eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
544 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
seiretatavoretadvinekotoberevayi@almorsalat.mp3
10.09M
💢 سیر تطور و تدوین کتب روایی 🎙استاد علی فرحانی ✅ لزوم بازیابی و تجمیع دوباره منابع روایی به عنوان مقدمه تولید علوم انسانی 📌 بخشی از جلسات تبیین نظام اجتهادی امام خمینی. موسسه مفتاح سال۹۷ @almorsalaat
⚡️لقاءالله: فنای بدون اکتناه 🔰امام خمینی (ره) 🔺و ببايد دانست كه مقصود آنان كه راهى براى و مشاهده جمال و جلال حق باز گذاشته اند اين نيست كه اكتناه ذات مقدس جايز است ، يا در علم حضورى و مشاهده عينى روحانى احاطه بر آن ذات محيط على الاطلاق ممكن است ، بلكه امتناع اكتناه در علم كلى و به قدم تفكر، و احاطه در عرفان شهودى و قدم بصيرت ، از امور برهانيه و مورد اتفاق جميع عقلا و ارباب معارف و قلوب است. 🔺لكن آنها كه مدعى اين مقام هستند گويند پس از تقوى تام تمام و اعراض كلى قلب از جميع عوالم و رفض نشاءتين و قدم بر فرق انيت و انانيت گذاشتن و توجه تام و اقبال كلى به حق و اسماء و صفات آن ذات مقدس كردن و مستغرق عشق و حب ذات مقدس شدن و ارتياضات قلبيه كشيدن، يك صفاى قلبى از براى سالك پيدا شود كه مورد تجليات اسمائيه و صفاتيه گردد، و حجابهاى غليظى كه بين عبد و اسماء و صفات بود خرق شود، و در اسماء و صفات گردد، و متعلق به عز قدس و جلال شود و تدلى تام ذاتى پيدا كند، و در اين حال ، بين روح مقدس سالك و حق حجابى جز اسماء و صفات نيست. 🔺و از براى بعضى از ارباب سلوك ممكن است حجاب نورى اسمائى و صفاتى نيز خرق گردد، و به تجليات ذاتى و غيبى نايل شود و خود را متعلق و متدلى به ذات مقدس ببيند، و در اين مشاهده، احاطه قيومى حق و فناى ذاتى خود را شهود كند، و بالعيان وجود خود و جميع موجودات را ظل حق ببيند، و چنانچه برهانا بين حق و مخلوق اول، كه مجرد از جميع مواد و علايق است، حجابى نيست، بلكه (براى) مجردات مطلقا حجاب نيست برهانا، همين طور اين قلبى كه در سعه و احاطه هم افق با موجودات مجرده شده، بلكه قدم بر فرق آنها گذاشته، حجابى نخواهد داشت. 📚چهل حدیث، حدیث 28 @almorsalaat
🌀| چند نکته مهم در سخنرانی رهبر معظم انقلاب به مناسبت میلاد پیامبر ص و روز وحدت (2آبان) ▫️سخنرانی رهبر معظم انقلاب سه بخش عمده داشت: 1️⃣بخش اول در مورد جامعیت دین و اینکه ما باید حق جامعیت دین را ادا کنیم. ▪️لذا فرمودند: « «اداء حق»، در درجه‌ی اوّل این است: تلاش کنیم نظر اسلام را درباره‌ی خودش که به کدام عرصه از عرصه‌های زندگی اهتمام می‌ورزد، در آنها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّل‌قدم این است، بعد هم سعی کنیم [این مطلب] تحقّق پیدا کند.» 2️⃣بخش دوم درباره وحدت اسلامی بود. در این بخش 6نکته بسیار مهمی را از لزوم وحدت و نتایج آن بیان داشتند. ▪️من جمله اینکه فرمودند: «اتّحاد مسلمانان یک فریضه‌ی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم ... چرا ما این را به یک امر اخلاقی تبدیل میکنیم؟ این یک دستور است، یک حکم است که باید بر طبق این عمل کرد» ▪️و همچنین فرمودند: «وقتی که این هم‌افزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند ــ و مانعی هم نیست ــ که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند» 3️⃣بخش سوم پیرامون خصال نبی اکرم (ص) به عنوان اسوه حسنه نکاتی را افاضه فرمودند. در این بخش سه خصلت عمده را مطرح فرمودند: صبر، عدالت، اخلاق. و همه خصوصا مسئولین را توصیه به پیروی از حضرت (ص) کردند. ♨️سه نکته برجسته: در هنگام مطالعه بیانات آقا، سه نکته مهم نظر بنده را جلب کرد. 1️⃣نکته اول در مورد رعایت در بود: « امروز در فضای مجازی انسان گاهی اوقات بی‌عدالتی مشاهده میکند؛ خلاف میگویند، تهمت میزنند، دروغ میگویند، قول بغیر علم میگویند؛ اینها بی‌عدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد.» 2️⃣یک نکته برجسته دیگر ارتباط دادن مسئله به بود: «یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیّتهای امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکان‌پذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند» 3️⃣و نکته سوم که به نظر بنده شاید مهمترین نکته و رفتار حضرت آقا در این سخنرانی بود، این بود که فرمودند: «خصال حمیده‌ی پیغمبر یکی دو تا ده ‌تا که نیست؛ از همسر مکرّم پیغمبر درباره‌ی اخلاق پیغمبر سؤال کردند، فرمود: کانَ خُلقُهُ القُرآن قرآن مجسّم، پیغمبر است». 🔺اهمیت این نکته در نظر بنده از این جهت است که ایشان در این سخنرانی که به مناسبت وحدت است از بین این همه روایت که در مورد اخلاق پیامبر (ص) وجود دارد، فقط همین یک روایت را که ناقل آن عائشه است (ریاض السالکین ج1 ص158)، نقل کردند و علاوه بر این از ایشان به «همسر مکرم» تعبیر نمودند. 🔺این نکته اگر اتفاقی نباشد (که قطعا نیست) می تواند حاوی پیامی در زمینه وحدت و برشی از نظام فکری رهبری در موضوع وحدت باشد. باید دید کدام نگاه به اهل سنت و روایات و منابع آنهاست که می تواند این چنین با آنها موجه شود؟ 📝حتما متن کامل این سخنرانی را بخوانید و یا بشنوید👇👇 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48891#_ftnref27 ✍️محسن ابراهیمی 00/08/06 @almorsalaat
فالكمال الحقيقي للإنسان وصوله إلى كماله الحقيقي ذاتا و عوارض؛ أي وصوله إلى كماله الأخير ذاتا و وصفا و فعلا، أي فنائه ذاتا و وصفا و فعلا في الحقّ سبحانه؛ و هو التوحيد الذاتي و الاسمي و الفعلي، و هو تمكّنه من شهود أن لا ذات و لا وصف و لا فعل إلّا اللّه سبحانه على الوجه اللائق بقدس حضرته جلّت عظمته، من غير حلول و اتّحاد- تعالى عن ذلك-.  🔹علامه طباطبایی، رساله الولایه @almorsalaat
20211028-194650.mp3
5.88M
⁉️| سلام و احترام. وقت حضرتعالی بخیر. در مورد اعتبار علوم حضوری و مبنابودن آن برای باقی علوم حصولی این سؤال و اشکال پیش می‌آد که علوم حضوری با اینکه عین واقعند اما ملاک سنجش و اعتباری در مورد آنها پیدا نمیشه! و از طرفی چون علم حضوری علمی شخصی است نمیتوان آن را مستند علوم حصولی و بنیان تکثیر اطلاعات محسوب کرد. در مورد این سؤال راهنمایی میفرمایید. ✅ حجت الاسلام ستوده را بشنوید @almorsalaat
♨️ : مجموعه گفتارهای در موضوع: ✅راهکارها و مهارت های موفقیت و جهت دستیابی به اهداف ✅این مجموعه صوتی منحصر به فرد که از دروس و جلسات استاد علی فرحانی انتخاب و جدا شده است، مجموعه ای کامل در موضوع روش زندگی و تحصیل طلبگی است. با این مجموعه صوتی امید است که سوالات مختلف در مورد روش تحصیل و برنامه‌ریزی علوم حوزوی مرتفع شود و مسیر تحصیل تا قله اجتهاد مشخص گردد. ♨️دانلود کنید و بشنوید 👇👇 1️⃣اهداف و چشم اندازهای حوزوی eitaa.com/almorsalaat/4158 