نفرین خدا بر این تفکر
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
1️⃣دسترسی به اخبار پشت پرده، این که ما یک رابط داریم در بیت، یا یک جوری به خواست آقا دست پیدا کردیم و دهانمان بسته است و چیزهایی می دانیم که نمی توانیم بگوییم. و اخیرا عکس فتوشاپ از رأی آقا به قالیباف و کلی مانور روی آن... این ها یک بیماری خطرناک است که در آینده از آن متضرر خواهیم شد.
2️⃣به خاطر برخی خصائص جامعه شناسانانه این چیزها در بین مردم ما می گیرد. و خیلی ها از این مورد سوء استفاده می کنند. برخی از مبلغین مطرح سالها از این حرف ها می زدند. اکنون هم برخی سلبریتی حزب اللهی ها به جای این که از این چیزها برائت بجویند و به واضحات فرمایشات آقا اتکا کنند در این وادی افتادند.
3️⃣الان هم در ماجرای رأی اعتماد به کابینه همین ماجرا تکرار مکررات شد.
4️⃣وقتی به جامعه القا شد که رهبری موافق بوده،خطرات سهمگینی در انتظار نظامی است که بنا است بر اساس ولایت بین امام و امت پیش برود. دقیقا بر خلاف نگاهی که فکر می کند چشم بسته به حرف آقا یا احتمال حرف آقا گوش دادن ولایت است، باید گفت این تفکر در بلند مدت باعث یأس مردم از تأثیرگذاری می شود. به خصوص که بازار دسترسی به اخبار پشت پرده داغ شود و کسی جایگاه در بین رسانه ها و مردم پیدا کند که به یک نحوی به جایی وصل است.
5️⃣از این بدتر آن است که در آینده ای نه چندان دور، دشمن قسم خوردۀ ما القا خواهد کرد که اساسا در کشور هیچ کس کاره ای نیست و همه چیز به بالا وصل است. چیزی که الان هم در بین مردم کم و بیش رواج دارد.
✅یکی از بزرگترین مقصرهای این صحنه حزب اللهی های قلم به دستی هستند که بر آتش این فتنه می دمند.
🟥 اما بیماری دیگری هم هست و آن راندن تودۀ حزب اللهی ها و مردمی است که مخلصانه بر اساس فهمشان دارند کنش می کنند. طبیعی است که در این کنش خطا هم داشته باشند. اما عده ای مثلا خودی، بیرحمانه سال ها است مشغول نفرت پراکنی و اتهام تندروی و خوارج به این تفکر هستند. و اخیرا تحجر را هم به کلمات درر بارشان اضافه کردند.
✅واضح است در این فضا به جز کسانی که اراده پولادین دارند، جرأت آزاداندیشی در مجلس و دیگر امور را دارند؟ بی دلیل نبود که آقا در قم گفت به نیروهای انقلاب نگویید تندرو.
https://eitaa.com/yadashthayam
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
نفرین خدا بر این تفکر ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 1️⃣دسترسی به اخبار پشت پرده، این که ما یک رابط داریم در بیت، یا یک
🔷 نکته ای نسبت به دو بند آخر این نوشته👇👇👇👇👇
💠 چند کلمه درباره برچسب تحجر
▫️در ایام انتخابات و خصوصا بعد از، دو گروه و دو جریان حزب اللهی به شدت شروع کردن به زدن و تخریب هم دیگه،
جریانی که #قالیباف رو نماینده خودش میدید و جریانی که #جلیلی رو نماینده خودش میدید
▫️این دو جریان همچنان در حال زدن و #تخریب هم دیگه هستند.
هم اون زمان گفتیم و هم امروز میگیم که این امری به شدت #اشتباه هست و اصلا همخوانی با #سیره_رهبران_انقلاب نداره.
▫️البته #نقد کردن فکرها و کنش ها هیچ اشکالی نداره اما نقد هم آدابی داره که عموما از هر دو طرف رعایت نمیشه لذا ختم به #کینه و #دلچرکی و #تفرقه میشه
خلاصه هر دو جریان اشتباهات فاحشی داشتند.
▫️اما اخیرا بعد از انتخابات یک جریانی راه افتاد که شروع کرد به جا انداختن #گفتمان_تحجر و #اسلام_خوارجی و #تطبیق اون بر #بچه_حزب_اللهی_ها
▫️اوج این مسئله، با بحث تحجر و اسلام خوارجی استاد #پناهیان در محرم بود که مفصل به این بحث پرداختند و بعد از اون هم توسط اساتید دیگه و حتی #صداوسیما دنبال شد و در فضای مجازی هم به شدت پخش و بحث شد
▫️در نگاه امام راحل، دیگریِ #اسلام_ناب، #اسلام_امریکایی است.
اسلام امریکایی هم دو شاخه دارد: #تجدد و #تحجر
▫️هم باید با تجدد مقابله کرد و هم تحجر، هر دو را باید نقد و نفی کرد.
اما سوال مهم این است که از بین این دو، کدام جریان #مهمتر و #اصلی و #اساسی_تر است؟
قطعا در دستگاه فکری رهبران انقلاب، #تجدد اساسی تر و مهمتر است.
▫️ما نمیگوییم نباید تحجر را نقد کرد، اتفاقا باید حسابی هم نقد کرد اما بدانیم #خطرناکتر از آن، تجدد است.
بله برخی به اسم انقلابیگری هرچه توانستند نثار بزرگان نظام، علما و... کردند، از #تهمت و #توهین و #تخریب و #برچسب های مختلف از بی بصرت و... که قطعا این روش غلط و اشتباه است
▫️هیچگاه یک انقلابی چنین رفتار نمیکند اما نکته مهم این است که آیا اصلی ترین مشکل امروز ما این جریان است؟
کسی در نقد این جریان حرفی ندارد. اتفاقا برای رشد #جبهه_انقلاب، باید این جریان را نقد کرد. اما مشکلی اصلی امروز ما این تفکر است؟ به نظر ما اینگونه نیست.
▫️چیزی که استاد #پناهیان در منبرشان به آن دقت نکردند و #تحجر را #مسئله_اصلی و اساسی #حضرت_امیر معرفی کردند و اساسا #اصلی_ترین_مشکل_حیات_بشر را تحجر دانستند.
▫️این نگاه قطعا غلط است. همان گونه که در عصر حضرت امیر عده ای گرفتار این #کج_فهمی شدند، امروز نیز عده ای دچار این کج فهمی هستند و فکر میکنند تحجر مشکل اصلی است.
▫️عجیب تر و #اسفناک_تر از آن، این که بچه حزب اللهی ها و بچه های #مومن_انقلابی را مصداق تحجر معرفی میکنند.
من منکر این نیستم که بچه حزب اللهی ها اشتباهاتی دارند و گاهی کنش شان مصداق تحجر است اما با این شیوه برخورد مشکل دارم.
▫️اینها به جریان #تجدد که میرسند، با یک #ملاطفتی بحث میکنند و برخورد میکنند که فقط دیدن دارد، اینجا حرف از #جذب_حداکثری است، اینجا نباید تند برخورد کرد، اینجا باید #رفق داشت و #مدارا کرد و با آنها کنار آمد و...
▫️اما به بچه حزب اللهی ها که میرسند #شمشیر را مستقیم در شکم فرو میکنند و با بدترین لحن و شکل برخورد میکنند. اگر آن طرف روشش غلط است، خب ما هم که داریم با همان روش غلط شروع میکنیم به برچسب زدن و حذف کردن.
▫️این همان #اشتباه_راهبردی است، اساسا اگر بدنبال اصلاح بچه حزب اللهی ها هستیم، روشش این نیست که از #برچسب_تحجر استفاده کنیم،
اصلا چه لزومی دارد هی برچسب تحجر بزنیم و آن وقت آنقدر در استفاده از آن #شورش را در بیاوریم که دیگر طرف مقابل حالش از شنیدن نقد ما بهم بخورد،
▫️خب همان محتوا را قشنگ بیا و بگو و #تبیین کن
اتفاقا اینگونه خیلی راحت تر مخاطب از شما این را میپذیرد،
▫️اما وقتی با عصبانیت و با برچسب تحجر این را مطرح میکنیم، قطعا هیچ گاه از شما نخواهد پذیرفت بلکه اگر تا دیروز در چشم او #مرجعیتی هم داشتید، امروز دیگر از مرجعیتش خواهید افتاد، چیزی که بارها دیده ایم و در این ماجراها هم مجدد دیدیدم.
▫️خلاصه اینکه، #رهبران_انقلاب هیچگاه از این برچسب ها برای بچه حزب اللهی ها استفاده نکرده و نمیکنند، البته نقد میکنند، اما نه اینگونه، نه با برچسب زدن
اتفاقا بارها از زدن برچسب #تندرو و سوپر حزب اللهی و... نهی کرده اند و اینها را ادبیات دشمن دانسته اند
▫️اما نمیدانم چه اصراری است که #لج همدیگر را در بیاوریم و هی بهم برچسب بزنیم.
بازهم تکرار میکنم، منکر برخی رفتارهای #متحجرگونه برخی مذهبی ها نیستم، اما مشکلم روش برخورد با آنهاست.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پناهیان)
1️⃣ بخش اول: اصل مدعا و صورت مسئله
2️⃣ بخش دوم: جنگ های سه گانه حضرت امیر، الگوهای نبرد با اسلام امریکایی
3️⃣ بخش سوم: اینکه چه شد حضرت در مسیر نبرد با معاویه، مجبور به حرکت به سمت خوارج بشود(1)
4️⃣ بخش چهارم: اینکه چه شد حضرت در مسیر نبرد با معاویه، مجبور به حرکت به سمت خوارج بشود(2)
5️⃣ بخش پنجم: چرا سپاهیان حضرت بعد از نهروان به سمت شام حرکت نکردند
6️⃣ بخش ششم: ترسناک ترین فتنه
7️⃣ بخش هفتم: دو شاهد از کلام آیت الله خامنه ای
8️⃣ بخش هشتم: چگونگی تعامل با تفکر اسلام خوارجی
9️⃣ بخش نهم: تذکر و نکته آخر
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پ
این پرونده رو همان موقع که استاد پناهیان، بحث تحجر رو توی منبرشون داشتند کار کردم.
حتما از ابتدا این پرونده رو دنبال کنید که مدعای استاد پناهیان چی هست و ما دقیقا با توجه به روایات و تاریخ و صحبت رهبران انقلاب چگونه این مدعا رو نقد کردیم.
البته مباحث استاد خیلی قابل استفاده است و پیشنهاد میکنم حتما گوش کنید اما مدعایی که مطرح کردن به نظر اشتباه می آید.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
✳️ پرونده: آیا تفکر اسلام خوارجی، مسئله اصلی حضرت امیر بود یا تفکر اسلام صفینی؟(نقدی بر کلام استاد پ
این کانال هم مال خودمون هست، حتما عضو شید و اگر نکته ای بود حتما در پی وی بفرمایید استفاده میکنیم
ارادت
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 چند کلمه درباره برچسب تحجر ▫️در ایام انتخابات و خصوصا بعد از، دو گروه و دو جریان حزب اللهی به شدت
این یادداشت رو حتما بخونید و نظرتون رو تو پی وی بفرستید.
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر:
1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر
2️⃣ پرونده: نقدی بر کلام استاد پناهیان
.
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر: 1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر 2️⃣ پرونده: نقدی بر
💠 پاسخی که به ذهن حقیر میرسه به این اشکال:
چون این مسئله محل اشکال برخی اعزه دیگه هم بود، به صورت کلی و اجمالا چند نکته که به ذهنم میرسه رو در توضیح اون دو یادداشت ذکر میکنم:
1️⃣ خودم بیش از ده سال هست از مباحث #استاد_پناهیان استفاده میکنم و انصافا ایشون رو عالمی #متفکر و #دانشمند و اهل فضل و #خوش_فکر میدونم. توصیه میکنم حتما شما هم از مباحث ایشون استفاده کنیم.
2️⃣ خودم حدود 6 7 جلسه از مباحث تحجر استاد پناهیان رو گوش کردم لذا این دو نوشته صرفا براساس یک تیکه کلیپ از ایشون نبوده.
3️⃣ با توجه به آشنایی با مباحث گذشته ایشون، به خلاف برخی عزیزان که مباحث محرم استاد رو جدید میدونستن، به نظرم محتوای این جلساتشون #تکرار مباحث قبلی شون بود، البته به شدت قابل استفاده
اما تنها نکته جدید، زاویه ورودشون بود، یعنی از دریچه تحجر ورود کردن.
در واقع #صورتبندی بحث جدید اما #محتوا تکرار مباحث قبلی شون بود.
4️⃣ چیزی که در یادداشت دوم به عنوان #مدعای_استاد_پناهیان ذکر شده، ساخته شده ذهن حقیر نیست،
بلکه تصریح استاد در جلسه 5 همان سلسله جلساتشان هست اما چون کانالشون فقط برخی عبارات ایشون رو گلچین کرده بود، من هم فقط همون تیکه رو به عنوان مدعا آوردم، درحالی که عبارات ایشون خیلی از آن کلیپ صریح تر بود.
به عنوان مثال استاد تصریح میکنند #جریان_خوارج #مشکل_اصلی حضرت امیر بود و اساسا حضرت امیر به #مسائل_فرعی نمیپردازند.
بعد به شدت تذکر میدهند که فکر نکنید #جریان_صفین و #جمل از جریان خوارج مهمتر و خطرناک تر است، به هیچ وجه.
بلکه این جریان خوارج است که مهمترین دشمن حضرت امیر بوده است و حتی اسم #ابن_ملجم را ذکر میکنند که نباید از امثال شخصیتی مثل او غافل بود.
تمام حرف ما در یادداشت دوم این بود که این برداشت از سیره حضرت امیر اشتباه است.
اساسا حضرت امیر جریان #اسلام_خوارجی رو یک #مسئله_فرعی میدونست
و تمام دغدغه حضرت، پرداختن به #اسلام_صفینی بود.
شواهد متعددی هم برای این مسئله آوردیم.
چند بیان هم از #حضرت_آقا آوردیم که فهم رهبری عزیز هم همینگونه است که #خطرناکترین جریان رو جریان #اسلام_صفینی میدونن، نه جریان اسلام خوارجی.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
🔸اشکال یکی از فضلای عزیز کانال به دو یادداشت زیر: 1️⃣ چند کلمه درباره برچسب تحجر 2️⃣ پرونده: نقدی بر
5️⃣ نسبت به یادداشت اول هم اشکال ما خاصتا به استاد پناهیان نبود، چه اینکه خود استاد در یکی از همان جلساتشان تذکر میدهند که من به بهانه بحث تحجر نمیخواهم بچه حزب اللهی ها را متحجر بنامم،
اما تمام حرف ما در آن یادداشت، ناظر به محتوای جلسات استاد و بقیه اعزه نبود بلکه ناظر به #دلالت_های_اجتماعی و #امتدادات آن در بستر اجتماعی بود یعنی شور شدن بحث تحجر در فضای جامعه چه اتفاقاتی رو رقم خواهد زد
یعنی وقتی #منابر ما، #صداوسیمای ما، #فضای_مجازی ما همه پر شد از بحث تحجر
آن هم در بستر و موقعیتی که تنها یک روز از #انتخابات و شکست طیف انقلابی گذشته
آن هم با انواع و اقسام انگ ها و برچسب هایی که طیف مقابل به بچه حزب اللهی ها زده بود، از امثال #طالبان گرفته تا متحجر و...
اینکه شما در این شرایط، #گفتمان_تحجر را بلند کنی، چه شما بخواهی و چه شما نخواهی، این انگ و برچسب به بچه حزب اللهی ها میچسبد که بله فلان طیف راست میگفت که اینها #متحجر هستند.
اینکار مانند این است که شما سال 92، موضوع منبر خود را بگذارید مسئله #تدبیر و #اعتدال در اسلام. خب مشخص است که این بحث به سود جریان خاص #حسن_روحانی مصادره خواهد شد، درحالی که اساسا او فهم دیگری از تدبیر و اعتدال دارد
از طرفی وقتی شما این گفتمان را شروع کنی، چه بخواهی و چه نخواهی، در بستر مجازی و واقعی، یک عده شروع میکنند به یکدیگر #برچسب متحجر زدن، دو جریانی که در جبهه حزب اللهی با هم اختلاف نظری دارند، هی بهم برچسب میزنند، اینها به آنها متحجر میگوند، آنها هم به اینها تکنوکرات و...
6️⃣ شبیه به همین دعوا در #دهه_شصت هم افتاد، بعد از جعل دو اصلاح #اسلام_امریکایی و #اسلام_ناب، یک عده، خصوصا از علما، به بچه حزب اللهی ها برچسب #مارکسیستی بودن میزدن و بچه حزب اللهی ها هم به اونها برچسب #اسلام_امریکایی میزدن و هر گروه هم خودش رو اسلام ناب میدونست.
#امام در این فضا ورود کردند و هر دو طرف به شدت نهی کردند که از این برچسب ها استفاده نکنند. نامه معروف امام به آیت الله #خزعلی از نامه های معروف امام هست که حتما بخوانید.
7️⃣ خب یعنی شما میگید بچه حزب اللهی ها هیچ گونه رفتار متحجرانه ای نداشته اند؟ یعنی تحجر رو مسئله مهمی نمیدونید؟ یعنی نباید #نقد کرد؟
خیر، اتفاقا یکی از آسیب های مهم جامعه امروز ما تحجر هست، هم نسبت به بچه حزب اللهی ها و هم نسبت به دیگر اقشار جامعه، همونجوری که استاد پناهیان هم بهش اشاره میکنند(هرچند به نظرم تمرکز مباحث ایشون بر تحجر مذهبیون بود)
اما تمام حرف اینه که #روش برخورد با این آسیب برچسب زدن نیست، این باعث میشه بیشتر از هم #تنفر و #کینه پیدا کنیم و اساسا در این بستر حرف های طرف مقابل شنیده نمیشه لذا اصلا #گفتگو شکل نمیگیره
اما اگر بیاییم همون محتوا و حرف ها قشنگ بزنیم و تبیین کنیم و محفل های مختلف گفتگو راه بیاندازیم، و هیچ نیازی هم به انواع و اقسام برچسب ها هم نیست،
حتی اگر طرف مقابل از اینها استفاده کرد، ما به هیچ وجه استفاده نکنیم.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
5️⃣ نسبت به یادداشت اول هم اشکال ما خاصتا به استاد پناهیان نبود، چه اینکه خود استاد در یکی از همان ج
لطف میکنید اگه نقد یا اشکال یا نظری نسبت به این بحث دارید با ما به اشتراک بگذارید.
ارادت
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
5️⃣ نسبت به یادداشت اول هم اشکال ما خاصتا به استاد پناهیان نبود، چه اینکه خود استاد در یکی از همان ج
💠 نامه امام به آیت الله خزعلی در نهی تهمت و برچسب زنی:
🔺 گاهى ديده مىشود كه بعضى از آقايان محترم در مسائلى وارد مىشوند كه موجب #وهن شوراى نگهبان است.
فقهاى محترم بايد توجه داشته باشند كه نبايد در مسائلى كه مورد #درگيرى هست وارد شوند.
از باب مثال در شأن شوراى نگهبان و حتى خود حضرت آقاى #خزعلى نيست كه به افراد مختلف #تندى كند.
🔺 اينكه ديگر روشن است كه روى منبر و يا هر كجا #حرام است به مسلمانى نسبت #كمونيستى داد.
بر فرض كه ايشان بگويد من نسبت ندادم ولى اين را كه معترفند كه گفتهاند: مىگويند، آقاى #سلامتى كمونيست است.
🔺 آيا اين توهين و #گناه_بزرگ از شخصى كه عضو شوراى نگهبان است آن هم به مسلمانى كه نماينده مردم تهران است، شرعاً چه صورتى دارد.
‼️مادامى كه شما اينگونه عمل مىكنيد باز هم توقع داريد #جوانان_انقلابى_تند، احترام شما را بگيرند.
🔺 آيا شخصى كه مىآيد نزد فقهاى شوراى نگهبان و مىگويد: اگر گناهى هم كردهام #توبه مىكنم، راه درستى را رفته است يا كسى كه روى منبر اين توبه را به عنوان ضعف يك نماينده نقل مىكند؟
بحث بر سر خوبى و بدى نمايندگان و ساير افراد نيست، بحث بر سر راه #گناه و #كج رفتن است.
🔺 همه بايد توجه كنيم كه آلت دست #بازيگران_سياسى نشويم.
بايد سعى شود آقايان به عنوان #منبرى_پرخاشگوى كه تا اين مرحله حاضر است پيش رود معرفى نشوند.
شما نگوييد، آنها به ما بد مىگويند و ما با اين صحبتها جواب آنها را مىدهيم.
🔺 آنها كه به شما بد مىگويند، پست مقدس شوراى نگهبان را ندارند.
شما در مكانى نشستهايد كه بايد خيلى از مسائل را با #سكوت و وزانت خويش حل كنيد.
🔺 حواستان را جمع كنيد كه نكند يكمرتبه متوجه شويد كه #انجمن_حجتيهايها همه چيزتان را نابود كردهاند.
من به شما آقايان علاقهمندم ولى لازم مىدانم گاهى كه مسئلهاى را مىبينم #تذكر دهم.
📚 نامه به فقهای شورای نگهبان، خرداد 1367؛ صحیفه امام، ج23، ص612.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 نامه امام به آیت الله خزعلی در نهی تهمت و برچسب زنی: 🔺 گاهى ديده مىشود كه بعضى از آقايان محترم د
🔸 چند نکته مهم که از این نامه امام برداشت میشه:
1⃣ اولا در #نقد دیگران از #روش_برچسب_زنی و امثال آن استفاده نکنیم،
برچسب هایی اعم از #متحجر، #کمونیست، #خوارجی، #اسلام_آمریکایی و...
2⃣ ثانیا حتما به #لوازم_اجتماعی و دلالات و امتدادات حرف های خود توجه داشته باشیم،
اگر از این روش های غلط استفاده کردیم، توقع نداشته باشیم همچنان #مرجع_فکری جوانان مومن انقلابی باشیم
و آنها هم به ما #احترام بگذارند و انواع و اقسام برچسب ها را نثار ما نکنند
3⃣ ثالثا اگر طرف مقابل شما از روش های غلط و اشتباه استفاده کرد،
دلیل نمیشود شما هم مانند آنها رفتار کنید.
ارادت
هدایت شده از آیات و روایات اجتماعی
💠 زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت
🔺آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار،گفت:
همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند:
«در کارها #محتاط نبودی،#تقلید هم نمیکردی و در وقت #اجتهاد نیز دقت کافی در استنباط نداشتی»
🔺حتی زیارت حضرت #سید_الشهدا را با آن عظمت #قبول_نکردند و گفتند:
➖«آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و #بهائم[حیوانات]بود
➖و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، #برای_خدا نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی»
🔺وی میگوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم.گفتم: این چیست؟گفتند:
هنگام #پیاده_روی به سوی زیارت #کربلا خسته شده بودی، با خود گفتی: آیا مثل منی باید پیاده برود؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «#الحمد_لله» این گوهر، همان حمد میباشد
🔺خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف #کارهای_خیر را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم.
📚رحمت واسعه،ص238
📌پ.ن: این عبارت ایشان درباره زیارت، عجیب تکان دهنده است، عجیب...
چقدر حفظ #خلوص_نیت در کارها سخت است، حتی برای امری مثل زیارت
لذا به توصیه ایشان خوب است هر کار خیری که میبینیم، ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنیم، از کمک مالی کم گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان
چراکه معمولا انسان در #کارهای_خیر_کوچک که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود،نیتش خالصتر خواهد بود
📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است
☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴
💻 Farsi.khamenei.ir
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقل
برای کشف منظومه فکری رهبران انقلاب، باید با سخنان و نوشتجات آنها مانوس بود، حتما تلاش کنیم بیانات رهبری رو به روز دنبال کنیم، ولو گوش دادن با دور تند.
البته این شرط لازم هست اما کافی نیست...
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقل
🔸بخشی از صحبت های بسیار آموزنده و کارگشای امروز رهبری برای تک تک ما:
🔺جوانیتان را قدر بدانید. میدان وسیعی در مقابل شماست، انشاءالله ۷۰ سال دیگر، ۶۰ سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت.
از این فرصت استفاده کنید. برای این فرصت طولانی برنامهریزی کنید. برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب در بیاد، فکر کنید.
🔺 برای اینکه درست بتوانید فکر کنید، با قرآن آشنا بشوید. قرآن را بخوانید، تأمل کنید. از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمل کردند، یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است، همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم.
🔺 فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است، اقدام کنید. اقدام یک وقت در آزمایشگاه وکلاس درس و محیط دانشگاه است، یک وقت محیط اجتماعی است، یک وقت محیط سیاسی است، یک وقت راه کربلاست، یک وقت راه فلسطین است.
۱۴۰۳/۶/۴
اندیشه اجتماعی متفکران مسلمان
💠 نامه امام به آیت الله خزعلی در نهی تهمت و برچسب زنی: 🔺 گاهى ديده مىشود كه بعضى از آقايان محترم د
🔰 همانگونه که #امام در این مسئله به #فقها و امثال آیت الله #خزعلی تذکر میدهد که اینگونه با جوانان انقلابی برخورد نکنید، همانگونه به #جوانان_انقلابی هم تذکر میدهند که چنین برخورد نکنند.
🔸اوایل نهضت امام، خیلی از علما با امام همراهی کردند اما هرچه جلوتر آمدیم و برخورد رژیم سخت تر شد، کم کم افراد عقب نشینی کردند، خصوصا بعد از حمله به #فیضیه و #کشتار_15_خرداد.
🔸همین مسئله باعث شده بود طلاب و جوانان انقلابی به برخی مراجع و علما #اهانت هایی بکنند که چرا شما با امام همراهی نمیکنید و این نشان میدهد که شما #ضدانقلاب هستید، #ترسو هستید، #درباری هستید و... .
اینجا بود که انواع و اقسام #برچسب_ها بکار میرفت.
🔸اما امام در این بین موضع بسیار تندی گرفتند و طلاب و جوانان انقلابی را از این مدل #کنشگری به شدت نهی کردند.
در ادامه برخی از این مدل صحبت های امام رو میارم.
👇👇👇👇👇👇👇👇
💠 واکنش تند امام نسبت به اهانت برخی طلاب و جوانان انقلابی به مراجع و علما
🔺 كسى گمان نكند كه بشود با پخش يك چيزهاى مسموم، بتواند كه بين علماى اسلام #جدايى بيندازد؛
هيچ امكان ندارد اين مطلب؛ ما همه با هم هستيم؛ ما براى ذَبّ[#دفاع] از اسلام و ذبّ از ايران و ذبّ از استقلال ايران و ذبّ از كيان اسلام، #همه_يك_هستيم، يك حلقوم داريم.
گمان نشود كه خداى نخواسته، بچه ها خيال كنند كه #اختلافى در كار هست.
🔺 من يك #نصيحت میكنم به بچه هاى طلاب؛ #طلاب_جوان كه تازه آمده اند و #حاد و #تندند؛
و آن اين است كه آقايان، متوجه باشيد اگر چنانچه شَطْر كلمه اى به يك نفر از مراجع اسلام، شطر كلمه اى #اهانت بكند كسى به يك نفر از #مراجع_اسلام، بين او و خداى تبارك و تعالى #ولايت منقطع میشود.
🔺 كوچك فرض میكنيد؟ #فحش دادن به مراجع بزرگ ما را كوچك فرض میكنيد؟
اگر به واسطه بعضى از #جهالت_ها لطمه اى بر اين نهضت بزرگ وارد بشود، #معاقَبيد پيش خداى تبارك و تعالى؛
🔺 #توبه تان مشكل است قبول بشود، چون به #حيثيت_اسلام لطمه وارد میشود.
اگر كسى به من اهانت كرد، #سيلى به صورت من زد، سيلى به صورت اولاد من زد، و اللَّه تعالى #راضى_نيستم در مقابل او كسى بايستد دفاع كند؛ راضى نيستم.
🔺 من میدانم كه بعض از افراد يا به #جهالت يا به #عمد، میخواهند #تفرقه ما بين اين مجتمع بيندازند.
تفرقه بين اين مجتمع معنايش اين است كه در اسلام خداى نخواسته خلل واقع بشود؛ #استعمار به آرزوى خودش برسد
🔺 ما خودمان را بايد فدا كنيم براى اسلام؛ آمال و آرزويمان را بايد فدا كنيم براى اسلام...
میشود كه اين اشخاصى كه ريششان را در اسلام سفيد كرده اند، اينها خداى نخواسته بر خلاف #مصالح_اسلام عملى بكنند؟ نمیشود آقا.
🔺 اگر يك وقت #اختلاف_اجتهاد در كار باشد؛ مثل ساير مسائل شرعيه، اختلاف اجتهاد در كار باشد، بچه ها و #جوانها_نبايد_دخالت_بكنند؛
#خطرناك است؛ دشمن بيدار است.
🔺 گمان نكنيد كه #فحش به يك نفر است؛ فحش به يك #جامعه_اسلامى است؛ #اهانت به يك جامعه اسلامى است؛ وَهْن وارد شدن بر يك جامعه اسلامى است.
📚 بیانات در دیدار اقشام مختلف مردم، 26/1/1343؛ صحیفه امام، ج1، ص306و307.
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔰 بعد از انقلاب هم همین درگیری ها وجود داشت لذا امام مجدد همین مشی رو دنبال میکردند. مثلا باز اینچنین تذکر میدهند:
🔺 به من كراراً اطلاع دادند كه بعض #جوانها و بعض #بي_خبرها يا اشخاصى كه با طرح وارد شدهاند و آنها را #اغفال كردهاند:
به بعض #مراجع_بزرگ_اسلام اهانت مىكنند.
🔺 در شهرهاى مختلف، اين مطلب ديده مىشود. و شما بدانيد كه اين مطلب #اهانت كردن به مراجع جز اينكه يك #اختلافى در بين ملت ايجاد كند و جز اينكه يك مطلب بر خلاف رضاى خدايى واقع بشود، نتيجه ندارد.
🔺 من از عموم ملت تقاضا مىكنم كه هر جا يك همچو مسائلى ديدند، اين #جوانها اگر گول خوردهاند، آنها را #نصيحت كنند و اگر كسى است كه مخصوصاً از اين گروههاى اختلافانداز در بين آنها وارد شده، #شناسايى كنند و به مراكزى كه بايد اطلاع بدهند، اطلاع بدهند.
🔺 امروز ما از روزهاى قبل بيشتر احتياج به #همبستگى داريم... امروز ايجاد #اختلاف؛ هر اختلافى باشد، و كارهايى كه اختلافانگيز است؛ هر كارى باشد و با هر اسمى باشد، اين #مضر_به_اسلام است و مضر به انقلاب است.
🔺 و از همين رشته است اينكه باز يك جريانى در كار است كه نسبت به #علماى_بلاد، نسبت به اهل علم، نسبت به ائمۀ جماعات اهانت بكنند... مىخواهند شما را از هم جدا كنند! دستههاى مختلف ايجاد كنند! طرفدارهاى آن مرجع، طرفدارهاى آن مرجع و طرفدارهاى آن ملاّ و طرفدارهاى آن ملاّ درست كنند! و كم كم ملاّها را كنار بگذارند و اين پيروزى [را] كه براى شما حاصل شده است از دست شما بگيرند!...
🔺 مطمئن باشيد كه اين #اختلاف بين #گروههاى_متعهد با اينكه #حسن_نيت دارند، به جايى مىرسد كه يك وقت - خداى نخواسته - بين دو گروه متعهد در سرتاسر كشور مخالفت بيفتد و يك وقت منتهى بشود به #جنگ_مسلحانه و دشمنهاى شما از خدا مىخواهند كه بين شما يك همچو چيزهايى واقع بشود.
📚 بیانات در جمع مسئولان بنیاد شهید، 25/8/1360؛ صحیفه ج15 ص365
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
🔰یکی از مراجع و علمایی که در این زمینه به نظرم بهشون #ظلم شد، آیت الله #سیدصادق_روحانی بودند که سال 1401 فوت کردند،
ایشون با اینکه جزو علمایی بودند که با نهضت امام هم همراهی داشتند و برخی جاها که هیچ کس ورود نمیکرد ولی ایشون نمیترسید و ورود میکرد
🔸اما به خاطر برخی حواشی، برخوردهای تندی از سمت انقلابی ها با ایشون شد، مثلا دو برادر ایشون خصوصا آیت الله #سیدمحمد_روحانی جزو مخالفین جدی امام در نجف بود لذا انقلابی ها، ایشون رو هم عطف به برادرشون میکردند و برخوردهای نامناسبی با ایشون میکردند.
🔸در ادامه برخی نامه های امام به ایشون رو میفرستم که از خوندنش همه چیز روشن میشه
👇👇👇👇👇👇
💠 نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش اول)
🔰 نامه های متعددی از #حضرت_امام و آیت الله #سید_صادق_روحانی به یکدیگر وجود دارد که محتوای آنها نشان از #ارادت طرفین به یکدیگر میباشد که من فقط برخیشون که محل بحث بود رو آوردم.
🔰 نامه حضرت امام در پاسخ به نامه آیت الله روحانی در تاریخ 28 خرداد 52 :
🔺«مرقوم شريف واصل و مطالبش موجب تأسف شد. كوشش اينجانب در اين اواخر عمر براى #وحدت_كلمه حضرات دوستان به جايى نرسيد و هر روز بر #اختلاف آنها دامن زده میشود و نمیدانم بايد چه كرد. دشمن از اين اختلافات بهره كامل میبرد و ما هم در #غفلت میگذرانيم.
🔺پخش #اكاذيب براى #تفرقه روزافزون است و آقايان #بدون_تحقيق باور میكنند.
اينجانب... به هيچ وجه در شخصيات دخالت نكرده و بنا ندارم دخالت كنم و به #اهانت به اشخاص راضى نبوده و نيستم.
🔺از دو شقّى كه مرقوم شده بود كه يا مطلع هستى يا نه، دوم صحيح است و بنا ندارم در اين امور دخالت كنم و وقت و حال و مزاجم اجازه نمیدهد.
جنابعالى مطمئن باشيد كه تاكنون نسبت به شما و كسان شما يك كلمه نگفته ام، چه باور كنند كسان شما يا نه.»
🔰 نامه امام به ایشان که به احتمال قوی مربوط به دهه 50 باشد:
🔺«راجع به اينكه در فلان مؤسسه، از علما و اعلام خرده گيرى میشود و از آنهايى كه جنبه سياسى دارند، تجليل میشود، اينجانب هيچگاه دخالت در آن مؤسسه نداشته و ندارم و اطلاع از مطالبى كه مرقوم شده بود تاكنون ندارم
🔺و نمیدانم به چه عالمى #توهين و از چه شخص سياسى تجليل شده است و نبايد در هر موضوعى كه احياناً اسمى به اغراض خودشان از اينجانب میبرند، پاى اينجانب را پيش كشيد.
🔺...بعض اهل علم گله كرده بودند كه اشخاص به اسم تو به ما #اهانت میكنند و از ايران نيز كراراً نوشته شد كه اين شخص مرد صالحى است، من چند كلمه دلجويى كرده ام... هيچكس حتى انبيا و اوليا نمیتوانند طرفين نقيض را حفظ كنند و حق و باطل را راضى كنند... اگر از اوضاع آنجا گاهگاهى مطلعم فرماييد متشكر میشوم.»
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍
💠 نامه های مهم امام به آیت الله روحانی(بخش دوم)
🔰 نامه مهم دیگری از امام راحل در پاسخ به نامه آیت الله روحانی که ظاهرا مربوط به دهه 50 است:
🔺«مرقوم شده است[در نامه آیت الله روحانی]: «نه تنها جاعلين را تنبيه نفرموديد، بلكه آنها كمافی السابق از اطرافيان و اصحاب محسوب میشوند».
سركار دور تشريف داريد و #اطلاع_نداريد، از اين جهت آنچه شنيده ايد يا نوشته شده است، باور فرموديد.
🔺اينجانب اطرافى و اصحاب ندارم حتى كاتب براى نوشته جات و اصحاب استفتا ندارم، خودم با قدرت كم و ضعف چشم و لرزش دست... متكفل امور هستم. دو نفر در منزل اينجانب دائماً تقريباً هستند كه به نوبت رابط بين اينجانب و بيرونى هستند كه اگر كسى از طلاب احتياجى داشت برسانند.
🔺جنابعالى يكى از آنها را میشناسيد به نام آقاى حاج شيخ #عبدالعلى_اصفهانى كه از صلحا و احدى درباره او احتمال اين معانى نمیدهد حتى آقاى اخوى[اشاره به آیت الله #سید_محمد_روحانی]؛ ديگرى شخصى #افغانى كه آن هم داخل در اين نحو امور، نه هست و نه میتواند باشد...
🔺در هر صورت خلاف عرض شده است و من نمیدانم چه اشخاصى به اين امور باطله دست زده اند تا #تنبيه كنم يا ترك مراوده.
🔺حضرت آقاى اخوى[سیدمحمد روحانی] هم با آنكه نزديك هستند از منزل من، هيچ اطلاع نزديك ندارند و ممكن است به ايشان خلاف عرض شده باشد و ايشان هم باور فرمودند...
🔺مطلب پيش آقاى #اخوى_كوچك_جنابعالى، بالاتر جلوه كرده است و تلگرافى مشحون از #هتاكى زده اند كه رونوشت آن را به آقاى اخوى بزرگ[سیدمحمد روحانی] فرستاده اند و پس از هتاكى مرقوم داشته اند:
🔺«من سرگرم به جمع آورى مداركى كافى هستم تا شما و فرزند شما را به جمعيت روحانيت و ملت ايران معرفى نمايم، با ابراز انزجار از اعمال ظالمانه شما، #دكتر_روحانى، پاريس».
🔺اينجانب اين تلگراف را به احدى نشان ندادم، حتى به #مصطفى... اينجانب با آقاى اخوى مكاتبه ندارم لكن شما اگر مكاتبه داريد مرقوم بفرماييد:
🔺جنابعالى در اين امر زحمت نكشيد، زحمت شما را #شاه در قزوين و #پاكروان در تهران پشت راديو به تفصيل و شواهد و بعضى از سنخ خودمان على المحكى در قم با نشر كتابچه و #هتاكى فوق العاده كشيده اند و بعيد است شما بيش از آنها مدارك پيدا كنيد...
جناب ايشان خوب است كسى را بترسانند كه دلبستگى به اين مسند را مقصد اعلاى خود محسوب مىیدارد.
🔺مرقوم شده است: «در قم كسان منتسب به شما نامه ادعايى را منتشر نموده اند»، خوب است مرقوم داريد كه اينها چه اشخاصى هستند؟ البته اشخاص بسيارى به مقاصد مختلفه به اينجانب خود را منسوب میكنند حتى اشخاص منحرف از قبيل حزبی ها لكن اين امر باعث نمیشود كه اينطور امور مربوط به من باشد...
🔺من به جنابعالى #علاقه دارم و مدتى كه محصور بوديد هر روز دعا كردم به شما...، چطور ممكن است كه يك نفر انسان اگرچه معتقد به معاد نباشد، از كسى كه در مقصد با او همراه است و به هيچ وجه مخالفت از او نديده است، #اهانت كند يا راضى به اهانت شود.
🔺مرقوم شده است چندى قبل از #راديو_بغداد كسى آمده بود میگفت ما هر وقت بخواهيم از شما[آیت الله روحانی] در راديو چيزى بگوييم، اطرافيان فلان[حضرت امام] منع مینمايند.
🔺بايد عرض كنم كه آن شخص يا #مُفسد بوده است و به دروغ گفته است يا در اشتباه بوده است. من اطرافى ندارم يا پخش فرمايشات شما از راديو بغداد چه ضررى به من دارد...
🔺من از قم اطلاعى ندارم، سركار اگر اشخاصى كه در منزل من هستند، مرتكب اين نحو اعمال هستند، مرقوم داريد با اسم تا آنها را #تصفيه كنم و اما فشارهايى كه به شما می آورند، نه ضرر دنيايى دارد و نه اخروى. انسان اگر به #تكليف عمل كند هرچه شود به نفع اوست.»
📍منظومه فکری رهبران انقلاب|عضو شوید📍