📌 نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا
بخش(۴)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
۱۱. در خصوص #زیارت_عاشورا سخن ایشان غیر دقیق است. آنچه به علامه #عسکری نسبت داده می شود، واقعیتی است در خصوص این زیارت؛ و آن این که فقره "اللهم خص انت اول ظالم" در نقل #کامل_الزیارات با بیان دیگری آمده و در نقل مصباح المتهجد شیخ #طوسی با همین بیان معروف که در مفاتیح نیز آمده.
اما هر یک از این دو نقل باشد، به هیچ وجه موید موضع عجیب جناب ضیائی در دفاع از #خلفاء و همسر خاص #پیامبر(ص) نیست.
گو این که سیره #ائمه(ع) و عالمان #شیعه بر #تقیه و #وحدت بوده، اما نباید این مواضع را به مفهوم #تبرئه دشمنان اهل بیت(ع) گرفت.
لذا در بیان ائمه(ع) نیز گاه با ذکر نام، در محافل خصوصی، حتی #لعن صورت گرفته اما نه به طور عمومی.
متاسفانه مشی روشنفکر نمایان نادیده گرفتن واقعیات تاریخی و حدیثی، و نگاه های یکسویه است.
۱۲. سخن ایشان در خصوص اختلاف #امیرالمومنین(ع) با #عایشه و این که اگر #اختلافی نیز بوده باید واگذار به قیامت کرد، این کلام انسان را به یاد سخن #مرجئه می اندازد.
یعنی در خصوص خطاهای افراد به ویژه #اصحاب_پیامبر(ص) هیچ قضاوتی نباید کرد و کار را به خدا واگذار کنیم! این سخن به هیچ وجه با مشی و سیره معصومان(ع) سازگار نیست.
#معصومان(ع) به شیعیانشان ارائه مبنا کردند تا در تشخیص اشتباه نکنند.
گو این که مفهوم این سخن، اهانت به مقدسات #اهل_تسنن نیست، اما رفتارهای غلط صحابه حتما باید نقد و تبیین شود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا
بخش(۵)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
۱۳. جمله ای که ایشان به امام #باقر(ع) نسبت می دهد نادرست است؛ چرا که مادر امام باقر(ع) نسب به #ابوبکر نمی برد.
گویا مراد ایشان، جمله منسوب به امام #صادق(ع) است که "ولدنی ابوبکر مرتین" که سند ضعیفی دارد و جالب آن که جناب ضیائی که دغدغه سند دارد، در اینجا متعرض سند نمی شود!!
۱۴. نگاه امثال #مولوی به #شهادت امام #حسین(ع) که مورد تاکید و تایید جناب ضیائی است نگاهی یکسویه به حادثه کربلاست.
چرا که در نگاه واقع بینانه به این واقعه، هم باید امام حسین(ع) و اصحابش را فائز به #فوز عظیم و واصل به خداوند دید؛ و هم بر عظمت این مصیبت گریست؛
گریه ای که نه صرفا بر بعد ظاهری فجایع #کربلا است؛ بلکه بر عظمت فاجعه است؛ چرا که به درجه عظمت اباعبدالله(ع)، عظمت فاجعه افزون می شود.
و بعد دیگر #گریه، شوق وصال به درجاتی است که یاران امام حسین(ع) به آن رسیدند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
AUD-20200902-WA0000.mp3
9.27M
📌 سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا.
این سخنرانی خود دارای تحریف و گاهی #توهین به ارزش ها است که #نقد آن توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری صورت گرفت.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی دیگر بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
۱. این جنله که #تحریفات این قدر زیاده که اگر امام #حسین(ع) زنده بشه نمی دونه ما راجع به کی داریم حرف می زنیم، سخن گزافی است.
زیرا حجم مطالب قابل استناد هم فراوان است خصوصا در منابع ۵ قرن اول.
۲. این جمله آقای ضیایی که تا صد سال کتابتی نبود، باطل است و #شیعه از زمان #امیرمومنان علی(ع) به نگارش اهتمام داشتند و به فرمان عمر کاری نداشتند. چنانکه #ابورافع، جابر، میثم و... صاحب دفاتر حدیثی و تفسیری بودند.
۳. قطعا #عاشورا قیام بوده و حتی زمان معاویه هم مردم را آماده #قیام می کردند و باید گفت: این جمله که امام حسین(ع) امام #صلح است، خودش یک #تحریف است.
