eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
213 دنبال‌کننده
585 عکس
29 ویدیو
70 فایل
☑️ حرف‌های رایگان یک آدم 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸🔶بسم الله الرحمن الرحیم🔶🔸 🔰تاملات و یادداشت‌ها و یادداشت‌واره‌ها و سوالات و دغدغه‌ها، مکانی برای عرضه و بروز می‌خواهند و گوشی برای شنیدن. و این لازمه‌ی هر انسان زنده و دارای حیات در جامعه است. 🔰مدتی ، مدتی و مدتی ، این مکان را فراهم کردند... و روزگار ما را به اینجا رسانده که یکی از آن مکان‌ها این‌جا باشد! 🌳«فعالیت‌های کانال و » 🌿 من، علی‌ابراهیم‌پور با افتخار از نسل همان وبلاگ‌نویس‌هایی هستم که با صدای قریچ‌وریچ دایل‌آپ اینترنت را کشف کردیم و با بلاگفا صاحب تریبون شدیم و بعد از هر اتفاق یا رویدادی، پستی می‌گذاشتیم و رفقای‌مان را پیوند می‌کردیم و بعد از هر پست جدید سراغ وبلاگ‌های دوستان می‌رفتیم و با کامنتِ «من آپم» هم‌دیگر را از پست جدیدمان با خبر می‌کردیم. «عقل سرخ» امتداد همان رویکرد است! منتها آنجا شکلک‌هایش گاهی انیمیشنی بود و اینجا نیست! 🌿 «عقل سرخ» محوریت موضوعی ندارد؛ حتی محوریت سبکی و فُرمی هم ندارد. اما محوریت شخصی دارد! یعنی همه‌اش را من می‌نویسم یا برای من مهم‌اند. لذا به تناسب شئونات مختلف یک انسان، تفاوت سبک و موضوع در این‌جا هست. از این جهت شاید «عقل سُرخ» شبیه کشکول باشد؛ خب باشد! مگر آن‌هایی که کشکول نشدند، کجای دنیا را گرفتند؟ 🌿 گاهی گزارش فعالیت‌ها را می‌دهم؛ گاهی نسبت به اخبار و رویداد‌های جامعه واکنش نشان می‌دهم؛ گاهی دل‌نوشته می‌نویسم؛ گاهی مطالبی از دیگران که توجهم را جلب کند را می‌کنم؛ گاهی مطالب خیلی قدیمی‌ام را می‌دهم؛ گاهی جملات و متون جالب از و و گرفته تا صحبت‌های اساتید و بزرگان مثل و را پخش می‌کنم؛ گاهی با یک صوت موسیقی از خودم و دیگران پذیرایی می‌کنم؛ گاهی های درسی‌ام را پخش می‌کنم؛ گاهی مطلبی یا قرار می‌دهم. گاهی فایل‌های مفید را منتشر می‌کنم و کارهای مختلف دیگر! 🌿 گاهی مطالبی در یک گفت‌وگو ردوبدل می‌شود که به نظرم می‌رسد شاید مفید باشد؛ برای دیگران یا برای بعدا خودم. یک دستی به سر و رویش می‌کشم و اینجا منتشر می‌کنم. به دلیل ارتباط‌های مختلفی که پیش می‌آید، مطالب اینجا هم مختلف‌اند. در یک فُرم و سطح نیستند. گاهی مطلب رفاقتی است؛ گاهی مخاطب عمومی بوده؛ گاهی شوخی و طنز است؛ گاهی نقداجتماعی عمومی است؛ گاهی هم مطلب تخصصی. همه را به یک چشم نمی‌شود راند! مقام‌ها و تخاطب‌های مختلف، ادبیات‌ها و فُرم‌های مختلف را طالبند. 🌿 در این بین شاید مهم‌ترین مطالب منتشره در مربوط باشد به ها، ها و ها (که ها هم جزو همین دسته‌اند). با همین هشتگ‌ها می‌توانید پیدایشان کنید. ، اعم از یا ، هایی هم که منتشر شده‌اند را نیز. مطالب مفید برای ، ها (اعم از یا ) یا مطالب که عموما مربوط به هستند را هم با همین عناوین می‌توان پیدا کرد. 🌿 گاهی میان اتفاقات روزمره و غیرروزمره چیزی ذهنم را درگیر می‌کند. گاهی است و گاهی . این‌ها را هم می‌توان با هشتک (و گاهی ) پیدای‌شان کرد. 🌿 بعضی مسائل را به صورت موضوعی هم می‌توان در اینجا پیدا کرد: ( ؛ ؛ ( ) ؛ ( ) ؛ ( ) ؛ ؛ . گاهی هم ی که یک مفید باشد. گاهی هم و از یا یا یا دیگران. در این جمع از آیات که با هشتگ یا یا منتشر می‌کنم هم نمی‌توان غافل شد. 🌿 ☑️ مطلب : خوش‌حالم که حرف‌هایم را می‌شنوید و بازخورد می‌دهید. واقعیت این است که بی‌نهایت از ها و شما انرژی می‌گیرم و استفاده می‌کنم. محرومم نکنید. ☺️🙏💐 🍀یاعلی مدد. 🍀خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خوشنود باشی و ما رستگار. 🌐 آدرس کانال عقل سرخ در پیام‌رسان تلگرام و ایتا: 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 • أَيَّتُهَا النُّفُوسُ الْمُخْتَلِفَةُ وَ الْقُلُوبُ الْمُتَشَتِّتَةُ الشَّاهِدَةُ أَبْدَانُهُمْ وَ الْغَائِبَةُ عَنْهُمْ عُقُولُهُمْ أَظْأَرُكُمْ عَلَى الْحَقِّ وَ أَنْتُمْ تَنْفِرُونَ عَنْهُ نُفُورَ الْمِعْزَى مِنْ وَعْوَعَةِ الْأَسَدِ • هَيْهَاتَ أَنْ أَطْلَعَ بِكُمْ سَرَارَ الْعَدْلِ أَوْ أُقِيمَ اعْوِجَاجَ الْحَقِّ • اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ ○ لَمْ يَكُنِ الَّذِي كَانَ مِنَّا § مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ § وَ لَا الْتِمَاسَ شَيْءٍ مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ ○ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ ○ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ § فَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ § وَ تُقَامَ الْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ • اللَّهُمَّ إِنِّي أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ لَمْ يَسْبِقْنِي إِلَّا رَسُولُ اللَّهِ ص بِالصَّلَاةِ • وَ قَدْ عَلِمْتُمْ أَنَّهُ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَكُونَ الْوَالِي عَلَى الْفُرُوجِ وَ الدِّمَاءِ وَ الْمَغَانِمِ وَ الْأَحْكَامِ وَ إِمَامَةِ الْمُسْلِمِينَ ○ الْبَخِيلُ فَتَكُونَ فِي أَمْوَالِهِمْ نَهْمَتُهُ ○ وَ لَا الْجَاهِلُ فَيُضِلَّهُمْ بِجَهْلِهِ ○ وَ لَا الْجَافِي فَيَقْطَعَهُمْ بِجَفَائِهِ ○ وَ لَا الْحَائِفُ لِلدُّوَلِ فَيَتَّخِذَ قَوْماً دُونَ قَوْمٍ ○ وَ لَا الْمُرْتَشِي فِي الْحُكْمِ فَيَذْهَبَ بِالْحُقُوقِ وَ يَقِفَ بِهَا دُونَ الْمَقَاطِعِ ○ وَ لَا الْمُعَطِّلُ لِلسُّنَّةِ فَيُهْلِكَ الْأُمَّة 🔹خطبه 131 و من كلام له ع و فيه يبين سبب طلبه الحكم و يصف الإمام الحق 📖 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 189 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/6 [ترجمه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 • اى نفوس گوناگون، و دلهاى پراكنده، اى كسانى كه بدنهاتان حاضر، و عقولتان از شما پنهان است، شما را به سوى حق مىكشم و شما همچون رميدن بزغاله از غرّش شير رم مىكنيد! • بعيد است بتوانم به وسيله شما تاريكى را از چهره عدالت بر طرف كنم، يا كژى را كه به حق رسيده راست نمايم. • خدايا تو مىدانى كه آنچه انجام داديم ○ نه براى § رغبت به قدرت بود، § و نه براى زيادهخواهى از مال بىارزش دنيا، ○ بلكه براى آن بود كه نشانههاى دينت را به جايش باز گردانيم، ○ و برنامه اصلاح را در شهرهايت آشكار كنيم، § تا بندگان ستم كشيدهات ايمنى يابند، § و حدود معطّل شدهات اقامه گردد. • بار خدايا، من اولين كسى هستم كه به تو دل داده، و امرت را شنيده و پاسخ گفتهام، احدى در نماز جز پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بر من پيشى نگرفت. • شما مىدانيد كه حاكم بر نواميس و جان و اموال و احكام ○ نبايد بخيل باشد تا در گرد آورى مال مسلمانان به نفع خود حريص باشد، ○ و نبايد جاهل باشد تا با جهلش مردم را گمراه كند، ○ و نبايد ستمكار باشد تا آنان را به ستم خود از حقوقشان محروم نمايد، ○ و نبايد در وحشت از دست به دست شدن دولتها باشد تا قومى را بر قوم ديگر ترجيح دهد، ○ و نبايد رشوه خوار در حكم و داورى باشد تا حقوق مردم را از بين ببرد و در رساندن حق به صاحبش توقف نمايد، ○ و نبايد تعطيل كننده سنّت پيامبر باشد تا به اين سبب امّت را دچار هلاكت كند . 🔹خطبه 131 از سخنان آن حضرت است در فلسفه قبول حكومت و توصيف امام حق 📖 نهج البلاغه / ترجمه انصاريان، ص: 294 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/5 [متن عربی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 • دَعَا الْحُسَيْنُ بِدَوَاةٍ وَ بَيَاضٍ وَ كَتَبَ هَذِهِ الْوَصِيَّةَ لِأَخِيهِ مُحَمَّدٍ. • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ هَذَا مَا أَوْصَى بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ إِلَى أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّةِ ○ أَنَّ الْحُسَيْنَ يَشْهَدُ § أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ § وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ جَاءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ § وَ أَنَّ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌ § وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيها § وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ ○ وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً ○ وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص ○ أُرِيدُ § أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ § وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ § وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ □ جَدِّي □ وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع ○ فَمَنْ قَبِلَنِي بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَّهُ أَوْلَى بِالْحَقِّ ○ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّى يَقْضِيَ اللَّهُ بَيْنِي وَ بَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ • وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي يَا أَخِي إِلَيْكَ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ قَالَ ثُمَّ طَوَى الْحُسَيْنُ الْكِتَابَ وَ خَتَمَهُ بِخَاتَمِهِ وَ دَفَعَهُ إِلَى أَخِيهِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ وَدَّعَهُ وَ خَرَجَ فِي جَوْفِ اللَّيْلِ. . 🔹بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج44، ص: 330 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/11 [ترجمه] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🔹 [وصيت امام حسين عليه السلام به محمد بن حنفيه] • امام حسين عليه السّلام پس از اين جريان دوات خواست و وصيت ذيل را براى برادرش محمّد بن حنفيه نوشت: ○ بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم اين آن وصيت نامهاى است كه حسين بن على بن ابى طالب عليه