2️⃣راهکارها و مهارت های برنامه ریزی eitaa.com/almorsalaat/4183 3️⃣روش ها و مهارت های علم آموزی https://eitaa.com/almorsalaat/6296 4️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4296 5️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4337 6️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4361 7️⃣آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4435 8️⃣ آشنایی با علم و روش تحصیل آن eitaa.com/almorsalaat/4475 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇 https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
نقش فلسفه در علم اصول فقه.mp3
14.38M
🌀نقش فلسفه در علم اصول فقه ▫️نگاهی به فرآیند ورود سنت فلسفه اسلامی به محتوا و روش علم اصول فقه 🎙حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی 🎥لینک تصویری جلسه: https://www.instagram.com/tv/CVlDoHpITVb/?utm_medium=copy_link @ofoqemobin @almorsalaat
📚| آثار مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ▫️حضرت امام (ره) می فرمایند: «از علماء معاصر، کتب شیخ جلیل القدر، عارف بالله، حاج میرزا جواد تبریزی قدس سره را مطالعه کن. شاید انشالله از این تابی و تاسف خارج شوی و چون نویسنده خالی از مقامات معرفت و انسانیت، عمر را به بطالت نگذرانی.» (سرالصلوه ص۴۰) ▫️از ایشان سه اثر به نام های «لقاء الله»، «المراقبات» و «اسرار الصلوه» معروف است. ▫️نسخه ها و چاپ های متعددی از این آثار موجود است. مرحوم مغفور جناب آقای محسن بیدارفر، هر سه اثر را با تحقیق، تصحیح و تعلیقات ارزشمندی چاپ و منتشر کردند. ▫️همچنین کتاب تقریبا کاملترین کتاب در مورد زندگینامه، اساتید و شاگردان مرحوم ملکی تبریزی است. ⬇️این کتب را می توانید از کانال دانلود کنید👇 eitaa.com/palmorsalaat eitaa.com/palmorsalaat @almorsalaat
با یاد خوشت خُسبم، در خواب خوشت بینم از خواب چو برخیزم، اول تو به یاد آیی 📌انشالله یه زمانی برسه که این شعر را صادقانه برای بخونیم. الان فقط میتونیم برای بخونیم. @almorsalaat
🔵| پرهیز از التقاط در نظریه پردازی اسلامی/ نگاه متجددانه و نوآورانه به منابع اسلامی/ آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند 🔹در مرحله‌ی نظری، آنچه که ما میخواهیم به آن برسیم، رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب... است. 🔹البته باید با نگاه متجددانه، با نگاه نوآورانه، به منابع اسلامی مراجعه کرد و آن نظریه را از متن منابع اسلامی - در چهارچوبهای علمی و فنی خودش ... - استخراج کرد. 🔹ما برای ، شیوه‌ها، و روشهای علمىِ تجربه‌ی شده‌ی کاملاً حساب‌شده‌ای داریم؛ از اینها باید استفاده شود. 🔹بنابراین در مرحله‌ی نظری و نظریه‌سازی، باید از منابع اسلامی و از متون اسلامی، نظریه‌ی ناب اسلام ... به دست بیاید. 🔹من تکیه‌ام در این نکته این است که نمیخواهیم از و کنار هم چیدن نظریات گوناگونِ متفکرین و حکمائی که ... حرف زدند، یک نظریه به وجود بیاوریم و تولید کنیم. 🔹یعنی در این قضیه باید جداً از جلوگیری کرد، باید پرهیز کرد. در موارد متعددی ما دچار این اشتباه شدیم. بدون اینکه بخواهیم، در مرداب التقاط لغزیدیم. بیرون آمدنش خیلی سخت خواهد بود. 