(آيه ١٨١)) -
شأن نزول:
اين آيه و آيۀ بعد در بارۀ توبيخ و سرزنش يهود نازل شده است.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نامهاى به يهود «بنى قينقاع» نوشت و در طى آن، آنها را به انجام نماز و پرداخت زكات، و دادن قرض به خدا (منظور از اين جمله انفاق در راه خداست كه براى تحريك حد اكثر عواطف مردم از آن چنين تعبير شده است) دعوت نمود.
فرستادۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به خانهاى كه مركز تدريس مذهبى يهوديان بود و بيت المدارس نام داشت وارد شد، و نامه را به دست «فنحاص» دانشمند بزرگ يهود داد، او پس از مطالعۀ نامه، با لحن استهزا آميزى گفت:
اگر سخنان شما راست باشد، بايد گفت: خدا فقير است و ما غنى و بىنياز! زيرا اگر او فقير نبود، از ما قرض نمىخواست!
به علاوه محمد صلّى اللّه عليه و آله معتقد است، خدا شما را از رباخوارى نهى كرده، در حالى كه خود او در برابر انفاقها به شما وعدۀ ربا و فزونى مىدهد! ولى بعدا «فنحاص» انكار كرد چنين سخنانى را گفته باشد در اين موقع اين دو آيه نازل گشت.
تفسير:
در اين آيه مىگويد:
«خدا سخن كفرآميز آنان (يهود) را كه گفتند: خداوند فقير است و ما غنى هستيم شنيد»
(لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ) .
بنابراين، انكار آنها بيهوده است، سپس مىگويد: نه تنها سخنان آنها را مىشنويم «بلكه همۀ آنها را خواهيم نوشت و (همچنين) به قتل رسانيدن پيامبران را به ناحق» مىنويسيم (سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) .
ثبت و حفظ اعمال آنها براى اين است كه روز رستاخيز آن را در برابر آنها قرار مىدهيم «و مىگوييم اكنون نتيجۀ اعمال خود را به صورت عذاب سوزان بچشيد» (وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٢))
-در اين آيه مىافزايد:
«اين عذاب دردناك (كه هم اكنون، تلخى آن را مىچشيد) نتيجۀ اعمال خود شماست، اين شما بوديد كه به خود ستم كرديد، خدا هرگز به كسى ستم نخواهد كرد»
(ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِيدِ) .
اصولا اگر امثال شما جنايتكاران، مجازات اعمال خود را نبينيد و در رديف نيكوكاران قرار گيريد، اين نهايت ظلم است و اگر خدا، چنين نكند «بِظَلاّمٍ» (بسيار ظلمكننده) خواهد بود.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_454
🌹#آیات_181_182 #سوره_آل_عمران
🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182)
ِ
🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182)
🌷 #سمع: شنید
🌷 #قول: سخن
🌷 #سنکتب: خواهیم نوشت
🌷 #ذوقوا: بچشید
🌷 #عذاب_الحریق: عذاب آتش سوزان
🌷 #ظلام: ستمکار
🌷 #عبید: بندگان
🔴 #شأن_نزول_آیه: در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد.
🌸 اگر #خداوند می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: #خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی #خداوند زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند.
🌸 #یهودیان زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت #توبه و #پشیمانی استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن #عذاب ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست.
🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹
✅ #خدا همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم.
✅ #جهل و #غرور، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم.
✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود.
✅ #ملاک ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود.
✅ #انسان در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود.
✅ #پاداش و #كیفر الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است.
✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_محمد_صدیق_منشاوی
📖 سوره مبارکه نباء ( آیه ۲۱ تا ۳۸ )
┅═✼✿✵📖✵✿✼═
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✍انواع تکاثر
📛⇦تكاثر در شرك و چند_خدايى.
💠 «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ»
🍁 حضرت يوسف به هم زندانىهاى خود كه مشرك بودند، گفت: آيا ارباب متفرق بهتر است يا خداوند يكتاى_قهار؟
سوره_یوسف29
📛⇦تكاثر در غذا.
🍁 بنى اسرائيل مىگفتند: ما بر يك نوع غذا صبر نداريم ما خوردنی های دیگر همچون پیاز و سیر و عدس و خیار میخواهیم
💠 «لَنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ»
💠 «قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها»
#سوره_بقره61
📛⇦تكاثر در عمر.
