eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
91 ویدیو
837 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی و تحلیل نظریه حرکت توسطیه و قطعیه_122108.pdf
614.3K
بررسی و تحلیل نظریه حرکت توسطیه و قطعیه محمود صیدی سید محمد موسوی
فهرست درس‌گفتارهای فلسفه چینی با ارائه: فاطمه هوشمند زاده به کوشش: انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران لینک جلسه اول: https://eitaa.com/Logicandphilosophy/767 لینک جلسه دوم: https://eitaa.com/Logicandphilosophy/809 لینک جلسه سوم: https://eitaa.com/Logicandphilosophy/816 لینک جلسه چهارم: https://eitaa.com/Logicandphilosophy/862 لینک جلسه پنجم: https://eitaa.com/Logicandphilosophy/899 لینک جلسه ششم و آخر؛ https://eitaa.com/Logicandphilosophy/954
🔻حلقه دوستداران حقیقت برگزار می‌کند : ✍️🏻روان شناسی خدا باوری و خدا ناباوری با حضور : پژوهشگر علم و دین، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه کلیسای کانتربری، بنیان‌گذار مدرسه روا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ پنج‌شنبه شب ساعت ۲۱:۰۰ به وقت تهران لینک شرکت در جلسه کلاب هاوس : https://www.clubhouse.com/invite/ZzRHWq46oQZReEJa5979pW8dev78fqG6n2G:FZrZ_Cng4wOc9hObVvah7Fb0GBwGbcCyZQgu3_XgbTQ کانال تلگرام حلقه دوستداران حقیقت : @channel_Circle_of_truth_lovers کانال تلگرام مدرسه روا : @Ravaschool
. 🔰مدرسه مطالعات دین و مدرسه مطالعات دیالوگ باشگاه‌اندیشه برگزار می‌کنند: گفت‌وگو پیرامون کتابِ قرآن، هرمنوتیک و باطن در تشیع نخستین نوشتهٔ سیدمحمدهادی گرامی 👤با حضور دکتر مهدی فدایی مهربانی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) دکتر احمد بستانی (عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی) دکتر سیدمحمدهادی گرامی (نویسندهٔ کتاب، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) 📆چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ⏱ساعت ۱۸:۳۰ 📍خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳، باشگاه اندیشه ▪️حضور برای عموم آزاد و رایگان است ▫️پخش از صفحه اینستاگرام لایو باشگاه اندیشه @diinschool @dialogeschool @bashgahandishe
دوازدهمین همایش: مسئلۀ شر در اندیشۀ جدید و اسلامی تاریخ برگزاری همایش: ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت ارسال چکیدۀ مقالات: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ برای کسب اطلاعات بیش‌تر به سایت انجمن مراجعه نمایید. فراخوان فارسی فراخوان انگلیسی philor.org @IRANPHILOR
📌 📣📣📣 ✳️ مشترک گروه منطق IPM (شعبه‌ی اصفهان) و انجمن منطق ایران: 🎓 عنوان کلی دوره: آشنایی با منطق ریاضی، فلسفی و محاسباتی عنوان جزئی دوره: دوره ششم / فلسفه ریاضیات 🔶 مدرّس: محمد معارفی (فارع‌التحصیل IUSS پاویا / ایتالیا) 📎 تعداد جلسات: 3 جلسه (6، 13 و 20 اردیبهشت 1403 - ساعت 14 الی 16) ✳️ نحوه‌ی برگزاری: حضوری - مجازی ✉️ ایمیل ثبت‌نام: meghdadghari@gmail.com مکان: دانشگاه اصفهان، طبقه اول مهمانسرا، سالن سخنرانی پژوهشکده‌ی ریاضیات
💠 جلسه گروه علمی فلسفه(جلسه ۲۳۴) ♻️ عدم جریان برهانهای لمی در علوم برهانی برای محمولات ذاتی و جریان برهان لمی در موضوعات علوم برهانی به عنوان اعراض غریب 🎤حجت الاسلام عسکری سلیمانی 🗓 چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵ساعت ۲۰ 🖇حضوری و مجازی 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.falsafe 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
با سلام و احترام به اطلاع می‌رساند گروه فلسفه دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی_دانشجویی فلسفه این دانشگاه ششمین دوره گفتارهای ابن‌سینا را برگزار خواهد کرد. موضوع: معنا، کاربرد و دلالت در اصول فقه متأخر سخنران: دکتر محمود مروارید (پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) زمان: 19 و 26 اردیبهشت ماه 1403 / ساعت 13 الی 17 مکان: دانشکده علوم انسانی، سالن میرحسنی پر کردن فرمی که در لینک https://survey.porsline.ir/s/lHWvgM0p قرار داده شده است برای شرکت‌کنندگان الزامیست. مهلت ثبت نام: 15 اردیبهشت ماه شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
MPH_2013 Summer_Vol 5_Issue 15_Pages 63-76.pdf
348.4K
تقسیم فلسفه معاصر به تحلیلی و قاره‌ای ✍ عبدالزراق حسامی فر اوایل قرن بیستم در زمانی که دیگر گرایش‌های فلسفی رو به رشد بودند، دو جریان فلسفی مهم پدید آمد و به سرعت بر فضای فکری حاکم شد: فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای. برجستگی این دو سنت سبب شده است که فلسفه معاصر در معروفترین طبقه‌بندی، به تحلیلی- قاره‌ای تقسیم شود اما این تقسیم، مسائلی از این دست را پیش آورده است: آیا این تقسیم جامع و مانع است و می‌تواند همه گرایش‌های فلسفی معاصر را در بر بگیرد؟ چه ویژگی‌هایی این دو سنت را از هم متمایز می‌کند؟ این تقسیم تا چه حد بر تلقی جغرافیایی- زبانی استوار است و چه کاستی‌هایی در این تلقی وجود دارد؟ در این مقاله پس از توضیح نسبت میان فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای، برخی از تلاش‌هایی که برای توجیه این تقسیم صورت گرفته است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. @book_phi
🔰نمی توان ملاّصدرا را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست... استاد علی زمانی قمشه ای، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ملاّصدرا با همه احترامى که براى قائل است امّا از آن جا که خود پژوهشگرى است بى نظیر و داراى نبوغى سرشار در پاره اى مسائل نظر ابن عربى را رد مى کند و در برخى مسائل سخن او را به عنوان تأیید بر پژوهش خویش مى آورد و در مسائلى چند چنین مى نماید که از او تأثیر پذیرفته است. بنابراین نمى توان او را پیرو بى چون وچراى ابن عربى دانست و این واقعیّتى است که ما در سرتاسر نوشته ها و آثار بویژه در با آن روبه رو هستیم. 🆔@hekmateislami
هدایت شده از طرائف
شهید صدر در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه چیزی هستند..mp3
7.63M
⭕️استاد وکیلی 💠شهید صدر رحمة الله علیه در کتاب منطق استقراء در صدد انجام چه کاری است⁉️ https://eitaa.com/taraef110
💎 برگزاری اولین المپیاد سراسری فلسفه توسط موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس 🔖 این المپیاد براساس کتاب بدایه الحکمه علامه طباطبایی(ره) توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی (ره) وابسته به نهاد نماینده ولی فقیه در استان فارس با همکاری حوزه برادران و خواهران استان فارس و دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان با حضور طلاب و دانشجویانی از استان های فارس، اصفهان، تهران،قم، کهکیلویه و سمنان در صبح روز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مکان موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) (محل آزمون برادران) و حوزه علمیه ریحانه النبی (محل آزمون خواهران) برگزار گردید. 📝 نتایج آزمون روز شنبه ۸ اردیبهشت از طریق کانال کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) اعلام خواهد شد‌. https://eitaa.com/Logicandphilosophy
معنى العبارة: أن الجسم المفرد كما هو بالحس متصل ليس بمنقسم، كذلك البرهان أثبت أن الجسم المفرد متصل ليس بمنفصل في نفس الأمر. هذا، وعند القدماء مصداق الجسم المفرد هي العناصر الأربعة: التراب والماء والهواء والنار، وهي البسائط التي تتركب منها المركبات المسمَّاة بالمواليد الثلاثة: المعدن والنبات والحيوان، ولمَّا كان مصداق الجسم المفرد العناصر الأربعة، حكموا بعدم انقسام العناصر الأربعة، لأن: كل من التراب والماء والهواء والنار جسم مفرد، وكل جسم مفرد لا ينقسم، فكل من التراب والماء والهواء والنار لا ينقسم. [هل أبطل المحدثون كون الجسم المفرد لا ينقسم أم كون مصداق الجسم المفرد لا ينقسم؟] " اعلم أن إبطال المحدثين لمذهب القدماء ليس هو من جهة الكبرى، أي القضية الكلية الحقيقية: «كل جسم مفرد لا ينقسم»، بل هذا ما قام عليه البرهان، وما قام عليه البرهان لا يمكن أن يُرد بالتجربة، بل إبطال المحدثين لمذهب القدماء هو من جهة الصغرى، أي القضية الخارجية: «كل من التراب والماء والهواء والنار جسم مفرد»، أي أن مصاديق الجسم المفرد ما هي؟ قال القدماء: هي العناصر الأربعة، هذا الذي أبطله المحدثون، فالخلاف في تعيين مصداق الجسم المفرد، مثلًا القدماء ذهبوا إلى أن مصداق الجسم المفرد الذي هو لا ينقسم هو الماء، فجاء المحدثون وأثبتوا أن الماء ينقسم، حيث أثبتوا أن الماء مركب من جزئيات، والجزئيات مركبة من ذرات، والذرات مركبة من إلكترونات وبروتونات إلخ، فالخطأ عند القدماء هو خطأ مصداقي لا خطأ كلي، فما توهّمه القدماء –من أن الماء واحد بسيط وهو مصداق الجسم المفرد– ثبت بطلانه، فليس الماء بعنصر، بل الماء مركب من عناصر (هيدروجين وأوكسجين)، فالاشتباه وقع في مصداق العنصر (مصداق الجسم المفرد)، ولم تبطل القضية الكلية: «الجسم المفرد واحدٌ متصل». فبحسب الطبيعيات الحديثة يكون في كلام الشيخ إشكال، أي في أن الجسم المفرد في نفس الأمر هو كما هو عند الحس، وليس كذلك، ففي كلام الشيخ خطأ متعلِّق بكون ما ثبت في نفس الأمر هو كما هو في الحس؛ لأن ثبت أن الذي في الحس مركب من ذرات وإلكترونات غير محسوسة بالحس الساذج، بل بعض هذه الجسيمات لا يُرى بالمجهر، وإنما يُعرف من قبل آثاره. والحاصل أن قضية: «الجسم المفرد واحد متصل» هي قضية صحيحة لم تبطل ولن تبطل، بل تبقى ما بقي الدهر، لأن البراهين على إبطال الجزء الذي لا يتجزأ قاطعة كلية واضحة وغير قابلة للخدش [ممن أنصف واعتدل، فلا كلام مع ذي الطبع البليد وذي الطبع الجربزي]، نعم، أدلة القدماء المأخوذ فيها العناصر الأربعة هي أدلة باطلة غير صحيحة، ولكن لا يلزم بطلان غير تلك الأدلة، فالذي بطل هو نفس الصغرى، أي أن هذا التراب –أو الماء أو الهواء أو النار– هو الجسم المفرد، بينما كون الجسم المفرد هو في نفس الأمر متصل وليس بمركب من أجزاء فلم يبطل. يبقى أن مصداق الجسم المفرد ما هو؟ والفلسفي من حيث هو فلسفي ليس معنيًّا بذلك، بل يجعل ذلك على عهدة المجرِّبين، فيتسلّم من المجرِّبين ما ثبت بالتجربة، سواء كان الماء أو الجزئيات أو الإلكترونات أو الذرات أو الفوتونات إلخ، هذا الأمر لا يعني الفيلسوف من حيث هو فيلسوف، ولكن يعتبر ما اُكتشف بالتجربة، أي يتسلَّم ما ثبت بالتجربة كأصول موضوعة، إذ التجربة معتبرة، أما نفس القضية الكلية الحقيقية فهذه قضية صادقة ولا يمكن أن تُخدَش. "
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابن سینا و مکتب فلسفی متقدم اصفهان سخنران: دکتر قاسم پورحسن پنج شنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ الی ۱۲ محل برگزاری: خانه حکمت 🔰@ghpourhasan_ir
⬅️ مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه برگزار می‌کند ▫️سلسله نشست‌های نقد کتاب شماره ۱ 🔍نقد و بررسی کتاب"یادنامه علمی استاد شهید" در آستانه سالگرد شهادت شهیدمطهری (ره) 🎤ارائه دهنده: دکتر عباس حاج‌زین‌العابدینی(هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه) ✍دبیر علمی: حجت‌الاسلام حسین صدیقی 🕓 یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱ 🖥پخش زنده از اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🆔@hekmateislami
