ادراک حسی در دیدگاه افلاطون.pdf
276.4K
📝 ادراک حسی در دیدگاه افلاطون
✍ مجتبی جلیلی مقدم
#معرفی_مقاله
چکیده
ادراک حسى که از اساسى ترین و چالش برانگیزترین مسائل فلسفه و معرفت شناسى است، جایگاه نوینى در اندیشه افلاطونِ ایده آلیست و عقل گرا مى یابد. در معرفت شناسى افلاطون، معرفتِ حقیقى خطاناپذیر بوده و به حوزه مُثُل یا هست ها که لایتغیرند تعلق مى گیرد. درحالى که ادراک حسى نه تنها خطاپذیر است، بلکه به جهان محسوس متغیر تعلق دارد و ازاین رو، نمى تواند معرفت حقیقى باشد. در این نوشتار برآنیم تا امکان و نقش آفرینى ادراک حسى در اندیشه افلاطون را بررسى کنیم و این کار مستلزم نگاهى تحلیلى به معرفت شناسى و هستى شناسى افلاطون مى باشد. حاصل مقاله آنکه ادراک حسى به دلیل بهره مندى جهان محسوس از عالم مُثل و قرار گرفتن میان وجود و عدم، همچنین ذى نفس بودن و اندام هاى حسى صرف نبودنِ انسان به عنوان فاعل شناسا و یادآورى بودنِ علم، نه تنها ممکن است، بلکه مقدمه اى براى معرفت حقیقى است.
#ادراک_حسی #افلاطون #مثل
🔸🔸🔸
🌐کانال معرفت شناسی
🆔 @epistemology_issues
#مقاله
#معرفت_شناسی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
42ابنسینا را با زبان طنز برای کودکان از تبعید ابدی فرهنگی بیرون بیاوریم. حميد عبداللهيان.mp3
45.58M
2_1152921504863157703.pdf
426.1K
4_5965562604658101567.m4a
38.03M
✅جلسه سوم دوره فلسفه چینی دانشگاه هاروارد
🌀 مدرس: فاطمه هوشمندزاده
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی
انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه تهران
@philosophyisl
#فلسفه
#چینی
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
43گفتوگوی فلسفی ابوالحسن عامری و ابن سینا»سخنران-مقصود محمدیوسیدمحمود یوسفثانی.mp3
39.79M
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
حکمت متعالیه و جهان امروز- استاد یزدان پناه.mp3
20.93M
🔰 نشست حکمت متعالیه و جهان امروز
شروع برنامه با توضیحات حجت الاسلام مجتبی انصاری درباره نشست
🎙حضرت استاد یزدان پناه
🔹موضوع: جوهره حکمت متعالیه و حضور در عصر حاضر
📆 ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲
🔸 سرورانی که علاقه مند به دریافت سایر صوت های این نشست هستند، به کانال زیر مراجعه نمایند:
https://eitaa.com/soha_sima
#استاد_یزدان_پناه
#امتداد_حکمت
https://eitaa.com/nasimehekmat
فهرست ۱ مجموعه صوت درسگفتارهای دربارهی بوعلی سینا، شهر کتاب
جلسه اول
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/457
جلسه دوم: ابن سینا و تمثیل عرفانی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/459
جلسه سوم: ابن سینا و حکمت مشرقیه
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/471
جلسه چهارم: لزوم بازخوانی قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/488
جلسه پنجم: مکتب سینوی، در جریان دامنه های پیشین و پسین
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/489
جلسه ششم: عشق از منظر ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/501
جلسه هفتم: تکان دادن جهان با بوعلی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/507
جلسه هشتم: تجربه گرایی ابن سینا در ریاضیات
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/514
جلسه نهم: سه گانه ای که نگره ابن سینا را برای ما روشن می کند
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/520
جلسه دهم: بنیان فکری ابن سینا، غزالی و عطار در رسایل چیست؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/522
جلسه یازدهم: قیاس وجود و عدم در اندیشه ابن سینا و تفکر غزالی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/537
جلسه دوازدهم: ابن سینا سعادت و شقاوت را چگونه تفسیر می کند؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/557
جلسه سیزدهم: کتاب یوسف زیدان زوایای تاریک زندگی ابن سینا را روشن می کند
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/575
جلسه چهاردهم: تصور تاریخی دیگر گونه از نظام فلسفی ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/580
جلسه پانزدهم: جانمایی مباحث زیبایی شناسی در آثار ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/595
جلسه شانزدهم: موجود پژوهی اصلی ترین دغدغه مابعدالطبیعه ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/604
جلسه هفدهم: حال و هوای ارسطویی ابن سینا و مشرب سقراطی مولانا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/615
جلسه هجدهم: نویسندگان اروپایی ابن سینا را مشهورترین دانشمند جهان می دانند
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/621
جلسه نوزدهم: ساماندهی گیاهان دارویی در قانون ابن سینا ستودنی است.
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/627
جلسه بیستم: انسان معلق، استدلالی موسوم به ابداعات ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/636
جلسه بیست و یکم: رازگشایی ابن سینا از فراروانشناسی در اشارات
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/640
جلسه بیست و دوم: چرا زمانه ابن سینا قرن طلایی تمدن اسلام نامیده شد؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/649
جلسه بیست و سوم: فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/784
جلسه بیست و چهارم: تاثیر بوعلی سینا بر سایر عارفان عرفان عملی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/672
جلسه بیست و پنجم: ابن سینا قدیمی ترین دانشمندی است که گذر زهره را دیده است
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/676
جلسه بیست و ششم: فراز و فرود اندیشه ابن سینا در اروپای سده های میانه
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/686
جلسه بیست و هفتم: ابن سینا و رجل همدانی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/690
جلسه بیست و هشتم: نگاه تفسیری و انتقادی به ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/697
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/703
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/706
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/707
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/708
جلسه بیست و نهم: بنیان هراس و پروای مرگ در اندیشه ابن سینا چیست؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/714
جلسه سی ام: جسارت ابن سینا در خود اندیشی و نقد
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/731
جلسه سی و یکم:امکانات امروزین فلسفه سینوی و پاسخ به گمشده های فرهنگ معاصر
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/735
جلسه سی و دوم: مفهوم لذت پیوندی جدی با نظریه زیبایی ابن سینا دارد
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/746
جلسه سی و سوم: ابن سینا و معنای زندگی
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/751
جلسه سی و چهارم: پاسخ ابن سینا به سوبژکتیویته سینوی چیست؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/760
جلسه سی و پنجم: چرا ابن سینا به استدلال جدلی در اخلاق اهتمام بیشتری دارد؟
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/765
جلسه سی و ششم: جهان علم تا ابد مرهون دانش ابن سینا است
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/771
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/775
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/776
جلسه سی و هفتم: ابن سینا راه را برای فارسی نگاری حکیمان دیگر هموار کرد
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/781
#فهرست
#فلسفه
#سخنرانی
#شهر_کتاب
#ابن_سینا
فهرست ۲ مجموعه صوت درسگفتارهای دربارهی بوعلی سینا، شهر کتاب
جلسه سی و هشتم: ابن سینا در مقام ارسطویی دوم کمر به احیای حکمت ملی می بندد
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/790
جلسه سی و نهم: ابن سینا و ابن رشد هر یک به سبک خود ارسطویی بودند
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/792
جلسه چهلم: ابن سینا را در غرب بزرگترین منطق دان قرون وسطی می شناسند
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/799
جلسه چهل و یکم: حکمت مشرقی ابن سینا در حکمت اشراق سهروردی به اوج رسید
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/808
جلسه چهل و دوم: ابن سینا را با زبان طنز برای کودکان از تبعید ابدی فرهنگی بیرون بیاوریم
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/812
جلسه چهل و سوم و آخر: گفتگوی فلسفی ابوالحسن عامری و ابن سینا
https://eitaa.com/Logicandphilosophy/818
#فهرست
#فلسفه
#سخنرانی
#ابن_سینا
با توجه به اتمام بارگذاری مجموعه درسگفتارهای درباره بوعلی سینا، بارگذاری درسگفتارهای درباره سهروردی آغاز خواهد شد.
#سهروردی
هدایت شده از کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا بیربطی وجود دارد؟
👤 استاد غلامحسین_ابراهیمی_دینانی
🆔@philosophymazaheb ایتا
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb تلگرام
🆔@philosophymazaheb اینستاگرم
هدایت شده از معرفی کتاب
سرنوشت مظلومانه امام جواد علیه السلام که به تحریک همان جهله مقلده و آکنده از حسادت و خباثت به شهادت رسیدند.
2_1152921504863157040.pdf
373.6K
📚حکمت مشاء
اثر پیش رو با عنوان حکمت مشاء در راستای بررسی آرای مشائیان مسلمان به ویژه ابن سینا در قالب پروژه پژوهشی از سوی معاونت پژوهش مجمع عالی حکمت اسلامی تعریف که پس از تصویب توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر یارعلی کردفیروزجایی و تحت نظارت آیت الله غلامرضا فیاضی تدوین و به پایان رسید و از سوی انتشارات حکمت اسلامی جهت استفاده علاقه مندان به حوزه حکمت اسلامی، طبع و منتشر گردید. در این اثر نویسنده محترم کوشیده است مهم ترین آراء فلسفه مشاء به ویژه نظرات ابن سینا را در موضوعاتی همچون مابعدالطبیعه، خداشناسی، انسان شناسی، فلسفه سیاسی، فلسفه اخلاق و ... گزارش، بررسی و تحلیل کند."اگر سلسه ای از علت ها و معلول ها را فرض کنیم که سه عضو داشته باشد، عضو اخیر آن فقط معلول است و علت چیزی نیست (طرف معلول) و عضو نخست آن فقط علت است و معلول چیزی نیست (طرف علت) و عضو میانی آن، علت عضو اخیر و معلول عضو نخست است. هر یک از این عضوها خاصیتی ویژه خود دارد. خاصیت معلول اخیر فقط معلولیت است، خاصیت عضو نخست فقط علیت است و خاصیت عضو میانی، علیت برای بعدی و معلولیت برای قبلی است.
#معرفی_کتاب
#فلسفه
#مشاء
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
چرا سهروردی؟.mp3
18.95M