eitaa logo
المرسلات
10.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
529 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ چرا حضرت زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ ◾️سالروز شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها تسلیت باد! ⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇 Eitaa.com/motahari_ir
📝| توضیح و نقدی بر مبنای تبعیت دلالت از اراده ✍احسان چینی پرداز ◽️مرحوم مظفر در کتاب اصول فقه بعد از اثبات وضعی بودن دلالت لفظی، و رد هر دو احتمال عقلی یا طبعی بودن دلالت، وارد در بحث اقسام دلالات شده و « دلالت لفظی» را به عنوان مقسم، تقسیم می کنند به دلالت تصوری و تصدیقی. ◽️ایشان بعد از بیان تقسیم به بررسی آن‌پرداخته و بنابر مبنای تبعیت دلالت از اراده، دلالت را منحصر در دلالت تصدیقی مراد جدی دانسته و این چنین استدلال می کنند: ◽️بنابر مکانیزم فاعلیت بالقصد، فعل اختیاری انسان تابع غرض و غایتی است و الا لغو است.جعل و اعتبار هم یکی از افعال اختیاری انسان است لذا تابع غرض و مصلحتی صورت میگیرد ◽️حال باید گفت غرض از جعل علامات توسط انسان، تفهیم معانی است. یعنی غرض از جعل الفاظ و غیر الفاظ – مانند تابلو ها – تفهیم مراد جدی است. ◽️با توجه به این نکته معلوم میشود واضع دوال را در حالی که صادر از متکلم جاد باشد برای معانی وضع کرده است و غرض او از وضع و اعتبار دلالت لفظ بر معنا، صورت گرفتن تفهیم و تفهم بوده است. ◽️پس در صورتی که این غرض نباشد یعنی دال صادر از متکلم جاد نبوده و غایتی به نام تفهیم نباشد، دلالتی هم نخواهد بود بلکه در این مرحله اصلا دلالتی وضع نشده است فضلا از اینکه محقق شود. ◽️البته نبود دلالت منافات با انتقال ذهن به معنای آن لفظ ندارد اما این انتقال چیزی جز تداعی معانی نبوده و عقلائی نیست لذا است که اثری عقلائی و عملی هم بر آن مترتب نمیشود و هیچ حجیتی هم ندارد. ◽️با این توضیح مشخص میشود که دوال در دلالت تصوری و تصدیقی مراد استعمالی، غرض وضع را ندارند پس هیچ عاقلی – از جمله واضع – وضعی برای الفاظ در این مرحله نکرده است لذا وضعی نشده و دلالتی هم نیست. ◽️به عبارت دیگر مرحوم مظفر می فرمایند در صورتی که دو قسم اول را هم دلالت بدانیم کأن دلالت لفظیه را دلالت ذاتی و عقلی دانسته ایم. زیرا در این صورت می گویم که « دال به هر صورتی که باشد دلالت بر معنای خود دارد» این جمله یعنی دلالت حقیقتا در ظرف واقع وجود دارد – مانند دلالت دخان بر وجود نار – حال فرق ندارد که این دال چگونه حاصل شود – متکلم جاد باشد یا نباشد- بلکه به صرف وجود آن دلالت رخ می دهد. این یعنی دلالت لفظیه را تحت دلالت عقلیه و ذاتیه دیدن. که البته مفروض، وضعی بودن دلالت لفظی است. ◽️در نتیجه چنین بیانی است که برخی قائل به طبعی بودن دلالت لفظی می شوند. زیرا وضعی بودن دلالت الفاظ ملازم با تبعیت دلالت از اراده است و البته این مبنا ثمراتی دارد و آنها نمی توانند ملتزم به آن ثمرات باشند. لذا قائل به طبعی بودن دلالت شده تا کلا خود را از این مشکل رهایی دهند! ♨️نقدی مختصر بر این مبنا ◽️همانطور که خود مرحوم مظفر در المنطق تصریح کرده اند تا زمانی که دلالت لفظ بر معنای موضوع له صورت نگیرد نه دلالتی به معنای تضمنی و نه دلالتی به معنای التزامی و نه _به طور کلی_ دلالتی به معنای مجازی رخ خواهد داد. ◽️زیرا دلالت لفظ بر جزء معنا و نیز بر غیر معنا خود متفرع بر دلالت لفظ بر معنای موضوع له است. ◽️مثلا در دلالت تضمنی تا زمانی که دلالت لفظ کتاب بر موضوع له آن اتفاق نیفتد دلالتی به جزء معنا یعنی جلد کتاب صورت نمیگیرد با اینکه مراد متکلم جزء موضوع له است. همین طور در استعمال مجازی، تا زمانی که لفظ دلالتی بر معنای حقیقی نداشته باشد به مجاز پی برده نمیشود زیرا از طریقه علقه بین مجازی و حقیقی است که معنای مجازی در ذهن نقش می بندد. با این توضیح معنا نمی دهد که دلالت لفظ بر موضوع له دلالت نباشد و صرفا تداعی معانی باشد. ◽️در واقع اگر قرار باشد دلالت تابع اراده شود دیگر طولیتی بین معنای حقیقی و معنای مجازی وجود ندارد بلکه باید گفت اصلا استعمال مجازی معنا ندارد و هر مستعمل فیه ای معنای حقیقی می باشد زیرا مجازیت معنای مجاز به متاخر بودن از معنای حقیقی است. ♨️جالب اینکه با مبنای تبعیت دلالت از اراده، تبادر هم بی معنا میشود: ◽️موطن تبادر دلالت تصوری است. چه اینکه تبادر به معنای انسباق معنا به ذهن است در حالی که هیچ قرینه ای وجود نداشته باشد سواء صادر از متکلم جاد باشد یا نباشد. به عبارت دیگر تبادر کاشف از ارتباط و مسانخت بین لفظ و معنا است و تنها شرط این کاشفیت، علم به لغت است. با اینکه علم به لغت شرط دلالت تصوری است پس موطن تبادر، دلالت تصوری است. ◽️با این حال اگر دلالت تصوری را دلالت ندانیم پس تبادر هم دلالت نیست و دیگر تبادری نداشته و نهایتا از حجیت ساقط می باشد. جالب اینکه اگر ما بقی علامات حقیقت و مجاز هم بازگشت به تبادر بکند، با این توضیح تمام علامات حقیقت و مجاز مخدوش میشود! ♨️البته لوازم این مبنا بیش از آنی است که بیان شد اما به همین مقدار بسنده می کنم. 📌برگرفته از دروس استاد علی فرحانی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| فاطمه زهرا (س)، مادر و پناه رزمندگان جبهه‌ها 🎙شهید قاسم سلیمانی @almorsalaat
♨️حماسه ۹ دی برمیگردد به هویت و ماهیت انقلاب و آن روح دیانت حاکم بر دلهای مردم بود. 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ ▫️در قضیه‌ی ۹ دی سال ۸۸ یک نکته اساسی است و آن نکته برمیگردد به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب. یعنی همان روحی که حاکم بود بر اصل انقلاب ما و آن حضور عظیمِ بی‌نظیرِ تاریخی در سال ۵۷، همان روح در ماجرای ۹ دی نشان داده شد؛ ▫️... آن روح چه بود؟ روح دیانتِ حاکم بر دلهای مردم بود. پس اینجا ما دو تا عنصر در کنار هم داریم: یک عنصر، عنصر مردم است؛ که مردم در هر کشوری، در هر جامعه‌ای، اگر چنانچه همت کنند، بصیرت به خرج بدهند، عمل کنند و وارد میدان بشوند، میتوانند همه‌ی مشکلات را حل کنند. ▫️... عنصر دوم هم عنصر ایمان دینی مردم است. ایمان دینی، آن معجزه‌گری است که قادر است اولاً همه‌ی مردم را بسیج کند و بیاورد، ثانیاً آنها را در صحنه نگه دارد، و ثالثاً سختی‌ها را برای آنها هموار و آسان کند؛ هیچ ایمان دیگری این خصوصیت را ندارد. ایمان دینی میگوید شما اگر چنانچه فائق شدید و پیش بردید، پیروزید؛ اگر کشته هم شدید، پیروزید؛ اگر زندان هم افتادید، پیروزید؛ چون به وظیفه عمل کردید. ▫️وقتی کسی یک چنین اعتقاد و ایمانی داشت، دیگر شکست برایش معنا ندارد؛ لذا وارد میدان میشود. این همان عاملی است که در صدر اسلام هم اثر کرد، در انقلاب ما هم اثر کرد؛ ۹ دی این را نشان داد. ▫️با این حرکت مردم، آن حجم عظیم تبلیغات دشمن که میخواست فتنه‌گران را مردم ایران معرفی کند و اینجور نشان بدهد که مردم ایران از انقلابشان، از نظامشان برگشتند، بکلی نقش بر آب شد؛ یعنی مردم نشان دادند که این، مردم ایران است. ▫️این حادثه، حادثه‌ی کوچکی نیست. این حادثه، شبیه حوادث اول انقلاب است. این حادثه بایستی حفظ شود، بایستی گرامی داشته شود. سعی کنید جنبه‌های شعاری را بر این حادثه غلبه ندهید. در قضیه‌ی ۹ دی هم باز پای امام حسین در میان بود، پای عاشورا در میان بود. اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه‌آور از سوی این گروه‌های ایضاً سخیف، در عاشورا پیش نمی‌آمد، این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید. اینجا هم پای عاشورا در میان بود. (عبارت تلخیص شده است) @almorsalaat
013-dastgaheestenbati@almorsalat.mp3
1.75M
📝| معنای اعتباری بودن دستگاه استنباطی 🔰استاد علی فرحانی ◽️یکی از مسائل بسیار مهم که می تواند موجب اشتباهات بزرگی شود، عدم فهم صحیح از معنای اعتباریت دستگاه استنباطی است‌. ◽️با اینکه نظام استنباطی باید دارای اجزاء ای منسجم و الگوریتمی صحیح باشد اما می بایست مبادی صحیحی نیز دارا باشد. ♨️ علت برتری دستگاه استنباطی حضرت امام بر دیگر نظامات، منتج بودن آن و نیز مبادی برهانی و صحیح آن است. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
های استاد علی فرحانی 💠 تدریس الموجز eitaa.com/almorsalaat/1403 💠تدریس اصول فقه پایه۵ eitaa.com/almorsalaat/1247 💠تدریس اصول فقه پایه6 eitaa.com/almorsalaat/1588 💠تدریس بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1590 💠برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 💠تدریس مناهج الوصول eitaa.com/almorsalaat/1843 💠تدریس رسائل ج۱ تا ابتدای اجماع منقول eitaa.com/almorsalaat/2068 💠تدریس شرح لمعه ج۱ تا کتاب الزکاه eitaa.com/almorsalaat/2636 @almorsalaat
📝| مطهری یا مطهری ؟؟؟ ✍محسن ابراهیمی ▫️شهید مطهری در کلام امام خمینی و رهبر انقلاب، از دو جنبه مورد رجوع و استفاده است. ▫️یک جنبه آثار ایشان است. آثار ایشان به گفته امام خمینی، برای عارف و عامی سودمند است و نباید گذاشت که فراموش شود و به تعبیر رهبر انقلاب، این آثار هنوز به‌روز و پاسخگوست. ▫️آنچه از مراجعه به آثار ایشان بدست می آید، یک جهان‌بینی و یک اسلام شناسی صحیح و بی بدیل است. ▫️اما شهید مطهری وجهه دیگری هم دارد و آن شخصیت شهید است. شخصیت او مشتمل بر علم، معنویت، زمان‌شناسی، تکلیف‌گرایی، فقاهت، اجتهاد، فلسفه و ... است. ▫️بخش معظمی از تاکیدات رهبر انقلاب خصوصا خطاب به طلاب، توجه به این نکته است که ما برای هر دورانی نیاز به شهید مطهری ها داریم و حوزه علمیه، باید شهید مطهری تربیت کند با همان توانمند ها و روحیات. ▫️اما برای شهید مطهری شدن، صرف خواندن کتاب های او کفایت نمی کند. بلکه باید سیره علمی و عملی او را مورد تحقیق قرار داد تا بدست آید که شهید مطهری شهید مطهری شده است؟ ▫️آنچه به نظر می‌رسد این است که تحصیل عمیق حوزوی همچون فقه و اصول و فلسفه و همچنین معنویت، دو رکن اساسی در تشکیل شخصیت شهید است. ▫️او نزد امام و نزد علامه را که از کتب اصلی فلسفه هستند، خوانده است. او در حوزه علمیه، مطول و کفایه و اسفار و شفا تدریس کرده است. در کنار آن به طور وحشتناکی اهل مطالعه کتب مختلف بوده است. همچنین از آثار او و بیانات اطرافیان او بدست می آید که معنویت از ابعاد اصلی زندگی او بوده است. ▫️خلاصه اینکه علاوه بر خواندن آثار شهید مطهری، خصوصا طلاب باید سعی کنند که شهید مطهری بشوند و خواندن همین فقه، اصول و فلسفه رایج (البته عمیق و محتوایی) از شروط لازم مطهری شدن است. هر چند کافی نیست. ۹۹/۱۰/۱۰ @almorsalaat
♦️تدریس| کتاب المنطق (مرحوم مظفر) از ابتدای کتاب تا ابتدای صناعات خمس 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 🔊تدریس این کتاب در سال ۹۹ در مدرسه صدوقی فاز۴ برگزار شده است. ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/smhashemi/almanteq99-400/ @almorsalaat
📚| خاندان نوبختی ✍عباس اقبال آشتیانی 📖: خاندان ایرانی نژاد نوبختی یکی از جمله خانواده های اصیل ایرانیند که با قبول آئین اسلام، در خدمت خلفای عباسی و امرای مسلمان داخل شده و از راه نشر علوم و حکمت و آداب و اداره پاره ای مشاغل دیوانی ذکری بخير از خود در تاریخ تمدن اسلامی بجا گذاشته و گذشته اند. اعضای این سلاله بزرگ چنانکه از اشارات مورخین و شعرا و ادباء بر می آید، از نیمه قرن دوم تا اوایل قرن پنجم هجری، بیشتر در دارالخلافه بغداد مصدر کارهای کشوری و یا در یکی از شعب علوم و ادبیات شاخص و مشار اليه بالبنان بوده اند. مخصوصا چند نفر از ایشان از پیشوایان جلیل القدر فرقه امامیه اثنی عشریه محسوب می شده. ص۱۶ ⬇️دانلود کتاب👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/57 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ مقدمیت فلسفه برای فهم اوج معارف دین 🔰استاد شهید مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸چيزي که براي يک نفر محقّق عارف به مسائل توحيد بسيار بسيار اعجاب آور است، منطق مخصوصي است که قرآن کريم و پس از آن، روايات مأثوره از رسول اکرم (ص) و علي (ع) و ساير ائمّه اطهار در مسائل توحيد پيش گرفته‌اند. 🔸اين منطق اصلًا و ابداً با منطق آن عصر و زمان تطبيق نمي‌کند، بلکه با منطق قرنها بعد که کلام رونق گرفت و منطق و فلسفه رايج شد نيز تطبيق نمي‌کند؛ بسي بالاتر و والاتر از آنهاست. اين خود مي‌رساند که قرآن کريم از منبع و منشأ ديگري سرچشمه گرفته و آن کس که قرآن بر زبان مقدّس او جاري شده است، حقايق توحيدي را با ديده ديگري مي‌ديده و مشاهده مي‌کرده است، و هم مي‌رساند که اهل بيت پيغمبر (صلوات اللّه و سلامه عليه و عليهم) آشنايي‌شان با منطق قرآن و علوم قرآن با ديگران متفاوت بوده است. در جاهايي که ديگران به اقتضاي علوّ مطلب از سطح عادي افکار بشري دچار سرگيجه بوده‌اند، آن بزرگواران حقايق را با روشن بيني خاصّي بيان کرده‌اند. 🔸جاي تعجّب نيست اگر ديده مي‌شود حتّي متکلّمين شيعه قادر نبوده‌اند اين مسائل را درست هضم کنند که انحرافي براي آنها دست ندهد. هنگامي که انسان به کلمات بزرگاني مانند شيخ مفيد و سيد مرتضي و علّامه حلّي و مجلسي و امثال اينها برخورد مي‌کند و بيانات آنان را در اين زمينه‌ها در کتب کلامي يا در شرح احاديث مي‌بيند، متوجّه مي‌شود که اين شخصيتهاي بزرگ از قرار گرفتن تحت تأثير بيانات معتزله و اشاعره مصون نمانده‌اند؛ طرز تفکرشان نزديک به طرز تفکر معتزله يا اشاعره بوده است و ناچار بوده‌اند تا حدّ زيادي آيات و اخبار را در اين گونه مسائل تأويل و توجيه کنند. بديهي است اين نقصي براي آن بزرگان محسوب نمي‌شود. هر کس ديگر هم که در شرايط آنها مي‌بود نمي‌توانست از آنچه‌ آنها مصون نمانده‌اند مصون بماند. 🔸در همه شرق و غرب عالم، اين منطق منحصر است به قرآن کريم و فرزندان و پروردگان اين کتاب مقدّس، يعني اولياي دين. ديگران تدريجا و قدم به قدم در اثر آشنايي اصولي با اين گونه مسائل و تعمّق و تفکر زياد توأم با توسّل به قرآن مجيد و کلمات رسول اکرم (ص) و ائمّه دين مخصوصاً علي (عليه السّلام) به اين حريم راه يافته‌اند. 📌استاد شهید در کتاب عدل الهی میفرمایند که وقتی که حکمت الهی را نزد امام خمینی خوانده اند به اصالت و عمق معارف دین پی برده اند: ✅تازه با حکمت الهي اسلامي آشنا شده بودم و آن را نزد استادي- که برخلاف اکثريت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراي يک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهيات اسلامي را واقعا چشيده و عميق‌‌‌‌‌ترين انديشه‌‌‌‌‌هاي آن را دريافته بود و با شيرين‌‌‌‌‌ترين بيان آنها را بازگو مي‌‌‌‌‌کرد- مي‌‌‌‌‌آموختم. ... در آن روزها يک طرح اساسي در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک جهان‌‌‌‌‌بيني گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي اعتقاد پيدا کرده بودم، معارف توحيدي‌‌‌‌‌ قرآن و نهج البلاغه و پاره‌‌‌‌‌اي از احاديث و ادعيه پيغمبر اکرم و اهل بيت اطهار را در يک اوج عالي احساس مي‌‌‌‌‌کردم. @almorsalaat
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 بسمه تعالی در خلال روند درمانی آیت الله مصباح یزدی، حال ایشان رو به وخامت گذاشته است؛ لذا از تمامی مؤمنین خواستاریم با تضرع به درگاه خداوند متعال و توسل به اهل بیت (ع)، خصوصا حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا بفرمایید. ۹۹/۱۰/۱۱ 💻 @mesbahyazdi_ir
پیام استاد علی فرحانی جهت استشفای حضرت آیت الله مصباح سلام علیکم. حال آیت الله مصباح اصلا خوب نیست. دوستانِ اهل دعا را بفرمایید اگر بتوانند امشب را توسلی به اباعبدالله جهت استشفای این یار آقا و حامی ولایت داشته باشند و ایشان را به حرمت مادرشان قسم دهند که عنایتی بفرمایند و لباس شفا و عافیت به تن آیت الله مصباح این فدایی آقا بنمایند. بمنه و کرمه @almorsalaat
014-dastgahe.mostaghelle.emam@almorsalat.mp3
1.46M
📝| دستگاه استنباطی حضرت امام یک مدرسه اصولی مستقل است. ◽️مدرسه اصولی حضرت امام یک مدرسه مستقل است نه صرفا حاشیه ای بر نظام‌ مشهور. ◽️شاهد این حقیقت، جامع الاضداد بودن دستگاه ایشان و ثمرات عجیب آن در فقه است. ♨️ این صوت را حتما گوش کنید. مطالب مهمی دارد. @almorsalaat
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🏴انا لله و انا الیه راجعون لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. رحلت این عالم ربانی را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنیم 💻 @meabahyazdi_ir
🏴 چند کلامی از دل درباره آیت الله مصباح یزدی 🔰 ایامی که بودیم به قاعده محبتی که به انقلاب و دین داشتیم همواره در کشاکش با استاد و دانشجویِ مخالف خوان بودیم فکر و ذکرمان دفاع از هویت انقلابی و دینی بود. در میانه ی هزار کتاب و مقاله و سخنرانی شبهه انگیز، ما دست پُری نداشتیم و در ظلمات دنبال بارقه ی نوری می گشتیم. اما زمانی که با آیت الله مصباح یزدی آشنا شدیم انگار همه دغدغه ها منحل و بال پرواز در دریای معرفت گشوده شد و در آن جنگ احساس قدرت کردیم. یادم می آید آنقدر غرق در لذت خواندن و شنیدن اندیشه های او می شدیم که محبت او تمام وجودمان را فرا می گرفت. فکر می کردم برای این همه ایتام آل محمد در دانشگاه پدری مهربان پیدا شده که برهانش قاطع و شمشیر کلامش صارم است. 🔰 یادم می آید در سال 88 توانستیم ایشان را به دانشگاه دعوت کنیم. اولین باری بود که نور چهره او را از نزدیک می دیدم. تواضع عجیب و غریب این مرد الهی ما را که از او کوهی از علم در ذهن داشتیم، حیران می کرد. این اولین بار بود که توفیق داشتم دست ایشان را ببوسم و با زبان بی زبانی از او تشکر کنم و بگویم چقدر به او مدیونم و ما را از دل چه ظلماتی در آورده است. 🔰 بعدها رنگ و بوی همین مرد، ما را به حوزه علاقه مند کرد. یادم می آید در جلسه مصاحبه ورود به یکی از مدارس قم، مصاحبه کننده محترم پرسید: «آمدی به حوزه که مثل چه کسی شوی؟» گفتم: «امام خمینی که دست یافتنی نیست دوست دارم شبیه آقای شوم.» گرچه بعدها به این خیال خام و وهم رسیدن به رتبه چنین مردی خندیدم! 🔰در قم توفیق داشتم با استادی همراه باشم تا بخش هایی از اندیشه های فلسفی، قرآنی و سیاسی ایشان و وجوه معنوی این مرد بزرگ را بر ما روشن کند. آنجا بود که فهمیدم آن عالمِ بی بدیلی که عاشقش بودیم را تا الان اصلا نمی شناختیم. آنچه در ذهن بود تنها تصویری مبهم و اولیه از واقعیت ایشان بود. 🔰 جلسات اخلاق ایشان پاتوق هفتگی ما بود. این مرد عجیب بود. هر چه می کردیم در این جلسات از او یک «من» بشنویم چیزی نصیبمان نمی شد. در این درسها که عنوانش «اخلاق» بود، چنان متخلق و وارسته و متواضع حاضر می شد که نیازی به سخن گفتن باقی نمی ماند. 🔰 از آن روز تا امروز محبت این مرد الهی در دل فزون شد و کتابها و اندیشه اش ما را در غیبت امام و علامه به محضر آنان می برد. خبر ارتحال او یکبار دیگر تمام عالم را بر سرمان آوار کرد و احساس می کنم مهربان که در بخش زیادی از زندگی پشتیبان فکری ما بوده است را از دست داده ام رحمه الله علیه... 🔰 عزیز وقتی هدف دشمن قرار گرفت و پاره پاره شد، همه مظلومیت و حماسه او را دیدند ولی مصباح یزدی سالهای سال هدف تیر و فحش و تحریف و ناسزای بی انصاف ترین مردمان بود ولی این شهادت تدریجی صدایی نداشت به همین دلیل فکر می کنم او از حاج قاسم هم مظلومتر بود. خدا به رهبر انقلاب صبر دهد بهترین هایش در این یک سال آسمانی شدند ... 🖊 سید محمد هاشمی @ofoqemobin
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی 🔰 بسم الله الرّحمن الرّحیم با تأسف و تأثر فراوان خبر درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیةالله آقای حاج شیخ محمدتقی مصباح یزدی را دریافت کردم. این، خسارتی برای حوزه‌ی علمیه و حوزه‌ی معارف اسلامی است. ایشان متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویائی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند. خدمات ایشان در تولید اندیشه‌ی دینی و نگارش کتب راه‌گشا، و در تربيت شاگردان ممتاز اثرگذار، و در حضور انقلابي در همه‌ی میدانهائی که احساس نیاز به حضور ایشان میشد، حقاً و انصافاً کم‌نظیر است. پارسائی و پرهیزگاری خصلت همیشگی ایشان از دوران جوانی تا آخر عمر بود و توفیق سلوک در طریق معرفت توحیدی، پاداش بزرگ الهی به این مجاهدت بلند مدت است. اینجانب که خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز میباشم، به خاندان گرامی و فرزندان صالح و دیگر بازماندگان ایشان و نیز به شاگردان و ارادتمندان این معلّم بزرگ و به حوزه‌ی علمیه تسلیت عرض میکنم و علوّ درجات ایشان و مغفرت و رحمت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فیلم اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله مصباح یزدی. ۹۹/۱۰/۱۳ @almorsalaat
011-chera.migooim.emamvallameh@almorsalat.mp3
748.4K
📝| تطابق کامل نظام امام و علامه با نگاه فقه اکبر 🔰استاد علی فرحانی ◽️اگر یک نظام‌ فکری توان توضیح حتی یک مساله واحد از مسائل بشر را نداشته باشد آن نظام عقیم است. ◽️حق این است که نظام امام و علامه در نگاه فقه اکبر به صورت کامل بر هم منطبق شده و توان پاسخگویی دین به مسائل را نشان می دهد. @almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 پیکر آیت‌الله مصباح یزدی فردا در قم تشییع خواهد شد ◼️ مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله مصباح یزدی عضو خبرگان رهبر و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ⏱ فردا دوشنبه ۱۵دی ماه ساعت ۹صبح 📌 از مصلای قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با رعایت همه پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد. ➕ خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از  طلبه خارجی