هدایت شده از
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون ⚫️
#طلبه_مجاهد و ذخیره استعداد و از اعضای اتاق فکر جامعه نخبگانی حوزه های علمیه حجت الاسلام #سیدمصطفی_مدرس، در اثر سانحه رانندگی در مسیر زیارت حضرت رضا علیه السلام، به رحمت حق پیوست.
فقدان او مصیبتی سخت و جانسوز است. خداوند به همه بستگان و دوستانش صبر عنایت فرماید.
خداوند روح مطهرش را با ائمه هدی(علیهمالسلام) محشور فرماید.
#اطلاعیه
#تسلیت
"خدا رحمتش کند."
هنوز در بُهت هستم؛ برای خودم؛ راحت خدابیامرز میشویم ما.
آقاسید را خیلی نمیشناختم. فقط اسمش را شنیده بودم. چندباری سلام و علیک داشتیم. بسیاربسیار خوشمشرب بود و شیرین.
فقط یک خاطره مهم دارم که ویژگی مهمی از او را نشان میدهد که همساز و وحدتساز بود:
۵-۶سال پیش بود؛ یادداشتکی در عظمت امام نوشته بود در مجله عهد. پیش یکی از فضلا بودم؛ نقد داشت و میگفت نمیدانم کدام طلبه بیسواد است که این مطالب غلوآمیز را راجع به امام نوشته.
یکیدوسال بعد، آن فاضل با زمینهسازی مستقیم و غیرمستقیم آقاسیدمصطفی، جلسات و کلاسهای متعددی برگزار کرد.
حالا من نمیدانم واقعا او باسواد بود یا آن فاضل. او واقعا امام را میشناخت یا آن فاضل.
ولی میدانم که آقاسیدمصطفی بود که در عمل، نگاه امام را جلو میبرد؛ او بود که به وحدتِ غرضمدارِ حول اسلام و اهداف انقلاب عمل میکرد.
پینوشت: دیری نیست که امروز و فردایی من هم عکس بر دیوار شوم. اما خوشا به سعادت او که #مکتب_امام را الان، پیش خود امام درس میگیرد و آماده میشود که برای خدمت به امام، بعد از ظهور. مگرنه این که جهان دیگر، امتداد و ادامهی همینجاست؟ او که به شهادت همه در اینجا گوی آتشی بود برای تقویم و ترویج مکتب امام و اسلام و انقلاب.
خوشا به سعادت او. بیچاره من.
@aliebrahimpour_ir
ارزیابی چاپ اول صحیفهسجادیه با ترجمه ابوالفضل بهرامپور.pdf
563.8K
👆 #یادداشت #نقد 👆
📌 ارزیابی #صحیفه_سجادیه با ترجمه بهرامپور بهمثابه «محصول فرهنگی بالینی»
🖍 علی ابراهیم پور
✅ توضیح: در این یادداشت ابعاد شکلی و فُرمی صحیفهسجادیه با ترجمه جدید استاد بهرامپور را سنجهگرانه بررسی کردم. نگاه من نه به نوع و محتوای ترجمه، بلکه به نفس کتاب بهعنوان یک محصول فرهنگی بوده؛ بهنظرم هرکسی که کتابی در این وزان تولید میکند، باید این ابعاد را در نظر بگیرد:
1.شخص مترجم
2.هم مفهومگرا، هم دقت ادبی
3.چاپ دو رنگ با قلم خوب
4.بیتوجهی به عناوین دعاها
5.ترجمهی شرحواره با نمایههای مفهومی
6.صفحهبندی
7.ترجمه پاراگراف به پاراگرافی
8.بندهای صحیفهسجادیه
9.نیاوردن سند صحیفهسجادیه
10.محققانهنبودن متن مترجم
11.جنس جلد و کاغذ
📎 https://rasanews.ir/0033tC [لینک انتشار در خبرگزاری رسا]
📎 https://rasanews.ir/fa/news/729938/
@aliebrahimpour_ir 1401.12.01
📌 شعورت کجاست؟
یک پولی داشتم که به حسابم آمد و نیاز ماهانهام را برطرف کرد؛ یک مقدار هم اضافه ماند. همینطوری داشتم به باقیماندهاش فکر میکردم با خودم گفتم: ای کاش بیشتر بود تا میشد باهاش فلان کتاب را بخرم.
بلافاصله این دیالوگ در ذهنم شکل گرفت:
- اول #شکر کن خب.
- حالا اگه نکنم چی میشه؟ خدا ناراحت میشه؟
- نه؛ خدا ناراحت نمیشه؛ اگرم ناراحت بشه، از این ناراحت میشه که فکر کنی به خاطر چنین چیز ناچیزی (شکر نکردنت) ناراحت میشه!! [ذهن خودم است؛ جملات پیچیده میبافد!]
- پس چی؟
- شعور خودت رو میرسونی! شعور داشته باش! با شکرت نشون میدی شعور داری؛ لیاقت داری.
- ممنونم.
#صرفا_جهت_ثبت و #یادآوری
@aliebrahimpour_ir #شعور
میلاد آقااباعبدالله الحسین مبارک 🌺
مدتها بود میخواستم این مطلب را منتشر کنم؛
امشب هم شب ولادت آقاست، هم شبجمعه شب زیارتی.
میلاد آقاست؛ ولی در واقع روضه حضرت زهراست؛ روضه مادر است.
@aliebrahimpour_ir
📌 روضه میلاد¹
💚بچه که به دنیا میآید، مادر از همه خوشحالتر میشود. گویی لحظهلحظهی روزهای بارداری، منتظر این لحظه بوده که « #دنیا» را به کودکش هدیه بدهد. روزبهروز برایش نقشه کشیده؛ حتما بزرگشدن بچهاش را هم تصور میکند و با هزاران آرزوی خوشبختی. یعنی تمام امید مادر به این است که به فرزندش « #حیات» بدهد. #هویت_مادری همین است دیگر.
❤️ اما آیه 15 سوره احقاف درباره #مادر میفرماید: «حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ کُرْهاً؛ مادرش او را با #ناخوشی باردار شد و با ناخوشی بهدنیا آورد»! کدام مادری با ناخوشی بچهاش را به دنیا میآورد؟
🖤 جواب را آقا امام صادق فرموده: هیچمادری در دنیا دیده نشده که پسری به دنیا آورد که او را خوش نداشته باشد؛ ولی فاطمه سلاماللهعلیها او (یعنی حسین) را خوش نداشت! [لَمْ تُرَ فِي الدُّنْيَا أُمٌّ تَلِدُ غُلَاماً تَكْرَهُهُ وَ لَكِنَّهَا كَرِهَتْه]
💛 حسن و حسین، شیربهشیریاند! ² چندروزی از به دنیا آمدن حسن نگذشت که جبرئیل نازل میشود. خانم فاطمهزهرا و آقا امیرالمومنین با تولد حسن تازه طعم شیرین پدر و مادرشدن را چشیدهاند و زندگیشان رنگ تازهای گرفته. جبرئیل بر تازهپدربزرگ –پیامبر- که او هم طعم نوهی فاطمهاش را چشیده، نازل میشود و میگوید: محمد، خداوند تو را به مولودی مژده میدهد که از فاطمه به دنیا میآید و امتت پس از تو او را میکُشند. [يَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِمَوْلُودٍ يُولَدُ مِنْ فَاطِمَةَ تَقْتُلُهُ أُمَّتُكَ مِنْ بَعْدِكَ]
🧡پیامبر میفرماید: سلام من را به خدا برسان و بگو من را به چنین مولودی نیازی نیست. [عَلَى رَبِّيَ السَّلَامُ لَا حَاجَةَ لِي فِي مَوْلُودٍ يُولَدُ مِنْ فَاطِمَةَ تَقْتُلُهُ أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي] جبرئیل به عالم بالا میرود و برمیگردد. همان حرف را تکرار میکند. پیامبر هم تکرار میکند. میرود و برمیگردد. اینبار اضافه میکند که امامت و ولایت و وصایت هم در نسل اوست. پیامبر اعلام رضایت میکند.
❤️ اینبار پیامبر مسئول خبر دادن و راضیکردن حضرت زهرا میشود: «خداوند مرا به مولودی مژده میدهد که از تو به دنیا میآید و امتم او را میکشند. فاطمه پیام میفرستد: من چنین بچهای را نمیخواهم که امتت بعد از تو او را بکشند. پیامبر او را راضی میکند.
🧡 فاطمه راضی به حکم خدا میشود؛ ولی خب مادر است دیگر. مادری که تازه طعم مادرشدن را هم چشیده! من نمیدانم اینکه در چندروزگی حسن این خبر را خدا به فاطمه داد، برای فاطمه بهتر شد یا بدتر. شاید شیرینی نوزاد، وقت و ذهن مادر را پُر میکرده و کراهت را کم کرده؛ ولی چه میدانی؟ چه بسا بارها دست روی شکمش کشیده و قربانصدقه حسینش رفته و برای سلامتیاش چهارقل و آیتالکرسی خوانده. شاید هم گاهی یواشکی –مثلا دور از چشم کسی- گردن نوزادش حسن را وارسی و نوازش هم کرده و جگرش برای حسین در شکمش پارهپاره شده.
💙 فاطمه راضی به حکم خدا شده، ولی خب مادر است دیگر؛ مادر هویتش به حیاتدادن است. لحظهبهلحظه که شیرهجانش را به جنینش میدهد، غصهی بچهاش را هم میخورد. به اجرای حکمالله رضایت داد ولی خب دل مادریاش که رضایت نمیدهد؛ غصه خودش میآید. غصه میشود غذای هر روز مادر و بچه!
💜 خب غصه و فشار عصبی برای مادر سمّ است؛ خطر دارد. شاید همینها هم بود که حسین، ششماهه به دنیا آمد؛ غصه امان نداد، بدن تحمل نکرد. [لَمْ يُولَدْ لِسِتَّةِ أَشْهُرٍ إِلَّا ... الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع] مادر ما، موقع زایمان هم غصه خورد؛ «...حِينَ وَضَعَتْهُ كَرِهَتْ وَضْعَهُ؛ به دنیا آوردنش را خوش نداشت»!
💚 غصه البته شیر را هم خشک میکند؛ من نمیدانم فاطمه شیر نداشت یا حیای حسین بود که بیش از این از شیره جان مادر غصهدار تغذیه نکند؛ هرچه بود حسین از فاطمه شیر نخورد. شاید این هم شد غصه دیگر برای فاطمه؛ خب دوست داشت نوزادش را در دامنش شیر بدهد؛ مادر است دیگر! حسین را پیامبر به انگشت پیامبری تغذیه میکرد.
💔 بمیرم برایت مادر!
💔بمیرم که چقدر غصه خوردی!
💔بمیرم که شب میلاد نوزادت هم غصه خوردی...
💔بمیرم برای تو و حسینت...
¹. منبع تمامی #حدیث های این روضه، کتاب اصول کافی، کتاب الحجه، باب مولدالحسین بن علی است.
². عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: «كَانَ بَيْنَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع طُهْرٌ»
@aliebrahimpour_ir #روضه_میلاد
4_6012401018317309990.mp3
2.78M
#دانلود
#رونوشت
با مداومت در عمل به این نکته، در امور معنوی و سلوکی ترقی کنید ...
حجم و مدتزمان تقریبی: 3 مگابایت | 4 دقیقه
♦️توحید تشیّع (جلسات استاد مویدی)
تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAFSeDlnA_9N_aEX7zg
با حفظ لینک در انتشار این پست، دیگران را به این کانال دسترسی دهید ...
#بلافاصله_قبول_کن #توجیه_نکنیم
@aliebrahimpour_ir #استاد_مویدی
📌 #صحیفه_شناسی
✳️ دو جمله مشهورخطا درباره #صحیفه_سجادیه :
🔸۱.چون امام سجاد، تحت فشار حکام بودند، زبان دعا را برای بیان معارف برگزیدند و صحیفهسجادیه نتیجهی آن تلاشهاست.
🔷 #درحالیکه: #صحیفه، کتاب املایی و تصنیفی (نه ابلاغی و بیانی) چندسال پایان عمر حضرت است و محتوای آن کاملا مخفی بوده! (شاید برخی دعاها قبلا خوانده شده باشند، ولی تالیف و تصنیف آن مربوط به ۱۰سال پایانی عمر حضرت است و بعد از تصنیف نیز، مخفی نگه داشته میشده)
🔸 ۲.صحیفهسجادیه 《بعد》 از قرآن و نهجالبلاغه، مهمترین کتاب معارفی ماست.
🔷 #درحالیکه: رتبه صحیفه از نهجالبلاغه جلوتر است! نهجالبلاغه، کتاب نیست؛ ولی صحیفه کتابی است که املا کننده، کاتب و شاهد آن هر سه امام معصوم هستند! ما هیچ کتابی با چنین ویژگیای نداریم که معصوم املا کند و معصوم بنویسد و معصوم شاهد بر املا و کتابت باشد! صحیفه کتابی است که در کنار قرآن تنظیمی امیرالمومنین و صحیفه فاطمه، به عنوان یک "کتاب" ویژه در دستان امام زمان است.
💠 امام صادق علیهالسلام وقتی کتاب صحیفهکامله را باز میکند، میفرماید: هَذَا خَطُّ أَبِي وَ إِمْلاَءُ جَدِّي - عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ - بِمَشْهَدٍ مِنِّي.
یعنی امام سجاد، دو فرزندش امام باقر و زید را مینشاندند و دعاها را املا میکردند و امام باقر و زید هر کدام یک نسخه مینوشتند و امام صادق هم شاهد این اتفاق بوده.
🌟 ولادت امام صادق، سال ۸۳ هجریقمری است. (سال۸۰ هم نقل شده) شهادت امام سجاد سال ۹۴/۹۵ هجریقمری است. این یعنی حین شهادت امام سجاد، امام صادق ۱۲ساله بودهاند.
اگر نگاهکردن (بِمَشْهَدٍ مِنِّي) را از سهچهارسالگی صحیح بدانیم، ممکن است املای صحیفه بین سالهای ۸۶تا۹۵ بوده. یعنی بین این ۹سال منتهی به شهادت امام سجاد صحیفه املا شده. (با توجه به اینکه مدت امامت امام سجاد هم ۳۵ سال بوده، یعنی صحیفه در یکچهارم پایانی امامت حضرت املا شده)
#هذا_خط_ابی_و_املا_جدی_بمشهد_منی
@aliebrahimpour_ir
#سیاه_مشق micmac
📌 نقشه DIM در خروجی #میک_مک
✅ تحلیل ساختاری (تاثیر متقابل) آینده آموزش و پرورش با تاکید بر آینده دانش آموز ماهر
🔖بر اساس دوازده متغیر :
1.روند رو به رشد افزايش روحيه و هويت استقلالطلبي و فردگرايي نوجوانان (فردگرايي)
2.افزايش روحيه راحتطلبي (راحتطلبي)
3.درآمد بيشتر مشاغل مهارتمحور (درآمدمهارت)
4.افزايش استارتاپها و فرهنگ استارتاپي (استارتاپها)
5.عدم مشارکت مردم در حکمراني ملي و آپ (عدم مشارکت)
6.روند بهکارگيري معلمان فاقد مهارت و هوش (معلم ضعيف)
7.ابزارانگاري به معلم و دانشآموز و نگاه مهندسي در تربيت (ابزارانگار)
8.يماريهاي همهگير (پاندمي)
9.منزلت کارمندي در نگاه مردم (فر.کارمندي)
10.وجود فرهنگ جنسيتزده و ناديدهانگاري فرهنگهاي خرد (قوميتي، جنسي، زباني و...) (خرده فرهنگ)
11.ضعفهاي نظري و گفتماني در حوزه تعليموتربيت (ضعف نظري)
12.گفتمان حاکم حرفهاي انگاري افراطي تعليموتربيت (حرفه اي گر)
🌐 @aliebrahimpour_ir 1401.12.10
#سیاه_مشق
📌سناریوپردازی
✳️ آینده آموزش و پرورش با تاکید بر دانش آموز ماهر
🔸 با توجه به پیشران بودن دو متغیر: 1.«افزایش استارتاپها و فرهنگ استارتاپی» و 2.«عدم مشارکت مردم در حکمرانی ملی (و آ.پ)» و «گفتمان حرفهای انگاری افراطی تعلیموتربیت»
(با توجه به نقشه DIM در خروجی نرمافزار میکمک)
🔸 #استعاره های مدرسه به مثابه: زندگی، باغ، زندان و توالت!
@aliebrahimpour_ir #آینده_پژوهی #آینده
#اقول:
این نحوه قضاوت خوب نیست.
حتما یک نکته ای هست...
آن نکته را کشف و سپس حل کنید.
این مواجهه به دوگانه حاکمیت-ملت، بیشتر دامن میزند. از دلش همگرایی در نمیآید.
اینکه بلد نیستی با رسانه، نگرش و تصویررسانهایزیبا از خودت بسازی را نباید مردم پاسخ دهند! بیعرضگی خودت را روی دوش مردم ننداز. فرافکنی نکن. ادای آدمهای خوب را درنیار. این بیشتر صحنه را سیاه میکند!
مثلا:
برو با کارشناسهایی که میگفتند دریاچه در خطر است مصاحبه کن و نظرشان را بپرس. برو با وزیرهای نیرو دولت روحانی -که خود محرابیان گفت در این طرح زحمت کشیدند- و وزرای قبلی مصاحبه کن. یک جلسه با حضور همهشان برگزار کن و عکس یادگاری بگیر. حمایت نخبگان را دخیل کن. با مردمی که درگیر با مسئله بودند صحبت کن. از سختیهای کار تکنسین پروژه مستند بساز. دو سلبریتی که اهل منطقه هستند را بیار موقع رونمایی. یک رویداد بازدید از پروژه برای بلاگرها بزار.
برو این کارها را بکن، خودبهخود خبر خوب در دل مردم جا باز میکند و مایه افتخار میشود.
درد اینجاست که کار خوب -به فرض واقعا خوببودن- هم که میکند، با تبختر و غرور میکند. این بد است.
@aliebrahimpour_ir
#برش #ازکتاب
کتاب مرگ مدرسه؟ / سخنرانی مقصود فراستخواه / ص۱۵۲
✅ ما راهحلی جز کنش نداریم
@aliebrahimpour_ir
هر چقدر دعوت میکرده، بیشتر فرار میکردند...
خیلی عجیب است!
نیست؟
برای من که خیلی عجیب بود!
پینوشت: چرا اینها اینطوری شدند؟ فطرتشان به هم ریخته بود؟ یا نوح بلد نبود درست تبلیغ کند و محتوا و پیام را به آنها برساند؟ روش درستی به کار نگرفته بود؟ حاکمیت نامطلوبی داشتند؟ خب این وضعیتی که سرکنجبین صفرا بیفزاید و روغن باعث افزایش خشکی بشود، عجیب است!!
@aliebrahimpour_ir #قرآن
هدایت شده از بنیاد بینالمللی صحيفه سجادیه
🔰ویژگیهای نسخه خطی منحصر به فرد «صحیفه سجادیه» به خط علامه مجلسی
🔹حجتالاسلام موسوی بروجردی، پژوهشگر و استاد نسخهشناسی: نسخه صحیفه سجادیه شخصی علامه مجلسی همیشه همراه ایشان بود و هر جا برای قرائت صحیفه میرفته به این نسخه مراجعه میکرده است.
🔹نسخه دارای حواشی بسیار زیادی با خط علامه مجلسی است. اختلافاتی که علامه مجلسی از نسخههای بسیار معتبر صحیفه سجادیه مشهور و غیر مشهور ثبت و ضبط کرده، بسیار بااهمیت است.
🔗 iqna.ir/00HIxl
🆔 @iqnanews
#امام_سجاد
#صحیفه_سجادیه
#علامه_مجلسی
#بنیاد_بین_المللی_صحیفه_سجادیه
@BONYAD_SAHIFEH
https://ssif1.ir
📌 «جایگاه قاتل زبیر آتش است» !!
💥 ماجرای زبیر خیلی عجیب است. حقا پر است از پیام و پند و عبرت.
☘️ #زبیر بن عوام، جزو اقوام پیامبر و امیرالمومنین بوده. از نوجوانی مسلمان شده. در تمامی جنگهای دوران پیامبر، شرکت کرده. سلمان میگوید وقتی امیرالمومنین کمک طلبید، فقط «4» نفر آمدند: من، مقداد، ابوذر و زبیر. وقتی امیرالمومنین را برای بیعت به مسجد میبرند، برای دفاع از حضرت شمشیر میکشد ولی از پشت به او حمله میکنند و عمر شمشیرش را میگیرد و میشکند. از معدود افراد حاضر در تشییع جنازه حضرت زهراست. در شورای ششنفره به نفع امیرالمومنین کنار کشید. امیرالمومنین درباره او میگوید: از ما «اهلبیت» بود، (تا قبل از پسرش عبدالله)!
☘️ شنیدهاید که در هنگامه جمل، کسی آمد به امیرالمومنین گفت آقا اینطرف شما، آنطرف زبیر و طلحه و همسرپیامبر! مگر میشود این سه نفر بر باطل اجتماع کنند؟ از کنار این جمله نمیشود ساده رد شد. چون زبیر همان حالتی داشته که عمار داشته! عمار در جنگ صفین، ملاک حق و باطل بود. چون حدیثی از پیامبر بود که "قاتل عمار، باغی است". معاویه به خاطر قتل عمار مورد شماتت بود. همین موقعیت عمار، برای زبیر هم در جنگ جمل بود! چون حدیثی از پیامبر بود که "جایگاه قاتل زبیر آتش است".
☘️ قبل از آغاز جنگ جمل، امیرالمومنین با یک لباس پارچهای و عمامه مشکی و سوار بر قاطر به میانه میدان میآید. زبیر را میطلبد. مردم میگویند چطور زبیر را میطلبید در حالی که شما بیزره هستید و او پوشیده از آهن؟ میفرمایند آسیبی از طرف او بر من نیست. زبیر جلو میآید. آنقدر نزدیک هم میآیند که سر دو حیوان به کنار هم میرسد. امیرالمومنین میفرمایند تو را به خدا قسم، یادت میآید یک روز دست من و در دست تو بود و پیش پیامبر بودیم و از تو پرسید: «زبیر؛ علی را دوست داری؟» گفتی چرا دوست نداشته باشم؟ پیامبر فرمود: «پس چطور یکروزی میآید و تو ظالمانه با او میجنگی؟». حالا امروز آمدهای با من بجنگی؟ زبیر تصدیق میکند و میگوید اگر این جمله یادم بود، به این راه نمیآمد و وارد این معرکه نمیشدم. والله با تو نخواهم جنگید.
☘️ برگشت و گفت میخواهد جنگ را ترک کند. به پسرش عبدالله میگوید برگردیم؛ من غفلتی داشتم و علی من را آگاه کرد؛ با من برگرد. عبدالله میگوید نه بابا، تو بدون آگاهی نبودی! شجاعانشان را دیدی و ترسیدی! زبیر میگوید چقدر تو شومی بچه. عبدالله میگوید من شوم نیستم، بلکه تو یک جوری ما را در عرب رو سیاه کردی که تا ابد نمیتوانیم سرمان را بالا بگیریم. زبیر غصب میکند و به اسبش ضربه میزند و شمشیرچرخان به سمت سپاه امیرالمومنین میآید. حضرت میگوید کاری با او نداشته باشد که او تحتفشار است. صف را برایش باز میکنند و او وارد صف و سپس خارج میشود. برمیگردد به سمت عبدالله و میگوید بچهجان، این حمله آدم ترسوست؟ من عار را بر نار ترجیح دادم (فاخترت العار على النار)
☘️ در هر حال، زبیر بر میگردد. اینکه او توبه کرد یا نه، نمیدانم. اما عَمرو بن جُرموز او را غافلگیرانه میکشد. نزد امیرالمومنین میآید و به دربان میگوید برای قاتل زبیر جایزه ورود بگیر. حضرت میفرمایند به قاتلش مژده آتش جهنم بده! که از پیامبر شنیدم: «أنّ قاتل الزبير في النار»
@aliebrahimpour_ir #تاریخ
#معرفی_کتاب
"بهای حقیقت"؛ چگونه پول بر هنجارهای علم تاثیر میگذارد؟
@aliebrahimpour_ir
#خدا
عموماً:
خدای #قرآن، خدای بسیار جدی، اصولی، قانونی، دارای چارچوب محکم، منضبط، رفتارهای خطکشیشده، ضابطهمند، قاعدهگرا، پرتکاپو، دارای تیم، حواس جمع، زیرچشمدار همگان، فریادزن، مراقب، طراح و مهندس خودکار پشتگوش، دونده، مظلوم، زحمتکش، به جزئیات اهمیتدهنده و کف میدان است.
خدای #صحیفه_سجادیه ، خدایی آرام، نرم، بغلبغلی، لبخند بر لب، آغوش باز، نوازشگر، مهربون با همه، مداراگر، غصهخور و گوگولیطور است.
@aliebrahimpour_ir
🔥 دوست عزیزی، پیام دغدغهمندانهای برایم فرستاد که دلسوزی یادداشتک من درباره خدای قرآن و خدای صحیفهسجادیه را بسیار نگرانکننده میداند. (البته عامل نگرانی را مشخص نکرده بودند.)
✴️ من برای ۳نفر از دوستان استاد و استادان دوستم، این پیام را فرستادم: "به نظرتون حرف بد و نادرست و ناروا و نگرانکنندهای توش بوده؟"
✅ پاسخهای ایشان برایم آموزنده بود و در صحت پیامم مستحکمتر شدم. با حفظ امانت، نظرات ایشان را به ترتیب از کوتاه تا بلند ارائه میدهم، شاید برای شما هم مفید باشد. (هشتکسازیها و تاکیدات، از من است. لحاظ فضای تخاطب و رفاقت، لازم است.)
👤 نفر اول:
🔶 - از نظر محتوایی سوادش رو ندارم نظر بدم، ولی از نظر انتخاب واژگان، خودم شخصا مطلب نگران کننده ای نیافتم منتهی طبق #سلیقه شخصی در مباحث دینی از #الفاظ_محکم و سنگین خوشم میاد.
🔹پاسخ من: الحمدلله. خیلی زیبا گفتی که سلیقه✌ خدا عزتت بده.
🔶 - سلیقه ایه، ربطی به واقعیت و حقیقت مطلب نداره
👤 نفر دوم:
🔶 - باعرض سلام وتبریک ایام
از #تقابل این دو و توصیفات هرکدام برمیاد که نویسنده میخواد دومی رو بر اولی ترجیح بده؛ نه صرفا تفاوت دونگاه رو در دو کتاب بیان کنه.
البته سعی کردم شخصیت شما و انس شما با صحیفه رو در فهم از متن دخالت ندم.
🔹پاسخ من: مرا مورد لطف فراوان قرار دادید 💘🍀🌹
نیازم را پاسخ گفتید.
اگر متن #تقابل نشان داده، نادرست بوده.
👤 نفر سوم:
🔶 - سلام و احترام
این مسئله ممکن است چالش های کلام جدیدی با خود به همراه بیاورد
از آن جمله می توان به
1. تطور و تکامل معرفت دینی نام برد که با رویکرد "سيري در سیره ائمه اطهار" و " انسان 250 ساله" و "کلکم نور واحد در تضاد باشد
2. ممکن است برخی به دلیل نگاه کل گرایانه و سيستماتيک در" موافقت معنایی روایات با قرآن " رو دچار چالش کنند
ولی به نظر خودم شما مفصلبندی" #در_زمانی" از زبان دین و الهیات کردید و این لازمه لحاظ "اقتضائات زمانی و مکانی" است
🔹 پاسخ من: سلام. خداخیرت بده جواب نظریهای دادی! ممنونم
جمله آخر دقیق بود: #زمانی
ولی
چرا به تفکیک #مقامی اشاره نکردید؟
یک شخصیت در مقامهای مختلف، محمل #بروز صفات و #انتزاع مفاهیم مختلف است: مثلا حاجقاسم اشدا در سوریه و حاجقاسم پدر در منزل فرزند شهید.
قبل از اینکه در بُعد زمانی تفکیک کنیم، خود این شخص همزمان در مقامهای مختلف، اوصاف متعددی بروز میدهد!
🔶 - بله ولی احتمالا دوستان انتظار داشتند "دال مرکزی امام سجاد" را به "دالهای شناور قرآنی" متصل کنید.
دال مرکزی در قرآن مکی "اقتدار و نفی دیگری"
در قرآن مدنی "قانون و نظم"
و دالهایی مثل رحمانیت، رحیمیت شناور خواهند بود
این دالهای شناور در زمان امام سجاد، دال مرکزی شده است
و احتمالا دالهای مرکزی از "اقتدار" تبدیل به "خشیت" شده است
🔹 - اینها را با چه متدی بیان کردی؟ خیلی زیبا و جذاب بود 🤩
🔶 - گفتمان لاکلا و موفه
🔹 - از تمام اینپاسخاخیر شما به وجد امدم و لذت بردم. فقط با آن قسمت که نوشتید "در زمان امام سجاد" باز موافق نیستم.
یعنی تحلیل بر اساس زمان، #فروکاست است.
یک شخصیت/حقیقت در مقامهای مختلف، گونهگون ظهور و بروز دارد.
🔶 - منظورم از زمان کلیه حیث های التفاتی لست
که شامل مولف هم می شود: زمان، زمینه، احساسات، انگیزه، اراده، مخاطبین، قدرت سیاسی موجود، اقتصاد و..
🔹 - آها؛ در این صورت: چه محذوری وجود دارد که بگوییم شخص در زمان۱ (زمان به معنایی که شما گفتید) دال مرکزیاش الف است و در زمان۲، ب؟
یعنی انتظار اتصال دال شناور قران به دال مرکزی امام سجاد، از چه قاعدهای مایه میگیرد؟ ایا انتظار مسموعی است؟
🔶 - نکته شما درست؛
ولی خب قاعده "موافقت" و "عدم مخالفت"، سنت اجتهادی ماست: که دال مرکزی را قرآن میدانستند و سنت را در صورت انطباق با قرآن #حجت. انگاره اصولی ما "حجت" است.
این ریشه در اصل "میدانهای معنایی" دارد که روششان #درزمانی نیست بلکه #هم_زمانی است.
برا این اساس گفتمان اصلی ریشه در قرآن دارد.
🔹 - ممنونم😘
خیلی ممنونم 😘
//پایان//
@aliebrahimpour_ir
📌 دانش مدیریت و آقدایی
🔹احساس میکنم یکی از چالشهای ما "دانشمدیریت زدگی" است. مدیریتخواندههای ما، چون #مدیریت را یک دانشاصیل میدانند، وقتی جایی/جمعی ورود میکنند، اصالیت دانش تخصصیشان ایجاب میکند از منظر آموختههایشان بدان بنگرند. نتیجه این میشود که در مواجهه با هر مجموعهای، ابتدا میکوشند آن را "سازمان" کنند و بعد از اینکه تصویر پراعوجاج خودشان از سازمان را محقَق کردند، سپس آن را ابژه کنند و دوباره نقدهای نظری برآمده از دانششان را بر سازمان بار کنند!
🔹آدم را یاد جوادرضویان در اخراجیهای۲ میاندازد. وقتی هواپیماربا اعلامکرد صدامحسین شما را به زیارت عتبات میبرد، بهش گفت: "شما برو به آقداییت [=صدام] سلام برسون، بگو ما که داشتیم میرفتیم زیارت [=امام رضا]، چرا ما رو #می_ربایی ببری زیارت؟"
🔹حالا ماجرای مدیریتخواندهها هم همین است! مجموعه را میرُبایند که ببرند زیارت!!! در حالی که اگر کاری نمیکردند، او بهتر داشت میرفت زیارت!
🔹شاید به همین دلیل، ما کمتر مدیریتخواندهای داریم که مدیر خوبی شده باشد و کمتر مدیر خوبی داریم که بعد مدیریتخواندن مدیر شده باشد! مدیریتخواندهها به درد مشاورت میخورند، که گاهی هم باید حرفشان را شنید و برعکسش عمل کرد...
#چرا_ما_رو_می_ربایی_ببری_زیارت؟
@aliebrahimpour_ir
#رونوشت
حق الناس میدونی چیه!؟
٢٠-٣٠-۴٠ میلیون تومن پول گوشی بدی
ماهی ٢٠٠-٣٠٠ پول اینترنت
اما فقط باید چندتا اپلیکیشن داخلی که حتی توانایی نوتیفیکیش هم ندارند استفاده کنی!
نه بتونی یوتیوب ببینی، نه توییتر، نه اینستاگرام.
ثانیه ثانیه این زمانها و ذره ذره اعصابما میشه حق الناس!
🖌علی بازگشا
@aliebrahimpour_ir
📌 اگر بخواهی، میکنی!
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا كَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَمْ يَتَكَلَّمْ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ وَ اَلتَّسْبِيحِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلتَّكْبِيرِ.
امام صادق فرمود: سیره #امام_سجاد اینطور بود که وقتی #ماه_رمضان حرفی جز دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر نمیزد.
فَإِذَا أَفْطَرَ قَالَ: "اَللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تَفْعَلَ فَعَلْتَ"؛
موقع افطار میفرمود:
"خدایا، اگر بخواهی بکنی، میکنی!"
منبع #حدیث: الکافي، ج۴، ص۸۸ (كِتَابُ اَلصِّيَامِ، بَابُ أَدَبِ اَلصَّائِمِ)
@aliebrahimpour_ir
تجربه ماه رمضان
خدا میگوید #ماه_رمضان نور است. من تا امروز نتوانستهام با این ماه کنار بیایم. تقریبا هیچ کاری نمیشود در این ماه انجام داد و این خیلی روی مخ من است! دیگرانی هم دیدهام که همین را تصدیق کردند.
از سال گذشته به ذهنم رسید شاید این سنت الهی است که ماه قرآن باید برای #قرآن باشد. چون تنها تجربه مفید من از دو ماه رمضانی که یک کار مفید در آن انجام شده، سالهایی بود که یک بحث قرآنی داشتم. امسال میخواهم باذنالله این را تجربه کنم و ببینم آیا همینطور است یا خیر.
خدایا، #اعتراف میکنم من لیاقت ندارم ولی تو در قلّه #آقایی و بزرگواری هستی. پس برایم بخواه.
@aliebrahimpour_ir #پدیدار
#پیشنهاد
من کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" را اولین بار در ماه رمضان خواندم. و همینطور برای دومین بار. کتاب پرمغز و زنده و دارای روحی است. مطمئن هستم خیلی از بزرگان هنوز توفیق خواندن آن را پیدا نکردهاند؛ چون ممکن نیست کسی این را بخواند و نوع تفکر و حرفزدنش تغییر نکند.
با توجه به قرآنیبودن کتاب و انشاء آن در ماه رمضان، ماه رمضان فرصت مناسبی برای خواندن آن است؛ خصوصا خواندن گروهی.
من این کتاب را تقریبا ۵بار خواندهام. جزو معدود کتابهایی است که در نگاه من تغییر ایجاد کرده. از اینکه این کتاب هنوز در مطالعات تخصصی علمی جای خودش را باز نکرده، افسوس میخورم. کتاب پر است از ایده و روش و محتواهای ناب. بخوانید. این کتاب را واقعا بخوانید. 👌🏻
پ.ن: صوت کامل جلسات هم چندسال پیش منتشر شد. همراه با پخش صوت میتوانید متن را ببینید و خط ببرید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دانلود
✅ ۹ توصیهی کلیدی از آیت الله #عبدالکریم_کشمیری برای #ماه_رمضان :
کیفیتگرایی، تفکر، سجده، #دلال و...
@alibrahimpour_ir