eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
220 دنبال‌کننده
672 عکس
33 ویدیو
72 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حیف که گذار پوست‌مان به دباغ‌خانه‌ی ع.ح.خ.پ می‌افتد [😅]؛ مگرنه می‌دانستم چه بنویسم تا معلوم شود چه کسی در خَوْض‌اش در حال يَلْعَبُونَ است! 🌐 @aliebrahimpour_ir
نیم فاصله.pdf
575.1K
📌 ایجاد برای « » در ✅ امیدوارم با و خواندن این فایل ، برای همیشه چالش ایجاد نیم‌فاصله در برای‌تان حل شود! 🌺 🔺نکته طلایی و مهم: فرق «نیم‌فاصله» (No-Width Optional Break) با «خط تیره اختیاری» (Optional Hyphen) 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠 چالش نفوذ و توسعه‌ی ، بیش از آنکه ضعف محتوا باشد، ضعف است. بسیاری از حرف‌ها هست؛ زبان بیان موثر و علمی‌اش نیست. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🌹 شهید محمدحسن محمدآبادی در اولین روز مرداد ماه سال1357 در خانواده‌ای مذهبی در شهربابک متولد شد و در همین شهر تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را گذراند. 🌹 وی پس از دریافت مدرک دیپلم، در سال75 با علاقه‌ای که به تحصیل علوم اهل‌بیت و سربازی امام زمان عج داشت، به قم آمد و با معرفی مرحوم حجت‌الاسلام استاد عرفان به مدیر مدرسه کرمانی‌ها، حاج‌آقای جاویدی، وارد این مدرسه شد. 🌹 ایشان ادبیات عرب را از آیت‌الله صفایی بوشهری و در بلاغت کتاب مختصر را از استاد عالی آموختند. در اصول‌‌فقه از محضر استاد حاج‌ابوالقاسم، در فقه و فلسفه از محضر آیت‌الله موسوی گرگانی و در کلام از محضر استاد دستیاری استفاده کردند. در مقطع خارج نیز از درس آیت‌الله حسینی بوشهری و آیت‌الله سیداحمد خاتمی کسب معرفت کردند. 🌹 شهید دهقانی از سال‌های ابتدای تحصیل، به امر اهتمام داشت و از سال85 به صورت جدی تدریس در حوزه را آغاز کرد و از اساتید با سابقه‌ی احکام، منطق، ادبیات عرب (هدایه، بدایه‌النحو، صمدیه، سیوطی، مغنی، جواهرالبلاغه و...) و کارگاه نحو در مدرسه حقانی و دیگر مدارس علمیه قم به شمار می‌رفتند. از ویژگی‌های سبک تدریسی ایشان، استفاده‌ی کاربردی از تخته و طراحی جداول و نمودار های آموزشی بود. مجموعه‌ای از جزوات آموزشی ایشان، در سال‌های اخیر تحت عنوان بدایه‌النحو و بلاغت نموداری به اصرار طلاب، چاپ و عرضه شد. 🌹 علاوه‌بر دروس متداول حوزه، از تلاش‌های استاد دهقانی ترویج مهارت‌های لازم برای طلبگی بود. شاخص‌ترین تلاش ایشان در این زمینه، طراحی دوره تندخوانی و مهارت‌های مطالعه تحت عنوان «مطالعه موفق» با تدوین جزوه و تمرین‌هایی بومی و بازطراحی شده با فرهنگ اسلامی و حوزوی بود. این دوره که در سال‌های اخیر جزء برنامه ثابت طلاب مدرسه حقانی قرار گرفت، آوازه‌ی آن در دیگر مدارس علمیه نیز پیچید و از ایشان برای ارائه‌ی این دوره در شهرستان‌های مختلف کشور دعوت می‌شد. علاوه‌بر مطالعه موفق، ایشان به تدریس مهارت‌های دیگر نظیر تقویت حافظه و تمرکز، مدیریت زمان، برنامه ریزی تحصیلی، روش های علمی مطالعه و مباحثه و مدیریت استرس نیز اشتغال داشتند. 