eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
209 دنبال‌کننده
579 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
سقف بالاسر آینده هممون؛ با نظم‌وترتیب، آماده، منتظرن. @alievrahimpour_ir ۱۴۰۱.۰۱.۱۱
🍃چگونه شهودهای اخلاقی و خوشی زندگی خود را کشف کنیم؟ 🔻توصیه به خواندن هایی که ما را در راه هایمان کمک می رساند 🔹گزاره‌های شهودی گزاره‌هایی هستند که هر چه به ذهنمان فشار بیاوریم نمی‌توانیم آن‌ها را تصدیق . ذهن آدمی در عدم تصدیق این گزاره‌ها عاجز است. مثال: کل علم منطق مبتنی است بر این که اگر الف ب باشد و ب هم ج باشد، الف ج است. این گزاره یک گزاره‌ی شهودی است. 🔹این شهود، (Intuition) است و با کشف و شهود عرفا (Inspiration) که شهود حسی است، متفاوت است. شهود عقلی در مقابل استدلال و استنتاج قرار می‌گیرد. گزاره شهودی گزاره غیر استدلالی‌ای است که از عدم تصدیق آن عاجز باشیم. ☘هر کس باید با شهودهای خودش کند. اگر با شهودهایمان مخالفت کنیم آب خوش از گلویمان پایین نمی‌رود. همان طور که هر کشوری قانون اساسی دارد و اساسی بودنش به این است که هر قانون دیگری اگر با این قانون ناسازگار باشد از اول از درجه اعتبار ساقط است و سایر قوانین باید تابع قانون اساسی باشند، شهودهای هر آدمی هم زندگی او است. هر چه در زندگی من با شهودهایم ناسازگار باشد نابودم می‌کند. ☘کشف شهودهای هر کس بزرگ‌ترین کاری است که هر انسانی باید در زندگی انجام دهد. شهودهای هر کس بزرگترین راهنماهای زندگی او هستند. می‌توان آن‌ها را همان رسولان باطنی دانست. تنها راه درست زندگی کردن شناخت شهودها و عمل کردن مطابق آن‌ها است. 🔹چگونه می‌توانیم شهودهایمان را بشناسیم؟ نیچه و سقراط و یونگ هر کدام آزمایش‌هایی برای شناسایی شهودها نشانمان داده‌اند. اما یک راه دیگر، خواندن کتاب‌هایی است که شهودهای ما را به ما نشان دهد. 🌺در روانشناسی تجربه‌ای هست به نام (Ah experience). این تجربه زمانی اتفاق می‌افتد که حرفی را می‌شنویم یا می‌خوانیم و روی پای خودمان می‌زنیم که آی گفتی... این را یک عمر می‌دانستم اما نمی‌توانستم بگویم یا این را نمی‌دانستم ولی انگار این حرف از عمق وجود من زده شده است. گزاره‌هایی که با آن‌ها به تجربه آی گفتی می‌رسیم، شهودهای ما هستند. 🔹کتاب‌هایی در ادبیات جهان هست که نویسندگان آن توانسته‌اند توی پوست همه آدم‌ها بروند و همه آدم‌ها خودشان را در آن کتاب‌ها می‌یابند و با آن احساس یگانگی یا همزادپنداری می‌کنند. این کتاب‌ها بهتر از هر مشاور روانی عمل می‌کنند. ☘اگر 10 تا از این کتاب‌ها را بخوانیم و جملاتی را که با آن‌ها تجربه‌ی برایمان اتفاق میفتد را مشخص کنیم، تقریبا همه شهودهایمان کشف خواهد شد. در ادامه به تعدادی از این کتاب‌ها اشاره می‌شود: 🔻لیست کتاب ها : 1. مائده‌های زمینی و مائده‌های تازه: دو کتاب در یک مجلد،‌ نوشته آندره ژید، ترجمه مهستی بحرینی، انتشارات نیلوفر 2. برادران کارامازوف، نوشته داستایوفسکی،‌ ترجمه دکتر صالح حسینی 3. گزارش به خاک یونان، نوشته کازانتزاکیس،‌ ترجمه دکتر صالح حسینی 4. لبه‌ی تیغ، نوشته سامرست موام، ترجمه مهرداد نبیلی، نشر فرزانه 5. در باب حکمت زندگی، نوشته شوپنهاور، ترجمه محمد مبشری، انتشارات نیلوفر 6. تشبه به مسیح، نوشته توماس آکمپیس، ترجمه سایه میثمی، ‌نشر هرمس 7. زوربای یونانی، نوشته کازانتزاکیس، ترجمه محمد قاضی 8. آناکارنینا، نوشته تولستوی، ترجمه سروش حبیبی 9. مادام بوواری،‌ نوشته گوستاو فلوبر،‌ ترجمه مهدی سحابی 10. سونات کرویتزر، نوشته تولستوی، ترجمه سروش حبیبی، نشر چشمه 11. گرگ بیایان، نوشته هرمان هسه، ترجمه کیکاووس جهانداری 12. اعترافات آگوستین قدیس،‌ ترجمه سایه میثمی، نشر سهروردی 👤مصطفی ملکیان، درسگفتار فلسفه اخلاق - موسسه پرسش، آذرماه 95 https://t.me/mostafamalekian/3035 @aliebrahimpour_ir
سلام علی یک مهم در این شب قدر: اگر روزی آدمی شدی که حرفت را چهارجا می‌شنید، لازم نیست درباره‌ی همه‌چیز و همه‌کس نظر بدهی! این متن را بگذار تا نمونه‌ای باشد برای این کار: https://fekrat.net/%d9%86%d9%82%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d9%84%d9%88%db%8c%d8%b2%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%be%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d8%b2%d9%86/ وقتی خودت را ملزم کنی درباره‌ی همه چیز نظر بدهی، آن هم نظر موج‌ساز، مجبور می‌شوی ببافی؛ مجبور می‌شوی بگیری! / @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۱.۲.۵
نرم‌افزار زیبا و جامع ساخت مرکز نور تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت۱۴۰۱ https://www.noorsoft.org/fa/software/View/74107 https://cafebazaar.ir/app/org.crcis.sahifa [دانلود بازار] https://play.google.com/store/apps/details?id=org.crcis.sahifa [دانلود گوگل‌پلی] @aliebrahimpour_ir
📌 🌺 مقام / حال / صحنه : 👤 آدمی که اش به خاطر اشتباهات خودش و نامیزان و شده و کاملا به این وضعیت ناجور معترف است و با این می‌خواهد محبت و فضل الهی را جلب کند؛ محبتی که هرچند بدان ندارد، ولی تنها راه‌حل اوست. @aliebrahimpour_ir
📌 🌺 مقام / حال / صحنه : یک‌دور است. 😈 رویکرد آموزشی دارد. می‌خواهد نسبت صحیح و درستی بین انسان و شیطان ایجاد کند. بر خط‌کشی و مرزبندی در گرایش و رفتار با شیطان تاکید می‌کند. 🌺 مقام / حال / صحنه : شخصی که از و اش تعجب کرده است! 😰 (شاید می‌ترسد این عافیت، مصداق استدراج باشد. نمی‌خواهد دلخوش بماند. انگار با این دعا می‌خواهد ایجاد کند. [این مختصرترین دعای صحیفه، عجیب و پرسش‌برانگیز است.] 🌺 مقام / حال / صحنه : درخواست باران🌧 (نقش آب و باران در زندگی انسان و ویژگی‌ها و نتایج باران خوب/ رویکرد آموزشی دارد) @aliebrahimpour_ir
📌 حوزه و دانشگاه در هم شوند! فرهنگ دانشگاه‌ها و مراکز غیرحوزه‌ای به صورتی است که با و بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ و . باید با این دو فرهنگ و کم‌کردن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه درهم ، تا میدان برای و بسط معارف وسیع‌تر گردد. 📘صحیفه امام؛ ج 21، ص 98-99 @aliebrahimpour_ir
متفکر درجه‌یک، ولایتی، رضایت از همسر : جرعه‌ای از دریا، آیت‌الله ، ج۲، ص۶۵۴ @aliebrahimpour_ir
حساب‌وکتاب، چای، سیلی، قدرت : جرعه‌ای از دریا، آیت‌الله ، ج۲، ص۶۷۵-۶۷۶ @aliebrahimpour_ir
به نظر حقیر، در شرایط حاضر هرکس "حجاب" را به هر نحو و صورتی، به عنوان مسئله در جامعه مطرح کند، بی‌تردید است.
🖼|ابهامات مفهومی در ادبیات میان رشته‌ای ✳️ ادبيات ميان‌رشتگی در ابتدای راه خود است و حتی هنوز توافقی بر تعريف آن وجود ندارد و مفاهيم آن دچار ابهام مفهومی است. از اين رو تعابير مختلفی در مقام معرفی و تعريف آن توسط محققان ارائه شده است. 🔰 تكثر تعبيری و واژگانی‌ بالایی بر تعاریف مطالعات میان‌رشته‌ای حاكم است، اما می‌توان روح كلی واحدی استخراج كرد و آن را اینگونه تعریف کرد؛ مطالعات ميان‌رشته‌ای فرايند پاسخ به يك پرسش، حل يك مسئله يا مواجهه با يك موضوع است كه گستردگی و پيچيدگی آن به حدی است كه نمی‌توان به درستی از طريق يك رشته علمی واحد با آن مواجه شد. ✂️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|پارادايم علم اسلامی ☑️ علوم انسانی اسلامی كارآمد، ناگزير لازم است مشكلات و مسائل روز جامعه را حل كند؛ مسائلی كه بدون شك از عهده تك دانش های تخصصی بر نمی‌آید. مسائل پژوهشی جهان واقعی كه نيازمند پاسخ اند، به‌ندرت از درون دسته‌بندی های منظم رشته‌ای برمی‌خیزند و پاسخ اين مسائل نيز به همين منوال است. ◽️ مشكل استفاده از مطالعات تلفيقی در علوم انسانی اسلامی دوچندان است؛ زيرا روشهای دانشهای تخصصی تا حدی مبانی پارادايمی مشخصی دارند، اما روشهای تلفيقی حتی از اين حيث نيز فقيرند. ➕در واقع از يك طرف نياز علوم انسانی اسلامی به مطالعات میان‌رشته‌ای و تلفيقي، قطعی و اجتناب‌ناپذیر است و از طرف ديگر، اين نوع مطالعات مبنای روش‌مندشده ای ندارند. اينجاست كه بايد «چارچوب و مبانی نظری علم در سنت حكمی اسلامی» يا «نظام انديشه ای ساحت علم» كه از آن با تعبير «پارادايم علم اسلامی» ياد می‌کنیم. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|تفکر سیستمی 🔻 تفكر سيستمی بر خلاف بسياری از نظريات و جنبش‌های علمی كه در يك رشته خاص علمی و در چارچوب معينی رشد کرده‌اند، در بيرون از محدوده علم معينی متولد شد و اساسًا در محيطی ميان رشته‌ای رشد كرد. 💢 از آنجا كه اين شيوه تفكر با مجموعه‌های متشكل از اجزا سروكار دارد نه با خود اجزا، ضرورتاً از مرزهای سنتی علوم تخصصی فراتر رفته و عموميت يافته است. تفكر سيستمی اول بار در دانشهای زیست‌شناسی مطرح شد؛ اما بيش از همه تأثير خود را بر مباحث مربوط به مديريت سازمانی گذاشت. 🔺 تفكر سيستمی معتقد است نگرش تفكيك علوم به حوزه‌های تخصصی و جزئی بايد تغيير كند و لازم است يافته های رشته‌های گوناگون علمی با يكديگر تركيب شوند. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
🖼|رابطه تفکر سیستمی و میان رشتگی ➕ رابطه ميان «تفكر سيستمی» و «رويكرد ميان رشته‌ای» دوطرفه است. تفكر سيستمی در محيطی فرارشته‌ای و تلفيقی و در ضديت با نگاه تخصصگرا متولد شده و رشد كرده است. در مقابل ميان رشتگی نيز نتيجه تفكر سيستمی است. 🔅 بسياری از نويسندگان ميانرشتگی را معاصر و مقارن نظریه های مهم قرن بيستمی مانند نظريه سيستم های عمومی و نظريه سيستمهای پيچيده و... می‌دانند و معتقدند تفكر سيستمی منشأ تحول جنبش ميان رشته‌ای شده است. ◽️ چنانكه از تعريف ميانرشتگی مشخص است، موضوع مطالعات ميان رشته‌ای مساله‌ای «پيچيده» است و پيچيدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سيستمها» تعريف كرد. از همين جاست كه پای مفهوم «سيستم» به‌عنوان موضوع مطالعات ميان رشته‌ای باز می‌شود. ✍️ حجت الاسلام دکتر مدیر پژوهشگاه، برگرفته از نودمین شماره فصلنامه پژوهشی «ذهن» 🆔 @iictchannel
مبانی پارادایمی رویکرد میان‌رشته‌ای و نسبت آن با سنت نظری حکمت اسلامی http://zehn.iict.ac.ir/article_253022.html http://zehn.iict.ac.ir/article_253022_f7fcff371536fe67047ec43ef1dc61a4.pdf @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۱.۰۵.۰۲
: علوم انسانی اسلامی کارآمد، برای حل مسائل و معضلات عینی که عموما چندتباری‌اند، نمی‌تواند در تک‌رشته‌ها متوقف شود و نیازمند بهره‌گیری از رویکرد میان‌رشته‌ای است. درحالی که میان‌رشتگی خود رویکرد نوینی در مغرب‌زمین است و از ابهامات پارادایمی و فقر مبانی رنج می‌برد، استفاده از این روش در پارادایم‌علم‌اسلامی، بدون توجه به لوازم و مبانی آن امکان‌پذیر نیست. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتاب‌خانه‌ای در سه‌گام نسبت میان میان‌رشتگی و پارادایم‌علم‌اسلامی را روشن می‌سازد که آیا این پارادایم، ظرفیت مطالعات میان‌رشتگی را دارد یا خیر؟ در گام اول ضمن بررسی نسبت میان سیستم و میان‌رشتگی، می‌کوشد اصلی‌ترین مبانی معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی میان‌رشتگی را استخراج و معرفی نماید. در گام بعدی، با عرضه‌ی این مبانی به پارادایم‌علم‌اسلامی، استقبال این پارادایم از مبانی میان‌رشتگی روشن می‌شود. در گام سوم، نشان داده می‌شود که این پارادایم، به‌گونه‌ای این مبانی را ارتقا می‌دهد که میان‌رشتگی تعالی‌یافته‌ای را هدف قرار می‌دهد و در حد میان‌رشتگی مرسوم متوقف نمی‌شود. @aliebrahimpour_ir
تصاویر/ اختتامیه سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره) در قم https://hawzahnews.com/xbNKF پی‌نوشت: هرچند عکس خودم نبود، ولی عوضش عکس خوشگل دختر خوشگلم که بود. 🤩✌️ @aliebrahimpour_ir
محرم ۱۴۴۴ق - ۱۴۰۱ش شهر گز شاهین‌شهر، مسجد همت @aliebrahimpour_ir
اگر مثل من را دیده باشید، را می‌شناسید. اما شاید برایتان جدید باشد که بدانید، این مرد، همانی است که امام حسین به خیمه‌اش رفت و دعوتش کرد، در جواب گفت این اسب و شمشیرم برای شما...! بیشتر بخوانید: 🔻https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=246615&typeinfo=25&catid=23299 🔻https://wiki.ahlolbait.com/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C 🔺https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C 🔻https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D8%A8%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%A8%D9%86_%D8%AD%D8%B1_%D8%AC%D8%B9%D9%81%DB%8C @aliebrahimpour_ir
«بازاندیشی در مفهوم‌شناسی «میان‌رشتگی» و تاریخچه ادبیات نظری آن در ایران» چکیده میان‌رشتگی، رویکردی جدید در عرصه پژوهش، آموزش و طبقه‌بندی علم است که از منظرهای کاربردی مختلف، ضرورت فراوان دارد، بااین‌حال، فقر ادبیات نظری آن، از موانع رواج و توسعه آن محسوب می‌شود تا آنجا که حتی میان‌رشته‌ای پژوهان، به ابهام مفهومی خود این اصطلاح، تصریح دارند. این مقاله با روش تحلیلی-توصیفی-تفسیری و با بهره‌گیری از منابع کتاب‌خانه‌ای می‌کوشد با استخراج مولفه‌های اصلی «میان‌رشتگی»، انگاره‌ای روشن از مفهوم آن ارائه دهد و تاریخچه ادبیات نظری این حوزه نوپدید در ایران را شناسایی و معرفی نماید. مطابق این پژوهش، عمر ادبیات رویکرد میان‌رشته‌ای و تلفیقی در کشور ما، کمی بیش از دو دهه است. موضوع مطالعات میان‌رشته‌ای، مسئله‌ای «پیچیده» است. پیچیدگی را می‌توان به «مطالعه رفتار سیستم‌ها» تعریف کرد و راه میان‌رشتگی از رشته‌های تخصصی می‌گذرد. شبکه معنایی «میان‌رشتگی» متشکل از شش مفهوم «تلفیق و ترکیب»، «استفاده از چند دانش تخصصی»، «دیالکتیک و جمع‌گرایی پویا»، «موضوع پیچیده»، «فرآیند بودن» و «ارزش افزوده معرفتی داشتن» است. از میان این مولفه‌ها، «تلفیق و ترکیب» نقشی محوری و اساسی دارد. بر اساس همین مولفه است که میان‌رشته‌ای‌نماها از میان‌رشته‌ای واقعی تمایز پیدا می‌کند. https://jks.atu.ac.ir/article_10944.html https://jks.atu.ac.ir/article_10944_7fd7b36be13d211ec4e3239fb0e79fce.pdf @aliebrahimpour_ir