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
1_11025708298 (1) (1).mp3
32.57M
معرفی کتاب حکمت و حکایت جوانمردی (نگاهی به آیین فتوت پر فرهنگ ایرانی و عرفان اسلامی) محمد فنایی اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari ➖➖➖➖➖ 🗳@vajeazeh
میر داماد - وجود ذهنی
اخلاق باور و نقد ✍مبنا و اساس اخلاق باورْ حق¬جویی یا تعهد به حقیقت است. اساس در احساس و عواطف نسبت به دیگران خیرخواهی است. جوانمرد در مقام باور باید دنبال حقیقت باشد و برای رسیدن به آن باید از تعصب و تقلید و زودباوری و هر نوع مغالطه تا آنجا که می¬تواند اجتناب کند و از هیچ کوششی برای فهم درست و سنجیدن و آزمودن دریغ نکند. برای باورکردن به چیزی باید سخت¬گیر بود، چرا که همۀ زندگی انسان مبتنی بر باورهای انسان است. اگر باورهای ما خطا باشند مسیر زندگی ما نادرست طراحی می¬شود و آنچه را که به خیال خود خوب می¬پنداریم ممکن است خطا اندر خطا باشد. «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا. بگو که آیا می‌خواهید شما را بر زیانکارترین مردم آگاه سازیم؟ آنها کسانی هستند که سعی‌شان در راه زندگی دنیا تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند. البته دقت کردن در مقام باور غیر از وسواس و لجبازی است؛ وسواسی که ما را از رسیدن به حقیقت ناامید کند و به سوفسطائی¬گری بکشاند نیز خود نوعی ناهنجاری ذهنی و مانع حقیقت¬جویی است. در هر امری خوب است انسان جانب اعتدال را رعایت کند. در همۀ این امور ما به قدر توان و طاقتمان وظیفه داریم و به بیش از آن موظف نیستیم. اگر همۀ توان خود را بکارگیریم اما ناخواسته دچار خطا شویم معذوریم. در هر حال باید امیدوار باشیم که اگر نیت خود را خالص کنیم و صداقت و جدیت داشته باشیم خداوند ما را یاری و هدایت خواهد کرد. خداوند وعده داده است که همراه و پشتیبان اهل ایمان و تقوا و احسان و صبر و مجاهده است. «اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون»؛ «اِنَّ ‌اللهَ مَعَ الصّبِرین»؛ «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین‌»؛ «وَالَّذينَ جاهَدوا فينا لَنَهدِيَنَّهُم سُبُلَنا.» در مقام نقد نظر دیگران نیز باید حقیقت¬جویی و انصاف سرلوحۀ ما باشد. نخست باید کوشید به فهم درست و بی¬طرفانه¬ای از آن نظر رسید. سپس باید کوشید تقریری درست و منصفانه از آن همراه با ادلّه و شواهدش را ارائه کرد. آنگاه با رعایت همۀ ضوابط منطقی و اخلاقی کاستی¬های آن را نشان داد. در غیر این صورت آن نقدْ معتبر نیست و شایستۀ عنوان نقد نخواهد بود. در نقد باید از روش¬های غیرعقلانی و غیراخلاقی اجتناب کرد و کوشید تا حد ممکن از مغالطات دوری نمود. استفاده از روش¬های غیر اخلاقی همچون تحریف یک سخن، تقطیع یک سخن، ارائۀ تعبیر و تفسیری خلاف مقصود گوینده از سخن، نادیده گرفتن شواهد و ادلۀ آن سخن، استهزاء و هوچی¬گری-کردن، و به¬جای نقد سخن به تخریب گوینده پرداختن و برچسب زدن، خلاف مروّت و جوانمردی است. متأسفانه استفاده از این¬گونه روش¬های غیر اخلاقی و ناجوانمردانه به ویژه در دو حوزۀ مجادلات دینی و منازعات سیاسی بسیار رایج است. بر گرفته از کتاب حکمت و حکایت جوانمردی، ص ۲۷۳ @dr_fanaei
نتیجه نهایی المپیاد.pdf
196.3K
نتیجه نهایی المپیاد فلسفه کانون منطق و فلسفه شیراز موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس
4_6005850183873597259.mp3
8.17M
امکان تحقق فلسفه دینی در اندیشه میرفندرسکی استاد منوچهر صدوقی سها https://t.me/nabardb