🌹 استاد ، در کنار تدریس‌های دروس رسمی، به ترویج اهتمام داشتند و مصر بودند هرساله تدریس تجوید طلاب پایه اول را برعهده بگیرند. از این رو بسیاری از طلاب مدرسه حقانی، قرآن خود را مدیون ایشان‌اند. در کنار این تدریس، از سال89 مسئولیت واحد قرآن و عترت مدرسه حقانی را نیز بر عهده داشتند. 🌹 علاوه بر تدریس در حوزه، دانشگاه‌ها نیز از تدریس ایشان بهره‌مند بود. تدریس تفسیر موضوعی قرآن کریم در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نمونه‌ای از آن است. 🌹 از ویژگی‌های شاخص استاد دهقانی، روحیه‌ی بانشاط و ارتباط صمیمانه‌ی‌شان با طلاب بود. ایشان می‌کوشیدند علاوه بر ساعت‌های تدریس‌شان در مدرسه، ساعاتی نیز به صورت آزاد در مدرسه باشند تا بتوانند ارتباطات چهره‌به‌چهره با طلاب را حفظ کنند. همیشه بر لب ایشان، هر طلبه‌ای را به سوی‌شان جذب می‌کرد. 🌹 از مهارت‌های شهید دهقانی، تسلط بر هنر خطابه و سخنرانی‌های جذاب و گیرایشان بود؛ این هنر سبب شده بود جوانان زیادی از جلسات سخنرانی‌های‌شان استفاده کنند و با معارف اهل‌بیت مرتبط شوند. 🌹 به‌علت علاقه زیاد به شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، شهید دهقانی با موسسه روایت سیره‌ی ارتباط مستمر داشتند و به‌عنوان مبلغ فعال روایتگر فعالیت می‌کردند و به مدت دوسال مسئول دفتر ستاد اعزام راویان روحانی در خرمشهر بودند. 🌹 تسلط بر و شیوه‌های بیان آن، از شاخصه‌های ویژه‌ی شهید دهقانی بود. بسیاری از طلاب و مردم قم، شهید دهقانی را با این شاخصه می‌شناسند. ایشان علاوه‌بر آنکه احکام‌گوی حرم‌مطهر حضرت معصومه و نماز جمعه پردیسان بودند، سالیانی طولانی با مرکز ملی پاسخ‌گویی به مسائل شرعی ارتباط داشتند و برای روحانیون و طلاب علاقه‌مند، دوره‌های شیوه‌بیان‌احکام برگزار می‌کردند. از آثار مشهور ایشان در احکام، نویسنده همکار با استاد فلاح‌زاده برای کتاب جدول اختلاف فتواهای مرجع تقلید است. 🌹 علاوه بر این فعالیت‌های حضوری، شهید دهقانی از فعالیت‌های مجازی غافل نبودند. وبلاگ «نوشته‌های یک طلبه» با آدرس «talabeh75.blogfa.com» نمونه‌ای از فعالیت‌های مجازی ایشان است که بیش از همه محلی برای بیان احکام مبتلابه بود. 🌹 از آخرین فعالیت‌های تبلیغی این شهید ولایت‌مدار، حضور تبلیغی‌رزمی در جمع مجاهدان و مدافعان حرم در تابستان سال97 بود. در نهایت نیز در در اعزام دهه آخر صفر، در روز اربعین در منطقه ریف سوریه در مجلس روضه اباعبدالله به شهادت رسید و به مراد و مقتدای خود حضرت العباس ملحق شد. 📸 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/415 🌐 @aliebrahimpour_ir
حجت‌الاسلام محمدحسن دهقانی به مناسبت چهلمین روز شهادت 🌹 ✅ نشر در - 97/8/12 🖇 rasanews.ir/detail/News/584013/2066 🖇 mobile.rasanews.ir/data?id=584013 ✅ متن کامل در عقل سرخ: 🖇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/414 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 🌷 🏷عنوان: « شهید حجت‌السلام محمدحسن دهقانی» 🖌علی ابراهیم‌پور 📇تعداد واژگان: 710 🗓تاریخ نگارش: 97.8.11 🗒تاریخ انتشار: 97.8.12 🔻مطالعه متن کامل: 📑 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/414 🔻مطالعه در : 📱 mobile.rasanews.ir/data?id=584013 [لینک موبایلی] 💻 rasanews.ir/detail/News/584013/2066 [لینک اصلی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
خداحافظ ای داغ بر دل‌نشسته... 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌خدای دکارت 🔻 #خدا در اندیشه #دکارت : خدای ساعت‌ساز 💠 نقد #پاسکال بر دکارت 📗 دین و نظام طبیعت؛ سیدحسین #نصر ؛ ص۲۰۴. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 روایت 💝 🌟 خواستم به‌مناسبت بزرگداشت وفات شهادت‌گونه مطلبی پیدا کنم برای انتشار در کانال. در مجموعه آثار جست‌وجو کردم. هیچ مطلبی پیدا نشد، مگر دو خط؛ ذیل بحث «زنان بزرگ در تاریخ اسلام» در کتاب حماسه حسینی. آن دو خط این است: 📖 «در اين ضريح جديدى كه اخيراً براى ساختهاند، را انتخاب كردهاند كه راوي‌ها همه زن هستند تا می‌رسد به پيغمبر اكرم. در ضمن، اسم همه آن‌ها فاطمه است (حدود چهل فاطمه): روايت كرده فاطمه دختر ... از فاطمه دختر ... تا می‌رسد به فاطمه دختر موسى بن جعفر. بعد ادامه پيدا می‌کند تا فاطمه دختر حسين‌بن‌على‌بن أبي‌طالب و در آخر مىرسد به فاطمه دختر پيغمبر. يعنى شركت [اجتماعی] اينها اين قدر رايج بوده، ولى هيچ وقت اختلاط نبوده.» [مجموعه آثار، ج17، ص405] ⭐️ کمی جست‌وجو کردم برای پیداکردن روایت. هرچند در مجامع اصلی روایی نیافتمش، اما روایتی جالب‌توجه است. 🌟 این مشهور به یا ، یکی از زیباترین در مقام آل پیامبر است. این روایت را از این جهت می‌نامند که سلسله روات خانم در این -غیر از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها- همگی « » نام دارند. ازاین‌رو برخی، این روایت را روایت موجود می‌دانند. آن حدیث، این است: 💫علامه نجفی مرعشی به نقل از سيد محمد غماري شافعي از فاطمه دختر حسين رضوي از فاطمه دختر محمد رضوي از فاطمه دختر ابراهيم رضوي از فاطمه دختر حسن رضوي از فاطمه دختر محمد موسوي از فاطمه دختر عبدالله علوي از فاطمه دختر حسن حسيني از فاطمه دختر ابوهاشم حسيني از فاطمه دختر محمد بن احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر موسي مبرقع از فاطمه دختر حضرت رضا علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت موسي بن جعفر عليهاالسلام از فاطمه دختر حضرت صادق علیه‌السلام از فاطمه دختر باقر علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت زينالعابدين علیه‌السلام از فاطمه دختر امام حسين علیه‌السلام از حضرت زينب عليهاالسلام دختر امیرالمؤمنین عليهالسلام از حضرت فاطمه‌الزهرا عليهاالسلام دختر حضرت رسول (ص) روايت می‌کند که پیامبر فرمود: «اَلا مَنْ مَاتَ علي حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً» 🌟💖یعنی: «هرکس بر خاندان محمد بميرد، از دنيا رفته است.» 💕 📘 : عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج21-الكاظم ع، ص 355. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 برخورد شاه‌عباس با روستاییان و رهزنان 🔻 ؛ امن‌ترین کشور برای مسافران و تجار 💠 مجازات‌های برای مجرمین: از به‌سیخ‌کشیدن 🍢 تا آدم‌خوارها 😵☠ 📗 در تمدن ایران و اسلام؛ احد فرامرز ؛ ص۵۲۴. [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌نقش قضاوت‌های ادراکی در شناخت افراد 🔻 #ده_ثانیه اول در ملاقات‌های اول ما با هر فرد است که شخصیت او در ذهن ما را می‌سازد. 👀👥 💠 فرقی بین #مصاحبه استخدامی و #امتحان_شفاهی نیست: تصمیم مصاحبه‌گر بعد از ۵دقیقه اول، تغییر نمی‌کند! ♂ 📗 #رفتار_سازمانی ؛ رابینز و جاج؛ ص۱۵۱. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir #آموزشی
📌 تاریخ 💠 واقعیات #تاریخ هرگز خالص به ما نمی‌رسد. ☑️ هروقت #کتاب تاریخی را به دست می‌گیریم، توجهمان باید ابتدا معطوف به مورخی باشد که آن را نوشته است؛ نه امور واقع مندرج در آن. 📗 #تاریخ_چیست ؛ ترجمه حسن کامشاد؛ نشر خوارزمی؛ ص۵۰. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #قانون پارتو یا 80-20 💠 #اصل #پارتو یا قانون ۲۰-۸۰ بیان می کند: «۲۰درصد از عوامل، ۸۰ درصد مسائل را می آفریند.» ✅ یکی از سودمندترین قوانین در زمینه #برنامه_ریزی ، #مدیریت زمان و زندگی است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ارکان : 🔸1.سنجش بر اساس عناصر، جنس و گستره (مهم‌ترین رکن) 🔸2.موضع فعال نسبت به 🔸3.توجه به اصل و تعیین عناصر پراهمیت و بررسی مداوم آنها (مانیتورینگ) 🔸4.انعطاف نسبت به شرایط و وقایع 🔸5.افزایش با هدف افزایش فشار (با توجه به قانون P=F/A) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 پنج تعریف/رویکرد در تدوین #استراتژی (مدل 5P مینتزبرگ): 🔸 #برنامه (Plan) 🔸 #شگرد (Ploy) 🔸 #الگو (Pattern) 🔸 #جایگاه (Position) 🔸 #چشم‌_انداز (Perspective) 🌐 @aliebrahimpour_ir #مدیریت #نمودار
📌 #نمودار #جامعه شناسان #مارکسیسم_غربی و #کلیدواژه های اصلی تفکر و نظریه‌شان 🌐 @aliebrahimpour_ir #جامعه_شناسی #فرهنگ
📌 #نمودار #جامعه شناسان مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام و #کلیدواژه های اصلی تفکر و نظریه‌شان 🌐 @aliebrahimpour_ir #جامعه_شناسی #فرهنگ
چرخه مضحک؟ #مضحک ؟ چرا مضحک؟ واقعا چرا؟ چون حرف زدن، کنتور نمی‌اندازد، دلیل نمی‌شود بدون مزه‌مزه کردن و سنجیدن دُر پراکنی کنیم! 🌐 @aliebrahimpour_ir #توییت
📌 #تحلیل #تاریخی نوحه‌های مذهبی و افزایش #صمیمیت با حضرت اباالفضل! 😃 💠 در مداحی‌های چهل‌سال پیش، هیچ‌وقت اینقدر بازحضرت اباالفضل راحت و صمیمی نبوده‌ایم؛ ولی در مداحی‌‌های امروز کاملا رفیقیم. 📚 #روش_تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث؛ دکتر پاکتچی؛ ص۳۴. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» ✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگه‌ابوقریب . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از دو) 💠 «تنگه ابوقریب» با نامزدی در 11رشته و کسب 6سیمرغ، پرافتخارترین فیلم سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر است که سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی مهم‌ترین آن‌هاست. برچسب «بهترین فیلم جشنواره» بیش از آنکه امکان و احتمال وجود ارزشمندی‌های ذاتی را در فیلم به لحاظ فنی افزایش دهد، ارزش‌های خبری و رسانه‌ای را برای ایجاد اتمسفر ویژه‌ای حول فیلم به ارمغان می‌آورد؛ اتمسفری که تبلیغ و ارتباط با مخاطب را تقویت کرده، بیننده را جذب می‌کند تا پای تصویر بنشیند و برای فیلم وقت بگذارد. ازاین‌رو اگر تنگه‌ابوقریب فیلمی درجه چندم بود، شاید دقت‌نظر درباره‌ی محتوایش اهمیت چندانی نداشت؛ اما وقتی فیلمی قابل و پرافتخار است، اثر یا اثرات قابل‌توجهی نیز می‌تواند داشته باشد. 💠 فیلم «تنگه ابوقریب» برداشتی آزاد و دراماتیزه‌شده‌ای است از داستان واقعی فداکاری بچه‌های در شُرُف مرخصیِ گردان عمار لشکر ۲۷ محمد‌رسول‌الله در 21تیرماه1367؛ یعنی دقیقا یک‌هفته‌مانده به تصویب قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران. در خلاصه‌داستانی که رسماً از سوی تیم سازنده‌ی فیلم منتشر شده است، می‌خوانیم: «در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه‌ی تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده... تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود...» 💠 به لحاظ فنی، تنگه‌ابوقریب پله‌ی رشدی در سینمای دفاع مقدس است و نشان از نبوغ کارگردانی بهرام توکلی و مدیریت حرفه‌ای و دلسوزانه سعید ملکان دارد. کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین چهره‌پردازی و بهترین فیلم، شاهدی بر این مسئله است. هدایت دوربین توکلی در پلان‌های کش‌دار و امدادی، نوعی همراهی در صحنه را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد که در سینمای دفاع‌مقدس ایران بی‌سابقه است و درک دردها، رنج‌ها، تشنگی‌ها، ازخودگذشتی‌ها و انبوهی از تجربه‌های روحی و معنوی خوب را به مخاطب هدیه می‌دهد. اما با این‌حال، فیلم از مشکل فیلم‌نامه و روایت رنج می‌برد. فیلم سینمایی، مستند نیست. فیلم یعنی روایت و روایت یعنی داستان و تنگه ابوقریب فاقد داستان است. اما این تمام مشکل نیست. یکی از مشکلات اساسی این فیلم، تصویری است که از جایگاه «فرمانده» ارائه می‌دهد. 💠 اساسا نیروی نظامی و «نظم» از یک خانواده‌اند. بدون نظم، نیروی نظامی معنای واقعی خود را ندارد. شاخص‌ترین ملاک نظم در نیروی نظامی، جایگاه فرمانده و نوع و اثر فعالیت‌های اوست. اما تنگه ابوقریب، روایتی فاقد فرماندهی، عقلانیت و مدیریت از صفحه‌ای طلایی از جنگ ارائه می‌دهد؛ ازاین‌رو هرچند به لحاظ دراماتیک اثرگذار است، با اندکی بدبینی حتی می‌تواند بوی ضدجنگ بدهد. 💠 فرمانده‌های گردان عمار (با بازی مهدی پاکدل)، اصلی‌ترین فرمانده موثر در فیلم است؛ اما هیچ فعالیت موثری در مدیریت ندارد. او در ابتدای فیلم به بچه‌های گردان که از نبردهای قبلی خسته‌اند و قول برگشتن‌شان را به خانواده داده‌اند و می‌خواهند به مرخصی بروند می‌گوید که من به فرمانده هم گفتم که شما خسته‌اید، ولی گفتند به شما بگویم هرکس دوست دارد بیاید و هرکس می‌خواهد برود، اتوبوس‌ها آماده‌اند. بچه‌ها را جمع می‌کند و به سمت خط حرکت می‌کنند و تا انتهای فیلم دیگر هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و مدیریتی از او شاهد نیستیم. او منفعل‌ترین و دست‌وپاچلفتی‌ترین فرمانده‌ای است که می‌تواند باشد. راه می‌رود و بدون آنکه برنامه و طرحی داشته باشد، منتظر رویدادهاست و منفعل از اتفاقات بیرونی. بیشترین فعالیتی که از او می‌بینیم آن است که حتی در حساس‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط معرکه و میان بارانی از فشار روانی و گلوله گوشه‌ای می‌ایستد و فقط می‌گوید: «بدو ماشاالله!» همین! 💠 این فرمانده، غیر از آنکه منفعل است، فاقد فکر نیز هست و نمی‌داند چه می‌کند. زمانی که یکی از مسئول دسته‌هایش از او می‌پرسد برنامه چیست و چه طور بدون پشتیبانی می‌خواهند به خط بزنند؛ صرفا می‌گوید: «نمی‌شود که دست روی دست بگذاریم!» (ادامه...) 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10 [ ] 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم] 🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» ✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگه‌ابوقریب . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از دو) 💠 جانشین لشکر، نمونه‌ی دیگری از فرمانده نمایش‌داده‌شده در فیلم است. جانشینی که مقر را رهاکرده و رفته جلوی خط. چرایش معلوم نیست. اتفاقا این سوال را در خود فیلم هم می‌بینیم. از مقر به او بی‌سیم می‌زنند که چرا رفته‌ای جلو؟ عقب موثرتری. اما او نیز در راه بازگشت شهید می‌شود. 💠 در صحنه‌ای دیگر، در میانه‌ی میدان، زمانی که فشار بعثی‌ها به تنگه افزایش پیدا می‌کند، فرمانده‌ی یکی از دسته‌ها (با بازی حمیدرضا آذرنگ) نیروهای اندک باقی‌مانده‌اش را پشت خاکریزی جمع می‌کند و به آن‌ها می‌گوید، تنگه را مین‌گذاری کرده‌اند و اگر تانک‌ها از خاکریز عبور کنند، منفجر می‌شوند و تنگه بسته شده، گیر می‌کنند و برمی‌گردند. مجید (با بازی جواد عزتی) می‌گوید: «اگر اول جنگ بود، دوتاشونو می‌زدیم، بقیه فرار می‌کردن؛ الان که دیگه اینطوری نیست». این سوالی مهم و اساسی است؛ اما فرمانده پاسخی برای آن ندارد. نگاهی به علی‌کوچولوی قصه می‌اندازد برای اینکه حال‌وهوای او را آرام کند، از او می‌پرسد «علی‌آقا نظر تو چیه؟» و اینگونه سوال اساسی بی‌پاسخ می‌ماند. 💠 در میانه‌ی میدان، حسن (با بازی مقبول و برنده سیمرغ امیر جدیدی) است که میدان‌داری می‌کند؛ او که خودش بدون هماهنگی با فرمانده و مسئول دسته تا خط آمده؛ بیش از خود فرمانده دسته، بچه‌ها را در خط‌مقدم هدایت می‌کند. او همزمان که مشغول شلیک آرپی‌جی است، نیروهای اطراف را نیز راهنمایی می‌کند و به سمت محل‌های مناسب می‌فرستد. 💠 این‌ها همه‌وهمه این کلان‌الگو را در ذهن ایجاد می‌کند که اینجا آنچه پیش‌برنده است، فقط عشق است و نیروها انگار فقط‌وفقط با دل کار می‌کنند. روایت تنگه ابوقریب، مملو از شهود و عشق است و عاری از برنامه! علی که در میانه راه می‌پرسد این نیروها چرا دارند عقب بر می‌گردند، تنها جوابی که از مجید دریافت می‌کند آن است که «کلاه خودت را بچسب باد نبرد!» این جواب هرچند تلنگری برای سلوک شخصی است، اما دلالتی پنهان دارد بر تاکید بر فردیت و بی‌توجهی به نگاه کلان. 💠 واقعیت آن است که باید کوشید در نمایش جنگ، در کنار دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌ها و ایثار‌ها، از ابعاد دیگر غافل نشد. هرچند منکر معجزات و اتفاقات خارق‌العاده و شگفت‌آور الهی در طول دفاع مقدس نیستیم، اما پیروزی اصالتا در گرو نه‌فقط تلاش صادقانه،‌ بلکه نیازمند کوشش متعهدانه است. اگر مردم دیروز، نمایش رِنجِروار و ماورایی از جنگ را می‌پذیرفتند، جوان امروز نمی‌تواند با تصویری بی‌نظم و پُر سوال و شبهه از جنگ، عمیقا به پیروزی آن افتخار کند. می‌توان با سلاخی و نمایش واضح از دردها اشک گرفت؛ اما نمی‌توان عقل را اقناع کرد. 💠 افتخار زمانی به وجود می‌آید که جان‌فشانی در بستر عقلانیت رخ دهد. پرواضح است که منظور از عقلانیت، عقل خودبنیاد نیست. در عقلانیت اسلامی، هرچند فاعلیت الهی و امدادهای او و صدق نیت از عوامل اصلی و موثر محسوب می‌شوند، اما نظم و برنامه‌ریزی و تدبیر نیز از اصلی‌ترین پارامتر‌ها هستند. توصیه به «نَظْمِ أَمْرِکُم» در کنار تقوا جزو آخرین وصیت‌های حضرت امیر علیه‌السلام است. در سیره‌ی حضرات نیز نظم و برنامه خصوصا در میدان جنگ، اصلی اساسی بوده. حضرات اجازه نمىدادند كه بىنظمى بر سپاه حاكم شود و افراد شايسته را به فرماندهى بر مىگزيدند و در صورت تخلّف، از متخلّف بازخواست مىكردند. حضرت على عليه‌السلام به سپاهيان خود در صفين چنين سفارش كرد: «فَسَوُّوا صُفُوفَكُمْ كالْبُنْيانِ الْمَرْصُوصِ وَ قَدِّمُوا الدَّارِعَ وَ اخِّرُوا الْحاسِرَ؛ صف‌هايتان را چون ديوارى سربى منظم كنيد، زره پوشان را جلو و سپرداران را پشت سر آنان قرار دهيد.» امام حسين عليه‌السلام نيز در ماجراى كربلا، نيروى 72 نفرى خود را با نظم و آرايش خاصى وارد كارزار كرد و به طور دقيق و منظم، فنون نظامى و اصول جنگى را اجرا نمود. 💠 تاریخ جنگ مشهون از برنامه‌ریزی‌های دقیق علمی مبتنی بر اطلاعات‌عملیات‌های موشکافانه است. ناگفته پیداست دفاع مقدس هشت‌ساله همچون یک اتفاق ساده کوچک گذرا نبوده و نیست و جز در پرتو برنامه‌ریزی دقیق به پیروزی نمی‌رسد. سخن اینجاست که در روایت ارائه شده از آن روی پرده نمایش، گاهی از این بُعد غفلت می‌شود. اتفاقی که در تنگه‌ابوقریب افتاده و عقلانیت و مدیریت جمعی را به نفع رشادت‌های فردی، حذف کرده است. //پایان// 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10 [ ] 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی « #تنگه_ابوقریب » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» 🔺سایت #خبرگزاری #رسا 🗒تاریخ انتشار: 97/6/13 🔗 http://www.rasanews.ir/detail/News/576652/2066 🔗 http://www.rasanews.ir/002Q0q 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] ✅موضوع: « »، اثر سینمایی بهرام توکلی. 🏷 عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 97/6/10 📇تعداد واژگان: 1283 🗒تاریخ انتشار: 97/6/13 📎توضیح: منتشر شده در سرویس فرهنگی‌اجتماعی 📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/447 💠مطالعه‌ی نسخه و : 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم] 💠 لینک‌های مربوط به انتشار: 🔗 http://www.rasanews.ir/detail/News/576652/2066 🔗 http://www.rasanews.ir/002Q0q [لینک مطلب در ] 🔹پ.ن: درباره‌ی تنگه ابوقریب، سه نقد نوشتم. نقد کامل و مفصل قرار است در شماره اخیر نشریه منتشر شود. 🌐 @aliebrahimpour_ir