eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜نگاهی به اوصاف پیامبر اکرم(ص) در ⚡️ پیامبر دارای خلق عظیم خداوند در مورد پیامبر می گوید که او در اخلاق در قله انسانیت است. در سوره آیه ٤ آمده است «و انک لعلی خلق عظیم»[۱] یعنی «و به راستی تو بر خلق عظیم استواری» این گونه پیامبر را می ستاید و او را دارای اخلاق و منشی بزرگ می داند که البته این موضوع خود می تواند مبحثی جداگانه باشد. چون بحثی بسیار مفصل است. این که قرآن با این بیان پیامبر را خطاب قرار می دهد و این گونه او را به داشتن «خلق عظیم» می ستاید امر ساده ای نیست. نرمخویی پیامبر قرآن همچنین پیامبر را به «نرم کلامی» و «نرم سخنی» می ستاید. یعنی پرخاشگر، تندخو و خشن نیست. قرآن می فرماید پیامبر کسی است که زود برآشفته نمی شود و تند و تیز صحبت نمی کند. «ولو کنت فظاً غلیظ القلب لا نفضوا من حولک»[۲] یعنی اگر تو درشت خو بودی از اطرافت پراکنده می شدند. و این همان راز است که چرا مردم از قبایل مختلف به گرد حضرت حلقه زدند و با او ماندند. در حقیقت پیامبر،قرآن ناطق و آیات قرآنی در رفتار و خلق و خوی ایشان متجلی و مجسم شده بود. او چنان مردمی و از جنس آنان بود که در هدایت مردم سر از پا نمی شناخت و از شدت دلسوزی چنان خود را در رنج انداخت که خداوند از آن در قرآن یاد کرد. او سراپا رأفت و رحمت بود و به ویژه به محرومان و پابرهنگان و به تعبیری مستضعفان بیش تر از دیگران توجه می کرد.طوری می نشست که کسی که وارد مجلس می شد و پیامبر(ص) را نمی شناخت متوجه نمی شد که پیامبر خدا (ص) کدام یک از آنان است.او قله فضایل و کمالات انسانی بود و در عمر با برکت خود رفتاری از خود بروز داد که حتی غیرمسلمانان هم آن هنگام که با زندگی آن حضرت آشنا شدند، جز تحسین و اعجاب از عظمت ایشان چیزی بر زبان نیاوردند. ر مجموعه ای که پیش رو دارید برخی از صفات و ویژگی های پیامبر اسلام که در قرآن به آن اشاره شده جمع آوری گردیده است. اکرم (ص) از مردم در آیه ۱۲۸ سوره یکی از صفات پیامبر مِنْ أَنفُسِکُمْ[۳] دانسته شده است یعنی پیامبر شخصی مردمی و از بین مردم بود نه اینکه جدای از مردم باشد. در واقع این صفت شدت ارتباط پیامبر با مردم را می رساند. مبلغین اسلامی نیز باید چنین صفتی را در خود ایجاد کنند و در بین مردم باشند نه اینکه جدای از مردم زندگی کنند. پیامبر اسلام غمخوار امت در همان آیه ۱۲۸ سوره صفت دیگر پیامبر این گونه بیان شده است: عزیز علیه ما عنتم هر گونه ناراحتی و زیان و ضرری به شما برسد برای او سخت و ناراحت کننده است. متأسفانه بعضا ما در این صفت دنباله روِ پیامبرمان نیستیم و به خاطر حسادت ها، از سختی هایی که به دیگران می رسد نه تنها ناراحت نمی شویم بلکه خوشحال می شویم. پیامبر خیرخواه مردم صفت دیگری که در همان آیه ۱۲۸ سوره برای پیامبر آمده است این گونه بیان شده است: حریص علیکم به هر گونه خیر و سعادت شما، و به هر گونه پیشرفت و ترقی و خوشبختیان عشق می ورزد. از اینجا می فهمیم که حرص همیشه یک صفت منفی نیست بلکه می تواند مثبت هم باشد. در واقع اینکه انسان در چیزهای خوب مثل کسب علم و تقوا و هدایت دیگران و نفع رساندن به آنها حریص باشد بد نیست بلکه خیلی خوب است. 📚پی نوشت ها: [۱] قلم/۴ [۲] آل عمران/۱۵۹ [۳] توبه/۱۲۸ کانال 👇 @Targomeh
در مقابل نعمت خدا تکبر و غفلت نداشته باش و چون آسیبی به تو رسید ناامید نشو! 📚سوره - 83 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️ 2. 🍁🍃 قرآن، در جهت انسان و احترام به اراده، اندیشه و شعور او و با عنایت به این‌که تحصیل کمال، فقط در سایه آزادانه حق میسّر است و با توجّه به این‌که اگر اصول و مبادى دین براى کسى حاصل نشود ، دین نیز به قلمرو به پای نمی نهد ، 🍀🍂ضمن دعوت به دین حق و کامل ، بر نهی و نفی هرگونه تحمیل عقیده و در انتخاب دین ، تاکید فرموده : * لا اکراه فی الّدین قد تبین رشد من الغیّ = در دین هیچ اجباری نیست و راه از بیراهه [ بخوبی] آشکار شده است * ( بقره ۲۵۶ ) 🍁🍃به گفته علامه ، دلیلی که در آیه پیشین ، پس از نفی اکراه ذکرشده ، موید است که و اجبار در دین جایز نیست . 🍀🍂این آیه ، زمانی فرود آمد که برخی از می خواستند فرزندان خود را که در کودکی یهودی و نصرانی شده بودند ، به پذیرش وادارند و خداوند ، فرمان داد که فرزندانشان را آزاد بگذارند . 🍁🍃اگر * * قضیه خبری باشد ،‌ از تکوین و نتیجه خبر می دهد که دین * اکراه * بر نمی دارد ، زیرا و ایمان ، امری قلبی است و امر قلبی ، اکراه بر نمی دارد و اگر انشایی تشریعی باشد - چنانکه جمله بعدی آیه هم آن است - نتیجه می دهد که کسی حق ندارد در صدد اکراه و دیگران برآید و این نهی ، بر یک حقیقت تکوینی متکی است . 🍀🍂 نگارنده المیزان ، را اصل ، روح ، غرض یگانه و اساس همه نوامیس اسلامی وزیر بنای ، اخلاق و قوانین و مبنای تشریع دین می داند ؛ 🍁🍃بر این اساس ، آزادی و نهی از اکراه بر پذیرش دین را فقط در دایره پیروان ادیان ، یعنی اسلام ، یهود ، نصارا و مجوس می پذیرد . 🍀🍂 برخود فرد به طور لازم است که دین حق و کامل را بپذیرد ؛ اما دیگران حق او را ندارند . 🍁🍃 و علامه ، آزادی دینی به معنای آزادی دعوت و دینی غیر از ادیان دارای کتاب آسمانی را متناقض و قانون اسلام و موجب نابودی اصل دین می شمردد . 🍀🍂 بعضی مفسران و تعدادی از روایات این نظریه را تاکید می کند ؛ زیرا اسلام * و شرک * را نقیض خود ، ضد مصالح بشر و غیر قابل احترام می داند و آزادی به آنها را نفی می کند ، مگر اینکه عناوین برتر و مهم تری آن را ایجاد کند . 🍁🍃 خداوند در جهت تحمیل دین پس از اقامه دلیل بر حقانیت رسولان و آسمانی ، از انسان درخواست تدبر ، اندیشه و برهان کرده است ؛ بر این مبنا خداوند حق عقیده را از همگان سلب فرموده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۱و۱۸۲ لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَاءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُوا وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ ﴿۱۸۱﴾ محققاً خدا سخن کسانی را که گفتند: «خدا نیازمند است و ما بی نیازیم»، شنید. بی تردید آنچه را گفتند، و [نیز] کشتن پیامبران را از روی ستم [در پرونده اعمالشان] می نویسیم، و [روز قیامت] می گوییم: عذاب سوزان را بچشید. (۱۸۱) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ ﴿۱۸۲﴾ این [عذاب] به خاطر فسق و فجور و گناهانی است که خود پیش فرستادید، و گرنه خدا به بندگان ستمکار نیست. (۱۸۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨١)) - شأن نزول: اين آيه و آيۀ بعد در بارۀ توبيخ و سرزنش يهود نازل شده است. پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نامه‌اى به يهود «بنى قينقاع» نوشت و در طى آن، آنها را به انجام نماز و پرداخت زكات، و دادن قرض به خدا (منظور از اين جمله انفاق در راه خداست كه براى تحريك حد اكثر عواطف مردم از آن چنين تعبير شده است) دعوت نمود. فرستادۀ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به خانه‌اى كه مركز تدريس مذهبى يهوديان بود و بيت المدارس نام داشت وارد شد، و نامه را به دست «فنحاص» دانشمند بزرگ يهود داد، او پس از مطالعۀ نامه، با لحن استهزا آميزى گفت: اگر سخنان شما راست باشد، بايد گفت: خدا فقير است و ما غنى و بى‌نياز! زيرا اگر او فقير نبود، از ما قرض نمى‌خواست! به علاوه محمد صلّى اللّه عليه و آله معتقد است، خدا شما را از رباخوارى نهى كرده، در حالى كه خود او در برابر انفاقها به شما وعدۀ ربا و فزونى مى‌دهد! ولى بعدا «فنحاص» انكار كرد چنين سخنانى را گفته باشد در اين موقع اين دو آيه نازل گشت. تفسير: در اين آيه مى‌گويد: «خدا سخن كفرآميز آنان (يهود) را كه گفتند: خداوند فقير است و ما غنى هستيم شنيد» (لَقَدْ سَمِعَ اللّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ فَقِيرٌ وَ نَحْنُ أَغْنِياءُ) . بنابراين، انكار آنها بيهوده است، سپس مى‌گويد: نه تنها سخنان آنها را مى‌شنويم «بلكه همۀ آنها را خواهيم نوشت و (همچنين) به قتل رسانيدن پيامبران را به ناحق» مى‌نويسيم (سَنَكْتُبُ ما قالُوا وَ قَتْلَهُمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ) . ثبت و حفظ اعمال آنها براى اين است كه روز رستاخيز آن را در برابر آنها قرار مى‌دهيم «و مى‌گوييم اكنون نتيجۀ اعمال خود را به صورت عذاب سوزان بچشيد» (وَ نَقُولُ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356 کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨٢)) -در اين آيه مى‌افزايد: «اين عذاب دردناك (كه هم اكنون، تلخى آن را مى‌چشيد) نتيجۀ اعمال خود شماست، اين شما بوديد كه به خود ستم كرديد، خدا هرگز به كسى ستم نخواهد كرد» (ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَ أَنَّ اللّهَ لَيْسَ بِظَلاّمٍ لِلْعَبِيدِ) . اصولا اگر امثال شما جنايتكاران، مجازات اعمال خود را نبينيد و در رديف نيكوكاران قرار گيريد، اين نهايت ظلم است و اگر خدا، چنين نكند «بِظَلاّمٍ» (بسيار ظلم‌كننده) خواهد بود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 356 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 لَقَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ فَقِيرٌ وَنَحْنُ أَغْنِيَآءُ سَنَكْتُبُ مَا قَالُواْ وَقَتْلَهُمُ الْأَنْبِيَآءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَنَقُولُ ذُوقُواْ عَذَابَ الْحَرِيقِ (181) ذَلِكَ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيكُمْ وَأَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيد (182) ِ 🍀 ترجمه: همانا خداوند سخن كسانى را كه گفتند: خدا فقیر است و ما توانگریم، شنید. آنچه آنان گفتند و به ناحق كشتن پیامبران توسط آنها را، خواهیم نوشت و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید (181) آن (عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست (182) 🌷 : شنید 🌷 : سخن 🌷 : خواهیم نوشت 🌷 : بچشید 🌷 : عذاب آتش سوزان 🌷 : ستمکار 🌷 : بندگان 🔴 : در تفاسیر مى خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله نامه اى به یهود بنى قینقاع نوشت و آنان را به ایمان، نماز، زكات و انفاق، دعوت كرد. وقتى این نامه به دست دانشمند یهودیان به نام «فتحاص» در محل تدریس او رسید، رو به شاگردان و حاضران كرد و با استهزا گفت: طبق این دعوت، خدا فقیر است و ما غنى هستیم. او از ما قرض مى خواهد و وعده ى ربا و اضافه مى دهد! که این آیه در پاسخ آنان نازل شد. 🌸 اگر می فرماید: انفاق کنید به این خاطر است که می خواهد انسان ها بخشنده و کریم باشند ولی یهودیان حرفی را زدند که نباید می زدند لقد سمع الله قول الذین قالوا إن الله فقير و نحن أغنيآء: همانا خداوند سخن کسانی را که گفتند: فقیر است و ما توانگریم، شنید. این سخن ریشه در جهل و نادانی آنها دارد. سپس می فرماید: سنکتب ما قالوا و قتلهم الأنبيآء بغير حق: آنچه آنان گفتند و به ناحق کشتن پیامبران توسط آنها را خواهیم نوشت. می فرماید: خواهیم نوشت یعنی زود گناه آدم ها را نمی نویسد یعنی به آدم ها فرصت می دهد شاید پشیمان شوند و توبه کنند. 🌸 زمان رسول خدا صلى الله علیه وآله چون به رفتار نیاكان خود در مورد قتل انبیا راضى بودند، خداوند نسبت قتل را به آنان هم مى دهد. سپس می فرماید: و نقول ذوقوا عذاب الحریق: و به آنان خواهیم گفت: عذاب آتش سوزان را بچشید. اگر یهودیان از آن فرصت و استفاده نکنند عذابی سوزان در انتظار آنهاست و آن ریشه در رفتار خودشان دارد. كه مى فرمايد: ذلك بما قدمت أيديكم: آن ( عذاب) به سبب چیزی است که دست های شما از قبل فرستاده. این شما بودید که به خود ستم کردید و أن الله ليس بظلام للعبيد: و همانا خداوند نسبت به بندگان، ستمکار نیست. 🔹 پيام های آیات181و182سوره آل عمران 🔹 ✅ همه ى گفته ها را مى شنود، پس هر حرفى را بر زبان نیاوریم. ✅ و ، مرز و نهایت ندارد، تا آنجا كه بشر ناتوان نیازمند مى گوید: خداوند فقیر است و ما غنى هستیم. ✅ همه ى گفتارها و رفتارها ثبت مى شود. ✅ ارزیابى گفتار و رفتار، از هركسی كه باشد، حقّ است. حتّى كشتن پیامبران چون ناحق است مورد كیفر واقع مى شود. ✅ در انجام عمل آزاد است، لذا كارها به خود او نسبت داده مى شود. ✅ و الهى، بر طبق عدالت و بر اساس اعمال آزادانه و آگاهانه خود انسان است. ✅ كیفرهاى الهى، ظلم خدا بر بشر نیست، بلكه ظلم بشر بر نفس خویشتن است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍انواع تکاثر 📛⇦تكاثر در شرك و چند_خدايى. 💠 «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْواحِدُ الْقَهَّارُ» 🍁 حضرت يوسف به هم زندانى‌هاى خود كه مشرك بودند، گفت: آيا ارباب متفرق بهتر است يا خداوند يكتاى_قهار؟ سوره_یوسف29 📛⇦تكاثر در غذا. 🍁 بنى اسرائيل مى‌گفتند: ما بر يك نوع غذا صبر نداريم‌ ما خوردنی های دیگر همچون پیاز و سیر و عدس و خیار میخواهیم 💠 «لَنْ نَصْبِرَ عَلى‌ طَعامٍ واحِدٍ» 💠 «قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها» 📛⇦تكاثر در عمر. 🍁 چنان كه بعضى دوست دارند هزار سال كنند. 💠 «يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ» سوره_بقره96 📛⇦تكاثر در مال. 🍁 قرآن مى‌فرمايد: برخى افراد به دنبال جمع_مال و شمارش آن هستند. 💠 «الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ» سوره_همزه2 📛⇦تكاثر در مسكن. 🍁 قرآن در مقام سرزنش بعضى مى ‌فرمايد: در دامنه هر كوهى بنا مى‌كنيد. 💠 «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ» سوره_شعرا128 📛⇦تكاثر در شهوت. 🌺 اسلام براى مسئله جنسى، راه ازدواج را تجويز كرده و بهره‌گيرى از همسر را بدون ملامت شمرده: 💠 «إِلَّا عَلى‌ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ» سوره_مومنون6 🍁 و ارضاى_شهوت از غير راه ازدواج را تجاوز دانسته است. 💠 «فَمَنِ ابْتَغى‌ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ» سوره_مومنون7 🍁🍁 پس کسانی که مرتب در فکر افزایش_دارائیهای خود هستند تا به این وسیله به دیگران پز_بدهند و فخر_بفروشند، 🍂🍂 بدانند که تکاثر، انسان را از میکند. 🔔🔔 و غفلت از معاد، باعث خراب شدن می شود. 📣📣 پس مراقب باشید : پز_دادن و فخر_فروشی در هر زمینه ای، مطلقا_ممنوع. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 یک آیه 🍃 🔸سوره ، آیه ٣٧: لِيَمِيزَ اللّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلَيَ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ⚡️ ترجمه کوتاه : (اين حسرت، شكست و عذاب،) براى آن است كه خداوند، ناپاك را از پاك (در اين جهان و آن جهان) جدا كند و پليدى ها را برهم نهد و همه را متراكم سازد و در دوزخ قرار دهد، آنان همان زيانكارانند. 💥توضیح آیه : جداسازى طرفداران حقّ از باطل، از سنّت هاى الهى است. 🍁 گرچه جهنّم بسيار بزرگ است و پيوسته مى گويد: «هل من مزيد» ولى هر يك از دوزخيان در تنگنا به سر مى برند. همانند ديوار بزرگى كه جاى ميخ هاى بسيار دارد، ولى هر ميخى در فشار است. کانال 👇 @Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی 🍂مثل مادر مریم(س) مادری کنید🍂 ⚡️وقتی همسر عمران، باردار بود، دو کار انجام داد : 🔸۱ـ نیت کرد که فرزندش را وقف خدمت به خدا کند. 🔸۲ـ او و نسلش را به خداوند متعال پناه داد. ⚡️نتیجه ی این کار این شد که : 🔸۱ـ خداوند این فرزند را پذیرفت. 🔸۲ـ او را به طرز نیکویی پرورش داد. 🔸۳ـ یکی از انبیائش را سرپرست او کرد. (آیات ۳۵ تا ۳٧ ) ⚡️بنابراین : نیت کنید که فرزندتان را در مسیر خدا تربیت کنید و او را از شر شیطان به خدا بسپارید تا خدای رحیم نیز رحمت خاصه اش را نصیب او کند و او را به رشدی نیکو برساند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ یک آیه و یک ضرب ‌المثل هر کس که با مانوس و بشه، خُلق و خوی قرآنی پیدا میکنه! و برعکس، هر کس با آمیخته بشه و شیطان وارد قلبش بشه، رفتار و گفتارش شیطانی میشه! 😈 👇👇👇 🔚این رو حتما شنیدید؛↶ ✅ از کوزه همان برون تراود که در اوست🏺💦 🔰پس اگر دیدیم ناخالصی داریم، مثلا؛↶ ❌ میگیم، ❌ میکنیم، ❌ دلی رو میشکنیم، ❌ میزنیم، ❌ چشم‌ ناپاک داریم، ❌ اهل ، ، فحاشی و مسخره‌کردن و... هستیم..... لازمه یه به خودمون بزنیم!👇 🔔❗️ای دلِ غافل! 🤦‍♂🤦‍♀ شیطان، در قلبِ ما رخنه کرده که ما عوض شده و از ما سر میزنه❗️🔥 👇👇👇 ✅ از کوزه همان برون تراود که در اوست↶ ❤️ قلب قرآنی = خُلق و خوی قرآنی 🖤 قلب شیطانی = خُلق و خوی شیطانی! 🕋 قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‌ شاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‌ سَبِيلًا(اسراء/۸۴) ⚡️بگو: هر كس بر خُلق و خوى خويش عمل مى‌كند، پس پروردگارتان داناتر است به كسى كه به هدايت نزديك‌تر است. ☝️اونایی که با 📖 مانوس میشن، به نزدیک‌تر میشن و رفتار و منش قرآنی پیدا میکنند.👌 کانال 👇 @Targomeh
✴️علامه مجلسی ی روایت داره که گفته شده ایه ی وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِید(25) 🗡اشاره به شمشیر ذوالفقار داره ♨️که از آسمان برای رسول الله آمد و به حضرت امیر هدیه داده شد🎁 💢بعضیها گفتن 👇 ✅از جمله هدایای بلقیس به حضرت سلیمان همین شمشیر بوده ✅این شمشیر در هنگام 🌸ظهور🌸 در خدمت امام زمان علیه السلام خواهد بود . ╭─🍃🌸🍃🌸🍃🌸─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋ملاقات يونس با قارون در اعماق زمين‏🦋 🌿از اميرمؤمنان على عليه‏السلام نقل شده: هنگامى كه حضرت يونس عليه‏السلام در شكم ماهى بزرگ، قرار گرفت، ماهى در درون دريا حركت مى‏كرد به درياى قُلزُم رفت و سپس از آن جا به درياى مصر رفت، سپس از آن جا به درياى طبرستان (درياى خزر) رفت، سپس وارد دجله بصره شد، و بعد يونس را به اعماق زمين برد. 🔰قارون كه در عصر موسى عليه‏السلام مشمول غضب خدا شده بود (و خداوند به زمين فرمان داده بود تا او را در كام خود فرو برد) فرشته‏اى از سوى خدا مأمور شده بود كه او را هر روز به اندازه طول قامت يك انسان، در زمين فرو برد. يونس عليه‏السلام در شكم ماهى، ذكر خدا مى‏گفت و استغفار مى‏كرد. قارون در اعماق زمين، صداى زمزمه يونس عليه‏السلام را شنيد، به فرشته مسلط بر خود گفت: اندكى به من مهلت بده، من در اين جا صداى انسانى را مى‏شنوم! خداوند به آن فرشته وحى كرد به قارون مهلت بده. او به قارون مهلت داد، قارون به صاحب صدا (يونس) نزديك شد و گفت: تو كيستى؟ 🌿يونس: انَا المُذنِبُ الخاطِى‏ءُ يُونُسُ بنِ مَتَّى؛ من گنهكار خطاكار يونس پسر متى هستم. قارون احوال خويشان خود را از او پرسيد، نخست گفت: از موسى چه خبر؟ يونس: موسى عليه‏السلام مدتى است كه از دنيا رفته است. قارون: از هارون برادر موسى عليه‏السلام چه خبر؟ يونس: او نيز از دنيا رفت. قارون: از كلثُم (خواهر موسى) كه نامزد من بود چه خبر؟ يونس: او نيز مرد. 🔰قارون، گريه كرد و اظهار تاسف نمود (و دلش براى خويشانش سوخت و براى آن‏ها گريست) فَشَكَرَ اللهُ لَهُ ذالِك؛ همين دلسوزى او (كه يك مرحله‏اى از صله رحم است) موجب شد كه خداوند نسبت به او لطف نمود و به آن فرشته مأمور بر او خطاب كرد كه عذاب دنيا را از قارون بردار (يعنى همانجا توقف كند و ديگرى روزى به اندازه يك قامت انسان در زمين فرو نرود كه عذاب سختى براى او بود) 🌿و در حديث امام باقر عليه‏السلام آمده: هنگامى كه آن ماهى به درياى مسجور رسيد، قارون كه در آن جا عذاب مى‏شد زمزمه‏اى شنيد، از فرشته موكلش پرسيد: اين زمزمه چيست؟ فرشته گفت: زمزمه يونس عليه‏السلام است... 🔰آن فرشته به التماس قارون، او را نزد يونس آورد، قارون احوال خويشانش را از يونس عليه‏السلام پرسيد، وقتى دريافت آن‏ها از دنيا رفته‏اند، گريه شديدى كرد، خداوند به آن فرشته فرمود: اِرفَع عَنهُ العَذابُ بَقيةَ الدُّنيا لِرَقَّتِهِ عَلى قَرابَتهِ [كه ترجمه‏اش ذكر شد کانال 👇 @Targomeh
⚪️🔹 ⚘و لاٰ تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فٰاعِلٌ ذٰلِكَ غَداً ( کهف/23) به صدای گوش ندهیم که دائم می‌گوید 👇 وقت هست … وقت هست … وقت هست … 🚦از اینڪه‌بہ‌سمت‌خــــــــدا‌ آهستہ‌حرکـــت‌میــڪنے،نتـــــــــرس! ازاین‌بتـــــــــرس‌ کہ‌براۍترڪ‌گنـــــــاه هیچ‌کــارۍنڪرده‌باشے، حتےتوبـــــــــــہ…🗣❌ ⬅️ اونی که میگه فردا توبه کن خوده خوده شیطونه امروز و همین الان بهترین وقته ممکنه‌‎‌‌⚘ ┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 -> ◀️ 2. .....ادامه 🍁🍃 بیان نوح ، قدیمترین شریعت به قومش مبنی بر عدم جواز اکراه حتی در صورت داشتن روشن الهی : * قال یا قوم ارءیتم ان کنت علی بیّنه من ربّی و ءاتانی رحمه من عنده فعمیّت علیکم انلزمکموها و انتم لها کارهون * ( هود ۲۸ ) 🍀🍂و الهی به آخرین پیامبرش در زمان بر اکراه : * و لو شاء ربّک لامن من فی الارض کلّهم جمیعًا افانت تکره النّاس حتی یکونوا مومنین ( یونس ۹۹ ) بر جواز اکراه انسانها به پذیرش دین دلالت می کند و امروز هم به خود باقی است ؛ 🍁🍃 بدین جهت بر اساس : * قل اطیعوالله و اطیعوالرّسول فان تولوا فانّما علیه ما حمّل و علیکم ما حملتم و ان تطبعوه تهتدوا و ما علی الرسول الّا البلغ المبین * ( نور ۵۴ ) 🍀🍂همچنین بر اساس آیات ۲۰ آل عمران ؛ ۹۲ و ۹۹ مائده ؛ ۴۰ رعد ؛ ۱۸ عنکبوت ؛ ۴۸ شورا و ۱۲ تغابن پیامبران الهی ، ابلاغ و بر اساس آیات * ...... انما انت نذیر ...... * ( هود ۱۲ ؛ نمل ۹۲) انذار بوده است . 🍁🍃از سوی دیگر ، الهی طبق آیه * ..... و ما انت علیهم بجبّار....... * ( ق ۴۵ ) 🍀🍂و آیه ۹۹ یونس اجبار و اکراه و بر اساس * ..... و من تولی فما ارسلناک علیهم حفیظا * ( نسا ۸۰ ) مراقبت قهرآمیز 🍁🍃 و طبق * فذکّر انّما انت مذکّر * لست علیهم بمصیطر * ( غاشیه ۲۱ و ۲۲ ) حق بر مردم را ندارند ، 🍁🍃و مطابق آیه : * قل یا ایّها النّاس قد جاءکم الحقّ من ربّکم فمن اهتدی فانّما یهتدی لنفسه و من ضلّ فانّما یضلّ علیها و ما انا علیکم بوکیل * ( یونس ۱۰۸ ) 🍀🍂و نیز آیات ۶۶ و ۱۰۷ انعام ؛ ۴۳ فرقان ؛ ۴۱ زمر و ۶ شورا ، حق مردم را ندارند ؛ پس ایمان باید بر مبنای آزادی و شکل گیرد ، نه اجبار و اکراه . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۸۳ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ عَهِدَ إِلَيْنَا أَلَّا نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّى يَأْتِيَنَا بِقُرْبَانٍ تَأْكُلُهُ النَّارُ قُلْ قَدْ جَاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿۱۸۳﴾ (اينها) همان كساني (هستند كه گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه به هيچ پيامبري ايمان نياوريم تا (اين معجزه را انجام دهد:) قرباني بياورد، كه آتش ( صاعقه آسماني) آن را بخورد!» بگو: «پيامبراني پيش از من،براي شما آمدند؛ و دلايل روشن، و آنچه را گفتيد آوردند؛ پس چرا آنها را به قتل رسانديد اگر راست مي‏گوييد؟!» (۱۸۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٨٣)) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از بزرگان يهود به حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيدند و گفتند: تو ادعا مى‌كنى كه خداوند تو را به سوى ما فرستاده و كتابى هم بر تو نازل كرده است، در حالى كه خداوند در تورات از ما پيمان گرفته است به كسى كه ادعاى نبوت كند، ايمان نياوريم مگر اين كه براى ما حيوانى را قربانى كند و آتش (صاعقه‌اى) از آسمان بيايد و آن را بسوزاند اگر تو نيز چنين كنى ما به تو ايمان خواهيم آورد، اين دو آيه نازل شد و به آنها پاسخ گفت. تفسير: بهانه جويى يهود- يهود، براى اين كه از قبول اسلام، سر باز زنند، بهانه‌هاى عجيبى مى‌آوردند از جمله همان است كه در شأن نزول، به آن اشاره شد، آنها مى‌گفتند: «خداوند از ما پيمان گرفته كه دعوت هيچ پيامبرى را نپذيريم، تا براى ما قربانى بياورد كه آتش، آن را بخورد» (الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللّهَ عَهِدَ إِلَيْنا أَلاّ نُؤْمِنَ لِرَسُولٍ حَتّى يَأْتِيَنا بِقُرْبانٍ تَأْكُلُهُ النّارُ) . سپس مى‌افزايد: در پاسخ اين بهانه جوييها به آنها «بگو: گروهى از پيامبران بنى اسرائيل پيش از من آمدند و نشانه‌هاى روشنى با خود آوردند و حتى چنين قربانى براى شما آوردند اگر راست مى‌گوييد چرا به آنها ايمان نياورديد و چرا آنها را كشتيد» اشاره به زكريا و يحيى و جمع ديگرى از پيامبران بنى اسرائيل است كه به دست خود آنان به قتل رسيدند (قُلْ قَدْ جاءَكُمْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِي بِالْبَيِّناتِ وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 357 کانال 👇 @Targomeh