🍁 چنان كه بعضى دوست دارند هزار سال #عمر كنند.
💠 «يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ»
سوره_بقره96
📛⇦تكاثر در مال.
🍁 قرآن مىفرمايد: برخى افراد به دنبال جمع_مال و شمارش آن هستند.
💠 «الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ»
سوره_همزه2
📛⇦تكاثر در مسكن.
🍁 قرآن در مقام سرزنش بعضى مى فرمايد: در دامنه هر كوهى #ساختمانهاى_بلند بنا مىكنيد.
💠 «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ»
سوره_شعرا128
📛⇦تكاثر در شهوت.
🌺 اسلام براى مسئله جنسى، راه ازدواج را تجويز كرده و بهرهگيرى از همسر را بدون ملامت شمرده:
💠 «إِلَّا عَلى أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ»
سوره_مومنون6
🍁 و ارضاى_شهوت از غير راه ازدواج را تجاوز دانسته است.
💠 «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ»
سوره_مومنون7
🍁🍁 پس کسانی که مرتب در فکر افزایش_دارائیهای خود هستند تا به این وسیله به دیگران پز_بدهند و فخر_بفروشند،
🍂🍂 بدانند که تکاثر، انسان را از #معاد #غافل میکند.
🔔🔔 و غفلت از معاد، باعث خراب شدن #اعمال_انسان می شود.
📣📣 پس مراقب باشید :
پز_دادن و فخر_فروشی در هر زمینه ای، مطلقا_ممنوع.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍃 یک آیه 🍃
🔸سوره #انفال، آیه ٣٧:
لِيَمِيزَ اللّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَيَ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
⚡️ ترجمه کوتاه :
(اين حسرت، شكست و عذاب،) براى آن است كه خداوند، ناپاك را از پاك (در اين جهان و آن جهان) جدا كند و پليدى ها را برهم نهد و همه را متراكم سازد و در دوزخ قرار دهد، آنان همان زيانكارانند.
💥توضیح آیه :
جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّت هاى الهى است.
🍁 گرچه جهنّم بسيار بزرگ است و پيوسته مى گويد: «هل من مزيد» ولى هر يك از دوزخيان در تنگنا به سر مى برند. همانند ديوار بزرگى كه جاى ميخ هاى بسيار دارد، ولى هر ميخى در فشار است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی
🍂مثل مادر مریم(س) مادری کنید🍂
⚡️وقتی همسر عمران، باردار بود، دو کار انجام داد :
🔸۱ـ نیت کرد که فرزندش را وقف خدمت به خدا کند.
🔸۲ـ او و نسلش را به خداوند متعال پناه داد.
⚡️نتیجه ی این کار این شد که :
🔸۱ـ خداوند این فرزند را پذیرفت.
🔸۲ـ او را به طرز نیکویی پرورش داد.
🔸۳ـ یکی از انبیائش را سرپرست او کرد.
(آیات ۳۵ تا ۳٧ #آل_عمران)
⚡️بنابراین :
نیت کنید که فرزندتان را در مسیر خدا تربیت کنید و او را از شر شیطان به خدا بسپارید تا خدای رحیم نیز رحمت خاصه اش را نصیب او کند و او را به رشدی نیکو برساند.
#سبک_زندگی_قرآنی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🌸🍃﷽🍃🌸
✍ یک آیه و یک ضرب المثل
هر کس که با #قرآن مانوس و #تربیت بشه، خُلق و خوی قرآنی پیدا میکنه!
و برعکس، هر کس با #شیطان آمیخته بشه و شیطان وارد قلبش بشه، رفتار و گفتارش شیطانی میشه! 😈
👇👇👇
🔚این #ضرب_المثل رو حتما شنیدید؛↶
✅ از کوزه همان برون تراود که در اوست🏺💦
🔰پس اگر دیدیم ناخالصی داریم، مثلا؛↶
❌ #دروغ میگیم،
❌ #زورگویی میکنیم،
❌ دلی رو میشکنیم،
❌ #تهمت میزنیم،
❌ چشم ناپاک داریم،
❌ اهل #کینه، #حسد، فحاشی و مسخرهکردن و... هستیم..... لازمه یه #تلنگر به خودمون بزنیم!👇
🔔❗️ای دلِ غافل! 🤦♂🤦♀
شیطان، در قلبِ ما رخنه کرده که #خلق_و_خوی ما عوض شده و #کارهای_شیطانی از ما سر میزنه❗️🔥
👇👇👇
✅ از کوزه همان برون تراود که در اوست↶
❤️ قلب قرآنی = خُلق و خوی قرآنی
🖤 قلب شیطانی = خُلق و خوی شیطانی!
🕋 قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى سَبِيلًا(اسراء/۸۴)
⚡️بگو: هر كس بر خُلق و خوى خويش عمل مىكند، پس پروردگارتان داناتر است به كسى كه به هدايت نزديكتر است.
☝️اونایی که با #قرآن📖 مانوس میشن، به #هدایت نزدیکتر میشن و رفتار و منش قرآنی پیدا میکنند.👌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#امیرالمومنین
#ذوالفقار
✴️علامه مجلسی ی روایت داره که گفته شده ایه ی
وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِید(25)
🗡اشاره به شمشیر ذوالفقار داره
♨️که از آسمان برای رسول الله آمد و به حضرت امیر هدیه داده شد🎁
💢بعضیها گفتن 👇
✅از جمله هدایای بلقیس به حضرت سلیمان همین شمشیر بوده
✅این شمشیر در هنگام 🌸ظهور🌸 در خدمت امام زمان علیه السلام خواهد بود .
╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_ششم🦋
🦋ملاقات يونس با قارون در اعماق زمين🦋
🌿از اميرمؤمنان على عليهالسلام نقل شده: هنگامى كه حضرت يونس عليهالسلام در شكم ماهى بزرگ، قرار گرفت، ماهى در درون دريا حركت مىكرد به درياى قُلزُم رفت و سپس از آن جا به درياى مصر رفت، سپس از آن جا به درياى طبرستان (درياى خزر) رفت، سپس وارد دجله بصره شد، و بعد يونس را به اعماق زمين برد.
🔰قارون كه در عصر موسى عليهالسلام مشمول غضب خدا شده بود (و خداوند به زمين فرمان داده بود تا او را در كام خود فرو برد) فرشتهاى از سوى خدا مأمور شده بود كه او را هر روز به اندازه طول قامت يك انسان، در زمين فرو برد. يونس عليهالسلام در شكم ماهى، ذكر خدا مىگفت و استغفار مىكرد. قارون در اعماق زمين، صداى زمزمه يونس عليهالسلام را شنيد، به فرشته مسلط بر خود گفت: اندكى به من مهلت بده، من در اين جا صداى انسانى را مىشنوم!
خداوند به آن فرشته وحى كرد به قارون مهلت بده. او به قارون مهلت داد، قارون به صاحب صدا (يونس) نزديك شد و گفت: تو كيستى؟
🌿يونس: انَا المُذنِبُ الخاطِىءُ يُونُسُ بنِ مَتَّى؛ من گنهكار خطاكار يونس پسر متى هستم.
قارون احوال خويشان خود را از او پرسيد، نخست گفت: از موسى چه خبر؟
يونس: موسى عليهالسلام مدتى است كه از دنيا رفته است.
قارون: از هارون برادر موسى عليهالسلام چه خبر؟
يونس: او نيز از دنيا رفت.
قارون: از كلثُم (خواهر موسى) كه نامزد من بود چه خبر؟
يونس: او نيز مرد.
🔰قارون، گريه كرد و اظهار تاسف نمود (و دلش براى خويشانش سوخت و براى آنها گريست)
فَشَكَرَ اللهُ لَهُ ذالِك؛ همين دلسوزى او (كه يك مرحلهاى از صله رحم است) موجب شد كه خداوند نسبت به او لطف نمود و به آن فرشته مأمور بر او خطاب كرد كه عذاب دنيا را از قارون بردار (يعنى همانجا توقف كند و ديگرى روزى به اندازه يك قامت انسان در زمين فرو نرود كه عذاب سختى براى او بود)
🌿و در حديث امام باقر عليهالسلام آمده: هنگامى كه آن ماهى به درياى مسجور رسيد، قارون كه در آن جا عذاب مىشد زمزمهاى شنيد، از فرشته موكلش پرسيد: اين زمزمه چيست؟ فرشته گفت: زمزمه يونس عليهالسلام است...
