eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
521 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
📚| محاسبة النفس الّلوامة و تنبيه الروح النوّامة ✍الشيخ إبراهيم بن علي الكفعمي ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/132 @almorsalaat
📝| سه تقریر از یک تدریس ▫️رساله سیر و سلوک منسوب به علامه بحرالعلوم (ره) و مورد توجه علاقه مندان به عرفان اسلامیست. ▫️این رساله توسط علامه طباطبایی (ره) تدریس و تاکنون سه تقریر از آن جلسات توسط شاگردان علامه که حاضر در جلسه درس بوده اند، منتشر شده است. ▫️متن این سه تقریر به نحو عجیبی شبیه به یکدیگر است به نحوی که انسان گمان میکند که هر سه را یک نفر نوشته است. فارغ از اینکه دلیل این همه شباهت چیست، اما تشابه این سه متن، اصالت و صحت آنها را تضمین و اعتماد به محتوا را افزایش می دهد. ▫️این سه کتاب در عین یکی بودن، تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند. ▫️رساله لب اللباب به قلم مرحوم علامه طهرانی در چهلمین روز رحلت علامه نگارش یافته است. متن روان و قابل فهمی دارد و ایشان توضیحاتی را در پاورقی اضافه نکرده اند و فقط مشتمل بر متن تقریر است. البته ایشان حواشی خود را در کتابی مستقل بر اصل رساله نگاشته اند. ▫️متن کتاب جام صهبا تقریرات آیت الله سید عبدالله جعفری از درس علامه است. همانگونه که گذشت بین این کتاب و لب اللباب حتی در الفاظی که به کار رفته بیش از ۹۵درصد یکسانی وجود دارد. ▫️حاشیه این کتاب (که عمده حجم این کتاب نیز مربوط به حواشی آن است) توسط مولفی گمنام به نام (ص ج) که به فرموده خودشان از شاگردان آیت الله پهلوانی و آیت الله جعفری بوده اند، نگارش یافته است. ▫️ایشان در حاشیه این کتاب با ذکر نکاتی که آیت الله جعفری در ضمن بازخوانی متن بیان کرده اند و همچنین مطالبی مرتبط از سایر آثار علامه طباطبایی خصوصا المیزان و آثار آیت الله پهلوانی و سایر بزرگان و نکاتی از جانب خودشان، به نحوی مطالب کتاب را شرح و تفصیل داده و یا تکمیل کرده اند. این حاشیه از مزایای این کتاب است و حاوی نکات قابل استفاده است. ▫️کتاب ثمرات حیات، مجموعه یادداشت های آیت الله پهلوانی است. در ابتدای جلد اول این کتاب، یادداشت های ایشان از درس رساله سیر و سلوک علامه ذکر شده است. هر چند یادداشت های ایشان نسبت به دو تقریر دیگر، خیلی نواقص دارد، اما بخش های موجود کاملا شبیه دو تقریر دیگر است. ▫️در مجموع به نظر می رسد که از بین این سه تقریر رساله لب اللباب و جام صهبا کامل و یکسان هستند و البته حواشی جام صهبا، حاوی نکات مهم و قابل استفاده ایست. ▫️شکرالله مساعیهم. ✍️محسن ابراهیمی ۰۰/۸/۱ @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀| آیا نظام حجیت علم اصول می تواند پاسخگوی مسائل علوم انسانی جدید باشد؟ 🎙استاد علی فرحانی ▫️یکی از سوالاتی که در زمینه تولید علوم انسانی مطرح می شود این است که آیا نظام استنباط فعلی که بر مدار معذریت و منجزیت است و جنبه اخروی اعمال را در نظر دارد، می تواند در موضوعات جدید علوم انسانی که نتیجه محور و مادی هستند، پاسخگو باشد؟ ▫️استاد در این صوت به این سوال از جنبه های مختلفی پاسخ می دهند. در ضمن مباحث به برخی از نواقص علم اصول که می توانند سبب ناکارآمدی آن شوند، اشاره می کنند. این امور عبارتند از: عدم توجه به احکام غیرالزامی فقه، عدم توجه به احکام وضعی، استفاده نکردن از تاریخ به عنوان یک منبع بسیار مهم در استنباط. 📌گزیده تدریس 00/07/28 @almorsalaat
🌹میلاد نبی مکرم اسلام (ص) برترین مخلوق عالم و امام جعفر بن محمد الصادق (ع) مبارکباد. 🌱اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما وَ إِنِّی أَتَیْتُکَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی وَ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَى اللهِ رَبِّی وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی. (بخشی از زیارت حضرت رسول ص) @almorsalaat
📚| گنجینه اخلاق (جامع الدرر) ✍آیت الله حاج سید حسین فاطمی از شاگردان میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ⬇️لینک دانلود (۲جلد)👇 https://t.me/almorsalaat/6057 @almorsalaat
🌀| کمالات اختصاصی امت پیامبر (ص) ▫️كمالاتى كه تا كنون ذكر شد و كم و بيش آثار و علائم آن بيان شد فيوضاتى است از جانب حضرت رب‌العزّة كه اختصاص به امت حضرت خاتم‌الأنبياء والمرسلين محمدبن‌عبداللَّه صلى الله عليه و آله دارد. ▫️سالكان امَم سالفه و شرايع ماضيه كمالاتشان محدود بوده، پس از حصول فنا و نيستى خود، فقط مى‌توانستند مشاهده اسما و صفات پروردگار را بنمايند و بالاتر از اين مرحله را گمان نمى‌بردند. ▫️و سرّ آن اين بود كه نهايت معرفت آنان منتهى به كلمه‌ «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» مى‌شد كه حاصل آن شهود ذات مستجمع جيمع صفات كماليه و جماليه است، ولى سالكان امت رسول اكرم صلى الله عليه و آله از اين مرحله بس بالاتر رفته، به مراحل بعديه اطلاع پيدا نموده‌اند و به مراحلى كه قابل شرح و بيان نيست راه يافته‌اند و علت آن اين است كه جميع دستورات اسلاميه راجع است به كلمه «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ يُوصَفَ». ▫️و بنابراين اساس، قهراً مراحلى را كه سالك مسلمان طى مى‌كند به جايى منتهى مى‌شود كه قابل شرح و بيان و توصيف نيست و اين به مناسبت ارتباط سلوك با كلمه مباركه: «اللَّهُ اكْبَرُ مِنْ أنْ  يُوصَفَ» است؛ ▫️لهذا خود انبياى سَلَف نيز مافوق مقام شهود اسما و صفات الهى چيزى را گمان نمى‌بردند تا با طاير همت، قصد پرواز به آن آشيان را بنمايند. از اين روى، در دنيا كه به انواع ابتلايات دچار مى‌شدند متوسل و متمسك به ولايت معنوى و روحى رسول‌اللَّه و أميرالمؤمنين و صديقه كبرى و اولاد طاهرينشان مى‌شدند، آن‌گاه نجات مى‌يافتند و اين همان مقام ولايت كبراى معنويه ايشان بود كه دفع هموم و غموم از آن انبيا مى‌كرد.  ▫️اجمال اين مقام گرچه براى آنان مُدرَك بود و بر همين اساس متوسل به مقامات عاليه طاهرين مى‌شدند، ليكن كيفيت و خصوصيت آن برايشان معلوم نبود و تا آخر عمر بر آن‌ها مجهول مى‌ماند.  📚رساله لب اللباب @almorsalaat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊| لزوم تواضع و احترام شاگرد نسبت به استاد! 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا ضمن نقل روایتی از حضرت صادق علیه السلام، ضرورت احترام شاگرد به استاد را مطرح می کنند و داستان قابل توجهی را در این باره نقل می کنند. حتما ! @almorsalaat
•|بسم الله الرحمن الرحیم|• 📣دبیرخانه بینش مطهر استان قم برگزار می کند: 🔸همزمان با ایام میلاد باسعادت رسول اکرم (ص) ی هشتمین دوره ی بینش مطهر برگزار می شود.🔸 🎙سخنرانان : ➖حجت الاسلام والمسلمین استاد علی فرحانی (نقش آثار شهید مطهری در جهاد تبیین ) ➖حجت الاسلام حامد سامی (تبیین بینش مطهر) ⭕️شرکت برای بینش پژوهان گرامی و برای مخاطبین کانال می باشد. ⏳زمان :دوشنبه ۳ آبان ساعت ۱۹ 💢افتتاحیه به صورت در کانال زیر برگزار می شود:👇 https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 @shmotahari کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
🔰افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
🔰ادامه افتتاحیه ی هشتمین دوره بینش مطهر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵| شهید مطهری و جهاد تبیین 🎙استاد علی فرحانی 📌افتتاحییه هشتمین دوره بینش مطهر کشوری 00/08/03 @almorsalaat
▫️پس از انتشار یادداشت فوق (سه تقریر از یک تدریس)، چند نفر از اعضای محترم و بزرگوار کانال پیام دادند که مولف محترم کتاب «جام صهبا» استاد بزرگوار «شیخ جعفر صالحان» هستند که هم اکنون در یکی از مساجد تهران مشغول به فعالیت های تربیتی نیز می باشند و علاوه بر این کتاب و کتاب «نور وحدت»، آثار دیگری را نیز تالیف کرده اند. ▫️از آنجایی که بنده، سابقه آشنایی با ایشان نداشتم و فقط از طریق کتاب «جام صهبا» و «نور وحدت» از برکاتشان بهره مند بودم، لذا در این یادداشت نیز همانطور که ایشان در این دو کتاب خود را معرفی کرده بودند،با نام (ص ج) از ایشان یاد شد. ▫️خدا را شاکریم به واسطه این کتاب با یکی از اساتید بزرگوار آشنا تر شدیم و همچنین از بزرگوارانی که محتوای کانال را ملاحظه می فرمایند و نکات تکمیلی و اشکالات آن ها و نظرات خود را بیان می دارند، بسیار تشکر می کنیم. ✍️محسن ابراهیمی 00/08/04 @almorsalaat
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش هشتم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- مقدار نیاز به علم منطق در استنباط ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/meghdare-niaz-be-mantegh-dar-estenbat.mp3 🌀2- پیرامون روش تحصیل منطق و جمع بندی دروس ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/050-piramone-khandane-mantegh-v-jambandi-doroos@almorsalat.mp3 🌀3- از علم منطق چه میخواهیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=08-elme-mantegh/az-elme-mantegh-che-mikhahim.mp3 @almorsalaat
40.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| اشاره ای به دیدگاه امام (ره) پیرامون محدوده نقش عقلا در قانونگذاری 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 00/08/03 @almorsalaat
🔵نقش عقلا در قانونگذاری (خلاصه ای از مطالب فیلم فوق👆) ▫️در مباحث مقدماتی از بحث سیره عقلا در کتاب چنین آمده است که: «حیث یستدلّ بالسیره العقلائیه کثیراً فی الفقه خصوصاً فی مثل ابواب المعاملات التی یکون للعقلاء تقنین فیها». ▫️از این عبارت چنین برداشت می شود که عقلا در برخی از مسائل مستقلاً قانونگذار محسوب می شوند و شارع به تبع انهاست که اگر بخواهد قانون عقلا را امضاء می کند و اگر نخواهد قانون آنها را نفی می کند. لذا قانون عقلا، فی الجمله حجیت دارد و شارع با امضاء خود، این حجیت را تتمیم می کند. ▫️استاد در توضیح این مطلب چنین فرمودند که از نگاه حضرت امام (ره) عقلا اساساً شان قانونگذاری ندارند و قوانین آنها هیچ گونه حجیتی ندارد. بلکه آنها در واقع موضوعاتی را برای شارع ایجاد می کنند و شارع اگر راضی به آن باشد، با امضای خود وصف حجیت را به آن اعطا می کند. ▫️حضرت امام (ره) این دیدگاه را در باب صحیح و اعم از کتاب مناهج الوصول بیان می کنند و استاد در تدریس این کتاب این دیدگاه را به تفصیل شرح می دهند. همچنین ظاهر عبارت مرحوم شیخ در کتاب مکاسب و در انتهای مبحث تعریف بیع، پذیرش همین مبناست. ▫️لذا در این کتاب که ظاهرا بنا بر تبیین آخرین نظرات علمی در هر موضوعی بوده است، دیدگاه امام (ره) در این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. @almorsalaat
| دانش صرف 🎙استاد: حجت الاسلام حامد سامی 🌀تدریس این کتاب در سال جاری در حال برگزاری است و صوت جلسات در کانال دروس مجازی المرسلات بارگزاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
🌐معنای تحجر در استنباط 🔺معنای تحجّر آن است که، کسی که میخواهد از مبانی اسلام و فقه اسلام، برای بنای جامعه استفاده کند، به ظواهر احکام اکتفا نماید و نتواند کشش طبیعی احکام و معارف اسلامی را، در آن جایی که قابل کشش است، درک کند و برای نیاز یک ملت و یک نظام و یک کشور - که نیاز لحظه به لحظه است - نتواند علاج و دستور روز را نسخه کند و ارائه دهد. این، بلای بزرگی است. 🔺اگر در رأس نظامهای سیاسی ای که براساس اسلام، یا تشکیل شده است، یا در آینده تشکیل خواهد شد، چنین روحیه‌ای وجود داشته باشد، یقیناً اسلام بدنام خواهد شد و منبع لایزال معارف و احکام اسلامی نخواهند توانست جامعه را پیش ببرند. 🎙رهبر معظم انقلاب ۷۶/۳/۱۴ @almorsalaat
♨️فهرست دروس در سال تحصیلی جاری 🔵🔵دروس سطح یک ✅دانش صرف/ حامد سامی ✅بدائه النحو/ محسن ابراهیمی ✅المنطق از ابتدا/ سید محمد هاشمی ✅المنطق صناعات/ سیدمحمد هاشمی ✅مغنی الادیب/ محمد مهدی مقدسی ✅الموجز/ سید محمد هاشمی (از ترم دوم) ✅لمعه از صلاه/ محسن ابراهیمی ✅لمعه از متاجر/ سید محتبی جواهری ✅اصول الفقه2/ سید محمد هاشمی 🔵🔵دروس سطح عالی ♦️مکاسب بخش1/ محمد مهدی ستوده ♦️مکاسب بخش3/ سید محمد هاشمی ♦️دروس تمهیدیه ج3/ محمد مهدی ستوده ♦️مکاسب از شروط متعاقدین/ استاد علی فرحانی ♦️مکاسب از شروط العوضین/ استاد علی فرحانی 💠رسائل بخش3/ محسن ابراهیمی 💠رسائل از ابتدای استصحاب/ استاد علی فرحانی 💠حلقه ثانیه/ محمد مهدی ستوده ✴️کفایه از ابتدا/ استاد علی فرحانی ✴️کفایه از مطلق و مقید/ استاد علی فرحانی ✴️کفایه از نواهی/ استاد علی فرحانی ⭕️محاضرات آیت الله سبحانی از ابتدا/ استاد سید محمد فاطمی 🔊🔊صوت این دروس به صورت روزانه در کانال بارگزاری میشود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat @majazi_almorsalaat
📣| نشست مجازی با محوریت نقش و تاثیر در 🎙حجت الاسلام سید محمد هاشمی ⏰زمان: پنجشنبه 6 آبان ساعت19 📱 از صفحه اینستاگرام انجمن حکمت دانشجویی دانشگاه شهید مطهری (ره) 👇👇 instagram.com/hekmat_motahari @ofoqemobin @almorsalaat
💢 | لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی 💠 بر اساس اندیشه های کلامی(مراد علم عقاید است چه بر مشرب کلام قدمایی و چه بر مشرب فلسفی) دین اسلام دارای سه منبع کتاب و سنت و عقل است. از جهت حجم محتوایی و هم از جهت کاربرد فعلی علمای اسلام، عمده منابع، روایات اهل بیت علیهم السلام هستند. و در تبیین الگوی تولید علوم انسانی بیان شد که یکی از کارهای مقدماتی، فحص و یأس کامل از روایات و تهیه جامع روایی برای هر موضوع است. 💠 در نوشته سابق بیان شد که برای این غرض لازم است که ساختار تبویبی کتب روایی شکسته شود و در همه ابواب جستجو صورت گیرد. موضوع این نوشتار (که خلاصه بیانات استاد در جلسه ششم از مجموعه جلسات پنجشنبه های مفتاح است) این است که لازم است ابتدا منابع روایی یک بار دیگر شوند. منظور از این کلام، با توجه به سیر تطور حدیث و سیر تدوین کتب روایی مشخص می شود. 💠 معروف است که قبل از تدوین کتب اربعه، 400 اصل روایی وجود داشته اند که در قرن 4 و 5 ، توسط محمدون ثلاث رضوان الله علیهم، این اصول تبویب شده اند. 💠نکته ای که باید توجه داشت از دو جهت است: اول اینکه با توجه به برخی شواهد، هم قبل از تدوین کتب اربعه، روایات منحصر در اصول اربعمائه نبوده اند و هم کتب اربعه، همه روایات موجود در اصول را تبویب نکرده اند. (مراجعه شود: مقدمه کتب اربعه، مقدمه حدائق محدث بحرانی، ج4رسائل ص 130، آقارضا همدانی در مصباح الفقیه و بحث خبر واحد رسائل، همچنین جامع الرواه اردبیلی در جایی که روایاتی که در کتب اربعه نیستند را از اصول نقل می کند) 💠اما واقعیتی که وجود دارد اینست که تاثیر کتب اربعه به گونه ای بوده و هست که ارزشمندی آنها با سایر کتب روایی قابل قیاس نیست و از همان ابتدا تا کنون این چهار کتاب در واقع کتب اصلی شیعه از جهت افتاء و همچنین حجیت هستند. به گونه ای که از همان ابتدا عمده توجه به کتب اربعه بود و حتی کتاب های روایی دیگری که در همان دوره تدوین شده اند همانند سایر کتب صدوق و کتاب تحف العقول، تا همین الآن حجیت کتب اربعه را ندارند. و برای حجیت بخشی به روایات آنها باید مسیر طولانی را طی کرد. 💠از زمان تدوین کتب اربعه تا زمان ابن ادریس حلی، تقریبا روایات منحصر در آن کتب شد تا اینکه ابن ادریس، با وجود اینکه خبر واحد را حجت نمی دانست، از روایاتی استفاده می کند که برخی از آنها در کتب اربعه نیستند و یا حتی در اصول اربعمائه هم نیستند. (برای توضیح مبنای ابن ادریس در جمع بین عدم حجیت خبر واحد و استفاده از چنین روایاتی، میتوان به "ان قلت" آخر بحث اجماع منقول از کفایه مراجعه کرد) 💠 بعد از ابن ادریس دوباره همه علما همان روال سابق کار با کتب اربعه را ادامه می دهند تا دوره اخباریین که جوامع ثانوی روایی همانند بحار و وسائل و وافی، تدوین می شوند. البته وسائل و وافی، نیز تجمیع کتب اربعه است. اما علامه مجلسی در بحار سعی می کند که روایاتی که کمتر مورد توجه واقع شده اند را جمع اوری کند. لذا بخش محدودی از کتب اربعه را در بحار ذکر می کند. اما متاسفانه به دلیل ناشناخته ماندن ارزش بحار الانوار، این کتاب کمتر مورد استفاده جدی قرار می گیرد و همچنان کتب اربعه محور کار علماست. 💠 نظامات استنباطی علمایی همچون شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره) این اجازه را می دهند که بتوان با سایر روایات هم کار کرد و این امر مسئله مهمی است که دست ما را در تولید علوم انسانی برای استفاده از سایر روایات باز می کند. همینطور که ابن ادریس توانست حصر کتب اربعه را بشکند. در این مورد می توان به بررسی حجیت برخی روایات همانند خطبه امام حسین (ع) در روز عرفه(که در کتاب تحف آمده است) و خطبه شقشقیه امیرالممنین(ع) (که در نهج البلاغه آمده است) در کتاب ولایت فقیه آیت الله مومن که با نظام استنباطی امام خمینی کار می کنند، مراجعه کرد. 💠 نکته قابل توجه این است که با توجه به مصادر بحارالانوار که علامه مجلسی در مقدمه کتاب آورده است و همچنین بررسی تعداد روایاتی که از هر کدام از آن مصادر در کتاب بحار آورده شده است، می توان به این نتیجه رسید که حتی بحار الانوار نیز جامع همه منابع روایی نیست بلکه همینطور که علامه مجلسی خود قصد داشته اند و موفق به انجام آن نشده اند، می توان را تهیه کرد. 💠 البته باید توجه داشت که منظور از بازیابی منابع و یا ارزش بخشی به بحار الانوار این نیست که این روایات لزوما حجت هستند (کما اینکه روایات کتب اربعه هم لزوما حجت نیستند) بلکه منظور این است که با توجه به سیر تدوین کتب روایی می بینیم که می توان با تفحص بیشتر، روایات دیگری را بدست آورد که خصوصا با توجه به مبانی شیخ انصاری و آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) می توان در تولید علوم انسانی از آنها بهره گرفت. ✍محسن ابراهیمی @almorsalaat 🔊 توضیحات استاد را 👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سیر تطور و تدوین کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ✅ لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی به عنوان مقدمه تولید علوم انسانی 📌 بخشی از جلسات تبیین نظام اجتهادی امام خمینی. موسسه مفتاح سال۹۷ @almorsalaat