۴. باید گفت، گاهی #روضه و #گریه بر #سیدالشهدا همانند یا بالاتر از #مناجات است. زیرا گریه، پاک کننده گناه است.
۵. این که امام #حسین(ع) افضل از رسول خدا(ص) و امیر المومنین(ع) نیست، سخن درستی است، اما قطعا امام #حسین(ع) افضل از حضرت #ابراهیم(ع) است.
۶. #غصب_خلافت اصلا شوخی نیست
بلکه #عاشورا هم نتیجه همان #سقیفه است.
۷. #مولوی سنی اصلا درکی از جایگاه #عزاداری در مکتب اهل بیت(ع) نداشته است
۸. آنچه #قتل امام حسین(ع) را نسبت به سایر فجایع تاریخ خاص می کند، کشته شدن #حجت_خدا با این کیفیت است که برای کسی روی نداده.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #مسولان حتما بخوانند....
امام #باقر(ع) می فرمایند:
◀️رهبر شما_امیرمومنان #علی(ع)_ مانند #بردگان مى نشست، مانند بردگان #غذا مى خورد، #نان_گندم و #گوشت را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان #جو و روغن #زيتون مى خورد.
◀️دو #پيراهن سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را #قيچى مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] #خشنودى خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد.
◀️او حدود پنج سال #زمامدار مردم بود و آجرى روى #آجر و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت.
◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود.
◀️امام #سجاد(ع) در نوشته هاى امیرمومنان #على(ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود:
«كيست كه بتواند چنين كند؟!»
📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
توهین مجدد و سکوت مسلمانان...
چند روز پیش #مکرون رئیس جمهور #فرانسه از حق "شارلی ابدو" برای چاپ #کاریکاتور #توهین آمیز به #پیامبر اعظم(ص)، دفاع کرد؛
و دریغ از موضع #مسلمانان در برابر #دشمن.
بدانیم که طبق فرمایش #قرآن، اگرچه پیامبر #رحمت برای عالمیان هست، اما اشدا علی #الکفار هم هست.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمودند:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ.
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #زخمی_متفاوت...
شعیب بن عبدالرحمن خزاعی گوید:
بعد از #عاشورا، مردان قبیله #بنی_اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام #حسین(ع) را #دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر #زخمی کهنه یافتند که کاملا از #جراحتهای #جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
وقتی از امام #سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این #زخم بر اثر حمل کیسه های #غذا و به دوش کشیدن 'هیزم به خانه های بی سرپرست و #یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 چه اموالی از امام #حسین(ع) #غارت شد؟
طبق برخی گزارسها،
#شمشیر، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، #عمامه، #پیراهن و #زره امام حسین(ع) غارت شد.
📍عواقب #دزدان:
کسی که #شلوار را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن #چرک و خون می آمد.
کسی که #عمامه را دزدید، دچار بیماری #جذام گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت #دیوانه گردید.
کسی که #پیراهن را دزدید دچار #پیسی شد و موهایش ریخت.
غارت #انگشتر، آری یا نه؟!
طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) #بجدل بن سلیم، #انگشت امام را قطع کرد و #انگشترش را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام #صادق(ع) فرمود:
امام #حسین(ع) به امام #سجاد(ع) #امامت را #وصیت کرد و انگشترش را به دست او کرد و این #انگشتر اکنون به من رسیده است و من آن را در هر #جمعه به دست می کنم و با آن #نماز می خوانم.
📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸،
📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸،
📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵،
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛
📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه...
در برخی #مقاتل معاصر آمده است که امام #حسین(ع) و یارنش در شب #عاشورا #غسل #شهادت کردند.
اگر آنان این مقدار #آب داشته اند، پس چرا برای رفع عطش آب نگه داشته اند؟
#پاسخ...
به نظر می رسد در گزارش معاصران، کلمه { #نوره} تصحیف شده واژه { #تور} باشد که به معنی ظرف برنجی یا سنگی است.
مقصود این است که به دستور امام #حسین(ع)، #مُشک{خشبوکننده بدن} را در آن ظرف{تور} بهم زدند و سپس به ترتیب امام و یارانشان بدن خود را با آن #خوشبو کردند.
اما چون مورخان این کلمه را {نوره} خوانده و ضبط کرده اند، عبارت متن آشفته شده و به غسل ترجمه کرده اند.
چنانکه مسکویه رازی در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌خیمه امام #حسین(ع) تا کی #آب داشتند؟
نوشته حجت الاسلام دکتر حسین #حسینیان مقدم
👇👇
http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17668
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌قیام علیه #ظلم
آیا امام #حسین(ع) تنها برای هدایت دینی مردم به کوفه رفت یا علیه ظلم هم قیام گرد؟
امام #حسين علیه السلام ضمن بیان اینکه دنبال #اصلاح امت جدش و اقامه امر معروف و نهی از منکر است، در منزل #بَیضه، در مقابل سپاه #حربن یزید ریاحی فرمود:
هركس حاکم #ستمگري را ببیند كه #حرام خدا را #حلال كرده،
پیمان خدا را شکسته،
با سنّت پيامبر خدا(ص) #مخالفت مي كند و در ميان مردم #گناه و #ستم می کند،
سپس با حرف و عمل بر #ضد او #قیام_نکند،
سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به کیفر آن حاکم دچار سازد.
📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
👇👇
@ahlebait110
📌 پیامبر #رحمت یا #خشونت؟
متاسفانه توسط نشریات #فرانسوی یا در فضای مجازی عده ای که شناخت دقیقی از #رسول_خدا(ص) ندارند، ایشان را بعنوان فردی #خشونت طلب که تمام عمرش در #جنگ⚔ بوده، معرفی می کنند، اما در پاسخ می گوییم:
◀️ #قرآن کریم، پیامبر اکرم را رحمت دو عالم معرفی میکند.
◀️به گفته قرآن کریم، پیامبر اعظم براساس هوا و هوس سخن نمی گوید.
◀️در قرآن کریم اشاره شده است، این #مشرکان بودند قصد کشتن رسول خدا را داشته و یاران او را از #مکه اخراج کردند.
◀️پیامبر رحمت ۴۰ سال در مکه زندگی کرد و به دلیل شهرت به #امانتداری و #راستگویی⚖، همه مشرکان قبل از بعثت به او احترام می گذاشتند.
◀️با آغاز #بعثت تا ۱۳ سال بعد از آن نیز پیامبر با کسی نجنگید و این مشرکان و کفار بودند که قصد #کشتن، #تبعید یا #اسارت پیامبر را داشتند.
◀️مشرکان و یهود در جنگ #احزاب قصد #قتل پیامبر رحمت را داشتند و این احزاب بدترین #جنایات را در حق مردم انجام می دادند.
◀️مشرکان، #دختران خود را #زنده_بگور می کردند و پیامبر رحمت مانع خیلی از اعمال زشت آنان بود.
◀️مدینه با #اخلاق نیکوی پیامبر اکرم #فتح شد و بعد از فتح مکه مردم موج موج به #اسلام گرایش پیدا کردند.
◀️امروز جمعیت مسلمانان #اروپا، #آمریکا، #آفریقا و #آسیا مدیون اخلاق کریمانه پیامبر است و #طالبان، #القاعده، #وهابیت، #داعش و... دستاورد صهیونیستی دولتهای مسیحی و یهودی است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 امت #محمد(ص) چه کسانی هستند؟
رسول مهربانی حضرت #محمد صل الله علیه وآله فرمودند:
🌍امت من مادامی که به یکدیگر،
1⃣ #محبت ورزند،
2⃣ #امانتدار باشند،
3⃣از #حرام بپرهیزند،
4⃣ #مهمان_نوازی کنند،
5⃣ #نماز به پا دارند،
6⃣و #زکات را بپردازند،
😄همواره در خوبی و خوشی خواهند بود.
ولی اگر چنین نکنند، به #قحطی و خشکسالی گرفتار می گردند.⚡️💥
📚مجلسی، بحارالانوار، ج72، ص115
👇 👇
🌻 @ahlebait110
ولایت امیرمؤمنان(ع) آغاز #نفاق و دشمنی تفکر عثمانی
با آنکه رسول خدا(ص) خطاب به #مسلمانان فرموده بودند: «هرکس به #علی(ع) ناسزا گوید، به من #ناسزا گفته است،» اما تفکر عثمانی به رهبری بنی امیه به دشمنی با امیرمؤمنان علی(ع) شروع کردند.
◀️بنابر گفته عبدالله بن بَديل بن وَرقاء خُزاعي، قریش به دلیل کینه هایی که از علی(ع) دارد، هرگز تسلیم او نمیشوند.
◀️به تعبیر ابوالاسود:
«#قریش، نسبت به آن جوانمرد(علی) حسادت بردند، چون به كوششِ وى نرسيدند، پس همگى اعدا و دشمنان او هستند.»
📚منقری، وقعة صفین، ص102.
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص319.
👇 👇
🌻 @ahlebait110
📌 کنترل #معاشرت #کودکان...
🌱 امام #سجاد علیه السلام به یکی از فرزندان خود فرمود:
فرزندم،
بر ۵ گروه هوشیار باش.
لذا با آن ۵ گروه #همنشین، هم گفتار و همراه نشو.
کودک پرسید:
پدرجان، این ۵ گروه چه کسانی هستند؟
امام فرمود: با
1⃣ #دروغگو،
2⃣ #فاسق،
3⃣ #بخیل،
4⃣ #احمق،
5⃣ و کسی که #صله_رحم نمی کند، همنشین نشو.
📚حرانی، تحف العقول، ص۲۸۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
وهابیت دربرابر شیعه و نیمه شعبان
بنابر گزارشی، در سال 327 قمری #شیعیان قصد احیای شب #نیمه_شعبان را داشتند که اتباع حسن بن علی بَربَهاری پیشوای #حنابله با آگاهی یافتن از این امر، تصمیم گرفتند تا به شیعیان تعرض کنند، اما در نهایت اقدامات آنان عقیم ماند.
📚 محمدبن یحیی صولی، اخبار الراضی بالله و المتقی بالله، ص135.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌فقط نام اهل بیت(ع)
ربعی بن عبدالله شیعی گوید:
«به امام #صادق(ع) گفته شد:
ما فرزندانمان را به اسامی شما و پدرانتان #نامگذاری می کنیم؛ آیا این کار به ما سودی می رساند؟
امام فرمودند: آری، به خدا سوگند، سود میرساند؛ آیا دین چیزی غیر از #محبّت است؟»
📚محمدبن مسعود عیاشی، التفسیر، ج1، ص168.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📢 #روشنگری کاروان کربلا....
سر شهیدان #کربلا را از دروازه "توما" به #شام آوردند در حالی که شهر را آذین بسته بودند.
هنگامی که #اهل_بیت امام #حسین(ع) در کنار در #مسجد جامع بودند، پیرمردی نزد آنان آمد و گفت:📢
ستایش خدایی که شما را کشت و نابود کرد و مردم را از شر شما آسوده نمود و #یزید را بر شما پیروز کرد.
📌 امام #سجاد(ع) به او فرمود:
آیا #قرآن خوانده ای؟
پیرمرد گفت آری.
امام فرمود: پس آیه( #مودت) را شنیده ای که خداوند فرمود:
بگو من هیچ پاداشی از شما دربرابر رسالتم درخواست نمی کنم، جز دوست داشتن نزدیکانم.(اهل بیتم) (شورا: ۲۳)
#پیرمرد گفت: آری.
امام سجاد(ع) فرمود:
ما همان اهل بیتی هستیم که خدا این آیه را مخصوص ما نازل کرد.
پیرمرد، خجل شد و گریست. سپس سر به آسمان برداشت و گفت:
📢 خداوندا در پیشگاه تو از #دشمنان آل محمد علیهم السلام، از #جن و انس بیزاری می جویم.
📚شیخ صدوق، امالی، ص۲۳چ
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۳۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #برای رئیس جمهور ....
🌞 روزی امام #صادق(ع) در هنگام طواف #کعبه از #مفضل پرسید، چرا اینگونه اندوهگین و برافروختهای؟
مفضل پاسخ داد:
وقتی حکومت #بنیعباس را با این مال و قدرت می بینم، با خود میگویم اگر این همه #قدرت و مال، در دست شما بود، ما نیز در آن همراه شما بودیم" و یاریتان می کردیم."
امام صادق(ع) فرمود:
ای مفضل!
اگر حکومت در دست ما بود،
🌗 #شب_ها #برنامه_ریزی و تدبیر امور می کردیم،
🌞 #روزها به #کار و وضع زندگی مردم می پرداختیم
🌻و خودمان همانند اميرمؤمنان #علی(ع) خوراک خشک و جامههای #ساده استفاده می کردیم.
در غیر این صورت، اگر به روشی جز روش #علی(ع) عمل کنیم، جایگاه ما آتش جهنم است.
📚نعمانی، الغیبه، ص۲۸۷.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌۷ صفر یا ۲۸صفر
چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:
✅بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به شهید اول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛
◀️گزارش دیگری که مستند آنان است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
◀️در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست و ایشان قول خود را بدون سند آورده است.
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 بیان کرده است. اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه همانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) ۲۸ صفر، مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌اما جالب آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
البته این روایت نیز بدون #سند و #ضعیف است.
📌حال چگونه برخی روایت۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت در۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚ر.ک. بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن نبوده و همان ۲۸ صفر صحیح بوده و میلاد امام کاظم(ع) نیز در ماه ذی الحجه است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌یادبود #دفاع_مقدس:
◀️ما ملت شهادتیم.
شادی روح شهدای دفاع مقدس فاتحه و صلوات.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نیامده، تخریب شخصیت شروع شد...
هنوز سریال سلمان فارسی پخش نشده، سلطنت طلبان و منافقان تخریب شخصیت سلمان فارسی را آغاز کردند.
ادعا شده که #سلمان_فارسی در #شام اسیر شده و بعدها #اعراب را در #فتح_ایران راهنمایی می کرد و راه ها را به آن ها نشان می داد؛ لذا سلمان #خائن و وطن فروش است.
📌 #پاسخ:
◀️لازم به ذکر است که اصطلاح #جنگ #اعراب با #ایران صحیح نمی باشد و باید به جای آن باید گفت:
جنگ اعراب با #ساسانیان؛
مردم از ساسانیان و قوانین آنان خسته بودند. تا آنجا که #یزدگرد به دست آسیابانی در #مشهد یا #مرو کشته شد و نه به دست اعراب.
◀️ایرانیان پیام اسلام را شنیده بودند. لذا در اکثر شهرها همانند نبرد #مدائن و #نهاوند بدون جنگ به استقبال مسلمانان رفتند، اگرچه در بعضی از شهرها درگیری بوده و این طبیعی است.
◀️#سلمان برای کسب #علم و یافتن #دین_حق به #شام رفت.
◀️سلمان وقتی به مدینه رسید، با رسالت الهی پیامبر آگاه و مسلمان شد.
◀️در روایات ما از #ایرانیان و شخص #سلمان در یاری دین و ایمان آنان تجلیل شده است نه به خاطر کشورگشایی.
◀️سلمان و دیگر شیعیان مجبور بودند تا به دستور عمر در فتوحات شرکت کنند و اتفاقا سلمان در #فتوحات نقش میانجی گری داشت تا ضمن دعوت مردم به دین حق، کسی کشته نشود. چون هم زبان فارسی می دانست و هم زبان عربی.
✅برای نمونه:
1⃣سلمان اهالی #بهرسیر (ویه اردشیر) را به اسلام دعوت کرد و با پذیرفتن اسلام اهالی ویه اردشیر، #لشگریان از جنگ دست کشیدند.
2⃣در فتح #مداین با مردم شهر #مذاکره کرد.
3⃣در ماجراي فتح مدائن، #سعد وقاص، فرمانده سپاه اسلام بود، او فرمان داد تا سپاه از رود #دجله عبور كنند.
اما سخنان سلمان در #مدائن سبب شد تا دو شهر از شهرهاي مدائن، #ايوان و كاخ مدائن، از جمله #تيسفون كه سال ها پايتخت #ساسانيان بود، بدون درگيري به دعوت وي، تسليم لشكر اسلام شود و حدود چهارهزار نفر از سپاه ويژه و گارد ايران كه تحت فرماندهي « #رستم #فرخ_زاد» بودند، از سپاه او جدا شده، به سپاه مسلمانان بپيوندند.
4⃣دعوت سلمان برای اسلام آوردن ايرانيان در مدائن بدين صورت بود: «همانا اصل و نسب من از شما ايرانيان می باشد و من در سه چيز خيرخواه شما هستم و صلاح شما در آن ها است:
اگر اسلام بياوريد، برادر ما هستيد و در اموال ما شريك هستید.
نقل می كنند اهل مدائن #تيسفون، #نان و #خرما به دست در كوچه ها به پيشواز #اعراب ايستاده بودند.
بنابرابن،
در جایی دیده نشده که ایشان در فتح ایران راهنمای مسلمانان باشد؛ بلکه به نفع اسلام و به نفع مناطق فتح شده گام برداشت و زمینه آگاهی ایرانیان به دین اسلام را فراهم کرد.
📚تاریخ تمدن ایران باستان، ج2، ص247.
📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج4، ص76.
📚طبری، تاریخ، ج۴، ص۱۲، ۱۴
📚دینوری، اخبار الطوال، ص۱۶۰ - ۱۶۱.
📚سیوطی، تاريخ خلفا، ج2، ص126.
👇👇
🌻 @ahlebait110