🔰آن فرشته به التماس قارون، او را نزد يونس آورد، قارون احوال خويشانش را از يونس عليهالسلام پرسيد، وقتى دريافت آنها از دنيا رفتهاند، گريه شديدى كرد، خداوند به آن فرشته فرمود: اِرفَع عَنهُ العَذابُ بَقيةَ الدُّنيا لِرَقَّتِهِ عَلى قَرابَتهِ [كه ترجمهاش ذكر شد
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#پیام_معنوی⚪️🔹
⚘و لاٰ تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فٰاعِلٌ ذٰلِكَ غَداً ( کهف/23)
به صدای #شیطان گوش ندهیم که دائم میگوید 👇
وقت هست …
وقت هست …
وقت هست …
🚦از اینڪهبہسمتخــــــــدا
آهستہحرکـــتمیــڪنے،نتـــــــــرس!
ازاینبتـــــــــرس
کہبراۍترڪگنـــــــاه
هیچکــارۍنڪردهباشے،
حتےتوبـــــــــــہ…🗣❌
⬅️ اونی که میگه فردا توبه کن خوده خوده شیطونه
امروز و همین الان
بهترین وقته ممکنه⚘
┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📚#دائره_المعارف_قران_کریم 📚
🕊#آزادی>
👈 #انواع_آزادىهاى_حقوقى
#و_حدود_آنها ->
◀️ 2. #آزادى_انتخاب_دین
.....ادامه
🍁🍃 بیان نوح ، #بنیانگذار قدیمترین شریعت به قومش مبنی بر عدم جواز اکراه حتی در صورت داشتن #حجت روشن الهی :
* قال یا قوم ارءیتم ان کنت علی بیّنه من ربّی و ءاتانی رحمه من عنده فعمیّت علیکم انلزمکموها و انتم لها کارهون * ( هود ۲۸ )
🍀🍂و #خطاب الهی به آخرین پیامبرش در زمان #قدرت بر اکراه :
* و لو شاء ربّک لامن من فی الارض کلّهم جمیعًا افانت تکره النّاس حتی یکونوا مومنین ( یونس ۹۹ ) بر #عدم جواز اکراه انسانها به پذیرش دین دلالت می کند و امروز هم به #قوت خود باقی است ؛
🍁🍃 بدین جهت بر اساس #آیه :
* قل اطیعوالله و اطیعوالرّسول فان تولوا فانّما علیه ما حمّل و علیکم ما حملتم و ان تطبعوه تهتدوا و ما علی الرسول الّا البلغ المبین * ( نور ۵۴ )
🍀🍂همچنین بر اساس آیات ۲۰ آل عمران ؛ ۹۲ و ۹۹ مائده ؛ ۴۰ رعد ؛ ۱۸ عنکبوت ؛ ۴۸ شورا و ۱۲ تغابن #وظیفه پیامبران الهی ، ابلاغ و بر اساس آیات * ...... انما انت نذیر ...... * ( هود ۱۲ ؛ نمل ۹۲) انذار #انسانها بوده است .
🍁🍃از سوی دیگر ، #پیامبران الهی طبق آیه * ..... و ما انت علیهم بجبّار....... * ( ق ۴۵ )
🍀🍂و آیه ۹۹ یونس #حق اجبار و اکراه و بر اساس * ..... و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا * ( نسا ۸۰ ) #حق مراقبت قهرآمیز
🍁🍃 و طبق * فذکّر انّما انت مذکّر * لست علیهم بمصیطر * ( غاشیه ۲۱ و ۲۲ ) حق #سیطره بر مردم را ندارند ،
🍁🍃و مطابق آیه : * قل یا ایّها النّاس قد جاءکم الحقّ من ربّکم فمن اهتدی فانّما یهتدی لنفسه و من ضلّ فانّما یضلّ علیها و ما انا علیکم بوکیل * ( یونس ۱۰۸ )
🍀🍂و نیز آیات ۶۶ و ۱۰۷ انعام ؛ ۴۳ فرقان ؛ ۴۱ زمر و ۶ شورا ، حق #اجبار مردم را ندارند ؛
پس ایمان باید بر مبنای آزادی و #رغبت شکل گیرد ، نه اجبار و اکراه .