السّلام براى برادرش محمّد بن حنفيه نوشت: § حسين شهادت ميدهد: □ [شهادت به حقائق] ® خدا يكى است و شريكى ندارد. ® حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله عبد و رسول خدا ميباشد كه حق را از طرف حق آورد، ® بهشت و جهنم بر حق هستند، ® قيامت خواهد آمد و شكى در آن نيست، ® خداى توانا هر كسى را كه در قبور باشد برانگيخته خواهد كرد، □ [شهادت به اهداف قیا] ® من براى سركشى و عداوت و فساد كردن و ظلم نمودن از مدينه خارج نشدم. ® بلكه جز اين نيست كه من بمنظور ايجاد صلح و سازش در ميان امت جدم خارج شدم، ® من در نظر دارم ◊ امر بمعروف ◊ و نهى از منكر نمايم. ◊ من ميخواهم مطابق سيره ► جدم رسول خدا ► و پدرم على بن ابى طالب عليهم السّلام رفتار نمايم. □ كسى كه مرا بجهت اينكه حق ميگويم قبول كند او بحق سزاوارتر است □ و كسى كه دست رد بسينه من بگذارد من صبر ميكنم تا خدا كه بهترين حكمكنندگان است بين من و او داورى نمايد. ○ يا اخى! اين وصيتى است كه من براى تو كردم. توفيق من جز با خدا نيست من بخدا توكل ميكنم و بسوى او انابه مينمايم. • سپس امام عليه السّلام آن وصيت نامه را مهر كرد و پيچيد و به محمّد بن حنفيه داده در دل شب از مدينه خارج شد. 🔹 زندگانى حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام ( ترجمه جلد 44 بحار الأنوار)، ص: 360-359 [ ] 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/10 [متن عربی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 🔸 رییس جامعه مدرسین حوزه: همه چیز ما از و صفر است. اگر قرار باشد به همین راحتی نسبت به این مساله بی‌حرمتی کنیم، حرمتی باقی نخواهد ماند. اگر قرار باشد که برای حفظ قبل از مسابقه مداحی صورت بگیرد، پس از گل توسط ایران آیا کسی خوشحالی نخواهد کرد و آیا می‌توان جلوی مردم را گرفت؟ 🔸سازمان بسیج ورزشکاران کشور: پیگیریم که بازی ایران و کره‌جنوبی مستقیم نشود؛ مردم بعد از عاشورا می‌توانند بازی و آن را ببینند. با پخش نکردن این بازی از تلویزیون هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 🔸وزير كشور: براي برگزاري ديدار فوتبال در روز تاسوعاي حسيني جاي نيست. . 🔰 ! مگر قرار است با پخش شدم این بازی، اتفاقی بیافتد؟ آیا بازی، یعنی حرمت شکنی؟ آیا خوشحالی بعد از گل، یعنی توهین امام حسین؟ ! چرا مساله‌ی به این سادگی باید به قیمت شرایط خاص امنیتی و مذهبی و ملی تمام شود؟ اتفاق خیلی ساده‌ای است! پیگیری هم کرده‌اند، ولی نشد! خب این همه قشون‌کشی دارد؟ ! این بازی اصلا چه دخلی به دین و ایمان و مذهب و محرم و صفر و امام حسین مردم دارد؟ ! 🔰اما یک چیز را . اینکه ما مردم را درک نکردیم. مردم را فهم نکردیم. درک صحیحی از جامعه‌مان نداریم. مشکل اینجاست که ما مردم را نفهم فرض کرده‌ایم. آنقدر مردم را فرض کرده‌ایم که این اجازه را به خود می‌دهیم که در «هر»چیز و «هر»کاری برایشان خط‌‌کشی کنیم. این نگاه از بالاست که پدر ما را در آورده. این اعتماد نداشتن به مردم است که روزگار ما را سیاه کرده. 🔰محرم و صفر، است؟ من هم قبول دارم. امام مردم را با قانون و زور آورد در خیابان؟ امام به شعور مردم احترام گذاشت و به مردم اعتماد کرد. فتنه 88 را هم حتما آقایان بالانشینان جمع کردند! ! مردم جمع کردند. آقا به مردم اعتماد کرد و مردم از هویتشان و امام حسینشان و انقلابشان حمایت کردند. 🔰اگر دفاعی قرار است از دین و امام حسین و مملکت صورت بگیرد، باز هم با «اعتماد به مردم» است. قطعا اگر شرایط این‌طور آلوده نمی‌شد، مردم به بهترین شکل این واقعه را مدیریت می‌کردند. «اعتماد به مردم» برادران؛ اعتماد! این ره که می‌روید به ترکستان است. بازگردید به ! . 🔹پ.ن: واقعا یک جوری هی به هم نامه می‌دهند و راه‌پیمایی می‌کنند و بیانیه می‌دهند که انگار سپاه عمر سعد دارد حمله می‌کند به حرم اهل بیت!! انصافا آدم حس می‌کند دارد یک اتفاقی می‌افتد!! انگار اگر اتفاقی نیافتاد باید باشیم... 🗓 نگارش در: 1395/7/19 - مصادف 8 محرم 1438 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 بخشی از «باور کنیم این جهادِ سختِ واجب را...» 🔘...توجه به رابطه‌ی « » و « »، درک ما را از جایگاه هرکدام ارتقاء خواهد داد. این خصوصا در طرح‌ریزی و هدف‌گذاری‌های فردی و اجتماعی، فوق‌العاده مهم و اساسی است و بی‌توجهی به آن منشاء مغالطات و کج‌فهمی‌های بسیار خواهد شد. «علم» بينش وسيع و گسترده انسان درباره جهان و محصول كوشش جمعى بشر است كه در طى قرون و اعصار روى هم انباشته شده و تكامل يافته و تحت ضوابط و قواعد و نظم خاصی در آمده است.(مجموعهآثار، ج2، ص24) تولید علم، اتفاقی نیست که در یک روز یا یک سال یا یک دهه رخ دهد. علم و تمدن رابطه‌ی هم‌افزایی دارند. علم مقدمات ایجاد مدنیت را فراهم می‌کند و تمدن موجبات رشد علم را. پازل‌های حرکت‌های علم تمدنی، در بازه‌ای به طول یک تمدن چیده می‌شوند و دانشمندان و محققین متعدد، در نسل‌های مختلف، قطعات ریز و کوچک آن را در کنار هم قرار می‌دهند. «تولید علم» هدفی زودحاصل نیست. «ما حرکتمان شروع شده، لکن هنوز در اول کاریم.»(۱۳۸۶/۰۴/۲۵) «باید بدانیم قدم‌های اولیم.»(۱۳۸۹/۰۶/۱۴) هرچند هرقدمی که در مسیر علم برداشته می‌شود، ثمراتش را نمایان می‌کند؛ اما نباید توقع داشت که علم مطلوب و مورد نیاز، در بازه‌ای کوتاه محقق شود. که اگر نشد و در این مسیر با سختی مواجه شدیم، سرخورده و دل‌سرد نشویم و ناامید از مسیر. بدانیم «دنبال علم رفتن زحمت دارد و گاهی محرومیت و گاهی مشكلات»(۱۳۷۸/۰۷/۱۹). 🔘...غرب از آنجا که از علم تمدن مسلمین تغذیه کرد و آرام‌آرام بر سمند علم فایق آمد و امروز نیز به سرعت با آن می‌تازد، توانست گوی تمدن جهانی را از مسلمین برباید و امروز بر دنیا مسلط شود. «مستکبران جهانی به برکت علمی که به آن دست پیدا کردند، توانستند به همه‌ی دنیا زور بگویند.»(۱۳۹۰/۱۱/۱۴) چراکه «العِلمُ سُلطانٌ ، مَن وَجَدَهُ صالَ بِهِ، ومَن لَم يَجِدهُ صيلَ عَلَيهِ؛ دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند.»(شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۳۱۹) یعنی علم مساوی است با قدرت و اقتدار، هم امروز و هم در طول تاریخ و هم در آینده ؛ و این مسئله دو طرف بیشتر ندارد و حالت میانه‌ای در بین نیست. هر کسی و هر ملتی که عالم باشد، می‌تواند فرمان‌روایی کند و دست برتر را داشته باشد؛ هر ملتی که دستش از علم تهی باشد، باید خود را آماده کند که دیگران بر او فرمان‌روایی و در مقدرات و سرنوشتش دخالت کنند. (۱۳۸۵/۰۱/۰۱ ، ۱۳۸۸/۱۱/۱۳ ، ۱۳۹۰/۱۱/۱۴)... 🗓 نگارش در: 21آذرماه95 [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir