشود؟
(فقال قائِلٌ: و مِن قِلَّةٍ نَحنُ يَومَئِذٍ؟)
▫️حضرت فرمود: «خیر. اتفاقا در آن روزگار، تعداد شما #بسيار است؛ امّا بودنتان همچون #كف_روی_آب و خاشاكِ روى سيلاب است.
خداوند، #هيبت شما را از دلهاى دشمنانتان مىگيرد، و خدا، در دلهاى شما #سستى مىافكند».
(قال: بَل أنتُم يَومَئِذٍ كَثيرٌ و لٰكِنَّكُم غُثاءٌ كَغُثاءِ السَّيل و لَيَنزِعَنَّ اللّٰهُ مِن صُدورِ عَدُوِّكُمُ المَهابَةَ مِنكُم و لَيَقذِفَنَّ اللّٰهُ في قُلوبِكُمُ الوَهَن)
▫️کسی گفت: اى پيامبر خدا! مراد از این سستى چيست؟حضرت فرمود:
«اینکه آن روز #دنيادوست شده اید و از #مرگ میترسید»
(فقال قائِلٌ: يا رسولَ اللّٰه و ما الوَهَنُ؟ قال: حُبُّ الدُّنيا و كَراهیةُ المَوت)
📌پ.ن: اگر دولت های اسلامی با یکدیگر #اتحاد داشتند، آیا وضعیت امروز مسلمانان این چنین بود؟
تعداد مسلمانان آنقدر زیاد است که به قول #حضرت_امام اگر هر یک، تنها یک سطل آب به سمت اسرائیل بریزند، کارش تمام است
اما چرا این #اتحاد رخ نمیدهد؟
https://eitaa.com/khaketeshneh
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(1)
🔺«#امنیّت_روانی_جامعه»، یعنی دچار #اضطراب نکردن مردم، دچار #ترس و #تردید نکردن مردم، این خیلی مهم است. بعضیها با خبری که میدهند، با تحلیلی که میکنند که چه بسا از روی #غرض باشد، با تفسیری که از وقایع میکنند، در مردم تردید ایجاد میکنند، ترس ایجاد میکنند.
🔺این از نظر خدای متعال مردود است. مراد قرآن کریم از #مرجفون، همین ها هستند، یعنی کسانی که در دل مردم #اضطراب و ترس ایجاد میکنند، #شایعهسازی میکنند؛ اگر چنانچه اینها از این کارشان دست برندارند، خدای متعال به پیغمبر میفرماید تو را مأمور میکنیم که به سراغ اینها بروی و #مجازاتشان کنی.
🔺هر چه به ذهن انسان میرسد را در فضای مجازی نبایستی منتشر کرد؛ ملاحظه کنید #اثرش چیست؛ ببینید روی مردم، روی #فکر_مردم، روی #روحیهی_مردم چه تأثیری میگذارد.
🔺آن کسانی هم که دربارهی فضای مجازی میخواهند #تصمیمسازی و #تصمیمگیری کنند، به این بُعد قضیّه توجّه کنند.
🔺در بحث امنیّت، مسئولان کشور همچنان که موظفند امنیّت اجتماعی و امنیّت کوچه و بازار و امنیّت مرز و خانههای مردم را حفظ کنند، امنیّت روانی مردم را هم موظّفند حفظ کنند؛ این جزو وظایف آنها است.
🔺دشمنان هم از این استفاده میکنند. امروز، دشمن فقط با سلاح گرم، با جنگ گرم و سخت وارد نمیشوند، با #جنگ_نرم وارد میشوند. یکی از بخشهای جنگ نرم، همین ناایمنسازی روانی جامعه است.
📚 بیانات در دیدار خانوادههای شهدای امنیت، 6/8/1403، با کمی تلخیص.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 تأملی پیرامون صحبت های مهم امروز رهبر معظم انقلاب
🔺قبلا عرض شد که فرآیند تصمیمگیری در کشور، براساس برآیند نیروهای مختلف در نظام رخ میدهد و رهبر انقلاب نیز در عمده موارد، براساس همین برآیند، تصمیم نهایی رو تایید و اخذ میکنند.
🔺چه اینکه هم در خطبه #جمعه_نصر و هم در صحبت امروز، رهبر انقلاب تاکید کردند که تصمیم با مسئولین سیاسی و نظامی است.
🔺موارد متعدد دیگری را نیز میشود به عنوان شاهد مثال ذکر کرد، مثل #برجام یا #قطعنامه_598.
در شرایط کنونی نیز ممکن است برآیند نیروهای مختلف، پاسخ ندادن به اسرائیل باشد و رهبری نیز با توجه به همین، تصمیم نهایی را بگیرند.
🔺 این مسئولین اند که باید تصمیم بگیرند، چگونه قدرت و اراده ملت ایران را به رژیم صهیونیسم نشان بدهند و او را از #خطای_شناختی خود بیرون بیاورند.
لذا مسئولین در این موقف، #مسئولیت_بسیار_سنگینی دارند.
🔺اما رهبر انقلاب امروز گفتند: «کیفیّت کار را مسئولین ما باید تشخیص بدهند و #درست_بفهمند و آنچه صلاح این کشور و این ملّت است، آن را انجام بدهند»
🔺این حرف یعنی در عین اعتماد به مسئولین نظام، ممکن است مسئولین نیز دچار خطا بشوند لذا آقا تاکید میکنند که مسئولین باید درست تشخیص بدهند.
اگر ممکن است مسئولین دچار تحلیل اشتباه بشوند، آیا در این مسئله، #مردم میتوانند نقشی ایفا کنند؟ میتوانند به مسئولین کمکی بکنند؟
🔺مسئولین نباید در فهمِ قدرت و ارادۀ ملت ایران دچار خطا بشوند، نباید در تشخیص چگونگی نشان دادن آن دچار خطا بشوند، البته که ان شاالله دچار خطا هم نخواهند شد،
🔺اما نکته مهم آن است که مردم باید در این مسیر به مسئولین کمک کنند.
به نظرم یکی از مولفه های مهمی که در تصمیم گیری مسئولین اثر گذار است، #افکار_عمومی و نوع کنش مردم خواهد بود،
دقیقا به همین جهت است که میگوییم مردم باید مطالبه #وعده_صادق3 داشته باشند تا کمک کار مسئولین باشد.
🔺باید مطالبه پاسخ محکم و کوبنده را بصورت عمومی مطرح کرد تا برآیند نیروها به این سمت برود و دست #ولیّ_جامعه باز باشد تا بتواند هر تصمیمی که مصلحت میبیند، اتخاذ کند.
🔺البته همانگونه که آقا به مسئولین #اعتماد دارند، ما هم به مسئولین اعتماد داریم اما معتقدیم که باید در تمام صحنه ها، مردم کمک کار دولت مردان باشند، نباید نقش مردم را در چنین صحنه هایی حذف کرد.
الحمدلله که مسئولین هم موضع محکم گرفته و ان شاالله ضربه ای محکم به رژیم منحوس خواهیم زد.
💢 اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان👇
https://eitaa.com/joinchat/1389690894C341de0b3be
💠 مرجفون و مأموریت آنها در بهم ریختن امنیت روانی جامعه(2)
🔺يكى از حدود اصلى در #آزادی_بيان، مسئلهى #اضلال است. يعنى هر بيان عقيدهاى آزاد است، مگر بيان #اغواگر و #گمراهكننده.
بيان اغواگر و گمراهكننده، غير از بيان باطل و #خلاف_حق است.
🔺گاهى يك مطلبى خلاف حق است، باطل است، اما #گمراهكننده نيست، كسى را تحت تأثير قرار نميدهد. مثل مطالب باطل در حوزههاى علمى که برای دانشمندان گمراه کننده که نیست بلکه مفید هم هست چون برای اهل فنّ، وسیله کار است اما اگر همین دست یک آدم عادی قرار بگیرد، برای او گمراه کننده است.
🔺گاهى در يك جامعهاى يك سخن به خاطر سطح بالاى افكار مردم، #گمراهكننده نيست؛ حرفى است كه اگر گفته بشود، كسى را گمراه نخواهد كرد، ولو باطل است.
🔺گاهى کسی به دنبال گمراه کردن مردم است اما این حرفش را در مقابل شخص یا دستگاهی بیان میکند، که او میتواند به آن پاسخ دهد و شرایط برابری وجود دارد.
🔺مثلا #حضرت_امیر بالای منبر است و کسی بلند میشود و اشکالی میکند و حرف گمراه کننده ای میزند و حضرت نیز به بیان او پاسخ میدهد. این اشکالی ندارد، ولو حرف باطلی زده است.
درحالی که اگر این حرف در شرایط دیگری مطرح میشد، ممکن بود، مردم را گمراه کند.
🔺پس شرايط بيان يك حرف باطل و چگونگى آن، متفاوت است؛ همه جا حرف باطل، حرف #گمراهكننده و اغواگر نيست. آنجائى كه اغواگر است، ممنوع و مقابلهى با او لازم است و مقررات اسلامى جلوى بيان او را ميگيرد.
🔺يكى از مصادیق آن، حرفی است که #تشنج_عمومى در جامعه ایجاد میکند. قرآن کریم، در اینجا حرف از گروه «#مرجفون» میدهد يعنى آن كسانى كه در جامعه #تشنجآفرينى ميكنند، جامعه را به #اضطراب ميكشانند، به حركات ناسالم ميكشانند.
🔺«#مرجف» يعنى آن كسى كه با سخن خود، با #شايعهپراكنى خود، با موضع گيرى خود، با اظهارنظر خود، جو عمومى جامعه را به #تشنج ميكشاند؛ اين قابل قبول نيست، حتى در جامعهى كوچك زمان پيغمبر.
🔺مدينه مگر چقدر بوده؟ همهى مدينه به قدر يكى از محلات تهران، نه وسعت داشته و نه جمعيت داشته؛
اما در همان شرایط نیز چون دشمنى زياد است، چون مخالفت دشمنان جدى است و چون هنوز افكار و ايمان ها و دل ها، آن عمق لازم را در زمينهى مسائل اسلامى به طور عام پيدا نكرده،
🔺لذا #مُرجِف در مدينه قابل گذشت نيست، و اگر دست به شايعهپراكنی، تشنجآفرينی و... بزند و جامعه را از سلامت و از سكون و آرامش خودش خارج کند، با او برخورد محکم خواهد شد و یک لحن شديدِ خشن در مقابل آنها اتخاذ خواهد شد.
🔺كسى حق ندارد بگويد كه من ميخواهم عقيدهى خودم را بيان كنم و بيان هم در اسلام آزاد است، پس اجازه بدهيد من حرفم را بزنم؛ بله، بيان آزاد است، اما اگر با اين بيان كسى بخواهد جو آرام جامعه را، سلامت محيط همزيستى مردم اين جامعه را به هم بزند، اسلام به هيچ وجه اين را قبول ندارد.
🔺#دستگاهها موظف خواهند بود كه در مقابل چنين بيانى بايستند و #تعقيب_قانونى و #سياسى و #حقوقى بكنند.
اینکه برخی میگویند این روش، مخالف #دموکراسی_غربی است، خب باشد، ما از خیلی جهات، دموکراسی غربی را قبول نداریم، هرچند خود آنها نیز فقط #شعار_آزادی و دموکراسی را میدهند اما در عمل جور دیگری عمل میکنند.
📚 خطبههاى نماز جمعه تهران، 18/2/1366، با اندکی تلخیص.
➕بیان مشابه ایشان را اینجا بخوانید.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا عده ای از حمله مجدد به اسرائیل، میترسند؟
🔺جريانهاى سياسىِ ضدّ جمهورى اسلامى و ضدّ اين حركت عظيم اسلامىِ ملت ايران و ملتهاى منطقه، به دنبال ايجاد تلاطم هستند، هم تلاطمهاى اجتماعى و هم تلاطم روحى؛ يعنى دلها را #مضطرب كردن، #نگران و #ترسان كردن كه امروز سياست كلّى امپراتورى خبرى در دنيا همین است و تازگى هم ندارد.
🔺یکی از مباحثی که قرآن کریم ناظر به همین مسئله، بر آن تکیه دارد، عنوان «#مرجفون» است؛ يعنى كسانى كه سعى مىكنند دلها را مضطرب، پريشان و ملتهب كنند و دلهره ايجاد نمايند. قرآن کریم میفرماید: «اَلَّذِينَ قٰالَ لَهُمُ اَلنّٰاسُ إِنَّ اَلنّٰاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ».
🔺عده ای در مدينه، جنجال درست مىكردند كه: «جمع شدهاند و مىخواهند پدرتان را در بياورند! از بين رفتيد، نابود شديد؛ تمام شد». آيهى قرآن نازل شد كه وقتى #ياوهگويان و #هرزهگويان و #ضعيفان چنين فضايى را ايجاد مىكنند و اين ميكروب و ويروس خطرناك #ترس را در فضا مىپراكنند، مؤمنان كسانى هستند كه «فَزٰادَهُمْ إِيمٰاناً»؛ ايمانشان بيشتر مىشود.
🔺«وَ قٰالُوا حَسْبُنَا اَللّٰهُ وَ نِعْمَ اَلْوَكِيلُ »، متعلّق به همین جاست. يعنى در مواجهه با تلاطمى كه دشمن مىخواهد بهوسيلهى #امواج_تبليغاتى و روانى خود ايجاد كند، مومن، #آرامش دارند، «#سكينه» دارد: «هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِم»؛ خداى متعال آرامش به دلهاى مؤمنين داد، براى اينكه ايمانشان هم تقويت شود.
🔺در شرايط مرعوب شدن، ترسيدن، مضطرب شدن، متلاطم شدن، حتّى باورهاى قطعى انسان هم از ياد مىرود. «ترس»، هم #عقل را از كار مىاندازد، هم #عزم را. #انسانِ_مرعوب، نه درست مىتواند فكر كند، نه درست مىتواند عزم و ارادهى خودش را به كار بيندازد؛ دائم يكقدم به جلو برمىدارد و يكقدم به عقب.
🔺به خاطر همین است که پيغمبر اكرم به اميرالمؤمنين فرمود: «لَا تُشَاوِرَنَّ جَبَاناً فَإِنَّهُ يُضَيِّقُ عَلَيْكَ الْمَخْرَج»؛ با آدم جبان و ترسو در هيچ كارى #مشورت نكن، زيرا كه گريزگاه و دريچهى فَرَج را بر تو مىبندد. انسان وقتىكه مرعوب نيست، مىتواند درست فكر كند، درست تصميم بگيرد و از اين مانع عبور كند؛ اما وقتى مرعوب شد، به چه كنم، چه نكنم می افتد و خود را دست بسته #تسليم مىكند.
🔺اين است كه «#سكينه» خيلى مهمّ است. تعبير «سكينه» در سوره «الفتح»، عجيب است، كه سه مرتبه در آن، «انزال السكينة» بر دل مؤمنين تكرار شده است. يكى از #آزمايش هاى تلخ و دشوار مسلمانان همين قضيه حرکت به سمت مکه بود كه پيغمبر اكرم بر مبناى سياستى صحيح و الهى، تصميم گرفت، مكّهاى كه دو سال قبل از اين موضوع، مدينه را محاصره كرده بود و مىخواستند پدر مردم را در بياورند.
🔺جنگ با آن شرايط سخت پيش آمد و به خون پيغمبر و ياران او تشنه بودند. پيغمبر فرمود ما مىخواهيم به عمره برويم. به مسلمانان هم فرمود بياييد تا برويم. عدّهاى ترسيدند و میگفتند: پيغمبر دیگر به مدينه برنمىگردد؛ نابود خواهد شد؛ از بين میرود. اينجا بود که خداوند با «انزال السكينة»، دلهاى مؤمنان را آرام كرد لذا رفتند و با دشمن مواجه شدند و با پيروزى كامل برگشتند.
🔺«سكينه» ناشى از #اعتماد و #حسن_ظنّ به خداست. وقتى شما هدف درستى را انتخاب مىكنيد و در راه آن هدف به تلاش مىپردازيد، خداى متعال در اينجا #وعدهى_نصرت داده است؛ بروبرگرد هم ندارد. اما گاهی شما هدف و آرمان را غلط انتخاب كردهايد؛ یا گاهی هدف و آرمان را درست انتخاب كردهايد؛ ولی تحرّكى نداريد و تلاش و مجاهدتى نمىكنيد. در این دو جا، انتظار كمك الهى بىمورد است.
🔺مسلمانان اهداف و آرمانهايشان اهداف و آرمانهاى خوبى بود؛ اما قرنها بهخاطر اينكه تحرّكى در آنها وجود نداشت، توسرى خوردند. الآن هم هرجايى كه مىبينيد مسلمانان دچار #تحقير و #تذليل مىشوند، بهخاطر همين #عدم_تحرّك و #عدم_مجاهدت است، و الاّ آن جايى كه هدف درست باشد، مجاهدت هم باشد، #نصرت_الهى هم قطعاً هست.
🔺البته نصرت الهى به معناى اين نيست كه #آزمايش_هاى_دشوار و سخت درکار نيست؛ چرا: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَرٰاتِ»؛ اينها هست و همهى اينها در سرِ راه مبارزه وجود دارد؛ اما «وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ». صبر يعنى #ايستادگى؛ تداوم راه؛ اين مورد #بشارت_الهى است؛ يعنى پيروزى نصيب خواهد شد.
📚 بيانات در ديدار نمايندگان مجلس شوراى اسلامى، 7/3/1382، با کمی تلخیص.
➕بیان مشابه ایشان را از اینجا بخوانید.
💢آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9