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۸۳
الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۸۳﴾
(اينها) همان كساني (هستند كه گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه به هيچ پيامبري ايمان نياوريم تا (اين معجزه را انجام دهد:) قرباني بياورد، كه آتش ( صاعقه آسماني) آن را بخورد!» بگو: «پيامبراني پيش از من،براي شما آمدند؛ و دلايل روشن، و آنچه را گفتيد آوردند؛ پس چرا آنها را به قتل رسانديد اگر راست ميگوييد؟!» (۱۸۳)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٣))
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از بزرگان يهود به حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: تو ادعا مىكنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پيمان گرفته است به كسى كه ادعاى نبوت كند، ايمان نياوريم مگر اين كه براى ما حيوانى را قربانى كند و آتش (صاعقهاى) از آسمان بيايد و آن را بسوزاند اگر تو نيز چنين كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، اين دو آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
تفسير:
بهانه جويى يهود-
يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) .
سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد»
اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#آلعمران آیه ۱۸۴و۱۸۵
فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ ﴿۱۸۴﴾
پس اگر تو را تكذيب كردند بدان كه پيامبرانى [هم] كه پيش از تو دلايل روشن و نوشته ها و كتاب روشن آورده بودند تكذيب شدند (۱۸۴)
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ﴿۱۸۵﴾
هر جاندارى چشنده [طعم] مرگ است و همانا روز رستاخيز پاداشهايتان به طور كامل به شما داده مى شود پس هر كه را از آتش به دور دارند و در بهشت درآورند قطعا كامياب شده است و زندگى دنيا جز مايه فريب نيست (۱۸۵)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٤))
-در اين آيه خداوند پيامبر خود را دلدارى مىدهد، مىفرمايد:
«پس اگر (اين بهانه جويان) تو را تكذيب كنند (چيز تازهاى نيست) رسولان پيش از تو (نيز) تكذيب شدند» (فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ) .
«در حالى كه آن پيامبران، هم نشانههاى روشن و معجزات آشكار با خود داشتند» (جاؤُ بِالْبَيِّناتِ) .
«و هم نوشتههاى متين و محكم و كتاب روشنى بخش آورده بودند» (وَ الزُّبُرِ وَ الْكِتابِ الْمُنِيرِ) .
تفسير:
بهانه جويى يهود-
يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانههاى عجيبى مىآوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مىگفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) .
سپس مىافزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانههاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مىگوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد»
اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ١٨٥))
-قانون عمومى مرگ!
اين آيه نخست اشاره به قانونى مىكند كه حاكم بر تمام موجودات زندۀ جهان است و مىگويد: «تمام زندگان خواه و ناخواه روزى مرگ را خواهند چشيد» (كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ) .
گر چه بسيارى از مردم مايلند، كه فناپذير بودن خود را فراموش كنند، ولى اين واقعيتى است كه اگر ما آن را فراموش كنيم، آن هرگز ما را فراموش نخواهد كرد.
سپس مىگويد: بعد از زندگى اين جهان، مرحلۀ پاداش و كيفر اعمال شروع مىشود «و شما پاداش خود را بطور كامل در روز قيامت خواهيد گرفت» (وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) .
سپس اضافه مىكند: «كسانى كه از تحت تأثير جاذبۀ آتش دوزخ دور شوند و داخل در بهشت گردند، نجات يافته، و محبوب و مطلوب خود را پيدا كردهاند» (فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النّارِ وَ أُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فازَ) .
گويا دوزخ با تمام قدرتش انسانها را به سوى خود جذب مىكند، و راستى عواملى كه انسان را به سوى آن مىكشاند جاذبۀ عجيبى دارند. آيا هوسهاى زود گذر، لذات جنسى نامشروع، مقامها و ثروتهاى غير مباح، براى هر انسانى جاذبه ندارد؟ !
در جملۀ بعد بحث گذشته را تكميل مىكند، مىگويد: «و زندگى دنيا چيزى جز تمتع و بهرهبردارى غرورآميز نيست» (وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلاّ مَتاعُ الْغُرُورِ) .
مهم اين است كه جهان ماده و لذات آن هدف نهايى انسان قرار نگيرد، و گر نه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان يك وسيله براى نيل به تكامل انسانى، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه لازم و ضرورى مىباشد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 358
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_455
🌹#آیات_183_184 #سوره_آل_عمران
🌸 أَلَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَآءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِى بِالْبَيِّنَاتِ وَ بِالَّذِى قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (183) فإن كذبوك فقد كذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر (184)
🍀 ترجمه: كسانى كه گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته كه به هیچ پیامبرى ایمان نیاوریم، مگر آنكه یک قربانى براى ما بیاورد، كه آتش آن را بخورد! بگو: قطعاً پیامبرانى قبل از من، با دلايلى روشن و با همین (پیشنهادى) كه گفتید، براى شما آمدند، پس اگر راست مى گویید چرا آنان را كشتید؟ (183) پس اگر تو را تکذیب کردند قطعاً انبیای قبل از تو که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند. (184)
🌷 #عهد: پیمان
🌷 #الأ_نؤمن: ايمان نياوريم
🌷 #يأتينا: براى ما بیاورد
🌷 #قربان: در اصل به معنی نزدیک شدن است و آن هر کار خیری است که آدمی به وسیله آن به خدا نزدیک می شود. ذبح حیوانات حلال گوشت در مناسبت های دینی هم قربان گفته می شود.
🌷 #تأكله: آن را بخورد
🌷 #النار: آتش
🌷 #رسل: پیامبران
🌷 #بینات: دلایل روشن
🌷 #صادقین: راست می گویید
🌷 #کذبوک: تو را تکذیب کردند
🌷 #کذب: تکذیب شد
🌷 #زبر: جمع زبور است کتاب حکمت و اخلاق را زبور می گویند.
🌷 #منیر: روشنگر
🔴 #شأن_نزول_آیات: جمعی از بزرگان یهود به حضور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم رسیدند و گفتند: تو ادعا می کنی که خداوند تو را به سوی ما فرستاده و کتابی هم بر تو نازل کرده است، در حالی که #خداوند در تورات از ما پیمان گرفته است به کسی که ادعای نبوت کند، ایمان نیاوریم مگر اینکه برای ما حیوانی را قربانی کند و آتش (صاعقه ای) از آسمان بیاید و آن را بسوزاند اگر تو نیز چنین کنی ما به تو ایمان خواهیم آورد این دو آیه نازل شد و به آنها پاسخ گفت.
🌸 #یهود برای اینکه #اسلام را قبول نکنند، بهانه های عجیبی می آوردند از جمله همان است که در شأن نزول در بالا به آن اشاره شد. ألذين قالوا إن الله عهد إلينا ألا نؤمن لرسول حتى يأتينا بقربان تأكله النار: کسانی که گفتند: همانا خداوند از ما پیمان گرفته که به هیچ پیامبری ایمان نیاوریم، مگر آنکه یک قربانی برای ما بیاورد، که آتش آن را بخورد! #خداوند در پاسخ این بهانه جویی ها به پیامبر اسلام می فرماید: قل قد جآءكم رسل من قبلى بالبينات و بالذى قلتم فلم قتلتموهم إن کنتم صادقین: بگو: قطعاً پیامبرانی قبل از من، با دلایلی روشن و با همین (پیشنهادی) که گفتید، برای شما آمدند، پس اگر راست می گویید چرا آنان را کشتید؟
🌸 گروهی از پیامبران بنی اسرائیل قبل از #پیامبر اسلام آمدند و معجزه ها و دلایل روشن هم آوردند و حتی چنین قربانی هم انجام دادند اما یهودی ها باز به آنها ایمان نیاوردند و حتی جمعی از پیامبران مانند حضرت یحیی علیه السلام را به قتل رساندند. سپس می فرماید: فإن کذبوک فقد کذب رسل من قبلك جاءوا بالبينات و الزبر و الكتاب المنیر: پس اگر تو را تکذیب کردند این چیز تازه ای نیست زیرا انبیاى قبل از تو نیز که همراه با دلایل روشن و نوشته ها و کتاب روشنگر آمده بودند هم تکذیب شدند.
🔹 پيام های آیات183و184سوره آل عمران 🔹
✅ فرار از #پذیرش_حقّ را با عناوین مذهبى توجیه نكنید.
✅ #یهود، موسى را آخرین پیامبر نمى دانستند، بلكه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است كه پیامبر بعدى، چنین و چنان باشد.
✅ انسانى كه روحیه ى استكبارى پیدا كرد، هم به #خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمى شود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد كه معجزه ها، مطابق تمایلات و خواسته هاى او باشد.
✅ #قربانى_حیوان، تاریخى بس طولانى دارد.
✅ سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا كذب ادّعاى آنهاست.
✅ بهانه تراشى #مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است.
✅ #رضایت بر گناهِ نیاكان، سبب شریک شدن در جرم آنان است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_456
🌹#آیه_185 #سوره_آل_عمران
🌸 كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَوةُ الدُّنْيَآ إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُور
ِ
🍀 ترجمه: هركسى چشنده مرگ است و بى گمان در روز قیامت پاداش هاى خود را به طور كامل خواهید گرفت، پس هر كسی از آتش بر كنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است و زندگى دنیا، جز کالای فریبنده نیست.
🌷 #ذائقة: چشنده است ذوق هم به معنای چشیدن است.
🌷 #الموت: مرگ
🌷 #توفون: به طور کامل دریافت خواهید کرد
🌷 #أجوركم: پاداش هايتان
🌷 #زحزح: بر کنار شد
🌷 #النار: آتش
🌷 #أدخل: وارد گشت
🌷 #الجنة: بهشت
🌷 #فاز: رستگار شد
🌷 #الحیوة: زندگی
🌷 #متاع: کالا
🌷 #غرور: فريبنده
🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره آل عمران در مدینه نازل شده است. این آیه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و دیگر مصلحان كه مورد آزار و اذیّت و تكذیب كافران قرار مى گیرند، روحیه ى #صبر و #مقاومت مى بخشد، زیرا مى فرماید: همه مى میرند ولجاجت ها موقّتى است و پاداش تحمّل این مشكلات را خداوند بى كم وكاست عطا مى كند.
🌸 کل نفس ذآئقة الموت: هر کسی چشنده مرگ است. امام صادق علیه السلام درباره ى «كلّ نفس ذائقة الموت» فرمودند: همه ى اهل زمین و آسمان مى میرند و فقط ملک الموت و حاملان عرش و جبرئیل و میكائیل باقى مى مانند، سپس ملك الموت مأمور مى شود كه روح آنان را نیز بگیرد و تنها خود باقى مى ماند و #خداوند به او خطاب مى كند كه بمیر، او نیز مى میرد. و همچنین آن حضرت فرمودند: كسى كه مرگ را نچشیده و كشته شده، به دنیا برگردانده مى شود تا مرگ را بچشد.
🌸 در #قیامت، مرحله پاداش و کیفر اعمال شروع می شود. و إنما توفون أجوركم يوم القيامة: و بى گمان در روز قیامت پاداش های خود را به طور کامل خواهید گرفت. سپس می فرماید: فمن زحزح عن النار و أدخل الجنة فقد فاز: پس هر کسی از #آتش بر کنار شد و به بهشت وارد گشت، قطعاً رستگار است. سپس می فرماید: و ما الحیوة الدنيا إلا متاع الغرور: و زندگی دنیا، جز کالای فریبنده نیست. مهم این است که جهان ماده و لذات آن، هدف نهایی انسان قرار نگیرد و گرنه استفاده از جهان ماده و مواهب آن به عنوان یک وسیله برای رسیدن به تکامل انسانی لازم است.
🔹 پيام های آیه185سوره آل عمران 🔹
✅ #مرگ در راه است، پس این همه لجاجت و استكبار در برابر حق، براى چه؟
✅ #مرگ، عدم نیست، یک امر وجودى است كه قابل چشیدن است، راه انتقال از دنیا به آخرت است.
✅ #گناهان و عوامل سوق دهنده به دوزخ، داراى جاذبه هایى است كه باید انسان با نیروى ایمان و عمل صالح خود را برهاند.
✅ جزاى كامل در #آخرت است، و پاداش هاى دنیوى بى ارزش.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh