eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
516 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📝| آیت الله اعرافی قلب تحول را فعال کردند. 1️⃣ تحول واقعی به نحو کلی به این معناست که حوزه علمیه به عنوان اصلی ترین و شاید تنها نهادی که اسلام عزیز را در تمام ابعاد مورد شناخت و کاوش قرار می دهد، بتواند متناسب با هر مقطعی از تاریخ پاسخ مناسب دین به سوالات اساسی بشر را از منابع استخراج و به نحو کارآمد و نظام‌مندی در اختیار جوامع اسلامی و تمام بشریت قرار دهد. بتواند اندیشه ها و دانش اسلامی را برای فرد سازی، خانواده سازی، جامعه سازی با ملاحظه عنصر زمان و مکان در اختیار قرار دهد. و در بعد انسانی مصلحان و راهبران پخته و پیشرو را برای اقامه دین و عملیاتی کردن آن نظاماتِ مستنبط، تربیت کند. 2️⃣ ساختار هویتی حوزه علمیه با تمام مراکز علمی جهان متفاوت است. در مکاتب غربی و شرقی، متفکرین بر اساس نوع نگاه خود به عالم هستی و بر اساس یک ضوابط تجربی و تاریخی هر حرفی را بخواهند بدون هیچ محدودیتی بر زبان و قلم جاری می کنند. مدتی بر اساس آن نظریه رفتارهای فردی و اجتماعی مدیریت می شود. اندیشمند بعدی می آید حرف دیگری را به کرسی می نشاند و ما شاهد ظهور «ایسم های» بسیار زیادی هستیم که می آیند و بعد جبر میدان، ناکارآمدی آنها را نشان می دهد، کنار می روند و ایسم بعدی ... ▫️اما در فضای فکر اسلامی به جهت عالم الغیب و الشهاده دانستنِ خداوند و محدود دانستن فهم بشری، لااقل در حوزه علوم انسانی و اندیشه هایی که به سعادت و شقاوت انسان مرتبط است باید به نحو اجتهادی از متن بیانات خداوند متعال و معصومین (ع) استنباط شود. لذا با این نگاه حجت محور متفکر، اسلامی نمی تواند با شناخت محدود خود با نظریات -من درآوردی- برای بشریت نسخه بپیچد. ▫️لذا در نهاد علمی حوزه کسی می تواند تولید نهایی علم کند و نسخه بپیچد که مقدمات لازم را طی کرده باشد و به درجه اجتهاد رسیده باشد تا بتواند با کار علمی با ضابطه به تولید نظامات علم اسلامی بپردازد. و یکی از معانی بیان رهبری معظم انقلاب که فرمودند < تحول در حوزه از بالا باید اتفاق بیفتد> بخاطر همین بافت هویتی حوزه است. 3️⃣ در طول تاریخ و در همه جای دنیا اگر علم و دانش رشد کرده است - فارغ از ارزش گذاری- همه و همه نتیجه تضارب آرا، برخورد نگاه های متفاوت علمی، مباحثات و جنگ قلم ها بوده است. در دنیای غرب آنقدر کتاب روی کتاب نگاشته شد،آنقدر کرسی ها و تریبون های علمی فعال شد و آنقدر مقاله روی هم تلنبار شد که در نهایت یک رژیم علمی-فکری (فارغ از درست و غلط بودن آن) تولید شد و نمود تمدنی هم پیدا کرد. ✅ آیت الله اعرافی با فهم درست از مقدمات مذکور و با درک عمیق از فضای مدیریتِ دانش، آن هم دانش حوزوی با آن ملاحظات هویتی دست به اقدامی زدند که دقیقا سبب فعال شدن قلب تحول در حوزه علمیه شده است و آن راه اندازی دروس خارج فقه معاصر در مسائل مختلف فردی، حکومتی و اجتماعی ... است. و ایشان با تسلط کامل بر مولفه های میدان، در تنگه احد تولید علم ایستادند. ▫️اگر این کار که به سطح اجرا هم رسیده است، بیش از پیش تقویت شود و همه نخبگان حوزوی و اساتید دغدغه مند به کمک این کار بشتابند، زمینه ای فراهم شده و خواهد شد که چشمه های جوشان تولید علم و اندیشه و حل مسائل اسلام اجتماعی به طور سیستماتیک و گسترده از گوشه و کنار حوزه علمیه فواره بزند و در مدت نه‌چندان دوری شاهد حوزه علمیه غنی، پاسخگو، مولد و تحولی خواهیم بود. ✍️حجت الاسلام علی امیری ۰۰/۷/۲۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
📚 تقسیم کلی آثار شهید استاد مطهری که در پخش زنده کانال المرسلات بیان شد 🏮 قسمت اول: آثار زیربنایی و نظام ساز (تدریسی - مشاوره - تقریر) ▪️مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی- امامت و رهبری- کلیات علوم اسلامی-اصول فلسفه و روش رئالیسم- توحید- خدا در زندگی انسان-عدل الهی- انسان و سرنوشت – نبوت – ختم نبوت- آشنایی با قرآن- ولاء و ولایت ها- حیات جاوید- معاد- جامعه و تاریخ- قیام و انقلاب مهدی- انسان شناسی قرآن- علل گرایش به مادی گری- فلسفه اخلاق/جاودانگی اخلاق- اسلام و نیازهای زمان- اصل اجتهاد در اسلام- الهامی از شیخ الطائفه- نظام حقوق زن در اسلام- مسأله حجاب- آثار فلسفی مثل شرح منظومه، شرح مبسوط، درس های اشارات و شفا، درس های اسفار- نقدی بر مارکسیسم 🏮قسمت دوم: آثار مکمل (مطالعه و تقریر) ▪️آزادی معنوی- تعلیم و تربیت در اسلام- انسان کامل- عرفان حافظ- فطرت- گفتارهایی در اخلاق اسلامی- احیای تفکر اسلامی- جهاد اسلامی- آینده انقلاب اسلامی ایران- شش مقاله- اخلاق جنسی- زن و مسائل قضائی و حقوقی- گریز از ایمان و گریز از عمل- جهان بینی الهی و جهان بینی مادی- خاتمیت- خدا در اندیشه انسان- نبرد حق و باطل- فلسفه تاریخ- مسأله ربا و بانک- نظری به نظام اقتصاد اسلامی- مسأله شناخت- مقالات فلسفی- 🏮قسمت سوم: آثار روبنایی (مطالعاتی) ▪️داستان راستان(دو جلد)-حکمت‌ها واندرزها(دو جلد)- سیری در سیره نبوی- جاذبه و دافعه علی علیه السلام- سیری در نهج البلاغه- حماسه حسینی(دو جلد)- سیری در سیره ائمه اطهار- نهضت های صدساله اخیر- حج- امدادهای غیبی زندگی بشر- ده گفتار- پانزده گفتار – بیست گفتار- خدمات متقابل اسلام و ایران- پیامبر امی- ✍️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری 🌐ملاحظات و محاکمات 🆔http://aminjavaheri.com ☕️eitaa.com/sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| در نظام فکری امام و علامه تعارضی بین علوم مختلف اسلامی وجود ندارد و تعادل بین علوم رعایت شده و کارآمدی آنها به حداکثر خود رسیده است 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس الفائق جلسه سوم ۱۴۰۰/۷/۲۱ ✅در تفصیل این مطلب صوت زیر را بشنوید: "حقیقت وحدانی اسلام" 👇👇 https://ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/029-haghighatevohdanieslam-971104-tehran@almorsalat.mp3 @almorsalaat
📚| در آسمان معرفت، تذکره اوحدی از عالمان ربّانی همچون: علامه طباطبایی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، آیت الله محمد تقی آملی، علامه شعرانی، فاضل تونی، ملاهادی سبزورای و ... ✍علامه حسن زاده آملی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/130 @almorsalaat
✴️در جستجوی عارف کامل 🔰 بخشی از زندگینامه خودنوشت آیت الله شیخ محمدتقی آملی از شاگردان آیت الله سید علی قاضی و از اساتید علامه حسن زاده + حواشی علامه حسن زاده 🌿🌿🌿🌿🌿 🔸تا سنین هزار و سیصد و چهل و هشت (1348هجری) و چهل و نه (۱۳۴۹) پنجاه (۱۳۵۰)، نه آن که خود را مستغنی دیدم، بلکه ملول شدم. چه آن که طول ممارست از تدرس و تدریس و مجالس تقریر که در شبها تا جار حرم در صحن حرم منعقد می داشتم، خسته شدم. 🔸به علاوه کمال نفسانی در خود نیافتم، بلکه جز دانستن چند ملفقاتی که قابل هزاران نوع اعتراض بود، چیزی نداشتم. و همواره از خستگی ملول و در فکر برخورد با کاملی وقت می گذراندم. و به هر کس می رسیدم با ادب و خضوع تجسسی می کردم که مگر از مقصود حقیقی اطلاعی بگیرم. 🔸و در خلال این احوال به سالکی ژنده پوش برخوردم، و شبها را در حرم مطهر حضرت مولی الموالي (ارواحنا فداء عتبته) تا جار حرم با ایشان بسر می بردم. و او اگر چه کامل نبود لكن من از صحبتش استفاداتی می بردم.(1) 🔸تا آن که موفق به ادراک خدمت کاملی شدم، و به آفتابی در میان سایه برخوردم، و از انفاس قدسیه او بهره ها بردم،(2) و در مسجد کوفه و سهله، شبهایی تنها مشاهداتی کردم. 🔸و کم کم باب مراوده با مردم را به روی خود بستم، و به مجالس مباحثات حاضر نمی شدم، و دروسی را که خود داشتم، ترک کردم. و چند سالی بر این حال بماندم تا مرا شوق بازگشت به طهران پدید آمد. 🌿🌿🌿🌿🌿 ✅حواشی علامه حسن زاده 🔹(1) از جنابش پرسیدم که این سالک ژنده پوش چه کسی بودند؟ در جوابم نام او را به زبان نیاورد بلکه همینقدر فرمود که آدم خوبی بود و لكن جوابگوی ما نبود. 🔹(2) از حضرتش پرسیدم این انسان کامل، کدام بزرگوار بوده است که سرکار عالی در محضرش زانو زده اید و تسلیم او شدید و آن همه او را به عظمت یاد می فرمائید؟ فرمودند: جناب حاج سید علی آقای قاضی طباطبائی تبریزی (قدس سره). 📚 در آسمان معرفت، ص 211 @almorsalaat
🔻 پذیرش مرکز تخصصی تربیت مبلغ شهید مطهری ▪️ با رویکرد تربیت مدیر 🔴 عرصه های اعزام مبلغ: 📌 دانشگاه های سراسر کشور 📌 نیروهای مسلح کشور 📌 فرهنگیان کشور 📩 ثبت نام اولیه : ارسال عبارت «محل تحصیل + پذیرش 1400» به سامانه پیامکی 30003218 ⚠️آخرین مهلت ثبت نام : شنبه یکم آبان ماه 1400 📂 کسب اطلاعات بیشتر: www.miqat.ir ☎️ شماره تلفن : 02537008 (داخلی 146) 📍آدرس : شهر مقدس قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه 26، پلاک 4 http://eitaa.com/joinchat/3533570061C26a89e033c موسسه جوانان انقلاب اسلامی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| لزوم نگاه کل گرا و هماهنگ به همه مسائل علم اصول 🎙استاد علی فرحانی ▫️استاد در این صوت بیان می دارند که یکی از آسیب های بررسی اقوال مختلف در یک مسئله و اختیار کردن یکی از اقوال، این است که نگاه کل گرا به علم از بین برود. ▫️علم اصول چون یک نظام به هم پیوسته است و نتیجه مطلوبه بر مجموع بما هو مجوع آن بار می شود، باید مسائل آن با هم دیده شود و با یکدیگر سازگار باشند. ▫️ایشان این مطلب را بر دو مسئه جعل جزئیت و شرطیت و همچنین صحیح و اعم تطبیق می دهند. 📌 جلسه سوم ۰۰/۷/۲۱ @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش هفتم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- درباره تحصیل ادبیات عرب ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=07-ababiat/033-darbareadabiyat@almorsalat.mp3 🌀2- روش تحصیل ادبیات عرب ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=07-ababiat/034-raveshetahsileadabiyatarab@almorsalat.mp3 🌀3- مقدار نیاز به ادبیات عرب در اجتهاد از نگاه امام خمینی ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=07-ababiat/meghdare-niaz-be-adabiate-ararb-az-negahe-emam.mp3 🌀4- زوائد علم اصول و نقش ادبیات در استنباط ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=07-ababiat/zavaede-elme-osul-v-naghshe-adabiat-dar-estenbaat.mp3 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐| توسعه فقه، چرایی و چگونگی 🎙استاد علی فرحانی 🌀استاد در این صوت، نکاتی را مورد چرایی و چگونگی توسعه فقه همانند جامعیت دین، لزوم تجمیع منابع، و ... به طور خلاصه بیان می کنند. 📌تدریس 00/07/24 @almorsalaat
در تکمیل و تفصیل مطالب این صوت👆 می توانید کتاب را که مجموعه ای از گفتارهای استاد علی فرحانی درباب الگوی تولید علوم انسانی اسلامی است را مطالعه فرمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/almorsalaat/1725 @almorsalaat
🔍ملاک «کتاب اخلاق» چیست؟! 🌟علماء اخلاق كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم غزالى» و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- 🌟و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد. 🌟كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى پندارند، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمى كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى اندازد. 🌟بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. ✅نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. 🌟و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. 🌟ريشه هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. 🌟كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. 🌟طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. 🌟و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است. 🌟نويسنده، راه نوشتن كتاب اخلاق را باز كردم كه اگر عالمى نويسنده و قادر بر تقرير و تحرير پيدا شد، اين طرز بنويسد؛ نه آن كه خودِ من را چنين قدرت يا قلم شكسته ام را اين توانايى يا قلب ظلمانيم را اين بينائى است. و معلوم است اشكال نمودن سهل است، ولى حل آن كردن مشكل است. 📚امام خمینی (ره)، شرح حديث جنود عقل و جهل، ص۱۱ @almorsalaat
طريق معرفة النفس هو أن يوجّه الإنسان وجهه للحقّ سبحانه و ينقطع عن كلّ صارف شاغل عن نفسه إلى نفسه حتّى يشاهد نفسه كما هي و هي محتاجة بذاتها إلى الحقّ سبحانه و ما هذا شأنه لا ينفكّ مشاهدته عن مشاهدة مقوّمه. ▫️علامه طباطبایی، رساله الولایه @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀گفتاری انتقادی پیرامون برخی از شاخه های جدید علوم حوزوی همچون فلسفه فقه، فلسفه اصول، روش شناسی اجتهاد 🎙استاد علی فرحانی 🔹امروزه در میان علوم حوزوی، شاخه های جدیدی همچون فلسفه فقه، فلسفه اصول، و ... توسط اندیشمندان حوزوی ایجاد شده است. استاد در این صوت، ضمن پذیرش اینکه در این مباحث مطالب صحیحی نیز مطرح می شود، بیان میدارند که اولا این مباحث بر اساس نگاه ناصحیحی به علوم ایجاد شده اند و ثانیا سبب طولانی تر شدن مقدمات اجتهاد می شوند‌ 📌گزیده تدریس 00/07/24 @almorsalaat
با سلام خدمت دوستان گرامی ما برای ضبط صوت برخی از دروس نیاز به یک عدد داریم. اگر کسی از بزرگواران رکوردری داره که می تونه در اختیار ما قرار بده و یا خیّری سراغ دارید که بتونه هزینه خرید اون رو متقبل بشه، لطفا به آیدی بنده (@ebrahimi845) پیام بدهید. باتشکر @almorsalaat
🌀کدام کتاب اخلاقی را بخوانیم؟ از کدام عالم اخلاق استفاده کنیم؟ 🔹اى عزيز، شيطان تو را وسوسه نكند و به آنچه دارى قانع ننمايد، قدرى حركت كن و از صورت بى‌مغز و قشر بى‌لبّ تجاوز نما، و ذمايم اخلاق خود را و حالات نفسانيه خويش را تحت مطالعه و مداقه قرار بده، و با كلمات ائمه هدى عليهم السلام و كلمات بزرگان علما انس بگير كه در آن بركاتى است. 🔹فرضاً كه از عرفا كسى را به بزرگى نمى‌شناسى، از علماى بزرگ معرفت و اخلاق، آنها را كه پيش همه علما مسلّمند پيروى كن؛ مثل: 1⃣جناب عارف باللَّه و مجاهد فى سبيل اللَّه، مولانا سيد بن طاوس- رضي اللَّه عنه؛ 2⃣و مثل مولانا عارف باللَّه و سالك إلى اللَّه، شيخ جليل بهائى- قدس سره؛ 3⃣و شيخ ارباب معرفت، مولانا محمد تقى مجلسى- رضوان اللَّه عليه؛ 4⃣و شيخ محدثين، فرزند بزرگوار او، مولانا مجلسى- رحمه اللَّه. ▫️كتاب شرح فقيه مولانا مجلسى اول، كه يكى از كتابهاى نفيس جليل القدر است و فارسى، مطالعه نما، و اگر نفهميدى، از اهلش سؤال كن كه در آن كنزهايى از معرفت است؛ 5⃣ و 6⃣و همين طور كتب عزيزه شيخان جليلان نراقيان؛ 7⃣و از علماى معاصر، كتب شيخ جليل القدر، عارف باللَّه، حاج ميرزا جواد تبريزى- قدس سره- را مطالعه كن؛ 🔹شايد ان شاء اللَّه از اين تأبّى و تعسّف خارج شوى، و چون نويسنده خالى از همه مقامات معرفت و انسانيت، عمر را به بطالت نگذرانى؛ 🔹كه خداى نخواسته اگر با اين حال از اين عالم منتقل شوى، دنبال آنْ حسرتها و پشيمانيهايى است جبران ناپذير، و ظلمتها و كدورتهايى است بى‌منتها. 📚امام خمینی، سر الصلاة ص 40 @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ | روش استنباط در مسائل مستحدثه همان روش است و تنها تفاوت در این است که موضوع سابق تغییر کرده و یا موضوع جدیدی ایجاد شده است. 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس ۰۰/۰۷/۲۱ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝| تاثیر تعاون در امور معنوی! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا، ضمن نقل خاطره ای از رابطه آیت الله بهجت با آیت الله کشمیری، توضیح می دهند که معاونت و همراهی با دیگران در امور معنوی، تاثیر بسزایی در رشد معنوی افراد دارد. حتما . 📚 گزیده ای از تدریس شرح لمعه @almorsalaat
📚| آشنای آسمان خاطرات و اسناد جناب آقای محمد تقی انصاریان خوانساری درباره مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی رحمه الله ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/131 @almorsalaat
💠اهل جهنم از بوى تعفن عالمى كه به علم خود عمل نكرده متأذى مى‌شوند 🔅و در روايت ديگر آمده است كه هفتاد گناه از جاهل آمرزيده مى شود پيش از آنكه يك گناه از عالم مورد آمرزش قرار گيرد. زيرا گناه عالم براى اسلام و جامعه اسلامى خيلى ضرر دارد. 🔅عوام و جاهل اگر معصيتى مرتكب شود، فقط خود را بدبخت كرده، بر خويشتن ضرر وارد ساخته است؛ ليكن اگر عالمى منحرف شود و به عمل زشتى دست زند، عالمى را منحرف كرده، بر اسلام و علماى اسلام زيان وارد ساخته است. 🔅اينكه در روايت آمده كه اهل جهنم از بوى تعفن عالمى كه به علم خود عمل نكرده متأذى مى‌شوند، براى همين است كه در دنيا بين عالم و جاهل در نفع و ضرر به اسلام و جامعه اسلامى فرق بسيار وجود دارد. 🔅اگر عالمى منحرف شد، ممكن است امتى را منحرف ساخته به عفونت بكشد. و اگر عالمى مهذب باشد، اخلاق و آداب اسلامى را رعايت نمايد، جامعه را مهذب و هدايت مى كند. 🔅در بعضى از شهرستانهايى كه تابستانها به آنجا مى رفتم، مى ديدم اهالى آن بسيار مؤدب به آداب شرع بودند. نكته اش اين بود كه عالم صالح و پرهيزكارى داشتند. 🔅اگر عالم ورع و درستكارى در يك جامعه يا شهر و استانى زندگى كند، همان وجود او باعث تهذيب و هدايت مردم آن سامان مى گردد، اگر چه لفظا تبليغ و ارشاد نكند. 📚 امام خمینی، جهاد اكبر ص۱۵ @almorsalaat
📣 🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر 🎙حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی ⏰زمان: امروز (پنجشنبه) ساعت ۲۰ 🌐پخش زنده از کانال المرسلات در 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b @almorsalaat
🔵سخنرانی با موضوع: تاثیرات قرآن و اسلام در تحولات و تکامل زندگی بشر 🎙حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برکات و فضیلت 🎙مرحوم آیت الله العظمی بهجت ❓سؤال: کسی است که می‌گوید علاقه‌ای به خواندن قرآن ندارم، چه‌کار کنم؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: زیاد صلوات بفرستد؛ علاقه دارد یا ندارد؟ صلوات بفرستد، همان هدایتش می کند. ❓سؤال: برای رفع تحیّر و تشخیص تکلیف در امور مهمه باید چه کار کرد؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: صلوات زیاد بفرستد؛ [و] در طرق مختلفه که تحیر دارد، استخاره کند. @bahjat_ir @almorsalaat
🔹کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش 🔹کِی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ ▫️آیت الله پهلوانی می فرمودند: در یکی از جلسات وقتی که این شعر خوانده شد، مرحوم علامه طباطبایی بغض کردند و رفتند از اتاق بیرون و صدای گریه ایشان در راهرو بلند شد. 📚جام صهبا ص۲۱۶، به نقل از آیت الله سید عبدالله جعفری @almorsalaat
🌀امام بزرگوار هم از همين مدرسه‌ى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده/مسئله معیشت طلاب نسبت به ساخت ساختمان های جدید اولویت دارد ▫️مسئله‌ى ايجاد مركز پژوهش خوب است؛ اينكه حالا فرمودند كه يك مدرسه‌اى نيست كه به مهمان‌هاى خارجى نشان بدهيم، مثل مثلاً «الازهر» در مصر كه مثلاً بگوييم «آقا، اينجا مدرسه‌ى ما است»؛ [در جواب] اين، بنده شوخى‌ام اين است كه ببريدشان به همين مدرسه‌هاى مخروبه، بگوييد اين آدمهاى بزرگ از همين مدرسه‌ها بيرون آمده‌اند كه از «ازهر» يا از مدارس معروف ديگر، اين‌جور آدمهايى بيرون نيامده‌اند. امام بزرگوار هم از همين مدرسه‌ى «دارالشّفاء» و «فيضيّه» بيرون آمده. ▫️آن مركز خب خوب است، [ولى] جزو اولويّتهاى ما نيست؛ شما مى‌بينيد الان ما مشكلات معيشتى طلبه‌ها روى دستمان است، حالا [اينكه] برويم يك مركز آن‌چنانى بسازيم براى پُز دادن پيش فلان مهمان خارجى، اين جزو اولويّتها محسوب نميشود. 🎙رهبر معظم انقلاب 95/02/25 @almorsalaat
✴️| هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست. 🔸هدف از آموزش فقه در حوزه‌ها، آموزش نحوه‌ى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آن‌وقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مى‌آييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوه‌ى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛ 🔸اگر شيوه‌ى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چاله‌اى خواهد افتاد كه بعضى نيمه‌سوادها با تمسّك به فلان آيه‌ى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالى‌كه] نكته‌ى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالى‌كه] معارض آن روايت را نمى‌بينند يا نكته‌اش را درك نميكنند. 🔸درس فقه براى اين است كه ما نحوه‌ى كار را، نحوه‌ى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آن‌وقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوه‌ى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همه‌ى اين مباحث درس ميدهد. 🔸البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين اداره‌ى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئله‌ى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خوانده‌ايم]؛ آن‌وقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوه‌ى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛ عمده، فراگيرى شيوه‌ى اجتهاد و شيوه‌ى استنباط از كتاب و سنّت است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵ @almorsalaat