🔹نه، حقیقتاً باید در منابع اسلامی جستجو کنیم. این منابع، فراوان هم هست؛ ... در قرآن، در حدیث، در نهج‌البلاغه، در نوشته‌های فقهی، کلامی و حِکمی بحثهای زیادی وجود دارد که همه‌اش میتواند منبع مورد استفاده‌ی ما در پیدا کردن نظریه‌ی ناب اسلامی باشد. 🔹البته مثل همه‌ی موارد دیگر، آشنائی با نظرات دیگران میتواند در فهم متون اسلامی به ما کمک کند. در همه جا همین جور است، در بحثهای حقوقی و فقهی ما هم همین جور است. 🔹ما وقتی با یک نظرِ بیگانه آشنا میشویم و ذهن ما آن اتساع لازم را پیدا میکند، از منبع اسلامىِ خودمان استفاده‌ی بهتر و کاملتری میکنیم؛ اینجا هم همین جور است. لیکن ما باید دنبال رسیدن به نظریه‌ی اسلامىِ ناب باشیم و از التقاط بپرهیزیم. 🔹البته بدیهی است که علت اینکه میگوئیم نظریه‌ی اسلامی باید خالص و ناب باشد، این است که مسئله‌ ... مبتنی است بر پایه‌ها و مبانی و و پایه‌های اساسی؛ و اگر بخواهیم به نظریات غربی ... استناد کنیم، در واقع تکیه کردیم به مبانی فلسفی ای که قبول نداریم و نمیتوانیم آنها را بپذیریم، که همان نظرات هستی شناسی است. 🎙رهبر معظم انقلاب 90/2/27 @almorsalaat
📚| حوض خون ▫️یکی از چیزهایی که حالا من دقیق نمیتوانم ادّعا کنم امّا به نظر من شاید بشود گفت جزو اختصاصات کشور ما و جنگ ما است، این خدماتی است که در خانه‌ها و در مراکز زنانه و مردمی و مانند اینها انجام گرفته. فرض کنید در خانه‌هایی غذا درست کردند، کمپوت درست کردند، امکانات آذوقه‌های جنگی فراهم کردند، نان پختند و فرستادند؛ اینها چیزهای عجیب و غریبی است؛ این مردها و این زنها با چه انگیزه‌هایی، با چه همّتی این کار را کردند؟ ▫️من اخیراً یک کتابی خواندم به نام حوض خون -البتّه من در اهواز دیده بودم؛ خودم مشاهده کردم آنجایی را که لباسهای خونی رزمندگان را و ملحفه‌های خونی بیمارستان‌ها و رزمندگان را می‌شستند؛ [اینها را] دیدم- که این کتاب تفصیل این چیزها را نوشته؛ انسان واقعاً حیرت میکند؛ انسان شرمنده میشود در مقابل این همه خدمتی که این بانوان انجام دادند در طول چند سال و چه زحماتی را متحمّل شدند؛ اینها چیزهایی است که قابل ذکر کردن است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۰/۷/۲۴ @almorsalaat
1.83M
⁉️| سلام علیکم. وقت شما بخیر. خداقوت. با تشکر از مطالب بسیار مفید تون 🌹. مدتیه سوالی راجع به "شیوه گوش دادن صوت درسی و روش تقریر نویسی" ذهنم رو درگیر کرده و اخیرا که بنا دارم شروع به گوش دادن صوت درسی کنم، این سوال برام پر رنگ تر شده. و اون هم این که نمی دونم دقیقا روش صحیح صوت گوش دادن چیه؟ آیا باید مطالب به طور خلاصه بنویسم یا مفصل؟ آیا داخل کتاب نکته نویسی کنم یا داخل دفتر؟ ✅:حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
✴️علمایی که مدت کمتری از اساتیدشان استفاده کرده اند، ابتکارات بیشتری دارند. 🔅در ميان علما افرادي که خيلي استاد ديده‌اند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم. به همين دليل اعتقاد ندارم که خيلي استاد ديده‌اند، همان که برايشان باعث افتخار است. 🔅مثلًا مي‌گويند فلان کس سي سال به درس مرحوم نائيني رفته يا بيست و پنج سال متوالي درس آقا ضياء را ديده. 🔅عالمي که سي سال يا بيست و پنج سال عمر يکسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، او ديگر مجال کردن براي خودش باقي نگذاشته؛ دائماً مي‌گرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزي نمانده براي آنکه با نيروي خودش به مطلبي برسد. 🔅ما در ميان استادهاي خودمان، آن استادهايي را مي‌ديديم ابتکار دارند که زياد معلم نديده بودند. 🔅شيخ انصاري که يکي از مبتکرترين فقهاي صد و پنجاه سال اخير است، از تمام علماي فعلي کمتر استاد ديده، يعني دوره استاد ديدنش بسيار کم بوده است. طلبه‌اي بود که رفت نجف. مختصري استادهاي نجف را ديد. بعد خودش راه افتاد دنبال استادهاي متنوع. رفت مشهد، مدتي در مشهد ماند. خيلي نپسنديد. به تهران آمد. تهران هم خيلي نماند، رفت اصفهان. اصفهان کمي بيشتر ماند. آقا سيد محمد باقر حجة الاسلام، در اين شهر معلم «رجال» بود. در فن «رجال» چيزهايي ياد گرفت. بعد رفت کاشان. سه سال کاشان ماند. نراقيها کاشان بودند. آنجا از همه جا بيشتر ماند. يعني همه دوره معلم ديدن او اگر حساب کنيد به ده سال نمي‌رسد، در صورتي که ديگران بيست سال و بيست و پنج سال و سي سال معلم ديده‌اند. 🔅آقاي بروجردي را اغلب ايراد مي‌گرفتند که کم استاد ديده، و از نظر ما حسنش همين بود که خيلي استاد نديده بود. ايشان هم کم استاد نديده بود، ده دوازده سال استادهاي درجه اول ديده بود، هفت هشت سال نجف و سه چهار سال اصفهان استاد ديده بود. ولي نجفيها قبولش نمي‌کردند، مي‌گفتند اين استاد کم ديده، مثلًا بايد سي سال استاد ديده باشد. و به همين دليل که کمتر استاد ديده بود، ابتکارش از اغلب آن علما بيشتر بود، يعني فکر مي‌کرد. مسائلي که مطرح کرده مسائلي است که خودش فکر مي‌کرد، چون مجال فکر کردن داشت.. 📚 شهیدمطهری، تعلیم و تربیت در اسلام ص۱۹ @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 خاطره تبرک جستن آیت الله بهجت (ره) به خاک کفش زائران حضرت معصومه از زبان آیت الله مصباح (ره) 🎙آیت الله مصباح یزدی (ره) @almorsalaat
🌀جهت ارتباط با اساتید و دریافت علمی و تحصیلی از ایشان می توانید به آیدی اساتید محترم در ایتا پیام دهید. 🔰استاد سید محمد هاشمی 👉eitaa.com/smhashemi128 🔰استاد محمد مهدی ستوده 👉eitaa.com/m_m_sotude 🔰استاد محمد مهدی مقدسی 👉eitaa.com/m_mahdi1384 🔰استاد محسن ابراهیمی 👉eitaa.com/ebrahimi845 🔰استاد سید مجتبی امین جواهری 👉eitaa.com/smojtabaamin 🔰استاد سید محمد فاطمی 👉eitaa.com/fatemi1295 🔰استاد حامد سامی 👉eitaa.com/h_sami84 🔰استاد احمد هروی 👉eitaa.com/chashmberah255 🌐مدرسه مجازی المرسلات 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
هدایت شده از مکتب امام
🔰 دوره آموزشی_گفتمانی اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 📚 با محوریت کتاب (نگاشته مقام معظم رهبری) 🎥 توضیحات حضرات اساتید حجج اسلام عالم زاده نوری، فلاح شیروانی، خانجانی، هاشمی در ضرورت پرداختن به اندیشه توحیدی و دوره اندیشه توحیدی در مکتب انقلاب اسلامی 🗓 مهلت ثبت نام ۹ تا ۱۹ آبان ⭕️ دوره به صورت حضوری برگزار می شود ⭕️ طلاب برادر پایه ششم به بالا (شهر قم) ⭕️ طلاب خواهر سطح ۲ به بالا (شهر قم) 🗓 پاییز و زمستان ۱۴۰۰ شروع کلاس ها ۲۳ آبان (۲۵ جلسه) دوجلسه در هفته 💶 هزینه شرکت در دوره: هشتاد هزار تومان 👨‍💻 لینک ثبت نام 🌐 http://yun.ir/g_tohid 📲 کسب اطلاعات بیشتر 🆔 @gofteman_admin --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🌀| فتوای دهاتی بوی دهاتی می دهد و فتوای شهری بوی شهری ▫️فقيه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به و به اصطلاح طرز اش در فتواهايش زياد تأثير دارد. فقيه بايد احاطه کامل به موضوعاتي که براي آن موضوعات فتوا صادر ميکند داشته باشد. ▫️اگر فقيهي را فرض کنيم که هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهي مقايسه کنيم که وارد جريانات زندگي است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارک احکام مراجعه ميکنند، اما هرکدام يک جور و يک نحو بخصوص استنباط ميکنند. ▫️مثالي عرض ميکنم: فرض کنيد يک نفر در شهر تهران، بزرگ شده باشد و يا در شهر ديگري مثل تهران که در آنجا کر و آب جاري فراوان است، حوض ها و آب انبارها و نهرها هست، و همين شخص فقيه باشد و بخواهد در احکام طهارت و نجاست فتوا بدهد. اين شخص با سوابق زندگي شخصي خود وقتي که به اخبار و روايات طهارت و نجاست مراجعه کند يک طوري استنباط مي کند که خيلي مقرون به احتياط و لزوم اجتناب از بسياري چيزها باشد. ولي همين شخص که يک سفر به زيارت خانه خدا ميرود و وضع طهارت و نجاست و بي آبي را در آنجا ميبيند نظرش در باب طهارت و نجاست فرق ميکند، يعني بعد از اين مسافرت اگر به اخبار و روايات طهارت و نجاست مراجعه کند آن اخبار و روايات براي او يک مفهوم ديگر دارد. ▫️اگر کسي فتواهاي فقها را با يکديگر مقايسه کند و ضمناً به احوال شخصيه و طرز تفکر آنها در مسائل زندگي توجه کند ميبيند که چگونه سوابق ذهني يک فقيه و اطلاعات خارجي او از دنياي خارج در فتواهايش تأثير داشته به طوري که فتواي عرب بوي عرب ميدهد و فتواي عجم بوي عجم، بوي دهاتي ميدهد و بوي شهري. ▫️اين دين، دين خاتم است، اختصاص به زمان معين و يا منطقه معين ندارد، مربوط به همه منطقه ها و همه زمان هاست، ديني است که براي نظام زندگي و پيشرفت زندگي بشر آمده، پس چگونه ممکن است فقيهي از نظامات و جريان طبيعي بيخبر باشد، به تکامل و پيشرفت زندگي ايمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهاي عالي و مترقي اين دين حنيف را که براي همين نظامات آمده و ضامن هدايت اين جريانها و تحولات و پيشرفت هاست کاملًا و بهطور صحيح استنباط کند؟! 📚شهید مطهری، ده گفتار/اصل اجتهاد در اسلام @almorsalaat
nezame-estenbati-emam-mostaghel-ast-v-barkhi-az-emtiazate-in-daztgah.mp3
8.46M
🌀| نظام استنباطی امام خمینی (ره)، یک نظام مستقل است + بیان برخی از امتیازات و تفاوتهای نظام اصولی ایشان از سایر نظامات 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 00/08/08 @almorsalaat
 💢| لزوم مراجعه به فلاسفه اسلامی و عرفا در فهم فرق جهان بینی الهی و مادی و یادگیری منازل معرفت 🔅بار ديگر به دو مادي و الهي بينديشيد. ماديون معيار شناخت در جهان‌بيني خويش را «حس» دانسته و چيزي را كه ماده ندارد موجود نمي‌دانند. قهراً جهان غيب، مانند وجود خداوند تعالي و وحي و نبوت و قيامت، را يكسره افسانه مي‌دانند. در حالي كه معيار شناخت در جهان‌بيني الهي اعم از «حس و عقل» مي‌باشد، و چيزي كه معقول باشد داخل در قلمرو علم مي‌باشد گرچه محسوس نباشد. لذا هستي اعم از غيب و شهادت است، و چيزي كه ماده ندارد، مي‌تواند موجود باشد. و همان‌طور كه موجود مادي به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسي نيز به شناخت عقلي متكي است. 🔅قرآن مجيد اساس را نقد مي‌كند، و به آنان كه بر اين پندارند كه خدا نيست و گرنه ديده مي‌شد. "لن‌ نومن‌ لك حتي نري‌الله جهره" مي‌فرمايد: "لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيف‌الخبير". 🔅از قرآن عزيز و كريم و استدلالات آن در موارد وحي و نبوت و قيامت بگذريم، كه از نظر شما اول بحث است، اصولاً ميل نداشتم شما را در پيچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامي، بيندازم. فقط به يكي ـ دو مثال ساده و فطري و وجداني كه سياسيون هم مي‌توانند از آن بهره‌اي ببرند بسنده مي‌كنم. 🔅اين از بديهيات است كه ماده و جسم هر چه باشد از خود بيخبر است. يك مجسمه سنگي يا مجسمه مادي انسان هر طرف آن از طرف ديگرش محجوب است. در صورتي كه به عيان مي‌بينيم كه انسان و حيوان از همه اطراف خود آگاه است. مي‌داند كجاست؛ در محيطش چه مي‌گذرد؛ در جهان چه غوغايي است. پس، در حيوان و انسان چيز ديگري است كه فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نمي‌ميرد و باقي است. 🔅انسان در فطرت خود هر كمالي را به طور مطلق مي‌خواهد. و شما خوب مي‌دانيد كه انسان مي‌خواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد. 🔅آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهيم، گرچه خود ندانيم. انسان مي‌خواهد به «حق مطلق» برسد تا فاني در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگي ابدي در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است. ✅اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينه‌ها تحقيق كنيد، مي‌توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين‌گونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به 1⃣نوشته‌هاي و ـ رحمت‌الله عليهما ـ در مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 2⃣و نيز به كتابهاي ـ رحمت‌الله عليه ـ در مراجعه نموده، و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس مي‌باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است. 3⃣از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به ـ رضوان‌الله تعالي عليه و حشره‌الله مع‌النبيين و‌الصالحين ـ مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده؛ و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 4⃣ديگر شما را خسته نمي‌كنم و از كتب و بخصوص نام نمي‌برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين‌گونه مسائل قوياً دست دارند، راهي گردانيد، تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر از موي منازل معرفت آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهي از آن امكان ندارد. 📚🔷 بخشی از نامه امام ره به گورباچف در سال ۶۷ @almorsalaat  
fegh-nezam-masale-jadaid-nist-v-dar-fegh-sonati-niz-vojood-darad.mp3
2.51M
🌀| ریشه های نظریه فقه نظام در موجود است 🎙استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت بیان می دارند که مسئله فقه نظام برخلاف آنچه که امروزه توسط برخی از اساتید معظم حوزه مطرح می شود، کاملا مسئله ای جدید نیست بلکه فقه سنتی ما نیز نظام مند و سیستمی بوده است. همچنین شاهدی از مبحث بیع وقف از کتاب مکاسب را بر این مسئله ذکر می کنند. 📌مکاسب شروط متعاقدین 00/08/10 @almorsalaat
🌀تدریس الفائق استاد علی فرحانی ⏰زمان: ساعت 16:30 ⛪️حضوری: مدرسه امام کاظم (ع)، ساختمان امام رضا (ع)، طبقه دوم، مدرس۲۲۷ 🔵 زنده از مدرسه مجازی المرسلات👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat