eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
246 دنبال‌کننده
696 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانون نویسندگان قم
چگونه مثنوی بخوانیم؟ بعضی از دوستان پرسیده‌اند: «من با مولانا و مثنوی ارتباط نمی‌گیرم. چطور می‌توان به مثنوی نزدیک شد و جهان مولانا را فهمید و شناخت؟» در جواب چند نکته عرض می‌کنم. هر آدمی، و هر متفکری، زبان خاص خود را دارد. برای نزدیک شدن به روح و روان آن آدم و دنیای درون او باید زبانش را فهمید و شناخت. حال  اگر بین ما و او هفتصد سال فاصله زمانی و تاریخی و فکری و فرهنگی باشد دیگر کار سخت‌تر است. تا به زبان کسی دسترسی نداشته باشیم به جریان اندیشه‌های او هم دسترسی نداریم. برای آشناتر شدن با مولانا با صبور بود. کارهایی هم می‌توان کرد: ۱. از خواندن داستان‌ها شروع کنم. فقط داستان‌های مولوی را از روی کتاب‌های دیگر یا مقاله‌های دیگر بخوانم و مثل قصه بشنوم. کاری به شرح و تفسیر مولانا نداشته باشم. ۲. مثنوی کنار دستم باشد. گاهی یک صفحه را باز کنم، سه چهار بیت از آن را بخوانم و سعی کنم برای خودم معنا کنم. اگر نفهمیدم و یا چندوجهی فهمیدم، از یک شرح، مثلاً شرح کریم زمانی، استفاده کنم. اگر هم حال مراجعه به کتابی را نداشتم بروم سراغ صفحه‌ای دیگر و دو سه بیت دیگر. ۳. کتاب و مقاله درباره مثنوی بخوانم. موضوعات مختلفی را در مثنوی و از نگاه مولانا بررسی کرده‌اند. انواع و اقسام مقاله‌ها و کتاب‌های مختصر و مفصل درباره مثنوی و مولانا هست. انتخاب کتاب هم با مشورت و دقت باشد ۴. مولانا گوش بدهم. لب لباب مثنوی را دکتر سروش خوانده. اوقات بیکاری، شب قبل از خواب، در ماشین و صف و ساعت‌های معطلی، آن را کم کم و به مرور گوش کنم و به آن‌ها فکر کنم. خوانش کل مثنوی هم البته با دو سه صدا هست ۵. شرح مثنوی گوش کنم. دکتر سروش، دکتر موحد، و دیگران دفترهای مختلف مثنوی را شرح کرده‌اند. اغلب صوت‌ها هم در دسترس است. یکی از آن‌ها را که با مزاج و مذاق من سازگارتر است، با سنجش و آزمایش، انتخاب کنم و هر روز یا هر دو روز یک بار یک درس را گوش کنم. ۶. توقع نداشته باشم همه مثنوی را یکجا بفهمم. مثنوی مثل هیمالیاست. تپه‌نورد خیلی باید صبر کند تا به اوج آن برسد. کوهنوردان ماهر و ورزیده‌ای می‌گویند هنوز موفق به فتح قلۀ آن نشده‌اند. مثنوی را باید تکه تکه و ذره ذره خواند. کتابی نیست که برداریم و از اول تا آخرش را یک‌شبه بخوانیم. مثنوی کتاب عمر است. باید با آن زندگی کرد. خود من از سیزده چهارده سالگی مثنوی خوانده‌ام، اما در این دریا به هیچ ساحلی نرسیده‌ام. هنوز تک‌بیت‌هایش را برای خودم اینجا و آنجا می‌نویسم، دو سه روز یک تک‌بیت را زیر لب زمزمه می‌کنم، بارها و بارها برخی صفحه‌ها را بازخوانی می‌کنم، کتاب و شرح و سخنرانی و موسیقی و هر چه را درباره‌اش هست می‌خوانم و گوش می‌کنم و هنوز کودک نوآموزم. نمی‌خواهم به ته مثنوی برسم، می‌خواهم با آن زندگی کنم. ۷. اما نکتۀ آخر. در برابر مثنوی همه بی‌سوادند. تنها چیزی که به آدم جرأت می‌دهد سراغ مثنوی برود همین است. کسی نمی‌تواند ادعا کند من همه مثنوی را بلدم. احمد شهدادی @Truestoiclife
هدایت شده از مطلع ِعشقانه
این دو کتاب را تقریبا تمام کردم ده صحفه مانده که ان‌شالله شنبه تمام می شود. کتاب خیلی خوب بود باعث شد علامه طباطبایی را بیشتر بشناسم از جهاتی که به انقلاب و سیاست مربوط می شود. با چند کتاب دیگر در مورد علامه طباطبایی آشنا بشوم. مثلا باعث شد خیلی مشتاق بشوم کتاب در محضر علامه را تهیه کنم که هنوز نتونستم بخرم. این دو کتاب باعث شد علاقه‌م به علامه طباطبایی دو چندان نه سه چندان بشود. کتاب راحت و روانی ست بیشترش مصاحبه با شاگردان و آشنایان و بستگان علامه ست. خواندنش اصلا سختی ندارد .
عقل یشمی خال‌خال پشمی
حمد و #شکر و #اعتراف ✨ سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ اَلاِعْتِرَافَ بِالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْداً ✨ سُبْحَانَ
این جمله آقا ع که برای اولین بار با احیای کتاب کلمات سید العرب بدان دست یافتیم، هم‌مضمون و هم‌آهنگ با دعای ۶ در صحیفه جامعه است: كان عليّ بن الحسين عليهماالسلام ، إذا قرأ قوله تعالى: «وَإنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّه ِ لاتُحْصُوها» يقول: سُبْحانَ مَنْ لَمْ يَجْعَلْ فى اَحَدٍ مِنْ مَعْرِفَةِ نِعَمِه اِلاَّ الْمَعْرِفَةَ بِالتَّقْصيرِ عَنْ مَعْرِفَتِها، كَما لَمْ يَجْعَل فى اَحَدٍ مِنْ مَعْرِفَةِ اِدْراكِه اَكْثَرَ مِنَ الْعِلْمِ بِاَنَّهُ لا يُدْرِكُهُ، فَشَكَرَ عَزَّوَجَلَّ مَعْرِفَةَ الْعارِفينَ بِالتَّقْصيرِ عَنْ مَعْرِفَتِه، وَجَعَلَ مَعْرِفَتَهُمْ بِالتَّقْصيرِ شُكْرا، كَما جَعَلَ عِلْمَ الْعالِمينَ اَنَّهُمْ لايُدْرِكُونَهُ ايمانا، عِلْما مِنْهُ اَنَّهُ قَدَّرَ وُسْعَ الْعِبادِ، فَلايُجاوِزُونَ ذلِكَ. وكان عليّ بن الحسين عليهماالسلام يقول في تسبيحه: سُبْحانَ مَنْ جَعَلَ الاِْعْتِرافَ بالنِّعْمَةِ لَهُ حَمْدا. سُبْحانَ مَنْ جَعَلَ الاِْعْتِرافَ بِالْعَجْزِ عَنِ الشُّكْرِ شُكْرا. ، اشرف جعفری، حدیث ۶۱۸، ص۵۲۶ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۸.۲۵
مدتی است عهد کردم هیچ‌کس را برای برنامه استخر هفتگی‌ام دعوت نکنم. چقدر برکات داشت. (ماشاءالله) مهم‌ترین دلیلش این است که نیامدن یا نیم‌کش‌وسط‌آمدن دیگران، باعث شل شدن انگیزه خودم می‌شود... @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۳.۳۰
یا من اگر فیلسوف بودم، مشهور می‌شدم به فیلسوف . این نظریه اصلی و محوری من است. من هر چیزی را اولا "طبیعی" می‌دانم. هر اتفاقی می‌افتد، در قدم اول می‌گویم ؛ خواه خوب باشد خواه بد. خوب و بعد، چیزی در مرحله بعد است؛
1.77M
📌 در مباحث معارفی، چطور به روایات مراجعه کنیم؟ 🎙 استاد ؛ درس رسائل الانسان علامه طباطبایی؛ ۲۷ آبان ۱۴۰۳ ✨ راهی نداریم جز اینکه رجوع کنیم به طرح‌های تولیدشده تفکرات بشری. باید طرح‌های مختلف را داشته باشیم و بعد ببینیم به کدام نزدیک است؟ ✨ چی باعث تحمیل رای می‌شود؟ بیشترین تحمیل‌ها موقعی رخ می‌دهد که شما یک رای را در ذهن داشته باشید. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
چه ماه خوردنی و خواستنی‌ای در آسمان است 💛🌕 یک‌شنبه، ۲۷ آبان ۱۴۰۳؛ ۱۵ جمادی‌الاولی ۱۴۴۶؛ شب ۱۶م. ولادت آقا امام بنا به روایتی. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
چندین مطلب در ذهنم تنظیم کردم و بارها ویرایشش کردم، ولی حال و توفیق مکتوب‌کردنش پیدا نمیشه. خیلی بده خصوصا وقتی می‌بینم چیزهایی بودن که خیلی ازشون گذشته و دیگه نوشته نشدن نوشتن مهمه. از تکرار جلوگیری میکنه
برای دو چیز، دلم برای خودم می‌سوزه: ۱. ۲.
تو این شهر چه خبره؟ 🤨🧐 مگه لرد ولدمورت ه؟ 😥 مگه جان‌پیچ (هورکراکس) داره؟ 😵‍💫 چه خبره اینجا؟ 🤔 جنگه مگه؟ ما کجاییم؟ اینجا کجاست؟ @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۴
📌 دعاهای نرم و دعای چوب‌دار ✅ بر اساس و من، قطعی است که تیپ شخصیت و مزه‌ی دعاهای یک‌سان نیست! ☘ برخی خیلی شق‌رق‌اند؛ برخی عبوس؛ برخی نرمالو. 🥰😐😌 ☘ بعضی مثل عدس‌پلوی پُر شن‌اند! بعضی مثل کباب کوبیده نرم گوسفندی🍢؛ بعضی مثل خورش بامیه چوب‌دار🫕؛ بعضی مثل نیمروی عسلی. 🍳 ✨ مثلا به نحو واضحی برای من مزه قنبیت چوب‌کرده می‌دهد. اما ✨ مثل مارشمالو، نرم و تودل‌برو است. اسم این تیپ شناسی دعاها را چه بگذاریم؟ 🤔 ضخامت و زبری چطور است؟ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 چرا با برای من سخت است؟ ۱.سیر زمانی یکی از چیزهایی که همیشه برام تو خوندن نهج‌البلاغه سخت بوده و هست، اینه که بین مطالب هیچ پیوستگی مشخصی وجود نداره. حتی همین تقسیم به خطبه و نامه و حکمت، تقسیم‌بندی بر اساس قالب ارائه کلام و متن است، نه محتوا. وقتی خطبه‌ها را می‌خونید، مثلاً ممکنه تو یه خطبه حضرت علی (ع) درباره خلافت صحبت کنه، اما بعدش یهو برگرده به دوران قبل از خلافتو بعدیش می‌پره اواخر حکومتش. این پرش‌های زمانی باعث می‌شه موقع خوندن، رشته‌ی موضوع از دستت در بره و نفهمی دقیقاً چی به چیه! بنابراین یکی از الزامات مورد نیاز قطعی فهم نهج‌البلاغه، تلاش برای بازسازی جملات حضرت به است. (نهج البلاغه ! 😃) ☘ ۲.اسباب صدور یه تجربه تو یکی از جلسات کلاس نهج‌البلاغه استاد سبط طباطبایی (جلسه ۲۵) داشتم. اونجا استاد در مقام سندیابی، یکی از خطبه‌ها رو از در متون تاریخی پی‌جویی کرد و در اون منبع، درباره شرایطی که جملات بیان شده‌اند، توضیحاتی آمده بود که فضای صدور رو خیلی خوب روشن می‌کرد و متن معنای تازه و جدیدی می‌یافت. بنابراین چیزی شبیه شان‌نزول آیات قرآن، درباره جملات حضرت هم، شرایط و فضای صدور وجود داره. هرچند سید رضی در موارد بسیار اندکی به این موارد اشاره کرده، ولی وجود این توضیحات مطلب رو خیلی روشن می‌کنه. به نظرم بازسازی به ترتیب زمانی، به همین بحث شرایط و برمی‌گرده. یعنی با قراردادن جملات در خط زمانی‌ای که در آن صادر شده‌اند، نفس این تقدم و تاخر جملات، به بازیابی فضا و شرایط صدور یکدیگر کمک می‌کنند. در واقع خود نهج البلاغه فضای صدور نهج البلاغه را روشن می‌کند.👌 بعد از این، با افزودن توضیحات تاریخی از منابع دیگر، این فضا روشن‌تر خواهد شد. ☘ ۳.تقطیعات یه نکته دیگه هم این است که بعضی کلام‌های حضرت، به‌صورت تقطیع‌شده آورده شدن. مثلاً وقتی خطبه چهارم رو می‌خوندم، گفته بود این از فصیح‌ترین خطبه‌هاست. ولی وقتی به دید خریداری نگاه کردم، دیدم این خطبه فقط شامل چند جمله کوتاهه که هرکدوم به‌تنهایی جالب هستن، اما کنار هم انگار یه خطبه کامل رو تشکیل نمی‌دن. برام سوال بود که چطور ممکنه این جملات کوتاه، یه خطبه محسوب بشه! یعنی حضرت رفته بالای منبر و این ده‌تا جمله رو گفته و اومده پایین. بلکه برام حالت شعرهای سپید رو داشت! 😵‍💫 بعدها که یک‌بار اتفاقی کتاب رو تورق کردم، دیدم انگار این جملات بخشی از یه خطبه دوسه‌صفحه‌ای هستن! در همان جلسه ۲۵، استاد طباطبایی بیان محقق شوشتری در مقدمه بهج الصباغه را می‌خوانند که برخی تقطیعات سیدرضی را در حکم جداکردن و‌انتم‌سکری از لاتقربوا الصلاه قلمداد می‌کند. بنابراین این قسمت‌ها هم باید اصلاح بشوند. می‌شود همه جملات را آورد و جملاتی که سید رضی برگزیده است را برجسته کرد و جملات تقطیع شده را کم‌رنگ؛ تا اصل کار سیدرضی هم باقی بماند. () 🔷 بعدانوشت: استاد طباطبایی در جلسه ۲۷م (۵آذر۱۴۰۳) دقیقا به بحث اسباب صدور اشاره کردند. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۴
قانونی که همه می‌دانیم صوری است، منطقی نیست و قرار نیست اجرا شود، است. هم وهن قانون و است، هم می‌سازد و برای قانون‌شکنی‌های بعدی و مهم، کار را آسان‌تر می‌کند، هم تعرض به حق مردم است. چرا باید روی اعصاب مردم راه برویم؟ و مخل زندگی‌شان شویم؟ با این‌کار همیشه راه فشار بر مردم باز است! روزگاری شاید صاحب یکی از این موتورها به علت عدم التزام عملی به قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود!! @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۶
📌 آینده از آنِ است یکی از های ایران و دنیا، و است. اگر دوست داشتید، توضیحات را بخوانید. بخشی از تلاش‌های استاد صدیق حجت‌الاسلام حاج احمد کوهی اصفهانی است. اگر طبق هم بخواهید عقلی کنید و درست انتخاب کنید: آینده با صحیفه است؛ 😇 دست برتر با صحیفه است؛ 🤩 مشتری بیشتر با صحیفه است! 😍 @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
✨ منابع فقه شیعه (ترجمه آیت‌الله بروجردی ره) ☘ جلد ۱۹ - روایات مربوط به قرآن و ها و ها ✅ مشتمل بر ۱۶۷۶ روایت نورانی @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir